نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition - گیمفا
نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition - گیمفا
نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition - گیمفا
نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition - گیمفا

نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition

آریا مقدم
۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition - گیمفا

مدتی است که بازار بازنشر بازی های قدیمی یا به شکل ریمیک و ریمستر و یا در قالب نسخه های ارتقاء داده شده و تکمیل شده که اغلب با نام هایی مثل Enhanced Edition یا Definitive Edition به بازار می آیند داغ شده است. در طی همین ماه بازی Age of Empires II: Definitive Edition مورد بررسی قرار گرفت و آنجا به این موضوع اشاره کردم که به عنوان نسخه ی Definitive Edition، این بازی چیزی کم ندارد و سازندگان موفق شده اند یک بازی قدیمی را به بهترین شکل به زمان حال بیاورند. اما همانطور که می دانید، این موضوع برای همه ی بازی های دیگر صدق نمی کند. چیزی که الآن در بازی های نقش آفرینی بسیار رایج شده، دنیاهای بسیار بزرگ و داستان سرایی حماسی و فوق العاده است. همچنین احتمالاً شما هم حس کرده اید این بازی ها بیشتر از سابق سراغ یک پروتاگونیست مشخص می روند و ساختن کاراکتر خودتان از صفر و تعیین کردن همه چیز آن، کمرنگ تر از گذشته شده است. پیش تر و زمانی که هنوز کنسول ها و کامپیوترهای شخصی قدرت پردازش این دنیاهای بزرگ و چشم اندازهای زیبا را نداشتند، نقش آفرینی به شکل زیرزمینی دنبال می شد! نه اینکه غیرقانونی باشد، بلکه به معنای واقعه کلمه در چاه و چاله و زیرزمین اتفاق می افتاد! البته طبیعتاً اینطور نبود که همه ی نقش آفرینی ها چنین رسمی داشته باشند، اما آنقدر تعداد این عناوین و محبوبیت آن ها زیاد بود که به یک کلیشه تبدیل شده بودند.

نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition - گیمفا

معمولاً این بازی ها از عنوان قدیمی Dungeon & Dragons الگو می گرفتند و همانطور که از نام آن پیداست، هدف اصلی شما در این بازی ها، بیرون آمدن از یک هزارتوی تاریک بود که در آن کلی موجود جهش یافته، از انواع عنکبوت های غول پیکر گرفته تا اسکلت ها و گرگینه ها را باید می کشتید تا داستان بالاخره به سرانجام می رسید. معمولاً داستان این عناوین هم کاملاً کلیشه ای بود و همه شان از یک کلیشه تبعیت می کردند و آن اینکه یک شاهزاده یا فرد نیک سرشتی در زیرزمین گیر می افتاد و باید همه جا را می گشت، کلی پازل حل می کرد و کلی موجود عجیب غریب را لت و پار می کرد تا به هدفش برسد.

معمولاً این بازی ها از عنوان قدیمی Dungeon & Dragons الگو می گرفتند و همانطور که از نام آن پیداست، هدف اصلی شما در این بازی ها، بیرون آمدن از یک هزارتوی تاریک بود که در آن کلی موجود جهش یافته، از انواع عنکبوت های غول پیکر گرفته تا اسکلت ها و گرگینه ها را باید می کشتید تا داستان بالاخره به سرانجام می رسید. معمولاً داستان این عناوین هم کاملاً کلیشه ای بود و همه شان از یک کلیشه تبعیت می کردند و آن اینکه یک شاهزاده یا فرد نیک سرشتی در زیرزمین گیر می افتاد و باید همه جا را می گشت، کلی پازل حل می کرد و کلی موجود عجیب غریب را لت و پار می کرد تا به هدفش برسد. عناوین این چنینی خیلی وقت است که دیگر محبوبیت سابق را ندارند و امکاناتی که امروزه تکنولوژی در اختیار شرکت های بازی سازی قرار داده، به آن ها اجازه می دهد محیط های بسیار جذاب تری از هزارتوهای تاریک برای مخاطب بسازند. نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که این بازی ها برای قشر خاصی منتشر می شوند و اگر برای شما جذابیتی ندارند این موضوع کاملاً قابل درک است. گیمری که امروز شاهکاری به نام ویچر را دیده، با داستان بی نظیر Aloy در Horizon Zero Dawn همراه شده و سختی استراتژی چیدن را در ساخته های From Software چشیده را نمی توان با برگرداندن به یک حال و هوای قدیمی به وجد آورد، اما فردی که با بازی های آن زمان حسابی خاطره دارد را چرا ! بازی ای که امروز نگاهی به آن خواهیم انداخت، نسخه ی Enhanced Edition بازی زیبای Neverwinter Nights است. Neverwinter Nights ساخته ی شرکت پرآوازه ی BioWare است که نسخه ی اصلی آن در سال ۲۰۰۲ منتشر شد و مورد تحسین بسیاری از منتقدین و طرفداران بازی های نقش آفرینی قرار گرفت. عناوینی مانند این بازی و Baldur’s Gate از پیشقراولان بازی های نقش آفرینی بودند و Neverwinter Nights یکی از سرگرم کننده ترین بازی های MMORPG نیز به شمار می آمد. در اینکه Neverwinter Nights از بهترین نمونه های موجود در دنیای نقش آفرینی است شکی نیست، اما آیا نسخه ی Enhanced Edition هم توانسته با موفقیت این بازی قدیمی را به زمان حال انتقال دهد؟ جواب کوتاه این است که تقریباً اصلاً موفق به انجام این کار نشده و به جز بخش آنلاین که دوباره احیا شده، می توانید نسخه ی اورجینال را دانلود کرده و لذت ببرید. پیشرفت های انجام شده در این نسخه بسیار کم است و یک بازی کاملاً تاریخ مصرف گذشته به شمار می آید. اما آیا هسته ی اصلی Neverwinter Nights، یعنی همان المان هایی که این بازی را در اوایل سال ۲۰۰۲ بسیار محبوب کرده بودند می توانند به داد بازی برسند یا نه؟ در ادامه همراه من و گیمفا باشید!

نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition - گیمفا

بازی ای که امروز نگاهی به آن خواهیم انداخت، نسخه ی Enhanced Edition بازی زیبای Neverwinter Nights است. Neverwinter Nights ساخته ی شرکت پرآوازه ی BioWare است که نسخه ی اصلی آن در سال ۲۰۰۲ منتشر شد و مورد تحسین بسیاری از منتقدین و طرفداران بازی های نقش آفرینی قرار گرفت. عناوینی مانند این بازی و Baldur’s Gate از پیشقراولان بازی های نقش آفرینی بودند و Neverwinter Nights یکی از سرگرم کننده ترین بازی های MMORPG نیز به شمار می آمد. در اینکه Neverwinter Nights از بهترین نمونه های موجود در دنیای نقش آفرینی است شکی نیست، اما آیا نسخه ی Enhanced Edition هم توانسته با موفقیت این بازی قدیمی را به زمان حال انتقال دهد؟ جواب کوتاه این است که تقریباً اصلاً موفق به انجام این کار نشده و به جز بخش آنلاین که دوباره احیا شده، می توانید نسخه ی اورجینال را دانلود کرده و لذت ببرید.

داستان Neverwinter Nights از آن داستان هایی است که در اواخر دهه ی ۹۰ میلادی و اوایل ۲۰۰۰ محبوبیت زیادی در بین گیمرها داشتند. جریان از این قرار است که بیماری ای به نام Wailing Death کل شهر را فرا گرفته و موجب قرنطینه شدن شهر شده است. شما به عنوان قهرمان بازی، پس از انتخاب کردن نام و کلاس خود، از لیدی آریبث (Lady Aribeth)، دستور می گیرید که چهار موجود را پیدا کرده و به نزد او بیاورید تا با کمک آن ها دارویی برای این بیماری همه گیر تولید شود. قهرمان داستان که شما باشید، به همراه فنتیک ماس (Fenthick Moss)، معشوق لیدی آریبث و دِثر (Desther)، دوست فنتیک ماس به سراغ این موجودات می روید و آن ها را پیدا می کنید. وقتی می خواهید آن ها را به قلعه ی Neverwinter باز گردانید، توسط آدمکشان گروهی که این بیماری را پخش کرده مورد حمله قرار می گیرید. پس از بازگشت به قلعه و شروع پروسه ی تولید دارو، اتفاقاتی می افتد که دیگر نمی دانید چه کسی دوست شماست و چه کسی دشمنتان. به هر حال قهرمان داستان به دنبال گروهی که پشت این بیماری است می افتد و داستان رسماً آغاز می شود.

نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition - گیمفا

تنبلی سازندگان در بهبود بخش های داستانی کاملاً مشهود است. هوش مصنوعی همانی است که در سال انتشار بازی شاهد آن بودیم و دیالوگ هایی که در بازی با NPCها انجام می شود، اکثراً به شکل متنی هستند. در برخی NPCهای مهمتر، برای چند خط اول هر مکالمه صداپیشگانی به کار گرفته شده اند، اما سازندگان زحمت دوبله کردن کامل بازی را به جان نخریده اند. بنابراین فقط کاراکترهای اصلی و موثر بازی هستند که حرف می زنند. روایت داستان در محیط هایی مشابه، بدون هیچ گونه کات سین کمی حوصله سربر است و مدت زمان بازی که چیزی حدود ۵۵ ساعت به طول می انجامد، زمان کمی نیست که بخواهید این موضوع را نادیده بگیرید.

وجود یک داستان کهن، با کاراکترهایی که خوب شخصیت پردازی شده اند مطمئناً از نقاط مثبت Neverwinter Nights است. اگرچه اکنون که حدود ۱۸ سال از عرضه ی بازی اصلی می گذرد، شاهد داستان های مشابه زیادی بوده ایم که خیلی از آن ها از پلات Neverwinter Nights بهتر هستند. بنابراین با در نظر گرفتن سالی که نسخه ی Enhanced Edition منتشر شده، داستان را نمی توان دلیلی موجه برای خرید بازی دانست. علاوه بر این، تنبلی سازندگان در بهبود بخش های داستانی کاملاً مشهود است. هوش مصنوعی همانی است که در سال انتشار بازی شاهد آن بودیم و دیالوگ هایی که در بازی با NPCها انجام می شود، اکثراً به شکل متنی هستند. در برخی NPCهای مهمتر، برای چند خط اول هر مکالمه صداپیشگانی به کار گرفته شده اند، اما سازندگان زحمت دوبله کردن کامل بازی را به جان نخریده اند. بنابراین فقط کاراکترهای اصلی و موثر بازی هستند که حرف می زنند. روایت داستان در محیط هایی مشابه، بدون هیچ گونه کات سین کمی حوصله سربر است و مدت زمان بازی که چیزی حدود ۵۵ ساعت به طول می انجامد، زمان کمی نیست که بخواهید این موضوع را نادیده بگیرید. بسیاری از طرفداران قدیمی فقط به خاطر بخش آنلاین بازی آن را دوباره تهیه می کنند، اما برای فرد جدیدی که می خواهد با این عنوان آشنا شود، هیچ تدبیری اندیشه نشده و بازی به شدت در جذب مخاطبین نسل جدید ضعف دارد.

نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition - گیمفا

اید واقعاً طرفدار و شیفته ی این سبک باشید. هر فردی نمی تواند از کمپین Neverwinter Nights لذت ببرد، بخصوص کاربرانی که هیچ بازی مشابهی را تجربه نکرده اند. Neverwinter Nights یک نقش آفرینی کاملاً سنتی است که کلی کلاس و آیتم دارد، کلی متن هست که باید بخوانید و کلی NPC که باید با آن ها ارتباط برقرار کنید. به جز خط اصلی داستان، کلی هم ماموریت جانبی وجود دارد که تمام کردن همه ی آنها، زمان انجام بازی را به چیزی حدود ۷۰ الی ۸۰ ساعت می رساند!

سه بخش اساسی در گیم پلی Neverwinter Nights وجود دارد که می خواهم به آن ها اشاره کنم. بخش اول کمپین بازی است. با اینکه سال ها از انتشار Neverwinter Nights می گذرد، اما بازی کردن عناوینی مانند این بازی، همیشه لذت خاص خودشان را دارند. فقط همانطور که در اوایل مقاله هم به آن اشاره کردم، باید واقعاً طرفدار و شیفته ی این سبک باشید. هر فردی نمی تواند از کمپین Neverwinter Nights لذت ببرد، بخصوص کاربرانی که هیچ بازی مشابهی را تجربه نکرده اند. Neverwinter Nights یک نقش آفرینی کاملاً سنتی است که کلی کلاس و آیتم دارد، کلی متن هست که باید بخوانید و کلی NPC که باید با آن ها ارتباط برقرار کنید. به جز خط اصلی داستان، کلی هم ماموریت جانبی وجود دارد که تمام کردن همه ی آنها، زمان انجام بازی را به چیزی حدود ۷۰ الی ۸۰ ساعت می رساند! بازی ای مانند Dragon Age: Origins یا اسکایریم را در نظر بگیرید. اگر برای آن بازی ها حوصله داشتید و از آن ها لذت بردید، نصف مسیر را برای تهیه ی این بازی نیز طی کرده اید. اما نصف دیگر ماجرا بر می گردد به گیم پلی قدیمی و تاریخ مصرف گذشته ی بازی. مبارزات همه نوبتی هستند و جهت حرکت کاراکترتان را هم مانند بازی های استراتژی با موس تعیین می کنید. اگر صادقانه بخواهم نظر خودم را بگویم، در دنیا هیچ مکانیزمی خسته کننده تر از اکشن نوبتی برای من وجود ندارد و مطمئناً بسیاری از شما نیز با من در این موضوع موافق هستید.

نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition - گیمفا

گرافیک بازی تا حدی بهبود یافته ولی اصلاً به یک عنوان نسل جدید شباهت ندارد.

به خصوص وقتی نمونه های بسیار لذت بخش تری را در این سبک تجربه کرده باشید، انجام این سبک از بازی برایتان مانند شکنجه است. فرض کنید در یک صحنه ی پر زد و خورد جنگی از هر طرف دارد به شما حمله می شود و شما عوض اینکه بتوانید به عنوان یک گیمر از قابلیت هایتان در مبارزه استفاده کنید، باید تک تک دشمنان را انتخاب کرده و نفری یک ضربه به آن ها بزنید، بدون اینکه تاثیر مستقیمی در مبارزات داشته باشید. در واقع پس از مدتی کار شما تماشا کردن مبارزات می شود جای اینکه واقعاً مبارزه کنید. البته شاید هنوز هم افرادی باشند که از این سبک گیم پلی لذت ببرند، اما باید قبول کرد به جز سبک استراتژی که مبارزات شما بیشتر با فکر انجام می گیرد تا مهارت، این نوع از اکشن دیگر از محبوبیت خیلی بالایی برخوردار نیست. شاید بگویید از نسخه ی Enhanced Edition انتظارات زیادی دارم، اما واقعیت این است که وقتی همه چیز یک بازی تاریخ مصرف گذشته است، یا باید به روز شود تا لایق نام Enhanced Edition باشد، یا بهتر است کلاً ساخته نشود. Neverwinter Nights هم از عناوینی است که هیچ کاری برای به روز کردن آن انجام نشده و احتمالاً فقط می تواند طرفداران قدیمی بازی را جذب کند که خوشبختانه کم نیستند.

نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition - گیمفا

فرض کنید در یک صحنه ی پر زد و خورد جنگی از هر طرف دارد به شما حمله می شود و شما عوض اینکه بتوانید به عنوان یک گیمر از قابلیت هایتان در مبارزه استفاده کنید، باید تک تک دشمنان را انتخاب کرده و نفری یک ضربه به آن ها بزنید، بدون اینکه تاثیر مستقیمی در مبارزات داشته باشید. در واقع پس از مدتی کار شما تماشا کردن مبارزات می شود جای اینکه واقعاً مبارزه کنید.

حالت دیگر گیم پلی، Aurora Toolset است که بازیبازها می توانند در آن ماژول های خود را ساخته و کمپین شخصی سازی شده ی خودشان را بازی کنند. خوشبختانه این بخش از نظر رابط کاربری بسیار گویا و آسان است و اگر فردی کمی به کدنویسی آشنایی داشته باشد می تواند چیزهای جالبی خلق کند. البته باز هم باید بگویم این بخش شاید دیگر جذابیت خاصی برای اکثر مخاطبین جدیدتر نداشته باشد. اما حالت آنلاین بازی محکم ترین دلیلی است که یک نفر می تواند برای خرید این بازی داشته باشد. اگر از طرفداران این بازی یا بازی های مشابه در سبک MMORPG هستید، سازندگان سرورهای این بازی را که مدت زیادی بود شات داون شده بودند، دوباره برپا کرده و می توانید بخش های مختلف بازی را با بازیبازان دیگر تجربه کنید.

نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition - گیمفا

حالت آنلاین بازی محکم ترین دلیلی است که یک نفر می تواند برای خرید این بازی داشته باشد. اگر از طرفداران این بازی یا بازی های مشابه در سبک MMORPG هستید، سازندگان سرورهای این بازی را که مدت زیادی بود شات داون شده بودند، دوباره برپا کرده و می توانید بخش های مختلف بازی را با بازیبازان دیگر تجربه کنید.

درباره ی صداگذاری بازی کمی صحبت کردم. صداپیشگان کاراکترهای اصلی بسیار خوب عمل می کنند، اما همانطور که گفتم بسیاری از NPCها اصلاً صدایی ندارند. گرافیک و مدل های تاریخ مصرف گذشته را نیز به این موضوع اضافه کنید تا بیشتر نتیجه بگیرید پسوند Enhanced Edition پسوندی اضافه است. به جز ارتقاء رزولوشن و برخی بخش های گرافیکی بازی، هیچ نشانه ی دیگری از ارتقاء مشاهده نخواهید کرد. حرکات مدل ها مانند همان ۱۸ سال پیش است و موارد دیگر اضافه شده نیز Premium هستند و باید برای آن ها پول خرج کنید.

نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition - گیمفا

به جز ارتقاء رزولوشن و برخی بخش های گرافیکی بازی، هیچ نشانه ی دیگری از ارتقاء مشاهده نخواهید کرد. حرکات مدل ها مانند همان ۱۸ سال پیش است و موارد دیگر اضافه شده نیز Premium هستند و باید برای آن ها پول خرج کنید.

روی هم رفته باید بگویم نسخه ی اصلی Neverwinter Nights در زمان خود یک شاهکار واقعی بود که مرزهای سبک نقش آفرینی را گسترش می داد، اما نسخه ی Enhanced Edition به جز برپایی دوباره ی بخش آنلاین هیچ دلیلی برای خریدن به شما نمی دهد و هرچه دارد از همان نبوغ و سخت کوشی سازندگانش در سال ۲۰۰۲ دارد. اگر طرفدار سرسخت این بازی یا عناوین مشابه MMORPG هستید، این بازی را تهیه کنید، در غیر این صورت نمونه های بسیار بهتری در بازار برای تجربه ی یک نقش آفرینی ناب وجود دارند.

نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition - گیمفا

Lonesome guy

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition - گیمفا
نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition - گیمفا
نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition - گیمفا
نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition - گیمفا
نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نسخه‌ی ارتقاء داده شده؟ | نقد و بررسی Neverwinter Nights Enhanced Edition - گیمفا