مصاحبه با مدیر اکس‌باکس | صحبت در رابطه با سرویس Game Pass، استریم و Project Scarlett - گیمفا
مصاحبه با مدیر اکس‌باکس | صحبت در رابطه با سرویس Game Pass، استریم و Project Scarlett - گیمفا
مصاحبه با مدیر اکس‌باکس | صحبت در رابطه با سرویس Game Pass، استریم و Project Scarlett - گیمفا
مصاحبه با مدیر اکس‌باکس | صحبت در رابطه با سرویس Game Pass، استریم و Project Scarlett - گیمفا

مصاحبه با مدیر اکس‌باکس | صحبت در رابطه با سرویس Game Pass، استریم و Project Scarlett

احسان دهشیری
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
مصاحبه با مدیر اکس‌باکس | صحبت در رابطه با سرویس Game Pass، استریم و Project Scarlett - گیمفا

قطعاً Xbox Game Pass یکی از بهترین سرویس‌های کنسول اکس‌باکس وان بوده و گزینه‌ای عالی برای بازی‌بازانی است که قصد دارند تا با پرداخت مبلغی ناچیز به بازی‌های زیادی دسترسی پیدا کنند. شرکت مایکروسافت در جریان رویداد XO19 که مدتی پیش برگزار شد، اطلاعات جالبی از این سرویس منتشر کرد و به نوعی اکثر مطبوعات و خبرنگاری‌ها را به سوی خود کشاند. آقای فیل اسپنسر (Phil Spencer) رئیس بخش بازی‌های شرکت مایکروسافت یعنی اکس‌باکس، در اینباره اعلام کرد که بازی‌هایی همچون سری Yakuza و Final Fantasy برای اولین بار به کنسول اکس‌باکس می‌آیند و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۰ شاهد اضافه شدن این عناوین به سرویس Game Pass نیز باشیم.

سرویس Game Pass علاقه‌ی بسیاری از بازی‌بازان را به خود جلب کرده چراکه یکی از راه‌های به صرفه برای دریافت بازی‌های کنسول اکس‌باکس است و شرکت مایکروسافت نیز قصد دارد که روز به روز این سرویس را گسترش و بهبود دهد. در همین راستا، طی مصاحبه‌ی جدیدی که با نقطه‌ی مقابل آقای اسپنسر در شرکت سونی یعنی جیم ریان (Jim Ryan) انجام شد، ایشان از سرویس اشتراکی بازی‌های ویدئویی سونی یعنی PlayStation Now که هم‌اکنون به دلیل کاهش قیمت‌های خود مدتی است توجه بسیاری را جلب کرده صحبت کرد. در واقع این موضوع برای سرویس Game Pass نیز صدق می‌کند اما تفاوت‌هایی در بین این دو سرویس وجود دارند. شرکت سونی بازی‌های بزرگ و قدرتمند خود را در ابتدای عرضه برروی سرویس PlayStation Now قرار نمی‌دهد اما سیاست شرکت مایکروسافت مقداری فرق می‌کند. برعکس سونی شرکت مایکروسافت معمولا همه‌ی بازی‌های خود را در همان زمان و روز عرضه، برروی Xbox Game Pass در دسترس قرار می‌دهد. حال سوال این است که چرا سونی بازی‌های بزرگ خود همچون God of War ،Days Gone و Spider Man را در روز عرضه برروی سرویس اشتراکی بازی‌های خود یعنی PlayStation Now قرار نمی‌دهد؟ رایان در اینباره می‌گوید که آن‌ها قصد دارد تا بازی در زمان عرضه‌ی خود تمیز و خالص باشد.

مصاحبه با مدیر اکس‌باکس | صحبت در رابطه با سرویس Game Pass، استریم و Project Scarlett - گیمفا

سرویس Game Pass علاقه‌ی بسیاری از بازی‌بازان را به خود جلب کرده چراکه یکی از راه‌های به صرفه برای دریافت بازی‌های کنسول اکس‌باکس است و شرکت مایکروسافت نیز قصد دارد که روز به روز این سرویس را گسترش و بهبود دهد.

حال با محوریت اینگونه سوالات و پرسش‌ها، یکی از وب‌سایت‌های خبری در طی مراسم XO19 موفق شده تا مصاحبه‌ای را با آقای فیل اسپنسر انجام و اطلاعات جالبی را در دسترس کاربران قرار دهد. پس بدون هیچ مقدمه‌ای شما را به مطالعه‌ی این مصاحبه‌ی جذاب و خواندنی دعوت می‌کنیم.

بی‌شک سرویس Game Pass یکی از مهم‌ترین موضوعات شما به حساب می‌آید. حال سوال من این است که شما برای تعیین و اندازه‌گیری میزان موفقیت این سرویس به چه موضوعات و فاکتورهایی توجه خواهید کرد؟ آیا میزان کاربران آن یا تعداد دانلودهای انجام شده؟ آیا تنها به کاربران خالص و فعال این سرویس توجه خواهید کرد؟ به‌طور کلی چگونه خواهید فهمید این بازی که در حال حاضر برروی سرویس Game Pass قرار دارد به عنوان یک بازی موفق به حساب می‌آید؟

فیل اسپنسر: کاربران. اینکه چه تعدادی از کاربران این عنوان مشخص را بازی می‌کنند. اما مطمئنم که این موضوع برای ما پیچیده‌تر خواهد شد. به راستایی که سرویس Game Pass رشد می‌کند، من نمیخواهم که تیم فکر کند که هر بازی باید به تمامی بازی‌بازان و کاربران برسد و توجه آن‌ها را جلب کند. من قصد دارم که سازندگان بازی به این نتیجه برسند که تعداد کاربران سرویس Game Pass بسیار زیاد است و آن‌ها می‌توانند هر بازی که می‌خواهند بسازند. به این معنا که ممکن است یک استودیو اعلام کند که قصد دارد یک بازی سیاه و سفید و به صورت پازل بسازد و در این راستا به این موضوع واقف است که میلیون‌ها نفر به سمت بازی آن‌ها جلب خواهند شد هرچند تعداد کمی از جمعیت کاربران سرویس Game Pass را تشکیل می‌دهند. یا در این بین ممکن است استودیوی دیگری قصد ساخت یک عنوان استراتژی نوبتی را داشته باشد چراکه می‌داند به اندازه‌ی کافی کاربر مشتاق و علاقه‌مند وجود خواهند داشت.

بیشتر توجه من برروی افزایش تنوع بازی‌بازان و کاربران است و لزوما قصد ندارم که هر بازی به تک تک کاربران برسد و آن‌ها به تجربه‌ی این عناوین بپردازند. در حال حاضر بازی‌های قدرتمند و فوق العاده‌ای وجود دارند اما نمی‌خواهیم که تمامی عناوین و محصولات در همین راستا حرکت کنند؛ چراکه تنوع برای جذب کاربران و بازی‌بازان اهمیت بیشتری دارد.

مصاحبه با مدیر اکس‌باکس | صحبت در رابطه با سرویس Game Pass، استریم و Project Scarlett - گیمفا

اینکه چه تعدادی از کاربران این عنوان مشخص را بازی می‌کنند. اما مطمئنم که این موضوع برای ما پیچیده‌تر خواهد شد. اما مطمئنم که این موضوع برای ما پیچیده‌تر خواهد شد. به راستایی که سرویس Game Pass رشد می‌کند، من نمیخواهم که تیم فکر کند که هر بازی باید به تمامی بازی‌بازان و کاربران برسد و توجه آن‌ها را جلب کند. من قصد دارم که سازندگان بازی به این نتیجه برسند که تعداد کاربران سرویس Game Pass بسیار زیاد است و آن‌ها می‌توانند هر بازی که می‌خواهند بسازند. به این معنا که ممکن است یک استودیو اعلام کند که قصد دارد یک بازی سیاه و سفید و به صورت پازل بسازد 

شما در ابتدای سخنان خود اعلام کرده بودید که این سرویس به بازی‌ها اجازه می‌دهد تا یک شروع و پایان خوبی را تجربه کنند. حال من در این فکر بودم که ما می‌توانیم بازی‌هایی از همین عناوین ساخته و دقیقا مانند زندگی روزمره‌ی خود به آن‌ها نگاه کنیم.

به‌طور کلی بازی‌های تک نفره در طی این مدت کاهش بیشتری نسبت به دیگر بازی‌های سبک‌های مختلف داشته است. بعضی از اوقات کاربران و بازی‌بازان شواهدی از شرکت سونی برای من می‌آوردند و به نوعی از بازی‌های تک نفره‌ی این شرکت صحبت و از تنوع زیاد آن‌ها در بازی‌های تک نفره تحسین می‌کردند. من به‌طور کلی به ایده‌ها و ساخته‌های ناشران خود نگاه می‌کنم. برای مثال چندین سال پیش من به این موضوع توجه می‌کردم که بازی‌بازان و کاربران به دنبال موضوع خاصی در بازی‌ها بودند و حال سوال اینجا بود که چگونه بازی‌بازان و کاربران را به سوی مجموعه‌ی خود نزدیک کنم. اینجا بود که سرویس Game Pass می‌تواند بازی‌های تک نفره‌ی بی‌نظیری را در اختیار بازی‌بازان قرار دهد و داستان‌های مختلفی را برای آن‌ها روایت کند.

زمانی که برای اولین بار از این موضوع رونمایی کردم، مقداری درگیری و مخالفت به وجود آمد. اما زیبا بود که بازی‌هایی فوق العاده مانند Outer Worlds را ببینیم که خود ساخته‌ی یکی از استوددیوهای ما می‌باشند.

شما موفقیت یک عنوان مثل Gears 5 را چگونه می‌بینید؟ مشخص است که موضوع فروش برای شما مطرح نمی‌باشد. پس شما چگونه سرمایه‌گذاری برروی یک پروژه را توجیه می‌کنید؟ چگونه میزان موفقیت یک بازی زمانی که هم برروی سرویس Game Pass و هم در خرده فروشی‌ها قرار می‌گیرد را اندازه گیزی می‌کنید؟

بازی Gears 5 فروش خوبی را برای ما به ارمغان آورد. این نسخه، از بازی Gears 4 نیز فروش بیشری را تجربه کرد و ما نسبت به این موضوع احساس خوبی داریم. اگر مردم به دنبال انتخاب یکی از نسخه‌های سری Gears هستند، این یک ویژگی است که ما می‌توانیم گزینه‌های مختلفی را در اختیار آن‌ها قرار دهیم. من می‌خواهم هر کسی که به دنبال تجربه‌ی بازی Gears است را به نوعی از کاربران سرویس Game Pass به حساب آورم. این در واقع رونمایی از گزینه‌های مختلف برای بازی‌باز شناخته می‌شود.

در حال حاضر یکی از راحت‌ترین معیارها برای اندازه گیری موفقیت یک محصول، سوال در مورد تعداد کاربرانی است که ما در بازی پیدا می‌کنیم.

مصاحبه با مدیر اکس‌باکس | صحبت در رابطه با سرویس Game Pass، استریم و Project Scarlett - گیمفا

به‌طور کلی بازی‌های تک نفره در طی این مدت کاهش بیشتری نسبت به دیگر بازی‌های سبک‌های مختلف داشته است. بعضی از اوقات کاربران و بازی‌بازان شواهدی از شرکت سونی برای من می‌آوردند و به نوعی از بازی‌های تک نفره‌ی این شرکت صحبت و از تنوع زیاد آن‌ها در بازی‌های تک نفره تحسین می‌کردند. من به‌طور کلی به ایده‌ها و ساخته‌های ناشران خود نگاه می‌کنم. 

یکی از کارهای شما در دسترس قرار دادن بازی‌های تازه عرضه شده برروی سرویس Game Pass شناخته می‌شود که در واقع در همان روز عرضه همراه با خرده فروشی‌ها منتشر می‌شود. این کار شما دقیقا نقطه‌ی مقابل سیاست‌های شرکت سونی به نظر می‌رسد. سونی بازی‌های قدرتمد و بزرگ خود را برروی سرویس اشتراکی خود قرار نمی‌دهد. در یکی از مصاحبه‌های اخیر اجام شده، جیم رایان دلیل اینکار شرکت سونی را اینگونه بیان کرد: «بعضی از بازی‌ها و محصولات ما به قدری باورنکردنی و فوق العاده هستند که ما  قصد داریم با احترام و مراقبت با آن‌ها رفتار کنیم و عرضه‌ی آن‌ها را خالص و پاک جلوه دهیم»

چیزی که به ذهن من از این سخنان می‌آید این است که آن‌ها بازی‌های بزرگ خود را به قدری خوب و شگفت انگیز می‌بینند که قصد ندارند آن‌ها را برروی سرویس اشتراکی قرار دهند. این دقیقا هدفی متفاوت با کارهایی که شما در حال انجام  آن هستید شناخته می‌شود. آیا قرار دادن بازی‌های خود برروی سرویس اشتراکی کنسول اکس‌باکس از بزرگ و قدرتمند بودن آن بازی می‌کاهد؟

به نظر من برای هیچ یک از رسانه‌های تصویری این موضوع صدق نمی‌کند. برای مثال اینکه سریال بزرگ Game Of Thrones برروی سرویس اشتراکی قرار گرفت، از کیفیت و قدرت آن نمی‌کاهد و همچنان در بین کاربران محبوب شناخته می‌شود. به نظرم بازی‌بازان و کاربران، بیشتر برروی میزان سرمایه و بودجه‌ی یک عنوان و کیفیت ساخت آن توجه خواهند کرد.

Game Pass در واقع مانند یک مدل کسب و کار در حال اجرا است که در آن هیچ شکی نیست. این سرویس کار خواهد کرد و به ما این اجازه را می‌دهد که با استودیوهای خود وارد پروژه‌های مختلفی شویم و برای بازی‌های دو سه سال آینده برنامه‌ریزی کنیم. این یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک بیزینس شناخته می‌شود که سرویس Game Pass در اختیار ما قرار داده است.

به نظر من این نوع از بازی‌ها بسیار خاص و منحصر به فرد خواهند شد. در همین راستا فکر می‌کنم که بازی Gears 5 می‌تواند برنده‌ی جایزه برترین بازی سال شود. Outer Worlds هم نیز می‌تواند بازی برتر سال شود. در واقع ارسال این نوع از بازی‌ها به درون سرویس Game Pass باعث خواهد شد تا بازی‌بازان و کاربران بیشتری به سوی این عناوین جلب شوند.

به‌طور کلی بازی‌بازان زمانی که سازندگان، دیوارهای بلندی اطراف ساخته‌های خود می‌کشند، تمایل بیشتری به دانستن عناوین و محتویات مخفی شده دارند و به نوعی آن‌ها ارزشمندتر خواهند شد. زمانی که می‌خواهیم توجه خود را برروی صنعت بازی‌سازی قرار دهیم، نباید از دسترس کاربران و هواداران خارج شویم. این مشکل را ما در بسیاری از بازی‌های میان پلتفرمی داشته‌ایم و مجادله‌های زیادی سر آن‌ها انجام داده‌ایم. آیا بهتر است اجازه دهیم تا بازی‌بازان برروی پلتفرم‌های مختلف عنوان ساخته شده را تجربه کنند؟ یا این اتفاق باعث کم شدن ارزش یک پلتفرم خاص در این میان خواهد شد؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در صنعت بازی‌سازی این است که باید خود را به عنوان یک بازی‌باز و کاربر در نظر بگیرید و برروی چیزهایی که یک بازی‌باز می‌خواهد توجه کنید. نه اینکه برروی سرمایه و سود حاصل از آن‌ها به واسطه‌ی کم کردن بخش‌های مختلف بازی فکر کنید. گاهی اوقات بعضی از بازی‌سازان نگران این هستند که ساخته‌ی آن‌ها احتمال دارد برروی کنسول یا پلتفرم خاص درآمد خوبی را برای آن‌ها به ثمر نرساند. یا اینکه ممکن است بگویند سرویس اشتراکی سودی برای آن‌ها ندارد. در هر صورت من اصلا علاقه‌ای ندارم که عاملی باعث کاهش درآمد آن‌ها در این بین شود.

به‌طور کلی باید به عنوان یک بازی‌باز، چیزها و آیتم‌هایی که برایتان مهم است را در نظر بگیرید. من خود در شرکت مایکروسافت به دنبال یک بیزینس خوب هستم و اینکار را نزدیک به ۳۱ سال است که انجام می‌دهم. من فردا نیز جایی نخواهم رفت و همچنان در این راستا فعالیت می‌کنم. Game Pass یکی از قسمت‌های این بیزینس است که دوست داریم آن‌ها را قدرتمندتر و پیشرفته‌تر کنیم و به واسطه‌ی آن‌ بازی‌های جذاب و عالی را در اختیار بازی‌بازان و کاربران قرار دهیم.

مصاحبه با مدیر اکس‌باکس | صحبت در رابطه با سرویس Game Pass، استریم و Project Scarlett - گیمفا

Game Pass در واقع مانند یک مدل تجاری و کسب و کار در حال اجرا است که در آن هیچ شکی نیست. این سرویس کار خواهد کرد و به ما این اجازه را می‌دهد که با استودیوهای خود وارد پروژه‌های مختلفی شویم و برای بازی‌های دو سه سال آینده برنامه‌ریزی کنیم. این یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک بیزینس شناخته می‌شود که سرویس Game Pass در اختیار ما قرار داده است.

شما در حال حاضر ۱۵ استودیوی بازی‌سازی در اختیار دارید. این یعنی یک دارایی خوب در صنعت بازی‌های ویدئویی. آیا از به دست آوردن استودیوهای بیشتر دست کشیده‌اید؟

خیر. به نظرم ما می‌توانیم به واسطه‌ی این تعداد از استودیوهای موجود، از خود بی خود شویم و اخبارهای مختلف و متنوعی را در اختیار هواداران قرار دهیم. آن‌ها کارت‌های تجاری نیستند. آن‌ها استودیوهای بازی‌سازی هستند و ما از آن‌ها می‌خواهیم که بازی‌های فوق العاده‌ای را بسازند. من عاشق این هستم که اعلام کنم ما ۳ بازی جدید دیگر که دوتا از آن‌ها به واسطه‌ی استودیوهای داخلی ساخته شده‌اند را به‌زودی منتشر می‌کنیم. نمی‌توانم آن روزی را ببینم که دیگر بازی‌ جدیدی نداریم که در اختیار بازی‌بازان قرار دهیم.

حال آیا کار ما به پایان رسیده است؟ من این‌طور فکر نمی‌کنم.

آیا هنوز به دنبال شکار هستید؟

بله، هنوز خالقان بی‌نظیری وجود دارند. کار ما همچنان در حال رشد است. شرکت به صورت کامل پشتیبان عناوینی است که ما در حال ساخت آن‌ها هستیم. مایکروسافت اعلام می‌دارد که گیمینگ ستون کلیدی بین علایق مشتریان و استراتژی شرکت شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که از جاهای مختلف دیگری نیز پشیبان‌های ویژه‌ای داریم که در کل تجارت خوبی را در حال حاضر برای شرکت به وجود آورده‌اند. پس باید بگویم که بله همچنان به دنبال استودیوهای قدرتمند هستیم.

در حال حاضر به دنبال چه عناوینی هستید؟

ما به تنوع جغرافیایی استودیوهای خود توجه می‌کنیم. من عاشق این موضوع هستم که ما در حال حاضر سه استودیو در بریتانیا داریم. به جرات می‌توان گفت که استودیوهای این کشور از قدرتمندترین‌های صنعت گیمینگ به حساب می‌آیند. در حال حاضر ما استودیوهایی در کشور کانادا و بخش‌هایی از ایالات متحده آمریکا داریم. به نظرم در این بین یک خلأیی در آسیا داریم که البته شایان ذکر است که اخیرا مباحث و گفت و گوهایی در مورد داشتن سازندگانی از آسیا داشته‌ایم. اما این یک اعلامیه نیست و هنوز موضوعاتی است که باید به آن‌ها رسیدگی شود.

بسیار خرسندم که اعلام کنم بازی‌های Yakuza و Kingdom Hearts و Final Fantasy خواهند آمد. روابطی وجود دارند که زمان‌بر خواهند بود و ما توجه زیادی به آن‌ها داریم. امیدوارم که روابط بیشتری در این راستا داشته باشیم.

شما می‌توانستید نینتندو را نیز خریداری کرده و در لیست خود قرار دهید. من می‌دانم که این موضوع توجه اصلی شما را به خود اختصاص نداده اما شما طی یک سال قرار است Project Scarlett را عرضه کنید که زیاد از آن دور نیستیم. شما مدتی است که در مورد آن صحبت کرده‌اید. حال با توجه به این موضوع، آیا عرضه‌ی Project Scarlett فروش اکس‌باکس وان را برای بقیه سال سخت خواهد کرد؟

در ابتدا باید بگویم که ما برای بعضی از اشخاص، سیستم Xbox All Access را اجرا می‌کنیم که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا اکس‌باکس را به صورت ماهیانه و قصدی خریداری کنند. من و شما به آن بسیار نزدیک هستیم. در حال حاضر میلیون‌ها بازی‌باز وجود دارند که بازی‌های کنسولی را برروی پلتفرم‌های مختلف تجربه می‌کنند و شما نمی‌توانید بگویید که دقیقا برای چه نسلی هستند. من وضعیت اکس‌باکس را همیشه چک می‌کنم و آمار را مورد بررسی قرار می‌دهم. ما همچنان میلیون‌ها کاربر را داریم که بازی‌های اکس‌باکس ۳۶۰ را ماهیانه بازی می‌کنند. این در حالی است که نزدیک به ۱۲ یا ۱۳ سال از سخت افزار آن می‌گذرد. آن‌ها می‌دانند که کنسول‌های قدرتمندتری وجود دارند اما بازی‌های خود را بیشتر ترجیح می‌دهند.

شما می‌گویید، سخت‌تر می‌شود که کنسول‌هایمان را بفروشیم؟ ما قرار است میلیون‌ها کنسول را در سال جاری به فروش برسانیم. بله، برای آن دسته از افرادی که آگاه هستند. ما نباید دیدمان را از افرادی که به دلیل سال نو یا تولد برخی از اشخاص، قصد دارند سری به فروشگاه‌های بازی‌های ویدئویی بزنند را از دست بدهیم. این موارد جزو تصمیمات ناگهانی اشخاص به حساب می‌آیند که ما برروی آن‌ها نیز تمرکز کرده‌ایم.

مصاحبه با مدیر اکس‌باکس | صحبت در رابطه با سرویس Game Pass، استریم و Project Scarlett - گیمفا

در ابتدا باید بگویم که ما برای بعضی از اشخاص، سیستم Xbox All Access را اجرا می‌کنیم که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا اکس‌باکس را به صورت ماهیانه و قسطی خریداری کنند. من و شما به آن بسیار نزدیک هستیم. در حال حاضر میلیون‌ها بازی‌باز وجود دارند که بازی‌های کنسولی را برروی پلتفرم‌های مختلف تجربه می‌کنند و شما نمی‌توانید بگویید که دقیقا برای چه نسلی هستند. من وضعیت اکس‌باکس را همیشه چک می‌کنم و آمار را مورد بررسی قرار می‌دهم. ما همچنان میلیون‌ها کاربر را داریم که بازی‌های اکس‌باکس ۳۶۰ را ماهیانه بازی می‌کنند. 

شما قبلا در مورد آینده‌ی کنسول‌های اکس‌باکس با مدل‌های مختلف صحبت کرده‌اید. اما من فکر می‌‌کنم که در حال حاضر توجه اصلی برروی Project Scarlett قرار دارد. ما اخباری در مورد Scarlett lite یا Project Lockhart شنیدیم. امکانش است تا این موضوع را شفاف کرده و بگویید که به طور قطع شما چنین آیتم‌هایی را نخواهید ساخت؟ آیا دوباره قرار است با نوع‌های مختلفی از اکس‌باکس نسل جدید رو به رو شویم؟

آیا خواهم گفت که چنین کاری را نمی‌کنیم؟ ما در حال حاضر برروی Project Scarlett  توجه داریم و در تلاش هستیم تا یک کنسول پرقدرت را تحویل بازی‌بازان و کاربران دهیم. هیچ شکی در این موضوع نیست. من هیچ وقت گزینه‌های مختلف را از خودمان نمی‌گیرم. زمانی که ما اکس‌باکس وان را منتشر کردیم، آیا پیش بینی کرده بودم که قرار است مدل S نیز وارد بازار شود؟ یا همچنین مدل X عرضه شود؟ ما کیت‌های ارتقا دهنده‌ای را ارسال کرده‌ایم که در واقع کنسول دیگری به حساب می‌آید.

اما می‌دانید که منظور من از نوع‌های مختلف کنسول اکس‌باکس چیست.

من می‌دانم که شما چه می‌گویید، اما می‌توانم بگویم که چشم‌انداز تیم، ارسال محصولات، کیت‌های ارتقا دهنده به اندازه‌ی ارسال یک محصول خرده فروشی کار دارد. قرار است هزاران نسخه از آن را به همکاران و شرکا بفرستیم. در واقع زحمت زیادی برای آن‌ها انجام خواهد شد و به همین دلیل، من گزینه‌ها را برای آینده حذف نخواهم کرد.

مارک کرنی (Mark Cerny)، در مورد PS5 و قیمت سیلیکون و SSD آن صحبت می‌کرد؛ موضوعی که به نظر شما برای یک قدرت بالا هزینه‌های زیادی صرف می‌شود. اما بعد از اینکه بحث قیمت گذاری برروی کنسول می‌شود، شما مقداری حساس شده و همان‌طور که در زمان عرضه‌ی اکس‌باکس وان یاد گرفته‌اید، به نظر می‌رسد که قصد دارید تا یک جهش نسلی را با یک قیمت منطقی عرضه کنید.

اگر زمان عرضه‌ی اکس‌باکس وان به یاد بیاورید، ما ۱۰۰ دلار گران‌تر و در همان حال کم قدرت‌تر شده بودیم. پس من نمی‌خواهم دوباره در آن موقعیت قرار بگیرم و هیچ شکی در این موضوع نیست. به عنوان یک صنعت که به سرعت در حال پیشرفت است، ما در مورد قیمت فکر می‌کنیم. در همین راستا در مورد کارایی و عملکرد نیز به فکر می‌رویم. من قصد ندارم که عملکرد را برای کاهش قیمت فدا کنم.

برویم سراغ مبحث استریم کردن (streaming). اگر کل سیستم استریم را در دست داشتید، باز هم به فکر فروش کنسول بودید؟

نه نه. استریم هیچ وقت جای تجربه‌ی کنسول امروز را نخواهد گرفت و نمی‌گیرد. وقتی که شرکت به ما در ساخت بازی آزادی می‌دهد، آن‌ها اعلام نمی‌کنند که قرار است Project Scarlett را بسازیم. آن‌ها اعلام نمی‌کنند که استریم را انجام می‌دهند. آن‌ها می‌گویند که ما قصد داریم در عرضه‌ی بازی و بازی‌سازی به عنوان رهبر شناخته شویم. ما می‌خواهیم بازی‌های خاص خود، کنسول‌های منحصر به فرد و سخت افزارهای باورنکردنی را عرضه کنیم. زمانی که به این آیتم‌ها نگاه می‌کنیم، پیش خود می‌گوییم که آیا باید برای Project Scarlett اقدام کنیم؟ چیزی شبیه به اتفاقی که برای نسخه‌ی اکس کنسول‌ها اتفاق افتاد. سوالی در ذهنمان به وجود آمد که گفتیم آیا کنسول اکس‌باکس وان اکس باید وجود داشته باشد؟ بعد گفتیم که می‌خواهیم یک کنسول ۴K بسازیم. بعضی از افراد در ابتدا ما را به خاطر این کار مسخره کردند. آیا ۴K اصلا امکان پذیر است؟ من فکر می‌کنم حال که کاربران به این موضوع توجه می‌کنند، پیش خود می‌گویند که آره، کنسول ۴K امکان پذیر است. با اینکه برای برخی از بازی‌ها اتفاق می‌افتد ولی امکان پذیر است.

حال شما از من سوال می‌کنید که باید همه‌ی این اتفاقات را برروی استریم انجام دهیم و بیخیال کنسول‌ها شویم؟ Project Scarlett یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در سال آینده به وقوع می‌پیوندد. پیشروی در مسیر صنعت کنسول‌ها موضوعی است که می‌خواهیم در هر دو مسیر فروش و بازی میان پلتفرمی و تمامی نو‌آوری‌ها به آن‌ها توجه کنیم و در یک کنسول آن‌ها را در معرض نمایش قرار دهیم. بله، ما همچنان قصد داریم در مسیر ابری سرمایه‌گذاری کنیم چراکه فکر می‌کنیم این موضوع به ما اجازه می‌دهد تا آن تجربه‌های خاص را برای بازی‌بازان و کاربران بیشتری به وجود آوریم. اما باید بگویم که ما همچنان سال‌ها از این اتفاق دور هستیم که همه‌ی این موارد را به درجه‌ی بالا و کامل خود برسانیم.

مصاحبه با مدیر اکس‌باکس | صحبت در رابطه با سرویس Game Pass، استریم و Project Scarlett - گیمفا

استریم هیچ وقت جای تجربه‌ی کنسول امروز را نخواهد گرفت و نمی‌گیرد. وقتی که شرکت به ما در ساخت بازی آزادی می‌دهد، آن‌ها اعلام نمی‌کنند که قرار است Project Scarlett را بسازیم. آن‌ها اعلام نمی‌کنند که استریم را انجام می‌دهند. آن‌ها می‌گویند که ما قصد داریم در عرضه‌ی بازی و بازی‌سازی به عنوان رهبر شناخته شویم. 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مصاحبه با مدیر اکس‌باکس | صحبت در رابطه با سرویس Game Pass، استریم و Project Scarlett - گیمفا
مصاحبه با مدیر اکس‌باکس | صحبت در رابطه با سرویس Game Pass، استریم و Project Scarlett - گیمفا
مصاحبه با مدیر اکس‌باکس | صحبت در رابطه با سرویس Game Pass، استریم و Project Scarlett - گیمفا
مصاحبه با مدیر اکس‌باکس | صحبت در رابطه با سرویس Game Pass، استریم و Project Scarlett - گیمفا
مصاحبه با مدیر اکس‌باکس | صحبت در رابطه با سرویس Game Pass، استریم و Project Scarlett - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • این سرویس بسیار خوب و به صرفه هستش
    و اینکه هربار سعی میکنن اونو گسترش بدن خیلی خوبه هم برای ما هم خودشون

  • 2B گفت:

    من حدس میزنم همزمان با ps5 رونمایی نکنن به احتمال زیاد صبر میکنن تا دست سونی رو بشه بعد از یک سال با سخت افزاری قویتر کنسول خودشون رو عرضه میکنن تا همچنان most powerful برقرار باشه 😀 اما سونی هم اون قدرها احمق نیس که فکر اینجای کار رو نکرده باشه!!!
    یاد جمله تاریخی افتادم نسل بعد جنگ محتواس احتمال زیاد سونی در فاصله اون یک سال تاخییر مایکرو با معرفی انحصاریهای بی نظیر نبض بازار رو بدست بیاره اون زمانه که مایکررو نه بخاطر سخت افزار ضعیفتر بلکه به خاطر اون تاخییر یک ساله مث چی پشیمون میشه اون شوک اول نسل خیلی تاثیر داره…..از لحاظ کیفیت دیگه مریخی هام از دست بالاتر سونی در زمینه کیفیت انحصاریها خبر دارن امیدوارم رقابت نزدیک باشه تا محتوای بیشتری از سونی دریافت کنیم….. بنظرم با توجه به عملکرد خیلی خوب سونی تو این نسل اگر که در قیمت گذاری معقول و قدرت سخت افزار اشتباهی رو تکرار نکنه کارش به مراتب راحتر از ماکروسافت هست چون اعتماد بخش قابل توجهی از مصرف کننده ها رو بدست اورده..

  • M4HD1 گفت:

    یعنی جای این همه حرف زدن ی نظارتی روی شرکت های به اصطلاح فرست پارتی داشت الان به این وضع به اصطلاح گیر کردن در گل تو این نسل دچار نمیشدن….

  • Xbox is my heart گفت:

    به به سال بعد چه سالی برای مایکروسافت است
    سرویس استریم مایکرو پیروز نبرد است
    سال بعد ۱۰ ها انحصاری تاپ داریم
    سال بعد اکس باکس اسکارلت را داریم
    سال بعد حقارت سونی را داریم
    سال بعد شکست the last of us 2 و ghost of tusushima را داریم
    سال بعد قدرت و شهرت و برتری و زیبایی کنسول xbox project scarlett را داریم
    GOTY 2020 برای مایکرو را داریم
    Halo infinite را داریم
    پیروزی مایکروسافت را داریم.
    انقدر منفی بدید از سوزشتون
    تایید لطفا

    • Xbox is my heart گفت:

      تصحیح ghost of tsushima

    • amin.electric گفت:

      تازه به دوران رسیده اینقدر اسپم نده گند زدی زیر پست ارتش جلبکی :yes: امثال اینا جو گیمفا رو خراب می کنن تهش همه چی به اسم سونی فنا تموم میشه

    • دروغ های مایکرو خوب روت تاثیر منفی گذاشتهدبذا خیالتو راحت کنم اسپنسر هرچقدم اسکی کنه و خالی ببنده بازم تو رقابت نخودیه 😀

    • دوست عزیز تعید نمیشه
      یه نفر دیگه هم میاد و چنین کامنتی رو واسه سونی میذاره اون وقت شما وقتی میخونیش چه حسی پیدا میکنی ؟
      سالی که نیومده رو پیشاپیش تقسیم میکنید ؟
      ادم شب میخوابه صبح ممکنه بلند نشه و روح از تنش جدا بشه
      اول هفته میخواستم ۵۰ دلار گیفت بخرم با وضع جدید ۵ تا هم نخریدم اون وقت از حالا نشستین تا سال بعد ؟
      اصلا من موندم هیلو یا لست بشن گوتی و یکیشونم به خاک کشیده بشه اخرش که چی ؟
      حال ادمو بهم میزنین با جایزه و متاپرستیهاتون
      شکر خدا این چند ساله هیچ کدام از بازیهای که عاشقشونم و خریدمشون نه انچنان جایزه ای بردن و نه متای غولی داشتن
      الانم ۳۶ تا بازی تو اکانتم دارم هرکی خواست بگه جعلیم لینک بذاره و ببینه
      هیچ وقت برای لایک و دیسلایک نظر ندید
      برای گرفتن حال بقیه نظر ندید
      صبح به صبح که میام گیمفا اول فحشای که سونی فنها برام میفرستنو میخونم بعدش اخبار رو چک میکنم
      کار کیه مگه ؟
      بخاطر ۶ تا ادم ناچیز بیام رو بقیه چشم ببندم
      بله دیدم مدام میان و پستهای مایکروسافتو به گند میکشن چون عقده و سوزش و حقارت درونیشون ایجاب میکنه
      حالا تو هم میخوای مثل اونها باش یا وقار و شخصیت داشته باش

      • Xbox is my heart گفت:

        من هیچ توهینی به سونی نکردم.
        در ضمن هیچ وقت دلم نخواسته جلوی چرت و پرت های ی مشت فن بوی که خودشان را بزرگ طرفدار های سونی می دانند چیزی بگم،فقط وقتی دروغ هایشان را میخوانم عصبانی میشوم.
        این چیز ها را درباره موفقیت های مایکرو گفتم نه چیز دیگه

    • Hala madrid گفت:

      بشین تا تلو شکست بخوره :laugh: 😉
      واسه مایکرو آرزوی موفقیت کن نه آرزوی شکست واسه سونی 🙂

    • ShadoWWolf2 گفت:

      ما که بخیل نیستیم امیدوارم مایکروسافت هم به موفقیت های زیاد دست پیدا کنه و تو خوشحال بشی منتها..‌‌..
      ۱) حقارت سونی==>خب این مورد رو تو خواب هم نمیبینی چون تو و امثال تو دو نسله منتظر حقارت سونی هستن و خب از قرار معلوم بینیشون به خاک مالیده میشه
      ۲)شکست لست و روح سوشیما==> خب اینم تو همون خواب و رویات بیشتر قدم بزن شاید بهش رسیدی چون میدونی آرزو داشتن بر جوانان عیب نیست :yes: 😉
      ۳)کمتر “کارتون” تماشا کن و چندتا بازی اصیل انجام بده تا چشم و گوشت باز بشه وبفهمی دنیای گیم از دنیای “کارتون” جداست دلبندم :yes: 😎
      ۴)هفت ساله آرزوی گوتی رو داری خب مشکلی نداره با سال بعد که میگی میشه هشت سال و همین روند بدون تغییر به قوت خودش باقی میمونه :yes:
      ولی حتماً به توصیم گوش کن===> کارتونِ کمتر،،،عقل بیشتر،،،،زندگی بهتر :rose: :rose:

    • mamad1166 گفت:

      وات ده فاز یا اخی ؟؟؟؟ امیدوارم مایکروسافت عالی کار کنه که نتیجش میشه بازیهای خوب اما چه ربطی به سونی داره چه مایکروسافت خوب باشه یا بد LOU2 عالی خواهد بود و امیدوارم همه انحصاری های هر دو شرکت عالی باشه

    • Reason گفت:

      ایشالا که مایکرو بازیای خوبی معرفی کنه ولی تکلیف سونی مشخصه و احتمال اینکه goty سال ۲۰۲۰ مال یکی از بازیای سونی باشه خیلی بالاست، از همین الان همه سایبرپانک و لست رو کاندیدهای اصلی سال بعد میدونن

  • من زمانی که میخواستم کنسول بگیرم خییییلی تحقیق کردم . به این نتیجه رسیدم سلیقه ایه یکی با ایکس باکیی بیشتر حال میکنه یکی با پلی یکی با کامپیوتر یکی با نینتندو … . من خودم با پلی حال میکنم ولی فن بوی نیستم و به بقیه سلیقه ها احترام میذارم . امیدوارم شما م کسی رو بخاطر فن بوی بودن سرزنش نکنید. به امید اینکه هم PS5 خوب باشه هم Project Scarlett

  • P0ry4 گفت:

    پس هیچی این حرفی که داره میزنه یعنی تمرکزش رو بازی مولتی پلیره و میگه که ما قرار نیس زیاد رو سینگل کار کنیم شما سینگل خواستید برید گیم پس ، اخه احمق به درد نخور این نسل که گند زدید بازم خیلیا به عشق خاطرات ایکس باکستونو خریدن دمشون گرم ولی تو پررو شدی و این لطفشونو در حقت نادیده گرفتی ، بازم درس نمیگیری و نخواهی گرفت تا وقتی تو مدیری مگه ایکس باکس فنا یه بازی داستان داره خوب نمیخوان آخه بی معرفته چشم سفید چقد تو خودخواهی ؛ واقعا بچه ها دیگه خیلی پشتیبانی کردین دمتونم گرم ولی دیگه داره گَندش در میاد اگه با پلی استیشن حال نمیکنید برید پی سی بخرید با ۴ ۵ تومن یه سیستم خوب که همه بازیهارو fullhd روی medium-high بازی کنین کرکی هیچیم موس و کیبورد نمیشه چون دیگه فک نمیکنم از ایکس باکس آبی گرم بشه..

مصاحبه با مدیر اکس‌باکس | صحبت در رابطه با سرویس Game Pass، استریم و Project Scarlett - گیمفا