مافیای ژاپنی | نقد و بررسی بازی Yakuza Collection Remastered
نکتهای که همواره به آن اشاره کردهام و یکی از مهترین دلایل علاقهام به نسل هشتم، نسخههای ریمیک و ریمستری است که هر روز شامل عرضهی آنها هستیم. هر نسل عناوینی را تجربه کردهایم که همهمان آرزو داشتیم تا نسخهی باکیفیتترشان را روی کنسولهای نسل جدید بازی کنیم و بالاخره این اتفاق در نسل هشتم افتاد. بسیاری از شرکتهای بزرگ بازیهای کلاسیکشان را عرضه کردند و قضیه فقط به بازسازی بازیهای نسل هشتمی ختم نشد. یکی از شرکتهایی که اخیراً دارد پشت سر هم نسخههای ریمستر شدهی بازیهایش را عرضه میکند، شرکت پرآوازه ی سگا (Sega) است. چندین سال پیش سگا یکی از مهمترین اسامی صنعت بازی بود. هم کنسول بازی خودش را داشت، هم آنقدری بازی خوب به بازار ارائه میکرد که به نوعی سایهی سنگینش روی دنیای بازی حس میشد. با اینکه این شرکت دیگر آن شکوه سابق را ندارد، اما هیچ وقت قاطی آن شرکتهایی هم نشد که طرفدارانشان را ناامید میکنند. هنوز هم وقتی نام سگا روی یک بازی است، یعنی باید آن بازی را خرید و با آن وقت گذراند. نکتهای که وجود دارد این است که سگا با سلیقهی ژاپنی بازی میسازد و هیچگاه هم این سیاستش را خیلی تغییر نداده است. بخاطر همین کسی که سراغ بازیهای این شرکت میرود میداند که با چه چیزی رو به رو خواهد شد. بازیهایی به شدت سرگرمکننده که همیشه این عطش را در مخاطب ایجاد میکنند که قبل از خاموش کردن کنسول، کمی بیشتر آن را ادامه دهند. یکی از فرنچایزهایی که سالهای اخیر سگا خیلی روی آن حساب باز کرده و نسخههای زیادی نیز از آن منتشر کرده است، سری Yakuza است. عجیب است که این سری اینقدر کمتر از آن چیزی که لیاقتش را دارد معروف شده (به قول معروف Underrated است)، اما تقریباً هر شمارهای که در سالهای اخیر از این سری منتشر شده، در نوع خود یک بازی بسیار سرگرمکننده با داستانی پیچیده و جالب بوده است.
شاید یکی از دلایلی که افراد زیادی تا به حال سمت این سری نرفتهاند، همان المان «ژاپنی بودن» باشد که به مذاق هر کسی خوش نمیآید. شاید هم به این دلیل باشد که اکثر بازیهای این سری، دوبلهی انگلیسی ندارند و برای یک بازی که داستان سنگین و طویلی دارد و میانپردههای چندین دقیقهای پخش میکند، دوبله به یک زبان بینالمللی برای فروش بیشتر ضروری به نظر میرسد. البته علیرغم همهی این صحبتها یاکوزا همچنان یکی از بازیهای معروف است و پس از Yakuza 6، Yakuza 0 و Yakuza: Kiwami 2 که در سالهای اخیر عرضه شدند، این سری روی رادار خیلیها، از جمله خود من قرار گرفت. اگر با این سری آشنایی ندارید، باید بگویم یاکوزا بیشتر شبیه به سریالهای پلیسی عامه ولی بسیار جذاب است که میخواهید ببینید «آخرش چی میشه؟». یاکوزاها تمام خاصیتهای یک بازی پلیسی – ماجرایی، از گنگهای مواد مخدر و مافیا گرفته، تا مشتزنیهای خیابانی، تعقیب و گریز و شخصیتهای احمق پرزور و یا باهوش بزدل را دارد. بازی یا بهتر است بگویم کلکسیونی که امروز به سراغ آن رفته ایم، کلکسیون سه بازی Yakuza 3، Yakuza 4 و Yakuza 5 است که به تازگی و انحصاراً برای کنسول Playstation 4 منتشر شده است. کلکسیونی که شاید برای طرفداران غربی این بازی بسیار ارزشمندتر باشد، زیرا برای اولین بار است که میتوانند نسخه ی فیزیکی Yakuza 5 را روی دیسک داشته باشند. در ادامه بررسی کوتاهی بر این کلکسیون خواهیم داشت، پس با من، گیمفا و Yakuza Remastered Collection همراه باشید.
داستان سری یاکوزا به گونهای است که بین آن ها پیوستگی وجود دارد. این به آن معنا نیست که نمیتوانید از هر یک از آنها به شکل جداگانه و بدون تجربهی بازیهای قبلی لذت ببرید، اما مطمئناً اگر میخواهید خط داستانی را به خوبی متوجه شوید، باید آن ها را به ترتیب خاصی بازی کنید. تا حالا چندین نسخهی اصلی و فرعی منتشر شدهاند، به همین دلیل کسانی که میخواهند تازه این مجموعه را شروع کنند، بهتر است این کلکسیون را نگه دارند برای بعد از بازی کردن عناوین دیگر این سری. در واقع بهترین ترتیبی که می توانید داستان سری را متوجه شوید این ترتیب است: ابتدا نسخههای اول و دوم Yakuza Kiwami را بازی کنید، سپس به سراغ این کلکسیون بروید و به ترتیب نسخههای سوم، چهارم و پنجم را تجربه کنید، و نهایتاً به سراغ Yakuza 0 و پس از آن Yakuza 6 بروید. این ترتیب، باعث میشود وقت زیادی را ذخیره کنید و داستان بازی را هم بهتر متوجه شوید. داستانهایی که بیشتر مربوط به پشت صحنهی مافیاهای ژاپنی می شوند و درست مانند یک سریال پیش میروند.
داستانهای سری Yakuza داستانهای خیلی تاثیرگذار و منحصربهفردی نیستند، برعکس، اتفاقاً بسیار کلیشهای و آشنا به نظر میرسند. اما همین کلیشهها، آنقدری خوب در کنار هم چیده شدهاند، که میتوانند شما را برای ساعتها سرگرم کنند. در این کلکسیون زیرنویسهای انگلیسی به طور کامل بازبینی، اصلاح و حتی در برخی جاها بازنویسی شده و بعضی از شخصیتها از نو صداگذاری شدهاند. بزرگ ترین نقطه ضعف سری یاکوزا و شاید یکی از دلایلی که این سری خوشساخت معروفتر از این نمیشود، این است که دوبلهی انگلیسی آن موجود نیست. در نسخهی ریمسترد انتظار داشتیم این موضوع نیز مورد توجه سازندگان قرار بگیرد ولی این اتفاق نیفتاده است. به خصوص اینکه بازی پر از کاتسین و دیالوگ است. برخی از این دیالوگها حیاتی هستند و تصمیمهایی که در آخر این مکالمات میگیرید، میتوانند روی کل روند بازی اثر بگذراند، به همین دلیل دیدن همهی این کاتسینها با زبان ژاپنی میتوانند خسته کننده باشد. علاوه بر آن، خواندن زیرنویس باعث خواهد شد از خود کاتسینها لذت کافی را نبرید.
دیالوگهای رد و بدل شده بین کاراکتر شما و سایر کاراکترها، بخش مهمی از گیمپلی بازی را تشکیل میدهند. تمام کردن هر سه بازی مجموعه چیزی حدود ۸۰ الی ۹۰ ساعت به طول میانجامد و این را مطمئن باشید که با یک تجربهی کوتاه طرف نیستید. این در حالی است که فقط بخواهید خط داستانی را دنبال کنید. برای کسانی که میخواهند همهی مراحل جانبی را هم تجربه کرده و اصطلاحاً بازی را پلات کنند، این زمان به ۲۰۰ الی ۲۱۰ ساعت نیز میرسد. پس میتوانید حدس بزنید که با چه بازی طولانی و پر دیالوگی طرف هستید.
اما به جز آن سری Yakuza همواره گیمپلی جذابی نیز به مخاطب خود ارائه داده است. مراحل بازی شامل صحنههای پر تعداد مبارزات تن به تن میشود. سازندگان بازی در هر بازی این مبارزات را کمی بهبود بخشیدهاند و اگر هر سه بازی را پشت سر هم تجربه کنید، متوجه این موضوع خواهید شد. بیشتر این مبارزات روی سیستم حمله و ضدحمله بنا شده اند و تن به تن هستند. البته در موارد معدودی از سلاح سرد و گرم نیز استفاده می.کنید، اما کلیت مبارزات فیزیکی و تن به تن هستند.
اگر با این سری آشنایی مختصری داشته باشید، میدانید که تعداد زیادی مینیگیم در جای جای بازی موجود است که اگر خواستید برای مدتی خط داستانی را کنار گذاشته و استراحت کنید، به سراغ این مینی گیمها بروید. مشکل مینیگیمها این است که گاهاً آنقدر جذاب هستند که دیگر دلتان نمیآید به مراحل اصلی بازی بازگشته و داستان را دنبال کنید! تعدادی از این مینیگیمها، بازیهای قدیمی سگا هستند که میتوانید آن ها را روی گیمکیوبها بازی کنید و تعدادی دیگر هم مربوط به بازیهای کازینویی میشوند. مراحل جانبی بازی نیز بسیار پرتعداد و جذاباند و اکثر آنها ارزش وقتتان را دارند.
بازی از نظر بصری زیاد تعریفی ندارد. کلاً عناوین یاکوزا، هیچگاه عناوین پیشرویی در زمینهی گرافیک نبودهاند و بخاطر داستان جذاب، گیمپلی مهیج و محتوای باارزش جانبیشان به محبوبیت رسیدهاند، اما در نسخهی ریمستر شده، انتظار بیشتری از شرکت سگا داشتیم. قدیمیترین عنوان این مجموعه، یعنی Yakuza 3 برخی جاها واقعاً قدیمی جلوه میکند و هیچگونه زیبایی بصری ندارد. دو عنوان جدیدتر یعنی Yakuza 4 و Yakuza 5 وضعشان بهتر است، اما کیفیت بافتها و انیمیشن کاراکترهای بازی میتوانست بهتر و نرمتر از این باشد.
روی هم رفته این را همیشه گفتهام و باز هم میگویم که بازیهای سری Yakuza، کمتر از آن چیزی که حقشان است معروف شدهاند و ارزش این بازیها واقعاً بالاست. شاید نتوان از آن ها به عنوان بازیهای AAA یا جریانساز یاد کرد، اما به معنای واقعی کلمه شما را سرگرم میکنند. پس از تجربهی این مجموعه غافل نشوید.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
نظرات
نبود دوبله انگلیسی خیلی رو مخه ولی در کل بازی بسیار جالب و سرگرم کننده ای هست :yes:
“گرافیک بازی در حد بازی های نسل هشتمی نیست”
آخه کدوم remasteredای از بازی های نسل هفتمی از نظر کیفیت بصری در حد بازی های نسل هشتمی هستش. the last of us تنها بازی ای هستش که کیفیت خارق العاده ای داشت اون هم به این دلیله که اواخر نسل هفتم عرضه شد و کیفیت در حدی خوب بود که حتی نسل هفتمی به نظر نمی رسد نسخه اولیه. ریمسترد برای منتقدین باید بهتر تعریف بشه، ریمسترد به معنای تنظیم مجدد، فریم بهتر و رزولوشن بهتر هستش نباید انتظار کیفیت نسل هشتمی داشت از یک بازی ریمسترد شده. برای همینه واژه ریمیک و ریمسترد به طور جداگانه تعریف شده.
در جوابت ریمستر مدرن وارفار یک
cod: mw remastered همچنان در حد یک بازی نسل هشتمی نیست اما کارشو نسبت به اکثر ریمسترد ها بهتر انجام داده چون تکستچر بهبود پیدا کرده اما یک اکثریت در حدود ۹۵ درصد ریمسترد ها همونیه که گفتم:
dark souls remastered
TLOU REMASTERED
GOW 3 REMASTERED
AGE OF EMPIRES 3 REMASTERED
AC SERIES REMASTERED
SLEEPING DOGS DEFENETIVE
RE 4 HD
و ….
هیچکدوم فراتر از فریم و رزولوشن نرفتن. پس بازی ای که فراتر از انتظار عمل کرده MW 1 هستش که البته اون هم قابل مقایسه با خیلی از این بازی ها نیست چون یک کمپین ۵ ساعته اس ولی سری یاکوزا جزئیات فوق العاده بیشتری داره. به طور کلی ریمسترد همون تعریفی که گفتم هستش و کم پیش میاد فیزیک و تکستچر دستخوش تغییر شگفت انگیزی بشه. MW 1 REMASTERED هم در حد یک بازی اواخر نسل هفتم هستش.
AC3 REMASTERED چقدر فرق کرده ؟
دوست LAST OF US بازی کنم ولی بدیش اینه یه حالت SURVIVAL داره و از ظاهر موجوداتش بدم میاد و گرنه نمرش ۹٫۷۵ هستش
متاسفانه فقط این بازی هستش که تونسته اعتبار سگا رو حفظ کنه. گرچه توتال وار، فوتبال منیجر و پرسونا هستن که آی پی اصل سگا نیستن و افتخاری برای سگا ندارن.
دلایل زیادی هست که باعث شدن سری یاکوزا توی غرب کمتر از حد انتظار مورد استقبال قرار بگیره که به نظرم میشه به موارد زیر اشاره کرد:
اولین دلایل آندرریت بودن این سری، بخاطر عدم وجود نسخه های گذشته اش تا به امروز در بازار غرب بوده… در حقیقت سگا، در حالیکه کنسول PS4 منتشر شده بود، حاضر شد از شماره ۵، اون هم بر روی PS3، بازی های یاکوزا رو به غرب بیاره و منتشر کنه و همین مورد اولین دلیلی شد که خیلی از گیمرهای غربی که برعکس ژاپنی ها خیلی سریع کنسول های روز رو تهیه میکنن، این سری رو نادیده بگیرن…
بعد از این تصمیم اشتباه هم چون استودیو سازنده اش در ژاپن همزمان درحال توسعه نسخه ۶ (آخر) بود، نتونست پیش از پایان ساخت نسخه ۶، همه عناوین گذشته سری یاکوزا رو برای غرب، اونم روی کنسول PS4، منتشر کنه و تنها کاری که کردن، پورت شماره ۰ یا همون Zero برای غرب بود تا حداقل غربی ها بتونن یه پیشینه ناچیزی از داستان یاکوزاها رو بدست بیارن و برای نسخه ۶ آماده بشن…
هرچند این راه حل کمی کمک کننده بود، اما اصلا کافی نبود و به عنوان دومین تصمیم اشتباهشون به حساب میاد (حتی با وجود اجبار به عرضه زودهنگام نسخه ششمی که مدتی —تقریبا یکسال— از پایان توسعه و انتشارش در ژاپن گذشته بود و برای سگا حکم پرچمدار گرافیکی این سری رو داشت و اگر بعد از نسخه ۰ عرضه اش نمیکردن در غرب، به شدت به وجه سری یاکوزا با گرافیک سالخورده اش —که اتفاقا داشت صدای گیمرها تازه وارد رو در میاورد— خدشه وارد میشد)
سومین تصمیم اشتباهشون بعد از عرضه نسخه ششم، عرضه بازی های کیوامی بود، درحالیکه خودشون میگفتن این بازی ها به عنوان شماره های ۱ و ۲ داخل سری یاکوزا به حساب میان، اکثر افراد به علت نام متفاوتشون (به جای نام شماره ۱ و ۲) گیج شده بودن و دوباره سری یاکوزا رو نادیده گرفتن!
حالا هم بعد از سالیان سال، تازه سگا حاضر شده بره نسخه های قبلی رو بر روی PS4 پورت کنه، اونم درحالیکه به خاطر تمامی تصمیمات اشتباهی که در بالا اشاره کردم، بجز افراد خاصی، دیگه کسی حاضر نیست پیگیر داستان سری یاکوزا بشه!
ولی خوشبختانه الان میشه گفت این اپیدمی داستان های یاکوزا با عرضه این بازیها بر روی PS4 تموم شد و حالا همه افراد با خیال راحت میتونن دوباره به سری یاکوزا روی خوش نشون بدن، بدون اینکه لازم باشه عنوانی رو از قلم بندازن…
مهمتر از اون هم اینه که داستان شخصیت اصلی سری هم توی نسخه ۶ تموم شد و نسخه ۷ هم با داشتن یه شخصیت کاملا جدید دارای موقعیت برجسته ای جهت جذب طرفداران کاملا جدید برای خودش هست، مخصوصا اینکه سگا خودش هم کاملا با عرضه و فروش خوب نسخه فرعی جاجمنت در غرب مجاب شده که مخاطب ها خواهان یک سری یاکوزای تازه، اونم برای عصر جدید کنسول ها هستن (نه یه بازی میان نسلی مثل یاکوزای قبلی)
اما با وجود حل شدن تمامی مشکلات گذشته این سری، دوباره باید بگم تصمیمات عجیب ژاپنی ها احتمالا دوباره شوق گیمرهای غربی رو نسبت به سری یاکوزا از بین میبره، چرا؟
چون توسعه دهندگان اومدن گیمپلی مبارزات سری رو از نسخه ۷ (هنوز در غرب منتشر نشده) به جای بهبود دادن، با گیمپلی سبک بازی های JRPG که از قضا اصلااااا توی غرب محبوبیت نداره (براحتی میشه از فروش به شدت پایین تر از انتظار بازی Persona 5 فهمید)، جایگزین کردن!!!
مگر اینکه در لحظه آخر، دوباره طبق گفته قبلی خودشون در زمان رونمایی از یاکوزا ۷، گیمپلی مبارزات رو بنا به بازخورد گیمرهای غربی، به شکل قبلی (ولی بهبود یافته تر) برگردونن
خلاصه اینکه بعضی از تصمیمات سگا، واقعا نشون میده که چرا این کمپانی نتونست در گذشته توی رقابت فروش کنسول، دووام بیاره!
چقدر خوب تحلیل کردی دوست عزیز بنظر همینطور باشه! انگا اصلا نمیخوان این بازی توی غرب فروش کنه و دوست دارن انحصارا برای ژاپن بمونه یا احتمالا میترسن این تغییرات در راستای غربی تر شدن بازی شرقی ها رو ناراحت کنه
عزیزم محتوای طولانی رو نوشتی اما چند نکته رو فراموش کردی
سگا در سیاستگذاری بازی دخالت کمی داره، سگا فقط پخش کننده و ناشر اونه و استودیوی سازنده بعد از شکست دوبله نسخه یک و دو و فروش ضعیف نسخه چهار در غرب، از اونجا که ژآپنی ها در یادگیری زبان انگلیسی کاهلی می کنن و دوبله یا زیرنویس براشون سخت بود، تصمیم گرفت بی خیال غرب بشه.
درباره نسخه پنج و زیرو دخالت مستقیم سونی و آشناکردن استودیو با یک استودیوی متخصص در آمریکا سبب شد یاکوزا در آمریکا ترجمه بشه و روی استور پلی استیشن برگرده.
استقبال شدید مردم در غرب استودیوی ژاپنی رو شگفت زده کرد و با حمایت کامل سگا اونها با دوبله بازی جاجمنت و ۷ موافقت کردند
نقش سگا اونجوری که گفتی نبوده… در ژاپن به دلیل پیچیدگی زبان و تفاوت بسیار زیاد گرامر و خطشون با زبان های غربی (چه فارسی و هندی باشه چه انگلیسی و فرانسوی) معمولاً ترجمه بازی ها کار سخت و طاقت فرساییه و اون رو به بیرون واگذار می کنن…
دستتون درد نکنه اقای مقدم عزیز بخاطر نقد بسیار خوبتون
شخصا اصلا تو هیچ بازی ای که زبان انگلیسی نداشته باشه اصلا و ابدا نمیتونم حال کنم یعنی خوشم نمیاد و این یه مشکله تو بازی ها
اما دلیل نمیشه که از بازی لذت نبرد هر چند تا به حال بازیش نکردم
یادم میاد یه زمانی cod mw رو که میخواستم برای چندمین بار بازیش کنم فقط زبان روسی داشت و حسابی رو مخ بود حسابی
مثلا بیش از نیم ساعت بازی میکردی ادم کلا حالش گرفته میشد و در بعضی مواقع به سر درد میکشید درسته خیلی عجیبه ولی حقیقته حتی دوستام هم همینو میگفتن
کلا با بازی و محیطش اصلا همخونی نداشت و باعث گیج شدن میشد حالا شاید فقط این یه بازی اینطور بوده باشه
بازی های ژاپنی اصلا ورژن انگلیسی هم داشته باشه اصلا به دل نمیشینه داب ژاپنی بی نظیره هم احساسات بیشتری داره معمولا هم به دل بیشتر میشینه چون با ساختار و کارگردانی هماهنگه. مطمئنا اگر انیمه ببینین مدتی عادت میکنین و همیشه دنبال داب ژاپنی بازی ها خواهید بود.
فقط می تونم بگم سری یاکوزا یه سری ویژگی شگفت انگیز و فوق خفن داره که ممکنه دهن آدم کف کنه اما در کل باید بگم سبک مخصوص با نظر همه جور نمیاد و چون خیلی خاصه سخت میشه بهش عادت کرد
سبکش شبیه بازی های کنسول سگاست بیشتر(البته نسخه ۳ بعدی)
به نظرتون این بهتره یا SLEEPING DOGS ؟
اسلیپینگ داگز گرافیک بیشتری داره البته یاکوزاهای کیوامی ۲ و جاجمنت و ۷ گرافیکشون از اسلیپنگز خیلی بهتره
از نظر داستان و محتواهای جانبی یاکوزاها خیلی بهترن
یاکوزا هر بازی راحت ۵۰ ساعته