مزرعه‌داری در فضا | نقد و بررسی بازی Genesis Alpha One - گیمفا
مزرعه‌داری در فضا | نقد و بررسی بازی Genesis Alpha One - گیمفا
مزرعه‌داری در فضا | نقد و بررسی بازی Genesis Alpha One - گیمفا
مزرعه‌داری در فضا | نقد و بررسی بازی Genesis Alpha One - گیمفا

مزرعه‌داری در فضا | نقد و بررسی بازی Genesis Alpha One

آریا مقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
مزرعه‌داری در فضا | نقد و بررسی بازی Genesis Alpha One - گیمفا

داستان های علمی تخیلی جزء جدا نشدنی رمان ها و فیلم ها هستند. دور و بر دهه ی ۷۰ میلادی، نوعی موج راه افتاد و کتاب های زیادی در این ژانر نوشته شدند و فیلم های زیادی هم پا به عرصه گذاشتند و شدیداً هم مورد استقبال قرار می گرفتند. اگر دقت کرده باشید، تصویر روی جلد کتاب های این ژانر یا پوسترهایی که برای فیلم هایش می ساختند، حال و هوای خاصی داشتند که شخصاً آن حال و هوا را خیلی دوست دارم. بازی Genesis Alpha One با کیفیت میان پرده ها، صداهای به کار گرفته شده و فضاسازی اش، برایم یادآور آن تصاویر بود. در طی سالیان اخیر، ساختن بازی راحت تر از هر وقت دیگری شده است. البته بگذارید کلمه ی “راحت تر” را به کار نبرم، چون ساختن یک بازی از صفر تا صد، هنوز هم کار بسیار زمان بر و طالب حوصله ای است، اما اینطور بگوییم که بازی سازی بیش از گذشته همه گیر شده است چرا که خیلی از موتورهای بازی سازی به شکل رایگان در اختیار مردم قرار گرفته اند، خیلی از منابعی که در گذشته فقط عده ی خاصی به آن دسترسی داشتند اکنون در سرتاسر اینترنت یافت می شود و افراد علاقه مند و کاربلد در حوزه ی سرگرمی های دیجیتال بیشتر شده و هر روز هم بر تعدادشان افزوده می شود. این اتفاق تا حالا یک روی منفی و یک روی مثبت داشته است که جفتشان از یک جنس هستند؛ از جنس زیاد شدن سرسام آور انتخاب ها. انتخاب هایی که یک گیمر در گذشته داشت به چند بازی خاص محدود می شد اما اکنون آن قدر بازی هست که اگر ریز به ریز اخبار بازی را هم دنبال کنید، باز یک بازی مستقلی چیزی از دستتان در خواهد رفت. خیلی از این عناوینی که بی توجه از کنار آن ها رد می شویم حتی اگر بازی های درجه یکی نباشند، پتانسیل تبدیل شدنش را دارند. حتی گاهی پتانسیل این را دارند که بازی های دیگر یک سری ایده ی ناب به کار گرفته شده در آن بازی ها را قرض بگیرند و به مکانیزم های بازی خود اضافه کنند.

مزرعه‌داری در فضا | نقد و بررسی بازی Genesis Alpha One - گیمفا

صفحه های لودینگ بازی به این شکل و شمایل هستند، مانند پوسترهای Sci-Fi قدیمی.

بازی Genesis Alpha One که برایتان نقد خواهم کرد، از آن دسته بازی هایی است که نباید خیلی بی توجه از کنار آن رد شد. این بازی توسط استودیوی Radiation Blue ساخته و توسط استودیوی Team 17 Digital Ltd منتشر شده و هم اکنون در فروشگاه اپیک گیمز به فروش می رسد. از نکته های جالب این بازی همین سیاست فروش ناشر آن یعنی Team 17 است که آن را از پلتفرم اپیک گیمز عرضه کرده و تاریخ عرضه ی آن بر روی پلتفرم استیم، ژانویه ی سال ۲۰۲۰ است. چندی پیش هم شاهد این بودیم که استودیوی اسکای باند گیمز، جدید ترین اپیزود از سری بازی های The Walking Dead که پیش تر توسط استودیوی Telltale منتشر می شد را به جای استیم، فقط از طریق فروشگاه اپیک گیمز عرضه کرد. بنابراین داخل پرانتز و خارج از چارچوب نقد باید ذکر کنم که گویا دوران سلطنت استیم به پایان رسیده و فروشگاه اپیک گیمز از پشت سر با سرعت به آن نزدیک می شود. بپردازیم به نقد بازی!

Genesis Alpha One که تمام اسم های مورد نیاز برای یک بازی کول (!) را داخل خودش جای داده، در سال ۲۱۴۷ میلادی اتفاق می افتد. گروهی از فضانوردان به دنبال سیاره ای برای احقاق رویای دیرینه ی بشریت، یعنی حیات در کرات و منظومه های دیگر هستند تا کلونی ها در آن جا قرار دهند و جرقه ی زندگی جدیدی را بزنند. در این میان منظومه ای با نام خود بازی وجود دارد که کراتی قابل زندگی و زیبا دارد و گویا مورد هدف افراد داستان ما قرار گرفته است. آنچه که درباره ی داستان این بازی متفاوت است و آن را از نمونه های دیگر بازار دور می کند، فضاسازی عمیقی است که سنگینی اش را در بازی حس می کنید. همانطور که گفتم حس کتاب های علمی تخیلی دهه ی هفتاد و طرح جلد هایشان به نحوی برایتان زنده می شود. داستان بازی همچنین بعضی جاها پیچیده و گنگ می شود و بازی کمی از جهت داستانی بی روح است، اما با توجه به اینکه خود شما هم به عنوان کاپیتان سفینه ی فضایی تان یک کلونی هستید، این بی روح بودن قابل توجیه است! میان پرده هایی که بازی را روایت می کنند تابع سبک گرافیکی خاصی اند که در نوع خود جالب هستند. شاید در Genesis Alpha One داستان یک عامل محرک برای ادامه ی بازی نباشید، اما قطعاً یک عامل بازدارنده و بی مزه هم نخواهد بود.

مزرعه‌داری در فضا | نقد و بررسی بازی Genesis Alpha One - گیمفا

کاری را که خیلی در بازی انجام خواهید داد، استخراج منابع.

گیم پلی بازی اما مکانیزم های جالب زیادی دارد. قبل از اینکه وارد بازی شوید، باید Corporation (شرکت) خود را انتخاب کنید. انتخاب شرکت در طول بازی به شما نکاتی را مانند تعداد افراد، تعداد گلوله، استراتژی جنگی و مانند آن را دیکته می کند. البته وقتی برای اولین بار بازی را آغاز می کنید، انتخاب خاصی ندارید و با پیشروی در داستان قفل بقیه ی شرکت ها هم باز می شود. پس از آن، بازی اولین چیزی که از شما می خواهد ساختن یک گلخانه برای سفینه ی فضایی تان است. راستش اول که درباره ی بازی تحقیق کردم، انتظار یک اکشن اول شخص بی مغز و بکش برو جلو را داشتم و وقتی اولین چیزی که بازی از من خواست این بود که مانند یک بازی استراتژیک، برای سفینه ام گلخانه بسازم، هم کمی خنده ام گرفت، هم انتظارش را نداشتم. اما بیشتر که در بازی پیش رفتم دیدم خیلی هم ایده ی خنده داری نبوده و بازی خوب توانسته آن را پیاده سازی کند.

مزرعه‌داری در فضا | نقد و بررسی بازی Genesis Alpha One - گیمفا

باید از منوی نسبتاً طولانی سمت چپ تصویر، قسمت های مورد نیاز خود را بر روی سفینه سوار کنید. دقیقاً مانند یک بازی استراتژی، با این تفاوت که در آن بازی ها روی زمین می سازید، اینجا روی سفینه تان.

به طور کل یکی از وظایف شما در بازی، ساختن و اضافه کردن بخش هایی به سفینه تان است. بیشتر اینطور فرض کنید که دارید یک بازی استراتژی را در دید اول شخص انجام می دهید. ذر طول Genesis Alpha One حواس تان باید به چند چیز باشد، اول گلخانه و اعمال مربوط به Tractor Beam است. شما باید همیشه غذا داشته باشید تا بتوانید ادامه دهید. برای این کار نه نتها باید شرایط این بخش ها را تحت کنترل داشته باشید، بلکه از منابع انسانی هم باید درست استفاده کنید. نکته ی بعدی حمله ی آدم فضایی ها یا Alien های ریز و درشت است. برخی تلاش دارند به قسمت های کوچکی از سفینه ی شما مثل همین Tractor Beam آسیب وارد کنند، برخی دیگر مثل شما سفینه دارند و رسماً برای نابودی شما حمله می کنند. مورد آخری که باید به آن توجه داشته باشید این است که استراتژی صحیح را برای هر سیاره اتخاذ کنید و این را هم در نظر بگیرید که قابلیت بازگشت به یک سیاره وجود دارد. برای مثال برای برخی از سیاره ها باید با تعداد زیادی نیرو به کشف و بررسی بپردازید، چون فضایی های مربوط به آن سیاره کمی قدرتمندتر و وحشی ترند، در عوض در برخی سیاره ها ماموریت با ۳،۴ نفر هم حل می شود چون موجوداتی مانند کرم در آن سیاره زندگی می کنند که در صورت حمله ور شدن با تعداد کمی گلوله از پا در می آیند. مردن خود شما هم در بازی به این شیوه است که تا جایی که کلون های دیگری موجود هستند، پس از مرگ آن ها کاپیتان می شوند و آن ها را کنترل می کنید و وقتی کلون ها به پایان رسیدند، باید مجدداً بازی را از آخرین ذخیره شروع کنید. از ایده های جالبی که سازندگان در بازی تزریق کرده اند، شرایط به کار گیری کلون هاست. شما باید برای بخش های مختلف سفینه تان کلون ها را به کار بگیرید، چون کارهای مهم تر و جذاب تری از چک کردن تک تک بخش های سفینه خواهید داشت. حال، برخی از این کلون ها برای فعالیت به شرایط جوی خاصی احتیاج دارند تا زنده بمانند. چون همه ی کلون ها از جنس آدم نیستند. بنابراین برخی از آن ها برای ادامه ی حیات به گازی مثل N2O احتیاج خواهند داشت و نخواهند توانست از اکسیژن تنفس کنند. برای این کار باید چیزی به نام fauna را از سطح سیارات دیگر پیدا کنید که نوعی موجود زنده هستند و می توانند گازهای مورد نیاز شما را تولید کنند.

مزرعه‌داری در فضا | نقد و بررسی بازی Genesis Alpha One - گیمفا

حشراتی که در هر سیاره می آیند و در روند استخراج منابع تان خلل ایجاد می کنند.

بخش دیگر گیم پلی این است که همینطور راحت به شما گلوله و سپر دفاعی نمی دهد. تقریباً برای هر چیزی که استفاده می کنید، باید منابع خود را مدیریت کنید، چون حتی گلوله هم با منابع به دست آمده تولید می شود. در Genesis Alpha One مانند اکثر بازی های اول شخص دیگر، اجازه ی حمل ۲ اسلحه را دارید که ابتدا اولی یک کلت ساده و دومی یک اسالت رایفل ساده است، اما اسلحه های بهتر و فضایی تر (!) نیز پیدا خواهید کرد. مبارزات بازی لذت بخش و سرعتی هستند… البته گاهی اوقات خیلی سرعتی هستند و کنترل برای شما سخت خواهد شد! از آنجایی که من بازی را روی PC امتحان کردم، گاهی اوقات Sensitivity موس به شدت بالاست و حتی بعد از چند درجه کم کردنش، باز هم آنقدری که می خواهید پایین نمی آید و این بازی را اوایل کمی سخت می کند و باید زمان لازم بگذرد تا عادت کنید.

مورد دیگر وجود تاجرانی است که می توانید با آن ها داد و ستد کنید. برای ساختن قسمت های مختلف سفینه ی خود به یک سری منابع اولیه احتیاج خواهید داشت، این منابع در دست تاجران بازی است، اما باید به شیوه ی سنتی داد و ستد کنید و مثلاً مس بدهید و آهن بگیرید یا برعکس. در واقع این داد و ستد ها خیلی به صرفه نیستند، اما اگر واقعاً یکی از منابع را احتیاج داشته باشید، تجارت خیلی هم فکر بدی نیست.

یکی از چیزهای که از اول بازی احتمالاً حس خواهید کرد، این است که Genesis Alpha One خام است و بیشتر به نسخه ی دمو یا ارلی اکسس یک بازی می ماند تا یک بازی کامل و آماده ی فروش. چندی پیش تجربه ی نسخه ی ارلی اکسس بازی ۲۰۸۴ را داشتم و آن تجربه را با شما هم به اشتراک گذاشتم. جالب اینجاست که تجربه ی من از این بازی با آن بازی (طبیعتاً به جز ویژگی های منحصر بفرد دو عنوان) تقریباً یکی بود. مراحل بازی گاهی اوقات پوچ و بی معنی هستند. یک سری کارها را دائم تکرار می کنید و منتظر آن “اتفاق بزرگه” هستید که بیفتد و یک دلیل محکم برای ادامه و پایان داستان به شما دهد یا هیجان ایجاد کند اما این طور نمی شود. در طول بازی زیاد حس خواهید کرد که سازندگان بازی را ساخته اند و خودشان رفته اند برای ناهار! در محیط یک عالمه چیز برای انگولک کردن وجود دارد، اما تعداد زیادی از آن ها فقط دکوری هستند. بخش آموزشی بازی هم خیلی تعریفی ندارد و یک دفعه پرت می شوید داخل بازی.

مزرعه‌داری در فضا | نقد و بررسی بازی Genesis Alpha One - گیمفا

دشمنان باهوش تر بازی که شبیه سربازان جنگ ستارگان هستند و با تفنگ حمله می کنند.

کل بازی حدود ۵ الی ۶ ساعت طول می کشد، اما Genesis Alpha One جا برای جستجوی بیشتر هم دارد. همچنین می توانید به سیاره هایی که قبلاً سفر کرده بودید دوباره سفر کنید و چیزهای بیشتری استخراج کنید.

بازی از جهت بصری خیلی تعریفی ندارد. بافت ها خیلی خوب کار نشده اند و سایه ها هم می توانستند از این بهتر باشند. برخی افکت ها، مانند برقی که از اسلحه ی برقی خارج می شود حداقل مال ۵،۶ سال پیش از این است و برای یک بازی ۲۰۱۹ قابل قبول نیست. البته سعی نشده که گرافیک باری واقع گرایانه ساخته شود و کاملاً فانتری است، اما این قسمت هم مانند گیم پلی به یک فوت کوزه گری احتیاج دارد تا از این حالت دمو مانند خود خارج شود. در عوض می توان گفت بازی به خصوص در میان پرده ها سبک گرافیکی منحصر به فرد و چشم نوازی دارد که شاید در کمتر عنوانی دیده باشید و کاملاً قدرت این را دارد که حس و حال خود را منتقل کند.

مزرعه‌داری در فضا | نقد و بررسی بازی Genesis Alpha One - گیمفا

نه اینکه گرافیک بازی بد باشد، اما از زمان خود عقب است و در حد استانداردهای ۲۰۱۹ ظاهر نشده.

صداگذاری بازی خوب است و موسیقی در سطح متوسط و قابل قبولی قرار دارد. آهنگ های خیلی خاصی نخواهد شنید، اما همین هایی که هستند خوبند.

روی هم رفته Genesis Alpha One یک عنوان متفاوت است که ایده های بسیار خوب و سازندگان با ذوقی دارد، این بازی پتانسیل این را داشت که امتیاز ۹، ۹٫۵ بگیرد، اما خیلی راحت با نصفه و نیمه رها کردن بسیاری از بخش های خود به یک عنوان متوسط و اگر کمی ارفاق کنیم متوسط به بالا تبدیل شده است.

 

مزرعه‌داری در فضا | نقد و بررسی بازی Genesis Alpha One - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مزرعه‌داری در فضا | نقد و بررسی بازی Genesis Alpha One - گیمفا
مزرعه‌داری در فضا | نقد و بررسی بازی Genesis Alpha One - گیمفا
مزرعه‌داری در فضا | نقد و بررسی بازی Genesis Alpha One - گیمفا
مزرعه‌داری در فضا | نقد و بررسی بازی Genesis Alpha One - گیمفا
مزرعه‌داری در فضا | نقد و بررسی بازی Genesis Alpha One - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مزرعه‌داری در فضا | نقد و بررسی بازی Genesis Alpha One - گیمفا