به نسل بعد سلام کنید | تحلیل مشخصات سخت افزاری PS5 - گیمفا
به نسل بعد سلام کنید | تحلیل مشخصات سخت افزاری PS5 - گیمفا
به نسل بعد سلام کنید | تحلیل مشخصات سخت افزاری PS5 - گیمفا
به نسل بعد سلام کنید | تحلیل مشخصات سخت افزاری PS5 - گیمفا

به نسل بعد سلام کنید | تحلیل مشخصات سخت افزاری PS5

امیرمهدی نامجو
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
به نسل بعد سلام کنید | تحلیل مشخصات سخت افزاری PS5 - گیمفا

همان طور که می‌دانید هفته پیش کنفرانس آنلاین رونمایی از جزئیات سخت افزاری PS5 برگزار شد. کنفرانسی که شاید خیلی از گیمرها به دلیل این که انتظار رونمایی از خود کنسول و تاریخ عرضه‌اش را داشتند چندان قابل قبول نبود اما برای بسیاری از افراد که علاقه‌مند به دانستن اطلاعات سخت افزاری بودند کنفرانس بسیار مهمی محسوب می‌شد. در این مطلب قصد داریم که به بررسی اطلاعات سخت افزاری منتشر شده از این کنسول بپردازیم.

در ابتدای مطلب بار دیگر باید به این نکته اشاره کنیم که کنفرانس برگزار شده توسط سونی از ابتدا هم قرار بود کنفرانسی تمام فنی باشد و به نوعی می‌توان آن را جایگزینی برای همایش این شرکت در کنفرانس توسعه دهندگان بازی (GDC) دانست که به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده بود و از این رو این رونمایی از اطلاعات سخت افزاری در همایشی آنلاین برگزار شد. به دلیل همین موضوع نگاه‌ها به شکل بیش‌تری به این کنفرانس دوخته شد و بسیاری انتظار نمایش خود کنسول و بازی‌های آن را داشتند که از این لحاظ این همایش آن‌ها را ناامید کرد؛ زیرا اساساً قرار نبوده که کنفرانس پیرامون بازی‌ها، ظاهر و تاریخ انتشار کنسول باشد و از ابتدا بنا بوده که در این همایش با حضور مارک سرنی، رهبر تیم معماری سیستم PS5، اطلاعات سخت افزاری و فنی کنسول نسل نهمی سونی گفته شود.

اولین نکته‌ای که در همایش گفته شد، مربوط به مدت زمانی که سازندگان باید برای هماهنگی خود با کنسول جدید بگذارند بود. به طور کلی کنسول‌ها به دلیل سخت افزار اختصاصی و خاص خود، نیاز به یکسری کارهای جداگانه برای هماهنگ کردن بازی‌ها با سخت افزار خود دارند، این موضوعی است که شاید برای بازی‌های مستقل و کوچک در سطح کمتری وجود داشته باشد ولی برای بازی‌های بزرگ با گرافیک سنگین که قرار است از نظر بصری با کارت گرافیک‌های PC که تقریباً از همان ابتدای عرضه تمامی کنسول‌ها از نظر قدرت در سطح بالاتری قرار داشته‌اند، رقابت کرده و از این رو باید سازندگان از امکانات ویژه سخت افزار کنسول‌ها و بهینه سازی اختصاصی متناسب با این سخت افزارها به خوبی بهره ببرند. ضمن این که حتی سازندگان مستقل هم به هر حال باید مدتی صرف آشنایی با این سیستم بکنند و این موضوع می‌تواند روی رغبت این دسته از بازی‌سازان نسبت به توجه به یک کنسول اثر بگذارد. به گفته آقای سرنی مدت زمان هماهنگ شدن برای اولین کنسول پلی استیشن چیزی حدود ۱ تا ۲ ماه، برای PS2 حدوداً ۳ تا ۶ ماه بود. در مورد PS3 به دلیل سخت افزار پیچیده وضعیت به شدت بغرنج شد و این زمان به ۶ تا ۱۲ ماه رسید. این اتفاق باعث شد بسیاری از بازی‌سازان مستقل به طور کلی قید کار با PS3 را بزنند و اگر به لیست عناوین نسل هفتم توجه کنید متوجه می‌شوید که بازی‌های مستقلی که برای Xbox360 عرضه شدند بسیار بیش‌تر از PS3 هستند. بعد از این اتفاق سونی از اشتباه خود درس گرفت و PS4 همانند PS1 به حدود ۱ تا ۲ ماه زمان برای هماهنگی نیاز داشت. به گفته آقای سرنی انتظار می‌رود که این وضعیت در مورد PS5 حتی بهتر هم خواهد شد و کمتر از ۱ ماه برای هماهنگی با نکات خاص سخت افزار کنسول نیاز خواهد بود. این موضوع می‌تواند علی الخصوص خبری بسیار خوب برای سازندگان مستقل است.

ps5

فلش کنترلر خاصی که سونی طرحی کرده از طریق دوازده کانال با سلول‌های فلش SSD ارتباط برقرار کرده و خود این فلش کنترلر از طریق ۴ اتصال PCIe 4.0 به چیپ اصلی متصل می‌شود. توجه کنید که این فلش کنترلر خاص قرار است تا حدی از بار پردازشی تحمیل شده به پردازنده به خاطر انتقال اطلاعات با سرعت بالا بکاهد.

موضوع بعدی که مطرح شد و البته مانور زیادی هم در مورد آن داده شده است مربوط به SSD می‌شود. هارد درایو استفاده شده در PS4 توانایی خواندن با سرعتی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ مگابایت در ثانیه را از یک بلاک مشخص دارد. این موضوع باعث می‌شود که یک فایل ۱ گیگابایتی که فشرده شده و حدوداً سایز آن ۱٫۵ برابر کمتر شده و به حدود ۶۷۰ مگابایت رسیده است در بهترین حالت ۶٫۷ ثانیه برای لود شدن زمان ببرد. از طرفی معمولاً فایل‌ها در یک بلوک کنار هم قرار ندارند و زمانی هم به جست و جو برای پیدا کردن بلوک بعدی اختصاص پیدا می‌کند. به این زمان Seek Time می‌گویند و در نتیجه آن زمان کل لود شدن به دلیل وجود بلاک‌های مختلف ممکن است تا حدود ۳ برابر افزایش پیدا کند. از طرفی بازی‌ها معمولاً در همان ابتدای کار نزدیک به ۵ تا ۶ گیگابایت از داده‌ها را باید روی رم لود کنند که باعث می‌شود زمان لود اولیه بازی‌ها بسیار بالا برود. از سمت دیگر این موضوع برای خود سازندگان هم مشکل ساز می‌شود. چون در حین بازی هم این لود کردن دائماً ادامه دارد و توسعه دهندگان باید به دنبال روش‌هایی مختلفی برای مخفی کردن لود شدن بخش‌های مختلف بازی باشند. در بعضی بازی‌ها برای حل این مشکل از مواردی نظیر آسانسور استفاده می‌شود و زمان زیادی از بازیکنان در یک آسانسور گرفته می‌شود تا کنسول موفق شود که اطلاعات بعدی را لود کند. به علاوه خود سازنده‌ها هم باید برای رفع این مشکل و پیدا کردن روش‌های مخفی کردن مختلف زمان لود، وقت زیادی صرف کنند و به علاوه در یکسری از مسائل بازی نیز محدودیت‌هایی پیش می‌آید.

PS5 از یک SSD مخصوص با ظرفیت حجمی حدود ۸۲۵ گیگابایت استفاده می‌کند. به گفته مارک سرنی سرعت لود از این SSD حداقل ۵ گیگابایت بر ثانیه است و به دلیل ساختار متفاوت SSD نسبت به هارد درایوها، تقریباً زمانی تحت عنوان Seek Time که صرف جست و جو فیزیکی برای پیدا کردن بلاک‌های فایل بشود در این مورد وجود ندارد. این موضوع باعث می‌شود که دیگر نگرانی زیاد از بابت لود کردن جزئیات صفحه برای سازندگان وجود نداشته باشد. صرفاً در حین چرخیدن سر شخصیت بازی می‌توان حدود ۴ گیگابایت داده را از SSD به روی رم لود کرد. موضوعی که اختلاف بسیار زیادی را با نسل قبلی ایجاد می‌کند. علاوه بر این مسئله دیگری که وجود دارد این است که این کار باعث می‌شود که بازی‌ها به حجم واقعی خود نزدیک‌تر شوند. در مورد هارد درایو PS4 برای این که سازندگان بتوانند بر مشکل مدت زمان بالای Seek Time غلبه کنند، اطلاعات بخش‌هایی از بازی را که به هم دیگر مربوط بودند در بخش‌های کنار هم روی هارد قرار می‌دهند. مثلاً در مورد بازی Spider-Man قسمت‌های کنار یکدیگر در یک شهر بر روی هارد هم در کنار هم قرار داشتند ولی این موضوع باعث ایجاد فایل‌های اضافی بسیاری می‌شود. به عنوان مثال در همین بازی مدل استفاده شده برای جعبه‌های پستی و یا پایه‌هایی که روزنامه در آن قرار می‌گیرد، حدوداً ۴۰۰ بار در نقاط مختلف هارد ذخیره شده‌اند. این موضوع به این دلیل بوده است که این موارد در بخش‌های زیادی از بازی قرار داشتند و برای جلوگیری از صرف زمان زیاد برای لود شدنشان، در بلاک مربوط به هر دسته به صورت جداگانه قرار گرفته‌اند. رفع این ایرادات به لطف SSD و جلوگیری از تکرار شدن یک فایل در نقاط مختلف باعث می‌شود که حجم مورد استفاده بازی‌ها در روی SSD کمتر بشود و از این رو فضای بیش‌تری برای نصب بازی‌ها و اطلاعات بیش‌تر برای کاربران هم مهیا خواهد بود.

ps5

قطعات ویژه زیادی برای سرعت بخشیدن به فرآیند انتقال داده و ورودی خروجی روی PS5 قرار گرفته است تا بتوان از تمامی پتانسیل SSD آن استفاده کرد.

 

فایده دیگری که مربوط به SSD می‌شود مربوط به نصب آپدیت‌های بازی‌ها می‌شود. در حال حاضر و بر روی PS4 و سایر کنسول‌ها نصب پچ‌ها تا حدی زمان می‌برد و این موضوع بیش‌تر به خاطر این است که وقتی مثلاً یک فایل خاص از بازی آپدیت می‌شود و اطلاعاتی به آن اضافه می‌شود، برای این که همچنان کل فایل و اطلاعات آن کنار یکدیگر در یک بلوک قرار داشته باشند باید از ابتدا کل فایل دوباره ساخته شود و این موضوع باعث زمان بر شدن نصب پچ‌ها می‌شود. ضمن این که در نهایت بعد از تعداد زیادی پچ ممکن است امکان انجام این کارها روی یک بلوک وجود نداشته باشند و به ناچار روی بلوک دیگری از حافظه این کار صورت گرفته و در نتیجه سرعت لود شدن بازی نسبت به روز اول کاهش پیدا کند. در مورد SSD اما به دلیل این که مسئله جست و جو و Seek Time و بلوک بندی حافظه تقریباً برطرف شده، نیاز به ساخته شدن مجدد فایل در بسیاری از اوقات نیست و در نتیجه آن تقریباً نصب آپدیت‌ها پس از دانلود به صورت آنی خواهد بود و زمانی نمی‌برد.

این موضوع بر روی میزان استفاده از رم هم اثرگذار است. در مورد بازی‌های PS4 از آن جایی که لود شدن اطلاعات جدید بسیار هزینه بر است، بسیاری از اوقات اطلاعات مورد نیاز برای حدود ۳۰ ثانیه بعد گیم پلی روی رم از پیش لود می‌شود و این فرآیند مدام ادامه پیدا می‌کند تا در حین خود بازی برای لحظه بعدی نیازی به مراجعه به هارد نباشد و از روی رم که سرعت بسیار بالایی دارد اطلاعات لود شوند. به همین علت همواره بخش زیادی از رم به صورت غیرفعال قرار دارد و اطلاعاتی که احتمالاً تا ۳۰ ثانیه بعدی لازم می‌شوند را روی خود جای می‌دهند. در مورد PS5 به دلیل سرعت بسیار بالای لود از روی SSD تنها اطلاعات مورد نیاز برای ۱ ثانیه بعد گیم پلی روی رم لود می‌شوند و از این رو امکان استفاده مؤثر از بیش‌تر فضای رم وجود خواهد داشت. به علاوه این که اطلاعات ۳۰ ثانیه عبد گیم پلی که در PS4 لود می‌شدند احتمالاً تا بخش زیادی بی‌استفاده باقی می‌ماندند ولی در مورد اطلاعات ۱ ثانیه بعد این موضوع و مشکل وجود ندارد و در کل امکان استفاده مؤثر از حجم بیش‌تری از رم وجود دارد و نیازی به ذخیره اطلاعات غیرضروری که شاید لازم بشوند و شاید هم لازم نشوند روی آن وجود ندارد.

ps5

PS5 از رم ۱۶ گیگابایتی GDDR6 بهره می‌برد. پهنای باند انتقال اطلاعات ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه است. به علاوه به دلیل استفاده از SSD و سرعت بالای انتقال اطلاعات، نیازی به لود کردن اطلاعات اضافی که ممکن است به کار نیایند از ۳۰ ثانیه بعدی بازی نیست و تنها اطلاعات احتمالی مورد نیاز برای ۱ ثانیه بعدی روی آن لود شده و از رم به شکل بهینه استفاده می‌شود.

با این وجود باید توجه کنید که یک SSD با سرعت خیلی بالا لزوماً به معنای بهتر شدن همه چیز نیست. مراحل بسیار زیادی در بین مراحل انتقال اطلاعات از روی SSD به مموری وجود دارند که می‌توانند به عنوان گلوگاه عمل کنند و سرعت کل سیستم را پایین بیاورند. مراحلی نظیر Check-in، غیر فشرده‌سازی اطلاعات، حفظ Coherency و پیوستگی اطلاعات و… همین طور یکی از مهم‌ترین مراحل انتقال خود اطلاعات از روی SSD به رم است. حافظه رم به عنوان مموری اصلی سیستم در حین کار استفاده می‌شود. حافظه‌های رم به طور کلی سرعت بسیار بالایی دارند و بخش زیادی از اطلاعات مربوط به برنامه در حال اجرا باید روی رم لود بشوند تا CPU بتواند از آن‌ها با سرعت استفاده کند. اما انتقال اطلاعات از روی SSD به مموری هم از طریق پردازنده انجام می‌شود و از این رو اگر بخواهیم با سرعت بسیار بالایی که برای SSD کنسول PS5 در نظر گرفته شده به طور معمول این کار را انجام بدهیم، تقریباً یک هسته پردازشی CPU به طور کامل درگیر می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، تیم معماری کنسول PS5 قطعات و Flash Controller های اختصاصی برای SSD تدارک دیده‌اند که بتواند تا حد زیادی از سربار این پردازش‌ها که به CPU تحمیل می‌شود، بکاهد تا ضمن حفظ سرعت بسیار بالای SSD، بخش زیادی از فشار ناشی از این سرعت بالا از روی CPU برداشته شود.

هر SSD از تعدادی حافظه فلش درونی تشکیل شده است. این حافظه‌ها باید به طور جداگانه با Flash Controller ارتباط داشته باشند و با توجه به ساختاری که سونی در نظر گرفته است، ۱۲ حافظه فلش به طور همزمان از طریق کانال‌های تعبیه شده با کنترلر ارتباط دارند. کل مجموعه SSD هم از طریق ۴ درگاه PCIe 4.0 به چیپ اصلی کنسول متصل می‌شود. با توجه به همه این موارد و توجه به محدودیت قیمتی که برای تولید کنسول وجود دارد، حافظه در نظر گرفته شده برای SSD این کنسول ۸۲۵ گیگابایت بوده است. هر چند از نظر تکنیکال امکان افزایش این حافظه توسط خود سونی وجود داشت اما از طرفی قیمت محصول بالا می‌رفت و در نتیجه سونی برای حفظ قیمت محصول به همین فضا بسنده کرده ولی امکان ارتقای آن توسط خود کاربران وجود دارد.

در مورد فضای اضافه چندین نکته باید مد نظر قرار بگیرد. اول این که اگر قصد استفاده از قابلیت  پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل یعنی PS4 را داشته باشید، می‌توانید از یک هارد برای ذخیره سازی بازی‌های کنسول‌های نسل قبل استفاده کنید. چون هر چند ذخیره این بازی‌ها روی SSD می‌تواند مقداری سرعت لود آن‌ها را افزایش دهد؛ اما چون به هر حال بازی‌های PS4 برای این ساختار ساخته نشده‌اند، نمی‌توانند از همه توان SSD پرقدرت PS5 استفاده کنند. در کنار این مسئله اگر برای بازی‌های PS5 به فضای بیش‌تری نیاز داشته باشید، توصیه خود سونی استفاده از SSD است. با این وجود باید توجه کنید که از هر SSD ای نمی‌توان استفاده کرد. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد؛ اول این که همین الآن اکثر SSD هایی که به طور تجاری در بازار موجود هستند از نظر پرفورمنس به شدت از PS5 ضعیف‌تر هستند و از این رو فقط دسته‌ای خاص از آن‌ها می‌تواند برای این کنسول استفاده شود. ضمن این که ظاهراً فقط SSD هایی که از تکنولوژی NVMe M.2 استفاده بکنند، قابل استفاده هستند. توجه کنید که سرعت فعلی انتقال اطلاعات SSD کنسول PS5 طبق اعلام مارک سرنی حدود ۵٫۵ گیگابایت بر ثانیه است و در بهترین شرایط، SSD هایی که از تکنولوژی PCIe 4.0 استفاده می‌کنند می‌توانند به سرعت حدوداً ۷ گیگابایت بر ثانیه برسند. رقمی که اکنون در هیچ SSD ای که در بازار موجود است، امکان پذیر نیست ولی احتمالاً به زودی شاهد SSD های High End ای خواهیم بود که از کل ظرفیت بتوانند استفاده کنند. مسئله دیگر ابعاد SSD است که متأسفانه استانداری در بین سازندگان برای ابعاد SSD وجود ندارد. بعضاً شاهد SSD های هستیم که روی آن‌ها هیت سینک‌های پیشرفته و حتی فن نصب شده است و طبیعتاً ابعاد خیلی بزرگی پیدا می‌کنند. از آن جایی که طبیعتاً امکان در نظر گرفتن همه ابعاد موجود برای این کنسول وجود ندارد، فقط  تعداد خاصی از SSD ها که از نظر ابعاد متناسب باشند قابل استفاده روی این کنسول هستند. در کنار همه این‌ها باید توجه کنید که نباید انتظار پرفورمنسی معادل پرفورمنس SSD های خود کنسول را از آن‌ها داشت. چون SSD طراحی شده برای PS5 از ۶ سطح اهمیت کاری بهره می‌برد ولی SSD های موجود در بازار اکثراً از ۲ سطح و هر چند این مانع کارکردن آن‌ها روی PS5 نمی‌شود ولی زمانی صرف در نظر گرفتن این تغییر شیوه می‌شود و همچنین به دلیل نبود Flash Controller مخصوص PS5 روی این SSD ها و صرفاً وجود کنترلر معمول خود این SSD ها، طبیعتاً سرعت کلی کارکرد آن‌ها در حد SSD این کنسول نخواهد بود؛ اما به هر حال همچنان بهبود ناشی از استفاده از SSD به جای هارد درایو کاملاً محسوس خواهد بود.

ps5

GPU این کنسول با فرکانس بالای ۲.۲۳ گیگاهرتز کار می کند و می تواند به پرفرمنس ۱۰.۲۸ ترافلاپس دست یابد. توجه کنید که فرکانس ۲.۲۳ برای کارت گرافیک، فرکانس بالایی محسوب می‌شود ولی سونی از طریق روش خاص که ثابت نگه داشتن توان مصرفی و استفاده از فرکانس متغیر بوده است توانسته به این اعداد ضمن حفظ دمای دستگاه دست پیدا کند.

مسئله دیگر واحدهای جداگانه‌ای است که برای پردازش اطلاعات مربوط به ورودی خروجی و کلاً ارتباطات با حافظه (از جمله SSD) درون پردازنده دستگاه تعبیه شده است. در PS4 برای تکنیک فشرده‌سازی شاهد پشتیبانی از کتابخانه مشهور zlib برای فشرده‌سازی بودیم. به تازگی تکنولوژی و کتابخانه جدیدی موسوم به Kraken که عملکردی حدوداً ۱۰ درصد بهتر نسبت به zlib از خودش نشان می‌دهد رایج شده است و بسیاری از بازی‌سازان به سمت استفاده از آن ترغیب شده‌اند. در PS5 یک واحد سخت افزاری ویژه برای غیر فشرده‌سازی فایل‌های فشرده شده با Kraken وجود دارد و از این لحاظ شاهد پیشرفت خوبی نسبت به نسل قبل بوده‌ایم. البته این موارد برای بازیکنان چندان محسوس نباشند اما کمترین فایده این سیستم این است که بازی‌ها می‌توانند حجم کمتری پیدا کنند و در نتیجه بازی‌هایی با حجم ذاتی بزرگ‌تر می‌توانند بر روی یک دیسک بلوری عرضه شوند و حجم کمتری را در کل اشغال نمایند. واحدهای مختلف دیگری نظیر DMA Controller اختصاصی، دو عدد Coprocessor مخصوص ورودی خروجی و Coherency Engine هایی هستند که توضیح اختصاصی آن‌ها به طور کامل از حوصله این مقاله خارج است. صرفاً به عنوان مثال در مورد Coherency Engine صحبت می‌کنیم. در کنار اکثر قطعات پردازشی نظیر CPU و GPU قطعه‌ای به نام Cache یا حافظه نهان وجود دارد که یکسری از اطلاعات پر کاربردتر روی آن ذخیره می‌شوند که سرعت بسیار بالایی دارد. سپس پردازنده مثلاً درخواست دسترسی به نقطه‌ای از حافظه را دارد که پیش‌تر روی Cache ذخیره شده، به همین دلیل، دیگر آن اطلاعات از روی حافظه برداشته نشده و مستقیماً از Cache وارد پردازنده می‌شوند. این مسئله هر چند در اکثر اوقات مفید است اما باعث مسئله‌ای به نام Cache Coherency Problem می‌شود. این مسئله زمانی پیش می‌آید که اطلاعات روی حافظه که قبلاً روی Cache ذخیره شده بودند، آپدیت شوند ولی به درستی به پردازنده برای آپدیت کردن Cache اطلاع داده نشود و همچنان پردازنده از اطلاعات قدیمی استفاده کند. راه کار PS5 برای حل این مشکل خصوصاً برای رفع این مشکل برای GPU استفاده از یک واحد جداگانه به نام Coherency Engine بوده است که هر بار که اطلاعات آپدیت می‌شوند، وضعیت جدید را بررسی کرده و فقط قسمت‌هایی از Cache که باید آپدیت بشوند را مشخص کرده و آپدیت می‌کند. این کار باعث می‌شود که GPU هر بار که اطلاعات جدید از روی SSD خوانده می‌شود، مجبور به آپدیت کردن کل Cache خود نشود و در نتیجه از کاهش پرفورمنس آن به خاطر این مسئله جلوگیری می‌شود.

بعد از صحبت در مورد SSD نوبت به GPU و CPU کنسول می‌رسد. پیش از صحبت در مورد این مسائل در مورد خود کنسول باید در مورد اصطلاحی که این روزها خیلی رایج شده است، یعنی ترافلاپس (TFLOPS) صحبت کنیم. اول این که لغت ترا در این کلمه به معنی هزار میلیارد یعنی ۱۰ به توان ۱۲ و به بیان دیگر یک تریلیون است. پس تکلیف این کلمه را مشخص کردیم. حال بررسی می‌کنیم که FLOPS یعنی چه؛ به طور خلاصه FLOPS مخفف Floating Point Operation Per Second یعنی عملیات ممیز شناور در ثانیه است. منظور از عملیات ممیز شناور، محاسبات مربوط به اعداد اعشاری است که به دلیل نحوه ذخیره سازی آن‌ها در کامپیوترها، با نام ممیز شناور شناخته می‌شوند. عملیات‌های اعداد اعشاری در کارهای مربوط به پردازش‌های گرافیکی و بسیاری از محاسبات علمی کاربرد بسیار زیادی دارند و از این رو این عدد برای نشان دادن قدرت کارت‌های گرافیک و CPU ها تبدیل به عدد رایجی شده است. به طور کلی این عدد بیانگر یکی از معیارهای اندازه گیری پرفورمنس و کارایی یک قطعه پردازشی در کامپیوتر است که معمولاً در کنار معیار دیگری به نام MIPS که مخفف میلیون دستورالعمل در ثانیه است و بیش‌تر برای ارزیابی توان محاسباتی مربوط به اعداد صحیح استفاده می‌شود، از جمله پر کاربردترین اعداد در زمینه صحبت در مورد قدرت پردازشی یک کامپیوتر هستند اما حقیقت این است که هر دوی این اعداد تا حد زیادی گمراه کننده هستند و لزوماً یک قطعه با FLOPS یا MIPS بالاتر، از یک قطعه دیگر برتر نیست، زیرا عملکرد پردازنده و GPU علاوه بر این معیارهای عددی به موارد بسیاری زیادی نظیر بهینه سازی‌های سخت افزاری صورت گرفته روی آن‌ها، امکانات گرافیکی اضافه‌ای که آن‌ها در اختیار دارند، معماری کلی خود پردازنده و… بستگی دارد و فراتر از آن خود نرم افزاری که قرار است از این قطعه استفاده کند نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. وقتی بازی‌ای که قرار است اجرا شود اصلاً پتانسیل استفاده از کل توان کارت گرافیک را نداشته باشد، عملاً این عدد معنای چندانی ندارد؛ زیرا در اکثر اوقات چنین اعدادی با برنامه‌های مخصوص و تحت شرایط خاصی به دست می‌آیند که لزوماً در هنگام اجرای بازی این شرایط برقرار نیست.

ps5

PS5 توانایی پشتیبانی از بازی های PS4 را دارد. البته باید توجه کنید که در روز عرضه امکان تجربه همه بازی‌های PS4 وجود ندارد اما از بین ۱۰۰ بازی پرطرفدار این کنسول تقریبا همگی در روز عرضه قابل انجام خواهند بود و بقیه نیز به تدریج اضافه خواهند شد. برخلاف PS3 که در آن مستقیما قطعات PS2 برای قابلیت پشتیبانی از نسل قبل قرار گرفته بودند، به دلیل هزینه بالا این کار برای PS5 امکان پذیر نبوده است

عدد دیگری که در کنفرانس به آن اشاره شد، CU است که در اصل بیانگر تعداد واحدهای محاسباتی Computational Unit های یک قطعه سخت افزاری است. نکته مهم این جاست که این عوامل هیچ کدام به تنهایی نمی‌توانند تأثیرگذار باشند و باید در ترکیب همدیگر و همچنین در کنار نرم افزاری که قرار است از سخت افزار استفاده کند قرار بگیرند تا نتیجه نهایی کار معلوم باشد. مثالی که خود مارک سرنی در کنفرانس زد، مثال کاملاً منطقی و درستی محسوب می‌شود. دو GPU را در نظر بگیرید. یکی از ۳۶ CU با فرکانس کاری ۱ گیگاهرتز استفاده می‌کند و دیگری از ۴۸ CU با فرکانس کاری ۰٫۷۵ گیگاهرتز. معیار TFLOPS برای هر دوی این قطعات حدوداً ۴٫۶ می‌شود. از طرفی معیار TFLOPS تنها توان پردازشی قسمت خاصی از GPU را نشان می‌دهد که مختص این نوع محاسبات است ولی GPU بخش‌های دیگری هم دارد که توان کاری خیلی از آن‌ها را به طور مشخص با معیار TFLOPS نمی‌توان سنجید. فرکانس کاری بالاتر آن‌ها باعث می‌شود که بسیاری از آن‌ها از نظر عملکردی بهبود پیدا کنند و البته بعضی‌ها نیز به دلیل فرکانس کاری بالا تا حدی دچار مشکل می‌شوند ولی در مجموع معمولاً فرکانس کاری بالاتر آثار مثبت بیش‌تری دارد. به علاوه استفاده از ۳۶ هسته به طور همزمان از استفاده همزمان از ۴۸ هسته کار راحت‌تری است؛ زیرا به طور کلی تنظیم محاسبات به شکلی که بتوانند روی هسته‌ها بدون وابستگی به همدیگر به طور موازی انجام شوند کار راحتی نیست و از این رو استفاده همزمان از ۳۶ هسته و برنامه نویسی برای آن راحت‌تر از ۴۸ هسته است. نتیجه کار این می‌شود که به جز مواردی خاص، قطعه‌ای با تعداد واحد محاسباتی کمتر و TFLOPS برابر، برخلاف انتظار در بسیاری از مواقع بهتر از قطعه‌ای با تعداد واحد محاسباتی بیش‌تر عمل می‌کند.

با این توصیفات، بهتر است که در مورد چیزی که در مورد GPU و CPU کنسول می‌دانیم صحبت کنیم. طبق اعلام رسمی، PS5 از GPU های RDNA 2 شرکت AMD با ۳۶ واحد محاسباتی (CU) استفاده می‌کند که هر کدام با فرکانس ۲٫۲۳ گیگاهرتز فعالیت کرده و در مجموع توان پردازشی آن را به ۱۰٫۲۸ ترافلاپس می‌رساند. رقیب PS5 یعنی Xbox Series X از GPU هایی با معماری مشابه استفاده می‌کند اما در عوض GPU این کنسول ۵۲ واحد محاسباتی دارد که با فرکانس ۱٫۸۲۵ گیگاهرتز فعالیت کرده و در نتیجه معیار ترافلاپس برای آن به عدد ۱۲ می‌رسد. به هر حال از نظر قدرت خام کنسول شرکت مایکروسافت وضعیت بهتری دارد اما همان طور که پیش‌تر هم گفتیم، این اعداد به تنهایی نمی‌توانند کیفیت کاری یک کنسول را معین کنند. چون خود این اعداد در شرایط خاصی به دست آمده‌اند که الزاماً در بازی‌ها برقرار نیست و بیش از هر چیزی در این میان سایر جزئیات درونی قطعات به همراه خود بازی‌هایی که برای آن‌ها ساخته می‌شوند و فن‌های استفاده شده در ساخت آن‌ها هستند که در کیفیت نهایی کار تأثیرگذارند. ضمن این که در نهایت باید توجه داشته باشید با توجه به این اعداد احتمالاً قیمت نهایی PS5 از کنسول شرکت مایکروسافت پایین‌تر خواهد بود. در مورد جزئیات واحدهای محاسباتی PS5 توجه کنید که CU های RNDA 2 تقریباً ۶۲ درصد تعداد ترانزیستورهای بیش‌تری نسبت به مدل مشابه در کنسول PS4 دارند و در نتیجه ۳۶ تا از آن‌ها در PS5 از نظر مجموع تعداد ترانزیستور معادل ۵۸ واحد محاسباتی PS4 هستند. توجه کنید که ورژن پایه PS4 تنها ۱۸ واحد محاسباتی داشت که با فرکانس ۸۰۰ مگاهرتز کار می‌کردند. در کنار این باید اشاره کنیم که این کنسول از سی پی یو هشت هسته‌ای Zen 2 شرکت AMD استفاده می‌کند و حداکثر فرکانس تعیین شده برای آن ۳٫۵ گیگاهرتز است.

ps5

قطعه جدیدی موسوم به Geometry Engine روی کنسول PS5 قرار گرفته است که با قابلیت‌های جدیدی که ارائه می‌دهد، امکان بهینه سازی‌های بسیار بیش‌تری را برای سازندگان مهیا می‌کند. البته در این میان اگر گروهی از توسعه دهندگان بخواهند،‌ می‌توانند به طور کلی برای جلوگیری از پیچیدگی کار این قطعه را نادیده بگیرند اما قطعا سازندگان بازی‌های AAA و بزرگ برای بهبود کیفیت گرافیکی بازی‌های خود از آن استفاده خواهند کرد.

اما نکته مهم کار روش خاصی است که سونی برای شیوه متعادل سازی فرکانس و توان در نظر گرفته است. شیوه در نظر گرفته شده برای سونی این است که به طور کلی توانی که وارد قطعات می‌شود، در اکثر اوقات یک توان کاملاً فیکس و ثابت است و در این میان چیزی که متغیر است، فرکانس کاری است. این روش کاملاً متفاوت با نحوه پیاده سازی اکثر سیستم‌ها از جمله Xbox One Series X است. مزیت کلی این روش این است که باعث می‌شود توان مصرفی سیستم به طور کلی معین باشد و امکان بازآفرینی شرایط کاری سیستم امکان پذیر تر باشد. یکی از دلایل اصلی اخذ چنین تصمیمی این بوده است که قرار گرفتن PS5 در یک اتاق گرم باعث کاهش پرفورمنس قابل توجه آن نشود. چون از همان ابتدا توان مصرفی قطعات آن متناسب با قدرت سیستم خنک کنندگی آن در نظر گرفته شده است و در این میان فرکانس بسته به فشار کاری روی سیستم به طور مداوم مانیتور شده و تغییر می‌کند. ضمن این که در شرایطی که CPU از بخشی از توان ثابتی که به آن ارائه می‌شود استفاده نکند، به لطف سیستم‌های پیشرفته شرکت AMD به نام SmartShift، امکان انتقال این توان به GPU وجود دارد. طبیعتاً برای چنین کاری یکسان بودن شرکت تولید کننده CPU و GPU و کارهای مهندسان AMD در هماهنگی با مهندسان سونی بسیار قابل توجه بوده است. البته با همه این‌ها اگر واقعاً شرایط از نظر گرمایی برای سیستم به حالت خیلی بدی برسد، امکان دانکلاک شدن سیستم وجود دارد ولی به گفته مارک سرنی، درصد دانکلاک شدن فرکانس برای کاهش توان ۱۰ درصدی، بسیار کم و در حد دو سه درصد خواهد بود و اثر آن در نتیجه نهایی خیلی بزرگ نخواهد بود.

با توجه به روش نوین استفاده شده، واقعاً باید تا هنگام عرضه نهایی کنسول و یا حداقل تا تست‌هایی که قبل از عرضه توسط افراد مستقل از سونی انجام خواهد شد، صبر کرد. کار کردن با فرکانس ۲٫۲۳ گیگاهرتزی در GPU به واقع و حتی به گفته خود مارک سرنی، پیش از این رویکرد هدفی دست نیافتی به نظر می‌رسید اما با توجه به این رویکرد خاص و فیکس کردن توان مصرفی دستگاه، حتی اعداد بالاتر از این هم قابل دسترس هستند ولی برای تضمین اجرای درست منطق قطعات قرار گرفته در دستگاه، این عدد روی ۲٫۲۳ گیگاهرتز فیکس شده است، چون در فرکانس‌های بالاتر تا حدی امکان این که بعضی از قطعات GPU به دلیل سرعت بالای کلاک نتوانند به درستی کار کنند، وجود داشت. البته با تمام این اوصاف انتظار می‌رود که GPU تقریباً بتواند اکثر اوقات با چنین فرکانسی کار کرده و به توان ۱۰٫۳ ترافلاپسی هم دست پیدا کند اما به هر حال باید توجه داشت که بخشی از قضیه و این که واقعاً این پرفورمنس چه در کنسول مایکروسافت و چه در کنسول سونی تا چه حد مثمر ثمر خواهد بود به خود بازی‌هایی که برای آن‌ها ساخته خواهد شد هم بستگی دارد.

ps5

PS5 و Xbox One Series X هر دو از قابلیت‌های جدید رهگیری پرتو که در کارت گرافیک‌های آینده شرکت AMD اضافه خواهند شد، بهره می برند.

پس از این موارد باید به ویژگی‌های جدیدی که به قابلیت‌های گرافیکی کنسول‌ها اضافه شده است، اشاره کنیم. اولین مورد که تأثیر بصری آن برای بازیکنان هم قابل توجه است، استفاده از Ray Tracing است. هر دو کنسول نسل بعدی از تکنولوژی Ray Tracing ای که قرار است روی کارت گرافیک‌های جدید شرکت AMD قرار بگیرد استفاده می‌کنند. با استفاده از این تکنولوژی پردازش‌های مربوط به نور در بازی‌ها به شدت طبیعی‌تر انجام می‌شود و مواردی نظیر سایه‌ها، انعکاس‌ها و افکت‌های نورپردازی سراسری (Global Illumination) که تا حد زیادی مربوط به نورهایی است که به طور غیر مستقیم (مثلاً از طریق انعکاس)‌ به اشیا برخورد می‌کنند، می‌شود. این تکنولوژی قابلیت استفاده برای پردازش‌های صدا و مشخص کردن وضعیت فضایی آن‌ها برای صدای طبیعی‌تر و سه بعدی را هم دارد و به نظر می‌رسد که تقریباً تمامی این موارد روی PS5 قابل استفاده هستند. البته یک سطح نهایی هم برای این تکنولوژی هست که در کنفرانس آقای سرنی از آن به عنوان Full Ray Tracing یاد کرد که احتمالاً به طور کامل روی کنسول‌ها قابل دستیابی نباشد؛ اما ظاهراً خود آقای سرنی بازی‌ای روی PS5 را که تا حد استفاده از انعکاس‌ها برسد دیده است. استفاده از انعکاس در یک صحنه پیچیده تتها یک سطح پایین‌تر از Full Ray Tracing محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد که از این جنبه بتوانیم انتظار کیفیت بسیار بالایی را در عناوین نسل بعدی داشته باشیم.

موضوع دیگر اضافه شدن یک بخش جدید به گرافیک کنسول به نام Geometry Engine است. سازندگان می‌توانند به طور کلی از این بخش استفاده نکنند اما با استفاده از آن می‌توان بهینه سازی‌های خوبی بر روی گرافیک بازی اعمال کرد. به عنوان مثال با کمک این بخش می‌توان جلوی رندر شدن بخش‌هایی که جلوی تصویر نیستند و در دید بازیکن قرار نمی‌گیرند را گرفت تا از این طریق بازی بهینه‌تر اجرا بشود. به‌وسیله این قطعه استفاده از تکنولوژی جدید Primitive Shaders شرکت AMD نیز که تا حدی مشابه تکنولوژی Mesh Shaders شرکت Nvidia است، امکان پذیر شده است.

ps5

با استفاده از HRTF می‌توان تغییراتی روی صدا ایجاد کرد تا برای هر انسانی متناسب با ساختار سر و گوش او، صدا به شکل سه بعدی به او برسد و بتواند با استفاده از آن موقعیت صدا را به درستی تشخیص بدهد. البته طبیعتا امکان بدست آوردن HRTF همه انسان‌ها وجود ندارد. در روز عرضه ۵ حالت مختلف برای این سیستم وجود دارد و طبیعتا به خاطر منحصر به فرد بودن HRTF افراد، تجربه بعضی ها از این سیستم صدای سه بعدی احتمالا بهتر از بقیه خواهد بود اما به هر حال همه تا حدی از بهبود صدا و استفاده از صدای سه بعدی تا حدی بهره مند خواهند شد. احتمالا با روش‌های گوناگونی که سونی استفاده خواهد کرد، این روش در طی سالیان به تدریج بهبود پیدا می‌کند.

مسئله بعدی مربوط به قابلیت Backward Compatibility می‌شود. آقای سرنی گفت که رویکردی که سونی در دوران PS3 برای اجرای بازی‌های PS2 اتخاذ کرده بود، استفاده از چیپ PS2 روی PS3 بود تا به طور کامل امکان اجرای بازی‌های این کنسول مهیا شود. چنین چیزی امروزه طبیعتاً به دلیل بالا رفتن بیش از اندازه هزینه‌ها برای PS5 و PS4 امکان پذیر نیست. با این وجود و طبیعتاً اجرای بازی‌های کنسول‌های نسل قبل به دلیل تفاوت‌های مختلف معماری کار نسبتاً دشواری است. از این رو باید تدابیر دیگری اتخاذ می‌شد و این طور که به نظر می‌رسد، سونی حدود ۱۰۰ بازی پرطرفدار PS4 را بررسی کرده و در روز عرضه احتمالاً امکان اجرای تمامی آن‌ها روی PS5 وجود خواهد داشت. این لیست طبیعتاً با آپدیت‌های گوناگون به مرور پیشرفته‌تر خواهد شد و امکان اجرای عناوین دیگر نیز مهیا می‌گردد. با این وجود به هر حال مایکروسافت از Xbox One به طور کامل پشتیبانی از نسل قبل خود را شروع کرده بود و سونی برای این که بتواند در این زمینه به درستی ورود کند طبیعتاً به زمان بیش‌تری نیاز دارد ولی باید سرعت خود را در این زمینه افزایش بدهد تا بتواند با مایکروسافت که از نسل هشتم تجربه موفقی در این زمینه دارد، رقابت کند.

در نهایت به مسئله آخر که آقای سرنی خیلی روی آن مانور داد یعنی مسئله صدا می‌رسیم. اولین نکته‌ای که در مورد کنسول وجود دارد توجه بالای آن به این است که تمامی بازیکنان باید بتوانند از کیفیت بالای صدا و همچنین قابلیت‌های صدای سه بعدی استفاده کنند. یعنی قرار نیست که برای در اختیار گرفتن چنین ویژگی‌هایی نیاز به تهیه هدفون‌های مخصوص و خاص داشته باشید و به عقیده تیم سازنده کنسول، باید چنین ویژگی‌هایی در خود کنسول وجود داشته باشد. در همین زمینه از نمودارهای HRTF صحبت شد. HRTF مخفف Head-related Transfer Function یا تابع انتقال مربوط به سر است. این تابع که بر اساس فرکانس‌ها  و شدت‌های مختلف صوت تهیه می‌شود، وضعیت رسیدن صدا به گوش انسان از نقاط مختلف فضا را مشخص می‌کند. با استفاده از این تابع و اعمال آن روی صداهای یک بازی به شکل درست، می‌توان صداها را طوری تغییر داد که به نظر برسند از نقطه‌ای خاص از فضا به گوش شما می‌رسند و در نتیجه حس سه بعدی بودن صدا و حضور واقعی در بازی برای شما ایجاد بشود. هر انسانی HRTF منحصر به فرد خود را دارد و به دست آوردن HRTF هم نیاز به ابزارهای ویژه و مخصوصی دارد که طبیعتاً برای تمامی بازیکنان امکان انجام آن وجود ندارد. با این حال، تیم سونی از افراد زیادی تست گرفته است و HRTF خاص آن‌ها را به دست آورده است و در نتیجه تمامی این کارها حس حضور واقعی در محیط بازی به شما دست خواهد داد.

ps5

مجموعه سخت افزار و الگوریتم ویژه ای برای پردازش های مربوط به صدا توسط سونی طراحی شده است که از آن تحت عنوان Tempest 3D Audio Tech یاد می شود.

اما مسئله مهمی که وجود دارد این است که سونی قصد داشته تا امکان سه بعدی سازی صدها منبع صوتی را در بازی به طور همزمان فراهم کند و در نتیجه باید تابع HRTF روی تک‌تک آن‌ها اعمال شود و نرخ انجام این کار هم تقریباً ۲۰۰ بار در ثانیه خواهد بود. به علاوه این که به طور کلی دامنه کارکرد این تابع روی فضای ریاضیاتی مبتنی بر فرکانس است و نه زمان و در نتیجه برای اعمال درست آن باید از یک تبدیل معروف ریاضیاتی به نام تبدیل سریع فوریه استفاده شود که نیاز به تعداد بسیار زیادی ضرب اعداد مختلط دارد و در نتیجه از نظر محاسباتی پیچیده است. به خاطر تمامی این موارد، سونی یک سخت افزار خاص برای پردازش صدا تهیه کرده است و نام مجموعه این سخت افزار و الگوریتم‌های ویژه‌ای را که به طور خاص برای کار با این شیوه ابداع کرده است، Tempest 3D Audio Tech گذاشته است. برای این کار سونی تغییراتی را در سیستم GPU های شرکت AMD داده است تا آن‌ها را تقریباً تبدیل به یک واحد پردازشی صدا (SPU) نظیر چیزی که در اختیار PS3 بود کرده و با استفاده از آن‌ها و قابلیت‌های محاسباتی بالا و امکان موازی سازی فرآیندهای کاری GPU، به بهترین شکل امکان استفاده از روش گفته شده مبتنی بر HRTF برای ایجاد صدای سه بعدی را مهیا کند. به علاوه چالش‌های دیگری نظیر شبیه سازی صدایی که از یک ناحیه گسترده ارسال می‌شود و نه یک نقطه مشخص، نیاز به تغییراتی در این زمینه دارد. این موارد هم به خوبی در سیستم جدید PS5 بررسی شده‌اند. به علاوه همان طور که مارک سرنی گفت، صدای سه بعدی یک فیلد تحقیقاتی گسترده است و طبیعتاً هیچ شرکتی نمی‌تواند در حال حاضر ادعا کند که بهترین روش موجود برای صدای سه بعدی را به دست آورده است اما به نظر می‌رسد که روش استفاده شده توسط سونی با توجه به این که نیاز به هدفون‌ها و اسپیکرهای اختصاصی ندارد و همه می‌توانند از آن استفاده کنند، روش خوبی برای PS5 باشد. البته در این میان باید توجه داشت که در هنگام عرضه کنسول ۵ نوع تنظیمات HRTF مختلف برای انتخاب وجود خواهد داشت تا بازیکنان بتوانند HRTF ای را که با آن حس بهتری دارند انتخاب کنند، چون همان طور که گفتیم امکان به دست آوردن HRTF تک‌تک بازیکنان وجود ندارد. با این وجود در آینده سونی برنامه‌های مختلفی خواهد داشت که به نحوی مجموعه HRTF های خود را گسترش دهد. چون هر چند این سیستم جدید برای همه باعث شنیدن کیفیت صدای بهتر خواهد شد اما اگر HRTF گوش شما با HRTF های پیش فرض کنسول فاصله زیادی داشته باشد، ممکن است نتوانید به طور کامل کیفیت بالای این سیستم را احساس کنید و سونی هم به همین دلیل قصد دارد به تدریج HRTF های قابل انتخاب را گسترده‌تر کند تا اکثر بازیکنان بتوانند از این سیستم لذت ببرند. در کنار این باید توجه داشته باشید که هدف گذاری فعلی سونی ابتدا فعال سازی این سیستم برای هدفون‌ها، سپس برای اسپیکرهای تلویزیون و در نهایت اسپیکرهای Surround است.

ps5

نتیجه‌گیری نهایی:

به هر حال با تمام مواردی که گفتیم،‌ باید توجه کرد که اصلی‌ترین ویژگی کنسول‌ها بازی‌های آن است و برای این که ببینیم وعده‌های داده شده تا چه حد واقعی بوده‌اند و تا چه اندازه روی تجربه ما از بازی‌های نسل بعد اثرگذار خواهند بود، باید تا زمان عرضه خود کنسول صبر کنیم. از روی کاغذ هر چند قدرت خام کنسول مایکروسافت در زمینه CPU و GPU بالاتر از PS5 است، اما انتظار می‌رود که این دو از نظر قیمتی هم تفاوت قابل توجهی با یکدیگر داشته باشند. تفاوتی که می‌دانیم در اکثر اوقات در موفقیت یک کنسول به شدت اثرگذار است. با این وجود خطراتی هر دو کنسول را تهدید می‌کند. سونی از نظر بازاریابی تا به حال عقب‌تر از رقیب خود بوده است و معرفی کنسول با یک کنفرانس تماماً فنی که برای عموم بازیکنان به صورت زنده پخش شده است و در آن حتی شاهد شکل ظاهری خود کنسول هم نبودیم، احتمالاً بهترین انتخاب ممکن نبوده و گزینه‌های جایگزین بیش‌تری وجود داشت. از طرفی در مورد کنسول مایکروسافت هم فراموش نکنید که ممکن است نام‌گذاری عجیب و غریب مایکروسافت برای آن‌ها مشکل ساز شود؛ هر چند شاید چنین حرفی در ابتدا خنده دار به نظر برسد اما فراموش نکنید که یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست Wii U، نام‌گذاری آن بود؛ چیزی که کمتر کسی فکر می‌کرد در موفقیت یا شکست کنسول نقش پررنگی ایفا کند. به علاوه هر چند تا به حال تائید نشده است، اما شیوع ویروس کرونا ممکن است عرضه هر دو کنسول را با تأخیر مواجه سازد و این تأخیر ممکن است منجر به تغییراتی در جزئیات و قدرت سخت افزاری هر دوی آن‌ها بشود؛ ضمن این که به هر حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم وضعیت بازی‌هایی که برای آن‌ها عرضه خواهد شد و قدرت واقعی این کنسول‌ها در عمق چقدر خواهد بود. با همه این‌ها، به نظر می‌آید هر دو کنسول نسل بعدی سونی و مایکروسافت، از قدرت بسیار بالایی برخوردار هستند و شاهد جهش قابل توجهی بین کیفیت دو نسل بوده و در نتیجه آن می‌توان انتظار رقابت جذابی در نسل بعد را داشته باشیم.

هادی صفائی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

به نسل بعد سلام کنید | تحلیل مشخصات سخت افزاری PS5 - گیمفا
به نسل بعد سلام کنید | تحلیل مشخصات سخت افزاری PS5 - گیمفا
به نسل بعد سلام کنید | تحلیل مشخصات سخت افزاری PS5 - گیمفا
به نسل بعد سلام کنید | تحلیل مشخصات سخت افزاری PS5 - گیمفا
به نسل بعد سلام کنید | تحلیل مشخصات سخت افزاری PS5 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • god of war گفت:

    واقعا ممنون
    اطلاعات فوقالاده ارزشمندی بود
    درسته این ها برای گیمر های معمولی هیچ هیجانی نداره ولی برای کسانی که اخبار سخت افزار رو دنبال می کنند خیلی جالبه
    به زودی به بخش قشنگش یعنی معرفی بازی و قابلیت های کنسولم می رسیم

    • OLDKRATOS گفت:

      ممنون از نقد و بررسیه جامع و کاملتون :yes: :yes:

      اینطور که به نظر میاد مارک سرنی سخت افزار ps5 رو بسیار گسترده و پیچیده طراحی کرده

      به امید موفقیت دو کنسول :yes:

    • soheil.t73 گفت:

      مختصر و مفید بگم
      همون اش و همون کاسه
      نسل بعدتونم همون ۹۰۰ پیکسل و ۳۰ فریمه

      • Soroosh0077 گفت:

        خوشبحالتون که اینقد کنسولتون قویه.احتمالا اواخر نسل بعد انحصاریاتون به گرافیک uncharted 4 میرسن.

      • زااارت وان فت اول نسل رو یادت نمیاد ۷۲۰p و ۳۰ فریم رو هم اجرا نمیکرد… تو یه سری بازی به رزولوشن مبارک SD سقوط کرد…این یک…
        خیلی هم در مورد قدرت ۳۶۰ و ناکارآمد بودن پردازنده CELL حرف زدن ولی آخر نسل با شاهکارای گرافیکی انحصاری ۳۶۰ رو پودر کرد…
        اکس باکس اورجینال هم که یه جعبه بی کیفیت مسخره بود که فقط تو ایالات متحده فروش میرفت…
        یعنی خوشم زااارت فن نماها فقط میخوان بگن جعبه ما بهتره ولی هر نسل شکست پشت شکست میخورن و پووووچ فن نماها هم فقط میخوان بگن که ۲۰۸۰TI و سیستم صدمیلیونی ما که تو آمریکا و اروپا هم کمتر از ده درصد دارن، از پی اس بهتره…
        هر از چند گاهی هم عین تارزان آویزون به AAA ها میشن و از دکل مولتی ها بالا میرن…
        پی اس یعنی تعادل بین قدرت… سخت افزار… دیزاین و طراحی… راحتی کاربری… بازیای انحصاری… توجه به تولید کنندگان و خلاصه همه چی… 😎
        بسووووووووووزین :rotfl: :rotfl: :rotfl:

        • erwin گفت:

          ببین پسر خوب من نمیدونم چرا انقدر تلاش میکنید بگید ps3 شکست نخورد کل عالم و ادم میدونن چرا و چطوری این اتفاق افتاد انقدر خودتو داری بد نشون میدی و مسخره و کم هوش بودن خودتو انقدر بد جلوه میدی که دلیلی نداره بحث کنم چرا بهتر بود این یک… ۲۰۸۰ti چرا؟ ۱۰۷۰ هست ۱۰۵۰ti هست سیستم صد میلیونی؟ با ۹ میلیون همین الان میشه سیستم بست بازی های روز رو ۵۰ ۵۵ ۶۰ بیاره (البته که این از دانش کمت هست میای اینجا حرف چرند میزنی مقصر رو تو نمیدونم) نظر من رو ps5 هم اینه ایکس باکس این نسل داره فوق العاده عمل میکنه از نظر بازاریابی ولی ps5 فقط سکوت کرده و منتظره … تو همون کنفرانس میتونست یه ۲ تا تریلر نشون بده از بازی یا ps5 که الان طرفدار هاش اعصابشون خراب نشه! شما از ps بت ساختید و این درست نیست سونی هم یه شرکته و خیلی راحت میتونه به قهقهرا بره انقدر جانب دارید نکنید هرچند من خودم هیچ وقت ایکس باکس نداشتم ولی نمیشه منکر شد منی که مطمعن بودم ps5 میخرم الان با این همه هایپ ماکرو و بازی های که داره تلاش میکنه بده بیرون به شک افتادم … شما و هر سونی فن دیگه مخالف اینید که مایکرو خودشو بکشه بالا و بازی های خوب بده همه لذت ببرند؟ شما مشکلتون اینا نیست مشکلتون اینه هر چیز خوبی رو فقط برای خودتون میخواید خلاصه که من از خدامه ps5 موفق بشه ولی سرعت ssd قرار نیست جای هسته یا thread کم تر ps5 نسبت به ایکس باکس رو بگیره… فعلا باید ببینیم چی میشه امیدوارم زودتر معرفی کنه چون دیگه از مرز صبر و هایپ داره رد میشه و به عصبانیت میرسه

        • mamad1166 گفت:

          این بچه بازیا چیه !!! گیم خوب بازی کنید حال کنید !!! پردازنده سل ps3 تا آخر نسل هم همچنان بد و بسیار بد باقی موند !!! و همچنان تا پایان نسل هیچ مولتی پلتفرم سازی نتنوست باش کنار بیاد !!! و خوشبختانه نسل بعد متوجه شدن و رفتن سمت x86
          بهترین نسل نسل ۷ بود هر دو شرکت بازی های بزرگ و انقلابی داشتن از این دعواها یادم نمیاد بوده باشه !!! یادم میاد همونقدر که از گرافیک آنچارتد روی ps3 کف و خون بالا آوردیم ! وقتی گیرز ۳ رو با دوستم کوآپ میزدیم یه جایی فقط موندیم هم دیگه رو نگاه کردیم که آیا این روی ۳۶۰ داره اجرا میشه !؟

        • ALFAR3D گفت:

          تو کدوم بازیا کمتر از ۷۲۰ بود رویه وان؟
          کسی در مورد ناکارمد بودن سل حرف نزده ولی برای بازای مولتی اصلا جوابگو نبود حتی خیلی از بازیا انحصاری کنسولی ایکس بودن سر همین قضیه خوبه سرنی هم اعتراف کرد تو کنفرانس….اینکه فقط فرست پارتی ها بتونن از قدرت کنسول استفاده کنن بدرد نمیخوره کنسول فقط انحصاری نیست….
          نسل ۷ شکست واسه مایکی نبود نسل ۷ بیشترش رو سونی پشت مایکی حرکت میکرد تا اخر نسل تونست خودشو بکشه بالا اونم برای شرکتی که نسل قبلش کنسولش پرفروش ترین کنسول بود یهو با یه رقیب تازه واردش ناک اوت داشت میشد….باور کن نسل ۹ هم میتونه مثل نسل ۷ بشه واسه سونی اگر غرور ورش داره….

        • Saman.88 گفت:

          پردازنده Cell نسل هفت شرکت سونی کجا هست اگه این همه که تو میگی عالی بوداره فروخته شداز نظر سخت افزار کنسول ایکس‌باکس مایکروسافت قویتر بوده.در اخرم آون کنسول سونی نه به ایکس‌باکس میرسه نه پی سی بیشتر فن های سونی منتظر بودن ببینند پلی فایو چی تو چنته داره که مشخص شد هیچیخودم به شخصه اگه فکر تهیه کنسول نسل نه در کنار پی سی ایکس‌باکس سری ایکس تهیه میکنم.نه اون ۱۰٫۲۸ ترافلاپسحالا هر چندتا انحصاری هم داده باشه سونی رو پی سی.زور بیخود نزن عمرا به پی سی برسی فقط منتظر معرفی ۳۰۰۰ rtx release باش.

    • تحلیل عالی ای بود… با سپاس از آقای نامجو…
      یه چیزایی فک کنم از قلم افتاده رو اضافه کنم…
      سرعت SSD در حالت پردازش اصلاعات خام ۵/۵ گیگابایته و در حالت فشرده ۸ الی ۹ گیگابایت و در حالت بهینه شده تا ۲۲ گیگابایت میرسه!!!
      به لطف این SSD کل فضای ۱۶ گیگابایتی گرافیک برای پردازش خالی میمونه…
      لود آنی تکسچرها و مپ و بیشتر چیزایی که تو بازی ثابت هستن (توجه کنین که منظور از لود تکسچر و امثالهم از روی حافظه به رم موارد ثابت بازیه) و پوسته ۳D و جزییات دیگه باید توسط همون پردازنده ها انجام بشه و چیزی که بیشتر افراد نمیدونین اینه که همین چیزا حجم پردازش زیادی میخواد و مقداری هم از فضای رم رو اشغال میکنه(مثلا تو PS4 مقدار ۵/۵ تا نهایتا ۶ گیگ در اختیار توسعه دهنده ها بود و این برای نسل نه جعبه مقدارش ۱۰ الی ۱۲/۵ گیگه که ۱۰ گیگش با سرعت بالاتر بود)…
      حرف کلی اینه که این SSD حداکثر کاراییش رو میتونه با یه بازی انحصاری به رخ همه بکشه و برای اینکه بفهمین واقعا PS5 چقدر قدرت داره منتظر اولین انحصاریش باشین!

      هادی صفائی
    • خب پس گیمر های معمولی اگر حوصله ی خوندن اینو ندارن نباید در مورد اینکه کدوم کنسول قوی تره هم نظر بدن چون وقت گذاشتن و دقیق خوندن این متن مشخص میکنه بازی های انحصاری اینده سونی بسیار پرجزییات تر از مولتی پلتفرماست از اونطرف مولتی ها روی ایکس شاید ده فریم بیشتر اجرا بشه خب شما ده فریم رو انتخاب میکنی یا جزییات (مثل جزییات رد دد) و سرعت بیشتر؟ یا مثلا خوندن این متن نشون میده ایکس ده گیگ در اختیار بازی میذاره ولی ps5 شونزده گیگ کامل پس دیگه کسی نمیگه رم اون بالا تره و…

      هادی صفائی
      • sauron گفت:

        دوست عزیز همونطور که خود نویسنده محترم هم بیان کردن (چندتا کامنت پایین تر) هیچ جای این متن مقایسه ای صورت نگرفته که شما میفرمایید «خوندن این متن نشون میده … »
        اگر قصد مقایسه دارید باید منتظر همچین مقاله ای در مورد سری ایکس هم باشید که البته با توجه به سیاست های کلی گیمفای عزیز و جامعه منتقدین تقریبا مطمئنم که چنین مقاله ای منتشر نخواهد شد!
        نکته ی دیگر اینکه خواهش میکنم به نظر گیمرهای معمولی هم احترام بگذارید. از سخن شما میشه اینگونه برداشت کرد که طرفداران سونی حرفه ای و طرفداران مایکروسافت معمولی هستند!
        نکته آخر اینکه مثالی که زدید یک بازی مولتی پلتفرم هست نه انحصاری!!!

      • mamad1166 گفت:

        والا تمام نظرت درست اما با جمله آخرت نشون دادی چیزی از سخت افزار و بازی سازی شاید ندونی یه جوری مقایسه میکنی انگار روی ایکس باکس یه هارد ۲٫۵ اینچی ۱۰۰۰ دور هست !!! مایکروسافت هم سرعت رو از ۳۰۰ مگ به ۲٫۴ گیگ رسونده !!! اینقدر هم کند نیست !
        و اینکه سیستم عامل ps5 انگار یه انقلاب در ضمینه سیستم عامله میزان استفاده از رمش ۰ گیگه !!! بعد از کجا فهمیدی ۱۰ گیگ از رم ایکس باکس فقط در اختیار بازیه !! چیزی از بازی سازی میدونی ؟
        بخشی از اطلاعات برای پردازنده هست بعضیاش فقط تکچره بعضیاش صوته و … رم ایکس باکس هم یکپارچه هست و بجز بخشی که سیستم عامل اشغال میکنه بقیش در اختیار بازی ساز هست مثلا ۱۳٫۵ گیگ (دقیقا مثل ps5) و اینکه هر داده ای کجای رم قرار بگیره بسته به تصمیم بازی ساز و نوع اطلاعات هست.
        گاهی اصلا نیاز نیست سازنده تصمیم بگیره تو بخش سریع تر اطلاعاتش رو لود کنه یا کند تر خود سیستم عامل تصمیم میگیره.
        سناریو زیاد هست چون یه چیزایی تو ps5 بهتره یه چیزایی تو ایکس باکس اینجا از حوصله یک کامنت خارجه تا بازی نیاد متوجه نمیشیم واقعا کدوم برتری دارن! مثلا یک شوتر آنلاین در حد کالاف که روی ایکس باکس ۱۲۰ فریم اجرا میشه یا یک انحصاری اوپن ورد که روی ps5 یه شکل عجیبی ! اینا همش تئوریه شاید همون کالاف اصلا به ۶۰ فریم هم نرسه !!! یا دنیای بازیا توی هر دو کنسول مشابه باشه و دیگه بر اساس قدرت سازنده ها یه بازی بهتر باشه !

  • Nima.1371 گفت:

    دوستان عزیزم بخصوص سل بزرگوار که این چندوقت گله میکردن از سیاست های سونی خدمت شما سرورانم عرض کنم که این کنسول خیلی خیلی خیلی قویتر از چیزی هست که فکرشو می کنید.خواهشا به عدد ترافلاپس توجه نکنید.همین الان کارتهای گرافیکی هستن که با ۴ ترافلاپ قویتر از کارتهای گرافیک ۸ ترافلاپسی هستن.یه مقاله ی مفصل مینویسم بزودی براتون تو کامنتا اما دوستای عزیزم یچیزی رو راجع به SSD این ابرکنسول متوجه نشدن و فکر میکنن این سرعت فقط به درد بارگذاری تکسچرها و انتقال داده و حذف لودینگ میخوره.دوستان خواهش میکنم دقت کنید.چیزی که الان خدمتتون میگم همون چیزیه که کرک و پر همه ی سازنده ها مخصوصا فرست پارتیا رو ریخته.البته این قابلیت رو فقط بازی های انحصاری میتونن ازش استفاده کنن وگرنه بازی های مولتی پلتفرم اگه بخوان ازین توانایی استفاده کنن باید جداگانه بازی رو برای ps5 اپتیمایز کنن.بچه ها فکر کنید دارید یه بازی فرست پرسن شوتر مثل کیلزون بازی می کنید.فکر کنید وسط یه نقشه هستید.یه محیطی مثلا زمین فوتبال.شما تو نقطه ی استارت بازی فوتبال (کیک آف) ایستادین و روتون ه سمت دروازس.یعنی فقط یه دروازه رو میتونید ببینید و دروازه ی دیگه پشت سرتونه.دوستان من توجه کنن که این درایو جامد به قدری پرسرعته که اگه بخش پشت سر شما به طور کامل وجود نداشته باشه بلافاصله حین اینکه شما دوربینو به پشت برگردونید میتونه تکسچرهارو بارگذاری کنه.یعنی چی؟یعنی در لحظه شما فقط یه کنسول دارید که نصف این زمین فوتبال رو داره پردازش میکنه و نصف دیگش اصلا وجود نداره و زمانی که دوربین قراره برگرده به سمت اون بخش تازه بارگذاری میشه.واضح تر بگم سرعت این ssd به قدری زیاده که سیستم میتونه بخش هایی که تو دید نیستن رو اصلا پردازش نکنه و حذف کنه.خب تو همون مثال زمین فوتبال وقتی فقط نصف مساحت و فضا لود بشه چه اتفاقی میفته؟قدرت برای بخشی که تو تصویر مشخصه دو برابر میشه.بخوام غیر علمی بگم یعنی وقتی قراره برای کل زمین از ۱۰ ترافلاپ قدرت استفاده شه بجاش برای نصف زمین فوتبال ۱۰ ترافلاپ استفاده میشه و این یعنی میشه جزئیاتو تا ماکسیمم بالا برد.امیدوارم تونسته باشم منظورمو رسونده باشم.راجع به صدای کنسول هم بگم که سیستمش یه سیستم نوینه و تکنولوژی های قبل از خودشو به شدت ارتقا داده.احتمالا از یه سیستم خنک کننده ی پیشرفته هم استفاده میکنه.همونطور که از دیدن اکس باکس سری ایکس بشدت هیجان زده شدم از دیدن این کنسول هم برگام ریخت.خیلی ممنونم ازین که وقت گذاشتید و کامنتو خوندید بچه ها و در آخر آرزو دارم انقد اوضاع هممون خوب شه که بتونیم تمام پلتفرم هارو تهیه کنیم.

    هادی صفائی
    • mrfake گفت:

      و گرافیک به تکسچر نیست به همین جزئیات بیشتر داخل مراحل هستش.شما یک لامبورگینی رو در یک بیابان فرض کنید قشنگه؟
      حالا یک بی ام دبلیو رو در یک باغ فرض کنید.کدوم تصویر قشنگ تر هستش؟

    • دوست عزیز این حرف شما درسته ولی این تکنیکی که شما میگید چیز جدیدی نیست و توی تمامی بازی های ساخته استفاده میشه
      یعنی واقعا شما فکر میکردید که توی بازی های این نسل کل محیط پردازش میشدن و این تکنیک قراره تو نسل بعد انجام بشه؟؟
      جدا از اون اگر قرار باشه برای همون پردازش نصف زمین فوتبال ۱۰ ترافلاپس مصرف بشه،توی XBSX برای پردازش همون نصف زمین فوتبال ۱۲ ترافلاپس مصرف میشه
      این وسط توی این تکنیک SSD کنسول PS5 تنها باعث میشه چیزی به اسم تکسچر بد یا دیر لود شدن تکسچر ها وجود نداشته باشه

      • Nima.1371 گفت:

        سلام خدمت دوست عزیزم.دوست من این تکنیک اولین باره که داره انجام میشه.قبلا تمرکز روی بخش های دور یا بخش هایی که توی دید نبودن کمتر بود اما الان بطور کامل اون بخش ها حذف میشه.این یه پیشرفت بی نهایت بزرگه

        هادی صفائی
        • Nima.1371 گفت:

          ضمنا دوست خوبم من تو کدوم بخش متنم ۲ کنسولو با هم مقایسه کردم که میفرمایید ” جدا از اون اگر قرار باشه برای همون پردازش نصف زمین فوتبال ۱۰ ترافلاپس مصرف بشه،توی XBSX برای پردازش همون نصف زمین فوتبال ۱۲ ترافلاپس مصرف میشه” ؟
          اگه قراره مقایسه بشن باید خدمتتون عرض کنم که سرعت SSD ایکس باکس فقط در لود تکسچرها و لودینگه و اونقدر زیاد نیست که بشه ازین قابلیت توش استفاده کرد.لذا برای استودیو های فرست پارتی سونی ps5 کنسول بسیار قدرتمند تریه نسبت به سری ایکس و احتمالا برای استودیوهای ترد پارتی این قضیه برعکسه

          هادی صفائی
          • mamad1166 گفت:

            و این خیلس احتمال بدیه !!!!!!!!!!!!!!!!!!! اگر به کابرای میلیونی آنلاین باز بگی بازیتون توی فلان کنسول بهتر اجرا میشه و Esport باز ها و … کدوم کنسول رو انتخاب میکنن !!!!!
            دقیقا میشه مثل نسل ۷ !!!! که ناتی داگ آخر نسل سونی رو نجات داد این نسل قرار نیست حتما همون سناریو تکرار بشه! ممکنه نتونه نجات بده ! یعنی آخر نسل کفه ترازو انحصاری اینقدر سنگین به سمت سونی نشه

      • farshadx گفت:

        دقیقآ حالا نمیدونم چرا گیم فا اخبار در مورد SSD رو پوشش نمیده تا شاید خیلیهارو که اششتباه فکر میکنن رو راهنمایی کنن
        https://wccftech.com/playstation-5-ssd-open-world/

        • Nima.1371 گفت:

          بزودی خبرش همه گیر میشه فرشاد جان

          • farshadx گفت:

            Nima.1371@
            https://wccftech.com/playstation-5-ssd-open-world/
            این خبر برعکس حرف شمارو میزنه و حتی صحبت های دیجی فاندری و سرنی رو میبره زیر سوال
            ببین مشکل اینجا است که xbox one xبا ۶ ترافلاپ میتونست ۴k 30 فریم اجرا کنه
            طبیعتآ ۱۰٫۳ ترافلاپ به راحتی میتونه ۴k و ۶۰ فریم اجرا کنه و همین قدرت ۱۰٫۳ اصلآ چیز کمی نیست
            و اصلآ نیازی به این تکنیکها نیست واسه اجرای بازی با چنین قدرتی
            این تکنیک برای وقتی خوبه که سخت افزار در تواناییش نباشه گرافیک بالا رو اجرا کنه اون وقت شاید بدرد بخوره
            اینجوری بگم شاید حتی استودیو های فرست پارتی هم بدردشون نخوره شاید اخرای نسل ۹ که گرافیک خیلی پیشرفت کرده باشه و سخت افزار کنسول که ثابت هست نتونه اجرا کنه
            البته اینارو تو خبر نگفته ولی گفته SSD به تنهایی هیچ عاملی نیست و جزییات بیشتر بخواتر قدرت کنسولهای نسل ۹ هست

            • mrfake گفت:

              “ببین مشکل اینجا است که xbox one xبا ۶ ترافلاپ میتونست ۴k 30 فریم اجرا کنه”
              ما داریم در مورد بازی های نسل ۹ صحبت میکنیم که گرافیکشون و جزئیات و هوش مصنوعی و … خیلی بالاتر از نسل ۸ هستش 😐

              • farshadx گفت:

                من نگفتم داریم درباره نسل دیگه صحبت میکنیم
                وقتی xbox one x با ۶ ترافلاپ میتونه بازی اجرا کنه رو ۴k 30 فریم
                ۱۰٫۳ ترافلاپ میتونه خیلی راحتر ۴k و ۶۰ فریم بیاره قبول ندارید؟! دارم دروغ میگم؟!
                خوب معلومه میتونن جزییات بیشتر و گرافیک بیشتری هم اعمال کنن ولی این ربطی به SSD نداره
                اینا واسه قدرت کنسولهاست
                این تکنیک هم وقتی به کار میاد که منابع سخت افزاری پر شده باشه نه همین اول نسلی که هیچی از بازیهای نسل بعد ندیدم و به این زودی ها نمیبینم اگه اشتباه گفتم بگین

            • Unbalance گفت:

              بابا این همه تحلیل گر دارن چی میگن پس
              متنو بخونین لا اقل

            • mamad1166 گفت:

              اینجوریا هم نیست کلی افکت و پیشرفت ها در گرافیک بازی ها به وجود میاد که مقدار زیادی از بار پردازش رو مصرف میکنه مثلا آسمان و باران طبیعی تر موی طبیعی تر که هنوز خیلی مونده تا پیشرفت کنه و خیلی چیزای دیگه ۴k داریم در حد رد دد و داریم در حد راکت لیگ !!!

        • mrfake گفت:

          خوشم میاد مثل اون فرشاد فن ۲ آتیشه جعبه راست میری چپ میری این لینک رو میزاری :rotfl: بعد بهش بگی ضد سونی حرف میزنه و طرفدار جعبه هستی میگه کی کن کجا کی 😀

          • farshadx گفت:

            عجب
            نظر بالا رو بخون شاید یکم انسان شدی
            من کاری به سونی ندارم میگم اشتباه فکر کنی با SSD بشه گرافیک رو افزایش داد
            هیچ تخریب ترولی هم نکردم منبع سایت هم گذاشتم ولی مثل اینکه واقعیت شمارو بد جوری سوزونده
            با اینکه هیچ ترول و تخریبی نمیکنم زیر نظراتم ریپلای میکنی و میگی فن جعبه؟!
            همه گیم فا یا حداقل قدیمیها میدونن من pc فن هستم
            حالا از شما میپرسم اکانت اصلیت چی بود؟!
            خیلی سخت نیست حدس زدن الآ فقط چند تا فن متعصب سونی هستن که کامنت نمیزارن
            خیلی راحت میشه فهمید امثال شما کیا هستین

        • Reason گفت:

          چن وقته میبینم از این وبسایت لینک داده میشه
          این وبسایت جز اراجیف چیزی پست نمیکنه
          منابع:
          https://linustechtips.com/main/topic/99913-do-you-trust-wccftech/
          https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/6a9p2c/is_wccftech_deals_legit/
          این وبسایت به قدری کم بازدید داره که با پست کردن مطالب بی سر و ته قصد بالا بردن viewer داره
          لطفا از وبسایتهای معتبر استفاده کنید به عنوان منبع.

          هادی صفائی
          • farshadx گفت:

            عجب
            این وب سایت معتبر نیست؟! :rotfl: :rotfl:
            مطمعآ هستی میشناسیشون؟!
            چون بارها گیم فا از همین وبسایت داره خبر میزاره
            *************
            لطفآ این خبر پوشش بدین
            IGN خبر داده یه هکر کنسول xbox رو هک کرده و گفته ۱۰۰ میلیون میخواد تا پخشش نکنه
            https://uk.ign.com/articles/xbox-series-x-graphics-source-code-reportedly-being-held-to-100-million-ransom-by-hacker

          • farshadx گفت:

            راستی اینم اضافه کنم این لینکهایی که گذاشتی نه خبره نه چیزی ثابت میکنه
            منم میتونم برم تو همین سایتها هر سایتی هر شخصی هر برندی و … که بگی رو ببرم زیر سوال
            این سایتها فقط برای پرسش و پاسخ چیزی هم که شما گذاشتی چند نفر رفتن سوال کردن
            سوالهام واسه سال ۲۰۱۴و ۲۰۱۶ هستن یعنی هیچ مبنایی ندارن
            من باید بگم لطفآ قبل از لینک دادن حداقل بخونیدشون :yes:

            • Reason گفت:

              عزیز میتونی بری خبرای این سایتو طی سالیان سال ببینی چه اراجیفی پست میکنه تو ردیتم اشاره کردن بهش لینک دادم
              برا اطلاعات بیشتر میتونی تو tracker network بررسیش کنی که حالا کاری ندارم زیاد
              اگر انقد معتبره پس چرا یدونه ازین خبرا رو ign و یا سایر وبسایتها پوشش نمیدن؟!
              بعضی چیزا واضحه، همونطور که واضحه کاربرایی مثل شما ۲۴ ساعته دنبال جنگ روانی تو وبسایتن، و ازونجایی که سونی هنوز از پرفورمنس دستگاهش رونمایی نکرده به صورت عملی فرصت خوبی شده براتون که دم به دقیقه برید رو اعصاب بقیه
              قبول آقا اصن سونی بد سونی ضعیف سونی مزخرف بیخیال میشید یا نه؟!
              صبر کن همه چی مشخص شه بعد اگه دلت خواست ترول کن، اگرم آدم فهمیده ای بودی که چه بهتر ترول نکن

              هادی صفائی
              • farshadx گفت:

                اگه یه ترول توی کامنتهای من باشه
                شما مثل اینکه سهام داری شرکتی هستین
                من دارم میگم اگه جزییات بیشتر بشه واسه قدرت کنسول هست نه واسه SSd
                شما داری میگی واسهSSD هست
                این کجاش ترول؟! حداقل کامنتهارو بخون
                وقتی اطلاعات نداری از سخت افزار این نتیجه اش میشه وقتی یکی میگه اینجوریه شما میگی داره ترول میکنه
                من کی گفتم سونی ضعیف ؟! از خودت در میاری؟!
                من که میگم ۱۰٫۳ ترافلاپ قدرت معقولی هست واسه کنسول
                شما با خودت هم درگیری داری

          • ALFAR3D گفت:

            ردیت که فرومه اون هیچی هر چیزی رو میتونی توش ببینی و اون یکی لاینس هم بیشتر یوتوبره و بازم اینا تو فروم اونم یکی از کاربراش اینو نوشته و نه یه خبر سایت پس دلیل محکمی نیست منم میتونم برم تو یه فرومی بگم گیمفا خبر هاش بدرد هیچی نمیخوره یا هر سایت دیگه رو زیر سوال ببرم ولی از دید من کاربره wccftech یه سایت قدیمی و معتبر حساب میشه…./

      • عزیز جان الان به واسطه سرعت پایین Hdd تو این نسل این تکنیک عملا اجرا نمیشه و خیلی ناقص اجرا میشه چون سرعت پایینه همینطور که دوست عزیزمون Nima.1371 گفت به واسطه همین سرعت پایین داخل زمین فوتبال وقتی برگردی پشت سرتو ببینی حدود خیلی زیادی تکسچر هارو نمیبینی چون لود نشدن برای حل این مشکل در این نسل همواره قسمتی از قدرت کنسول در اختیار این هست که از پشت سرت یه پیش زمینه ای رو پردازش کنه و به صورت نیمه آماده برای نمایش نگه داره و به همین دلیل سرعت پایینه hdd هست که به این معنی هست که تمام قدرت کنسول رو نمیتونی به روبه روت و موقعیت فعلیت منعطف کنی ولی الان به لطف سرعت عالیه این ssd دیگه تمام قدرت کنسول به روبه روت منعطف میشه (و دیگه نیاز به پردازش اون پیش زمینه که گفتم نیست) و وقتی بر میگردی انقدر سرعت ssd خوب هست که کنسول دست از پردازش موقعیت قبلی دوربین به صورت صدرصدی برمیداره و تمام توانش رو روی موقعیت جدید دوربین میزاره امیدوارم که خوب تونسته باشم توضیح بدم.موفق باشی عزیز :rose:

        • mamad1166 گفت:

          حالا یه سوال دیگه فرض کن داری به یک سمت زمین فوتبال نگاه میکنی و دستت رو نگه میداری روی R3 که دوربین بچرخه اینجور که شما میگی سه بار رم کامل پر و خالی میشه و محیط دوباره لود میشه و البته رندر ؟؟؟؟ واقعا این سناریویی هست که باعث میشه قدرت سخت افزار بیشتر بشه ؟؟؟ یا بار روی سخت افزار بیشتر بشه ؟؟؟؟ چون لود شدن محیط یک بحثه قدرت سخت افزار و مقدار پردازشی که در واحد زمان میتونه انجام بده به بحث دیگه !!! پس تا بازیا نیاد اینا همش فرضیست باید بازیا بیاد شاید اینوریا راست بگن شاید اونوریا !!!

          • دوست عزیز این‌ تکنیک اجرا خواهد شد به صورت صدرصد ولی چگونه پیاده سازی و مدیریت میشه فقط خدا و آقای سرنی میدونن چون بیشتر از این اطلاعاتی به صورت رسمی منتشر نشده.دیگه باید دید در آینده چی پیش میاد.در ضمن اون ۶ ثانیه که پایین اشاره کردین آنچنان چیز خاصی نیست حداقل برای سونی چون حتی این کار هم اگه رو ps5 بخواد پیاده بشه خیلی بهتر قابل اجراست چرا که ssd که در ps5 شخصی سازی شده سرعتش از ۲ برابر بیشتر از ssd ایکس باکس هست.ولی در کل اینارو نگفتم فن بوی بازی در بیارم و قرار هم نیست که اون‌ ssd کنسول سری ایکس گلوگاه یا bottleneck بشه تمام این حرف هایی که من و دوستمون Nima.1371 زدیم فقط به این اشاره میکنه با توجه به این‌ تکنیکی که در دو کنسول هم اجرا میشه ولی در ps5 با سرعت ۲ برابری و کمی بیشتر که این فقط باعث این میشه که تفاوت قدرت خام دو کنسول در خروجی نهایی اصلا به چشم نیاد.سوال هایی که در ذهن شما به وجود میاد در ذهن خیلی ها از جمله من‌ هم به وجود میان ولی فعلا جواب قطعی براشون نیست.موفق باشی عزیز. :rose:

            • mamad1166 گفت:

              بله مشکلی با حرفتون ندارم ولی حرفم اینه که باید بازیا بیاد اینجا زیادی دارن تو سر و کله هم میزنن !!! که ثابت کنن رویکرد کی بهتره !!! باید بازی بیاد ! و در مورد ۶ ثانیه بنده اصلا نگفتم سونی این رو داره یا نه کار پیچیده ای نیست !!! فقط مایکروسافت به عنوان یه تبلیغ مطرحش کرده .به عنوان مثال مطرحش کردم که بگم هیچ چیز مشخص نیست باید بازی بیاد !!

              • عزیز جان چیزی که مشخصه دوستان بیخودی تو سرو کله هم میزنن.منم بیشتر در باب مقایسه و صحبت دوستانه گفتم اون ۶ ثانیه رو. طبیعی هستش که دو شرکت نقاط مثبت محصولشون رو تبلیغ کنن.تا باشه از این بحث های دوستانه با هم بکنیم عزیز جان تا این که مثل بقیه فن بوی ها بیخودی بپریم به هم.انشاالله هر کی پلتفرم دلخواهش رو بتونه بی دردسر تهیه کنه.موفق باشی عزیز :heart: :heart: :heart: .

      • mamad1166 گفت:

        و یه سوال برای من پیش میاد توی یه دمو که نوشن دادن ایکس باکس تمام یک بازی رو از رم درمیاره میزاره روی ssd و بعد تمام بازی بعدی رو از روی ssd برمیداره میزاره توی رم و بلافصله قابل بازیه ! کلا حداکثر ۶ ثانیه طول میکشه کجای لود کردن محیط قراره این ssd سرعت کم بیاره که قراره ssd گلوگاه بشه !

    • Unbalance گفت:

      فقط دوست دارم زنده بمونم ببینم ناتی داگ چی بیرون میکشه از این هیولا

    • notagamer گفت:

      دوست من این تکنینک خیلی وقت داره استفاده میشه و کلا چیزی که تو نمای دید بازیباز نیست پردازش خیلی کمی داره
      این حرف شما رو هم راحت میشه محاسبه کرد!
      مثلا اگر اطلاعات کل صحنه ۵۰ گیگابایت باشه و به قول شما نصفش یعنی ۲۵ گیگابایت رو باید در هر ۱/۶۰ ام ثانیه پردازش کنه! ۲۵*۶۰=۱۵۰۰ گیگابایت برثانیه!! یعنی سرعت SSD باید ۱۵۰۰ گیگابایت برثانیه باشه(برای نرخ فریم ۶۰)

    • mamad1166 گفت:

      سناریو جالبی بود شاید همین باعث برتری ps5 بشه باید ببینیم چقدر جواب میده درعمل چون تا حالا بازیا اینطور که شما میگی توسعه داده نشده بودن و البته من بارها این رو گفتم تو همچین سناریوهایی باید ببینیم کنسولا به نسبت هم چطور عمل میکنن در عمل آیا یه قطعه مثلا ssd گلگواه میشه یا نه ! و تجربه ثابت کرده انحصاری خفن بخشی از ماجراست اگر بازی های مولتی پلتفرم در کنسول رقیب بهتر اجرا بشه (مثل ps3) این مشکل بزرگیه ! توسعه دهنده های خیلی کمی هستن که انرژی و تخصص و پول و زمان لازم رو دارن که اینقدر ساخت بازیشون رو برای یک کنسول بصورت خاص انجام بدن !

  • مازیار گفت:

    سخت افزارش خوبه ولی تو ایران کی پول خریدش رو داره 😐

  • دستتون درد نکنه اقای نامجو عزیز
    الان مهم ترین رکن کنسول های نسل بعدی فقط قیمیت هاشون هستش

  • امیدوارم علاوه بر این ویژگی های سخت افزاری یه فکری هم به حال جیب گیمر ها هم بکنن

  • The Alpha گفت:

    PS5 کنسول قدرتمندیه، به نظرم سونی یه کنسول بهینه و در عین حال قوی ساخته که با این مشخصات عملکرد واقعا خوبی خواهد داشت…قابلیت های صدای سه بعدی و پشتیبانی از نسل قبل و سرعت بالای کنسول واقعا جالبن فقط حیف فقط بازیا PS4 اون هم نه همشون پشتیبانی میشن
    خوبی این نسل اینه که دو کنسول قبلیت های منحصر به فردی دارن، الان مهمترین عوامل تعیین کننده بازی ها و قیمت هستن که میتونن شدیدا فروش کنسول ها رو تحت تاثیر بذارن.

    • Majid گفت:

      من رو برد ps5 شرط می بندم
      سونی واقعا رو کنسول کار کرده اما ماکروسافت تنها به یه ارتقای کوچیک و قالب جدید رضایت داده که تفاوت چندانی با نسل ۸ش نداره
      من فقط از کنترل xbox خوشم اومد (طراحیش قشنگه)
      کسایی که کنسول xbox x دارن احتمالا راضی کوچ به نسل ۹ ماکرو نشن مگر این که اسلحه بذارن رو سر مشتری(بگن بازی ها انحصاری نسل نهه) که فکر نمیکنم همچین کاری کنن

      • mamad1166 گفت:

        الان اینا که گفتی شوخی بود یا جدی !!!
        چیزی که میخوام بگم برای هر دو کنسوله
        پردازنده اصلی بسیار بسیار بسیار سریع تر و قوی تر
        رم بسیار …. سریع تر
        Ssd بسیار سریع تر از هارد
        گرافیک بسیار سریع تر از نسل قبل
        به نظرت اینا کلا یک ارتقای سادست؟ و خروجی ۴k و ۶۰ فریم با ری تریسینگ و سایه زنی نسل جدید و صدای سه بعدی و … اینا یه ارتقای سادست ؟

  • notagamer گفت:

    “به هر حال از نظر قدرت خام کنسول شرکت مایکروسافت وضعیت بهتری دارد اما همان طور که پیش‌تر هم گفتیم، این اعداد به تنهایی نمی‌توانند کیفیت کاری یک کنسول را معین کنند.”
    اگر این اعداد واقعی باشن با اطمینان می شه گفت کدم قویتره.
    صحبت راجع به سخت افزار و حال حاضره و میشه در مورد اینکه کدوم قویتره اظهار نظر کرد ولی بحث بهینه سازی مربوط به اینده است و بستگی به بازی سازها داره که چطور بازی رو برای کنسول ها بهینه می کنن

    برعکس تحلیل انجام شده باید بگم افزایش فرکانس هیچ مزیتی نسبت به افزایش تعداد هسته ها نداره.افزایش فرکانس باعث افزایش دما و کاهش ثبات سیستم میشه

  • Senatorbigy گفت:

    الحق که بینظیره :yes: مرسی بابت مقاله ی فنی و کاربردیتون 🙂 خلاصه چیزی که الان خیلی از ذهنارو درگیر کرده قیمتاشونه که واقعا ممکنه برابر باشه که اگه سونی با لاین آپ خوبی پی اس فایو رو عرضه نکنه در اوایل عقب میمونه اما خوب هممون میدونیم که بازی های انحصاری و اصلی باعث بالا رفتن شدید کنسولش مثل این نسل میشه و خلاصه باید دید که این همه تکنولوژی و قدرت چجور استفاده میشه تو هر دو کنسول :inlove:

  • saeed_nl70 گفت:

    دوستانی که میخوان حرف های رایگان بزنن یا عقده های خودشون رو خالی کنن
    اول لطفا قبل از کامنت دادن مقاله رو بخونید و بفهمید!

  • Call Me Snake گفت:

    درود بر شما آقای نامجو
    راستش این مقاله های نسل بعدی رو میبینم به جای اینکه خوشحال بشم بدتر ناراحت میشم
    البته الان نه به خاطر قیمت،نه،اونو که با خودم به توافق رسیدم که اصلا تو قیافت به نسل نهم میخوره؟!!
    الان به این فکر میکنم که چقدر زود گذشت،همین دیروز بود انگار که آقای نوروزی و بقیه عزیزان مقاله های تحلیل نمایش سونی،e3،دسته ps4 و… میزاشتن
    عمر چقدر سریع میگذره واقعا،خیلی سریع

  • mrfake گفت:

    چرا پلی ۵ دوباره برنده نسل میشه؟
    ۱٫فن بیس ۱۰۸ میلیونی ( که تا آخر نسل بیشتر میشن ) که دوباره به سمت خرید پلی ۵ میرن
    ۲٫ناراضی بودن فن های ایکس باکس به خاطر دروغ ها و وعده های الکی در هر ای تیری که به سمت خرید پلی ۵ میرن
    ۳٫انحصاری های شاهکار سونی در بالاترین سطح گیم پلی و گرافیک و …. که خیلی ها به خاطر تجربش به سمت خرید پلی ۵ میرن
    ۴٫خیلی از فن های ایکس باکس این نسل حسرت تجربه انحصاری های سونی براشون موند که نسل بعد برای تجربه این انحصاری ها و انحصاری های نسل ۹ به سمت خرید پلی ۵ میرن
    ۵٫قیمت پایین تر ( احتمالا )
    ۶٫عدم نیاز به سرویس پلاس برای تجربه بازی های مجانی مثل فورتنایت برخلاف ایکس باکس که نیاز به گلد داره
    ۷٫سابقه ۲۵ ساله سونی و موفقیت در چهار نسل گذشته که باعث جذب فن های جدید و بیشتر میشه
    ۸٫فروش پلی ۵ درژاپن و حتی خود آمریکا
    ۹٫اختلاف قیمت سونی و ماکروسافت که صد در صد قیمت کنسول سونی ۵۰ تا ۱۰۰ دلار ارزون تر خواهد بود و خیلی ها جذبش میشن مخصوصا در کشورای جهان سومی مثل ایران
    ۱۰٫لانچ بهتر سونی ( لست ۲ اسپایدر من جدید گوست آف توشیما و …. در برابر هیلو و هل بلید )
    ۱۱٫فن های سونی که سالها با سونی بودن و اکانتشون کلی دوست و بازی دارن که باز هم پلی ۵ میخرن
    ۱۲٫مهم نبودن قدرت کنسول ( دیگه برنده بودن سونی با کنسول های ضعیف تر در همه نسل ها و یا نینتندو با سخت افزار ضعیف تر این رو ثابت میکنه )
    درآخر خودتون رو گول نزنید.پولتون رو از حالا تبدیل به دلارکنید چرا که دلار تا زمان لانچ این کنسول ها حداقل ۲۰ تومان میشه.و یک لطفی به خودتون بکنید به خاطر تعصب روی یک برند خودتون رو از تجربه شاهکارهای سونی محروم نکنید.شما اون سه تا مثلث تکراری گیرز هیلو فورتزا رو میتونید در گیم نت تجربه کنید چون آنلاین محور هستند در گیم نت ها هست ولی بازی های داستانی سونی رو گیم نت ها نمیارن.
    *****************
    هرجور راحتید هرچی دلتون میخواد بخرید بخرید این فقط یک پیشنهاد بود

    • Mohammadreza7 گفت:

      ۱۳/دلفین ها پرواز میکنند
      .
      لعنتی عاشق مورد ۱۲ شدم 😀

    • عمو هیچ کس تو گیم نتش سیستم گران نمیاره و همه دستگاه سونی رو هکی و کپی خور میارن
      کدام گیم نتی رو دیدی از ۱۰۵۰ بیشتر داشته باشه اخه ؟
      کدام گی نت میری که کنسول ندیدی توش شما ؟
      در کل ابرو واسه سونی و سونی فن نذاشتین دیگه

    • zaman80 گفت:

      ۱ و ۱۱ یک دلیل هست چرا دو بار گفتین؟
      ۳و ۴ یک دلیل هست چرا دو بار گفتین؟
      دلیل ۱۰م خوب متوجه نشدم منظورت همون دلیل ۳ و ۴ هست . اگه نه متوجه نشدم منظورتون چی بود.
      ۵ و ۹ جفتشون یک دلیل هست با این تفاوت که دلیل پنجم احتمال دادی قیمت کمتره ولی دلیل نهم گفتی صد در صد کمتره.
      ۸ هم جملتون نصفه موند متوجه نشدم
      اگه از دلایل دیگه که هر چند قرص و محکم نیستند بگذریم دلیل ۱۲م موجه نیست و قدرت کنسول ها جزو فاکتور مهم هست.( کنسول سونی تو بعضی از نسل ها قوی تر بود)
      بنده ps4 دارم و نسل بعد به احتمال زیاد سمت کنسول بعدی سونی میرم ولی باز هم منتظرم تا تغییر سیاست ماکروسافت رو در عمل ببینم هر چند احتمالش کمه چون یجورایی با سونی خو گرفتم ولی شاید ایکس باکس نسل بعد تصمیممو عوض کرد.

      • mrfake گفت:

        ۱ منظور کسانی هستش که پلی ۴ خریدن ولی ممکنه نسل بعد بخوان کنسول دیگه ای بخرن ولی به خاطر دلیل ۱۱ احتمالا باز هم پلی ۴ میخرن
        ۳ و ۴ یکی نیست یکی در مورد بازی های سونی بود که بقیه غیر فن ها میخرن شماره ۴ در مورد باکس فن ها بود
        ۵ . ۹ رو درست میگی حواسم نبود
        ۸ یعنی تو ژاپن همیشه پلی یا سوئیچ میخرن باکس فروشی نداره.اروپا هم فروش پلی بیشتر هستش و آمریکا با اینکه وطن باکس هستش باز هم پلی بیشتر فروخته
        شماره ۱۲ نسل ۶ پلی ۲ ضعیف تر بود پلی ۳ شاید در واقع قوی تر بود ولی به خاطر سخت افزارش ۳۶۰ قوی تر حساب میشد نسل ۸ باکس ایکس قوی تر بود

    • mamad1166 گفت:

      بعضی استدلال هات درست و خوبه بعضیا غلط کلا زیادی فن بوی پیام دادی
      آیا بعد از نسل ۶ که سونی ۱۲۰ میلیون فروخت آیا تضمینی بود بر فروش بیشتر ps3 یا نسل کاملا مستقل بود ؟ و بله عده ای که اصولا به خاطر انحصاری کنسول میخرن همچنان همون کنسول خودشون چه نینتندو چه پلی استیشن چه ایکس باکس میخرن اما بقیه نه ممکنه کنسول عوض کنن اینا انتخاب کنسولشون اینجوریا که شما میگی نیست

  • mrfake گفت:

    ایکس باکس ایکس هم از پلی ۴ معمولی یا پرو قوی تر بود.نتیجش چی شد؟این استودیو های فرست پارتی هستند که قدرت یک کنسول رو به رخ میکشن که استودیو های سونی با ۱٫۸ ترافلاپس اون گرافیک بالا رو دادن ببینید با ۱۰ ترافلاپس چه کار میکنند 😎

  • Xgamer 2323 گفت:

    بنظر میاد اختلاف قابل توجه در بحث توان پردازشی دو کنسول وجود داره چون اونطور که از حرفای مارک سرنی فهمیدم، متاسفانه قرار نیست سیستم متفاوتی در بحث فن و هدسینگ و سیستم خنک کنندگی،ps5 با ps4 pro(چون هیچ وقت ps4 نداشتم نمیدونم ولی فکر کنم اونم همینطوره) داشته باشه،چون مثلا من کنسولم کنار پنجره اتاقه و وقتی پنجره باز میزارم مخصوصا روزای خنک و پرباد تو بعضی بازیا مثل mafia 3 فریم ریت بطور قابل ملاحضه ای بالا میره(فرکانس gpu افزایش پیدا میکنه و تازه به ۴٫۲ ترافلاپس میرسه). اما فکر می‌کنم ماکروسافت از همون سیستم خنک کننده(اگر اشتباه نکنم مایع) xboxone x تو کنسول نسل نهمیش استفاده میکنه، که به احتمال زیاد ثبات ۱۲ ترافلاپسو تضمین میکنه. ولی در نهایت همه اینا حدث منه، ولی اگر اینطور باشه و تفاوت قیمتی ۱۰۰ دلاری بینشون باشه، با اختلاف مایکروسافت برنده سخت افزاری نسل نهِ، عین xbox 360 که با وجود ۱ سال قدیمی‌تر بودن و ۱۰۰ ارزان‌تر بودن تقریبا قریب اکثر بازی و با رزولیشن، فریم ریت و سایه های بهتر اجرا میکرد(حتی در بعضی بازی های ژاپنی گرافیک کلی بهتریم داشت عین رزیدنت ۵) ، ولی اگر قرار باشه اختلاف ۲۰۰ دلاری بینشون باشه، مسلما نمیشه عملکرد مایکرو در بحث سختافزار برتر از سونی دونست.

  • djma گفت:

    دوستان عزیز می تونید یک سایتی که گیم پس آلتیمت میفروشه و مطمئن هست معرفی کنید ،خواهشا giftcard.ir هم نباشه متاسفانه خیلی بد قول هستن ،گاهی اوقات چیزی که ندارن رو میفروشن مثل گیم پس آلتیمت سه ماهه

    • General گفت:

      والا هر دفعه گیفت گیمپس گرفتم تو redeem کردنش به مشکل خوردم و مجبور شدم پولمو پس بگیرم دیگه فقط گیفت دلاری میگیرم و از سایت خود xbox گیمپس رو میخرم به نظرم بهتره ولی خب یکم گرونتر در میاد :yes:

      • djma گفت:

        کافیه اپ خود ایکس باکس رو بریزی رو گوشیت بعد وصل بشی با فیلتر شکن به اکانتت از اونجا انجام بدی میشه ،من مشکلم اینه طرف نداره فروخته بعد میگه برو یک پانزده دلار بگیر بعد اکانتتو بده تا من سه ماهه واست آبدیت کنم ،خود کد رو نداره اینجوری دوبله میفتم ،یک بار هم کد استفاده شده تحویلم داد بعد سه روز پیگیری مجبور شد عوض کنه ،تازه میگفت خودت برو صحتشو در بیار انگار ،انگار من فروختم رو دارن والا ،شما از کجا دوست عزیز دلاری میگیری گیفت

        • General گفت:

          گیفت کارت رو از https://www.apple-nic.com میگیرم :yes:آره واقعا خیلی پر رو هستن قبلا از یه سایتی گیمپس غیر تریال گرفتم ولی کد تریال بهم داد بعدم راحت میگه رو یه اکانت جدید redeem کن و هوم کنسولت کن آدم میمونه بهشون چی بگه :no:راستی با microsoft rewards آشنایی داری؟از طریق سایت مایکروسافت برو تو اکانتت قسمت rewards البته با وی پی ان(چون فقط تو بعضی کشورا مثل آمریکا و اکثر کشورهای اروپایی در دسترسه) بری خودت متوجه میشی واسه کارایی مثل جستجو با موتور Bing و… بهت امتیاز میده بعد میتونی از امتیازت واسه خرید گیفت کارت و گیمپس و… استفاده کنی مثلا گیمپس آلتیمیت یه ماهه ۱۲۰۰۰ امتیاز میخواد خیلیم نیست میتونی هر از چند وقت یه ماه گیمپس مجانی بگیری :yes:

    • خب عزیز جان از همین سایت گیفت دلاری ایکس باکس بگیر با پول درون برنامه ای گیم پس آلتیمیت بگیر.الان از پرفروش ترین ها در این زمینه گیفت دلاری xbox و play station آمریکا هست.بعدش هم میشه کد اشتراک پلاس و گلد هست بقیه کدها آنچنان بازار نداره.

  • ETERNAL_MAN گفت:

    مقاله بسیار عالی و کامل بود

  • ممنون بابت زحمتی که برای نوشتن مقاله کشیدین دوست عزیز
    خیلی هم عالی
    قطعا نسل بعد پلی استیشن ۵ فوق العاده خواهد بود
    منتظر انحصاری های شاهکار سونی هستیم

  • مقاله جامع و کاملی بود
    ممنون از شما آقای نامجو

  • نشسته ام به نسل بعد نگااااه میکنم
    دریییچه آآه میکشد
    تو از کدامین کنسول میگفتی؟
    خیال دیدنش چه دلپذیییر بود
    جوانی ام در این امید پیر شد
    نیامدی دییر شد
    😥 😥 😀

  • joel گفت:

    تصور عظمت بازی های جهان ازاد نسل نهم مو به تن ادم سیخ میکنه
    هورایزن ۲ چه غول بی شاخ و دنی میتونه باشه
    تمام بازیهای یوبیسافت علل خصوص اساسینی که تو جهان وایکینگ ها جریان داره :inlove:
    سایبر پانک ها و الدر اسکرولز ها :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:
    خدایا ما گیمر ها رو هم دریاب

  • ALFAR3D گفت:

    تو جایی که از متن گفته شده تعداد بیشتر CU باعث میشه ساخت بازی سختر بشه این درست نیست…فرکانس بالا عموما به معنای بهتر بودن نیست مقایسش مثل انویدیا و Amd هست که انویدیا رویکردش تعداد هسته کمتره و فرکانس بیشتر و Amd تعداد هسته بیشتر و فرکانس کمتره ولی همونجور که میبیننamd حداقل تو رزولوشن های بالاتر عملکردش بهتره این مورد قشنگ تو نسل قبلی گرافیکا مشخص بود تو این نسل انویدیا فهمید باید تعداد هسته ها رو بیشتر کرد تا بتونه تو ۴k عملکرد خوبی داشته باشه پس تعداد هسته کمتر با فرکانس بیشتر چندان جالب نیست خصوصا اینکه حرارت بیشتری به خاطرش تولید میشه…
    تنها مزیت پلی ۵ همون ssd هست و اینکه میگه باعث میشه حجم بازیا کم بشه و یه سری موارد دیگه این به خاطر مزیت های معمول یک ssd هست و فقط مختص پلی ۵ نیست (مثل همین قضیه اپدیت کردن بازیا این که طول میکشه تا اپدیت بشن و سرعتشون کمتر میشه نسبت به بازی اپدیت نشده) ولی خب سرعت بیشترش همونجور که تو متن اشاره شد به خاطره اینه که نسل ۴ هست این ssd ولی احتمالا چیزی که تو سری ایکس هست نسل ۳ هست ولی در کل امیدوارم این حجم بازیا کم بشه چون این نسل یه سری بازیا سر از ۲۰۰ گیگ هم درمیاوردن….

  • ERFAN103079 گفت:

    حقیقتا تنها شزط من برای کنسول جدیدش اجرای بازی های نسل قبل PS4و(PS3) هستش حالا از PS4 کاش تمام بازی های AAA رو ۶۰ فریم اجرا کنه و برای PS3 هم همین برنامه رو پیاده کنن بعد من سوال دارم اگر بازیمون تمام آنلاین باشه و بعد مدتی سروراش دان بشه چی؟ ?:-)

    • mrfake گفت:

      اگر بازی هایی که برای نسل قبل هستند سرورشون دان بشه دان شده دیگه نمیتونی روی کنسول های نسل جدید آنلاین بازی کنی این برای هردو کنسول صدق میکنه.مثل کامپیوتر که شما ممکنه یک بازی برای نسل قبل باشه ولی هنوز سرورهاش روشن باشه ولی وقتی خاموش شد دیگه خاموش شده

  • WITCHER گفت:

    والا منی که دیپلم الکترونیک گرفتم فقط قسمت ترانزیستوراشو فهمیدم :sweat:

  • erfanbg گفت:

    چرا هیشکی واسه Xbox x مقاله نمینویسه؟

  • mamad1166 گفت:

    سونی زیادی بالای دیپلم حرف میزنه !!
    بابا یه تک دمو نشون بده که داره روی ps5 رندر میشه بعد بگو این تک دمو بدون کوچکترین افت فریم مثلا ۶۰ یا شاید ۱۲۰ فریم و کاملا نیتیو ۴k اجرا شد ! یه تایم لودینگ و فست تراول سریع هم نشون بده خودمون متوجه میشیم چه خبره !!!!

  • kamyyy گفت:

    با جیب خالی به نسل بعد سلام کنید

  • mamad1166 گفت:

    تاثیری که من میتونم متصور بشم که سرعت ssd بزاره رو اجرای بازی ها اینه : این روزا توی بازی ها برای کم کردن بار پردازش و لود محیط میان از تکسچر های مشترک در اشیاع مختلف استفاده میکنن همین باعث میشه برای نمایش محیطی که چه در دید هست چه نیست بار لود و پردازش کم بشه حالا اگر واقعا سرعت بالای این ssd باعث بشه که خیلی از اجزای محیط جوری سریع لود بشه که نیاز به از پیش رندر شدنشون نباشه (و ssd ایکس باکس کم بیاره در این راه) این باعث میشه محیط ها بتونه توی ps5 متنوع تر باشه مثلا جلوت یه محیط کاملا پاییزی ولی پشت سرت یه محیط کاملا زمستانی !! هیچ تکسچر مشترکی هم ندارن !!! ولی باز یه چیزی قلقلکم میده همین الان همچین محیطی تو بازیا داریم !!! و با سخت افزار قوی راحت رندر میشن !!!! والا نمیدونم باید بیاد بازیا !!!!!!!!!!!!!!

به نسل بعد سلام کنید | تحلیل مشخصات سخت افزاری PS5 - گیمفا
به نسل بعد سلام کنید | تحلیل مشخصات سخت افزاری PS5 - گیمفا