واکنش توسعه‌دهندگان دنیای بازی‌ها به رویداد رونمایی از مشخصات پلی‌استیشن ۵

۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰

شب گذشته مارک سرنی (Mark Cerny)، معمار ارشد پلی‌استیشن ۵، طی رویدادی آنلاین برروی صحنه رفت و اطلاعات فنی بسیار زیادی از این کنسول منتشر کرد. باوجود این‌که از ابتدا نیز سرنی قرار نبود درباره‌ی مسائل دیگری به جز مشخصات سخت‌افزاری پلی‌استیشن ۵ صحبت کند اما هواداران انتظارات دیگری داشتند.

بازی‌بازان ما‌ها انتظار کشیده بودند تا شرکت سونی پس از مدت‌ها سکوت مطبوعاتی و لغو برنامه‌هایش، بالاخره گوشه‌ای از آن‌چه برای نسل بعدی تدارک دیده است را نشان‌شان دهد. اگرچه مارک سرنی نیز شب گذشته چنین کرد اما چیزی که برای بازی‌بازان اهمیت دارد توضیحات بعضاً پیچیده‌ی فنی نیست بلکه آن‌ها به‌دنبال مشاهده‌ی نتیجه و خروجی تلاش‌های سِرّی سونی هستند. در کنار این‌ها، مشخصات فنی ضعیف‌تر پلی‌استیشن ۵ نسب به رقیب خود یعنی اکس‌باکس سری اکس نیز موجب گُر گرفتن آتش نارضایتی‌ها شد.

اما واکنش توسعه‌دهندگان درباره‌ی رویداد شب گذشته چه بود؟ این‌طور که به‌نظر می‌رسد آن‌ها که سال‌ها است برای پلتفرم‌های مختلف بازی می‌سازند و سرد و گرم این حرفه را چشیده‌اند، توجه چندانی به ۲ عدد ترافلاپس بالاتر و یا پائین‌تر نداشته و بابت مشخصات کُلی این کنسول و مخصوصاً حافظه‌ی SSD آن، هیجان‌زده‌اند. در ادامه و همراه با شما مروری خواهیم داشت بر واکنش برخی از این توسعه‌دهندگان:

کرت مارگنائو (Kurt Margenau)، کارگردان The Last of Us Part II از استودیوی ناتی داگ (Naughty Dog):

هنوز سرم درباره‌ی مشخصات حافظه‌ی SSD پلی‌استیشن ۵ گیج می‌رود. به‌نظر می‌رسد مردم نمی‌دانند به این‌خاطر ممکن است چه جهش بزرگی از حیث طراحی بازی صورت بگیرد؛ مخصوصاً برای توسعه‌دهنده‌ی فرست پارتی که دیگر مجبور نیست همه‌چیز را تا حد ممکن ریز و ساده پیاده‌سازی کند. این مورد تا این لحظه بزرگ‌ترین جهش دوران کاری من است و نمی‌توانم برایش صبر کنم.

آنتونی نیومن (Anthony Newman)، دیگر کارگردان The Last of Us Part II:

مهم‌ترین بخش سخنرانی سرنی درباره‌ی حافظه‌ی SSD پلی‌استیشن ۵ (و تمام سخت‌افزارهای مرتبط با ورودی/خروجی) بود که با ازبین بردن محدودیت‌هایی که سر دو نسل قبلی کشیده‌ایم، به‌طور اساسی تمام رویکرد ما برای طراحی بازی‌های ویدئویی را تغییر خواهد داد.

جمیز کوپر (James Copper)، کارمند سابق ناتی داگ:

زمانی که مارک سرنی از تصویر پائین به‌عنوان نمونه‌ای از محدودیت‌های طراحی برای پلی‌استیشن ۴ استفاده کرد، کوپر با انتشار آن، اینچنین واکنش نشان داد:

با دیدن این تصویر احساس کردم احضارم کرده‌اند. بدون شک ساخت این طرح برعهده‌ی من بود.

کوری بارلوگ (Cory Barlog)، کارگردان God of War 2018 از استودیوی سانتامونیکا (Santa Monica):

هنگامی که مارک سرنی مشغول صحبت درباره‌ی مشکلات مربوط به افزایش دمای کنسول پلی‌استیشن ۴ بود، یکی از کاربران در توییتر تصویری از این کنفرانس مطبوعاتی را توییت کرد و نوشت: “تائید شد که تبرها بیشتر از ماشین‌ها قدرت مصرف می‌کنند.” این توییت با واکنش بارلوگ مواجه شد:

 

کاملاً همین‌طور است!

اد بون (Ed Boon)، خالق سری Mortal Kombat از استودیوی ندررلم (NetherRealm):

حدس می‌زنم برخی از شما “بچه‌ها” به‌قدر کافی سن ندارید که بدانید مارک سرنی، کسی که سخنرانی مربوط به پلی‌استیشن ۵ را انجام داد، طراح و برنامه‌نویس بازی فوق‌العاده‌ی Marble Madness برروی دستگاه‌های آرکید دهه‌ی هشتاد میلادی بوده است… آن هم در سن ۱۷ سالگی.

رندی پیچفورد (Randy Pitchford)، مدیرعامل استودیوی گیرباکس (Gearbox):

عالی بود. برای بخش مربوط به ورودی/خروجیِ آن بسیار هیجان‌زده هستم.

مت فیلیپس (Matt Phillips)، سازنده‌ی بازی Tanglewood و عضو سابق استودیوی کرایتک (Crytek):

به‌عنوان کسی که بیش از ۱۵ سال برروی ساخت ۲۴ بازی AAA برای سخت‌افزارهای نینتندو، مایکروسافت و سونی کار کرده‌ام، نه من و نه هیچ‌کس از هم‌کارانم هرگز از عبارت “ترافلاپس” به عنوان معیار سنجش بازی استفاده نکرده‌ایم. فقط این کلمه را کنار بگذارید چون کاملاً بی‌معنی است.

پلی‌استیشن ۵ در تعطیلات سال ۲۰۲۰ میلادی به بازارهای جهانی عرضه خواهد شد. در صورت تمایل، مقایسه‌ی اجمالی مشخصات فنی این کنسول با اکس‌باکس سری اکس از طریق این نشانی در دسترس شما است.

0
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • mahdi.r گفت:

    خیلی ممنون آقای نصرتی
    نسل بعد خیلی قراره جالب باشه سونی میتونست دقیقا همون کاری که مایکرو کردو بکنه یعنی هرچی کنسول های این نسل داشتنو چند برابر کنه و در اون صورت کنسولشم گرون میشد ولی اگر همه کنفرانس سونی رو دیده باشن مارک سرنی(یکی از باهوش ترین آدمای این صنعت) گفت ما میخوایم ps5 هم انقلابی باشه هم یه جهش از نسل قبل خب مایکرو فقط رو قسمت جهش کار کرد و تمام مشخصات xbox1x رو دوبرابر کرد اما سونی دنبال بخش انقلابی رفتو کار اای مختلفی انجام داده از ۳D audio گرفته تا ssd بخش های پیچیده ای که تو کنفرانس گفت و تاکیید داشت برای اولین بار داره اتفاق میوفته
    کسایی که چند نسله گیمرن میدونن اول این نسل و نسل قبل وقتی از سخت افزار نهایی هر دو کمپانی رونمایی شد خیلی از سازنده میومدن و میگفتن که این سخت افزار خیلی حوصله سر بره و فقط قدرت تحلیل داده سخت افزار بالا رفته و ولی هیچ چیز جدیدی در اختیار سازنده ها قرار نداده ولی با این حرفایی که سازنده ها بعد از رونمایی ps5 زدن مخصوصا اولین توییت این پست فکر کنم بالاخره سازنده ها به اون چیزی که میخواستن رسیدن تو مراسم خود مارک سرنی گفت من از سال ۲۰۱۷ به خیلی از جاها سفر کردم (عکسشم نشون دادن از آفریقا تا قطب شمال رفته بود لامصب lol) و با تمام سازنده ها صحبت کردم که بیشتر از همه دوست دارن کنسول های جدید چه چیزی داشته باشن و احتمالا بعد از این همه سفر به این نتیجه رسیده که ssd و ۳D audio مخصوصی که به شدت کاستومایز شده بهترین چیز برای سازنده هاست مثلا یه مقاله تو همین گیمفا اومده بود که بازی god fall به این دلیل انحصاری شده چون فقط ssd سونی از پسش برمیاد و امکان انجام کارهایی خاص رو به سازندش میده یا یه مقاله دیگه که یه سازنده ۶ یا ۷ ماه پیش بود فک کنم که میگفت سخت افزار کنسول جدید مایکرو حوصله سر بره و چیز جدیدی نداره الان خیلیا دارن از سونی بد میگن بخاطر مراسمش و باید بگم حق دارن مراسم دیروز اصن برای فن ها و گیمر ها نبود و بیشتر سازنده هارو هدف قرار داده بود و با بازخوردی که از سازنده امروز شاهد بودیم سونی به هدفش رسیده تنها اشتباه سونی این بود که با چند تا بازی کاری که ssd قراره انجام بدرو نشون نداد که البته منطقی هم هست چون اون همونwow moment هست که سونی میخواد تو مراسمی که از بازی ها و قیمت کنسول رونمایی کنه لازمش داره در کل ممکنه تمام این حرکت های جدید سونی به ضررش تموم شه ولی با مایند شیر ای که سونی تو این نسل پیدا کرد طرفدارای جدیدی که پیدا کرد فکر نکنم سازنده ها بیخیال ps5 و قابلیت های جدیدش بشن

    0
    0
  • Mad19101991 گفت:

    سلام به بچه هاای جدید و قدیمی گیمفا…
    نام کاربری قبلیم luckyluck بود و بعد از مدت ها برگشتم…یه جعلی هم به اسم دالتون دیدم که هر کی هست واسه خودشه… ارتباطی با من نداره! این اکانت جدیدم هم از آخر اسمم mohammad و تاریخ تولد میلادیم برداشتم… میتونین محمد هم صدام کنین…
    خیلی از بچه های قدیمی مثه مهرداد، امیرعلی،sina،سامان،میلاد،PS4،علیرضا، altair و خیلیای دیگه نیستن ولی سل و محمدرضا رو cpt McMillan رو فک کنم دیدم…امیدوارم هرجا هستین خوب باشین…
    پیشاپیش سال نو رو هم تبریک میگم…

    0
    0
  • Alireza_yoo گفت:

    ترافلاپس که واقعا مهم نیست به عنوان مثال vega 64 حدود ۱۲٫۴ ترافلاپس هست و از gtx 1080 هم ضعیفتره یا همین gtx 1080 نه ترافلاپسه و اندازه rtx 2060 با هفت ترافلاپس برابره مهم چطوری طراحی معماری gpu هست من که پولم نمیرسه پی اس فایو بگیرم فعلا با همین پیسی ادامه میدم اگه پول دستم اومد میخرم کاری ب گرافیکش ندارم که کمتر ایکس باکسه الان سه ساله gtx1080 i دارم و اکثر بازیارو روی بالاترین کیفیتم رفتم ولی اصلا فرقی با gtx 1070 که قبلا داشتم نداره بخاطر همون ده بیس درصد قدرت بیشتر کلی پول پیاده شدم و پشیمونم و بنظرم هر کی خواست کنسول بخره سلیقه ای بخره کاری به قدرت نداشته باشه من خودم اگه دیدم انحصاری هایی مثل گاد و بلادبورن برای پیسی اومد سراغ پی اس فایو نمیرم ولی بعیده که بیاد الان من اکثر انحصاری های مایکرو رو کرکی زدم چون راه دیگه ای نداشتم و البته واقعا حال کردم باهاشون مخصوصا فورزا ۴ ولی هیچ کدومش برام اندازه بلادبورن و گاد خاطره نساخت

    0
    0
  • mbox گفت:

    مقل اینکه سرنی بعد کنفرانس شروع کرده به واریز

    0
    0
  • بنظرم باید صبر کرد و دید قیمتها چجوری خواهد بود و همینطور عملکرد بازیها رو کنسول.

    0
    0
  • از نظر سخت افزار و سرویس ها مایکرو برندس ولی مهم ترین بخشش بحث انحصاری هاس که سونی و مایکرو معلومه با توجه به استدیو هایی که خریدن میخوان خشتک همو بدرن!!!

    0
    0
  • Alireza snake گفت:

    به نظر من اینا اصلا مهم نیست واقعا مهم بازیه(خطابم فنای ps هست که عصبی نشن از این موضوع نه اینکه بگم ps از ایکس باکس بهتره و اینا این بحثا دیگه واقعا مسخرس) آقا برین لذت ببرین لذت بازی های جدیدی که قراره بیاد لذت ادامهgow سالنت هیل بازی بعدی ناتی اسپایدر من ۲ و….
    من خودم به شخصه اگه خبر خرید آی پی های کونامی توسط سونی (نه برای اینکه انحصاری دوست دارم بشن بلکه برای اینکه این آیپی ها بی نظیرن و حیفه خاک بخورن) بیاد خیلی بیشتر از یه خبر مسخره ای مثل ۲۰ ترافلاپس و از این چرت و پرتا خوشحال میشم

    0
    0
  • ALFAR3D گفت:

    اد بون که کلا شوخی میکنه ولی وسط شوخی متلکشو میگه و واقعا هم راست میگه خیلیا سر رشته ندارن ولی این به این معنیه که میخواد بگه چون تحمل بحث های تخصصی رو ندارید یعنی نوب هستید که مشکل حرفای تخصصی سرنی نبود مشکل این بود کمتر بودن قدرت پلی ۵ بود که فدای ssd شده…./
    مت فلیپس!؟!؟اینکه میگه عبارت ترافلاپ کاربرد نداره تو بازی راست میگه نداره ولی اشتباه برداشت نکنید خودش گفته برای سنجش بازی از عبارت ترافلاپ استفاده نمیشه چون بی معنیه متا و یوزر اسکور ملاکه./ترافلاپ یه عدده که قدرت گرافیک رو نشون میده و خب باهاش میتونید به صورت ساده متوجه بشید که کدوم قدرتش بیشتر از کدومه…/
    ولی جدا برای توسعه دهنده ها خبر خوبیه که این مقدار سرعت از یه سری محدودیت ها در میان ولی خب اینم بدونید با ssd شدن حافظه کنسولا به معنیه اینه که بازیای مولتی پلتفرم هم ازش استفاده میکنن و دارندگان کامپیوتر هم باید سیستم خودشونو(حداقل برای حافظه) رو ارتقا بدن چون ssd تبدیل به استاندارد شده و ناچارا باید همراه با تکنولوژی حرکت کرد…/و اینکه برای کسایی که نمیدونن اینه که سرعت ssd پلی ۵ بالا نیست چون خود سرنی هم اشاره کرد که چون درگاه pci الان نسل ۴ اومده پس ssd های نسل بعدی که میان از لحاظ سرعت میتونن به ۷ گیگ بر ثانیه برسن که خب اونا یه چیز دیگن…/

    0
    0
  • Rezagamer69 گفت:

    سلام دوستان امیدوارم حالتون خوب باشه
    فکر نکنم کسی اینجا منو بشناسه چون این اولین کامنتم تو گیمفا هست ولی حدودا ۸ ساله مستمر گیمفا و مقالاتش رو دنبال میکنم و صمیمانه از آقای بابایی و بقیه نویسنده ها تشکر و قدر دانی میکنم بابت تلاش بی وقفشون و حالا نزدیک تحویل سال تصمیم گرفتم که وارد بخش کامنت بشم و لازمه که خودمو معرفی کنم

    بنده حقیر کوچیک شما رضا هستم با ۱۷ سال سابقه گیمری و با آتاری و سگا شروع کردم و باید اعلام کنم فن منطقی و بدون تعصب سونی هستم و خاطرات شیرینی با تمام کنسول های سونی داشتم و از خانواده ایکس باکس فقط کنسول افسانه ای ۳۶۰ رو تجربه کردم که کنسول خارق العاده ای بود

    در کل از همه کاربران گیمفا چه سونی فن چه مایکرو فن و چه پیسی فن تشکر میکنم و کوچیک همشونم که این کامنتمو خوندن و امیدوارم منو در خانواده بزرگ گیمفا شریک بدونین و سال خوبی رو برای همتون آرزومندم

    0
    0
  • ASSADullah گفت:

    مت فیلیپس (Matt Phillips)
    به‌عنوان کسی که بیش از ۱۵ سال برروی ساخت ۲۴ بازی AAA برای سخت‌افزارهای نینتندو، مایکروسافت و سونی کار کرده‌ام، نه من و نه هیچ‌کس از هم‌کارانم هرگز از عبارت “ترافلاپس” به عنوان معیار سنجش بازی استفاده نکرده‌ایم. فقط این کلمه را کنار بگذارید چون کاملاً بی‌معنی است.

    0
    0
  • javad گفت:

    مهم لذت بردنه حالا هر پلتفرمی میخواد باشه

    0
    0
  • Milad8tech گفت:

    کوری بارلوگ: تبرها بیشتر از ماشین‌ها(همون یه دونه بازی انحصاری ROTFL ) قدرت مصرف می‌کنند. من که پیسی دارم و کسایی که ایکسباکس دارن واقعا خورد شدیم با این حرف ROTFL واقعا راسته که ترافلاپس بی معنیه

    0
    0
  • mili milad گفت:

    از این به بد دیگه کارت گرافیک یا رم اینا نگیریم بریم هارد بگیریم…

    0
    0
  • KaneLadyBeeg گفت:

    اصلا دوست ندارم بعد از دیدن این همه نظر توسعه دهندگان بزرگ در باره کنفرانسی که مارک سرنی داشت صحبت میکرد ! بیام نظرات کارشناسانه متخصصین گیمفارو بخونم Smile واقعا دلم نمیخواد نظرم نسب به این بزرگا عوض شده Smile

    0
    0
  • Ps4gamer18 گفت:

    دلم به حال گروه سبز میسوزه ۹ سال پیش بخاری دادن الانم یخچال Kissing Kissing

    0
    0
  • Ps4gamer18 گفت:

    Ps2 دیگری در حال تکرار است و تحقیر ایکس باکس برای چهارمین نسل را بزودی خواهیم دید
    ختم کلام

    0
    0