برادر مقابل برادر | چرا بازی Call of Duty: Modern Warfare توسعه‌ی نسخه‌ی بعدی سری را دشوار کرده است؟ - گیمفا
برادر مقابل برادر | چرا بازی Call of Duty: Modern Warfare توسعه‌ی نسخه‌ی بعدی سری را دشوار کرده است؟ - گیمفا
برادر مقابل برادر | چرا بازی Call of Duty: Modern Warfare توسعه‌ی نسخه‌ی بعدی سری را دشوار کرده است؟ - گیمفا
برادر مقابل برادر | چرا بازی Call of Duty: Modern Warfare توسعه‌ی نسخه‌ی بعدی سری را دشوار کرده است؟ - گیمفا

برادر مقابل برادر | چرا بازی Call of Duty: Modern Warfare توسعه‌ی نسخه‌ی بعدی سری را دشوار کرده است؟

حسن اکرامی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
برادر مقابل برادر | چرا بازی Call of Duty: Modern Warfare توسعه‌ی نسخه‌ی بعدی سری را دشوار کرده است؟ - گیمفا

نسخه‌ی بعدی سری فوق‌العاده محبوب و تیراندازی اول‌شخص Call of Duty که در مقالات و خبر‌های مختلف تحت عنوان Call of Duty 2020 شناخته می‌شود را به راحتی می‌توان یکی از قابل‌ پیشی‌بینی‌ترین و موردانتظارترین بازی‌های معرفی نشده به حساب آورد و برای این ادعا هم دلایل بسیار محکمی وجود دارد.

باید در نظر داشت که سری Call of Duty با وجود فراز و نشیب‌هایی که در سال‌های اخیر تجربه کرده همواره از محبوب‌ترین‌ و پرفروش‌ترین بازی‌ها به شمار می‌آید و آخرین نسخه‌ی آن یعنی Call of Duty: Modern Warfare موفق شده است عملکردی فراتر از انتظار داشته باشد و مجددا این سری را به اوج سبک تیراندازی اول‌شخص برساند. اگرچه عملکرد این بازی بسیار عالی به نظر رسیده و خبر خوبی برای توسعه‌دهنده و هواداران این سری است اما باید در نظر داشت که این موارد و موفقیت‌های بزرگ منجر به ایجاد انتظار‌های بالا و گاهی غیر معقول از نسخه‌ی بعدی این سری خواهد شد و شرکت اکتیویژن (Activision) و استودیوی تری‌آرک (Treyarch) باید نهایت تلاش و نیروی خود را به کار گیرند تا در نهایت موفق شوند به بیشتر این انتظارات پاسخ مناسبی دهند و به اصطلاح هواداران را روسفید نمایند. حال در این مقاله قصد داریم به بررسی چندین عامل و فاکتور مهم در زمینه‌ی دشواری ساخت یک بازی Call of Duty جدید پس از عرضه‌ی موفقیت‌آمیز نسخه‌ی Call of Duty: Modern Warfare بپردازیم و ببینیم که چرا استودیوی تری‌آرک کاری به مراتب دشوارتر از همیشه را باید به سرانجام رساند.

با یک حساب ساده می‌توان انتظار داشت که بازی Call of Duty 2020 احتمالا به این زودی‌ها معرفی شده و چندی بعد منتشر می‌شود؛ چرا که در حال حاضر بیش از نیمی از سال ۲۰۲۰ میلادی گذشته است و باید توجه داشت که از سال ۲۰۰۳ به بعد سری Call of Duty هر سال میزبان یک نسخه‌ی جدید بوده است که طرفداران به تجربه‌ی آن می‌پرداخته‌اند. با اینکه تاریخ رونمایی دقیق این بازی مشخص نشده اما بازی‌بازان با توجه به افشای اطلاعات مختلف مطمئن هستند که عنوان Call of Duty 2020 در راه است و به زودی سر می‌رسد. با توجه به محبوبیت بی چون و چرای سری کاملا واضح است که بازی Call of Duty 2020 هم موفقیت‌های زیادی به ارمغان خواهد آورد اما نکته‌ی مهم این است که باید عملکردی فراتر از بازی Call of Duty: Modern Warfare داشته باشد. بدون شک این مسئله‌ی مهمی به حساب می‌آید و شاید بسیاری از افراد درک نکنند که تا چه اندازه برای تیم توسعه دشوار و حساس خواهد بود. حال با هم به بررسی مهم‌ترین فاکتور‌ها که روند توسعه‌ی بازی Call of Duty 2020 و تلاش‌های استودیوی تری‌آرک را پرفشار کرده، می‌پردازیم.

توسعه‌دهنده‌ی عنوان Call of Duty 2020

برادر مقابل برادر | چرا بازی Call of Duty: Modern Warfare توسعه‌ی نسخه‌ی بعدی سری را دشوار کرده است؟ - گیمفا

بسیاری از کارشناسان و بازی‌بازان معتقد هستند که استودیوی اینفینیتی وارد به خوبی از پس توسعه‌ی یک بازی Call of Duty و مدیریت بخش‌های مختلف آن بر می‌آید و عملکرد بهتری از تری‌آرک داشته است. همین مطلب و نتیجه‌ی نظرسنجی‌های گوناگون که نظر مثبت افراد مختلف را به سمت اینفینیتی وارد متمایل کرده نیز باعث فشار بیشتر بر تری‌آرک می‌شود.

بیایید با بررسی توسعه‌دهنده‌ی عنوان جدید Call of Duty شروع کنیم. اگرچه بدون شک طرفداران دوآتشه‌ی این سری تیراندازی به خوبی به این موضوع واقف هستند اما شاید برای برخی از بازی‌بازان معمولی جالب باشد که بدانند هر نسخه از مجموعه‌ی Call of Duty توسط یک استودیوی خاص از شرکت اکتیویژن ساخته می‌شود. در واقع سه استودیوی اسلج‌همر گیمز (Sledgehammer Games)، تری‌آرک و اینفینیتی وارد (Infinity Ward) وظیفه‌ی توسعه‌ی نسخه‌های مختلف سری Call of Duty را به صورت چرخه‌ی سه ساله بر عهده دارند. معمولا یکی از این سه استودیوی نام برده در راس توسعه‌ی نسخه‌ی جدید قرار می‌گیرد و برخی مواقع شاهد همکاری دو استودیوی دیگر برای پیشرفت سریع‌تر روند ساخت بازی هستیم. طبق چرخه‌ی هر سه سال یک مرتبه، امسال نوبت استودیوی اسلج‌همر گیمز بود که بازی جدید Call of Duty را ساخته و روانه‌ی بازار کند اما به علت برخی از مشکلات و حاشیه‌های داخلی، طبق اعلام رسمی شرکت اکتیویژن این وظیفه به استودیوی تری‌آرک واگذار شد. حال این استودیو باید عنوانی را توسعه دهد که از اثر استودیوی اینفینیتی وارد فراتر عمل کرده و از آن پیشی بگیرد.

این مسئله هم به نفع تری‌آرک است و هم به ضرر آن خواهد بود. از یک طرف باید در نظر داشت که همواره در نسخه‌های Call of Duty استودیوی تری‌آرک حالت‌های زامبی وجود داشتند که طرفداران بسیار از تجربه‌ی آن‌ها لذت می‌بردند و همواره از زمان معرفی این بخش‌ پای ثابت ساخته‌های این استودیو بودند و حال به نظر می‌رسد که پس از مدت‌ها قرار است شاهد این بخش در بازی Call of Duty ساخت تری‌آرک نباشیم. از طرف دیگر، بسیاری از کارشناسان و بازی‌بازان معتقد هستند که استودیوی اینفینیتی وارد به خوبی از پس توسعه‌ی یک بازی Call of Duty و مدیریت بخش‌های مختلف آن بر می‌آید و عملکرد بهتری از تری‌آرک داشته است. همین مطلب و نتیجه‌ی نظرسنجی‌های گوناگون که نظر مثبت افراد مختلف را به سمت اینفینیتی وارد متمایل کرده نیز باعث فشار بیشتر بر تری‌آرک می‌شود؛ چرا که از یک سو بازی‌ آن‌ها با بهترین Call of Duty سال‌های اخیر مقایسه می‌شود و از شانس بد به علت به هم خوردن چرخه‌ی هر سه سال یک بازی استودیو‌های اکتیویژن، Call Of Duty 2020 دقیقا بعد از Call of Duty: Modern Warfare به بازار عرضه خواهد شد و از سوی دیگر تری‌آرک باید خود را به صورت جدی به تمامی بازی‌بازان و کارشناسان اثبات کرده و از نام خود به خوبی دفاع نماید. پس در بخش نخست شاهد آن بودیم که یکی از علت‌هایی که بر روند توسعه‌ و موفقیت بازی Call Of Duty 2020 ممکن است فشار منفی وارد کند، استودیوی سازنده‌ی آن به شمار می‌آید.

انتظارات بالا از بازی Call of Duty 2020

برادر مقابل برادر | چرا بازی Call of Duty: Modern Warfare توسعه‌ی نسخه‌ی بعدی سری را دشوار کرده است؟ - گیمفا

بدون شک فراهم کردن محتویاتی در مقیاس و کیفیت بازی Call of Duty: Modern Warfare در زمان اندک کار بسیار دشواری خواهد بود و احتمالا تری‌آرک می‌بایست بین جنگیدن برای پیروزی غیرممکن و یا تسلیم شدن در این رقابت یکی را بپذیرد.

استودیوی اینفینیتی وارد تاکنون به گونه‌ای از بازی Call of Duty: Modern Warfare پشتیبانی کرده است که مشابه آن را در این سری ندیده‌ایم. این اثر به صورت مداوم و مرتب طبق برنامه‌های دقیق زمانی به‌روزرسانی می‌شود و بازی‌بازان مدام شاهد فصل‌های جدید، چالش‌های گوناگون، حالت‌ها و مد‌های منحصر به فرد یا نوستالژیک و افزوده شدن محتویات تازه به مانند اپراتور و اسلحه هستند. همچنین این بازی دارای بخش بتل‌رویال بزرگ و کاملی به نام Warzone است و به علت رایگان بودن آن توانسته به یکی از برگ‌های برنده‌ی استودیوی اینفینیتی وارد تبدیل گردد. خب با یک حساب ساده می‌توان در نظر گرفت که هواداران سری Call of Duty انتظار خود را از نسخه‌ی بعدی این سری به شدت بالا می‌برند و می‌خواهند شاهد حالت‌ها و بخش‌هایی باشند که از عنوان Call of Duty: Modern Warfare جذاب‌تر، سرگرم‌کننده‌تر و با کیفیت‌تر باشند. در صورتی که بازی‌بازان با یک بازی ضعیف‌تر مواجه شوند، بدون شک استقبال چشم‌گیری از آن نخواهند داشت. حالا این موارد را در کنار زمان بسیار اندک استودیوی تری‌آرک جهت توسعه‌ی بازی Call of Duty 2020 بگذارید؛ چرا که پیش‌تر اشاره شد روند توسعه‌ی بازی ابتدا در اختیار استودیوی اسلج‌همر گیمز بوده و سپس تری‌آرک جایگزین آن شده است. بدون شک فراهم کردن محتویاتی با این مقیاس و کیفیت در زمان اندک کار بسیار دشواری خواهد بود و احتمالا تری‌آرک می‌بایست بین جنگیدن برای پیروزی غیرممکن و یا تسلیم شدن در این رقابت یکی را بپذیرد.

البته نکته‌ی دیگری نیز در این مورد وجود دارد که حتی اوضاع را برای استودیوی تری‌آرک وخیم‌تر سازد. باید توجه داشت که بازی Call of Duty: Modern Warfare و بخش Warzone آن هم بسیار محبوب هستند و هم نکات مثبت زیادی را نشان می‌دهند. با این حال هردو عنوان ذکر شده دارای برخی از نقایص و مشکلات فنی و سیستمی بوده و طرفداران فشار بسیار زیادی را برروی استودیوی اینفینیتی وارد متحمل می‌کنند تا هرچه زودتر این مشکلات را برطرف سازد. مثلا بخش Warzone هر چند مدت یک باز میزبان یک گلیچ یا باگ مخصوص است و به قدری روند بازی‌ها را تغییر می‌دهد که داد تمامی بازی‌بازان را در‌می‌آورد. بدون شک این هواداران و بازی‌بازان از استودیوی تری‌آرک انتظار دارند که نه تنها کیفیتی بالاتر از نسخه‌ی قبلی را برای بازی Call of Duty 2020 در نظر بگیرد بلکه تمامی این مشکلات را در نسخه‌ی جدید برطرف کند. این در حالی است که استودیوی اینفینیتی وارد هنوز درگیر برطرف‌سازی نقایص موجود در بازی خود به سر می‌برد.

روند تغییر نسل بازی‌های ویدئویی

برادر مقابل برادر | چرا بازی Call of Duty: Modern Warfare توسعه‌ی نسخه‌ی بعدی سری را دشوار کرده است؟ - گیمفا

استودیوی تری‌آرک از همان زمان انتشار بازی Call of Duty 2020 باید به سرعت دست به کار شده و در تولید محتویات، ارائه‌ی به‌روزرسانی و پشتیبانی از عنوان جدید خود با استودیوی دیگر شرکت اکتیویژن رقابت سنگینی را آغاز نماید.

بدون در نظر گرفتن اینکه نسخه‌ی بعدی سری Call of Duty برروی کنسول‌های نسل بعدی عرضه شود یا نه، استودیوی تری‌آرک مجبور است تا خود را با روند تغییر انتظار بازی‌بازان و توسعه‌ی عناوین مختلف که همگی رنگ و بوی نسل نهمی به خود گرفته‌اند، هماهنگ سازد. باید در نظر داشت که برخی از توسعه‌دهندگان قصد دارند ریشه‌ی بازی خود را به صورت نسل هشتی توسعه‌ داده اما از آن به صورت طولانی مدت (شاید به اندازه‌ی یک نسل) با عرضه‌ی محتویات و به‌روزرسان‌های گرافیکی پشتیبانی نمایند. مثلا استودیوی ۳۴۳ اینداستریز (۳۴۳ Industries) قصد دارد بازی Halo Infinite را برروی هردو کنسول اکس‌باکس وان و اکس‌باکس سری اکس عرضه کرده و از آن به مدت طولانی پشتیبانی کند. این موضوع بدان معناست که بازی‌بازان برروی کنسول نسل نهمی خود تنها شاهد یک عنوان از سری Halo خواهند بود که به صورت طولانی مورد حمایت استودیوی سازنده قرار دارد.

حال این مسئله چگونه به استودیوی تری‌آرک فشار خواهد آورد؟ خب همه‌چیز از سیاست جدید شرکت اکتیویژن در قبال سری Call of Duty برمی‌خیزد. در واقع این شرکت به استودیوی اینفینیتی وارد دستور داد تا به صورت برنامه‌ریزی شده و با دقت تمام از عنوان Call of Duty: Modern Warfare پشتیبانی کند و برای آن به صورت فصلی محتویات و حالت‌های جدید و گوناگون عرضه نماید. طبق اعلامیه‌ها و اخبار منتشر شده از سوی شرکت اکتیویژن، مشخص است که قرار نیست پشتیبانی و تولید محتوا برای بازی Call of Duty: Modern Warfare با عرضه‌ی نسخه‌ی بعدی این سری متوقف شود. این موضوع بدان معناست که استودیوی تری‌آرک از همان زمان انتشار بازی Call of Duty 2020 باید به سرعت دست به کار شده و در تولید محتویات، ارائه‌ی به‌روزرسانی و پشتیبانی از عنوان جدید خود با استودیوی دیگر شرکت اکتیویژن رقابت سنگینی را آغاز نماید. تا پیش از عرضه‌ی چند نسخه‌ی پایانی این مجموعه، بازی‌بازان با دریافت بازی جدید دیگر رغبتی به ادامه‌ی نسخه‌ی قدیمی‌تر نداشتند اما چندین سال است که دیگر این رویه تغییر کرده و حتی احتمال دارد با وجود عرضه‌ی Call of Duty 2020، بازی‌بازان باز هم از عنوان Call of Duty: Modern Warfare استقبال بیشتری کنند. در واقع اکتیویژن از این طریق یک رقابت سنگین و مستقیم را بین استودیو‌های خود ایجاد کرده که بدون شک هم فشار بالایی به آن‌ها وارد شده و هم کیفیت عناوین خود را به سرعت ارتقا خواهند داد.

تری‌آرک چگونه می‌تواند بر این چالش‌ها غلبه کند؟

برادر مقابل برادر | چرا بازی Call of Duty: Modern Warfare توسعه‌ی نسخه‌ی بعدی سری را دشوار کرده است؟ - گیمفا

از آن‌جایی که بخش زامبی در سری Call of Duty بسیار محبوبیت دارد، تری‌آرک خواهد توانست تا معادلات را بر هم زند و این بخش را وارد بازی خود کند. اگر به خوبی به بخش زامبی پرداخته شود و مانور افراطی روی آن داده نشود، می‌توان با خوش‌بینی، شاهد افزوده شدن به تعداد طرفداران اثر جدید این استودیو بود.

متأسفانه با توجه به بررسی صورت گرفته پاسخ آسان و قطعی برای این مشکل وجود ندارد. تری‌آرک اگر بخواهد بهترین بازی در سری Call of Duty را تولید کرده و دل برخی از هواداران معترض به سیاست‌های عنوان Call of Duty: Black Ops 4 را به دست آورد، باید به سختی تلاش کند. این استودیو باید مجددا اعتماد و احترام گذشته‌ی خود را زنده کرده و به منتقدین نشان دهد که هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. تری‌آرک باید به جای مقایسه‌ی مداوم بازی خود با سری Call of Duty: Modern Warfare و استودیوی اینفینیتی وارد، به رفع نقاط ضعف و بهبود نقاط قوت آن اقدام نماید. فاصله گرفتن از کلیشه‌ها و خارج کردن بازی از دور تکرار چندین سال اخیر، استفاده‌ی بهینه از پتانسیل روایی بازی برای خلق یک بخش داستانی عالی، به کار بردن مکانیسم‌های منحصر به فرد و البته موفق می‌توانند به تری‌آرک در مسیر پیش رو کمک زیادی نمایند.

استودیوی تری‌آرک باید به شناسایی مشکلات بازی‌ها و اشتباهات گذشته‌ی خود بپردازد و با به کار بردن زمان و منابع بیشتر آن‌ها را کاملا برطرف نماید. از آن‌جایی که بخش زامبی در سری Call of Duty بسیار محبوبیت دارد، تری‌آرک خواهد توانست تا معادلات را بر هم زند و این بخش را وارد بازی خود کند. اگر به خوبی به بخش زامبی پرداخته شود و مانور افراطی روی آن داده نشود، می‌توان با خوش‌بینی، شاهد افزوده شدن یه تعداد طرفداران اثر جدید این استودیو بود. از طرفی نظرسنجی‌های شرکت اکتیویژن نشان می‌دهند که هنوز هم برخی از طرفداران سری از رویه‌ی عنوان Call of Duty: Modern Warfare رضایت ندارند. استودیوی تری‌آرک خواهد توانست با نزدیک کردن نسبی این اثر به ریشه‌های سری و اهمیت بیشتر به بخش داستانی به صورتی حرفه‌ای، کمی زحمت خود را در رقابت با استودیوی اینفینیتی وارد کمتر کند. در هر صورت نمی‌توان با قطعیت در مورد استراتژی‌های این استودیو سخن گفت. تنها باید منتظر ماند و دید که استودیوی تری‌آرک چه برنامه‌هایی در بازی بعدی از سری محبوب Call of Duty برای هواداران تدارک دیده است.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

برادر مقابل برادر | چرا بازی Call of Duty: Modern Warfare توسعه‌ی نسخه‌ی بعدی سری را دشوار کرده است؟ - گیمفا
برادر مقابل برادر | چرا بازی Call of Duty: Modern Warfare توسعه‌ی نسخه‌ی بعدی سری را دشوار کرده است؟ - گیمفا
برادر مقابل برادر | چرا بازی Call of Duty: Modern Warfare توسعه‌ی نسخه‌ی بعدی سری را دشوار کرده است؟ - گیمفا
برادر مقابل برادر | چرا بازی Call of Duty: Modern Warfare توسعه‌ی نسخه‌ی بعدی سری را دشوار کرده است؟ - گیمفا
برادر مقابل برادر | چرا بازی Call of Duty: Modern Warfare توسعه‌ی نسخه‌ی بعدی سری را دشوار کرده است؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Dr.Who گفت:

    کالاف باید با فاصله زمانی دو سه ساله عرضه شه نه اینکه فرت فرت هر سال یکی بدن بیرون

    • L-Ryuzaki گفت:

      امیدوارم نسل بعد این سیاست مذخزفش رو کنار بزاره
      ک وقتی بعد از مدت ها یه بازی درست میده سال بعدش زهر مارمون نکنه

    • Cheguevaraa گفت:

      بهترین شوتر نسل هشتم با اختلاف :yes:

      این حرف رو از روی تجربه میزنم
      میتونید چک کنید از طریق سایت اکتیویژن ایدیه من:GRAND-master هست
      بیش از ۶٠٠ ساعت و ۶ ماهه که بازیش میکنم و بزرگترین کلن روبا ٢٢٠ عضو که ۴٣ تاشون ایرانی هستن دارم

      هیچ شوتر آنلاینی در حدش نیست حقیقتا :yes:

    • فرشاد گفت:

      Dr.Who باید خدمتت عرض کنم که متاسفانه تا وقتی که استدیو تری آرک از بین نره فرنچایز کالاف روی خوش نمیبینه یعنی به قدری این استدیو منفور واسم که حد نداره به جرائت میشه گفت استدیویی که نظرات کاربران براش در حد پشم گوسفند هم نیست در واقع من بارها گفتم کالاف دیوتی بعد از ترک خالقینش یعنی جیسون وست و وینس زمپلا مرد ولی با اینحال استدیو اسلج همر با WWII و اینفینتی با نسخه جدید مدرن وارفار دوباره یه جون تازه به این سری دادن اما برعکس این ۲ استدیو تری آرک نه تنها بازی رو از آینده خارج نکرد تو بلک اوپس ۳ که کلا تو فضا بود باید بهش لقب هیلو یا دستینی رو میدادن تا کالاف قسمت ۴ بلک اوپس هم کلا مولتی بود اصن بیخیالش بشیم که خزعبلی بود برای خودش یه چیزی رو که اکتیویژن هنوز ازش درس نگرفته اینه طرفداران دو آتیشه شوتر دنبال ربات و کشتن آدما با وسایل و فناوری از ۲ کیلومتری نیستن بلکه دلشون میخواد بزنن به دل دشمن و اون حس نفس گیر بودن جنگ رو حس کنن کاری که ۳ گانه اصلی مدرن وارفار انجام داد هنوزم مرحله اسناپ با مک میلان و پرایس جوان یکی از خفن ترین مراحل کل این سری به نظرم چقدر حرفه ای کار شده بود که تانک تنها از چند قدمیمون رد میشد با کلی سرباز استرس خالص بود یا فرار بعدش با مک میلان یا مراحل دو نفره پرایس و سوپ و روچ و گوست خدابیامرز من به عنوان یه شوتر فن این حس و حال رو میخوام جنگ میخوام نه مثل یه هکر بشینم پشت کامپیوتر با ربات چه میدونم فناوری و تکنولوژی مبارزه کنم از بد حادثه استدیو تری آرک دقیقا مخالف صحبت های من و هزاران هزار پلیر دیگه عمل میکنه میگید نه نگاه کنید کالاف دیوتی امسال چی میشه اگه تو آینده نبود سالی که بتلفیلد ۴ اومد مثل بمب صدا کرد چرا چون در اون زمان مولتی ۶۰ نفره و در کنار اون خط داستانی و جنگاوری امروزی رو روایت میکرد و همه دیدیم که از روی کالاف دیوتی رد شد اون سال در کل نسل هشتم بهترین کالاف دیوتی که واقعا بهم حال داد اما خط داستانی کوتاهی داشت نسخه WWII دوباره منو برد به حس و حال نسخه های ۱ تا ۳ تری آرک بهترین کالاف دیوتی هایی که ساخته از نظر من نسخه ۳ و ۵ بود مخصوصا ۳ که در دوران پلی ۲ من روزی حداقل ۲ بار بازی میکردم سیر نمیشدم مراحل نفس گیر و جذاب و متنوع مخصوصا مراحل فرانسه و در آخر اینکه امیدوارم EA یه دستی به سر و روی مدال افتخار بکشه خیلی این عنوان مظلوم واقع شده بیچاره داشت با ۲ نسخه آخرش برمیگشت به روزای اوجش که بیخیالش شدن رقابت دنیای شوتر تا قبل از بتلفیلد ۴ به نظر من بین کالاف دیوتی و مدال افتخار بود کاش یه مدال افتخار تو مایه های نسخه ونگارد پلی ۲ واسه نسل نهم بسازن

      • Dr.Who گفت:

        قبول دارم کالاف هایی که توی اینده هستن چندان چنگی به دل نمیزنن(اینده دور)مدال افتخار رو فکر‌نکنم دیگه کاریش کنن ولی امیدوارم بتلفیلد۶ مثل ۴ یه حالی به طرفدارای شوتر بده…EAبا سیاست های لوت باکس و خرید درون برنامه ایش بتل۵ رو جدا خراب کرد

      • Cheguevaraa گفت:

        فرشاد

        نصف بیشتر حرف هات ایرادات بی جایی هستن که به بازی وارد نیستن
        بازی تنوع لازم داره اونم بازیی مثل call of duty که هر ساله عرضه میشه!
        نمیشه که موضوع داستان بازی یا جنگ مدرن باشه یا جنگ جهانی بالاخره باید برای عدم یکنواختی تم بازی تغییراتی با خودش به همراه داشته باشه

        لازمه عرض کنم که نسخه های سایبرگیه cod از خیلی جهات بسیار زیبا بودن،هم داستان حماسی داشتن و هم به عنوان شوترهای ران اند گان گیمپلی رو به بهترین شکل اراعه دادن!

        شما بورو داستان black ops3,infinite warfare و advance warfare رو با باقیه شوترها مقایسه کن نه سریه مدرن
        حالا بماند گیمپلیشون همین الان از خیلی عناوین نسل ٨ بهتره

        اگه سازنده ها قرار باشه همیشه به حرف مخاطب گوش بدن بازی دربهترین حالت یه چیز معمولی میشه،چون محاطب فقط میخواد سرگرم شه و هیچی از روند و پروسه بسیار سخت بازی ساختن نمیدونه

      • Amir sy گفت:

        البته بتلفیلد هیچوقت از روی cod رد نشد بلکه در بهترین حالت تونست بهش یکم نزدیک تر شه که اونم با نسخه ۴ نبود و با نسخه ۱ بود
        هیچ عنوانی نتونسته تا حالا مثل کالاف با عرضه سالیانه هر نسخه حداقل ۲۰ میلیون بفروشه
        اونم به مدت ۱۱ سال

      • یاد ونگارد واقعا بخیر.چندین بار تمومش کردم.کاشکی ea مدال افتخار رو دوباره احیا کنه.از اکتیویژن هم انتظار دارم نسخه دومِ ghosts رو در دستورِ کار قرار بده اونم با یه کمپینِ طولانی‌تر.

  • pink panther گفت:

    کاپیتان پرایس بنظرم اورریتد ترین کارکتر گیمه
    خیلی تک بعدی و ساده هست ولی درحد بزرگان گیم مثل کریتوس و نیتن و بیگ باس و دکتر فریمن و مسترچیف بالا اوردنش
    ولی درکل مدرن وارفار ۱ و بلک اپس بنظرم بهترین نسخه ها بودن
    وارزون هم خوبه یجورایی بخاطر سبک بتل رویال هاردکور تر از بقیه نسخه ها شده

  • Stalin 657 گفت:

    امیدوارم که تری آرک بازی رو دوباره خراب نکنه با این که تری آرک خیلی نوآوری زیاد در این سری انجام داده مثل مد زامبی تکنولوژی آینده و داستان غیر خطی و خیلی دیگر ولی بعضی نوآوری تری آرک به سری ضربه های هم زده از جمله در پیش گرفتن گیم پلی ها فضای مثل تایتان فال و هیلو یا متمرکز شدن بر بخش آنلاین فراموش شدن داستان بازی 😎

  • Reza_bigSmoke گفت:

    لامصب اینقدر جذاب ، کامل و خوش ساخت که توقع ها به شدت بالا رفته و به قول دوستم دیگه چی میخوان بسازن برا سال دیگش؟

    این حس اسلحه و صدا گذاری ها ، گان پلی جذاب
    حرف نداره خدایی

  • خلاصش این میشه انتظارات بسیار بالا هستش از بازی بعدی مجموعه که امیدواریم بخوبی از پسش بربیان

  • PS1_1994 گفت:

    بهترین شوتر تاریخ فقط مدال افتخار

  • mo1234 گفت:

    به شدت منتظر انجام این بازی رو ps5 و تلویزیون جدید سونی هستم به شدتا با تشکر

  • mohi3x گفت:

    به نظرم مقاله خیلی بهتر از این میتونست کار بشه

    چون تری ارک مشکلش محتوا نیست

    ساخت کالافی که تو زمینه صدا گذاری و انیمیشن های اسلحه
    و فیزیک و گان پلی و … استاندارد های مدرن رو رعایت کنه خیلی سخت تره

    تا ساخت محتوا واسه بازی
    شما بعد بازی کردن مدرن وارفر برو یکم کالاف های قبلیو بازی کن
    میبینی چقدر در این موارد پیشرفت انقلابی داشته و پسرفت تو هرکدوم برای تری آرک حکم مرگشو داره

    البته اسلحه های زیاد با تجهیزات متنوع مود های زیاد و نقشه های زیاد
    مدرن وارفر بعد از پنج فصل رو کسی از بازی که فصل اولش هست انتظار نداره

    ولی فیزیک و انیمیشن و گرافیک و صداگذاری رو همه انتظار دارن

    درضمن استدیو اسلدج همر گیمز و ریون هم کمک میکنن در ساخت بازی

  • Amir sy گفت:

    هر دو استودیو رو به شدت دوس دارم هم تری آرک هم اینیفینی جفتشون بسیار کاربلدن و عناوین فوق العاده ای ساختن
    بالاخره فراز و فرود همیشه بوده یک موقعی هم تری ارک با bo3 و bo2 ترکوند ولی اینفینتی با ghosts و iw خراب کرد
    به شخصه از عدم فروش bo4 و فروش فوق العاده mw خوشحال شدم چون اگه bo4 خیلی خوب میفروخت ، اولا کالاف دیگه کلا آنلاین میشد، دوما احتمالا اینفینیتی به دلیل عرضه چند نسخه ناموفق اونم در حالی که استودیو های رقیب اسلج همر و تری آرک عناوین پرفروشی تحویل داده بودن تعطیل میشد و به تاریخ می پیوست . و سوما bo4 کپی bo3 بود با چند تا ایتم بیشتر ! حتی گرافیکم در حد یک نسخه بهتر نشده بود و تری ارک به این نتیجه میرسید که هر چی بسازه فقط اسم cod پشتش باشه ، ملت میخرن

برادر مقابل برادر | چرا بازی Call of Duty: Modern Warfare توسعه‌ی نسخه‌ی بعدی سری را دشوار کرده است؟ - گیمفا