هیجان، تفکر، سرعت | تاثیرگذارترین بازی های سبک شوتر اول شخص
سبک شوتر اول شخص، از جمله مهمترین و محبوبترین سبکهای بازیهای ویدیویی است و بازیهایی که در این سبک عرضه میشوند، سالانه بخش بسیار عمدهای از فروش بازیها را به خود اختصاص میدهند. این سبک از همان اوایل فراگیر شدن بازیهای ویدیویی حضور بسیار مهمی در صنعت بازی داشته است و نقش مهمی در شناختهتر شدن بازیهای ویدیویی و افزایش علاقه عموم مردم به آنها در اوایل پیدایش این صنعت داشته است. در ادامه مطلب میخواهیم به تعدادی از تأثیرگذارترین بازیهای شوتر اول شخص در طول تاریخ بپردازیم.
عناوینی که در ادامه میآیند، همگی زمینه ساز یک یا چند تغییر مهم در این سبک از بازیهای شدهاند. این تغییر لزوماً در زمینه گیم پلی نیست و ممکن است که تغییری نحوه داستان پردازی، استفاده از المانهای سبکهای دیگر و… باشد که بعدها به شکلهای مختلف روی دیگر عناوین تأثیر گذاشتهاند. همچنین باید این نکته نیز ذکر شود که این لیست به طور ویژه به بازیهای «شوتر» اول شخص اختصاص دارد و شامل بازیهایی با زاویه دید اول شخص که در رده شوتر دسته بندی نشوند نظیر بعضی از عناوین نقش آفرینی همچون تعدادی از بازیهای سری The Elder Scrolls و یا بازیهای دیگری نظیر سری Thief و… نمیشود.
توجه: عناوین لیست زیر به ترتیب تاریخ انتشار بازیها مرتب شدهاند.
Wolfenstein ۳D – 1992
Wolfenstein 3D را باید به نوعی پدر سبک شوتر اول شخص دانست. این بازی اولین بازی بود که به نوعی گرافیک سه بعدی را پیاده سازی کرده بود. در اصل بازی شامل یکسری تصاویر دو بعدی بود که در محیطی سه بعدی قرار گرفتهاند؛ تکنیکی که امروزه به عنوان گرافیک ۲٫۵ بعدی شناخته میشود (البته به یکسری از تکنیکهای گرافیکی دیگر هم ۲٫۵ بعدی گفته میشود). این بازی پایه گذار مکانیزمهای سبک شوتر اول شخص محسوب میشود و شاید اگر این بازی نبود، ژانر شوتر اول شخص امروزه وجود نداشت و یا اگر هم وجود داشت، دیرتر به شکل امروزی خود درآمده بود و بسیاری از پیشرفتهایی که الآن شاهد آن هستیم، هنوز به وقوع نپیوسته بود. Wolfenstein 3D در کنار عنوان بعدی لیست ما یعنی DOOM، تأثیرگذارترین بازیهای شوتر اول شخص هستند.
DOOM – 1993
احتمالاً تنها عنوانی که همه طرفداران سبک شوتر سر حضور آن در چنین لیستی بدون هیچ گونه شک و تردید اتفاق نظر دارند، DOOM است. این بازی در کنار Wolfenstein 3D به نوعی پدر سبک شوتر اول شخص به آن معنی که امروز میشناسیم محسوب میشود. DOOM از جمله اولین عناوینی بود که از گرافیک سه بعدی به معنای واقعی کلمه استفاده میکرد که در زمان عرضه این بازی چالش بسیار پیچیدهای به حساب میآمد. علاوه بر آن این عنوان از اولین عناوینی بود که امکان بازی به صورت چندنفره تحت شبکه و همچنین تغییر در فایلهای بازی (ماد ساختن) پشتیبانی میکرد؛ اما فارغ از همه اینها، مکانیزمهای خوش ساخت این بازی باعث شدهاند که سبک اول شخص به محبوبیت زیادی دست پیدا کند. این مجموعه حق بزرگی بر گردن سبک شوتر اول شخص دارد و میبینیم که حتی بعد از این همه سال، همچنان عناوین این سری از کیفیت بسیاری بالایی برخوردار هستند.
QUAKE II – 1997
سری Quake هم سهم بسیار زیادی در تعیین سرنوشت بازیهای شوتر اول شخص و به خصوص انجام بازی چندنفره در این سبک دارد. به دلیل کاملتر بودن نسخه دوم این عنوان و فاصله زمانی کم عرضه این دو نسخه، ترجیح دادیم که این نسخه در لیست ما قرار بگیرد. این بازی بر اساس مکانیزمهای بسیار خوب بازی DOOM ساخته شده بود ولی به دلیل یکسری باگ در برنامه نویسی بازی، امکان انجام حرکات حرفهای و عجیب و غریبی در هنگام پریدن در بازی به وجود آمده بود. این باگها البته به نوعی تبدیل به مشخصه این سری شدند و باعث شدند که بازی گیم پلی بسیار روان و سریعی پیدا کند. این موضوع در کنار ارائه سرویسهای پایدار برای انجام بازی به صورت چندنفره به صورت آنلاین، باعث شدند که این بازی به موفقیت عظیمی دست پیدا کند و نقش بسیار بزرگی در تحول بازیهای چندنفره اول شخص داشته باشد. از این رو قطعاً باید نمایندهای از سری QUAKE در لیست ما حضور داشته باشد.
GoldenEye 007 – 1997
تا قبل از ای عرضه این بازی، اکثر بازیهای شوتر اول شخص مختص کامپیوتر بودند و هر چند بسیاری از آنها برای کنسول هم پورت میشدند اما این پورتها عموماً خیلی خوب نبودند و از لحاظ کیفیت به هیچ وجه به پای نسخههای کامپیوتری نمیرسیدند. GoldenEye 007 که به طور انحصاری برای Nintendo64 عرضه شد، سنت شکنی کرد و برای اولین بار شاهد یک بازی شوتر اول شخص استاندارد روی کنسولها بودیم. با توجه به نام بازی واضح است که این عنوان با محوریت شخصیت جیمز باند ساخته شده بود و خوشبختانه داستان خوبی هم برای آن تدارک دیده شده بود. در کنار این، بازی بخش چندنفره محلی بسیار استانداری داشت که امکان بازی همزمان ۴ نفر به صورت Split-screen نیز در این بازی وجود داشت. این موارد در کنار وجود چندین مود مختلف برای بازی چندنفره همگی باعث شدند که این تصور که امکان عرضه بازی شوتر اول شخص خوب روی کنسولها وجود ندارد از بین برود و بعد از عرضه آن، شاهد عرضه عناوین این سبک با کیفیت بسیار خوب روی کنسولها هم بودیم. از این رو با توجه به این نکته، قطعاً باید GoldenEye 007 را جزو تأثیرگذارترین بازیهای شوتر اول شخص بدانیم.
Unreal – 1998
بازی Unreal حدوداً یک سال پس از Quake II عرضه شد، در دورانی که بازیهای شوتر اول شخص سریع و چندنفره رایج شده بودند و اگر یک عنوان جدید قرار بود در این زمینه عرض اندام کند، باید حتماً برگ برنده ویژهای ارائه میداد. اولین برگ برنده Unreal، گرافیک فوقالعاده آن در زمان خود بود. تا قبل از این عنوان، بازیها خیلی از بافتها و مدلهای باکیفیت برای اجزای مختلف محیط و کاراکترها استفاده نمیکردند ولی این بازی به کلی قواعد گرافیک را بر هم زد و با ارائه گرافیکی خیره کننده همراه با نرخ فریم پایدار، نظرهای زیادی را به خود جلب کرد. در کنار این ارائه هوش مصنوعی بسیار خوب به همراه طراحی عالی نقشههای بازی از دیگر عوامل موفقیت Unreal بودند. همچنین نباید فراموش کنید که موتور استفاده شده برای ساخت این بازی همان Unreal Engine معروف است که امروزه تبدیل به یک موتور بازی سازی همگانی و عمومیشده است.
System Shock 2 – ۱۹۹۹
در مورد این که کدام نسخه از System Shock را در این لیست قرار بدهیم تا حدودی میتوان بحث کرد؛ زیرا در اصل بسیاری از ویژگیهای بسیار بارز این سری در نسخه اول آن به وجود آمدهاند اما با این حال، نسخه اول این سری را با معیارهای معمول نمیتوان خیلی «شوتر» اول شخص دانست و از این رو نسخه دوم این سری را در لیست قرار دادهایم. System Shock بازی خاصی محسوب میشود. طراحان بازی افسانهای نظیر وارن اسپکتور و کن لوین روی نسخههای مختلف این سری کار کردهاند و نسخه اول آن از جمله معروفترین بازیهای سبک Immersive Sim محسوب میشود که اگر سری Ultima را کنار بگذاریم، به نوعی میتوان این عنوان را ابداع کننده این سبک دانست. سبک Immersive Sim عموماً شامل بازیهای اول شخصی میشود که در آنها انتخابهای بازیکنان اهمیت زیادی در نحوه پیشبرد بازی دارد و از جمله بارزترین نمونههای آن در میان بازیهای جدیدتر میتوان به Dues Ex: Mankind Revolution و فرنچایز Dishonored اشاره کرد. System Shock 2 ویژگیهای این سبک را به شکلی خاص با مکانیزمهای سبک شوتر اول شخص ترکیب کرده است و در این میان یکسری المانهای سبک ترس-بقا نیز به آن اضافه شدهاند و نتیجه کار عنوانی بسیار خاص و استثنایی است. عنوانی که حتی یکسری ریشههای داستانی سری BioShock هم برگرفته از آن هستند. چندین سال است که صحبتهایی در مورد ساخت نسخه بعدی این سری فوقالعاده به گوش میرسد. فارغ از تمامی این موارد، سری System Shock، از جمله بازیهای بسیار تأثیرگذار در صنعت بازی بوده است که شاید خیلیها چندان با آن آشنا نباشند ولی خود آن به تنهایی تأثیرات زیادی در بسیاری از عناوین سبکهای مختلف گذاشته است و قطعاً System Shock 2 به عنوان نسخه شوتر اول شخص این سری شایستگی حضور در لیست را دارد.
Counter-Strike – 2000
سری کانتر استرایک تقریباً نیازی به هیچ گونه معرفی ندارد. تقریباً تمامی گیمرها با این سری بازی محبوب آشنایی دارند و حداقل یک بار بخش چندنفره قدرتمند آن را بازی کردهاند. این بازی اولین بار در قالب یک ماد برای Half Life عرضه شد که تفکر استراتژی و همکاری تیمی را به شکل ویژهای وارد بازی میکرد و با طراحی مرحله خاص خود، باعث میشد که بازیکنان نیاز به توجه و دقت ویژه به نقشه و محیط اطرافشان داشته باشند و با شناسایی نقاط مختلف، برای شکست دادن گروه مقابل تلاش کنند. این ماد با استقبال بسیار خوبی رو به رو شد و از این رو در سال ۲۰۰۰ شاهد عرضه این عنوان به صورت مستقل بودیم. در این بازی باید به صورت فکر شده و هماهنگ تصمیم میگرفتید که در کدام نقاط از نقشه کمین کنید، چه زمان به سمت مقابل یورش ببرید و چه سلاحهایی با خود حمل کنید. آخرین نسخه این سری یعنی Counter-Strike: Global Offensive که در سال ۲۰۱۲ عرضه شد، هنوز هم طرفداران بیشماری دارد و یکی از مهمترین بازیهای چندنفره جهان به شمار میرود. طبیعتاً موفقیت Counter-Strike: Global Offensive و البته بسیاری از ایدههای استفاده شده در عناوین چندنفره رقابتی اکشن اول شخص، مدیون اولین نسخه این سری است.
Halo: Combat Evolved – 2001
اگر بگوییم Halo: Combat Evolved مهمترین عنوانی است که باعث شد مایکروسافت بتواند جای پای خود را در صنعت کنسولها محکم کند و همچنان بعد از این همه سال، در این صنعت حضور فعال داشته باشد، حرف گزافی نزدهایم. این بازی مهمترین دلیل برای خرید XBOX اول در روز عرضه بود. Halo: Combat Evolved تقریباً هر چیزی که یک بازی برای موفقیت به آن نیاز دارد را داشت. از داستان فوقالعاده جذاب و خوب گرفته تا گرافیک فوقالعاده، موسیقی عالی و صد البته گیم پلی. این بازی علاوه بر این که مکانیزمهای شلیک بسیار روان و خوبی را پیاده سازی کرده بود که اولین انتظار از یک بازی اکشن اول شخص خوب است، نکات بسیار زیادی را به این سبک افزود که اکنون در بسیاری از بازیها حتی خارج از سبک اکشن اول شخص شاهد آن هستیم. این عنوان از جمله اولین بازیهایی بود که توانست مکانیزم استفاده از وسایل نقلیه جنگی را به خوبی در یک بازی شوتر پیاده سازی کند و از این جهت بسیاری از عناوین مدیون آن هستند. علاوه بر این، Halo: Combat Evolved از جمله اولین بازیهایی بود که مکانیزم بازیابی خودکار سلامتی را به خوبی پیاده سازی کرده بود؛ مکانیزمی که هم اکنون در اکثر بازیهای این سبک شاهد آن هستیم. در کنار همه اینها هوش مصنوعی بالای دشمنان بازی در کنار بخش چندنفره بسیار خوب از جمله دیگر نکاتی هستند که باعث میشوند این بازی در لیست ما قرار بگیرد. قطعاً عنوانی که توانسته باعث زنده ماندن مایکروسافت در دنیای کنسولها بشود، عنوان تاریخ ساز و تأثیرگذاری است.
Medal of Honor: Allied Assault – 2002
سری Medal of Honor بدون شک یکی از مهمترین فرنچایزهای شوتر اول شخص است و شاید اگر به خاطر آن نبود، امروزه شاهد سری Call of Duty هم نبودیم. Medal of Honor: Allied Assault اولین عنوان این سری نبود ولی قطعاً یکی از تأثیرگذارترین بازیهای این سری محسوب میشود. این عنوان با ارائه یک تجربه هیجان انگیز از حمله نرماندی که تا حد زیادی از لحاظ سینمایی یادآور فیلم نجات سرباز رایان بود، باعث شد که حضور صحنهها و مراحل سینمایی در بازیهای اکشن بیشتر شود. فارغ از این موارد، این بازی عنوان بسیار خوش ساختی بود که با ارائه گیم پلی استاندارد، نظر کاربران را به خوبی به خود جلب کرد. از همه مهمتر، نباید فراموش کرد که وینس زامپلا و جیسون وست، دو طراح افسانهای بازیهای شوتر اول شخص طراحان اصلی این بازی بودند و پس از این بازی، به همراه همدیگر استودیوی Infinity Ward را تأسیس کردند؛ استودیویی که بدون شک نام آن با سری Call of Duty گره خورده است. جالب است بدانید که تا قبل از پیدا کردن نام برای Call of Duty، نام آن در هنگام ساخت MOH Killer بوده است، یعنی در آن زمان سری Medal of Honor به قدری در اوج بود که Call of Duty با ایده رقابت و پایین کشیدن این سری ساخت شد.
Metroid Prime – 2002
کمتر کسی سری Metroid را به خاطر سبک شوتر اول شخص میشناسد و اکثراً در ذهن بازیکنان، سری متروید مربوط به سبک اکشن پلتفرمر و البته ابداع کننده زیر سبک مترویدوانیا است. با این وجود، Metroid Prime نشان داد که نینتندو توانایی ساخت بازیهای شوتر اول شخص عالی و البته متفاوت با سایر عناوین را آن هم در سری بازیای که همواره به خاطر سبک دیگری شهرت داشته است دارد. Metroid Prime سطح بسیار بالایی از جزییات را در محیطها و دشمنان خود ارائه میداد که کمتر کسی در آن سالها انتظار مشاهده آن را در یک کنسول نسل ششمی (GameCube) داشت. تا قبل از این بازی، عموم اکثر عناوین شوتر اول شخص مبتنی بر رفتن از یک مرحله به مرحله بعد به صورت خطی و کشتن دشمنان بودند. این بازی نشان داد که میتوان معماهای خوبی نیز برای بازیهای اول شخص طراحی کرد و به علاوه مراحل لزومی ندارد که ساختار خطی داشته باشند و ذات سبک مترویدوانیا یعنی بازگشت به محیطهای قبلی برای استفاده از قابلیتهای جدیدی که در محیطهای بعدی کسب کردهاید، در این عنوان هم وجود داشت. البته بخشهایی از بازی که در آنها شخصیت اصلی بازی خود را به شکل یک توپ در میآورد به صورت سوم شخص دنبال میشدند ولی کلیت مراحل و مکانیکهای بازی را میتوان در قالب سبک شوتر اول شخص به حساب آورد. داستان و موسیقی خوب از دیگر عواملی بودند که باعث شدند این بازی میانگین نمره ۹۷ از ۱۰۰ را با بیش از ۷۰ نقد به دست بیاورد و به یکی از بهترین عناوین شوتر اول شخص تاریخ تبدیل شود.
Half Life 2 – 2004
هر دو نسخه سری Half Life عناوین بسیار بزرگ و محبوبی هستند که با نوآوریهای بسیار زیاد خود، جزو عناوین پیشرو در سبک شوتر اول شخص محسوب میشوند و به نمایندگی از این سری، در این لیست دومین نسخه از این سری قرار گرفته است. مدیر شرکت ولو یعنی گیب نیول، هدف از ساخت این بازی را بازتعریف سبک شوتر اول شخص عنوان کرده است و البته باید اذعان داشت که بازی به این هدف دست یافته است. Half Life 2 از سیستم فیزیک بسیار پیشرفتهای نسبت زمان خود استفاده میکرد که امکان خلق معماهای مختلفی را برای سازندگان فراهم کرد که خلاقیت بازیکنان در حل درست آنها تأثیرگذار بوده و استفاده از این سیستم فیزیکی باعث وجود راه حلهای متعدد برای عبور از معماهای فیزیکی بازی میشد. سلاح مخصوص این بازی که Gravity Gun نام دارد از جمله معروفترین سلاحهای موجود در بازیها است که بر اساس سیستم فیزیک بسیار خوب بازی کار میکرد و معماهای زیادی بر مبنای مکانیزمهای مختلف آن در این بازی ایجاد شدهاند. علاوه بر این، هوش مصنوعی پیشرفته، سیستم روایی بسیار عالی که برخلاف بسیاری از بازیها داستان را در بطن خود گیم پلی و فارغ از میانپردهها روایت میکرد و بسیاری از دیگر ویژگیهای این بازی باعث شدهاند که این بازی تبدیل به یکی از ماندگارترین عناوین شوتر اول شخص بشود.
BioShock – 2007
بایوشاک از جمله بزرگترین فرنچایزهای صنعت بازی از لحاظ تأثیرگذاری است که شاید آن طور که باید و شاید تا به حال به آن بها داده نشده است. عرضه این بازی در همان اوایل نسل هفتم و ارائه داستانی فوقالعاده خیره کننده، جذاب و پیچیده در کنار گرافیک فوقالعاده، فضاسازی عالی و همه چیزهای عجیب و غریبی که در بازی شاهدشان بودیم، باعث شد که روح جدیدی به کالبد بازیهای داستانی و صد البته عناوین شوتر اول شخص دمیده شود. این بازی از جمله اولین عناوینی بود که امکان انجام حرکات فرعی تا حدودی جادویی (Elemental Attack) را به بازیها اضافه کرد؛ یعنی شخصیت اصلی علاوه بر شلیک کردن با تفنگ، میتوانست با دست دیگرش نوع خاصی از حرکات ویژه جادویی نظیر آتش، صاعقه و… را هم اجرا کند که هر کدام به شکل خاصی در روند گیم پلی نقش داشتند. بایوشاک عنوانی تاریخ ساز بوده است که با داستان اعجاب انگیز خود، نشان داد که به هیچ وجه نباید از اهمیت عنصر داستان غافل شد و فارغ از سبک شوتر اول شخص، روی بسیاری از بازیهای داستانی بعد از خود تأثیر گذاشته است. از این رو قطعاً این عنوان شایستگی حضور در لیست ما را دارد.
Call of Duty 4: Modern Warfare – 2007
احتمالاً اولین چیزی که هر کسی با شنیدن نام شوتر اول شخص به ذهنش میرسد، سری Call of Duty است. عناوین مختلفی از این سری بودند که میتوانستند در این لیست قرار بگیرند ولی بین همه آنها، به نظر شایستهترین عنوان اولین نسخه از سری Modern Warfare است که باید در لیست قرار بگیرد. این عنوان از طرفی با ارائه داستانی جذاب و هیجان انگیز در بخش تکنفره، طرفداران داستان در این سری را راضی کرد و به علاوه زمینه ساز عرضه چندین نسخه دیگر از این سری شد و از طرف دیگر، با ارائه بخش چندنفره فوقالعاده، از اولین بازیهایی بود که باعث شد موج بسیار زیادی از بازیکنان کنسولی هم بتوانند به بخش چندنفره عناوین شوتر اول شخص رو بیاورند. هر چند تا قبل از این هم بازیهای کنسولی بخش چندنفره داشتند اما اکثر اوقات اختلاف سطح قابل توجهی بین نسخه کنسولی و نسخه PC در قبال این بخش وجود داشت ولی این عنوان توانست تا هر چه بیشتر کیفیت بخش چندنفره بازیهای شوتر اول شخص کنسولی را به کیفیت نسخه PC نزدیک کند. هم به سمت بخش چندنفره این عنوان کشیده شوند. الهام گرفتن از بازیهای نقش آفرینی و معرفی مکانیزمهایی نظیر Kill Streak باعث جذابیت هر چه بیشتر این عنوان شد. همه این موارد، در کنار نقش بزرگی که کل سری Call of Duty در طول این همه سال در صنعت بازی ایفا کرده است، باعث میشوند که قطعاً یک جایگاه از این لیست به عنوانی از این سری تعلق بگیرد.
Crysis – 2007
سری Crysis از جمله دیگر سری بازیهای بسیار محبوب سبک شوتر اول شخص است که هر چند ۶ سال است که دیگر شاهد عرضه نسخه جدیدی از آن نبودهایم اما نسخههای اولیه آن در زمان خود سر و صدای زیادی به پا کردند. شاید نتوانیم این بازی را از نظر گیم پلی عنوانی خیلی نوآور بدانیم، هر چند بازی ضعف خاصی هم در این بخشها نداشت و گیم پلی استاندار و بسیار خوبی ارائه میداد اما عنوانی نبوده که تغییر اساسی در این سبک ایجاد کند. با این وجود قطعاً این عنوان از لحاظ گرافیک یکی از مهمترین عناوین اکشن اول شخص است. این بازی بدون شک در زمان عرضه خود یک دستاورد گرافیکی بسیار بزرگ به شمار میرفت و تکنولوژیهای پیشرفته و بسیار زیادی در آن استفاده شده بود که باعث میشد این بازی بهترین گرافیک را بین بازیهای دوره خود داشته باشد. این عنوان حتی تا سالها پس از عرضه، همچنان به عنوان یکی از اساسیترین عناوین برای بنچمارکهای گرافیکی به شمار میرفت و کمتر بازی از نظر سطح گرافیکی نزدیک آن میشد. در آن دوران تقریباً نام کرایسیس مساوی با گرافیک بالا بود و شرکتهای سازنده کارتهای گرافیکی برای تبلیغ محصولات خود مانور زیادی روی این بازی دادند. با این اوصاف، حضور این عنوان در لیست بازیهای تأثیرگذار سبک شوتر اول شخص منطقی به نظر میرسد.
Battlefield: Bad Company 2 – 2010
سری بتلفیلد هم از جمله مهمترین عناوین سبک اکشن اول شخص است و در سالهای اخیر رقابت تنگاتنگی با Call of Duty دارد. این سری نیز فراز و نشیبهای زیادی را در طول سالیان سپری کرده است و در میان عناوین مختلف آن، احتمالاً باید تأثیرگذارترین را Bad Company 2 دانست. عنوانی که به عقیده بسیاری بهترین داستان را در میان کل عناوین این سری داشته و با ارائه یک خط روایی منسجم و فکر شده، یکی از بهترین تجربههای تکنفره را برای بازیکنان رقم میزند. در کنار داستان، این بازی از جمله اولین عناوین شوتر اول شخصی است که نقشههای بسیار گسترده را وارد بخش چندنفره کرده و در کنار آن، این عنوان در زمینه وجود تخریب پذیری بالا و پویا در بخشهای مختلف محیط نیز از جمله عناوین پیشرو بوده است. با این اوصاف و با توجه به نقش بالای سری بتلفیلد در پیشرفت سبک شوتر اول شخص و حضور مواردی نظیر تخریب پذیری بسیار بالا در نسخه Bad Company 2 و محبوبیت بسیار بالای آن، به نظر میرسد که بتوانیم با اطمینان خاطر این عنوان جزو عناوین تأثیرگذار شوتر اول شخص بدانیم.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
خسته نباشید آقای نامجو مقاله ی خوبی بود
وای پسر counter strik و مپ dust_2
خاطراتم زنده شد اون وقت هایی که فقط برامون لذت بردن از بازی مهم بود نه کاری به متا و گیم آوارد داشتیم نه به دعوا سر اینکه کدوم بازی بهتره به قول معروف
یاد باد آن روزگاران یاد باد.
In the past time was a game called ( Max Payne 2)
گل گفتی واقعا اون روزا کاری به متا و گوتی نداشتیم. کاش باز اونطوری شه.
کال آف دیوتی :inlove:
بتلفید بد کمپانی :inlove:
هیلو 😯 :no:
اصلا از گیم پلی هیلو خوشم نمیاد
“اصلا از گیم پلی هیلو خوشم نمیاد”
من هم همین نظر رو داشتم! بعد از شروع مرحله دوم ، نظرم عوض شد و الان می گم بهترین بازی تاریخه
خسته نباشید مقاله خوبی بود
اما ای کاش half life 1 را هم توی لیست قرار میدادین
اره واقعا جاش خالی بود.حیف :-((
با تشکر از مقاله از آقای نامجو
بین تموم این بازی ها از نظر خودم half life 2 با doom و HALO بیشترین تاثیر رو روی ساخته شدن بازی های FPS گذاشتن و تونستن با انقلابی بودن خودشون،استاندارد های جدیدی به بازی های FPS بیارن
بعد این سه هم BIOSHOCK و COD MW یکیشون با اضافه کردن یک داستان فلسفی به یک بازی FPS و دیگری با نشون دادن یک میدان نبرد واقعی و بینظیر تاثیر های مهمی روی این سبک گذاشتن
خسته نباشی به نویسنده بابت مقاله . مقاله خوبی بود ولی کامل نبود
میتونستید به overwatch و team fortress هم اشارهدکنید بابت تاثیری که رو سبک شوتر داشتند ( اشتباه نکنم به سبکشون هیرو شوتر گفته میشه )
به سری borderland که لوتر شوتر ها رو ارتقا داده میشد اشاره کرد و کلی بازی دیگه مثل استالکر و …
ماشالا پدر سبک شوتر اول شخص ولفنشتاین.
از نظر من شوتر در زمان حال خیلی بیشتر میچسبه تا شوتری که تخیلی باشه یا موجودات عجیب غریب داشته باشه یا اسلحه های عجیب داشته باشه.(نظر شخصی)
من با کالاف (مدرن ها ) و بتل فیلد (مدرن ها) خیلی بیشتر حال کردم حال کردم تا همین بازیا با تم جنگ جهانی و اسلحه های قدیمی .
هیچ اسمی از سری کیلزون نیومد 😐 😐 😐 😐
کیلزون ۲ مخصوصا 😐
کیلزون خودش از Halo الهام گرفته چرا باید اسمش بیاد.
الهام گرفته یعنی چی؟
همه ی بازی ها پلتفرمر هم یبارکی از ماریو الهام گرفتن! الهام گرفتن مگه بده؟
همین لست اف اس که صنعت گیم میپرستش و هی قربون صدقش میرن خوب از کلی بازی قبلش الهام گرفته
مهم تاثیر گذاری و خوب بودنه بازیه.چکاره الهام داریم ما
همین آنچارتد هم از توم ریدر الهام گرفت!
همین هیلو هم و بقیشون از دووم و ولفنشتاین الهام گرفتن
الهام! همه ی هنر ها از هنره قبلشون الهام گرفتن.این میشه دلیل؟
فازت چیه
الهام گرفته که گرفته
تیترو بخون نوشته تاثیرگذارترین بازی های سبک شوتر اول شخص
مهم تاثیر گذاریه که نداشت
شما تاثیر رو چی میبینی؟
جا به جایی استاندارد ها یا تعریف استاندارد های جدید
شمام لازم نیست خون خودتو کثیف کنی هر جا کامنتات رو دیدم فقط داری گیر میدی بابا بر لب جوی نشین و گذر عمر ببین
جایجایی استاندارد های گرافیکی هم جزو تاثیرات نیست؟
تو چکاره من داری که چطوری ام؟ مگه من کاری با فعالیتا و شخصیتت دارم؟
جا به جایی استاندارد های گرافیکی در مقیاس بزرگ تری در کرایسیس اتفاق افتاد
بعدشم چرا دعوا داری : /
می تونم پنج مورد از تاثیرگذاری halo بهت بگم در صنعت گیم. شما از تاثیرگذاری های killzone بگو. الهام گرفته منظور اینه که از خودش چیزی به وجود نیورده و حرکتی نکرده در صنعت گیم ولی هیلو از خودش ابدعاتی داشته چرا بدون تفکر نظر میدین؟
مگه گفتم هیلو بده؟ عجب!
خیر شما نگفتی هیلو بده ولی من از اول ذکر کردم که killzone لیاقت قرار گیری در این لیست رو نداره و شما با کامنتت مخالفت خودتو اعلام کردی و من دلیل خودمو ذکر کردم که چرا هیلو قرار داره در لیست و killzone قرار نداره. پاینده باشید.
من مخالفتم از کلمه ی ایهام بود
درمونده نباشید
کیلزون بازی خوبیه، اما نه در حد این عناوین که انصافا همشون بزرگان این سبکن. خوبی این لیست اینه از فرانچایزای بزرگ حداقل ۱بازی هستش و رتبه بندیش هم بر اساس زمان انتشاره. امیدوارم تو لیستهای بعدی هم این فرمول استفاده بشه.
head of demon@
باهات موافقم انقلابی بود killzone 2 واقعا من هم انتظار داشتم تو لیست باشه
ادم وقتی با دقت بهترین بازی های شوتر اول شخص رو بررسی میکنه میفهمه که چقدر این ژانر شاهکار تحویل گیمرها داده و خیلی از خاطرات فراموش نشدنی ما گیمرهای قدیمی رو همین بازیا رقم زدن!
Just:
Halo
Call of duty
Doom
Half life
Wolfensein
از سال۲۰۰۱ به بعدبا همه بتزی ها خاطره دارم…
یادش بخیر چقد زود بزرگ شدیم
اول بزارید یه چیز بگم
ببخشید دوستان خیلی نوشتم و لطفا اگه تو این متن من چیزی دیدین که شما خوشتون نیومد لطفا ناراحت نشید ممنون
اقای نامجوی عزیز واقعا واقعا یه مقاله عالی و درجه یک رفتید ولی به نظرم میتونست یه مقاله چند قسمتی باشه و خیلی بازی های دیگه هم درش قرار بگیره به عنوان مثال کسی هست شاهکار تاریخی cod modern warfare 2 رو فراموش کنه یا اصلا دیگر بازی های سری cod یا مثلا titanfall 2 یا doom 2016 و خیلی های دیگه
به هر حال دقت کردین چند تاشون برمیگرده به سال های قبل ۲۰۰۰
بازی هایی مثل doom و wolfenstain که مرز ها رو جا به جا کردن
سری medal of honor که یادش بخیر فقط او قدیما تو اوج بود و این اخریش که اومد حسابی گند زد البته از قبلش افت کردن رو شروع کرد و این اخری هم که نسخه واقیعت مجازیش معرفی شد به نظر میرسه باید با این مجموعه و روز های اوجش خداحافظی کنیم حداقل فعلا
سری doom که خواهر مادر شوتر اول شخصه تو ۲۰۱۶ یکی از بهترین های دنیا رو عرضه کرد و امسال هم دنباله اش میاد
battlfield هنوزم تو اوجه و تجربه های نابی رو برامون رقم میزنه
crisis سلطان گرافیک بازی ای که هر قسمتیش که میومد چندین سال جلوتر از نسل خودش بود تجربه ای فراموش نشدنی برامون رقم زد مخصوصا crisis 2 با اهنگ های شاهکار هانس زیمر کبیر
هنوز نمیفهمم که چرا همچین بازی ای دیگه قسمت ۴ نیومد
halo که از همون اول بزرگ بوده (قسمت اول فک کنم متای ۹۷ داره اگه درست گفته باشم) و همیشه از بزرگیش تعریف میکردم اما چون pc باز بودم هیچ وقت نصیبم نشد بازیش کنم تا اینکه مایکروسافت تصمیم گرفت برای pc عرضشون کنه و اولینش که reach بود و من چند روز پیش تمومش کردم و تجربه ای به شدت عالی و درگیر کننده بود بی صبرانه منتظر بعدی هاشم و امیدوارم قسمت ۵ هم عرضه بشه روی pc تا قبل از عرضه شدن halo infinite
half life از اون بازی هایی که همیشه خدا اسمشون بر سر زبون هاست و طرفدارا چندین ساله (بیش از ۱ دهه) منتظر قسمت جدید هستن و سازنده ها میان چیکار میکنن نسخه واقعیت مجازیش رو معرفی میکنن (درست مثل مدال افتخار) کاری که به طرفدارا خوش نیومد ولی به نظر میاد یه عنوان واقعیت مجازی فوق العاده بشه
بله شاهکار کن لوین یکی از برترین سه گانه های تاریخ که نسخه جدیدش در دست ساخته بازی ای که از همه لحاظ عالی و درجه یک بود هر سه قسمتش یه شاهکار
و اخرین که برترین بازی در سبک اول شخص برای من حساب میشه یکی از برترین و طولانی ترین سری های دنیا که شاید در کل بشه برترین دونستش (نه یکی از برترین ها) سری بازی های call of duty
سری بازی ای که تا الان چیزی در حدود ۱۶ قسمتش عرضه شده و بنده همشون رو رفتم اونم نه یبار عناوینی که میشه برترین بازی اکشن تاریخ حسابش کرد با شاهکار هایی مانند (call of duty modern warfare (1.2.3 که محبوب ترین ها مجموعه هستن و البته اخرین قسمت منتشر شده اش
بله اینم میدونم با عرضه بازی هایی مثل black ops 3 و ۴ و ghost افت هایی داشته ولی جبران کرد
ببخشید دوستان خیلی نوشتم تا همین جاش و لطفا اگه تو این متن من چیزی دیدین که شما خوشتون نیومد لطفا ناراحت نشید ممنون
اقای نامجوی عزیز لطفا cod mw 2,titanfall 2.doom 2016.و خیلی های دیگه که هستن و تو این مقاله جا دارن رو هم بزارید با تشکر
هیچکدام از این بازی ها تاثیرگذار نیستند بلکه عناوین خوبی هستند. این سه بازی گرچه بازی هایی خوبی هستند ولی چیزی به صنعت گیم اضافه نکردند بلکه فقط راه آن ها را ادامه دادند اما زمننی که doom 1993 منتشر شد صنعت گیم اولین بار بود که چنین چیزی را به خود میدید و به قولی تاثیرگذار بود. شما بازی های”خوب” و “تاثیرگذار” را باید از همه جدا طبقه بندی کنید.
سیستم وال رانیینگ و ابیلیتی هاش و دبل جامپ هاش فوق العاده بودن
چجوری میگی چیزی اضافه نکردن ؟
چه تاثیری در صنعت گیم گذاشته می تونم کلی بازی برات نام ببرم که المان تازه داشتن اما titanfall چه اثرگذاری ای برای بازی های دیگه داشته؟ عناوینی به غیر از بازی های respawn من ندیدم جایی اشاره بشه که titanfall المان هاش گسترده شدن و تاثیر بزرگی در صنعت گیم گذاشته. تاثیرگذاری فرق داره با المان تازه.
بله شما درست میگید ولی titanfall2 واقعا حقش هست
اقای نامجو چرا هیچ اسمی از عناوین باکیفیت و عالی سری killzoneو resistanceحرفی نزدین?
اون گرافیک عالیه کیل زون۲و۳ و هوش مصنوعی فوق العاده هلگاست ها جای بحث داره
mohammadnik1994@
دقیقا واقعا عنوان انقلابیه killzone 2 تو این لیست نباشه؟
کیل زون هم گرافیکش عالی بود هم هوش مصنوعی دشمن فوق ترسناک بود درمقابل حمله های تو استراتژی های مختلفی پیاده میکردن مثلا شلیک ثانویه اسلحه پرتاب نارنجک استفاده از پک مداوا کاورگیری هوشمندانه و…..
درود بر همگی زیبا بود
Halo 1 هنوز برای pc نیومده ؟
هیلو۱ همون زمان انتشارش برلی pcهم اومده
ولی اگه منظورت نسخه remasteredهست باید یه چندماهه دیگه ایی صبر کنی من خودم منتظرشم تا اون موقع برو halo reachرو بازی کن اگه بازیش نکردی.
شوتر های مورد علاقه من:
Crysis:اولین بازی که وقتی گرافیکش رو دیدم فکم افتاد
Modern warfare:چهارده بار تمومش کردم عاشقم
Battlefield 4:با اختلاف بهترین مولتی پلیر تاریخ
R6 siege:اعتیاد آور ترین بازی؟
اورواچ هم میتونست honorable mention باشه،با توجه به ترکیب سبک شوتر اول شخص و موبا همچنین تاثیرش در esports میتونست باشه
CS و cod:mw به شدت انقلابی بودن :rose:
وای خدا چه روزایی رو پای این بازیا گذاشتیم و لذت تموم بازی میکردیم. خاطراتم برام زنده شد. حقیقتا COD MW4 و Half Life 2 و البته CS رو هیچ وقتی تجربشوم فراموش نمیکنم. آخ چقدر دلم برای اون روزا تنگ شده. مرسی گیمفا
رفق بابت اسپم معذرت میخوام
فقط خواستم بگم دانته( :inlove: ) برای ماریو Smash تایید شده. تبریک به سوئیچ بازا :heart:
پس ولفن اشتاین؟؟
half life 2 نیست ………………………………………………………….
آقای نامجو مقاله ی بسیار خوبی بود خاطراتمون رو زنده کردید
مپ مورد علاقه ی من تو کانتر بود یادش بخیر (Dust 2)
کالاف رو هم که هنوز بازی میکنم و در کل با همه ی عناوین موافقم :yes:
به نظرم فارکرای هم می تونست تو لیست باشه.
CRYSIS REMASTERD COLLECTION 😥
جای کیلزون خالی
بازی آخر لیست باید Wolfenstein The New Order میبود که ثابت کرد هنوزم شوتر های Old School توانایی اینو دارن که سر و صدا کنن و ریبوت های موفق و یا یه شوتر اول شخص کلاسیک توی نسل هشتم هنوزم میتونن گیمای عالی ای باشن