لبه ی تیغ | نقد و بررسی Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge
پس از آنکه هایابوسا در آخرین ملاقاتش فاجعه آفرینی کرد، این بار با ضربات شمشیر بران خود به دشمنانش، عذرخواهی به سبک نینجا را اِعمال کرده است. البته جای ذکر می گشاید که شکوه این عذرخواهی توقعات بسیاری را منجر نکرد اما از انصاف هم نباید گذشت، چرا که هایابوسا یک رزمی کار و نینجای واقعی است.
نام: Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge
سازنده: Team Ninja
ناشر: Koei Tecmo
سبک: Hack and Slash / Beat’em Up
پلتفرم: X360 / PS3 / Wii U
طلوع دوباره ی سری بازی های Ninja Gaiden به سال ۲۰۰۴ بر می گردد و تکرار موفقیتش با نسخه دوم، در سال ۲۰۰۷. هر دو نسخه بی نظیر ظاهر شدند و یک تعادل دلچسب را بین سبک Hack and Slash و Beat’em Up ایجاد کرد که هم اکنون الگوی بسیاری از بازی های موفق اخیر است. پس از عرضه Ninja Gaiden 3 در سال ۲۰۱۲ برای پلتفرم های X360 / PS3، داد منتقدان و بازیباز ها در جهت منفی در آمد و ایرادات بسیاری را به این بازی وارد کردند. سومین NG به معنای واقعی کلمه هم از نظر فروش و هم از نظر جهت تفکر منتقدان، شکست خورد. پس از آن که کنسول Wii U عرضه شد، Tecmo، صاحب امتیاز Ninja Gaiden قصد بر انتشار یک NG را بر رو ی این کنسول داشت. تکمو برای اثبات حرف شنویش از بازیباز ها و منتقدان، ادامه ای برای NG 3 در نظر گرفت و ضمن ترکیب با نسخه سوم، Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge را برای Wii U عرضه کرد. همچنین برخی از مراحل NG 3 را هم در این نسخه گنجاندند. خلاصه ای از نسخه سوم و حفظ محوریت های این قسمت در Razor’s Edge شاید برای نینتندو بازان اتفاقی خوشآیند باشند، ولی قطعا برای هواداران کنسول های مایکروسافت و سونی چنین نیست. NG 3 یک شاهکار نبود که یک بازیباز، از تکرار آن خوشحال شود.
بازهم تروریست و یک قهرمان
این هم از شاهکار های نسل هفتم بود که محوریت داستانی بسیاری از اکشن ها را، ضد تروریسم قلمداد کرد. شاید این قضیه در عناوین شوتر یا علمی تخیلی توجیه جالبی داشته باشد ولی توقع این که یک نینجا از مشرق زمین به مبارزه بر علیه تروریست ها در اروپا برخاست کند، آن طور که باید به دل نمی چسبد. البته هدف تروریست ها اروپا نیست. تروریست های Ninja Gaiden 3 از سوی یکی از آزمایشگاه های نظامی خصوصی که بر علم سیبرنتیک تمرکز دارد، سازماندهی می شود. این سازمان که در بازی به طور مخفف به نام LOA از آن یاد می شود، علاوه بر قصد تسخیر دنیا، یک سری تصفیه حساب هایی را هم با ریو هایابوسا (Ryu Hayabusa)، شخصیت اصلی بازی دارد. از این رو هایابوسا مجبور است تا برای حفظ جان خود و دنیای خود، یک حماسه را ترتیب دهد. در این راه Mizuki از طریق یک کدک راهنمای شما خواهد بود و Ayane هم به نحوی در Razor’s Edge به شخصیت دوم تبدیل شد و روح تازه ای به روند داستانی بازی بخشید.
سازندگان برای آن که داستان RE اندکی از NG 3 و نحو روایتش فاصله بگیرد، اندکی از دمو های جای مانده از نسخه سوم را تغییر دادند و با نمایش کات سن ها و سنماتیک های بیشتر، سعی در شناساندن ابعاد دیگر شخصیت هایابوسا را دارند. در NG 3: RE به راحتی می توانید با هایابوسا ارتباط برقرار کنید و از کنترل این نینجا، لذت ببرید. این مسئله در مورد آیانه نیز صدق می کند و شخصیت شجاع این بانوی مبارز، کمکی شایانی در درآوردن بازی از تک محوری شدن داستان، بر حول هایابوسا را داشته است.
وقتی شمشیر هایابوسا، تیز شود!
روند سریع و پر ضرب و شتمی که تمام Beat’em Up ها دارند، مهم ترین عامل ایجاد انگیزه جهت ادامه بازی است. NG 3: RE نیز از این قاعده مستثنی نشده و به جرات می توان گفت که یکی از بهترین ها در ژانرش می باشد. فیزیک بازی شاید در مقایسه با بسیاری از عناوین سریع امروزی آن انعطاف مد نظر را عرضه نکند، اما به لطف سلاح های بازی همین فیزیک باعث شده تا سیستم مبارزات بازی در مقایسه با بسیاری از هم سبک ها متفاوت باشد و جذابیتی خاصی را القا کند. از اصالت این سبک و NG، وجود باس فایت های (غولآخر) چالش برانگیز است که در Razor’s Edge به دلیل پیروی از NG 3، این امر چندان تحسین برانگیز نیست. باس فایت ها بسیار آسان هستند و در مقایسه با دشمنان معمولی، تغییر قابل ذکری را به سیستم مبارزات بازی تحمیل نمی کند.
تنوع در دشمنان نیز در مواقع لازم چالش و هیجان کافی را نمایان گر است و استفاده از دو سه نوع سلاح گرم توسط این افراد، بر همین راستا تاکید دارد. البته با استفاده از کمانی که در اختیارتان است، می توانید برای از بین بردن نینجاهایی که فاصله زیادی از شما دارند، استفاده کنید اما متاسفانه محدودیت چندانی جهت استفاده از این سلاح وجود ندارد. این نینجا ها اکثر مواقع در استتار هستند پس همیشه انتظار حملات غافلگیر کننده شان را داشته باشید. هوش مصنوعی بازی به خصوص نسبت به نسخه سوم بهبود یافته بود ولی این مسئله در مورد برخی ربات ها آن طور که توقع می رفت، مورد پردازش قرار نگرفته بود.
تنوع سلاح های هایابوسا و آیانه نیز در بازه ی سبک بازی تحسین برانگیز است و قابلیت آپگرید مهارت ها هم به کمک این قضیه آمده است. البته سیستم ارتقا مهارت ها آنطور که توقع می رفت کارآمد نیست و تکنیک های جدید چندان تفاوت و تنوعی را به سیستم مبارزات القا نمی کند. قابلیت take down هم در بازی وجود دارد اما مرحله مخفی کاری در این بازی طراحی نشده و این قابلیت به غیر از انگشت شمار موقعیت هایی از گیم پلی بازی، هیچ کاربرد دیگری ندارد. نینجا بازی های هایابوسا و آیانه هم جذابیت خاص خود را به بازی عفو کرده که از جالب توجه ترین آنها می توان به پرش از ارتفاعات بلند و راه رفتن بر روی دیوار و دیوار نبردی و… اشاره داشت.
همانطور که اشاره شد قابلیت کنترل Ayane هم در این بازی اضافه شده است. تفاوت سیستم مبارزه او و هایابوسا اندک است و بارز ترین آن، شکست هایابوسا در سرعت است. البته تحلیل این که کدام یک قدرتمند تر است، در این مقاله جایی ندارد. این تفاوت باعث شده تا از سیستم مبارزه اصلی بازی دور نشویم و فقط یک تنوع استاندارد و دلچسب نصیب مان شود.
بازی دارای سه درجه سختی می باشد که آسان ترین آن سطحی با نام Hero است که بسیار راحت است و با توجه به +۱۸ بودن درجه سنی مخاطب این بازی، چالش های Hero به هیچ وجه استاندارد های Ninja Gaiden های قدیمی شبیه نیست. البته نیروی فرابشری هایابوسا و آیانه نیز در راستای کم چالش شدن بازی، کمک های شایانی کرده اند. سیستم ذخیره سازی بازی هم نوعی ایراد تلقی می شود. سیستم ذخیره سازی به لطف همان دوست پرنده هایابوسا انجام می شود که فاصله ی زمانی بین آمد های این پرنده بسیار زیاد است. به نظر سازندگان ایجاد چالش را بهانه این نوع سیستم ذخیره سازی کرده اند که به هیچ وجه توجیه قابل قبولی نیست.
طعم سرخی خون
معمولا بازی هایی که در سبک Beat’em Up هستند، از گرافیک فنی بالایی بهره مند نیستند و البته یک توجیه ساده برایش موجود است: سرعت بالای بازی در تناسب با قدرت سخت افزارهای نسل هفتم، قادر به دادن یک خروجی در کیفیت کرایسیس نیست! شاید فیزیک بازی اندکی در ارائه انعطاف کم کار باشد، اما یک سیستم دفاع و جای خالی را به بازی اهدا کرده و حتی می توانید از در و دیوار بالا بروید و شروعی مجدد جهت حمله داشته باشید. محیط های بازی کم جزئیات هستند و وسعت قابل قبولی ندارند. به همین جهت شاید بتوان سازندگان را به این متهم کرد که قادر به ارائه گرافیک فنی بهتری بودند اما بدون در نظر گرفتن نکات مذکور، NG 3: RE در این آزمون نمره قبولی را دریافت خواهد کرد. لازم بذکر است که مانند بسیاری دیگر از بازی به هین checkpoint با یک افت فریم مواجه می شوید اما با مشکل دیر لود شدن بافت ها، برخورد نخواهید کرد.
در زمان پخش سینماتیک ها و کات سن ها گرافیک بازی بهبود چشمگیری می یابد اما آنچه مد نظر است، ایجاد تفاوت در طراحی های هنری در حالت های in-game و سینماتیک است. متاسفانه به هنگام گیم پلی در مقایسه با سینماتیک ها، می توان برخی از طراحی های هنری و جزئیات محیط را زیر سوال برد. همچنین سیاق یک نینجای ژاپنی، آن هم شخصیت محبوبی چون هایابوسا، این امکان را می داد تا هماهنگی شخصیت بازی و گرافیک هنری کولاک به پا کند اما سعی در به نمایش در آوردن محیط های مدرن، جلوی ایجاد ارتباط با این بخش را گرفته است.
نوای شمشیر!
روند بازی به قدری سریع است که کم ترین توجه ها را به سمت موسیقی و صداگذاری این بازی وا دارد. بازی در بخش صداگذاری قابل قبول عمل کرده. صدای سایش شمشیر ها و شلیک سلاح های گرم ضمن فریاد و ادعا های نه چندان مودبانه ی نینجا های رقیب، حال و هوای یک مبارزه خونین را در این بازی به وجود آورده است. صدا پیشه های بازی نیز به خوبی انجام وظیفه کرده اند.
بازی در بخش موسیقی بعنوان آن چه که به سبکش احترام گذاشته باشید، خیلی خوب عمل کرده و ضرب سریع این موزیک، شما را به سوی مبارزه فرامی خواند. البته به هنگام مبارزه با غیر غولآخر ها، موسیقی از نخستین مرحله تا آخرین مرحله بر یک تم و ضرب نهادینه شده که چندان خوشایند نیست.
و…
و در آخر بایست گفت که Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge ضمن رفع بسیاری از نواقص Ninja Gaiden 3، بعد دیگری از داستان این بازی را نیز روایت می کند. البته تغییرات در گیم پلی بازی نیز کاملا مشهود است. کسانی که NG 3 را تجربه کرده اند، اگر Razor’s Edge را از دست دهند، قطعا خالی از لطف نیست اما اگر از آن دسته کسانی هستید که سومین Ninja Gaiden را تجربه نکرده اید، بی درنگ به سراغ NG 3: Razor’s Edge روید و از خون ریختن به لطف فنون شرقی هایابوسا، لذت ببرید!
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
- سونی ۳۱۹ میلیون دلار از سهام Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، را خریداری کرد
- فهرست نامزدهای بهترین بازی های سال ۲۰۲۴ گیمفا
نظرات
من فقط ۲ شو بازی کردم بد نبود :dazed:
من فقط Ninja Gaiden 2 رو خریدم اون هم تحت تاثیر یه مجله ای قرار گرفتم حدود ۶ سال پیش (نویسندش هم خیلی ازش تعریف میکرد)
ولی واقعا بازی فوق مضخرفی بود :sick: این نمره ۲۰/۴۰ فکر کنم = 5.۰ از ۱۰ میشه دیگه :yes: قطعا کمش هست :yes: ممنون بابت نقد
Ninja Gaiden 2 یکی از موفق ترین بیتم آپ ها بود..کلا هر کسی با این سبک حال نمی کنه..چون متعلق به نسل های پیشه!
ضمنا، اینم نمره ۲۹/۴۰ هست که بعبارتی ۷/۱۰ در نظر بگیریدش! 😀
راست می گی ۲۹/۴۰ هست نمیدونم چرا نمرات تو رو اشتباه می بینم :mean: یا جادویی هستند تغییر می کنند :yes:
مچکر بهزاد جون ، من که بازی کردم فک کردم فروشنده همون اولیو دوباره تو کاور جدید گذاشته!
ولی کلا از وقتی اسم نینجا گایدن با چنین بازیایی خراب شد اصلا دوستشون ندارم
مرسی!
همونطور که آخر کلامم گفتم، کسایی که Ninja Gaiden 3 رو بازی کردن، بهتره پول به Razor’s Edge ندن! 😀
ممنون بهزاد جان … همه بازی های خوب قدیمی تو این نسل ری… و به طور کلی خراب کردن ، امیدوارم نسل بعد وضع بهتر بشه :yes: :yes:
دوستان یکی به من بگو کدوم رو بخرم من ninja Gaiden 3 رو بازی کردم اوایل خوشم اومد. بعد حالم بهم خورد!!!
الان بین این ۳-۴ تا که تو یه سبک اند موندم!
لطفا بگید کدوم رو بخرم خوبه؟
ممنون میشم
Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge
Ninja Gaiden 2
Metal Gear Rising Revenance
Ninja Blade
?:-)
نظر شخصی من:
قطعا Metal Gear Rising: Revengeance
😀
just metal gear rising revenge
:yes:
به نظر من هم metal gear Rising: Revengeance از همه بهتره!
ninja blade بنظرم از همه قشنگتر بود.چه از نظر کمبو چه از نظر فایتینگ و چه از نظر سلاحها
فقط ninja fruit خخخخخخخخخخخخ 😀
Metal Gear Rising رو بازی کردم حالم بهم خورد !! :no:
دوست عزیز به نظر من همش مضخرفه !! :no:
برو یه بازی دیگه بخر بازی کن !!
شما از این مدل بازیا خوشت میاد چرا بازی رو بد میکنی؟ :no:
من که به شخصه عاشق نینجا گایدن هستم و بنظرم بهترین نسخه شماره ی دوم توی ایکس باکس بود و مضخرف ترین نسخه ی سوم بود . البته سیگما ها هم بد نبودند روی پلی استیشن :yes:
سپاس برای نقد خوبتون
اینم بگم نسخه سوم رو فقط تا مرحله دایناسوره رفتم دیگه داشتم به زور بازی میکردم ?:-)
ممنون بابت نقد :yes: 😀 :laugh:
من خودم بازیش نکردم چون از نسخه اى سومش خوشم نیومد ولى بازیش میردن دیدم و با پایان نقد شما کاملا موافقم هرکى ng3 رو بازى نکرده اینو بازی کنه بدک نیست سپاس از نقدتون :yes:
اینو واسه Wii U دادن به pc ندادن :reallypissed: باور کنین همین روزا برای اعتراض به بازی های انحصاری کنسول ها یه تبر بر میدارم میوفتم به جون سیستمم خوردش میکنم فیلمشو میدم بیرون چندتا بی ادبی هم تو فیلم میکنم (مثل او یارو چاقالو X box رو داغون کرد) :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed: 😐
کلا بازی های Beat’em Up رابطه خوبی با PC ندارن..به خصوص از نظر کنترل که به هیچ عنوان با موس و کیبرد جالب نمیشه!
متاسفانه!
وقتی Ninja Gaiden 1 رو بازی کردم در حیرت بودم که این بازی واقعا یه شاهکار بود و تمام ابعاد. یک نینجا رو به زیبایی به تصویر میکشید و گیمپلی به شدت چالش برنگیز و زیبایی داشت که نمیشد لنگش رو جایی پیدا کرد و این NG3 به گرد پای نسخه های قبل هم نمیرسد بازم به خاطر مقوله جذب مخاطب بیشتر سازندگان بازیشون رو نابود کردن و به نظر من RE مثل این بود که team ninja بگه ببخشید اون بازی که دادیم بیرون اشتباه بود لطفا این رو بجاش بازی کنید! :pissedoff: حتی با این کارشون بازم داستان این بازی اصلا قابل قبول نیست برای یک نینجا :no:
بازی نکردم چرا فرداااااا 😯
عالی بهزاد جان. اما فقط ۱نکته اینکه تکرار بعضی از مراحل بازی رو در این نسخه عیب دونستی به نظرم درست نیست چون بازی نسخه ی بهبود یافته ی Ninja Gaiden 3 ئه نه شماره ی جدید و مستقل بازی.
بله..درست میگی..اگر من نسخه Wii U رو نقد می کردم، نه تنها ایراد نمی دونستم، بلکه یه پوینت مثبت هم بهش می دادم..اما X360/PS3 بازان به اندازه کافی از مراحل NG 3 نفرت دارن..قطعا راضی نیستن از اینکه ۶۰ دلار بدن تا همون مراحل تکراری رو انجام بدن!
ممنون بابت مطالعه!
اون کسی که داره ۶۰دلار بابت بازی میده قطعا چشمش میبینه که روی کاور بازی نوشته شده Ninja Gaiden 3 و میدونه که این همون بازیه منتنها با کلی محتوای اضافه. مگه میشه که از سازنده ها انتظار داشت کل نسخه ی بهبود یافته ی بازی رو عوض کنن 😐
نسخه دوم زمان خودش حتی الان سلطان سبک خودشه،لطفا اینجور در موردش حرف نزنید!
“اگر کسی اذیتتان کرد، اینطوری از وسط نصفش کنید!” 😀
با این تیکه اش خیلی حال کردم :laugh: .دمت گرم بهزاد جان.خسته نباشی :yes: 😉
قربونت داش فرداد!
من که کلا از سری بازی هایNinja Gaidenبه هیچ وج خوشم نیومد وحال نکردم…از این نخستش هم اصلا خوشم نیومد…حتی باNinja Gaiden2هم حال نکردم چه برسه به این… :smug: :smug: ولی ممنون بابت نقد بهزاد عزیز. :yes: :yes: 😉
باحاله؟؟؟/ ?:-)
من حدود ۸ سال پیش ninja gaiden black رو تو ایکس باکس های سبز رنگ
بازی کردم و داستان بازیش واقعا جالب بود و عاشقانه هم بود خوشم اومد ، نسخه ی دومش که برای ایکس باکس ۳۶۰ اومد واقعا ترکوند و عالی بود از نظر فنون مبارزه و گرافیک بازی و حفظ سلامتی و خیلی چیزای دیگه خیلی پیشرفت داشت و حدود۱۰ باری تموم کردمش ، البته Path Of The Mentor رو تونستم تموم کنم ولی بعدی رو نشد ، نینجای ۳ اومد برای اولین بار بازی کردم کلا نا امید شدم ولی کنار نزاشتم و نینجای ۲ رو بازی میکردم تا اینکه این دفعه نینجا ۳ نسخه ی جدیدش اومد واقعا خوبه
کسایی که نسخه ی ۳ ی قبلی رو بازی کردن بیان اینو بازی کنن ببینن چه حالی میده ، تنوع سلاح ها برگشت و داستان شکل جالب تری گرفت ، از مبارزه یک لحظه نمیشه دست برداشت ، هر مبارزه ای تموم میشه بعدی سریع شروع میشه و کلی امکانات جدید داره و فنونی که مخصوص حرفه ای هسات اومده و خیلی به لذت بردن از بازی برای حرفه ای ها تاثیر داره ، برای تازه کار ها هم فقط x رو فشار بدن تا آخر میتونن برن مراحل رو (البته بجز غول ها) خلاصه ninja 3 :re رو حتما بازی کنید اگه دوست دارید یکم خلاقیت مبارزه ای تونو بسنجید ، بوده مراحلی که من با نظر دوستام تو کلوپ کنارم نشسته بودم تونستم برم تو very hard و حافظه و سرعت عمل آدم رو تقویت میکنه چون تنوع فنون داره و بازیه سریعیه نسبتا
من هم دو رو بازی کردم هم سه رو ولی خداییش دوش قشنگ تره اما گرافیک سه باهال تره
داداش این نقد واسه ۲سال پیشه بعد تو الان نظر میدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟