کارگردان فنی سابق ناتی داگ از اهمیت حافظه‌ی SSD در پلی‌استیشن ۵ می‌گوید - گیمفا
کارگردان فنی سابق ناتی داگ از اهمیت حافظه‌ی SSD در پلی‌استیشن ۵ می‌گوید - گیمفا
کارگردان فنی سابق ناتی داگ از اهمیت حافظه‌ی SSD در پلی‌استیشن ۵ می‌گوید - گیمفا
کارگردان فنی سابق ناتی داگ از اهمیت حافظه‌ی SSD در پلی‌استیشن ۵ می‌گوید - گیمفا

کارگردان فنی سابق ناتی داگ از اهمیت حافظه‌ی SSD در پلی‌استیشن ۵ می‌گوید

امیرحسین نصرتی
۱۲:۳۰ ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
کارگردان فنی سابق ناتی داگ از اهمیت حافظه‌ی SSD در پلی‌استیشن ۵ می‌گوید - گیمفا

حال که مدتی از رونمایی رسمی از مشخصات فنی کنسول پلی‌استیشن ۵ می‌گذرد، زمانش رسیده است تا شاهد اظهارنظر دست‌اندر کاران دنیای بازی‌ها از گوشه و کنار این صعنت درباره‌ی نماینده‌ی نسل نهم شرکت سونی باشیم.

به‌تازگی اندرو ماکسیموف (Andrew Maxsimov)، کارگردان فنی سابق استودیوی ناتی داگ (Naughty Dog)، پس از انتشار مشخصات فنی پلی‌استیشن ۵ بسیار هیجان‌زده شده و در حساب شخصی توییتر خود توضیحات جالبی درباره‌ی بهبودهای تاثیرگذار حافظه‌ی SSD این کنسول منتشر کرده است:

رویداد معرفی مشخصات پلی‌استیشن ۵ را دیدم. کارت عالی بود سرنی! از آن‌جایی که من معمولاً مجبور هستم به مردم توضیح بدهم که چرا تا این حد برای حافظه‌ی SSD هیجان‌زده‌ام، باخودم فکر کردم که کمی در این‌باره صحبت کنم. فعلاً تصویر پائین که مربوط به گذر از Uncharted 1 به The Last of US است را به‌عنوان نمونه درنظر داشته باشید:

کارگردان فنی سابق ناتی داگ از اهمیت حافظه‌ی SSD در پلی‌استیشن ۵ می‌گوید - گیمفا

جهش کیفیت بین این دو بازی سرسام‌آور است آن هم درحالی که هردوی آن‌ها برروی یک سخت‌افزار گرافیکی نامطلوب اجرا شده‌اند. تلاش‌های زیادی توسط مهندسین گرافیکی و هنرمندان صورت گرفت تا چنین بهبودی حاصل شود اما اگر مدیریت داده‌های خیلی سریع‌تری وجود داشت، تمام این‌ها آسان‌تر پیاده‌سازی می‌شدند.

زمانی که به‌انتهای چرخه‌ی عمر یک کنسول نزدیک می‌شویم تلاش زیادی صورت می‌گیرد تا داده‌های مناسب در زمان مناسبی بارگذاری و پردازش شوند و به همین دلیل هنرمندان و مهندسینی که این کارها را انجام می‌دهند از شرایط کاری خود خشنود نیستند.

حتی در نسل فعلی نیز می‌توانیم اشیاء تکی زیادی را با جزئیات دنیای واقعی به‌تصویر بکشیم. تمام موهای ته‌ریش نیتین دریک (Nathan Drake) یک مثلث (مدل‌سازی) بودند.

با سیستم هوشمند LoD می‌توانیم فضاهای گسترده‌ای را رندر کنیم اما نمی‌توانیم تمام نسخه‌های بارزولوشن بالاتر و فوق‌العاده پرجزئیات اشیاء را در آنِ واحد در حافظه بارگذاری کنیم.

بنابراین تمام اشیاء اطرافتان که از رزولوشن بالایی برخوردار هستند، تنها زمانی پردازش می‌شوند که دوربین مقابل آن‌ها است و زمانی که روی خود را از آن‌ها برگردانید بلافاصله از پردازش خارج می‌شوند. بنابراین برای این‌که ظرفیت سخت‌افزار هدر نرود، تمام درختان، خزه‌ها، مورچه‌ها و به‌طور کل اشیائی که دارای پوسته‌ی سه‌بعدی هستند تنها زمانی پردازش می‌شوند که به آن‌ها نیاز است. این فوق‌العاده خواهد بود!

در حال حاضر تولید این مقدار محتوا در این سطح از جزئیات در نوع خود بسیار پیچیده است اما ما برروی آن کار می‌کنیم. پلی‌استیشن، اگر توضیحاتم در راه به اشتراک گذاشتن شور و هیجان [مربوط به حافظه‌ی SSD پلی‌استیشن ۵] کمک کرده باشند، خوش‌حال می‌شوم! ادامه دهید!

آن‌طور که از صحبت‌های ماکسیموف برمی‌آید، حافظه‌های SSD نه‌تنها می‌توانند تحولی قابل‌توجه در طراحی بازی‌ها ایجاد کنند بلکه زمان توسعه‌ی آن‌ها را نیز کاهش می‌دهند؛ فکرش را بکنید سازندگان برای دور زدن محدودیت‌های سخت‌افزاری دیگر مجبور به اضافه‌کاری و پیاده‌سازی ترفندهای مختلف نخواهند بود و درنتیجه زمان کم‌تری صرف توسعه‌ی یک بازی می‌شود.

پلی‌استیشن ۵ در تعطیلات سال ۲۰۲۰ میلادی در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت. در صورت تمایل می‌توانید واکنش سایر توسعه‌دهندگان دنیای بازی‌ها در رابطه با رویداد معرفی این کنسول را از طریق این نشانی مشاهده کنید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

کارگردان فنی سابق ناتی داگ از اهمیت حافظه‌ی SSD در پلی‌استیشن ۵ می‌گوید - گیمفا
کارگردان فنی سابق ناتی داگ از اهمیت حافظه‌ی SSD در پلی‌استیشن ۵ می‌گوید - گیمفا
کارگردان فنی سابق ناتی داگ از اهمیت حافظه‌ی SSD در پلی‌استیشن ۵ می‌گوید - گیمفا
کارگردان فنی سابق ناتی داگ از اهمیت حافظه‌ی SSD در پلی‌استیشن ۵ می‌گوید - گیمفا
کارگردان فنی سابق ناتی داگ از اهمیت حافظه‌ی SSD در پلی‌استیشن ۵ می‌گوید - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Mohammadreza7 گفت:

    اغراق بیش از حد و تو بوق و کرنا گذاشتن…
    یه جوری حرف میزنن انگار سری اکس اصن چیزی بنام ssd نداره انگار سری اکس تو همه زمینه ها از پلی۵ ضعیف تره :laugh:
    از قرار معلوم کوجیما خوب تونسته مدیرای سونی رو درس بده!

    • شما مهندسی؟تو عمرت یدونه سخت افزار در حد آتاری ۲۶۰۰طراحی کردی؟پس سوت بزن

    • devilgodes گفت:

      اره واقعا برا منم جالبه بعد از معرفی ps5 هرکسی برا سونی کار میکرد اومده گفته با این ssd دنیای گیم عوض میشه و این داستانا انگار بقیه رو گاو فرض کردن و هیچکی از سخت افزار و ضعیف تر بودن ps5 چیزی نمیفهمه

    • میدونیم داره
      از منظر قیاس SSD مسئله اصلی تقابل گودزیلا و مورچهه :laugh:

    • Reason گفت:

      برای سونی اغراق، برای مایکروسافت قدرت خالص؟
      نمیدونم سونی چه بدی در حق شماها کرده، ولی در هر صورت تک تک این اغراق ها تا ماکسیموم ۲ سال دیگه مشخص میشه

      • Mohammadreza7 گفت:

        نمیدونم داستان چیه اینجا همه میگن مهندسای سونی مگه نمیدونن و فلانه و بیساره و…انگار مایکروسافت اصلا مهندس نداره :laugh: بابا طرف بهترین مهندسای دنیا رو داره همه مهندسا آرزوشونه تو مایکروسافت کار کنن :laugh:
        .
        و در جواب شما دوست عزیزم
        منم مث شما، من نه به کنسولا دسترسی داشتم و نه تو تیم توسعشون بودم :laugh: ولی یه چیزی رو خوب میدونم از زمانی که فیل اسپنسر وان ایکس رو با شعار قدرتمند ترین کنسول تاریخ معرفی کرد مطمعن بودم نسل بعد کنسول قوی تر مال خودشه که البته طبیعی هم هست وقتی عملکرد دوتا برند رو توی نسل۸ میبینیم بایدم انتظار داشته باشیم مایکروسافت واسه اینکه تو رقابت بمونه آپشنای بیشتری رو به طرفداراش اراعه بده که قطعا یکیش هم همین سخت افزار قوی تره
        تیمی که سری اکس رو توسعه داده همون تیم وان ایکسه که تونست نسل قبل یه کنسول قدرتمند و فوق العاده رو اراعه بده که متاسفانه قربانی اشتباهات مایکروسافت تو نسل قبل شد
        مایکروسافت حتی میدونسته سونی کی قراره اطلاعات کنسول جدیدش رو رسمی کنه که دو روز قبل از اونها تمام اطلاعات کنسولش رو گفت پس حتما از ssd بکار رفته در پلی۵ هم اطلاع داشته
        مایکی حساب شده و با برنامه داره پیش میره و از اردوی رقیب هم خبر داره پس طبیعیه وقتی میخواد کنسول قوی تر رو بده به بازار دقیقا هم همین اتفاق بیوفته
        نمیخوام بگم پلی۵ ضعیفه ولی باید قبول کنیم ضعیف تر از سری اکسه هر چند صرفا قدرت دلیل برتری یه کنسول نیست :yes:

    • https://youtu.be/HRHSR448oiE

      به همه فن ها توصیه میشه ببینید تا بفهمید چی به چیه و رو هوا حرف نزنید
      نسل بعد یعنی پلی۵
      فقط ببینید

    • شما فقط کلیپی که گذاشتم‌رو ببین تا بفهمی نه تنها ایکس اس اس دی مثل سونی نداره بلکه هنوز پی سی ها هم ندارن.

      فقط تنها بدی نسل بعد اینه ایکس باکس جلوی پیشرفت توی بازی های مولتی پلتفرم رو گرفته . چون بازیا اگه با تکنولوژی پلی۵ ساخته بشن قطعا سری ایکس جواب نمیده منفجر میشه 😀

      حتما ببینید
      https://youtu.be/HRHSR448oiE

      • با سلام خدمت دوستان گیمفایی (معذرت بابت ریپلایی)
        حالا که بحث تخصصی شده و تمام دوستان اطلاعات مفیدی از سخت افزار و معماری دستگاه ها در اختیارمون گذاشتن گفتن منم در حوزه نرم افزاری یکم صحبت کنم.
        پیرو حرف آقای اندرو ماکسیموف باید عرض کنم و یه تلنگری به اون دسته از دوستان که می گن ssd پلی ۵ اهمیت نداره بگم:
        http://uupload.ir/files/08lb_266963_367010970057889_1979841288_o.png
        خوب به عکس بالا دقت کنید. تصویر به تعداد پولیگان های مدل HP و LP و تفاوت کیفیت نگاه کنید Hp=300M poly ولی LP=1500 poly و در آخر به خاطر تکنیک بیک شما با ۱۵۰۰ پولیگان مدل ۳۰۰ میلیون پولیگان می بینید و این همون تکنیک بهینه سازی تا اینجا کار خب قدرت سخت افزاری ایکس باس سری ایکس قوی تره پس مسلما انجام این کار راحت تر عملیاتی میشه ولی (این ولی ها می تونه یه دنیارو نابود کنه),
        http://uupload.ir/files/ot57_aug12-03.jpg
        حالا به عکس بالا دقت کنید اینجا برای اینکه کمتر سخت افزار دستگاه در گیر پردازش های بی ارزش کنیم از تکنیک LOD یا Level oF Detail استفاده می کنیم که هرچی فاصله دید ما از اجسام دور تر باشه اون مدل بی کیفیت تر و بی ارزش تر میشه که هرچی جهان یه بازی بزرگ تر باشه این تکنیک با ارزش تر میشه. حالا بحث اصلی من اینکه چرا ssd سونی با ارزش چون سخت افزار داره مدلی که بهش دستور داده شدست رو به شما نمایش میده ولی ssd تمام LOD هارو پردازش میکنه در کمترین زمان مدل مورد نظر پردازش بشه خودتون هم میدونید سرعت سی پی یو ها خیلی زیاده ولی این هارد های HDD خیلی سرعت کمی داشت ولی ssd های هردو شرکت سرعت خارق العاده ای دارن ولی به خاطر سرعت بسیار زیاد SSD سونی احتمال این که خروجی نهایی برای کنسول سونی بیشتر باشه به مراتب بیشتر از ایکس باکس سری ایکس هست, این موضوع فقط به کیفیت بازی برنمی گرده حتی به خاطر این که اگه بازی ها روی کنسول سونی ساخته بشه به خاطر SSD ضیف تر احتمال خطایی محاسباتی روی کنسول رقیب وجود داره(به عنوان مثال هوش مصنوعی)
        ممنون از توجهتون دوستان

        • سلام با تشکر از مطالب آموزنده :rose: :rose:

        • ALFAR3D گفت:

          خب تا اینجا درست حرفای شما…در واقع چیزی که سونی به عنوان ssd استفاده کرده به اندازه رم سریعه…این درسته چون کارت جالبی کردن ولی به قیمت بالا… سونی میتونه به صورت نرم افزاری تا ۲۰ گیگ بر ثانیه هم سرعت انتقال داده رو باید این حافظه انجام بده که خب نرم افزاریه…مایکی هم قراره همین کارو بکنه و اینو با دایرکس ۱۲ التیمیت قراره انجام بده…کلا سخت افزار رو ول کنید قدرت ترافلاپی جای خودش مهمه ولی چیزی که هست اینه که مایکی هم همونجور که گفته با همون دایرکس ۱۲ هم قراره قدرت سخت افزاری رو بیشتر کنه هم سرعت انتقال داده رو اونم با api که خب این خیلی عالیه…کار سونی قشنگه ولی سونی نمیتونست اینو نرم افزاری انجامش بده چون قدرتشو نداره ولی مایکی میتونه چون به هر حال یه شرکت نرم افزاریه….سونی یه خورده ای خودشو دست بالا گرفته که همه توسعه دهنده ها نمیتونن از قدرت اس اس دی بهره بگیرن میتونن ولی اینا بستگی به مایکی داره که چقدر سرعت اس اس دی با دایرکس ۱۲ بره بالا اونوقت نتیجه گیریش بهتر میشه…/

      • ALFAR3D گفت:

        این حصرتی که ویدیوش رو گذاشتی جدا از اینکه خب تونست توضیحاتو بگه ولی یه کم فن بازی در اورده…. توضیحاتشو در مورد سخت افزار سری ایکس نیگاه کنی اصلا هیچ رقبتی به حرف زدن نداره ولی برای پلی ۵ با اب و تاب حرف میزنه خب این یکم فن بازیه و مشخصه سونی فنه یکم ….جدا از اینا اون تیکه ای که میگه با تکنولوژی کرکن میتونه تا ۲۰ گیگ بر ثانیه دیتا انتقال بده خب این نرم افزاریه و دقیقا اینجا دایرکس ۱۲ التیمیت همین حکم رو برای سری ایسک داره حالا چقدر تاثیر بزاره در عمل باید دید…/یه چیزه دیگه در مورد تکنولوژی صدا اینه که اون hrtf رو یه بازی مثل کانتر و پابجی هم داره مسئله اینجاست که قدرت سخت افزار های پیسی محدود نیست بلکه ناچارا محدودش کنن چون اکثرا پلیرا از کارت صدا انبورد استفاده میکنن و اگر مثلا از یه کارت صدای کریتیو اسمبلی رده بالا استفاده کنن و همچنین یه هدفون دالبی ۷٫۱ اونوقت تنها محدودیت خود بازیه که صدا رو چجور پردازش کنه… ولی مثلا تو یه بازی مثل رینبو که سیستم صدای خیلی خوبی داره شما یه هدفون ۷٫۱ استفاده کن و واقعا جدی میگم قشنگ متوجه میشی که دشمنت کجاست و چیکار داره میکنه و یا کانتر تازه این بدون کارت صدا قدرتمنده و فقط با کارت صدا انبورد میشه اینکارو بکنی… و یه چیزی که هست اینه که سرنی میخواد اینو با یه هدفون معمولی دو کاناله انجامش بده که این خوبه ولی اینکه میگه این تکنولوژی صدای سه بعدی اولین باره دارن تو دینا انجام میدن این چرته…./

        • عرضم بحصورتنون ssd کاره خای غیر از گرون تر کردن هر دستگاهی در حال حاظر نمیکنه میتونستن بجای ssd از ضرفیت رم بیشتر با پهنای باند بالا استفاده کنن که این خودش به قدرت پردازنده گرافیکی هم کمک میکرد و هم به فریدم دهی بیشتر ولی ssd فقط کارش سرعت لود هست همین هیچ کاره بدرد بخوری نیست ،،
          من در چمدجا تحقیق کردم حتا دیدم که یک شخصی با رم ۱۵ عدد رم میکرو گوشی یک برد ssd درست کرد با ۱یک سوم قیمت ssd .

          • ALFAR3D گفت:

            خب در واقع اومده از سخت افزار رم به عنوان ssd استفاده کرده تنها تفاوت رم و ssd اینه که رم یه حافظه فرار هست تا وقتی برق توش باشه دیتا رو داره ولی ssd خب برق لازم نداره تا دیتا ها توش بمونن ولی خب اینکار خودش قیمت بالایی داره شما یه سرچ بزنی میبینی ۱ ترابایت رم چقدر میشه دیگه بقیشو حساب کن(۱ ترابایت رم رو میتونید رو مادربرد های سرور استفاده کنید که مثل رم های کامپیوتر خودمونه و هیچ فرقی نداره فقط تعداد اسلات های رم رو مادربرد زیاده)

    • ایکس باکس صد ترافلاپسم باشه تا وقتی که انحصاری های ناب نداشته باشه هیچی نیس اینم واسه تحقیر ایکس باکس یا چیز دیگه ای نمیگم واقعیته دیه

      • داداش باور کن نسل بعد نسل ترافلاپس نیست هر دو تو این زمینه قدرت کامل دارن این تکنولوژیای انحصاری و خاصه که نسل بعدو میسازه کافیه توضیحات مارک سرمی نابغه ی صنعت کنسولو واقعا گوش بدی تا بفهمی پلی استیشن پنج چه جادوییه و ایکس باکس حتی توان نزدیک شدن بهش رو ندارم شک نکن این حرفا تو انحصاریایps5 به همه ثابت میشه داستان پیچیده تر از اون چیزیه که بخوای با مقایسه ی دو تا عدد بگی کدوم قویتره

    • masoudmk گفت:

      دوباره فن بوی بازی
      چرا امثال شما ها منقرض نمیشن ‍♂️

    • نه داداش ایکس باکس سریه ایکس تا ۲۵ ترافلاپ اورکلاک داره اینم مدرکش ولی گیمفا بخاطر فن بوی بودن پوشش نمیده
      https://wccftech.com/microsoft-xbox-series-x-performance-is-25-tflops-when-ray-tracing-io-rate-equal-to-13-zen-2-cores/

    • خب کنسول شما قوی تر هست
      پس دست از سر کچل ما بردارین لطفا اگه بحث درست و حسابی دارین بیایین با هم دوستانه صحبت کنیم اگه نه برادرانه ازتون خواهش میکنم بس کنین لطفا این حرف هارو.تنها استنباط من از کامنت های مایکرو فن های عزیز اینه انگار شما در حال اغراق به سوزش هستین و انگار ps5 هست که ۱۲ ترافلاپسه.ول کنین دیگه خب کنسول سری ایکس قوی تره پس لطفا هرکسی بره سراغ کار و بار خودش لطفا.از شما انتظار نداشتم که انقدر سبک نظر بدین درسته که همه منطقی نیستن ولی باید آدم از خودش شروع کنه.

  • Ali.b گفت:

    یک گوشه کار سخت افزار هست ولی نظر شخصی بنده اینه که بخش اصلی هماهنگی نرم افزار با سخت افزار هست که قطعا تجربه بلند مدت شرکت هایی مثل مایکروسافت تو این زمینه بی تاثیر نیست و در عمل تغییرات زیادی رو ایجاد میکنه…

    • دقیقا چیزی حدود ۱ سال پیش Tidux یه پیشبینی درست کرد
      توی توییتر گفت عملکرد اخرین کیت توسعه پی اس ۵ در بسیاری از قسمت های مهم بازی ها بهتر از ایکس باکس سری ایکس بوده
      گفت که که پردازنده هر ۲ دستگاه تقریبا برابرن در حالی که پردازنده گرافیکی ایکس باکس جدید قدرتمندتر از پی اس ۵ است
      با این حال زمانی که به سرعت و ظرفیت حافظه SSD کنسول ها میرسیم سونی برنده میدان بوده
      با همه این ها اگر هر دو دوستگاه را از لحاظ عملکرد کلی برسی کنیم متوجه میشویم که ps5 از نظر عملکرد بهتر از ایکس باکس سری ایکس خواهد بود
      در ادامش گفت که احتمالا نسخه ضعیف تری از ایکس باکس جدید وجود داره که ps5 از هر نظر قویتر از اونه
      در اخر گفت که پردازنده گرافیکی ایکس باکس قوی تر از پی اس و سرعت پی اس بالاتر از ایکس باکسه
      حرف هایی که تقریبا یک سال پیش زد خیلی هماهنگ با الانه گرچه خیلی ها همون موقع میدونستن همین طوری پیش میاد
      عملکرد کلی تا زمان انتشار نمیشه به طور قاطعیت گفت
      ولی اگه مثل حرف های دیگش درست باشه
      به احتمال بسیار زیاد مایکرو برنده میدون میشه

  • General گفت:

    زمان همه چیز رو مشخص میکنه همین که نسل شروع بشه و دیجیتال فاندری شروع به مقایسه کیفیت اجرایی بازیها کنه این حرفا ارزشش رو از دست میده :yes: مایکروسافت با همون ssd ضعیفتر هم لودینگ رو از بین برده که هیچ قابلیتهای انقلابی مثل Quick resume رو معرفی کرد که بدون لحظه ای تاخیر بین بازیا سوییچ کن :yes:

    • Senatorbigy گفت:

      خدایی اون لودینگ SOD رو هیچی فرض میکنی؟عجبا 😐 درست کارت گرافیکتون سی یو هاش بیشتر و ترافلاپستون هم ببشتر اما دیگه بحث لودینگ رو شما وسط نکش :laugh:

    • عجب انقلاب نوب شاد کنی مثلا بین بلیدینگ اج سوییچ کنی بری روی کاپ هد :rotfl:

    • دوست عزیزم جدا از فن بودن میگم. کاربرد سوییچ کردن رو بیشتر در موردش توضیح میدی کنجکاو شدم آخه درک نکردم دقیقا چه پیشرفتی حاصل میشه و چه مشکلی رو این قابلیت حل میکنه چون فکر نکنم حتی یه pc gamer با کارت ۲۰۸۰ti و پردازنده ۹۹۰۰k و ۳۲ گیگ رم ddr4 و یک ssd ۲ ترابایتی که ۴k بازی میکنه بیاد ۲ یا ۳ تا بازی رو هم زمان‌ ران کنه و بعد وسط انجام یکیش یه دفعه سوییچ کنه تو اون یکی نمیتونم درک کنم چه کاربرد خاصی داره.اینا رو نگفتم که خدا نکرده درگیر شم یا چیزه دیگه ای فقط در باب بحث دوستانه گفتم.

    • postman گفت:

      آره مثلا این که بری دووم ایترنال بازی کنی بعد یهو وسط کار رد بدی و توی ۵ ثانیه سوییچ کنی روی فورتزا ویژگی “انقلابی” حساب میشه :‌ )
      پسر خوب استیت آو دیکی با گرافیک غیر سنگینش بازم ۸ ثانیه واسه سری ایکس طول کشید تا لود بشه. کیو داری گول میزنی؟

      • General گفت:

        اینکه طرف بخواد از Doom بیاد بیرون و بدون تاخیر فورتزا اجرا کنه رد دادنه؟!!!!یعنی واسه شما پیش نیومده فلان بازی رو مثلا یه ساعت بازیش کنی و بعد بخوای ادامه یه بازی دیگه رو بری و حوصله لودینگ اولیه رو هم نداشته باشی ?:-)قرارم نیست به قول شما یهو رد بدی حتی کنسولت رو خاموش هم کرده باشی فرقی نداره :yes: واسه خودم بارها پیش اومده مثلا داشتم ویچر بازی میکردم که دوستم تو فورتزا invite میده خب لودینگ اولیه فورتزا هم طولانیه ولی با این قابلیت دیگه نیازی به صبر کردن نیست سریع میری تو بازی اینش انقلابیه 🙂 :yes: فکر کنم تا سقف ۵ بازی میتونی ازش استفاده کنی:yes: اگرچه توضیحات من بیهودس و فکر کنم شما فقط دنبال جنگ روانی هستی و نمیخوای قبول کنی :idk: و اینکه اشتباه نکن لودینگ “اولیه” بازیها از بین نمیره همون ۸ ثانیه که گفتی تو ps5 نهایتش میشه ۴ ثانیه ولی دیگه تو بازی قرار نیست صبر کنیم بابت کارایی مثل fast travel :yes:فکر نکنم کسی به خاطر اون ۴ ثانیه بیخیال گرافیگ و فریم و جزئیات بهتر بشه 🙂 :yes:

  • Star1 گفت:

    سونی برا تمام استودیو ها و شرکا بخش نامه فرستاده که در اولین فرصت نظر مثبت و تعریف و تمجید های خودتونو نسبت به سخت افزار و قابلیت های PS5 در اینترنت منتشر کنید در غیر اینصورت بشدت باتون برخورد میشه. :rotfl:

  • تصور کن حتی اگر تصور کردنش سخته
    horizon zero down 2
    next god of war
    boodborne 2
    next killzone
    next order 1886
    in ps5
    wow

  • Mad19101991 گفت:

    اگه اشتباه میکنم دوستان اصلاح کنن…
    فکر کنم این یعنی یه بخش زیادی از پردازش محیط بازی و مخصوصا محیط های وسیع از قبل توسط SSD پردازش شده و آماده شده اس و بقیه اجزای سیستم فقط پردازش های بقیه اشیاء و جزییات رو انجام میده… پس بازم باید منتظر جهش گرافیکی باشیم…
    اگه کسی چیزه بیشتری میدونه یا فهمیده توضیح بده چون به نظرم اینقدر مانور دادن روی یه SSD که فقط بخواد صفحه های لودینگ رو حذف کنه از عقل به دوره!

    • SSD یعنی تمامی لودینگ های بازی
      نه اون لودینگ معروف بین سوییچ صفحه ها :laugh:

    • farshadx گفت:

      کاملا اشتباه متوجه شدی
      SSD فقط هارد و خودش اصلآ توانایی هیچ گونه پردازشی نداره
      تو پست هم بخونی گفته که سرعت لود بازی و بافت ها و .. بیشتر میشه
      فرق SSD با HDD تو سرعت انتقال داده ها است HDD حداکثر سرعت ۶۰۰mbداره SSD با PCIE 3 میتونه تا ۴ گیگ با PCIE 4 میتونه تا ۸ گیگ و با PCIE 5 تا ۱۶ گیگ بیشترین سرعت انتقال داده رو بده(PCIE6 هم در راهه)
      تازه داره سرعت PCIE 3 اشباع میشه و نزدیک ۱ ۲ سال تو pc پردازندهای AMD دارن PCIE4 ساپورت میکنن
      SSD تا الآ که داریم بحث میکنم تاثیرش روی سرعت اجرا و پایداری بوده
      از اون روزی که PS5 معرفی شده داریم نظراتی میبینیم که میگن میتونن روی SSD با چند تا تکنیک جدید که هنوز رو هیچ بازی ندیدم کاری کنن که پردازش برای GPU و CPU اسونتر بشه
      ولی اینکه بعضی دوستان فکر میکنن SSD بتونه پردازشی انجام بده کاملآ اشتباه و فقط وظیفه انتقال داده رو داره
      حتی توانایی جمع ۱+۱ رو نداره
      والا اینقدر دارن تبلیغ این SSD رو میکنن به شخصه فکر میکنم دیگه CPU , GPU کاره ای نیستن
      باید صبر کرد و دید چی میشه ولی توصیه میکنم اومید زیادی به این اتفاق نداشته باشین
      چون SSD خیلی وقته رو pc هست حتی دارن SSD های تولید میکنن با سرعت ۸گیگ منتها هنوز تولید انبوه نشده
      ولی تو هیچ کدوم از اخبار حرفهایی که در مورد SSD میزنن جز SSD سونی وجود نداره

      • Mad19101991 گفت:

        دوست من از اونجایی که موضوع برام جالب شد،رفتم و ویدیوی کنفرانس رو دوباره تو یوتیوب با زیرنویس خودش نگاه کردم،از شما هم میخوام بری نگاه کنی.
        باور کن تا الآن داشتم به مارک سرنی فحش میدادم ولی کاملا پشیمون شدم.
        واقعا واقعا از همه دوستان میخوام که حتما حتما برن ویدیوی اصلی رو با زیرنویس انگلیسی داخل خود یوتیوب نگاه کنن. خداشاهده ارزش ده بار دیدن رو داره.
        به زبان ساده این SSD پلی استیشن مثه اینه که یه پیمانکار یه ساختمان تقریبا تکمیل شده رو در اختیار صاحب خونه میذاره و صاحب خونه فقط باید شیرآلات و کابینت و مبلمان رو انجام بده ولی اکس باکس با SSD ای که سرعتش کمتره مثه یه صاحب خونه میمونه که ساختمون رو از اسکلت تحویل گرفته و با اینکه کارگر و بناهاش سریعن ولی هیچوقت نمیتونه همزمان با صاحب خونه ی اول ساختمان رو تکمیل کنه!
        فقط یکی از نکته هاش اینه که این SSD کل ۱۶ گیگ ویدیو رم PS5 رو برای بازی آزاد نگه میداره.
        اصلا اون مفهوم پردازش قبلی رو کاملا عوض کرده این مارک سرنی… واقعا خیلی مخه!

      • bobysad گفت:

        سلام.بحث بالا رفتن سرعت لودینگ فقط لودینگ بین لوکیشن ها نیست. کارمهمی که این هارد ها می تونن انجام بدن لود کردن اجسام و بافتها به صورت real time که تاثیر خیلی زیادی

        • bobysad گفت:

          سلام.بحث بالا رفتن سرعت لودینگ فقط لودینگ بین لوکیشن ها نیست. کارمهمی که این هارد ها می تونن انجام بدن لود کردن اجسام و بافتها به صورت real time که تاثیر خیلی زیادی روی گرافیک داره. حالا دقیقا چجوری.فرض در اطراف شخصیت ده تا درخت باشه و کنسول توانایی رندر مثلا یک میلیون پیکسل رو برای ده تا درخت در نظر داره.با هارد معمولی باید به هر درخت صد هزار پیکسل بده ولی با هارد جدید می تونه فقط اون درختهایی که تو حوزه دید بازی کن هستن رو رندر کنه که مثلا اگه دو تا باشن می تونه به هرکدکم پونصد هزار پیکسل بده و وقتی شما دوربین رو بچرخونی بخاطر سرعت بالا قبلی رو حذف و بعدی رو هم با تعداد پیکسل بالا نشون بازیکن می ده و البته همین سرعت از طرف دیگه باعث درگیری کمتر رم میشه و فضای خالی بیشتر برای پردازش ایجاد می کنه. امیدوارم تونسته باشم منظورم رو برسونم.

          • farshadx گفت:

            اینو از متن پست فهمیدم
            دوستمون میگه SSD نصفه پردازش رو انجام میده که گفتم خیر
            اما چیزی که شما میگی درباره رم
            رم ملاکی برای پردازش و یا گرافیک بیشتر و غیره نیست
            چون همین حالا pc ها تا ۱۲۸ گیگ رم ساپورت میکنن ولی تو اجرای بازی رم بیشتر تاثیری نداره
            در واقع این تکنیک میگه بخاطر سرعت SSD میتونن بافتهای و اشیاع خارج از دید بازیکن رو تو حالت استندبای نگه دارن یعنی cpu , gpu پردازش نمیکنن و قدرتشون رو میزان روی میدان دید بازیکن
            و اگر سرش رو هم بر گردونه سرعت بالای لود SSD جوریه که متوجه نمیشه
            فکر نمیکنم تکنیک جالبی باشه همینجوری ۹٫۵ ترافلاپ و یا ۱۰٫۳ ترافلاپ به اندازه ای هست که ۴k و ۳۰ فریم خیلی راحتی بالا بیاره و نیازی به این تکنیک نیست
            برای ۶۰ فریم هم به مشکلی نمیخورن xbox one x با ۶ ترافلاپ ۴k و ۳۰ فریم اجرا میکرد بدون این تکنیک و SSD

  • Cell گفت:

    تبلیغات کاذب و طرفداری بیش از از سرنی تمومی نداره
    انگار کل قطعات رو خود سرنی ساخته و شرکت های تولید کننده AMD پشم هستن
    امیدوارم این هارد SSD نقطه قوت ps5 بشه تا پاشنه آشیل اون :yes:

  • امیر حسین نصرتی عزیز ممنون از زحماتت .

    اگه میشه یه پست برو و این امکانات شگفت انگیز نسل بعد سونی رو پوشش بده
    شک ندارم اینجا از حرفای مارک سرنی چیزی نفهمیدن و فقط ۴تا عدد دیدن
    ولی در اصل این پلی۵ هست که بهشت بازیسازاس و اینو اونا که فنی هستن میفهمن.

    https://youtu.be/HRHSR448oiE
    خیلی خوبه توضیحاتش خدایی من از وقتی دیدم فهمیدم معمار ارشد بودن سونی یعنی مغز 😀

  • با احترام خیلی زیادی که برای سونی قائلم و اگر نصف این سخت افزار هم داشت در خرید کنسولش شک نمیکردم ، ولی سونی بشدت داره روی چیزی پا فشاری و بزرگنمایی میکنه که جزو حداقل ترین آپشن های سخت افزاریه و چیزیه که باعث افزایش حتی ۱ فریم هم نمیشه ، از اون طرف فرکانس متغیر gpu سونی حتی کارو خیلی بدتر کرده و شاید خیلی ها ندونن که همون عدد ۱۰/۲ ترافلاپس روی حالت boost هست و این یعنی توی حداکثر بازیها دسترسی به همچین بازده ای عملا امکان پذیر نیست و این عدد میرسه به ۹/۲ در حالت عادی و احتمالا در اواخر نسل و اونهم توسط استدیو های انحصاری ساز مثل همین نایتی و سانتا مونیکا بتونن از حداکثر توان کنسول استفاده کنن این در حالیه که شرایط کنسول مایکروسافت به این شکل نیست، اینطور که معلوم شد سونی توی کنسولش روی موارد جانبی سرمایه گذاری کرده ولی مایکروسافت مخصوصا با شکست سنگینی که نسل قبل خورد روی موارد اساسی تمرکز کرده
    این حرفا هم همش بازارگرمیه چون سونی بغیر از همین اس اس دی توی هیچ زمینه سخت افزاری برتری نداره و بشدت داره مانور بیخود میده توی این ضمینه ، نه اینکه تاثیر مثبت و خوبی نداره بحث سر بزرگنمایی هست، به هرحال من فکر میکنم سخت افزار سونی معقول و خوب هست ولی اینجا مایکروسافت سنگ تموم گداشته و کسی فکر نمیکرد مشخصات سخت افزاری برای کنسولی که نهایت باید ۵۰۰ دلار قیمتش باشه این باشه ، و اینکه سونی میتونه با قیمت ۴۰۰ دلار کنسولش جو منفی شکل گرفته برای سخت افزارش رو تا حد خوبی کاهش بده ، و بازم امیدوارم شاهد رقابت نزدیک باشیم

  • Vagabond گفت:

    بله قطعا ps5 نسبت به ps4 پیشرفت بزرگیه و این طبیعیه چون نسل داره عوض میشه اما چرا با کنسول جدید مایکروسافت مقایسه نمیکنندش؟ و قصد دارند با کلید کردن روی SSD مشخصات ضعیفتر رو لاپوشانی کنند؟
    دوستان یادتون باشه که SSD فقط سرعت انتقال داده ها رو افزایش میده و پردازش اصلی گردن کارت گرافیک و پردازندست به ویژه اینکه نسل بعد قراره ری تریسینگ همگیر بشه قطعا کارت گرافیک قویتر به مراتب تاثیر خودش رو بیشتر نشون خواهد داد و از اونجایی که معماری کارت های هر دو کنسول یکسانه(RDNA2) و توسط AMD ساخته شده پس کارت مایکروسافت که cu های به مراتب بیشتری داره نه تنها بازی ها رو با رزولوشن و فریم ریت بهتری اجرا خواهد کرد بلکه در ری تریسینگ و سایه زنی هم عملکردش به مراتب بهتر خواهد بود!
    مشکل دیگر ps5 اینه که هم پردازنده و هم کارت گرافیکش اوورکلاک شدن ولی بازهم ضعیفتر هستند با وجود اوورکلاک! اوورکلاک باعث بالا رفتن دمای قطعات و خرابی زود هنگام کنسول و یا ناپایداری در عملکردش میشه برای همین مجبور می شند یک سیستم کولینگ قوی ببندند که این خودش قیمت کنسول رو بالا میبره و نشان از نداشتن مدیریت مناسبه
    نداشتن بکوارد برای ps1 ps2 pap ps3 و ps vita یک پاشنه آشیل برای کنسول هست در حالیکه رقیب در روز عرضه از تمام کنسول های گذشتش پشتیبانی میکنه
    ضعف بعدی کنسول SSD اون هست که اگر بسوزه به علت سرعت بالاش نسبت به کنسول مایکروسافت قیمتش بسیار بالاتر هست و این خریدار رو به دردسر می ندازه در حالیکه SSD ایکس باکس به مراتب ارزان تر و در دسترس تر خواهد بود و البته حجم بیشتری هم داره که نسل بعد قطعا حجم بازی ها بیشتر هم میشه
    اگر کنسول ها هم قیمت بودند اصلا تعجب نکنید! چون پولی که مایکروسافت برای کارت و پردازنده قوی تر خرج کرده سونی برای کولینگ اضافه و SSD سریعتر خرج کرده

  • sasuto گفت:

    یک سری از افرادی که با کنسول های نسل های قبل سونی کار کردن اونم به مدت چندین سال اومدن از PS5 و امکاناتش تعریف کردن چون میدونن قبلی ها چه طوری بوده و این نسخه ی جدید چه ویژگی هایی رو معرفی میکنه و کارشون رو راحت تر میکنه بعد یک عده دوستان میگن اینا یا الکی حرف میزنن یا سونی داره خط میده ( اخه مگه ایرانه )

  • Pazikon گفت:

    جدا از همه این مقایسه ها به نظر میرسه مایکروسافت در عرض یکسال همه ی تبلیغات مربوط به کنسول رو کاملا انجام داده و هیچ جای سوالی باقی نگذاشته، به نظرم سونی از اون چه که نشون میده عقب تره و انتظار این رو نداشت که مایکروسافت انقدر سریع همه کارها رو انجام بده، اینطور که بوش میاد شاید حتی شاهد تاخیر بیشتر در عرضه کنسول هم باشیم با این وضعیت که هنوز یه لوجو دیدیم و جزئیات فنی و احتمالا یه چند ثانیه گیم پلی مبهم که توی گیم اواردز شاهد بودیم

  • Cell گفت:

    آقای نصرتی خسته نباشین آیا برای گیمفا امکان داره که نمایش مارک سرنی رو به صورت زیر نویس آماده کنید یا مقاله ای رون یا روشن تهیه کنید :yes:

  • mehrdadPS گفت:

    من از سرعت بالای ورودی خروجی کنسول خیلی هیجان زدم
    وقتی واسط PCI شما سریعتر باشه در زمان کمتری هم دیتا رو برای رم آماده می کنه.

  • majidta گفت:

    وقتی بعضی ا دوستان از خودشون فکت صادر میکنن که ssd کنسول ps5 دوبرابر سریعتر هست که منجر میشه بازی هارو چند ثانیه زودتر لود کنه از خنده روده بر میشم
    مگه مجبوری درباره موضوعی که اطلاعات نداری نظر بدی
    صبر کن ببین چطوری این ssd استثنایی عقب موندگی ترافلاپسو پوشش میده
    تو عمل و توی بازیهای مولتی خواهیم دید

  • ALFAR3D گفت:

    “بنابراین تمام اشیاء اطرافتان که از رزولوشن بالایی برخوردار هستند، تنها زمانی پردازش می‌شوند که دوربین مقابل آن‌ها است و زمانی که روی خود را از آن‌ها برگردانید بلافاصله از پردازش خارج می‌شوند. بنابراین برای این‌که ظرفیت سخت‌افزار هدر نرود، تمام درختان، خزه‌ها، مورچه‌ها و به‌طور کل اشیائی که دارای پوسته‌ی سه‌بعدی هستند تنها زمانی پردازش می‌شوند که به آن‌ها نیاز است. این فوق‌العاده خواهد بود”
    این توضیحش در واقع داره سیستم culling رو توضیح میده ولی نمیدونم چرا ربطش داد به ssd؟!خب اینکه رو بارگزاری اشیا تاثیر میزاره درست و اینکه میتونی با کیفیت بهتری اشیا و محیط رو درست کنی اینم درست ولی اینکه بگن فقط وقتی پردازش میشه که مقابل دوربینه خب این ربطی به ssd نداره به قدرت پردازشی سخت افزار بر میگرده…/من هنوزم میگم تا دوتا کنسول نیان ببینم این ssd چیه انقدر تعریفشو میکنن اینارو صرفا یه تعریف و به به میدونم…/

  • مطمعنا بازی هایی رو شاهد خواهیم بود با گرافیک باور نکردنی

  • Senatorbigy گفت:

    درسته فن سونی ام ولی واقعا داره اشتباه اول نسل هفت رو تکرار میکنه 😐 نسل هفتم هم همه میدونیم که از لحاظ سخت افزار واقعا سونی جز درایو بلو ریش هیچ برتری نداشت نسبت به اکس باکس ۳۶۰ و الانم داره جی پی یو و قربانی دو ثانیه لود شدن سریع تر میکنه :no: هرچند قبول دارم قدرت کنسول در واقع همون ۹/۲ ترافلاپس هست که باز هم گرون واسش تموم میشه :-(( خلاصه باید ببینیم از این لالی درمیاد سونی،مایکرو که کتمل همه چیز رو نشون داد و واقعا هم باهاش حال میکنم :yes: ببینیم چی میشه

  • صبر کنید انحصاری های نسل نهم هر دو کنسول بیان بعد همه چیز مشخص میشه و اونموقع عُلَما میتونن نظر بدن

کارگردان فنی سابق ناتی داگ از اهمیت حافظه‌ی SSD در پلی‌استیشن ۵ می‌گوید - گیمفا