یک مسئله، دو برداشت | نقد و بررسی بازی Braid
بازی های مستقل و کوتاه مدت زمانی است که رونق بسیاری گرفتهاند و هر روز عناوین جدید و خلاقانهای به بازار عرضه میشوند. اما چند سال قبل وضعیت به این عنوان نبود. کار با موتورهای بازیسازی فراگیر نشده بود و همچنین کمتر از عناوین مهجور و کوچک استقبال میشد. یکی از اولین عناوین مستقلی که بعدها الهامبخش بازیهای مستقل کوچک پس از خود شد، بازی Braid بود که در سال ۲۰۰۸ میلادی، در ژانر سکوبازی معمایی منتشر شد. بازی پر بود از نوآوریهای مخصوص به خود که در جای دیگری مشاهده نمیشدند و همچنین تمام بخشهای آن عالی ساخته شده بود. همه این عوامل دست به دست هم دادند تا بازی موفقیت های زیادی در فروش کسب کند و به محبوبیت زیادی برسد. متای ۹۰ هم باعث شد این بازی کوتاه به حق خود رسیده و مزد خلاقیت و تلاش های سازندهاش را بگیرد. در این مقاله به نقد و بررسی این عنوان خواهیم پرداخت، پس با من و وبسایت خبری تحلیلی گیمفا همراه باشید.
همان گونه که گفته شد بازی در ژانر سکوبازی معمایی قرار دارد. گیم پلی بازی را، چپ و راست رفتن و پرش و دکمه تعامل با محیط (برای رفتن داخل درها و فعال کردن کلیدها و اهرم ها) تشکیل می دهد و صد البته کلیدی که هویت و شاکله اصلی بازی را تشکیل خواهد داد. کلید برگرداندن زمان! در بازی فرصت خواهیم داشت با سرعت های مختلف زمان را به عقب برگردانیم و این بازی با زمان نه تنها در معماها و گیم پلی بازی، بلکه در فلسفه و داستان بازی هم وجود داشته و تماما آن را تحت تاثیر خود قرار داده است.
گیم پلی بازی شامل معماها و چالشهایی است که با حل کردن آنها می توان در بازی پیشروی کرد و داستان بازی را از تابلوهای نوشتاری درون بازی خواند. داستانی که بعدها به صورت کامل به آن میپردازیم. البته پیشروی تنها در بازی خیلی سخت نخواهد بود، اما در هر مرحله قطعات پازلی در محیط وجود دارند که با گرفتن هر ۱۲ تای آنها در هر مرحله می توان تصویری را به طور کامل مشاهده نمود. پیدا کردن تمامی آن ها واقعا چالش برانگیز بوده و پس از حل معماها لذت بسیاری را تجربه خواهید کرد. ترتیب درست انجام فعالیتها، پیدا کردن کلیدها و باز کردن درها و استفاده از دشمنان و کشتنشان برای پریدن و ترکیب همه این موارد با قابلیت به عقب بردن زمان معماهای بازی را تشکیل خواهند داد. البته در این بین بسیار پیش می آید، که برخی از اشیا مستقل از زمان عمل میکنند و حرکتشان با به عقب بردن زمان تغییری نخواهد کرد، در نتیجه کار پیچیدهتر از قبل خواهد بود.در مجموع گیمپلی بازی جدید و بکر بوده و تا کنون در عنوان دیگری مشاهده نشده است و همچنین معماهای بسیار بالانس و استخوان دار و لذتبخشی دارد. و تجربه خوبی را برای گیمر به همراه خواهد داشت.
می رسیم به داستان بازی (خطر اسپویل و لو رفتن داستان) که اغلب توسط نوشتههایی بر روی تابلوهای بازی روایت میشوند. در واقع روایت داستان مانند یک کتاب داستان کوتاه روایت می شود. داستان بازی در ظاهر بسیار ساده است که روایت بسیار جذاب و عمیق و فلسفی آن قرار است آن را جذاب کند. اما در پایان متوجه خواهیم شد که داستانی که میشنویم تنها ظاهر و سطح داستان بود و واقعیتی متضاد با آن وجود خواهد داشت که بازیباز را عمیقا شوکه خواهد نمود. در اینجا تنها به ظاهر داستان خواهیم پرداخت زیرا با روایت اصل داستان ارزش انجام بازی از بین خواهد رفت.
تیم مردی است که در جستجوی یک شاهزاده خانم به سر می برد، که توسط یک هیولای وحشتناک و شرور ربوده شده است. [چرابطه او با این شاهزاده خانم تقریبا مبهم است و تنها چیزی که به یقین می توان در مورد آن سخن گفت آن است که این رابطه گل و بلبل نبوده و ترکیبی از عشق و نفرت بوده است. او امیدوار است با پیدا کردن پرنسس گمشده دوباره (همچون بارهای قبل) با او آشتی کند. با پیشروی در داستان اطلاعات بیشتری از داستان به دست خواهد آمد و بازیباز خواهد توانست به سرنخ های بیشتری دست پیدا کند. در این بین موضوعات مهم و فلسفی ای شامل آمرزش، تمایل عاشق به معشوق و ناامیدی به شدت مورد بررسی قرار می گیرند و بینشی در مورد آن ها به نمایش در میآید که میتواند برای بسیاری از بازی بازان تازگی داشته باشد.روایت دیگر بازی هم طوری در پایان بازی نشان داده خواهد شد که در هیچ جای دیگری مشاهده نکردهاید و شما را مات و مبهوت خواهد کرد.
وقت آن رسیده که به گرافیک بازی بپردازیم. گرافیک فنی بازی Braid بسیار ساده و ابتدایی بوده و از آن جا که بازی یک پلتفرمر دوبعدی است، طبیعتا با ضعیف ترین سیستم ها هم قابل اجرا بوده و چیزی به نام لگ و افت فریم نخواهیم داشت. فیزیک بازی هم کاملا معمولی و بدون مشکل بوده و ضعفی در آن مشاهده نخواهد شد. اما بازی از منظر گرافیک هنری بی نهایت زیباست. تمامی مراحل بازی مانند نقاشی هایی هستند که با گواش کشیده شده اند. رنگ های مختلف مرز مشخصی با یکدیگر ندارند و درون هم تنیده شده اند. محیط های بازی اکثر شاد و رنگارنگ بوده و بازی در آن ها احساس خوبی را به همراه خواهد داشت. طراحی خود شخصیت اصلی بازی یعنی تیم به همراه دشمنان فوق العاده است. شاید ایرادی که بتوان به بازی گرفت، تنوع کم آن در تمامی بخشها است. این سبک از طراحی هنری قطعا ظرفیت بسیار بیشتری برای توسعه و طراحی دارد.
نوبت به بررسی یکی از بهترین و زیباترین بخش های بازی یعنی موسیقی آن رسیده است. به شخصه کمتر موسیقی زیبایی را در دنیای بازی های مستقل کوچک به زیبایی موسیقی Braid شنیدهام. موسیقیای که حس غم زیبایی به همراه داشته و خارج از فضای بازی هم شنیدنی است. نکته جالب در این مورد آن است که هنگامی که زمان را به عقب بر میگردانیم، موسیقی نیز به عقب برگشته و به صورت معکوس آن را خواهیم شنید که البته طبیعتا به زیبایی حالت اصلی نیست اما حس و حالی عجیب به همراه دارد و نشان از وسواسی است که سازنده در مورد بازی خود داشته و به همه بخشهای آن توجه کرده است.
به عنوان جمع بندی باید گفت که نه تنها Braid یکی از برترین بازیهای مستقل تاریخ بازی های ویدئویی است، بلکه تاثیر بسیار زیادی بر موج نوی بازیهای مستقل بعد از خودش گذاشته است. بازی دارای معماهای بسیاری است. معماهایی از جنس فیزیک و بازی با زمان، که به معنای واقعی کلمه، در عین سادگی و قابل لمس و درک بودن، خلاقیت و هوش بازیباز را به چالش میکشند و در نتیجه نه خستهکننده میشوند و نه آزاردهنده! نه خیلی سخت به نظر میایند و نه خیلی ساده! گیمپلی، معماهای بازی، گرافیک هنری و طراحی مراحل، اگر چه همه عالی کار شده اند، اما دو عامل دیگری که این عنوان را به یک شاهکار تبدیل میکنند، یکی موسیقی محشر و بینهایت غنی آن است و دیگری هم داستان تکاندهنده بازی، که هر چه بیشتر در بازی پیش میرویم، ما را بیشتر کنجکاو کرده و البته در پایان برایمان چیزی جز بهت و تحیر باقی نمیگذارد. Braid که علاوه بر تحسین منتقدین و کسب متای ۹۰، توانست رضایت مخاطبین را هم به دست آورده و در فروش هم موفق عمل کند. ، به شدت به علاقه مندان بازی های کوتاه و پلتفرمرهای دوبعدی معمایی توصیه می شود.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
😐
وقتی این بازی رو انجام می دید، دقیقا حسی بهتون دست میده که اون سنجابه توی عصر یخبندان موقع از دست دادن بلوطه داره. دیگه کم میمونه پلکتون یا موهاتون یا کل صورتتون رو چنگ بندازید و فریاد بزنید… آه!
تجربه من از بازی دقیقا اینطوریه:
A+B= failed
A+C=pass
A+C+B=failed
A+C+C=pass
A+C+C+B=failed
A+C+C+C=failed
A+C+C+E=failed
!?
مخ دیگه جواب نمیده بعد از این. چون شما فقط ۲ قدم برداشتید! :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry:
بعد از چند مرحله منابع فسفرتون به شدت کاهش پیدا میکنه و نیاز دارید تا از پناهگاه بیرون برید و فسفر کسب کنید.
سپاس آقای معتقدی برای نقد این بازی تو مخی! خسته نباشی.
نه واقعا میگم. هرچی که فسفر داره بخور تا بلکه جون بگیری بعد از نقد این بازی…
ممنون هامون جان . نقد خوبی بود .
میرم بذارم تو لیست دانلود
قربانت فرهاد جان 🙂
مرسی
ولی باید ۱۰ بهش میدادی عالیییییییه بازیش
دوستان اگر گرافیک پسرت و ۴کی پرست نیستند بازی های زیر رو هم تجربه کنید
Shovel knight
Stardew Valley
Dead Cells
Castle Storm
Bleed 1
Bleed 2
shank 1
shank 2
hollow knight
۲۰xx
World of Go
Machinarium
و ….
بازی این شکلی عالی زیاده
به نظر من بهتره owl boy و sundred رو هم به این لیست اضافه کنین
اون اول بوی رو فکر کنم دانلود کردم خوشم نیومد یا شایدم نکردم یادم نیست
ولی اون ساندرد رو دانلود میکنم مرسی
اینام هست
Death’s Gambit
Chasm
SteamWorld Heist The Outsider
Bloodstained Curse of the Moon
Moon Lighter
خداوکیلی کرافیک hollow knight عالیه (گرافیک هنری)
Mark of the ninja
دوستانی که ۲ بعدی و استیلث دوست دارن این بازیو از دست بدن عمرشون به فناست
ممنون بابت کامنت مفید و معرفی بازی های عالی
خواهش میکنم
همون طور که هامون توی مقلاله توضیح داد این بازی یکی از الهام بخش ترین بازی های ایندی هستش و تونست یک راه جدید در دنیای ساخت بازی باز کنه و البته به نظر من بازی های ایندی تاثیر هر چند کم روی بازی های بزرگ هم می زارند چون وقتی مخاطب یک بازی خلاقانه رو بازی می کنه انتظار اون از بقیه بازی ها هم بالاتر می ره و سازندگان بازی های بزرگ مجبور به استفاده از خلاقیت می شن. هر چند سهم این جور بازی ها کم باشه.
پیشنهاد می کنم مستند indie game: the movie رو هم حتما ببینید دوبله هم شده. با سازنده همین بازی و چند تا بازی دیگه مثل Fez و super meat boy مصاحبه کردند. هر چند فکر کنم بعضی از دوستان اون رو قبلا دیده باشن
از اون دسته عنوان هایی که تجربش به هر گیمری واجبه…
بعضی سایت های نقد سه ماه از انتشار یه بازی می گذره دیگه کلاً بیخیال نقدش میشه انگار نه انگار…
ولی خوشحالم گیمفا جدای از نقد اکثر بازی های روز (مگه پلتفرم شون سوییچ باشه که در اون صورت خیلی احتمالش کمه نقد شه) دست به نقد بازی های قدیمی هم میزنه
Braid هم یکی از تجربه های مغزافکن من تو اواخر نسل هفتم بود…ایراد ها و نمره بازی به شدّت عادلانه است
ممنون
ممنون از نطرتون، بعضی بازی ها از جمله این عنوان تاریخ مصرف ندارن. خوشحالم که راضی بودین