نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords- گیمفا
نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords- گیمفا
نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords- گیمفا
نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords- گیمفا

نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords؛ این دژ شکست‌ناپذیر

مصطفی زاهدی
۱۸:۰۰ ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords- گیمفا

نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords

قبل از آن‌که به سراغ نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords برویم بد نیست کمی در مورد این سری صحبت کنیم. فرنچایز Stronghold برای ما ایرانی‌ها به معنای واقعی کلمه نوستالژی است. ده‌ها سال قبل زمانی که کنسول‌های بازی به اندازه‌ی امروز همه‌گیر نبودند و هنوز اکثر مخاطبان کوچک و بزرگ با PC به تجربه‌ی عناوین مختلف می‌پرداختند، یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین اسم‌ها Stronghold بود. عنوانی Real Time Strategy که به لطف تم فوق‌العاده جذاب نسخه‌های مختلف خود به محبوبیت فوق‌العاده‌ای میان بازی‌بازان ایرانی دست یافت. از نسخه‌ی اول یعنی Stronghold Crusader که جنگ‌های صلیبی را روایت می‌کرد گرفته تا نسخه‌ی دوم که تم قرون وسطی داشت. ساخت یک قلعه‌ی بزرگ، رسیدگی به وضعیت غذایی مردم، ساخت ارتش و حمله به قلعه‌های دشمنان. این تمام چیزی بود که هویت Stronghold را تعریف می‌کند اما حقیقت این است می‌توان گفت نسخه‌های مختلف سری همواره تجربه‌ای فوق‌العاده از حمله و دفاع تاکتیکال خلق ساخته‌اند.
نکته قابل توجه در مورد این فرنچایز این بود که نسخه‌های اولیه این سری مانند Crusader بسیار محبوب‌تر از نسخه‌های جدید بودند. همین مسئله باعث شد Firefly سازنده این فرنچایز برای نسخه‌ی جدید این سری از یک فرمول کاملا جدید استفاده کند. تمام نسخه‌های پیشین با آن‌که حتی از لحاظ تم و ساختار گاها بسیار متفاوت بودند و یک نسخه در قرون وسطی روایت می‌شد و نسخه‌ای دیگر در دوران جنگ‌های صلیبی، اما همواره حس و حالی که به مخاطب منتقل می‌شد بسیار شبیه یکدیگر بود.

نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords- گیمفا

قلعه با تم چینی!

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، نسخه Warlords این بار فرنچایز Stronghold را به شرق آسیا و کشور چین می‌برد. این مسئله در تک‌تک ساختارها و المان‌های بازی به خوبی مشهود است. از معماری ساختمان‌ها، خانه‌ها و برج‌ها گرفته تا نیروهای نظامی موجود. همین مسئله یک سوال بزرگ را ایجاد می‌کند. آیا تفاوت بسیار زیاد با نسخه‌های قبلی سری تصمیمی درست بوده یا تصمیمی اشتباه؟ در دید اول باید بگویم فضا و حس و حال بازی بسیار متفاوت از آن چیزی است که همواره در سری Stronghold وجود داشته است. بله درست است که اصول کلی و ساختار بازی همان همیشگی است. ساختن و توسعه قلمرو خود و آماده شدن برای حمله به دیگران. اما نکته این جا است که آن حال و هوای همیشگی سری Stronghold به شکل ضعیفی در این نسخه احساس می‌شود. آیا این نکته را می‌توان نقطه ضعف قلمداد کرد؟ هم بله هم خیر. از یک طرف متفاوت بودن و جدید بودن اتمسفر بازی را می‌توان نکته‌ای مثبت قلمداد کرد چرا که حال و هوایی جدید به سری Stronghold تزریق کرده است. اما از طرف دیگر طرفداران یک فرنچایز باسابقه همیشه به دنبال مواردی هستند که در گذشته با آن‌ها خاطره داشته‌اند. نوستالژی یعنی همین. یعنی حسی که در گذشته به واسطه‌ی چیزی تجربه کرده‌اید دوباره برای شما شبیه‌سازی شود. این‌جاست که می‌توان گفت شاید بهتر بود اگر Firefly به ریشه‌های سری بیشتر توجه می‌کرد. البته در نهایت من این ویژگی را نقطه ضعف در نظر نگرفته‌ام اما خب باید بگویم کمی ناامید شدم.

بخش داستانی بازی Stronghold: Warolrds از فرمول همیشگی سری استفاده می‌کند و بازی‌بازان را به قسمت‌های مختلف تاریخ شرق آسیا برده و در سناریوهای مختلف قرار می‌دهد. اگر هر کدام از نسخه‌های سری Stronghold را تجربه کرده باشید به خوبی با این مراحل آشنایی دارید.
بخش داستانی بازی بسته به روش بازی شما و سطح سختی انتخابی چیزی بین شش تا ده ساعت به طول می‌انجامد که با وجود آن‌که آن‌قدر طولانی نیست، ولی تجربه‌ای بسیار قابل‌قبول را ارائه می‌دهد.

نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords- گیمفا

مکانیزم Warlords را باید تغییری مثبت به شمار آورد که عمق گیم‌پلی بازی را افزایش داده است.

بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت مراحل Campaign تنوع بسیار قابل‌قبول Objective‌ها است. از جمع‌آوری مقدار مشخصی منابع خاص گرفته تا تصرف قلعه‌ای مشخص و موارد مختلف دیگر. هم‌چنین مانند نسخه‌های پیشین شاهد مراحلی هستیم که در آن خبری از ساخت و ساز نیست و بازی به شما تعداد مشخصی نیروی نظامی می‌دهد و باید با استفاده از آن‌ها Objective مورد نظر را انجام دهید. این مراحل با وجود آن‌که تعدادشان آن‌قدر زیاد نیست، اما تنوع بسیار خوبی به بازی بخشیده‌اند چرا که مخاطبان را مجبور می‌سازند با برنامه و نقشه پیشروی کنند چرا که امکان تجدید قوا و افزایش نیروهای نظامی وجود ندارد.
ساختار کلی بازی، چه در بخش Campaign، چه در بخش Multiplayer و چه در بخش Skirmish کاملا یکسان است. از صفر شروع کنید. به گسترش و توسعه قلعه و قلمرو خود بپردازید. به موارد غذایی و اقتصادی مردم خود رسیدگی کنید و در نهایت از دو بعد دفاعی و تهاجمی خود را برای نبردهای پیش‌رو آماده کنید.
یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های بازی‌های سری Stronghold این است که شرایطی خاص برای مخاطب ایجاد می‌کند که مخاطب طبق آن محدودیت‌ها باید بهترین نتیجه ممکن را بگیرد. این مسئله که مقدار زمین محدودی در اختیار شماست و شما باید با برنامه و نقشه قلعه خود را بسازید لذت بسیار بالایی به مخاطبان منتقل می‌سازد.
بخش داستانی بازی را باید تجربه‌ای نسبتا کوتاه اما جذاب و سرگرم‌کننده دانست. اما خب حقیقت این است بعید می‌دانم بعد از یک‌بار اتمام بخش داستانی رغبتی به تجربه‌ی دوباره آن داشته باشید. مگر این‌که بر روی درجه سختی بالاتر بخواهید مراحل داستانی را دوباره انجام دهید.

اجازه دهید کمی در مورد خود بازی نیز صحبت کنیم. در Stronghold: Warlords، همراهی مردم بسیار در توسعه قلمرو شما حیاتی است. حال می‌توانید با افزایش جیره‌ی غذایی و ایجاد تفریحات مختلف رضایت مردم را به دست آورید یا این‌که از راه ترس و قدرت بر آن‌ها تسلط پیدا کنید. در Stronghold: Warlords برای افزایش جمعیت باید مردم از شما رضایت کلی داشته باشند و هم‌چنین برای گرفتن مالیات بیشتر و در نتیجه درآمد بیشتر جمعیت زیادتر می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. البته این مسئله از همان نسخه‌ی Crusdaer وجود داشت و سیستم رضایت مردم آن‌چنان نکته جدیدی به شمار نمی‌آید. به قول دوبله‌ی فوق‌العاده دارینوس: مردم شما را می‌پرستند!

نقد و بررسی بازی stronghold warlords

زاویه دوربین، نوع مبارزات، نحوه حمله و دفاع و در واقع تمام اصول کلی سری Stronghold به خوبی در این نسخه نیز پیاده‌سازی شده‌اند.

نیروهای نظامی بازی Stronghold: Warlords خوشبختانه تنوع بسیار خوبی دارند. این نیروها در سه دسته‌بندی کلی قرار می‌گیرند. Barracks، Military Academy و‌ Siege Camp. نیروهای Barracks تنوع بالایی دارند و از نیروهای نظامی نسبتا ضعیف و رده پایین تا نیروهای High Tier قدرتمند در آن‌ها به چشم می‌خورد. Military Academy یک‌سری Unit متفاوت و Specialist را در اختیار بازی‌بازان قرار می‌دهد و در نهایت Siege Camp همان‌طور که از اسمش نیز پیداست مربوط به Unit‌ها و ابزار مورد نیاز برای حمله و محاصره‌ی قلعه‌های مختلف است. تنوع کاربردی Unit‌ها واقعا قابل‌توجه است اما مشکل این‌جاست که از لحاظ Visual و بصری عملکرد بازی بسیار ضعیف است. نه تنها نیروهای نظامی مختلف از لحاظ Visual بیش از حد به هم شبیه هستند بلکه این شباهت آزاردهنده در ساختمان‌ها و برج‌های بازی نیز به چشم می‌خورد. در واقع هر چه بازی از لحاظ ساختاری و اصولی موفق عمل کرده است، ضعف بازی در بخش هنری و بصری باعث شده پتانسیل بالقوه بازی به بالفعل تبدیل نشود. اگر نیروها و ساختمان‌های Stronghold: Warlords را با نسخه‌ی بیست سال پیش Crusader مقایسه کنید در می‌یابید Crusader از لحاظ تنوع ظاهری نیروها و در کل از لحاظ Visual در بسیاری از بخش‌ها از Stronghold: Warlords بهتر عمل کرده است که این مسئله جای تأسف دارد.

سیستم Warlords یکی دیگر از ویژگی‌های جدید این نسخه است. در هر منطقه و نقشه تعدادی NPC به نام Warlords وجود دارند که خود دارای قلعه و قلمرو به خصوص هستند. شما می‌توانید با حمله نظامی و یا با دیپلماسی آن Warlords‌ها را با خود همراه سازید که این اتفاق نکات مثبت مختلفی در پی دارد چرا که وقتی که یک Warlord سوگند وفاداری یاد کند و به شما ملحق شود هم می‌تواند در جنگ با دیگر بازیکنان و یا حمله به سایر قلعه‌ها به شما کمک کند و هم Bonus‌های متفاوتی مثل ارسال غذا و تجهیزات را می‌تواند به دنبال داشته باشد. این مکانیزم با وجود این‌که شاید در دید اول آن‌چنان قابل‌توجه نباشد اما عمق نسبتا خوبی به بازی بخشیده و مبارزات بازی را از بعد تک‌بعدی خارج ساخته است.

از لحاظ گرافیکی عملکرد بازی نسبتا ناامیدکننده است‌. هر چند رنگ‌آمیزی و تنوع طیف رنگ قابل‌قبول است اما کیفیت بافت‌ها خصوصا دیوارها، تنوع ظاهری و Visual نیروهای جنگی و در کل گرافیک هنری بازی آن‌چنان عملکرد رضایت‌بخشی ندارد و به عنوان یک بازی سال ۲۰۲۱ تا حد زیادی ناامیدکننده است.
از بعد فنی اما شرایط کاملا متفاوت است و بازی بسیار Stable و ثابت است و حتی در شلوغ‌ترین لحظات و درگیری‌ها بازی عملکرد بسیار روانی دارد و مشکلات افت فریم تقریبا وجود ندارد که این نکته برای یک بازی در سبک استراتژیک همزمان بسیار عالی است چرا که به تجربه‌ی اصلی بازی لطمه وارد نمی‌سازد.

نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords- گیمفا

نکته جالب این است که در این نسخه بیشترین تمرکز بر روی حمله و Offense است تا دفاع و مدیریت. این ویژگی ریتم مبارزات را افزایش داده است.

سخن پایانی:
بازی Stronghold: Warlords را باید متفاوت‌ترین نسخه کل سری Stronghold دانست. مانند همیشه با یک تجربه‌ی لذت‌بخش Real Time Strategy طرف هستیم که ذهن مخاطب را به چالش می‌کشند. متاسفانه ضعف در بخش گرافیکی باعث شده بازی نتواند آن‌طور که حقش بود به نتیجه برسد با این وجود این عنوان هنوز تجربه‌ای سرگرم‌کننده به شمار می‌آید.

 

نقاط قوت
مبارزات جذاب و سرگرم‌کننده
اصول و قواعد کلی به خوبی رعایت شده
تنوع بالای Objective‌ها در بخش داستانی

نقاط ضعف
ضعف گرافیک هنری
از تمام پتانسیل بازی به خوبی استفاده نشده
برخی مشکلات گاه و بیگاه هوش مصنوعی

نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords- گیمفا

امتیاز گیمفا

آرین

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords- گیمفا
نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords- گیمفا
نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords- گیمفا
نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords- گیمفا
نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords- گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • old gamer b گفت:

    امیدوارم بازی های استراتژیک برای کنسول ها هم منتشر بشند . بعید میدونم نشه با دسته بازی کرد اگرم نمیشه حداقل یه امکاناتی به کنسول ها اضافه بشه که این مساله رو راحت کنه .

    • Darker than Black گفت:

      حتی بازیهای جدیدم با دسته مشکل شده به خاطر تغییر زاویه دوربین اونوقت بازی استراتژیک که یک بازی واکنش سریع و با آپشن زیاد محسوب میشه رو با دسته پلی بدی؟ هروقت با چنگال آب خوردی با دسته هم میتونی استراتژیک پلی بدی

    • Dr.Who گفت:

      تنها را بازی کردن یه بازی مث coh2 رو کنسول اینه که با موس و کیبورد بزنیش همین …..هیچ راه دیگه ای نداره….بشر میتونه بره ماه ولی روی ماه نمیتونه بی کپسول نفس بکشه تکنولوژی هر چقدر هم پیشرفت کنه باز هم یه جایی هیچ کاریش نمیشه کرد

  • Mr.tur گفت:

    هیچی نسخه اول نمیشه.
    نسخه اول عالی بود.
    الانم متاسفانه بازی هلبلید افتاده دست ماکروسافت و در معرض نابودیه
    قطعا نسخه ضعیفی میشه مثل همین جنگهای طلیبی.
    تمام 😀

    AAS(بازگشته است)
  • آذوقه کم است. مردم به سمت قلعه می آیند. کماندار. شمشیر زن. پیام از سلطان. من با این جمله ها زندگی کردم 😥

  • مهدیار گفت:

    خیلی ممنون برای نقدتون
    .
    دوستان من این بازی رو انجام دادم و میخوام نظر خودم رو در مورد این بازی بگم
    قبل از اینکه بخوام نظرم رو بگم اول بگم که کدوم از بازی های سری رو انجام دادم
    .
    Stronghold: Crusader
    Stronghold: Crusader extreme
    stronghold legends
    stronghold 2
    .
    این بازی ها جزو محبوب ترین های سری بودن و من انجام دادم
    نسخه ۲ crusader رو بازی نکردم
    با kingdom
    با نسخه ۳ بازی
    این رو هم بگم که crusader 1 رو خیلی بازی کردم و تقریبا هم میتونم بگم توش استاد شدم
    .
    من این بازی رو وقتی شروع کردم اولین چیزی که تونست ناراحتم کنه سیستم انتخاب نقشه و بازیکن ها بود
    واقعا من رو یاد legend انداخت و من اصلا خوشم نیومد
    بعد که وارد بازی شدم دقیقا باز مثل legend و همینطور نسخه ۲ بازی باید اول انبار و انبار غذا رو بسازیم و باز من این موقع بود که متوجه شدم کلا قراره یه چیزی شبیه legend ببینم 😐
    بعد که کم کم شروع کردم متوجه شدم که میشه همسایگانی که ربات هستن رو گرفت و ازشون استفاده کرد
    که باز این سیستم تو legend بود ، فقط تو این بازی فرقش اینکه ما میتونیم ارتقاشون بدیم و یه سری کارای دیگه هم انجام بدیم
    ولی باز ناراحت شدم که این سیستم رو دیدم تو بازی
    از طراحی ساختمون ها خیلی خوشم اومد
    این تنوع برخی ساختمون ها خیلی خوشم اومد و برام جالب بود
    از انیمیشن سرباز ها زیاد خوشم نیومد
    از مبارزات هم زیاد خوشم نیومد و به نظرم حتا نسخه افسانه ها و ۲ واقعا از این هم بهتر بودن تو این بخش
    .
    سیستم مالیاتی بازی واقعا یه سیستم ساده هست و شما فقط کافیه چند تا دکمه بزنید و از مردم مالیات بگیرید
    که واقعا تو اینجا بود که متوجه شدم این بازی اصلا پیشرفت خاصی نداشته که هیچ ، واقعا پسرفت هم داشته
    .
    و در آخر از قلعه میگم که یکی از بزرگ ترین نکات بازی هست
    سیستم قلعه سازی این نسخه من رو باز خیلی یاد نسخه legend انداخت که قلعه ها خیلی جم و جور هستن و حس خوبی واقعا بهشون ندارم
    .
    چندین چیز دیگه هم هست تو بازی که به نظرم فقط از نسخه legend کپی شده و تو این بازی با یه تم متفاوت گذاشته شده
    .
    تنها چیزی که تو بازی ازش لذت بردم فقط تم جدیدش بود و بس
    .
    دوستان من خیلی به این سری علاقه دارم و میتونم بگم تو هر نسخه ای که قبلا بازی کرده بودم یا دیده بودم تفاوت های زیادی دیدم ولی متاسفانه تو این نسخه تو عموم موارد کپی برداری از نسخه legends بازی دیدم
    دوستان این ها نظر شخصی خودم بود ، میخوام بگم اگر از تم بازی خوشتون میاد و با سیستم گیم پلی نسخه legend مشکلی ندارید ، حتما این بازی رو انجام بدید ، ولی اگر مثل من بیشتر به crusader و نسخه ۲ بازی علاقه دارید و از سیستم legend خوشتون نمیاد این بازی رو پیشنهاد نمیکنم بهتون
    و در آخر من به این بازی ۵ میدم
    .
    تمام چیز هایی که گفتم نظر شخصی خودم بود و نمیخوام به کسی قالب کنم چیزی رو
    خیلی ممنون که خوندین 🙂

  • یوهان گفت:

    خسته نباشید آقای مصطفی زاهدی عزیز بابت نقد زیباتون من معمولا نقد بازی ها رو نمیخونم ولی این بازی برای من فرق داره با بقیه خیلی ممنون بابت زحماتتون :rose:

    • یوهان گفت:

      تازه از خواب بلند شدم با بی حوصلگی میام گوشی رو بر میدارم تا ببینم گیمفا چه خبر هایی گذاشته تا چشم به این خبر عالی میفته کل بی حوصلگی از تنم جدا میشه :rotfl: :rotfl: بازم تشکر بابت نقد زیباتون :inlove:

  • آرین گفت:

    مردم (ما) از شما راضی هستند قربان! (قلعه)

  • Price گفت:

    حتما باید تجربش کنم.مطمئنم بازی خوبیه. 😀 😀 😀

  • NEON گفت:

    اینم بازی خوبیه ولی قبول کنید هیچ بازی استراتژی به پای بازی های توتال وار نمیرسه

    • وات؟لابد سری Warcraft مخصوصا نسخه ۳ که سال ۲۰۰۲ اومدم کشکه؟متای وار کرفت ۳ امتیاز ۹۲ شده وارکرفت ۲ ۹۴ و وارکرفت ۱ هم ۹۰ ولی فقط ۲ یا ۳ بازی هستن از سری توتال وار که به متای ۹۰ رسیدن اصلا این بلیزارد بود که زود تر از قلعه و توتال وار سیک استراتژیک رو ترکوند و با احترام به تمام کسایی که ترفدار قلعه هستن حتی نسخه اول جنگای صلبی هم به متی ۸۵ نرسیده من هنورم دارم وارکرفت ۳ قدیمی رو روی pc پلی میدم و حتی هنوزم آنلاین بازی میکنم کلی بازیکن هستن که دارن آنلاین بازی میکنن ببینید که یه بازی چقدر خوب بوده که با گذشت ۱۸ یا ۱۹ سال از انتشارش هنوز دارن آنلاین با برنامه آتیناد آنلاین پلی میدنش اگر وار کرفت ۳ فروزن ثرون رو بازی کنید سراغ توتال وار و قلعه دیگه نمیرید مگر اینکه از اینکه یکم علمی تخیلیه خوشتون نیاد ولی اگر براتون این مهم نباشه بازم کاملترین استراتژی هست حتی ۳ گانه وارهمر توتال وار که از روی سری معروف وار همر ساخته شده و به دست استدیو به اون خوبی ساخته شده نتونسته به متای وارکرفت ۳ برسه انقدر که این بازی کامله و باید کلی بازی کنید تا توش حرفه ای بشید من هنوز نتونستم بشم اگر استراتژی دوس دارید پیشنهاد دارم نسخه ۳ سال ۲۰۰۲ نه نسخه بازسازی شده رو دان کنید و بازی کنید اصلا سیستم بالایی نمیخواد و حجمشم کلا ۳ گیگه اگرم آنلاین خواستید بزنید برنامه آتیناد از سایتش دان کنید خود سایته آموزش گذاشته آنلاین پلی بدید هر کی آنلاین خواست زیر این پست بگه به من بریم Warcraft 3

نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords- گیمفا