پلیاستیشن ۴ پرو با هدف بررسی طول عمر کنسول نسل بعدی منتشر شده است
در نسل فعلی شاهد یک اتفاق بسیار جالب و البته قابل تامل بودیم. هر دو شرکت سونی و مایکروسافت نسخهای قدرتمندتر از کنسول خود را روانهی بازار کردند تا بتوانند خواستهی بازیبازان برای اجرای بازیها باکیفیت بیشتر را برآورده کنند. با این حال، به نظر میرسد دلیل شرکت سونی برای انتشار کنسول پلیاستیشن ۴ پرو چیزی فراتر از این بوده است.
کنسول پلیاستیشن ۴ پرو که با نام رمزی Neo شناخته میشد، اولین برا در جریان یک مراسم در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی توسط شرکت سونی معرفی و در نوامبر همان سال به بازار عرضه شد. با توجه به این که آمار تلویزیونها و صفحه نمایشهایی با وضوح تصویر Ultra HD در بین کاربران و بازیبازان افزایش یافته بود، شرکت سونی کنسول پلیاستیشن ۴ پرو را با هدف ارائهی بازیها با رزولوشن ۴K به بازار عرضه کرد. برای رسیدن به این هدف، شرکت سونی کنسول میان نسلی خود را به ویژگیهای همچون قابلیت Checkerboard Rendering، فرکانس بالاتر پردازنده و یک گیگابایت رم بیشتر در مقایسه با کنسول پایه مجهز کرد.
این آزمایش شرکت سونی در نهایت موفقیت آمیز بوده و توانست بازیبازان حرفهای که به دنبال کیفیت بالاتر بودند را راضی کند. با این حال، این سوال در ذهن بسیاری شکل گرفته است که آیا این اولین و آخرین کنسول میاننسلی شرکت سونی خواهد بود؟
در جدیدترین مصاحبهی صورت گرفته به مناسبت ۲۵امین سالگرد انتشار کنسول پلیاستیشن با معاون ارشد بخش مهندسی سختافزار در شرکت سونی، اطلاعات جدیدی از این موضوع به دست آمده است. براساس صحبتهای آقای ماسایاسو ایتو (Masayasu Ito)، کنسول پلیاستیشن ۴ پرو در حقیقت یک نسخهی آزمایشی بوده است؛ چراکه شرکت سونی متوجه این موضوع شده است که چرخهی حیات کنسول پلیاستیشن ۵ با نسلهای قبل متفاوت خواهد بود.
در حقیقت، چرخهی حیات یک کنسول جدید در گذشته بین ۷ تا ۱۰ سال بود ولی با توجه به پیشرفت بسیار سریع روند توسعهی بازیها و ارتقاء تکنولوژی، این چرخه حالا به شش یا هفت سال رسیده است. علاوه بر این، ما نمیتوانیم خود را با سرعت پیشرفت تکنولوژی هماهنگ کنیم و به همین دلیل ما فکر میکنیم که تا جایی که به کنسول پلیاستیشن ۵ مربوط میشود، شاید این دوره بین ۶ تا ۷ سال باشد. با این حال با توجه این شرایط، ما باید بتوانیم خود سختافزار را تغییر داده و تلاش کنیم پیشرفتهای تکنولوژی را در آن پیادهسازی کنیم. این ایدهی ما بود و نسخهی آزمایشی این ایده کنسول پلیاستیشن ۴ پرو بود که در اواسط چرخهی حیات پلتفرم پلیاستیشن ۴ منتشر شد.
با توجه به صحبتهای آقای ایتو و در نظر گرفتن موفقیت کنسول پلیاستیشن ۴ پرو (متاسفانه شرکت سونی از اعلام آمار دقیق فروش این کنسول در مقایسه با نسخهی پایه خودداری کرده است. از این رو آمار دقیقی از فروش این کنسول میاننسلی در دست نیست)، انتشار کنسول پلیاستیشن ۵ پرو چند سال پس از عرضهی کنسول پایه، منطقی و محتمل به نظر میرسد.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
کاری به کشورهای بی دغدغه غربی و مردم اونا ندارم اما برای ما کنسول میان نسلی اضافات هست. امیدوارم از اول یک کنسول خیلی قوی با قیمتی برابر با مجموع کنسول معمولی و یک کنسول میان نسلی بدن اما تا آخر نسل کامل و عالی پشتیبانی کنن که مجبور نشن جماعت دوبار هزینه کنن یا عده ای معمولی رو با ضرر بفروشند برای خرید میان نسلی
فکر کنم pro قرار بود ۴k و ۶۰ فریم اجرا کنه مگه نه
هیچ جایی همچین حرفی زده نشده بود تازه تا جایی که یادم میاد قرار بود چیزی به اسم جعبه میان نسلی وجود نداشته باشه ها نه؟از اونجایی که اسکی کار مایکروسافته سرهم بندی شد 😎
قیمت منصفانس همیشه این ایرانی جماعته که دست هر چی حرام خور و دزدو قسم خورو ازپشت میبنده. چرا اینو گفتم…..نگا کنین الان وزارت خونه ای به اسم رفاه میره گوشی قانونی با ارز ۴۲۰۰ وارد میکنه و اونو به نرخ خون بابای بی پدرش به مردم میفروشه….الان قیمت ایفون ۷۰۰ دلاره تو ایران دیجی کالا زده ۱۷ میلیون تومن .دیگه ببینن چقدر سود داره. .خدا وکیلی دست شمر ویزیدرو از پشت بستن البته اگر اون داستانای که برا ما گفتن حقیقت داشته باشه
بنظم ربطی به کشور های غربی و شرقی یا گیمر های پولدار و معمولی نداره
کلا کنسول میان نسلی یه جور خیانت در حق گیمر هست مگر اینکه:
۱) اون کنسول قوی تر صرفا در رزولوشن تصویر کیفیت بالاتری بده
۲ )انحصاری مجزا دریافت نکنه
۳)نکته بسیار بسیار مهم اینه که پلتفرم اصلی همه سازنده ها ودیولوپر ها همون کنسول اولیه باشه و بر اساس اون بازی رو بسازن
که این موارد واسه ps4 توی این نسل رعایت شد
داداش قبول کن برای ما خیلی چیزها فرق داره. من کارمندم و یک شغل آزاد هم دارم اما حقیقتا نمیتونم هر چندروز چندصد هزار تومن بدم یک بازی حال هزینه اشتراک پلاس یا گلد و نت بماند. نمی گم نمیشه خرید اما باید از خیلی چیزهای دیگه که واجب تر هستند زد. بماند نمیدونم چند شما چند سالته و ایا مستقل هستی مسؤلیت خانواده داری یا نه اما با این چیزها باید قبل از خرید یک بسته آدمس هم فکر کنی. برای خارجی ها اوضاع فرق داره پسر دایی بنده با شغل کارگر ساختمان در اتریش مسافرت براه داره، ماشین خوب داره یک آپارتمان خوب داره و یک اتاق گیمینگ چند هزار دلاری و براش خرید یک دیسک چند دلاری مهم نیست چون وضع اونجا یعنی سیاست های ده ساله ای که توش بنزین یک شبه نمیشه سه برابر. منم اگه اوضاع جوری بود که بر حساب معیار پول اونا حقوق من همین بود اما یک بازی بیست سی هزار تومن هزینه داشت و یک کنسول چندصد هزار تومن باشه میگفتم فرقی نداره.
به نظرم سیاست درستی نیست پلتفرم میان نسلی چون یه کوچولو هزینه بر هست در ایران
به نظرم اگه مثل نسل ۷ یه کنسول کامل نمونه PS3 بدن بیرون دیگه دردسر میان نسلی نداریم
کنسول PS3 یه نسل از زمان خودش جلوتر بود و سخت افزار بالا و پیچیده ای داشت که توان استفاده از نصف قدرت اون هم سال ها زمان برد
بهتر همون اول یه سخت افزار قوی بدن بیرون و نیاز به پلتفرم میان نسلی نباشه
البته بحث در مورد سخت افزار Ps3 همیشه چالش برانگیز هست مثلاً پردازنده کنسول هنوز کامل نشده بود و یک هسته اون خاموش بود و معماری ۱۲۸ بیت همین الان هم در پردازنده ها استفاده نمیشه و سرعت ۳.۲ GHz واقعا خنک کننده کنسول با مشکل مواجه میشد
معماری این پردازنده cell
۳٫۲Ghz
۶۴ bit, Big Endian
۲ threads (can run at same time)
L1 cache: 32kB data + 32kB instruction
L2 cache: 512kB
Memory bus width: 64bit (serial)
VMX (Altivec) instruction set support
Full IEEE-754 compliant
the PPU can execute two double precision or eight single precision operations per clockcycle
۸ SPE (Synergistic Processing Element)
۳٫۲Ghz
۶۴ bit, Big Endian
۱ SPE disabled to improve chip yield (see: Unlocking the 8th SPE)
۱ SPE dedicated for hypervisor security
۲۵۶KB local store per SPE
۱۲۸ registers per SPE
Dual Issue (Each SPE can execute 2 instructions per clock)
IEEE-754 compliant in double precision (single precision round-towards-zero instead of round-towards-even)
معماری Spe هم مشخصات جدا
BIU || Bus interface unit || 1.6GHz (NCLK/2) || connects DMAC+EIB and LS+EIB
|-
| DMAC || Direct memory access controller || 1.6GHz (NCLK/2) || controls DMA, SPU+LS and BIU(/EIB)
|-
| EIB || Element interconnect bus || 1.6GHz (NCLK/2) || busring to which all SPE’s are connected (and PPU + MIC + BEI)
|-
| LS || Local store || 3.2GHz (NCLK) || 256KB of local memory, accessable via DMA/MBOX
|-
| MFC || Memory flow controller || 1.6GHz (NCLK/2) ||
|-
| MIC || Memory interface controller || 1.6GHz (NCLK/2) || Memory controller to XIO(/Rambus XDR)
|-
| MMIO || Memory-mapped I/O || 1.6GHz (NCLK/2) ||
|-
| MMU || Memory management unit || 1.6GHz (NCLK/2) || used by DMAC for management
|-
| SPU || Synergistic processor unit || 3.2GHz (NCLK) || SPU execution unit
|-
| TLB || Translation lookaside buffer || 1.6GHz (NCLK/2) || used by MMU as buffer
ps3 قدرت بسیار بالایی داشت. واقعا تحسین بر انگیز بود.
ولی اینکه نمیشد از همه توان ps3 در همون ابتدا استفاده کرد ربطی به قدرت کنسول نداشت ، بلکه معماری عجیب و پیچیده کنسول بود که نمیذاشت توسعه دهنده ها به این راحتی ها از همه توان کنسول استفاده کنن ( واسه x360 هم تا حدودی همین معماری پیچیده صدق می کرد)
و از قضا این یک امتیاز محسوب نمیشه واسه کنسول!
اون معماری های پیچیده ی تا قبل از نسل ۸ دیگه منسوخ شده چون باعث میشد توسعه دهنده ها بجای تمرکز کامل روی کیفیت بازی ، حجم قابل توجهی از توانشون رو صرف کشتی گرفتن با کنسول کنن!
معماری کنسول های نسل۸ بسیار شبیه pc ها بود و باعث میشد توسعه دهنده ها بجای جنگیدن با سخت افزار عجیب کنسول ، تمرکز بیشتری روی سایر مراحل ساخت بازی کنن…
و همینطور پورت بازی روی pc هم کار ساده تری شد ( به نفع pc باز ها ) و یا پورت بازی های pc روی کنسول ها هم ساده تد شد ( به نفع کنسول باز ها )
در کل موافقم که کنسول های نسل ۹ باید خیلییییی قوی طراحی بشن اما پیچیدگی معماری سخت افزار یه نفع کسی نیست…
ALI-H@
نظرتون کاملا درسته :yes:
بیشتر منظورم اینه که یه چیز خاص بدن بیرون که یک نسل از زمان خودش جلوتر باشه مثل نسل ۷ :yes:
درسته :yes: :yes:
خیلی مهمه که بسیار قوی باشه کنسول
کلا با حرفات موافقم.پلی استیشن ۳ واقعا فوق العاده بود تو زمون خودش.البته ۳۶۰ هم خودش عالی بود.کلا نسل هفت. طلایی بود.و قبول دارین نسل هفت کجا نسل هشت کجا اصن قابل قیاس نیستن
سل جان باشه تو راس میگی اصا آفرین عمویی
موضوع کنسول میان نسلی…موردی هستکه اجتناب ناپذیر
استارتش از این نسل خورد و قطعا ادامه داره…چه خوشمون بیاد یا نیاد
Ps5 رو با هزینه بیشتر عرضه کنند به نفع گیمرا هست با یه بار خرید تا آخر نسل تامین هستن مثلاً نهایت ۶۰۰ یا ۷۰۰ دلار
فرق بین PS4 و نسخه pro واقعا ظلم بود و در عناوین بزرگ واقعا به چشم میاد
تجربه خودم از God of war فریم بیشتر روی pro یا رزولوشن بیشتر
Red dead فریم پایدار و رزولوشن بیشتر
Resident evil فریم پایدار و بیشتر و رزولوشن بالاتر
یجورایی در حق خریداران PS4 ظلم میشه
امکان نداره با شیشصد هفصد دلار کنسول قدرتش بیشتر از سه سال روی high بمونه و سریع افت میکنه بجاش کنسول چهارصد دلاری میدن بعد سه سال هر کس خواست بخره برای گرافیکش و فروششون هم پایدار میمونه اگه اول کار هفصد دلار باشه مثل ps3 چند سال عقب میافتن
کسی گاو شیرده رو نمی کشه با اطمینان میگم هزار کنسول میان نسلی نسل بعد داریم اینا تازه روشش رو پیدا کردن :yes:
آفرین
بالاخره یه حرفه حساب زدی
دیگه داشتم ازت نا امید میشدم
قبلا که پرو اومد سونی حرف از۴k و قویترین کنسول میزد الان که قرارهps5 عرضه بشه پرو شد کنسول ازمایشی!! مطمئن باشد نسل بعدی هم کنسول میان نسلی عرضه میکنن بعد دوباره که ps6 اومد میگن ps5pro نسخه ازمایشی نسل ۹ بود
نسل بعدی صدردصد pcارتقا میدم انحصاریهای سونی هم توگیم نت میزنم
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
کاش همه عین تو عاقل بودن
شما ددی پولدار داری دلیل نمیشه همه داشته باشن پسرم :rotfl:
ما به جای اینکه هرسال چند تا ۶۰۰ صد تومن بدیم بازی بخریم همون اول همرو pc بستیم که یه عمر مجانی بازی کنیم
به نظر من دست هردو شرکت تو یه کاسه است.چطوری همیشه کنسول جدیدشونو با هم میدن بیرون حالا اینو میگیم یه نسل گذشت.میان نسلیو چی بگیم…..
Army of 2
Ba ham mikhoran , hamishe mikhoran
;€
کلاه برداری بیش نبود
هیچ فرقی نداره تو فت و پرو من مقایسه کردم اول تا اخر پنج درصد فرق داشت
پول اضافه
تنها جایی که رقابت کنسول ها بجای خدمات بهتر موجب گندکاری شده همین بحث انواع کنسول معمولی و غیرمعمولی و میان نسلی و ته نسلیه
Ps3 با اون عظمت و پشتیبانی از بلوری، شد کنسول گرون! و Xbox اومد اول نسل هفتم با یه تمبک زشت و بزرگ کلی فروش کرد! نسل هشتم ولی سونی با ps4 جبران کرد و بنا رو گذاشت رو ارزونی کنسول و خیلی راحت بازار رو گرفت.
بحث اینجاست که تو خیلی از کشورها مث ایران متاسفانه بخاطر شرایط اقتصادی فقط ارزونی و خرید کنسول مهمه، کسی دیگه به کیفیت و… فکر نمیکنه. زمانی که من ps4 pro خریدم، قیمتش تو فروشگاه سونی سنتر فقط ۲۰۰ هزار تومان از اسلیم گرونتر بود! ولی بخاطر همون ۲۰۰ هزار تومان، از هر ۲۰ تا فروششون ۱۹ تاش اسلیم بود!!!
سونی جان تو میتونی با یک کنسول جدید یه نسل رو شروع کنی و با همونم تموم کنی اصلا نیازه نیست میان نسلی تولید بشه مگه فروش و طول عمر یه کنسول تو یک نسل مربوط میشه به میان نسلی؟ بعدش هم واقعا این ۶ یا ۷ سال عمر خیلی کمیه برای یک نسل به نظرم باید تا ۱۵ سال ادامه پیدا کنه چرا؟چون اگه این عمر نسل ها پایین بیاد و به ۵ سال برسه خوب مطمعنا کسی دیگه کنسول نمیخره برا ۴ یا ۵سال که هر سالش انقدر بازی خوب داریم و آنقدر بازی بد داریم و نگاه ها میره سمت نسل بعدش(یعنی مثلا کنسول بعدی بیاد و همه بخرن و بازی های نسل قبلش هم اجرا کنه) یا به احتمال پی سی(شاید تا اون موقع PC ها این قابلیت رو بدست بیارن که تا ۳ یا ۴ نسل بعدتر از نسل فعلی بازی ساپورت کنن) اینا همه احتمالشون هست و من یکی که واقعا مخالف یه کنسول میان نسلی هستم و امیدوارم جاشون رو نسل بعد با باندل عوض کنن درسته که سود داره ولی کار درستی نیست
موضوع سر سوءاستفاده شرکت سونی یا مایکروسافت نیست. حتی اگر سخت افزاری قویتر از کارت ۲۰۸۰ ti و پردازنده ی i9 9900k رو روی کنسول سوار کنن باز هم به کنسول میان نسلی میرسیم چون سرعت پیشرفت قطعات سخت افزاری به هیچ وجه قابل مقایسه با ده سال گذشته نیست مثال میزنم کارتی مثل gtx 780 ti سال ۲۰۱۳ پرچمدار انویدیا بود و ۷۰۰ دلار قیمتش بود چیزی در حدود دو برابر کنسول های نسل هشتمی الان در انتهای نسل هشت کافیه بنچمارک این کارتو ببینید تا متوجه بشید فاصله ی این کارت با پرچمدار کنونی انویدیا شگفت انگیزه این خلأ قدرت فقط با کنسول میان نسلی از بین میره نسل هفت اینشکلی نبود و زمانی که کنسولای نسل هفت معرفی شدن پادشاه قدرت سخت افزاری بودن و با قدرت مندترین سیستمای خونگی قابل مقایسه
البته این رو هم اضافه کنم نسل ۷ هم خیلی زود ضعف خودش رو نشون داد و بعد ۲۰۱۰ عملا شکاف عمیقی بین کنسول و pc ایجاد شد.۲۰۰۸ هم خیلی از بازیا روی کنسول با رزولیشن hd اجرا میشد که با full hd بازم فاصله داره.من شدیدا موافق کنسول میان نسلی هستم البته بهتره همون اول نسل بیاد و نکته دیگه اینکه قدرتش انقدر زیاد باشه طوری که شکاف بین pc و کنسول رو بطور کامل پر کنه و مثل ps4 pro خیلی ضعیف نباشه
بهتره کنسول میان نسلی رو همون اول همزمان با کنسول پایه عرضه کنه تا یکی مثل خوده من مجبور نشم کنسول رو بفروشم و با کلی ضرر کنسول پرو بخرم
خوشم میاد همه چیش رو برنامه و حساب کتابه مثل مایکروسافت صرفا هرکاری بقیه میکنن اسکی میکنه نیست
آره با حساب و کتاب خوبش الان شماها دارین ۴k و شصت فریم بازی میکنین
سهیل
به نظر من انتشار PS4 Pro کار اشتباهی بود که باعث ایجاد بی اعتمادی نسبت به شرکت سونی شد . نتیجه این بی اعتمادی رو در شروع نسل ۹ خواهید دید . مطمئن باشین این سری خیلیا مثل خود من نمیرن همون ابتدای نسل کنسول ضعیفترو خرید کنن در حالی که میدونن امکان داره در آینده خیلی نزدیک ورژن قویتری از اون کنسول به بازار بیاد .
دوستانی که میگن “مجبور” شدن وسط نسل نسخه استاندارد رو با کلی ضرر بفروشن، نسخه پرو رو بخرن، با تمام احترام، ولی تو این زمینه واقعا حق رو به سونی میدم!
اولا که شما واقعاً “مجبور” نبودین این کارو بکنین! اگر چیزی مجبورتون کرده، اون حس “داشتن بهترین ها”ی خودتونه! اختلاف بین پرو و معمولی واقعا اونقدری نیست که آدمو مجبور به این کار کنه.
بعدم همون جور که سونی وعده داده بود، عرضه نسخه ی پرو، هیچ تاثیر منفی ای روی نسخه استاندارد نذاشت. و حتی اگر نسخه پرو نبود، عناوین موجود بعید میدونم با کیفیتی بهتر از این روی نسخه استاندارد عرضه میشد. پس سونی چه نسخه پرو رو عرضه میکرد، چه نمیکرد، این نسل برای اونایی که نسخه استاندارد رو داشتن، هیچ فرقی نمیکرد! تنها فرقش این بود که نسل کوتاه تر میشد، یا کنسول رقیب بازارو دست میگرفت.
اصلا شما فرض کنین نسخه پرو ای وجود نداره! تفاوتی به حالتون ایجاد میکرد؟! مگه سونی مجبورتون کرد استانداردو بفروشین پرو بخرین؟! شماها فقط سختتونه ببینین گزینه ی بهتری هم هست که من ندارم!
در جواب دوستانی هم که میگن اگر توان استاندارد برای این نسل کافی نبود، از همون اول فقط یه نسخه پرو میداد، باید بگم اگر این کارو میکرد دیگه ps4 انقدر فروش نداشت. چون گرون تر میشد.
خوبه سونی نسخه استاندارد رو تا آخر نسل به بهترین نحو پشتیبانی کرده و همه انقدر شاکی هستین!
یه نگاه به مایکرو بندازین! اصلا دیگه اسمی از نسخه پایه نمیبرن! همش شده one x! تازه اونم به نظرم تا زمانی که عناوین مشترک باشه، خیلی معنی نداره. اختلاف کنسول میان نسلی در مقابل اختلافی که بین دو نسل وجود داره خیلی ناچیز تر از اون چیزیه که آدمو مجبور به بروز رسانی بکنه!
عرضه همزمان نسخه معمولی با پرو هم خیلی معنی نداره. این که پرو از چه نظر باید قوی تر باشه رو نقاط ضعف نسخه استاندارد و نیاز بازار اون روز (مثل ۴k tv ها در این نسل) مشخص میکنه. وقتی هنوز هیچ بررسی ای از این نسل شکل نگرفته، نسخه پرو صرفا یه نسخه گرون تر و قوی تره که ممکنه دلیل قانع کننده ای هم برای این قیمت و قدرت بیشتر نداشته باشه.
من که خودم از نسخه استاندارد راضی ام و به نظرم اومدن یا نیامدن پرو هیچ تاثیری برای من نداشته.