نقد و بررسی بازی Brawlhalla؛ قهرمانان کوچک - گیمفا
نقد و بررسی بازی Brawlhalla؛ قهرمانان کوچک - گیمفا
نقد و بررسی بازی Brawlhalla؛ قهرمانان کوچک - گیمفا
نقد و بررسی بازی Brawlhalla؛ قهرمانان کوچک - گیمفا

نقد و بررسی بازی Brawlhalla؛ قهرمانان کوچک

سجاد باقریان
۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - 09:00
نقد و بررسی بازی Brawlhalla؛ قهرمانان کوچک - گیمفا

بازی‌های Free To Play، در چند سال اخیر بسیار مورد توجه گیمر‌ها قرار گرفته‌اند و ثابت کردند رایگان بودن بازی نشان، از بی‌کیفیتی آن عنوان نیست. می‌توان بازی‌های بزرگی مانند fortnite ،team fortress2 و DOTA2 را به عنوان شناخته‌ شده‌ترین بازی‌های رایگان در جهان معرفی کرد. اما اگر سری به سایت Steam بزنید متوجه خواهید شد که تعداد اینگونه بازی‌ها، بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. از بین عناوین متعددی که به صورت رایگان در استیم یا اپیک‌گیمز قرار می‌گیرند بازی‌های سرگرم‌کننده زیادی را می‌توانید پیدا کنید که قدرت رقابت با بازی‌های پولی شرکت‌های بزرگ را دارا بوده و هیچ چیزی از آن‌ها کم ندارند. Brawlhalla، ساخته Blue Mammoth Games، عنوانی free to play در سبک مبارزه‌ای و دوبعدی، که برای پلتفرم‌های رایانه‌‌های شخصی، پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان، نینتندو سوییچ، اندروید و iOS  عرضه شده و ما امروز قصد داریم به نقد و بررسی نسخه گوشی‌های هوشمند این عنوان جذاب و اعتیادآور بپردازیم.

بازی brawlhall

قهرمانان کوچک با قدرت‌های بزرگ

 

گیم‌پلی کامل و غنی

در ابتدا سراغ گیم‌پلی بازی می‌رویم. جایی که شما با یک فرمول ساده اما جذاب روبه‌رو هستید. شما در نقش یکی از ۵۲ قهرمان بازی باید بر فراز آسمان به مبارزه با رقیبان خود بپردازید. سیستم مبارزه بازی از کمبو‌های کلاسیک، یعنی ضربه‌های سریع و ضعیف و ضربه‌های کند و پرقدرت تشکیل شده که شما با استفاده ترکیبی از این دو نوع ضربه، می‌توانید رقبای خود را از میدان بیرون کنید. البته ضربات سریع در بازی نمی‌تواند به شما کمک چندانی بکند و برگه برنده را ضربات سنگین تعیین می‌کند. اگر نوار سلامت حریف شما به رنگ قرمز برسد، شما باید ضربه نهایی را وارد کنید؛ حتما این ضربه باید از نوع سنگین باشد. وقتی وارد بازی می‌شوید، اولین نکته‌ای که به آن پی خواهید‌ برد گیم‌پلی سریع و شلوغ بازی است. همه در حال مشت زدن و حمله به دیگری هستند و شما نباید از قافله عقب بمانید. قوانین بازی به ضربه زدن و بیرون نرفتن از زمین مبارزه خلاصه می‌شود. شما با هربار بیرون انداختن حریف خود در بازی، یک امتیاز کسب کرده و یک امتیاز منفی را به حریف خود تقدیم می‌کنید. اگر دلقک بازی درآورده و خودتان از زمین مبارزه خارج شوید سه امتیاز منفی دریافت خواهید کرد که جبرانش کار هرکسی نیست.

بازی دارای سه مود اصلی است. اول از همه سراغ مود free for all می‌رویم که برای همه گیمرها آشنا است. در این مود شما برای ۵ دقیقه باید با سه نفر از حریفان خود به مبارزه بپردازید و هیچکس نباید به دیگری رحم کند. بدون شک مود free for all، سرگرم کننده‌ترین مود موجود در بازی است و شما می‌توانید ساعت‌های طولانی در این مود به بازی کردن بپردازید و خسته نشوید. مود دیگر در بازی که با نام strikeout 1v1 به شما معرفی می‌شود؛ همان بازی تن‌به‌تنی است که همیشه هیجان و استرس خاص خود را دارد. شما باید با تنها حریف خود به مبارزه بپردازید و مثل مود‌های دیگر پنج دقیقه وقت دارید که با بیرون کردن حریف از بازی امتیاز کسب کنید و پیروز مبارزه شوید. Friendly 2v2، آخرین مود استاندارد بازی است که شما باید در قالب دو تیم دو نفره به مبارزه با یکدیگر پرداخته و هر تیمی که زودتر بتواند دو قهرمان حریف را سه بار از بازی بیرون کند، برنده مبارزه خواهد بود.

بازی brawlhalla

مبارزات تن به تن و هیجان‌انگیز

 

مود های دیگری در بازی قرار دارد که باید به آن‌ها به عنوان بخش آزمایشی نگاه کرد، زیرا سازندگان این مودها را فعلا در بازی قرار داده‌اند و در حال تست آن‌ها هستند و در صورت استقبال خوب، به صورت کامل در بازی قرار خواهند گرفت. Experimental 1v1، نمونه‌ای از این مود‌ها است که شما در آن باید به مبارزه تن‌به‌تن با حریف خود بپردازید. شما قادر هستید که سه قهرمان انتخاب کرده و از آن‌ها به صورت ترکیبی در مبارزه استفاده کنید. شاید وجود چنین مودی، نیاز نبوده و سازندگان می‌توانستند در قالب یک آپشن در مود strikeout 1v1، آن را به بازی اضافه کنند. دیگر مود فرعی بازی با نام kung foot مخصوص فوتبال دوستان طراحی شده و شما باید در آن علاوه بر مبارزه با رقبا، سعی کنید توپ را  وارد دروازه حریف کنید. این مود شاید همانند مود های اصلی پرطرفدار نباشد اما تجربه خاصی است که می‌تواند برای تنوع، جذاب باشد. بازی در بخش  آفلاین هم هیچ کمبودی نداشته و شما را می‌تواند ساعت‌ها مشغول خود کند. نکته عجیب بخش افلاین، تنوع بیشتر مود‌های بازی نسبت به بخش آنلاین است. جایی که شما با بیش از ده نوع مود مختلف و جذاب روبه‌رو هستید و این تنوع واقعا عالی است. جای تعجب دارد که سازندگان بازی Brawlhalla، این‌ مود‌ها را وارد بخش آنلاین نکردند و گویا قصد اضافه کردن آن‌ها را نیز به بخش آنلاین ندارند.

بازی brawlhall

یکی از مود‌های جذاب بخش آفلاین که باید همراه با یار خود به کشتن زامبی‌ها پرداخته و رکورد جدیدی ثبت کنید.

 

کنترل قهرمان‌ها در چند ساعت ابتدایی بازی مانند کابوس می‌ماند. اگر شما تجربه بازی کردن brawlhal را در پلتفرم های دیگر داشته باشید، باز هم به مشکل برخواهید خورد. به عقیده بنده بعد دو ساعت بازی کردن بهتر است سری به تنظیمات بزنید تا نوع و مکان دکمه‌های مختلف بازی را به دلخواه خودتان تغییر دهید تا کمی از سختی ابتدایی بازی برای شما کاسته شود. درکل ایراد خاصی به کنترل بازی وارد نیست و تنها با صرف زمان مشکلات شما حل خواهد شد. اما به هیچ وجه فکر نکنید که حرفه‌ای شدن در بازی کار آسانی است. استفاده مناسب از ضربات سبک و سنگین، بهره بردن از لوت‌های مختلف مانند شیپور و بمب‌ها و پرش‌های به‌موقع تمام چیزی ‌است که شما را به یک بازیکن حرفه‌ای تبدیل می‌کند که در عمل، تسلط به همه این موارد کار زمان‌بری خواهد بود.

در بازی ۵۲ قهرمان با سلاح و قدرت‌های مختلف وجود دارد که شما براساس نوع بازی خودتان می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و به مبارزه بپردازید. هر قهرمان دارای دو سلاح خاص خود می‌باشد که به دو گروه سلاح سرد یا گرم تقسیم می‌شوند. در شروع بازی شما سلاحی در اختیار ندارید و بعد از گذشت چند ثانیه سلاح‌ها در قالب لوت آشکار می‌شود که باید سعی کنید زود‌تر از رقیبان به آن دست پیدا کنید. با هربار از دست دادن سلاح یا مردن،‌ دفعه بعدی، سلاح دوم قهرمانی که انتخاب کرده‌اید در اختیار شما قرارخواهد گرفت. قهرمانان از نظر سرعت، برد سلاح، قدرت ضربه و زره با یکدیگر متمایز می‌شوند و شما به طور کامل اختیار آن را دارید که با توجه به سلیقه خود، قهرمان مدنظر را انتخاب کنید. متاسفانه در ابتدای بازی شما فقط به ۹ قهرمان دسترسی خواهید داشت و باقی قهرمانان را باید با سکه یا الماس خریداری کنید. خرید دو یا سه تا قهرمان کار چندان مشکلی نیست اما اگر بخواهید تمام قهرمان‌ها را در اختیار داشته باشید باید روی به پرداخت‌های درون برنامه‌ای بیاورید که برای هیچکس خوشایند نیست. خوشبختانه قهرمانانی که در بازی به آن دسترسی ندارید از قدرت خاصی بر خودار نیستند و بازیکن‌هایی که با پرداخت هزینه قهرمانان ویژه را خریداری می‌کنند در بازی کارشان از شما راحت‌تر نخواهد بود. پس می‌توان ادعا داشت که بالانس بودن قدرت قهرمانان بسیار خوب کار شده و لطمه‌ای به تجربه بازی وارد نکرده است.

بازی brawlhall

دسترسی فقط به ۹ قهرمان! قهرمانان دیگری مانند شخصیت‌های واقعی یا بازی‌های ویدئویی مختلف نیز در Brawlhall قرار گرفته که شما با پرداخت پول واقعی می‌توانید با آن‌ها به مبارزه بپردازید.

 

گرافیک زیبا و چشم‌نواز

بازی از نظر بصری واقعا زیبا پیاده‌سازی شده و شما نمی‌توانید منکر باسلیقه کار کردن سازندگان در طراحی مپ‌ها و قهرمان‌ها شوید. تنوع مپ‌ها بسیار راضی کننده است و هر کدام زیبایی‌های خاص خودشان را دارند. قهرمان‌ها نیز دارای تنوع بسیار بالایی هستند و تفاوت بین‌ آن‌ها کاملا مشهود است. وقتی شما وارد بازی می‌شوید و به آسمان و رنگ‌بندی‌های فوق‌العاده مپ‌ها می‌نگرید، قطعا از نمای آن لذت خواهید برد. مپ‌هایی با منظره‌های سرسبز، آبی، آتشین و رباتیک در بازی قرار داده شده تا شما از یکسان بودن محیط مبارزه خسته نشوید. اما یک نکته‌ای وجود دارد که باید به آن اشاره کنیم، آن هم قهر بودن سرور با بعضی از مپ‌ها است. وقتی شما به بخش آفلاین سر می‌زنید، با انبوهی از مپ‌ها روبه‌رو خواهید‌ شد که در بخش آنلاین از آن‌ها استفاده نمی‌شود. واقعا دلیل این کار مشخص نیست و امیدوار هستیم در آینده بازی به گونه‌ای عمل کند که در بخش آنلاین، از تمامی مپ‌های موجود در بازی استفاده شده تا این پتانسیل از بین نرود.

بازی brawlhall

این محیط زیبا!!

 

بازی از نظر گرافیک فنی کاملا معمولی است. هیچ واژه‌ دیگری نمی‌تواند گرافیک فنی بازی را توصیف کند. به معنای واقعی همه‌ چیز در بخش فنی معمولی و ساده کار شده. اما باید اشاره کرد که این امر کاملا طبیعی است. بازی دو‌بعدی بوده و نمی‌توان مثل بازی‌های سه بعدی روی بخش گرافیک فنی آن مانور داد. همچنین با توجه به محدودیت‌های سخت‌افزاری در گوشی‌های هوشمند، گرافیک بازی راضی کننده ظاهر شده و در ذوق شما نمی‌زند. انیمیشن‌های موجود در بازی واقعا عالی و زیبا کار شده اما تنوع کم در انیمیشن‌ها، نکته منفی تلقی می‌شود.

بهینه‌سازی بر روی گوشی‌های هوشمند خوب کار نشده و شما حداقل نیاز به یک گوشی میان‌رده خواهید داشت. متاسفانه تنظیمات گرافیکی بازی به دو گزینه performance، برای نرخ فریم بیشتر و جزئیات کمتر و quality، برای فریم کمتر و جزئیات بیشتر خلاصه می‌شود. فرق چندانی بین این دو گزینه دیده نشده و در هردو حالت تغییر خاصی از نظر گرافیکی و فریم احساس نخواهید‌ کرد.

بعضا در بازی با باگ‌های مختلفی روبه‌رو خواهید شد که تعدادشان در بازی زیاد نبود و لطمه‌ای به تجربه بازی وارد نخواهد کرد. فیزیک قهرمانان می‌توانست کمی بهتر کار شود. برای مثال، در هنگام بازی کردن با قهرمانان کند و قوی‌هیکل، شما سنگینی آن‌ها را احساس نخواهید کرد. در مورد قهرمانان سبک و سریع نیز این موضوع صادق بوده و تفاوتی بین قهرمانان سنگین و سبک حس نمی‌کنید.

موسیقی و صداگذاری

سازندگان بازی اهمیت چندانی به این بخش نداده‌اند و شما کاملا با عنوانی ضعیف از حیث موسیقی روبه‌رو هستید. شاید موسیقی منو به تم بازی مرتبط باشد اما به هیچ وجه بعد دو هفته بازی کردن نمی‌خواهید به آن گوش دهید و به سراغ قطع کردن موسیقی منو در تنظیمات خواهید رفت. در حین مبارزات هم موسیقی‌ها برخلاف ‌آن‌که به شما هیجان را القا کنند، شما را از بازی خسته خواهد کرد. خلاصه به موسیقی بازی Brawlhalla، فقط برای رفع تکلیف نگاه کنید و توقع چندانی از آن نداشته باشید.

brawlhalla

ای کاش موسیقی بازی نیز مانند طراحی قهرمانان باسلیقه کار می‌شد…

 

صداگذاری قهرمانان و افکت‌های مختلف بازی بهتر از بخش موسیقی کار شده. اما اگر بخواهیم سخت‌گیرانه به موضوع بنگریم، باید گفت که یکسان بودن صدای سلاح‌های مختلف قهرمانان کمی در ذوق شما خواهد زد. افکت‌های انفجار و برخورد اشیا مختلف هم در سطح مطلوبی قرار داشته و ایرادی به آن‌ها وارد نیست.

باید گفت که بازی Brawlhalla، با داشتن مشکلاتی مانند باگ‌ها، موسیقی و صداگذاری ضعیف، همچنان عنوانی است که نباید تجربه‌اش را از دست بدهید. عنوانی رایگان و اعتیادآور که می‌تواند ساعت‌ها شما را مشغول خود کند. متاسفانه بخش آنلاین بازی با آی‌پی ایران در دسترس نیست، موضوعی که بسیاری از گیمر‌های ایرانی با آن آشنا هستند. البته شما می‌توانید با تغییر آی‌پی به تجربه بخش آنلاین بازی بپردازید. در نهایت اگر گوشی‌ شما دارای سخت‌افزار مناسبی بوده و با تغییر آی‌پی مشکلی ندارید، بازی Brawlhall را به هیچ‌وجه از دست ندهید.

نکات مثبت

  • گیم‌پلی اعتیادآور و جذاب
  • بخش‌ها و مود‌های متنوع
  • بخش آفلاین فوق‌العاده غنی
  • تنوع عالی قهرمانان
  • گرافیک بصری چشم‌نواز
  • رایگان بودن بازی

نکات منفی

  • موسیقی نه‌ چندان جالب
  • صداگذاری می‌توانست بهتر کار شود
  • فیزیک قهرمانان و سلاح‌ها به خوبی کار نشده
  • استفاده نشدن از تمامی‌ مود‌ها و مپ‌های بازی در بخش آنلاین
نقد و بررسی

امتیاز گیمفا

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Brawlhalla؛ قهرمانان کوچک - گیمفا