انیمه ای زیبا، اما پرمشکل | نقد و بررسی بازی Oninaki
عناوین JRPG استودیو Square Enix را بازی کردهاید؟ با مکانیزمهای این سبک آشنایی دارید؟ نقشآفرینیهای شرقی به واسطه مبارزات نوبتی و دیالوگهای پرتعداد و استایل گرافیکی بسیار خاضشان، ظرفداران خاصی هم دارند و هر کسی نمیتواند با این سبک کنار بیاید. Square Enix که ید طولایی در نقشآفرینیهای غربی و شرقی با سری فاینال فانتزی و عناوینی چون Lost Sphear و I Am Setsuna دارد; باز هم یک عنوان دیگر را روانه بازار کرده است. این عنوان که Oninaki نام دارد طبق ادعای اسکوارنیکس نسخهای کامل شده و بسیار بهتر از دو عنوان قبلی آنها، که در بالا نام بردیم است. در واقع درست است سه عنوان Lost Sphear، I Am Setsuna و Onikaki از نطر داستانی هیچ ارتباطی به هم ندارند اما کاملا میتوان آنها را به واسطه شباهتهای زیاد در گیمپلی و المانهای شبیه به هم در داستان، آنها را دنباله معنوی هم بدانیم.
Oninaki که واضحا پلتفرم مقصدش سوییچ بود، این بار با توجه به نمایشها با دست پر آمده بود. حداقل فکر میکردیم اگر بازی نتواند خود را در میان برترینهای سبک خودش و در کنار شاهکارهای ابدی چون Persona 5 جا کند، بتواند درمیان عناوین هم سبکی که از دوربینی مشابه ( ترکیبی از ایزومتریک و دوبعدی) بهره میبرند، سری بلند کند و در صدر آنها قرار بگیرد. اما واقعا چنین است یا Oninaki هم همانند عناوین شبیه به خودش به دست Square Enix، نهایتا یک بازی متوسط رو به بالاست؟ با گیمفا و قلم من در نقد و بررسی بازی Oninaki همراه باشید.
بازی، داستان Kagachi یک نگهبان جوان را روایت میکند. وظبفه او هدایت روح مردگانی است که سرگردان هستند. او باید جواب سوالات آنها را بدهد و سپس به سمت Beyond The Veil هدایتشان کند و کارهای باقی ماندهشان را انجام دهد; این منطقه نوعی برزخ است که به موزات دنیای زندگان در جریان است. این که ارواح بعد از آنجا چه اتفاقی برایان میافتد مشخص نیست; اما مردم سرزمین به تناسخ یا نزول روح فرد یه یک جسم جدید اعتقاد دارند و در واقع فکر میکنند این ارواح باز هم در جهان زندگی خواهند کرد. ارواحی که مدت زیادی را سرگردان باشند به هیولاهایی به نام Fallen تبدیل میشوند. آنها با ارواحی دیگر به نام Daemon همراه میشوند که باعث قدرت یافتن آنها میشود. کاگاچی باید با این هیولاها مبارزه کند تا از زندگان حفاظت کند.
روایت بازی خوب و دلچسب است. در طول بازی شخصیتهای مختلفی را ملاقات میکنید و داستانهای فرعی زیادی در راهتان قرار میگیرد. شخصیتپردازی کاراکترها مناسب است و از اواسط بازی شخیت کاگاچی به یک مبارز پخته تبدیل میشود. دیالوگهای پرتعداد عضو جدانشدنی این بازیهاست و در مورد این بازی هم صدق میکند; لذا اگر چندان زبان انگلیسی مناسبی ندارید، تجربه این بازی رابتان چندان لذتبخش نخواهد بود. گاهی اوقات داستانهای فرعی زیاد میشوند و آنقدر پرتعداد خواهند بود که روند اصلی بازی را گم میکنید که متاسفانه این یک نقظه ضعف برای بازی محسوب میشود. و همچنین چیزی که ممکن است بسیاری با آن مشکل داشته باشند، تک بعدی بودن کاراکترهاست و شخصیتها یا کاملا سیاهند یا سفید که انعظاف در روایت داستان را بسیار کم کرده است.
به طور کلی گیمپلی بازی شامل جست و جو در محیط و مبارزات است که مبارزات نقش اصلی را ایفا میکند. در قسمت گشت و گذار آیتمهای زیادی پیدا خواهید کرد که هر کدام به نوعی باعث افزایش قدرت سلاح یا اپگرید شدن شخصیت بازی خواهند شد. اگر Lost Sphear را بازی کرده باشید در این قسمت چیز جدیدی نخواهید یافت. پیدا کردن هم تیمیهای جدید به مرور زمان، انجام ماموریتهای فرعی برای بدست آوردن XP و level لازم برای ماموریتهای اصلی و در نهایت انجام ماموریتهای اصلی که به یک مبارزه عموما عظیم ختم خواهد شد. کاراکتر به خوبی شخصیا سازی میشود و حتی میتوانید بعضی از اهریمنها را رام کنید و از آنها در مبارزات استفاده کنید. نکته جالب قابلیت ارتقای آنهاست و کلا در بخش Upgrade دست شما بسیار باز است.
بخش مبارزات بازی دو مورد قابا تامل دارد: اول آن که به واسطه اهریمنها و Monsterهای متوع، آنها سیستم مبارزهای متنوعی از یکدیگر دارند و نمیتوان با همه یکسان جنگید. اما مشکل این است که این مورد به اندازه کافی رعایت نشده. Oninaki یک عنوان JRPG با حداقل ۵۰ ساعت گیمپلی است. این میزان گیمپلی تنوع بسیار زیاد دشمنان در کنار استایلهای مبارزهای زیاد را میطلبد نه این که تنها سه یا ۴ مورد که نهایتا بعد از ۱۵ ساعت دیگر چیزی در چنته برای عرضه کردن نماند. در واقع اگر سبک بازی مانند Horizon یک Action RPG بود این قسمت به عنوان یک نکته مثبت یاد میشد، اما وقتی برچسب JRPG به عنوان سبک اصلی و تنها سبک بازیتان است، باید بدانید برآورده کردن انتظار در بخش مبارزات بسیار سخت است.
موردبعدی، مشکلات کلیشهای اکثر بازیهای این سبک است که در این عنوان هم به چشم میخورد; باگ در هنگام جست و جوی محیطها و گلیج شدن برخی اشیا، عدم Travel بین مناظق بدون دلیل خاصی، سردرگم شدن در بازی به دلیل ازدیاد ماموریتهای فرعی که بعضا کیفیت مناسبی هم ندارند و بسیار تکراری هستند و….واقعا نمیدانم چه زمانی قرار است دیگر این مشکلات را در این بازیهای دوستداشتنی نبینیم و به دلیل چنین مشکلات سطحی، شاهد فروش کم آنها باشیم و در نتیجه تولید آثار بسیار باکیفیت در این سبک کم و کمتر شود.
به زیباترین قسمت بازی، یعنی گرافیک هنری و فنی آن میرسیم. از اینجا به بعد دیگر هر چه در نقد بخوانید نکات مثبت و خوب بازی است و اگر بخواهم خلاصه بگویم مشکلات اصلی و نسبتا اذیت کننده بازی در گیمپلی بود که گفته شد. گرافیک بازی بسیار چشمنواز و زیباست و مانند یک بوم نقاشی است که هر چه بیشتر به آن نگاه کنید بیشتر از آن لذت میبردید. طراحی بینظیر محیطها و برجسته بودن رنگهای شاد و تیره به تناسب محیط و داستان و اتفاقات بازی تنها میتواند تحسین ما را برانگیزد. کیفیت تکسچرها با توجه به سبک و سیاق انیمهای گرافیک بسیار خوب است و شاهد هیچگونه تاری یا بیکیفیتی نیستیم. اینها زمانی کاملا به دل مینشینند که میبینیم شاهد کمترین افت فریمی نیستیم و حتی در مبارزات شلوغ بازی فوقالعاده ظاهر میشود. واقعا دروغ نگفتهام، اگر بگویم Oninaki را فقط و فقط به خاطر گرافیک عالیاش، باید تجربه کرد; جدای از تمام مشکلات ذکر شده در متن و باکس.
در بخش پایانی نقد هم باید بگویم در چه عنوانی از استودیو Square Enix موسیقی و ضداگذاری بد بوده که در این عنوان باشد؟موسیقی متن بازی در مواقع لازم آرام، حماسی یا هیجانانگیز است و در لحظات مهم چنان تغییر ریتم میدهد که شما را کاملا با خود همراه میکند. موسیقی منو و تیتراژ پایانی هم دست کمی از موسیقی متن بازی ندارد و شک دارم بعد از پایان بازی به دنبال موسیقیهای آن نباشید.
در نهایت باید بگویم Oninaki، یک عنوان کاملا سلیقهای است. اگر از طرفدارن سبک JRPG و استایلهای گرافیکی انیمهای هستیند و داستانهای از این مدل را دوست دارید، آن را تهیه کنید. اما اگر در این دسته نیستید یا انتظار یک گیمپلی شسته رفته و کم مشکل یا مبارزات بسیار لذتبخش هستید، Oninaki ناامیدتان خواهد کرد.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
نظرات
تجربه واجبه
دستتون درد نکنه اقای رضایی نقد بسیار خوبی بود
به نظر بازیه خوبی میاد اما مبارزات تکراری به شدت میتونن روی تجربه اثر تاثیر بدی بزارن
با این که این سبک بازیا طرفدارای زیادی دارند ولی من اصلا نمیتونم با این مدل بازیا ارتباط برقرار کنم