بهشت جهنمی | نقد و بررسی Dead Island: Riptide
چقدر بد است وقتی که انتظار داری به پایان خوش ماجرا رسیده ای اما در اصل، آغازی دردسر زا در پس این پایان در انتظارت است. اصرار، سماجت و بی قانونی مردگان متحرک، شما را به آغازی دعوت کرده تا پایان زیبا و دلچسب حاصل از گریز از جزیره ی Banoi را به باد فراموشی بسپارید. جزیره ی مرده ی دیگری در انتظارتان است….
نام: Dead Island: Riptide
سازنده: Techland
ناشر: Deep Silver
سبک: Action / Zombie Bash’em Up / Survival
پلتفرم: PC / X360 / PS3
سال ۲۰۱۱ بود که به همت Techland و Deep Silver یک IP جدید متولد شد که با نمایش جدیدی از خلاقیت در یک بازی open world، موفق شد به فروشی قابل قبول برسد و متای خود را در بهترین شرایط، به عدد ۸۰ در بهترین شرایط برساند. اما آنچه که یک ریسک برای سازندگان تلقی می شد، سبک این بازی بود؛ چرا که ژانر هایی با محوریت زد و خورد محض به دید بسیاری خوش نمی آید؛ در اثبات این موضوع می توان آغاز نمرات این بازی از ۳/۱۰ الی ۹/۱۰ را مثال زد که از سوی سایت های مورد تایید متاکریتیک و رده بندی بازی ها، اعطا شد.
داستان نسخه اول به گونه ای بود که اکثریت را به این تفکر واداشت که اولین و آخرین Dead Island را تجربه کرده اند اما این گمانی مورد تایید صاحبان این IP نبود. سال گذشته Dead Island: Riptide تایید شد تا به عنوان دنباله نسخه ی اول، باری دیگر جزیره ی مرده را ملاقات کنیم. همین اشاره کوچک به داستان Riptide کافی بود تا به حضور شخصیت های اصلی نسخه ی قبل در این بازی، گمان زد که البته این حدس، خیلی سریع به تایید سازندگان رسید.
این بار Riptide شما را در مقابل زامبی های منحوس قرار می دهد، جریان و خروش آب را دشمن تازه ی خود بدانید…
جزیره ی همچنان مرده
اگر داستان نسخه نخست را ندانید، قطعا در ایجاد ارتباط با Dead Island: Riptide به مشکل بر خواهید خورد. از این رو در آغاز بازی Purna (یکی از شخصیت های مونث بازی) با همان صدای نسبتا خشنش چگونگی گرفتاری در جزیره Banoi و اتمام نبرد در این جزیره و فرار از آن جا را روایت می کند. در همین ابتدای کار با یک اسپویل بی نظیر مواجه می شوید؛ خیلی زیباتر بود تا در موازات روند بازی با فلش بک ها و دیالوگ ها به داستان نسخه ی قبل اشاره شود، کاری که عدم رخدادش را به راحتی می توان رو حساب کم کاری داستان نویسان گذاشت.
سوار بر یک کشتی نظامی، در حین فرار از Banoi نفرین شده هستید و به خیال خود به دردسر ها این طلسم، پایان داده اید اما آب و باد و مه همه در کارند تا مکافاتی تازه را تجربه کنید. در حالی که چهار شخصیت نجات یافته از نسخه پیشین در زندان این کشتی به سر می برند، شخصیت جدیدی به نام John Morgan مفتخر به آشنایی با این چهار نفر می شود، جان آشپز این کشتی نظامی بود که از چندان احترامی از سوی همسفرانش برخوردار نیست. پس از سرگیجه ای مشکوک چشمانتان را باز می کنید و فقط تنهایی و تاریکی و سکوت را می یابید. چند قدم جلوتر می روید و سرباز هایی را می بینید که تبدیل به زامبی شده اند. فقط یک هدف: فرار و بقا. به لطف چندی از دوستان مسلح بر اوضاع مسلط می شوید لاکن طوفان کشتی تان را به صخره ای می کوباند و…
صبح روز بعد در ساحل و در کنار چندین جنازه به هوش می آیید؛ اینجاست که جزیره ی Palanai به شما خوش آمد می گوید و به تلاش برای بقا دعوتتان می کند.
داستان بازی شروعی مشابه نسخه قبل دارد و در آغاز، تظاهر به گنگ بودن دارد. داستان بازی با جهت شخصیت پردازی و حضور تام شخصیت قسمت های پیشین، تکرار و تاکیدی از قسمت اول جزیره مرده است و این مورد، قطعا برای کسانی که سابقه ی تجربه ی نسخه اول را دارند، چندان خوشایند نیست. حضور نه چندان پر رنگ سایر شخصیت ها در روند و پیشرفت داستان، بهانه ای است تا داستان DI: Riptide را به تک شخصیتی و تک محوری بودن داستان محکوم کنیم.
قصه ی معروف زامبی کُشی
روند بازی جزیره ی مرده به گونه ای است که به خواست هر کسی خوش نمی آید و تنها آن دسته از بازیبازانی که به دنبال خون و خونریزی هستند، با اکشن این بازی ارتباط برقرار می کنند. شاید چندان صحیح نباشد تا بخواهیم Dead Island را در زمره ی بازی های ترسناک قرار دهیم چرا که تنها حضور زامبی ها، شباهت این بازی با بسیاری از عناوین ترسناک را رقم زده. از این رو ذهنیت این موضوع که بسیاری از استاندارد های سبک ترس را در این بازی مشاهده کنید را نداشته باشید چرا که DI: Riptide تنها در القای حس بقا و زامبی کُشی معطوف است. محوریت اکشن بازی در بهره گیری از سلاح سرد می باشد و در اندک مراحلی، قابلیت استفاده از تفنگ هم میسر می شود که البته بسیار محدود است. همچون نسخه ی قبل، اسلحه های سرد مشمول استحلاک می شوند و ارتقا و ترمیم آن ها، امری رایج است. از این رو قابلیت حمل چند سلاح بطور همزمان نکته ای مثبت در راستا تلقی می شود. سازندگان با پیاده سازی این دو سیستم سعی داشته اند تا بازیباز را وادار به تجربه ی اکشن بازی با سایر اسلحه ها کنند اما وفور پول ]در مقام پوینت[ که به کمک ترمیم اسلحه ها می آید، عملا این سیاست را خنثی کرده است. از آغاز تا پایان بازی، مراحل بازی بر این فرمول پیاده شده اند که ابتدا با استفاده از وسیله نقلیه و منطقه مد نظر برسید و زامبی ها سر راه و متمرکز در محوطه مورد نظر را بکشید و ماموریت را به اتمام برسانید؛ این شیوه با توجه به مدت زمان گیم پلی بازی که چندان کم هم نیست، ضمن فیزیک نه چندان جالب بازی حین سلاح سرد، با کمبود سلاح گرم ترکیب شده تا بتوانیم بازی را به عدم تنوع مراحل محکوم کنیم.
اما برسیم به هوش مصنوعی بازی که همچون نسخه قبل، تحسین برانگیز نیست و باهوشی افراطی زامبی، به اصالت و تعریف ها از این موجودات احمق، طعنه زده است. یکی از عوامل موفقیت این بازی محیط open world آن بوده که در این بازی آنطور که باید ایفای نقش نمی کند مگر در استفاده از وسایل نقلیه و مزاحمت بوجود آمده از زامبی ها در مسیر ها و اندک مراحل فرعی نه چندان با ارزش. اما جالب آن است که اگر در محوطه ای را پاک از هرگونه زامبی کنید و پس دو دقیقه به آنجا بازگردید، باز هم ضیافت زامبی ها را شاهد خواهید شد. نوار محدودیت انرژی هم در بازی تعبیه شده تا ضمن پایبندی به اصول، در ایجاد حس دلهره و البته بقا، نقش بسزایی داشته باشد. HUD هم از ارکان بازی های دنیای آزاد شده و DI: Riptide هم از این قاعده مستثنی نشده است. سیستم چک پوینت بازی هم به طرز عجیبی پیاده شده؛ اگر در حین نبردی ناکام شوید، در حالی که انتظار دارید تا از آخرین چک پوینت کار خود را آغاز کنید، دقیقا از همان جایی که بوده اید بازی شروع می شود و حتی تعداد زامبی هایی هم که کشته اید، در زامبی های پیش رویتان کسر می شود؛ این سیستم در خلاف تعریف بازی های ویدئویی و ایجاد چالش قرار گرفته که به صراحت می توان آن را یک ایراد محوری خواند.
جا دارد تا از دردسر استفاده از وسایل نقلیه هم یادی کنیم؛ به خصوص استفاده از قایق ها که زامبی به راحتی از آن بالا می آیند و شما را وادار به توقف می سازند؛ هر چند این عامل در القای حس دلهره جهت مثبتی دارد، اما باز هم از دیدگاه هوش، در برابر تعریف زامبی قرار می گیرد.
این را هم باید عارض شد که اگر به خاطر بخش چند نفره این بازی قصد خرید آن را دارید، سریعا از این تصمیم صرف نظر کنید چرا که این بخش تنها به یاری نکات منفی بازی می شتابد.
امواج پر خروش آغشته به خون
متاسفانه موتور گرافیکی که Techland در عناوین اخیر خود از آن بهره برده، تحسین چندانی را به سمت خود جلب نکرده است. پیش عرضه ی Riptide سازندگان بر این وعده بودند که از حداکثر قدرت این موتور گرافیکی بهره خواهند برد اما همانگونه که انتظار می رفت، ماکزیموم این قدرت تاب مبارزه با سایر رقبایش را ندارد. بازی با توجه به محیط وسیعی که دارد، از گرافیک فنی و بافت های نسبتا با کیفیتی بهره می برد اما به دلایل بسیاری، بایست ضمن تعریف از طراحی ها هنری بازی، اتمام تحسین از شاخص گرافیک این بازی را اعلام کرد. باگ گرافیکی همچنان یار و یاور Dead Island هستند و در این نسخه، افراط دیده می شود از جمله فرورفتن اشیا در یکدیگر یا استفاده از نردبان بصورت مضحکانه. فیزیک بازی هم مانند نسخه قبل امکان برداشت و پرتاب بسیاری از اشیا را به شما می دهد اما استفاده از این جنبه ی فیزیک بازی، جز تفنن و اتلاف وقت نیست. خوش اقبال بودیم که بازی اول شخص است وگرنه فیزیک فوق العاده بد بازی از جهت حرکت اعضای کارکتر ها، بشدت آزار دهنده واقع می شد. چرا که این فیزیک خشک حتی در دمو های بازی قابل مشاهده است چه برسد به مواقع In-Game. سطح کیفی پایین حرکت اعضای صورت شخصیت ها به هنگام صحبت کردن، از سایر نکات آزار دهنده بازی در بخش گرافیکی است.
البته شرایط جوی جزیره ی Palanai باران های بسیاری را به ارمغان آورده که ضمن رود بزرگ موجود در این جزیره، افکت آب و باران را در این بازی، از عوامل قابل تجلیل این شاخص معرفی کرده است.
وقتی حرف از خونریزی و زامبی کُشی می شود، صدای شکستن استخوان های زامبی ها یکی از رکن ها می شود که در این بازی هم رعایت شده. موسیقی بازی هم حال و هوای شرقی و دلهره ای خود را حفظ کرده اما در بخش صداپیشگی کاراکتر ها، بایست اعتراف کرد که Riptide یکی از بدترین بازی هاست اما در مقابل، صداگذاری محیط و بهره گیری از جزئیات بالای جزیره، تحسین را ممکن می سازد.
و…
و این که ای کاش سازندگان از اشتباهات خود در نسخه ی قبلی درس می گرفتند تا ضمن شکست در عرضه ی نسخه دوم، خاطرات ما را با اولین Dead Island و برخی ایده های خلاقانه اش، بر باد ندهد. سخت است که انجام یا عدم تجربه ی این بازی را پیشنهاد کرد اما تنها می توان گفت که اگر از آن دسته کسانی هستید که چندان رابطه ی خوبی با زامبی ها ندارید، به هیچ عنوان سمت Dead Island: Riptide نروید چرا که رابطه تان را با زامبی ها بد تر می کند!
پر بحثترینها
- نقد و بررسی بازی STALKER 2: Heart of Chornobyl
- واکنش ایلان ماسک به اظهارات نژادپرستانه کارگردان Avowed
- مدیرعامل ناتی داگ: بازی بعدی هیجانانگیزترین پروژهای است که روی آن کار کردهایم
- شایعه: پورت PS5 بازی Forza Horizon 5 آماده است اما تاریخ عرضه مشخصی ندارد
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- مشکلات متعدد بهینهسازی STALKER 2 روی ایکس باکس سری ایکس؛ رسیدن به نرخ فریم صفر در مکانهای شلوغ
- اطلاعات جدیدی از مذاکره میان سونی و شرکت مادر FromSoftware منتشر شد
- آیا بازیهای ویدیویی به ما آسیب میرسانند؟
- رسمی: فروش پلی استیشن ۲ از ۱۶۰ میلیون واحد عبور کرد
- آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟
نظرات
منتظر نقدش بودم … :yes:
الان برم که بخونم :rotfl:
امتیازایی که دادی واقعا حقشه …
ممنون بهزاد جان که بازی به این سختی رو تموم کردی و این نقد رو نوشتی :rotfl: :rotfl: :rotfl:
زیاد از بازیش خوشم نیومد. :smug: :smug:
:no: :no: :no:
lمنم با بزی حال نکردم
منم با بازیش حال نکردم
😀 😀 اشتب شده بود
ممنون بهزاد جان . مثل همیشه خوب و عالی نوشته بودی.
من نسخه ی قبلیشو بازی کردم بعد یه مدت خیلی تکراری میشد . کلا از بازی های زامبی به غیر از اویل خوشم نمیاد.
راستی این اشکالی که وقتی وسایلتو آپگرید میکردی دشمناتم آپگرید میشدن تو این نسخه بهزاد بازم هست ؟ تو نسخه ی قبلی واقعا خیلی عجیب بود.
امیر محمد جان عرف بازیهای نقش آفرینی همینه دیگه.شما خودتو آپگرید میکنی دشمنت هم ارتقا پیدا میکنه دیگه 😛 😛 😛 😛 😛
نه ارتقا هم واسه خودش انواع مختلفی داره …
این سبکی که تو این بازیه قدیمیه ، یعنی هر چی تو قوی تر میشی دشمناتم قوی میشن … مثلا مرحله ی ۱ یه دشمن داره خیلی ضعیف همون دشمن با ارتقای تو تو مرحله ی ۵ تورو میکشه …. این روش زیادی بدردنخوره واسه همون اکثر گیمرا دوسش ندارن
یه سبک دیگه هم هست که هر قسمت از محیط یه مدل دشمن داره ، مثلا اسکایریم تو یه قسمتش دشمناش قوین . اگه همون اول بری سراغشون تو رو نابود می کنن … پس تو میری خودتو قوی میکنی بعد میری سراغشون ، و چون تو ارتقا پیدا کردی می کشیشون … که به نظر من این مدل بهتره
من مرحله ی اولی که گفتی رو بیشتر دوست دارم.بیشتر challenging هستش.حالش بیشتره
نه به اونصورت..قدرت زامبی ها تو مراحل بالانسه و به مرور مراحل، زامبی ها قوی تر و گنده تر(!) میشن!
.
ممنون بابت مطالعه نقد امیرجون 😉
ممنون بابت نقد …
بازیشو نسخه ی بلک باکس گرفتم ، متاسفانه بعد از ۱ دقیقه بازی کردن ارور داد و حذفش کردم :-((
برای منم اینطور بود بعدرفتم توی سیتینگش حالت آنلاینو به سینگل پلیرتغییر دادم درست شد :yes: :yes:
من دارم بازیش میکنم گرافیکش بانسخه ی قبلیش فرقی نداره((یه ذره داره ولی حس
نمیشه)) بازیش خسته کنندس .من که باقبلیش بیشتر حال کردم با اینکه ده بار میخواستم حذفش کنم ولی بازیش باحاله بخصوص بخش کراف تش 🙂 🙂
عزیز یعنی من نصب کنم ، اونجایی که گفتیو درس کنم ، مشکلی دیگه پیش نمیاد ؟؟؟
تو کدوم قسمت اونو درس کنم ؟؟؟
هادی جان تو ایکس باکسش هم اینجوریه.تو منوی بازی که رفتی اون پایین سمت راست یه گزینه هستش.دقیق یادم نیست اسمش چی بود.اون رو که میزنی یه صفحه باز میشه.حالت آنلاین رو آف کن وبه حالت آفلاین مد تبدیلش کن
دوست عزیز …
از منوی اصلی بازی وارد منوی Options برو , بعد به تب آنلاین یرو و در قسمت Game Type گزینه Single Player رو انتخاب کن 😀
برم نصبش کنم ببینم چی مشه … ممنون از همتون :blush:
خواهش :laugh:
اپشن آنلاین گزینه ی اول روبه سینگل پلیر تغییر بدین. :yes: :yes: :yes:
من این کار رو کردم درست شد 😉
واسه منم درس شد … دم همتون گرم …
واقعا تو صداگذاری ایراد فراوان داره.خیلی زیاد.بابت این مولتی اسپم ببخشید.دوستان کسی dragon dogma dark arisen رو گرفته؟فقط میخوام بدونم میشه از سیو قبلی لود کرد و ادامه رو رفت یا حتما باید دوباره بازی رو تمومش کرد؟
نسخه ی قبلی هرچی بیشترزامبی میکشتیXP بهت میدادبعدکه Levelکامل میشد
اسلحه وچیزهای بیشتری بازمیشد .باهمین بالا رفتن لول زامبیاهم لول شون بالاودر
نتیجه قوی تر میشدن. 😀 😀
:no:
من باجان همون ارتشی بازی رو دارم ادامه میدم….. 😉
نسخه ی قبلیو توکل تابستان تموم کردم…….. 😀 اینم همینطور….. :laugh: :laugh:
امید وارم کوجیما یک درس درست و حسابی به این شرکت های CASUAL بده که بازی زامبی هم بلد نیستند بسازند :teeth:
ممنون نقد خوبی بود داداش بهزاد
بنظر بازی خوبی نیست :no:
5.۲۱.۱۳
برای کسی این سبک بازی نکرده ارزش بازی کردن داره. دمت گرم اقا بهزاد خدا قوت 😎
ممنون :yes:
ممنون
من نسخه ی اولش رو خیلی دوست داشتم واقعا عالی بود ولی نسخه ی دومش به طور کامل خاطره ی خوب نسخه ی اول رو از بین برد 😐
من بازیش نکردم و انگیزه ای برای بازی کردنش ندارم… :no: :no:
:yes:
این بازی آخرباگه دیگه :pissedoff: :pissedoff:
اشغاله :no:
ایشالا سرفرصت تجربه اش میکنم!
ممنون بابت نقدت بهزاد جان.خسته نباشی برادر 🙂 :yes:
مرسی داش فرداد 😉
من نسخه اولش رو بازی کردم، خوب بود !! :yes:
بخاطره همین، نسخه دومش رو هم میرم میگیرم !!
سپاس از همه ی دوستانی که وقتشون رو برای مطالعه ی این مقاله گذاشتن! 😉
یعنی اگه میخوای منو زجر بدین، اینو رو سیستم من نصب کنین 😀 نسخه اولش که گریه منو در اورد از بس مشکل داشت!
ممنون بهزاد عزیز بابت نقد
مرسی بابت مطالعت 😉
ممنون بابت نقد.
منم با سیستم چک پوینت این بازی که گفتی مشکل دارم.خیلی مسخرست
آقا من که نتونستم نه با نسخه اول یا این نسخه دوم ارتباط برقرار کنم؟ ?:-) 😮 😮 😮
کسی تونسته آیا؟
(ارتباط) واژه ی من بود لطفاازخودتون ابتکار درکنید 😐 😐 😐 😐
متوجه منطورت نمیشم داداش! ?:-)
از بازی هایه ترسناک خیلی بدم میاد :no: 🙁
مشکل اینجاست که بازیش اصن ترسناک نیست! 😀
شما بازیش کردی؟ ?:-)
یکی به من بگه بازیش باحاله تا من بخرم
توبازیش باید اعصاب داشته باشی وحوصله 🙂 یه ذره اعصاب خورکنه… باگ داره ولی
در کل ارزش بازی کردن روداره(((البته اگر اهل اینجور بازیایی)))…. :yes:
من دوس دارم ولی اگه خیلی اذیتم کردم…….. :evilgrin: :evilgrin:
بخر :laugh: :laugh:
JUST LEFT FOR DEAD :yes: :yes:
نسخه اولش خوب بود ولی این نسخه در حد یه دنباله کامل نیست ،ارزششو نداره!!!شیر دوشیdeep silver!!!
مرسی داداش بهزاد عالی بود
مرسی داش بهمن! 😉
باتوجه به اینکه نقدت برای xbox بود نمیشه گفت pc هم همین طور هست پس بهتره یک بارم شده امتحان کنیم ببینیم چند مرده حلاجه. :yes:
ای کاش تصاویر بیشتری میزاشتین :-(( لطفا تصاویره بهتر و بیشتری بذارید
مرسی 😉 :-))
این نقد و بررسی هست نه خبری مبنی بر نشر تصاویر بازی!
می تونید تو همین سایت گیمفا سرچ کنید تصاویر این بازی رو ببینید (یا از image.google استفاده کنید 😐 )
:no: :no: :no:
زمان انتشار اپدیت این بازی را اگر میشود خبر دهید
:yes: :yes: :evilgrin:
آره ترسناک نیست فقط به آدم یه دلهره میده وصداگزاری هم باعث همین دلهره شده… 😉
:yes: :yes: :yes: :yes:
درسته واقعا. :yes:
ممنون بهزاد جان بابت نقد زیبا :-)) :yes:
من فقط از زامبی اش خوشم اومد. :evilgrin:
با بازیش حال نکردم از این سره جزیره بای بری اونسر چنتا بکشی بعد دوباره از اینسر به اونسر ادم حوصلش سر میره