فراتر از بتلرویالهای کلیشه ای | نقد و بررسی بازی Hyper Scape
به جرات میتوانم بگویم چیزهای زیادی برای دوست داشتن در بتل رویال جدید یوبیسافت وجود دارد. اما گاها صرف وجود یک چیز، برای لذت بردن از آن کافی نیست و به شرطی این امر محقق میشود که مشکلاتی عجیب و غریب آن موارد مثبت را احاطه نکرده باشد و تجربهتان را خراب نکند. بیایید صادق باشیم، یوبیسافت اخیرا درگیر مشکلات عجیبی بوده که اشاره کامل به آنها از حوصله مقاله خارج است. در بالاترین قسمت لیست نام اشرف اسماعیل میدرخشد که این مدت بدجوری نام این شرکت سابقا خلاق ما را خدشهدار کرد. طرفداران آساسین هم که اصلا از نمایشهای اخیر Vallhala راضی نبودند و هنوز هم معلوم نیست واقعا در آن بازی چه آشی برایمان پخته شده است; خب چه چیزی مثل یک بازی رایگان میتواند اوضاع را حداقل برای مدتی آرام کند و بازیبازان و منتقدین را به آن سرگرم، که هم گیمرها راضی باشند و هم یوبیسافت کمی از فشار بیرون بیاید.
اگر با سبک کلی بازی مشکلی ندارید، قطعا تجربه بازی برایتان تلخ نخواهد بود. این که نمیگویم قطعا خوب خواهد بود دلایلی دارد که در ادامه میخوانید. در این بازی همه چیز حساب شده است. هر مکانیسم بازی با دقت و حوصله طراحی شده و برخلاف دیگر بازیهای این سبک که حسی به مانند هرج و مرج در طراحی المانهای گیمپلی میدهند و گاها اصلا باهم جور درنمیآیند، Hyper scape دقیقا میداند چکار میکند. درست است که سازندگان این بازی فرصت کافی برای گشتن در بازار و پیدا کردن مکانیسمهای مناسب از بازیهای مختلف داشتهاند، اما واقعا باید آنها را برای ساخت یکی از پولیشترین و حسابشدهترین بتل رویالهای بازار تشویق کرد. پولیشترین و البته بسیار بیروح.
در Hyper Scape شما به همراه ۹۸ نفر دیگر در محیطی فرود میآیید و در نهایت یک نفر یا یک تیم برنده از نبرد بیرون میآید. خب کافی است یک بتلرویال قبلا بازی کرده باشید تا با این جملات آشنایی کافی داشته باشید. شما در محیط میگردید تا لوت پیدا کنید، بهترین اسلحه را پیدا کنید و بقیه را در قالب تیم تکی یا سه نفره بکشید. خب همینجا موضوع جالب میشود. میدانید Hyper Scape چه تفاوتی با دیگر بتل رویالها دارد؟ در سیستم لوت، قدرتهای شخصیتها که Hack نام دارد و مبارزات فضایی و عمودی! با آن که بیشتر بتلرویالها مانند PUBG و Apex در روی زمین جریان دارند، Hyper Scape شما را گاهی به فضا میبرد و فضای متفاوتی رقم میزند.
در بازی چند هک وجود دارد که واقعا برای دفاع و حمله مفید هستند; آسیبناپذیری، Shockwave،مین و آهنربا از این تواناییها هستند که شما را آسیبناپذیر کرده، موجی فرستاده و دشمنان دور میشوند، یک مین با انفجار آنی را کار میگذارد و با کار گذاشتن یک آهنربا دشمنان را سر جای خود نگه میدارد. این تواناییها مختص کاراکتر خاصی نیست و همه آنها در سراسر محیط قرار داده شدهاند و میتوانید آنها را پیدا کنید و استفاده کنید. این مورد بازی را بسیار منصفانه میکند. قدرتهای دیگری هم مانند Ball، Teleport و Slam هم داریم که باعث حرکت سریعتر، فرار بین ساختمانها و سرعت بیشتر میشوند. این تنوع قدرتها یعنی همواره باید حواستان به Abilityهای مرگبار دشمنان باشد چون همه به نسبت تقریبا یکسان آنها را خواهند داشت.
در مورد سلاحها کمی اوضاع فرق دارد و بازی تقریبا کلیشهای است. یک Assualt rifle تکتیر، اسنایپر، Gaunlet و چند سلاح انفجاری و با منبع انرژی اسلحه بازی را شکل میدهند. کار کردن با سلاحهای مختلف حس بدی را انتقال نمیدهند اما تفاوت آنها را هم احساس نمیکنید و طراحی کاملا معمولی و ساده دارند. Recoil و صدای سلاحها هم قابل قبول است. در مورد اسلحه بازی؛ باید به Hexfire هم اشاره کنم که در حال حاظر قدرت بسیار بالاتر از نرمالی دارد و قطعا باید نرف شود.
گفتیم سیستم لوت بازی متفاوت با دیگر بازیهای این سبک است. اما چرا؟ در بازیهای دیگر شما در محیط میگردید و سلاح و تجهیزاتش را پیدا میکنید و خود را مجهز کرده و به جنگ بقیه میروید; این باعث میشود بتل رویالها دارای دو فاز لوت در ابتدا وجنگ در ادامه باشند. خب در Hyper Scape شما میتوانید و باید با پیدا کردن انواع یکسانی از سلاحها یک سلاح را ارتقا دهید نه با پیدا کردن Attachement.. اگر دو hexfire پیدا کنید ترکیب میشوند و سلاح Hexfire آپگرید میشود. همینطور این مورد در مورد قدرتها هم صادق است و اگر انواع یکسانی از قدرتها را پیدا کنید ارتقا پیدا میکنند و نتیجه آن قدرت بیشتر، تاثیر بیشتر و Cooldown کمتر خواهد بود. این ویژگی باعث میشود مدام در جین جنگ به فکر ارتقای خود باشید و همواره محیط را برای پیدا کردن چیزهای یکسان بگردید.
مورد مثبت دیگر گیمپلی سیستم بسیار روان حرکتی بازی است. مخصوصا حرکات عمودی که انجام میدهید بسیار لذتبخش است. شما به واسطه قابلیت Boost Slide میتوانید بعد از فرود آمدن از یک پرش بلند، سریعا Slide کنید و محیطهای بازی به گونه ای است که حتی بتوانید تا چندبار این کار را انجام دهید و در محیط به سرعت حرکت کنید. این کار زمانی که با هکها ترکیب شود و به ارتفاعات بالاتر بروید بسیار هم زیباتر جلوه خواهد کرد.
خب دیگرنوبتی هم باشد نوبت نکات منفی بازی است. Hyper Scape به جد بازی بیروحی است. از طراحی لابی بازی گرفته تا کاراکترها، شخصیسازی، اسپریها و…. اصلا هیچ چیز Uniqe و خاصی ندارد. قابلیتهای شخصیسازی که بازیکنان بدون پرداخت بتلپس دریافت میکنند بسیار کند و محدود است و به نوعی بازی شما را مجبور میکند بتلپس را خریداری کنید. حتما با دیالوگ شخصیتها در Overwatch یا Apex آشنایی دارید و میدانید چقدر با هر شخصیت تناسب دارد؟ در این بازی اما همین چند خط دیالوگی که در موارد خاص خواهید شنید، بسیار کلیشهای، ساده و فاقد هرگونه تناسب حتی با ظاهر شخصیتهاست!
گرافیک هنری بازی هم مانند کاتالیزگری برای بیروحی بازی است و رنگبندی بازی چندان جالب و دلچسب نیست. گویی محیطها در جایی که باید تیره باشند روشن طراحی شده و در جایی که باید روشن باشند، تیره و سیاه هستند. در واقع سازندگان میتوانستند نوآوریهایی که در گیمپلی ایجاد کردهاند را به بخشهای دیگر هم بیاورند و یک بازی کاملا تازه به سبک بتلرویال تزریق کنند; اما ریسک بیشتری نکردهاند و به اصافه کردن چند مورد جدید به گیمپلی بسنده کردهاند. اما نمیتوان از گرافیک تکنیکی زیبای بازی گذر کرد و از آن چیزی نگفت. این بازی کاملا رایگان است و برای یک بازی رایگان و محیط بزرگ بازی، این کیفیت بصری واقعا جای تشویق دارد. از کیفیت بافتها تا طراحی چهرهها و افکتهای مختلف، Hyper Scape کاملا راضیکننده است.
Hyper Scape بازی بدی نیست. حقیقت این است بازار بتلرویالها اشباع شده و همین الان هم فورتنایت، Apex و Fall guys کیفیت بالاتری از Hyper Scape ارائه میدهند. با توجه به وقت گیر بودن این سبک برای حرفهای شدن و پیشرفت زیاد، یک عنوان خیلی باید عالی باشد تا جای یکی از این سه بازی را بگیرد و متاسفانه Hyper Scape چنین کیفیتی را ندارد، مگر اینکه سازندگان در آینده بازی را بهتر کنند.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
راستش برای اولین بازی بتل رویالی برای شرکت یوبی سافت قابل قبوله :blush:
اما من به شخصه ترجیح میدم یوبی سافت که یه زمانی پایه ی اصلی گیم بود (نسل ۶ و ۷ ) و خلاقیت و نواوری های زیادی داشت
بیشتر روی ایپی های قبلی خودش و فراموش شده ها کار کنه…
چون بتل رویال دیگه اشباح شده و جذابیت اون چنانی نداره
امیدوارم یوبی سافت به دوران اوج خودش برگرده و با اسسینز جدید و فارکرای یه شاهکار تحویل گیمرا بده
یوبیسافت نسل هشت بازیاش بهتر بودن. شما مشکلتون اینه که فقط به متا نگاه می کنید
من نمیگم بازیاش بد بود داداش…
من فقط از فورانر ۱۲۹۰ ساعت تایم پلی و از رینبو ۶۰۰ ساعت تایم پلی دارم :sweat: 😀
و اسسین ادیسه و اریجین و فارکرای ۵ را کامل پلات کردم …
بازی های نسل ۸ یوبی سافت عالی بودن اما شاهکار نبودن بعدشم متاسفانه یه جو خیلی منفی و الکی و هیتر مانند افتاده به جون یوبی سافت هرکاری کنه بازخورد منفی ها سرجاشه!!
من دوست دارم یجوری بازی بده که دهن تمام منقتدا بسته بشه و ایراد الکی (چه گیمرا چه منتقدین ) نتونن بگیرن :yes: 😉
از نظر داستانی بازیاش افت شدیدی داشتن
درسته حرفتون.ممنون که مقاله رو خوندی مرسی برای نظر قشنگت
مقاله عالی بود
مثله اینکه ارزش تجربه رو داره
مرسی که انرژی میدین
دمتون گرم
خواهش میکنم
مرسی اقای رضایی عزیز
به قول بعضی دوستان برای اولین بار یوبیسافت واقعا خوب عمل کرده
مرسی که خوندی مقاله رو ممنونم
تفنگه سه برابر شخصیته،تیری که میزنه ۲ برابر تفنگه،با همه اینا طرفو میزنی ۸ تا دمیج میده 😐 :-X
ممنون بابت این مقاله خوب و خواندنی
حتما تجربش میکنم
عاشق این سبکم
ممنون که خوندین مقاله رو دمت گرم
اپکس بازم بهترین بتل رویاله (نظر شخصی)
فعلا وارزون میتازه
این که بازى واقعا بى روحه رو قبول دارم. یوبیسافت کاملا مشخصه که فقط یه جورى مى خواسته خودشو وارد این بازار پول ساز بتل رویال بکنه. بلاخره هرجا پول باشه یوبیسافت باید سرشو بکنه توش که بتونه دلارهاى گیمرا رو بکنه ازشون. واقعا با وجود بازیاى با کیفیتى مثل fall guys یا fortnite شانسى واسه این بازى وجود نداره مگر اینکه یوبیسافت سیاست هاى پول پرستیشو عوض کنه و یه کم به فکر کیفیت بازیاش باشه. سیستم دابل جانپ بازى هم واقعا احمقانس امیدوارم حذف شه در آینده هرچند قرار نیست دیگه برگردم سمت این بازى.