سکوت کرکننده | چه بر سر نینتندو آمده است؟ - گیمفا
سکوت کرکننده | چه بر سر نینتندو آمده است؟ - گیمفا
سکوت کرکننده | چه بر سر نینتندو آمده است؟ - گیمفا
سکوت کرکننده | چه بر سر نینتندو آمده است؟ - گیمفا

سکوت کرکننده | چه بر سر نینتندو آمده است؟

آرش بوالحسنی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
سکوت کرکننده | چه بر سر نینتندو آمده است؟ - گیمفا

نینتندو تا اینجای ۲۰۲۰، سال فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشته است. کنسول سوییچ با نرخ فوق‌العاده‌ای می‌فروشد و به نظر می‌رسد که تا به پایان رسیدن دوره‌‌ی آن، به پرفروش‌ترین کنسول نسل خود تبدیل خواهد شد. Animal Crossing: New Horizons آن قدر محبوب جریان اصلی شده است که کم‌تر بازی موفق می‌شود (زمان‌بندی آن و عرضه در دوران کرونا هم بی‌نقش نیست). همچنین سوییچ هم اکنون خود را به عنوان یک گجت سبک زندگی مانند آی‌پد یا کیندل ثبت کرده است و به چیزی فراتر از یک کنسول بازی تبدیل شده است.

مسئله این است که بسیاری از این اتفاقات در حالی رخ دادند که اصلا نینتندو کار خاصی نکرده است. البته درست است که عرضه‌ی Animal Crossing یا Paper Mario و Xenoblade “کار” حساب می‌شوند، اما منظورم کار فعالانه‌ای از سوی نینتدو برای تبلیغ سخت‌افزارش است. از طرفی این حرکت منطقی است. کنسول سوییچ دائما موجودی تمام می‌کند و در سراسر جهان شاهد فروش این کنسول با قیمت بسیار بیشتر از قیمت عرضه‌ی آن هستیم. در واقع، در خواست برای خرید سوییچ آن قدر زیاد است که نینتندو نمی‌تواند تقاضای بازار را پاسخ دهد.

پس مشکل چیست؟ خب مشکل نینتندو فقط مختص به سوییچ نیست. این شرکت ژاپنی همیشه بسیار محرمانه عمل می‌کرده است و به جز یک سری مورد خاص، معمولا بازی‌ها را نزدیک به زمان عرضه‌ی آن‌ها معرفی می‌کند. اما امسال این رفتار نینتندو چندین درجه بدتر شده است. تنها بازی‌های تایید شده‌ی نینتندو برای عرضه در سال ۲۰۲۰، Animal Crossing: New Horizons و Tokyo Mirage Sessions #FE Encore بودند. مراسم Nintendo Direct که معمولا در ماه ژانویه یا فوریه برگزار می‌شود تا برنامه‌ی ۱۲ ماه آینده‌ی این شرکت را نمایش دهد؟ امسال خبری از آن نبود. در عوض شاهد یک مراسم Nintendo Direct Mini در اواخر مارس بودیم که تنها به رونمایی از تاریخ عرضه‌ی دو انحصاری جدید و کوچک شرکت پرداختند. البته شاهد معرفی چند بازی انحصاری جذاب هم بودیم که معلوم نیست دقیقا کی عرضه خواهند شد.

سپس بدون اعلام قبلی و در ماه مه، بازی Paper Mario The Origami King معرفی شد که قرار بود تقریبا دو ماه بعد از معرفی عرضه شود. Paper Mario The Origami King یک ماهی می‌شود که به دست بازی‌بازان رسیده است و در حال حاضر هیچ کدام از انحصاری‌های نینتندو، تاریخ عرضه‌ی مشخصی ندارند. سران نینتندو هم ظاهرا علاقه‌ای به ارتباط برقرار کردن با هواداران خود ندارند.

animal crossing new horizons

تنها بازی‌های تایید شده‌ی نینتندو برای عرضه در سال ۲۰۲۰، Animal Crossing: New Horizons و Tokyo Mirage Sessions #FE Encore بودند. مراسم Nintendo Direct که معمولا در ماه ژانویه یا فوریه برگزار می‌شود تا برنامه‌ی ۱۲ ماه آینده‌ی این شرکت را نمایش دهد؟ امسال خبری از آن نبود.

باید گفت که برخلاف کنسول قبلی نینتندو، سوییچ از اکوسیستم سالمی برخوردار است و دائما شاهد عرضه‌ی عناوین Third-Party و انحصاری برای آن هستیم. مسئله این نیست که بازی برای سوییچ وجود ندارد، اما اگر از کسانی هستید که شدیدا طرفدار بازی‌های خود نینتندو هستید یا اصلا تنها دلیل شما برای خرید سوییچ، تجربه‌ی انحصاری‌های نینتندو بوده است، پس باقی سال خیلی تهی به نظر می‌رسد. در غیاب مراسم مرسومی مانند E3 یا Direct اول سال، نینتندو هیچ آلترنتیو معقولی را برای طرفداران در نظر نگرفته است و تصمیم گرفته تا سکوت سنگینی اختیار کند.

البته من نمی‌گویم که نینتندو هیچ برنامه‌ای برای عرضه‌ی انحصاری در سال ۲۰۲۰ ندارد. این شرکت بسیاری از مواقع کل سال را قربانی سه ماه آخر و خصوصا فصل تعطیلات می‌کند و با توجه به عرضه‌ی دو کنسول جدید شرکت‌های رقیب در تعطیلات امسال، قطعا نینتندو هم می‌خواهد تا با بازی‌های خود سر و صدایی به پا کند. اما مشکل این است که ما نمی‌دانیم آن بازی‌ها دقیقا چه هستند. در حالی که انتظار داریم نینتندو با یک Direct طوفانی خیال طرفداران را برای باقی سال راحت کند، آن‌ها تنها به یک Direct Mini بسنده کردند که در آن شاهد معرفی ۴ بازی بودیم که یکی از آن‌ها هم یک بازی جمع و جور WWE است و دیگری یک شوتر Free-to-Play هستند. البته از حق نگذریم Nocturne HD و Shin Megami Tensei V بسیار جذاب به نظر می‌رسیدند، اما هر دو در بهترین حالت در سال ۲۰۲۱ عرضه خواهند شد. پس برای ۲۰۲۰ خبری از یک انحصاری درجه‌یک نینتندو نیست.

یکی از مشکلات بدون شک کووید ۱۹ است. با توجه به تعطیلی شرکت‌ها و استودیوها و اجبار به کار از خانه، طبعا مشکلاتی در برنامه‌ی تولید نینتندو به وجود آمده است که آن‌ها انتظارش را نداشتند. از این رو نینتندو می‌خواهد که تاخیری در تاریخ اعلام شده به وجود نیاید و احتمالا برای همین تا زمانی که یک بازی ۱۰۰ درصد آماده‌ی عرضه نباشد، از تاریخ عرضه‌ی آن رونمایی نخواهند کرد.

مشکل این است که بسیاری از هواداران حالا عصبانی شده‌اند و نینتندو هم زمانی که خواسته با آن‌ها ارتباط برقرا کند، بسیار در مدیریت انتظارات ناامیدکننده عمل کرده است و نتوانسته پاسخ صبر هواداران را بدهد. ناامید کردن هواداران پیش از کرونا هم شروع شده بود. زمانی که آخرین مبارز اولین Fighter Pass بازی Super Smash Bros. Ultimate معرفی شد و او کسی نبود جز Byleth، یکی از شخصیت‌های بازی Fire Emblem Three Houses. من از Byleth خوشم می‌آید، اما برای فصلی که در آن شاهد افزوده شدن شخصیت‌های Joker، Banjo-Kazooie و Hero بوده‌ایم، انتظار می‌رفت تا نفر آخر هم در حد همین نام‌ها، اگر نه بزرگ‌تر باشد. معرفی Pokemon Unite هم یکی دیگر از تصمیمات ناامیدکننده‌ بود که راستش را بخواهید هیچ کس را هیجان‌زده نکرد. آن هم در حالی که در هفته‌ی قبل، شرکت پوکمون وجود دنباله‌ی مورد انتظار Pokemon Snap را تایید کرده بود و قول داده بود که هفته‌ی بعد شاهد یک “رونمایی ویژه” باشیم. در حالی که هواداران منتظر یک بازی ویژه بودند، مشخص شد که این “رونمایی ویژه”، چیزی جز یک بازی رایگان موبایلی نیست.

سکوت کرکننده | چه بر سر نینتندو آمده است؟ - گیمفا

از حق نگذریم Nocturne HD و Shin Megami Tensei V بسیار جذاب به نظر می‌رسیدند، اما هر دو در بهترین حالت در سال ۲۰۲۱ عرضه خواهند شد. پس برای ۲۰۲۰ خبری از یک انحصاری درجه‌یک نینتندو نیست.

سپس هم رویداد Treehouse بازی Paper Mario را داشتیم که نینتندو قول داد در جریان این استریم، از یک بازی Third-Party رونمایی کند. طبعا این گفته‌ی نینتندو، انتظارات بسیار زیادی را از سوی هواداران ایجاد کرد. اما وقتی مشخص شد که این بازی جدید Bakugan: Champions of Vestoria، اقتباسی از یک انیمه‌ی محبوب است، باز هم بسیاری ناراضی بودند و نینتندو بار دیگر در برآورده کردن انتظارات شکست خورده بود.

بدون شک اگر شرایط طور دیگری بود و این رویدادها، تنها ارتباطات نینتندو با هواداران در سال ۲۰۲۰ نبود، قطعا بسیاری حداقل به تجربه‌ی Bakugan علاقه‌مند می‌شدند. اما وقتی هر چند ماه یک بار فقط شاهد یک مراسم کوچک هستیم، انتظار می‌رود تا آن مراسم کوچک پر از اخبار بزرگ و معرفی بازی‌های جدید جذاب باشد. مشکل این است که نینتندو علاقه‌ی زیادی به ارتباط برقرار کردن با هواداران ندارد، پس وقتی تصمیم به انجام این کار می‌گیرد، انتظارات خود به خود بالاتر از حالت عادی می‌روند. پس مهم نیست که این بازی‌های کوچک جدید نینتندو واقعا چقدر خوب و دوست‌داشتنی باشند، آن‌ها خود به خود موفق به پاسخ دادن صبر هواداران نخواهند بود.

راهکار چیست؟ خب نینتندو باید کمتر از تاخیر خوردن تاریخ عرضه‌ی یک بازی بترسد. اخیرا با تاخیر خوردن متعدد بازی‌های بزرگی مانند The Last of Us Part 2، Ghost of Tsushima و Cyberpunk 2077، هواداران درک بسیار خوبی از شرایط کنونی دنیای بازی دارند و می‌دانند که تاخیر به جز جدایی ناپذیری از بازی‌‌های AAA تبدیل شده است. اگر نینتندو تاریخ عرضه‌ی Super Mario 3D World Deluxe را سپتامبر اعلام می‌کرد، اما به دلیل شرایط کار کنونی که همه به آن آگاه هستیم، عرضه‌ی بازی را چند هفته‌ای به تاخیر می‌انداخت، آسمان به زمین نمی‌آمد. مطمئنا مردم ناامید می‌شوند، اما ناامیدی آن‌ها بسیار کم‌تر از حال خواهد بود و مجبور نیستند تا برای تاریخ عرضه‌ی بازی محبوبشان فرضیه‌پردازی کنند.

امیدوارم که نینتندو به بازخورد منفی هواداران نسبت به چند رویداد قبلی، واکنش درستی نشان دهد و بگذارد هواداران بفهمند که پشت پرده چه می‌گذرد. نینتندو می‌تواند با نمایش گیم‌پلی بازی‌هایی مانند Bayonetta 3 یا Zelda جدید که احتمالا سال آینده عرضه می‌شوند، تمام واکنش‌های منفی چند ماه گذشته را به دست فراموشی بسپارد. در حال حاضر حدود ۶۰ میلیون دارنده‌ی نینتندو سوییچ وجود دارد و برخلاف روز‌های Wii U، نینتندو نمی‌تواند انتظارات این تعداد از هواداران را برای مدت طولانی بی‌پاسخ بگذارد. پس بهتر است که در آینده‌ی نزدیک، شاهد برگزاری رویداد دیگری از سوی نینتندو باشیم و این بار این شرکت دست از خودزنی بردارد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سکوت کرکننده | چه بر سر نینتندو آمده است؟ - گیمفا
سکوت کرکننده | چه بر سر نینتندو آمده است؟ - گیمفا
سکوت کرکننده | چه بر سر نینتندو آمده است؟ - گیمفا
سکوت کرکننده | چه بر سر نینتندو آمده است؟ - گیمفا
سکوت کرکننده | چه بر سر نینتندو آمده است؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

سکوت کرکننده | چه بر سر نینتندو آمده است؟ - گیمفا