مصاحبه با سازندگان Ori and the Will of the Wisps | صحبت در مورد جزئیات بازی و موارد دیگر
شکی در این موضوع وجود ندارد که بازی Ori and The Blind Forest یکی از بهترین عناوین سبک مترویدوانیای ساخته شده در نسل جاری بود. تیم سازندهی این بازی زیبا که مدتی پیش به جمع استودیوهای تحت مدیریت شرکت مایکروسافت ملحق شد، به تازگی نسخهی دوم این سری را نیز به بازار عرضه کرده است. با توجه به آنچه که تا به امروز از بازی دیدهایم، به نظر میرسد تیم سازنده مصمم است تا نسخهی دوم را از هر نظر و در تمامی بخشها بهبود ببخشد.
طبیعی است که بسیاری از هواداران بیصبرانه منتظر فرصتی هستند تا بتوانند شخصا به تجربهی بازی Ori and the Will of Wisp پرداخته و یا اطلاعات جدید از آن کسب کنند. از این رو، وبسایت Gamingbolt به تازگی با آقای دنیل اسمیت (Daniel Smith)، تهیهکنندهی ارشد بازی Ori and the Will of the Wisps، دربارهی موضوعات مختلفی همچون دنیای بازی و مکانیکها و ویژگیهای جدید آن مصاحبه کرده است. اگر شما نیز از هواداران این بازی زیبا هستید، توصیه میکنیم این مصاحبهی شنیدنی را از دست ندهید.
آیا ساختن دنبالهی بازی محبوبی همچون Ori and The Blind Forest به خصوص که هواداران از شما انتظار داشتند نسخهی جدید به همان خوبی و یا حتی بهتر از نسخهی اول باشد، کار دشواری بود؟
زمانی که ما تصمیم گرفتیم ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps را شروع کنیم، برنامه داشتیم بخشهایی از بازی Ori and the Blind Forest که بازیبازان عاشق آن بودند را حفظ کرده و در عین حال آن را بیش از گذشته و آنچه که در زمان ساخت نسخهی اول توان داشتیم، ارتقا دهیم. ما میخواستیم چیزهای بیشتری برای اکتشاف را در همان جهانی که بازیبازان چنین واکنش مثبتی را به آن نشان داده بودند، قرار دهید. از نظر من استرس و فشار اصلی به موضوع ظاهر شدن در حد انتظارات و در سطح بازی اول مربوط نبود و بیشتر به این مسئله وابسته بود که میخواستیم در کنار قرار دادن بازی در اختیار بازیبازان بیشتر، محصولی را تولید کنیم که هواداران آن را دوست داشته باشند. این انتظاری است که ما همیشه از خودمان داریم و تقریبا برروی هر کاری که انجام میدهیم، تاثیر میگذارد.
آیا میتوانید توضیحات بیشتری دربارهی سیستم شاردها (Shards) در بازی و تاثیر آن برروی مبارزات و جابهجایی در محیط را ارائه دهید؟
سیستم شاردها یک سیستم جدید و گسترده در بازی است که به بازیبازان اجازه میدهد تواناییهای Ori را به شکلهای مختلف شخصیسازی کنند. بازیبازان میتوانند از ۳ شارد به صورت همزمان استفاده کنند که البته با ارتقاءهای مختلف این تعداد افزایش خواهد یافت که این تنوع بالای تواناییهای مختلف در بازی به Ori اجازه میدهد با هر سبک و سلیقهای هماهنگ شود. با توجه به وجود ۳۵ شارد مختلف در بازی و ارتقاءهای مختلف موجود، تقریبا بینهایت ترکیب مختلف در بازی وجود دارد تا بازیبازان بتوانند ترکیب دلخواه خود را انتخاب کنند.
نکتهی جذاب در سیستم شاردها برای ما این است که میتواند Ori را در دسترس تعداد بیشتری از کاربران قرار داده و به بازی اجازه میدهد که هم دشوارتر و هم آسانتر شود و این ویژگی برای یک بازی عرضه شده برروی اکسباکس گیم پس کالا مناسب است. برای مثال، بازیبازان باتجربه میتوانند با تبدیل شدن به یک توپ شیشهای، میزان آسیب دریافتی خود و همچنین آسیب وارد شده به دشمنان را به شدت افزایش دهند. این در حالی است که بازیبازان تازهکار میتوانند از تواناییهایی مانند Sticky Shard استفاده کنند که به شما اجازه میدهد بدون هیچ زحمتی از دیوار بالا بروید که این موضوع رفت و آمد در محیط را بسیار آسان خواهد کرد. حقیقت این است که برای تمام بازیبازان یک گزینهی مناسب در بازی وجود دارد تا بتوانند تجربهی دلخواه خود از بازی را داشته باشند. البته ما نیز بسیار هیجانزده هستیم تا ببینیم بازیبازان چه ترکیبهای جدید را خلق خواهند کرد.
یکی دیگر از ویژگیهای جدید بخش مبارزات بازی Will of the Wisp وجود چندین سلاح مختلف است. آیا میتوانید به ما بگویید که چند نوع سلاح در بازی وجود داشته و آنها از چه نظر با هم تفاوت دارند؟
Ori and the Will of the Wisps سلاحهای متنوعی را در اختیار بازیبازان قرار میدهد که این موضوع سیستم مبارزات بازی را به شدت و به چیزی ورای بازی نخست ارتقا خواهد داد. همانند شاردها، بازیبازان میتوانند به صورت همزمان ۳ سلاح مختلف را در اختیار داشته باشند و تواناییهای Ori در مبارزات را به سلیقهی خود شخصیسازی کنند. اولین سلاحی که بازیبازان در بازی کسب میکنند، یک شمشیر است که یک سلاح سریع و منعطف با قابلیت استفاده در شرایط مختلف را در اختیار شما قرار خواهد داد. البته شما به سرعت سلاحهای بیشتری را در طول بازی به دست میآورید. از یک چکش سنگین برای وارد کردن ضربات قدرتمند گرفته تا یک کمان برای اضافه کردن حملات از راه دور به بازی، به طور حتم سلاحی در بازی وجود دارد که نیازهای شخصی هر بازیباز را برآورده خواهد کرد.
با در نظر گرفتن تعداد سلاحها، شاردها و مکانیکهای مختلف پیشرفت در بازی، به نظر میرسد ترکیبهای مختلفی در بازی Will of the Wisps وجود خواهد داشت. در زمان توسعهی بازی، اضافه کردن این ویژگی تا چه حد برای شما اهمیت داشت؟
بیشتر از تنوع ترکیبهای مختلف در بازی، قرار دادن بازی در دسترس دستههای مختلف بازیبازان برای ما اهمیت داشت. اگرچه بازیبازان Ori and the Blind Forest را دوست داشتند ولی ما بازخوردهای زیادی از سوی کاربران علاقهمند دریافت کردیم که نتوانسته بودند بازی را به خاطر سطح بالای دشواری آن، تجربه کنند. با تغییر در ساختار سیستم مبارزات و اضافه کردن سیستم شاردها به بازی، ما به بازیبازان حرفهای این امکان را دادیم تا بتوانند توانایی و مهارت خود را آزمایش کنند و در عین حال به کاربران جدیدتر کمک کرده و بازی را کمی برای آنها سادهتر کردیم. هر دو سیستم بسیار انعطافپذیر بوده و قابلیت تکرار بالایی را به بازی بخشیدهاند که از نظر ما این ویژگیها زمانی که قصد دارید بازی را از همان روز نخست و از طریق اکسباکس گیم پس در اختیار تعداد زیادی از مخاطبین قرار دهید، بسیار مهم است.
حرکت و جابهجایی در محیط یکی از مهمترین ویژگیهای بازی اول و البته یکی از بهترین و لذتبخشترین ویژگیهای آن بود. شما چه اقداماتی برای بهبود بازی Will of the Wisps در این زمینه انجام دادهاید؟
یکی از مهمترین انتقادهایی که ما از سوی بازیبازان Ori and the Blind Forest دریافت کردیم این بود که شما بهترین و جذابترین قدرتها و تواناییها را تا اواخر بازی کسب نمیکردید. به همین خاطر، ما میخواستیم در بازی Ori and the Will of the Wisps اساسیترین تواناییها همچون Double Jump، Dash و یا bash را زودتر در دسترس کاربران قرار دهیم تا به آنها در جابهجایی در محیط کمک کند. علاوه بر این، ما تلاش کردیم تواناییهای مورد علاقهی کاربران را حفظ کرده و آنها را گسترش دهیم. به همین دلیل، شما به راههای متنوع و جدیدی برای جابهجایی در محیط دسترسی خواهید داشت و میتوانید در طول ماجراجویی خود برای کسب مهارت بیشتر در استفاده از آنها تلاش کنید.
آیا میتوانید دربارهی بزرگی نقشهی بازی، به خصوص در مقایسه با Blind Forest صحبت کنید؟
Ori and the Will of the Wisps از هر نظر بسیار بزرگتر از بازی اول خواهد بود و این شامل نقشه نیز میشود. بازیبازان میتوانند به گشت و گذار در جهانی که تقریبا سه برابر جهان نسخهی اول است، بپردازند. ما مشتاقانه منتظر هستیم ببینیم بازیبازان چگونه در برخورد با اتفاقات غافلگیر کنندهای که در طول بازی با آن روبهرو میشوند، واکنش نشان خواهند داد.
حال که صحبت از نقشه شد، باید بگویم که یکی از مهمترین ویژگیهای بازی نخست تفاوت مناطق مختلف از نظر تنوع و طراحی بود که البته یک بهانهی بسیار خود برای نشان دادن هنر فوقالعاده بازی نیز به شمار میرفت. آیا بازیبازان میتوانند انتظار تنوع و گستردگی مشابهی را از جهان Ori and the Will of the Wisps داشته باشند؟
داشتن نقشهای سه برابر بزرگتر از بازی اول به مناطقی بسیار متنوعتر از گذشته برای اکتشاف ختم شده است. اگرچه نقشهی کلی بازی Ori and the Will of the Wisps سه برابر شده است ولی مناطق از نظر وسعت مشابه نسخهی قبل باقی ماندهاند. از این رو بازیبازان مناطق مختلفی را برای گشت و گذار در اختیار خواهند داشت و این موضوع به طراحان و هنرمندان بااستعداد ما اجازه داد به خوبی از خلاقیت خود استفاده کنند. در بازی Blind Forest، برای ما مهم بود که مناطق در کنار داشتن ظاهری متفاوت، احساسی کاملا متفاوت را نیز به مخاطب القا کرده و معماهای خاص و یا مکانیکهای مورد نیاز متفاوتی برای عبور از آن منطقه را در اختیار کاربر قرار دهند. از نظر فلسفهی طراحی، بازی Ori and the Will of the Wisps نیز از این قضیه مستثنا نبوده و من باور دارم که کاربران از اکتشاف در دنیای بازی شگفتزده خواهند شد.
یکی دیگر از موارد جدیدی که به بازی Ori and the Will of the Wisps اضافه میشود، NPCها هستند که برخی از آنها میتوانند ماموریتهای جانبی مختلفی را در اختیار کاربر قرار دهند. کاربران باید چه انتظاراتی از این ماموریتهای جانبی داشته باشند؟ آیا میتوانید اطلاعات بیشتری از این ماموریتهای جانبی شامل ماهیت، محتوا و تاثیر آنها در داستان بازی را در اختیار ما قرار دهید؟
با بزرگتر شدن جهان بازی، ما میخواستیم بازیبازان را به گشت و گذار و اکتشاف در دنیای بازی تشویق کنیم و اضافه کردن ماموریتهای جانبی اهمیت بیشتری به این موضوع بخشیده است. اگرچه برخی از ماموریتهای بازی شامل انجام وظایفی ساده میشوند ولی دیگر ماموریتها بازیبازان را به یک سفر هیجانانگیز برده و به شما اجازه میدهد داستان و گذشتهی بسیاری از شخصیتهایی که Ori در طول مسیر با آنها آشنا میشود را کشف کنید. اگرچه ما نمیخواهیم با دادن اطلاعات زیاد داستان بازی را برای شما فاش کنیم ولی بازیبازان میتوانند همان سطح از احساس و ارتباط که در داستان اصلی وجود دارد را از ماموریتهای جانبی نیز انتظار داشته باشند.
سبک مترویدوانیا در سالهای اخیر به شدت احیا شده و بازی Ori and the Blind Forest تا حد زیادی مسئول این اتفاق بوده است. آیا بازی دیگری در این سبک وجود دارد که نظر شما را بیش از دیگران به خود جلب کرده و یا حتی در تصمیمات شما در طول ساخت بازی تاثیر گذار بوده باشد؟
ما عاشق این سبک هستیم و من فکر میکنم که بازیهایی همچون Hollow Knight، Dead Cells، Bloodstained و بسیاری موارد دیگر در پیشرفت این سبک بسیار عالی عمل کردهاند. ما تلاش داشتیم با بهره گرفتن از ویژگیهای خاص بازی Ori and the Will of the Wisps مانند روایت داستان، طراحی هنری، سیستم مبارزات و تواناییهای تکنیکی، محصولی را تولید کنیم که در این سبک که از بازیهای فوقالعاده سرریز شده است، تا حد ممکن متفاوت از دیگران باشد.
تمام کردن بازی Ori and the Will of the Wisps به طور متوسط چه مدت طول خواهد کشید؟
با توجه به این که در سبک مترویدوانیا هر بازیباز سبک مورد علاقهی خود را خواهد داشت، کمی دشوار است که بتوانیم یک عدد مشخص را برای این موضوع بیان کنیم ولی بازی سه برابر بزرگتر از نسخهی قبل بوده و چیزهای بسیاری برای اکتشاف وجود خواهد داشت. علاوه بر این، با توجه به ترکیبهای مختلف سلاحها و شاردها، بازیبازان میتوانند بازی را مجددا انجام داده و یک تجربهی کاملا متفاوت را داشته باشند.
آیا بازی شامل ویژگیها و بهبودهای خاصی برای کنسول اکسباکس وان اکس میشود؟ آیا امکان تجربهی بازی با رزولوشن ۴K و نرخ فریم ۶۰ وجود خواهد داشت؟
به شما اطمینان میدهیم که بازی Ori and the Will of the Wisps در حالت HDR با رزولوشن ۴K و نرخ فریم ۶۰ برروی کنسول اکسباکس وان اکس اجرا خواهد شد. بازی برروی این سختافزار واقعا زیبا به نظر میرسد.
از نظر رزولوشن و نرخ فریم، بازی برروی اکسباکس وان اصلی چگونه اجرا خواهد شد؟
برای ما بسیار مهم بود که بتوانیم به یک عملکرد برابر برروی سختافزار اکسباکس وان اصلی نیز دست پیدا کنیم. ما باور داریم که به این هدف رسیدهایم ولی با این حال، یک بهروزرسان جدید مدتی پس از عرضهی بازی منتشر میشود که با اعمال برخی بهبودها به شما اجازه میدهد برروی هر سختافزاری به نرخ فریم ۶۰ دست پیدا کنید.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
من این شاهکار را رو لپ تابم بازی کردم. ایکس باکس فنا تا عمر دارن باید به این بازی افتخار کنن.
دوستان اوری بازی نیستش که بشه با با بازیهای سونی مقایسش کرد…(البته کل بازیای مایکرو)
این تعصب مسخره را بزار کنار وقتی یه بازی خوبه دیگه جر و بحث علیهش برا اینکه بد جلوه بدیش بی فایدس مثل death stranding
یه عمر این سایتو و اون سایت و مسخره کردیم اخرش سر خودمون اومد… عقده ای بازی تا کجا اخه؟
خدایه من تو چیمیگی اینجا؟ چرا آبرویه پلی استیشن فن هارو میبرید بعضیاتون! الان یعنی چی خب این جملت این بازیو باید تو سبک خودش مقایسه کنی نه با چیزه دیگه واقعا اینم نمیدونی باید حتما یکی بیاد بگه؟
باشه تو راست میگی .میگم خبر بیشتر میخوره به ایکسباکس و پی سی تو چرا میای جای که تعلق نداری برو خوش باش با انحصاری سونی.ولی سرکله انحصاری سونی پیدا شد روی پی سی.کرک شده میزنیم تا امثال تو بیشتر بسوزند.البته بازیهای سونی هم فقط داستانی هستن نه آنلاینارزش خرید نسخه اصلی ندارن
انحصاری بهشتی:inlove: :inlove: :inlove:
این روزا فقط ori میچسبه یعنی آدم رو از این جهنم میکنه میبره به بهشت خودش :inlove: ولی جالبه میگه واسه مدت زمان تموم کردنش نمیتونم یه عدد مشخص بگم برادر پس چرا اومدی اچیومنت گذاشتی که باید زیر چهار ساعت تموم کنیم 😀 😐
من این بازی غیر انحصاری رو دارم بازی میکنم. بازی قشنگی هستش ولی به قشنگی ۱ نیست
خیلی حال به هم زنی
بازیش انحصاری باشه یا نباشه چه دخلی به منو تو داره
اتفاقا این شمارش انحصاریه شماره یکشه که نیست
یکم بزرگشو توروخدا همیشه رو حالت دفاعی هستی انگار یکی میخواد بهت حمله کنه
از هالو نایت الهام گرفتن و بازی صدبرابر بهتر شده
هرچیزی تو بازی ی انیمیشن داره حتی دیوار وقتی با پتک میزنی ترک میخوره
کلی دشمن اضافه شده که تو یک فقط چندتا دشمن بود
باس فایت اضافه شده که اصلا یکش نمیفهمید باس فایت چیه
من ۱۰درصد بازی رو ۵ ساعت واسم طول کشید چون از ذره ذره بازی دارم لذت میبرم و تموم سوراخ سمبه هاشو میگردم
به نظرت Horizon Zero Dawn چند ساعت بعد از عرضه رو پلتفرم مایکروسافت ویندوز کرک میشه؟
خیلی منتظرشیم.
من یک و دوشو بازی کردم ، یکش خیلی عالی بود دوش عالی تر بود :heh:
همین روزاست که برم سراغ این شاهکار
اصلا واقعا عالی مخصوصا پایانش …..گریه داشت
اوووف
کنار رد دد میزنم ترکیبی خوبی از اب درومده
عالیه
الان یکی میاد میگه رد دد بهتر از اینه یکی مثله (Arash.last of us)
تا اینجای ۲۰۲۰
پلی استیشن
ام ال بی د شو با متای ۸۳
گرن بلو فانتزی با متای ۷۹
دریمز با متای ۸۹
نی اوه ۲ با متای ۸۷
پرسونا رویال با متای
ایکس باکس
اوری با متای ۸۸
اولا برو شیرتو بخور دومن اوری شده ۹۱ بیبی، بعد دور روز به طور سوزش وارانه شد ۸۹
فردا هم امتحان داری چرا داری تو نت میچرخی
عزیز دل یکم حرف زدن رو یاد بگیر این سبک رو همه بلدن فقط شعور دارن استفاده نمیکنن
اوری هم الان متاکریتک رو چک کن ۸۹ هست و داره به ۸۸ هم نزدیک میشه
یعنی چی الان؟ زیر این پست میای اینو میگی؟ به خدا من خجالت میکشم دیگه بگم سونی فنم ابرو هرچی سونی و سونی فن رو بردید
درود بر همه بچه های گیمفا بچه ها به نظرتون ps5 بیاد تو ایران چقد قیمتشه؟؟؟؟
سلام داداش
PS4 slim چنده الان؟ ۳ برابرش کن!!
تا وقتی پلی ۵ بیاد دلار حداقل حداقل در خوش بینانه ترین حالت به ۲۰ تومان رسیده.قیمت پلی ۵ ۵۰۰ دلار ۱۰۰% هست. پس ۵۰۰ ضربدر ۲۰۰۰۰ = ۱۰ میلیون تومان حالا چون این ها عمده میخرن ولی از اون طرف پول گمرک و دلال و … هست شما حداقل روی همین ۸ تا ۱۰ میلیون حساب کن اصلا و ابدا هم به پایین تر فکر نکن.بالاخره باید چوب بی غیرت بودن و متعصب بودنمون رو بخوریم خوبه
ببین تقریبا ۵۰۰ دلار با ارز الآن پی شه هفت ملیون و پونصد با بازی و لوازم جانبی یه ده تومن از حالا برو جور کن
بچه ها از همتون ممنونم راهنمایی کردید خدا از کجا بیارم با این وضعیت اقتصادی
بچه ها من دارم بازی میکنم واقعا یک شاهکار ابدیه
سلام بچه ها اوری رو بازی نکنین خیلی چرته بار اول که بازی کردم ۷ درصد از بازیو رفتم ی جا بود دو سه بار شکست خوردم بعد از تو ی دری بازی اومد که اصلا بازش نکرده بودم و اونجا گیر افتادم خیای تلاش کردم درست بشه ولی نشد و مجبور شدم از اول بازیو شروع کنم الان ۳۲ درصد از بازیو اومدم تو سرزمین شن ها دو تا stonekey باید بگیری تا در باز بشه یکیشونو گرفتم بعدی رو خواستم بگیرم خودم دیدمش جلو چشمم بود ی بار باختم دوباره که اومدم دیدم از رو اون سنگه برگشتم ولی سنگو ندارمو الان هم ناپدید شده نمیدونم چیکار کنم خیلی مسخرست
کل بازی یه طرف و آلبوم موسیقی این اثر یه طرف! یعنی چیزی فراتر از حد تصور! من کلکسیونی از آلبوم های موسیقی فیلم ها و بازی هارو دارم ولی تا حالا به همچین چیزی بر نخورده بودم! ۶۰ ال ترک داده یکی از یکی قشنگتر!
دوستان پی سی گیمر خودم طبق گفته های گیم اسپات nioh 2 قراره نوامبر روی پی سی منتشر بشه مثل نسخه قبل