بررسی لپ‌تاپ هواوی Matebook X Pro نسخه ۲۰۱۹ | یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار - گیمفا
بررسی لپ‌تاپ هواوی Matebook X Pro نسخه ۲۰۱۹ | یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار - گیمفا
بررسی لپ‌تاپ هواوی Matebook X Pro نسخه ۲۰۱۹ | یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار - گیمفا
بررسی لپ‌تاپ هواوی Matebook X Pro نسخه ۲۰۱۹ | یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار - گیمفا

بررسی لپ‌تاپ هواوی Matebook X Pro نسخه ۲۰۱۹ | یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار

مهرداد میرشاهی
۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - 20:00
بررسی لپ‌تاپ هواوی Matebook X Pro نسخه ۲۰۱۹ | یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار - گیمفا

در طول ماه‌های گذشته وب‌سایت T3 زمان زیادی را صرف بررسی و آزمایش لپ‌تاپ‌های مختلف با قابلیت حمل بسیار بالا کرده است. این بار نوبت به بررسی محصول جدید شرکت هوآوی یعنی Huawei MateBook X Pro رسیده است. این لپ‌تاپ که با داشتن ظاهری بسیار شبیه به محصولات سری MacBook تحت سیستم عامل ویندوز ۱۰ کار می‌کند، نظر بسیاری از کاربران را به سوی خود جذب کرده است.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه نتیجه‌ی این بررسی را بیان کنیم، باید بگوییم که این لپ‌تاپ با داشتن ظاهری بسیار زیبا و کیفیت ساختی عالی، همان تجربه‌ی فوق‌العاده‌ی وعده داده شده از سوی یک محصول با قابلیت حمل بالا را به شما ارائه خواهد کرد. البته این کیفیت عالی و زیبایی چشم‌نواز به یک قیمت نسبتا بالا (این محصول با قیمت ۲۰۰۰ یورو به بازار عرضه می‌شود) نیز منجر شده است.

البته با وجود ارتقا یافتن کارت گرافیک این دستگاه در مقایسه با نسخه‌ی قبل، این لپ‌تاپ همچنان در اجرای عناوین AAA و سنگین با مشکلات زیادی روبه‌رو است. اگر در گرفتن تصمیم خود برای خرید یک لپ‌تاپ قابل حمل و زیبا مردد هستید، توصیه می‌کنیم با ما در ادامه همراه باشید تا با یکدیگر به بررسی جزییات جدیدترین نسخه از لپ‌تاپ MateBook X Pro 2019 بپردازیم.

طراحی و ساخت

بررسی لپ‌تاپ هواوی Matebook X Pro نسخه ۲۰۱۹ | یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار - گیمفا

طراحی لپ‌تاپ MateBook X Pro 2019 به طراحی مدل سال گذشته شباهت بسیار زیادی دارد که البته این تصمیم سازندگان تصمیمی کاملا صحیح بوده است. مدل قبلی این لپ‌‌تاپ در سال گذشته توانست با طراحی زیبای خود بسیاری از کاربران را مجذوب خود کند و شرکت هوآوی با ثابت نگاه داشتن هسته‌ی این لپ‌تاپ در زمینه‌ی طراحی، دوباره موفقیت خود را تکرار کرده است.

طراحی ساده ولی شکیل و زیبای لپ‌تاپ MateBook X Pro در کنار قاب آلومینیومی یک پارچه‌ی آن، حسی بسیار فوق‌العاده را به شما منتقل می‌کند که بیش از هر چیز شما را به یاد محصولات MacBook شرکت اپل (Apple) می‌اندازد. این قاب حالا شامل یک صفحه نمایش تقریبا بدون حاشیه نیز می‌شود که اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم که این دستگاه حالا بهتر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد.

این دستگاه با وزن کلی ۱٫۳۳ کیلوگرم بسیار قابل حمل بوده و با داشتن ضخامتی معادل ۱۴٫۶ میلی‌متر ظاهری بسیار باریک و در عین حال زیبا را پیش روی شما قرار می‌دهد. در گوشه‌ی بالا و سمت راست دستگاه دکمه‌ی دایره‌ای شکل پاور (Power) وجود دارد که نقش حسگر اثر انگشت را نیز برای شما ایفا می‌کند. علاوه بر این، در این دستگاه مجددا از همان صفحه‌کلید با مهندسی بسیار عالی و البته دوربین نه‌چندان دل‌نشین Pop Up در قسمت صفحه‌کلید و همچنین یک تاچ‌پد بزرگ در زیر کلیدها و در قسمت میانی قاب استفاده شده است.

در هر دو طرف صفحه‌کلید یک بلندگوی بسیار باکیفیت قرار گرفته‌اند که در کنار اسپیکرهای قرار گرفته در پایین دستگاه، در مجموع سیستمی چهار اسپیکره را در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر دستگاه را بچرخانید، تنها تفاوتی که در زیر دستگاه و در مقایسه با نسخه‌ی سال گذشته مشاهده می‌کنید، حذف شدن آرم شرکت از قسمت بالایی و تنها باقی ماندن نام سازنده برروی شاسی دستگاه است.

از نظر انواع پورت‌ها، این دستگاه یک عدد USB تایپ سی از نوع تاندربولت ۳، یک عدد USB تایپ سی ۳٫۱، یک عدد USB تایپ سی و در نهایت یک جک ۳٫۵ میلی‌متری برای اتصال هدفون در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

سیستم خنک‌کننده توسط دو کانال هوای تعبیه شده در پشت دستگاه انجام می‌شود. این کانال‌های هوا تنها در صورتی قابل مشاهده هستند که دستگاه را به پشت چرخانده و به صورت مورب به آن نگاه کنید.

MateBook X Pro اگرچه یک طراحی سنتی در زمینه‌ی لپ‎تاپ‌های سبک را به شما ارائه می‌کند ولی این کار را تقریبا به بهترین و بی‌نقص‌ترین شکل ممکن انجام داده است.

صفحه نمایش و سخت‌افزار

بررسی لپ‌تاپ هواوی Matebook X Pro نسخه ۲۰۱۹ | یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار - گیمفا

از نظر سخت‌افزاری اگرچه لپ‌تاپ MateBook X Pro هنوز بسیار عالی  است ولی در مقایسه با مدل عرضه شده در سال گذشته، تغییرات سخت‌افزاری آن بسیار اندک بوده‌اند. مدل ۲۰۱۹ لپ‌تاپMateBook X Pro شامل یک پردازنده‌ی نسل هشتمی Core i7-8565U، ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم، یک حافظه از نوع درایوهای حالت جامد (SSD) با ظرفیت ۱ ترابایت و یک کارت گرافیکNvidia GeForce MX250 به همراه دو گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 می‌شود. این در حالی است که مدل سال گذشته یک پردازنده‌ی Core i7-8550U، ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم، یک درایو حالت جامد ۵۱۲ گیگابایتی و یک کارت گرافیک Nvidia GeForce MX150 به همراه دو گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 را در اختیار شما قرار می‌داد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، از نظر سخت‌افزاری هر دو مدل عرضه شده از این محصول بسیار به یکدیگر شبیه هستند.

این موضوع درست است که همین تغییرات ایجاد شده در قطعات لپ‌تاپ عملکرد آن را تا حد زیادی بهبود بخشیده ولی با توجه به قیمت بالایی که برای این دستگاه در نظر گرفته شده، ممکن است بسیاری از کاربران و به خصوص کسانی که مدل سال گذشته را خریداری کرده بودند، از خرید این محصول منصرف شوند.

از نظر صفحه نمایش نیز مدل جدید به شدت مشابه مدل پیشین است. لپ‌تاپ MateBook X Pro با یک صفحه‌ نمایش قابل لمس ۱۳٫۹ اینچی با نسبت ابعاد ۳ به ۲ و تراکم پیکسلی ۲۶۰ پیکسل در هر اینچ (۳۰۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسل) بازگشته و نه تنها یک نسبت شگفت‌انگیز صفحه نمایش به بدنه‌ی ۹۱ درصدی را در اختیار شما قرار می‌دهد بلکه در کنار این موارد، این صفحه نمایش سطح روشنایی حداکثری ۴۵۰ نیت (Nit) و همچنین نسبت کنتراست ۱۵۰۰:۱ را نیز شامل می‌شود.

تمامی این ویژگی‌ها در کنار یکدیگر صفحه نمایشی را در اختیار شما قرار می‌دهند که تجربه‌ی کار کردن و نگاه کردن به آن بسیار لذت بخش و دل‌نشین خواهد بود. طراحی صفحه نمایش و نسبت ابعاد در نظر گرفته شده برای آن به شکلی است که برای انجام چندین کار به صورت هم‌زمان و یا باز کردن دو نرم‌افزار در کنار یکدیگر بسیار عالی خواهد بود. تصاویر و ویدئوها شفاف بوده و رنگ‌بندی و وضوحی بسیار خوبی دارند. علاوه بر این، ارتفاع بیشتر این صفحه نمایش در مقایسه با محصولات مشابه، به تصاویر اجازه می‌دهد به خوبی خودنمایی کنند.

بررسی لپ‌تاپ هواوی Matebook X Pro نسخه ۲۰۱۹ | یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار - گیمفا

یکی از مواردی که نظر کاربر را به خوبی به خود جذب می‌کند، نمایش محتوا به شکلی شناور در زیر پوشش شیشه‌ای صفحه نمایش است. این موضوع احساس طبیعی بودن و واقعی بودن محتوا به خصوص در زمان استفاده از دستگاه در حالت لمسی را در ذهن کاربر القا می‌کند و این گونه حس می‌شود که آن‌چه که در حال لمس کردن آن برروی صفحه نمایش هستید، واقعا در زیر انگشتان شما قرار دارد.

با توجه به نسبت ارتفاع به عرض انتخاب شده برای این صفحه نمایش، این گونه به نظر می‌رسد که کارایی دستگاه بیش از کاربردهایی همچون سرگرمی در ذهن طراح بوده است. البته پس از تماشای چند فیلم و یا تجربه‌ی یک بازی برروی این لپ‌تاپ به این نتیجه خواهید رسید که این تصمیم آن‌قدر که به نظر می‌رسد به محصول نهایی آسیبی وارد نکرده است. زوایای دید صفحه نمایش بسیار عالی هستند ولی استفاده از دستگاه در محیط‌هایی با روشنایی بالا باعث می‌شود نور در صفحه نمایش براق این دستگاه منعکس شود که این موضوع می‌تواند کمی آزار دهنده باشد.

باتری ۵۷٫۴ وات ساعتی استفاده شده در لپ‌تاپ MateBook X Pro شما را به خوبی راضی کرده و می‌تواند به راحتی جوابگوی یک روز کاری شما باشد. اگر از دستگاه تنها برای انجام کارهای سبک استفاده کنید، این باتری تنها با یک بار شارژ شدن می‌تواند تا دو روز نیازهای شما را برآورده کند. با توجه به اطلاعات رسمی منتشر شده، باتری دستگاه می‌تواند تنها با یک بار شارژ شدن برای ۱۳ ساعت نمایش ویدئو استفاده شود. با توجه به این موارد، به نظر می‌رسد این لپ‌تاپ به راحتی می‌تواند شما را در طول یک پرواز طولانی همراهی و سرگرم کند.

عملکرد دستگاه و اجرای بازی‌ها

بررسی لپ‌تاپ هواوی Matebook X Pro نسخه ۲۰۱۹ | یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار - گیمفا

از نظر قدرت پردازشی، چه از نظر نمرات بنچ‌مارک‌ها و چه در استفاده‌ی روزانه، لپ‌تاپ MateBook X Pro همان تجربه‌ی عالی و قدرتمند نسخه‌ی پیش را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای مثال، مدل ۲۰۱۹ لپ‌تاپ MateBook X Pro توانست لپ‌تاپ محبوب Asus ZenBook Pro 14 را در نمرات گیک‌بنچ ۴ (Geekbench 4) در بخش آزمون پردازنده شکست دهد. در مقایسه با نمرات لپ‌تاپ ایسوس در حالت تک‌هسته‌ای با امتیاز ۴۵۰۸ و حالت چندهسته‌ای با امتیاز ۱۳۹۵۹، لپ‌تاپ MateBook X Pro توانست به ترتیب نمرات ۵۲۵۸ و ۱۶۹۱۷ را کسب کند.

همان‌طور که احتمالا انتظارش را هم دارید، این نمرات بالا در نهایت به بارگذاری بسیار روان و سریع سیستم عامل و نرم‌افزارها، وب‌گردی بسیار سریع و همچنین امکان جابه‌جایی بدون مشکل ما بین کارهایی همچون ویرایش تصویر درAdobe Photoshop ، تماشای یک فیلم بسیار باکیفیت و استفاده از صفحه نمایش لمسی دستگاه منجر شده است.

بررسی لپ‌تاپ هواوی Matebook X Pro نسخه ۲۰۱۹ | یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار - گیمفا

به نظر می‌رسد تنها زمانی سخت‌افزار این لپ‌تاپ با مشکل مواجه می‌شود که بخواهید کار ویرایش یک ویدئوی بسیار سنگین و حجیم را انجام دهید و یا در زمان انجام یک کار دیگر. البته درباره‌ی این کار دیگر زمانی که به بحث مقایسه‌ی لپ‌تاپ MateBook X Pro با ZenBook Pro 14 و دیگر رقبای قدرتمند آن‌ها مانند Dell XPS 15 2 in 1 برسیم، صحبت خواهیم کرد.

اگرچه از نظر امتیاز پردازنده این لپ‌تاپ دیگر رقبا را شکست داده است ولی زمانی که به آزمون گیک‌بنچ ۴ در بخش Compute Test، که توانایی پردازشی گرافیکی دستگاه در زمان انجام کارهای روزمره مانند پردازش تصویر را اندازه‌گیری می‌کند، نگاه می‌کنیم، متوجه عملکرد ضعیف‌تر این دستگاه می‌شویم.

در آزمون یاد شده، لپ‌تاپ MateBook X Pro امتیاز ۴۴۱۰۰ را به ثبت رسانده است که این عدد در مقایسه با امتیاز ۷۰۰۲۷ لپ‌تاپ ZenBook 14 و یا امتیاز ۶۶۶۸۸ لپ‌تاپ XPS بسیار پایین‌تر است. دلیل این موضوع این است که اگرچه کارت گرافیک Nvidia GeForce MX250 در مقایسه با کارت گرافیک MX150 استفاده شده در مدل پارسال یک پیشرفت به حساب می‌آید ولی هنوز هم اجرای بازی‌های AAA بدون کاهش تنظیمات و یا کاهش شدید نرخ فریم ممکن نیست.

بررسی لپ‌تاپ هواوی Matebook X Pro نسخه ۲۰۱۹ | یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار - گیمفا

عملکرد ضعیف دستگاه در زمان اجرای بازی‌ها و به خصوص در آزمون ۳DMark به خوبی خودنمایی می‌کند. این لپ‌تاپ با کسب امتیاز ۹۷۹ شکست سنگینی را از دیگر رقبا تجربه کرده است. دو لپ‌تاپ XPS 2 in 1 و ZenBook به ترتیب امتیازهای ۲۲۳۱ و ۱۶۲۹ را کسب کرده‌اند که بسیار بالاتر از لپ‌تاپ MateBook X Pro است. دلیل این اختلاف امتیاز در این آزمون، کارت‌های گرافیک استفاده شده در دو لپ‌تاپ رقیب است. لپ‌تاپ شرکت دل از یک کارت گرافیک Radeon RX Vega M GL و محصول شرکت ایسوس از یک کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 1050 بهره می‌برند که هر دوی این کارت‌های گرافیک برای اجرای بازی‌ها بسیار مناسب‌تر هستند.

اگرچه این لپ‌تاپ حتی در زمان استفاده از باتری نیز مشکلی در اجرای بازی‌های قدیمی‌تر مانند Crysis، Dishonored و یا Dues Ex: Human revolution ندارد ولی زمانی که به سراغ عناوین جدیدتر مانند Metro Exodus می‌روید که در کنار داشتن یک کیفیت بصری بسیار بالا از تکنولوژی‌های جدیدتر مانند رهگیری پرتو (Ray Tracing) نیز استفاده می‌کند، کارت گرافیک MX250 شما را ناامید خواهد کرد.

 همان‌طور که از بنچ‌مارک داخلی بازی Metro Exodus نیز پیدا است، لپ‌تاپ MateBook X Pro این عنوان را با نرخ فریم میانگین ۱۲٫۷۹ اجرا کرده که حتی از ۳۰ فریم حداقلی لازم برای اجرای روان یک بازی تیراندازی اول‌شخص نیز بسیار پایین‌تر است. علاوه بر این، چنین نرخ فریم پایینی در حالی به دست آمده است که تمامی تنظیمات گرافیکی بازی نیز برروی حداقل خود قرار گرفته‌ بودند.

در مقابل، بازی Hitman 2 که از نظر گرافیکی به سخت‌افزار ضعیف‌تری نیاز دارد به خوبی برروی این لپ‌تاپ اجرا شد و توانست تجربه‌ای لذت‌بخش و روان را به ما ارائه کند. البته برای رسیدن به یک نرخ فریم قابل قبول و اجرا شدن روان آن، این بازی نیز به کاهش برخی از تنظیمات گرافیکی خود نیاز داشت.

حال سوال این‌جا است که آیا در ازای پرداخت ۱۹۹۹ یورو انتظاری بیشتر از این لپ‌تاپ داشتیم یا خیر؟ در حقیقت، جواب همه بله است و هم خیر. واضح است که تمرکز اصلی لپ‌تاپ MateBook X Pro برروی ارائه‌ی یک تجربه‌ی بی‌نقص به بازی‌بازان حرفه‌ای نبوده ولی به هر حال، حتی با وجود ارتقا در کارت گرافیک دستگاه در مقایسه با نسخه‌ی قبل، این لپ‌تاپ هنوز از نظر پردازش پیکسل‌ها با مشکل روبه‌رو است.

بررسی لپ‌تاپ هواوی Matebook X Pro نسخه ۲۰۱۹ | یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار - گیمفا

در نهایت به سراغ عملکرد نرم‌افزار Pc Manager می‌رویم. در مجموع، این نرم‌افزار یک عضو بسیار عالی برای مجموعه‌ی امکانات لپ‌تاپ MateBook X Pro به شمار می‌رود. در زمان فعال بودن این نرم‌افزار و اتصال از طریق NFC به یکی از گوشی‌های پرچم‌دار شرکت هوآوی (در این آزمون از گوشیHuawei Mate 20 Pro استفاده شده است ولی محصولات Huawei P30 Pro نیز با این نرم‌افزار سازگار هستند)، قابلیت OneHop به شما اجازه می‌دهد با کم‌ترین تاخیر زمانی و در لحظه به اکثر فایل‌های موجود برروی دو دستگاه دسترسی داشته باشید.

سخن پایانی

بررسی لپ‌تاپ هواوی Matebook X Pro نسخه ۲۰۱۹ | یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار - گیمفا

در مجموع، لپ‌تاپ MateBook X Pro یک دستگاه با قابلیت حمل بسیار بالا است که در کنار داشتن یک  طراحی مدرن و جذاب و یک کیفیت ساخت عالی، قدرت سخت‌افزاری بسیار خوبی را (البته با فرض این که انتظار بالایی از کارت گرافیکی MX250 نداشته باشید) در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر ۱۹۹۹ یوروی خواسته شده برای این محصول را در اختیار دارید و به دنبال یک محصول با قابلیت حمل بالا و تجربه‌ای مشابه سری MackBook ولی با سیستم عامل ویندوز هستید، MateBook X Pro به راحتی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار باشد.

با این حال، اگر بودجه‌ی شما در این حد نیست و یا به دنبال آخرین تکنولوژی روز بازار نیستید، بهتر است به سراغ همان نسخه‌ی سال گذشته بروید؛ چرا که با قیمتی بسیار پایین‌تر (قیمت نسخه‌ی قبل حدود ۱۲۹۹ یورو است) حدود ۹۰ درصد از عملکرد نسخه‌ی جدید لپ‌تاپ را در اختیار شما قرار می‌دهد.

علاوه بر این، اگر بخواهیم صادق باشیم باید به این نکته نیز اشاره کنیم که با قیمتی مشابه شما می‌توانید رقبای قدرتمندتری را در بازار پیدا کنید. برای مثال، با بودجه‌ای در حدود ۲۰۰۰ یورو، شما می‌توانید به سراغ محصولی مانند مایکروسافت سرفیس بوک ۲  بروید که اگرچه پردازنده‌ی Core i7 و حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایتی آن مشابه لپ‌تاپ MateBook X Pro است ولی در مقابل امکاناتی مانند یک کارت گرافیکی GTX 1060 و یا قابلیت جدا کردن صفحه نمایش را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

در مجموع، نسخه‌ی ۲۰۱۹ لپ‌تاپ MateBook X Pro یک خروجی جذاب بر پایه‌ی محصولی بسیار باکیفیت و عالی است که می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای کسانی باشد که به دنبال یک لپ‌تاپ به‌روز با قابلیت حمل بالا و قدرت سخت‌افزاری مناسب هستند.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی لپ‌تاپ هواوی Matebook X Pro نسخه ۲۰۱۹ | یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار - گیمفا