نقد و بررسی بازی Haven ، دو عاشق ابدی | گیمفا
 نقد و بررسی بازی Haven ، دو عاشق ابدی | گیمفا
 نقد و بررسی بازی Haven ، دو عاشق ابدی | گیمفا
 نقد و بررسی بازی Haven ، دو عاشق ابدی | گیمفا

دو عاشق ابدی | نقد و بررسی بازی Haven

محمد آریامقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
بازی haven

با توجه به این که صنعت بازی سازی روز به روز در حال پیشرفت است، خوشبختانه امروزه گیمرها انتخاب های زیادی برای تجربه یک بازی جدید مانند بازی Haven را دارند. از بازی های ترسناک گرفته، تا جهان بازهای اکشن، اول شخص، سوم شخص، بازی های قرون وسطایی، بازی های کودکانه، بازی های پازلی، بازی های سرویس محور، بازی های داستان محور و غیره، شمای برای تک تک این مدل بازی‌ها، حق انتخاب دارید. خبر خوب این است که گستره انتخابی شما هم بالاست.

در این میان طی چند سال اخیر، بازی های علمی تخیلی زیادی را دیده ایم. عناوینی که در یک اتمسفر علمی تخیلی دنبال می شوند، می‌توانند ژانرهای مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال، در همین گیمفا چند ماه پیش در رابطه با Deliver Us the Moon صحبت کرده بودیم. عنوان Deliver Us the Moon بازی مستقل جالبی بود که توسط استودیو کم تجربه KeokeN Interactive توسعه یافته بود. بازی Destiny 2 یکی از مهم ترین و مطرح ترین بازی هایی است که اتفاقات آن در یک فضای عملی تخیلی رخ می دهند. یک شوتر اول شخص آنلاین جذاب که در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد و همچنان طرفداران پرشماری را در سرتاسر دنیا دارد.

یکی از موردستایش شده ترین بازی های تاریخ، عنوان BioShock Infinite محسوب می شود. بازی که همچنان در مورد داستانش بحث می شود و هنوز، گیمرها به چیزهای جدیدی در رابطه با این بازی دست پیدا می کنند. ۷ سال از انتشار این بازی گذشته و همچنان در مورد داستان آن صحبت می شود. این بازی هم در یک فضای علمی تخیلی رخ می دهد. در سال جاری، یوبی سافت بتل رویال جدید خود را به بازار عرضه کرد؛ Hyper Scape! عنوان Half-Life Alyx احتمالا بهترین بازی واقعیت مجازی در سال جاری باشد، جدیدترین نسخه سری Star Wars چندی پیش و تحت عنوان Squadrons منتشر شد، Cyberpunk 2077 از مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۰ به شمار می رود. نقطه اشتراک تمامی این بازی ها چیست؟ همه آن ها در یک فضای Sci – Fi دنبال می شوند.

روابط بین کاراکترها در بازی Haven

یکی دیگر از بحث‌هایی که می توان پیش از صحبت در رابطه با موضوع اصلی این مطلب به آن پرداخت، بحث روابط بین کاراکترها در بازی های مختلف است. به درستی به تصویر کشیدن نوع رابطه دو شخصیت در یک بازی، همواره می تواند یک نقطه قوت برای یک بازی به شمار برود. پدر و پسر، پدر و دختر و همچنین دو همسر، از جمله مدل روابطی هستند که طی سال های اخیر در میان بازی های ویدئویی دیده ایم. عنوانی که قصد داریم امروز در موردش صحبت کنیم هم، محوریت آن روی یک زوج می چرخد. زوج هایی چون ابیگیل و جان مارستون در Red Dead Redemption و یا نیتن دریک و النا فیشر در سری Uncharted احتمالا همیشه در یادها باقی خواهند ماند. علاوه بر این دو زوج، می توان به کلوئی و ریچل در Life is Strange، دام و ماریا در Gears of War، ایکو و یوردا در Ico و همچنین الی و رایلی در The Last of Us نیز جزو زوج هایی هستند که طی این سال ها، نظر مثبت گیمرها را به خود جلب کرده اند. این در حالی است که عنوان Haven هم دقیقا زندگی یک زوج را به تصویر می کشد. بله! امروز می خواهیم در رابطه با بازی Haven صحبت کنیم. یک بازی مستقل که توسط استودیو The Game Bakers توسعه پیدا کرده و با بازخوردهای نسبتا مثبتی هم کار خود را به پایان رسانده است. عنوانی که متای نسبتا قابل قبولی هم دارد. حقیقت این است که بازی های زیادی را نمی توانید پیدا کنید که مبنای آن ها، بر روی یک رابطه عاشقانه استوار باشد. عموما سازندگان از چنین روابطی به عنوان یک بیس استفاده نمی کنند، بلکه سعی می کنند که با گنجاندن این مدل روابط در بازی خود، غالبا از لحاظ داستانی محصول نهایی خود را به کیفیت بالاتری سوق دهند. تمامی بازی هایی که بالاتر مثال زدیم، موضوعاتی از قبیل انتقام، آزادی، ماجراجویی و غیره را دنبال می کنند. ولی Haven بازی متفاوتی است! این بازی قصد دارد تا در دنیای علمی تخیلی خود، روی زندگی یک زوج و کیفیت بالای خود در به تصویر کشیدن ماجراهای این دو سرمایه گذاری کند. خبر خوب این است که استودیو The Game Bakers در زمینه داستان پردازی و به تصویر کشیدن اتفاقات داستانی بازی، عملکرد قابل قبولی را از خود بر جای گذاشته است. ولی آیا بقیه بخش های بازی هم بدون ایراد هستند؟ حقیقت این است که Haven می خواهد به شما یک درس زندگی را بدهد؛ روابط همیشه در بهترین حالت ممکن خود نیستند! این بازی قصد دارد که رابطه دو کبوتر عاشق را به صادقانه ترین شکل ممکن به تصویر بکشد و همان طور هم که اشاره کردیم، در این زمینه موفق ظاهر شده است ولی خب در بخش های دیگر، بازی بدون اشکالی نیست. با این مقدمه به سراغ نقد و بررسی بازی Haven می رویم. عنوانی که می تواند برای چند ساعتی شما را سرگرم نگه داشته و حتی اسمش به عنوان یک بازی به یاد ماندنی در ذهنتان برای همیشه حک شود. در عین حال، اگر علاقه ای به بازی های داستان محور ندارید، شاید تجربه ای ملال آور برایتان باشد. به هر ترتیب، در ادامه نگاهی دقیق تر به Haven خواهیم انداخت و بیشتر و مفصل تر در رابطه با این بازی با هم بحث می کنیم. این شما و این هم نقد و بررسی بازی Haven، محصول استودیو The Game Baker… با ما همراه باشید.

بازی haven

این بازی قصد دارد تا در دنیای علمی تخیلی خود، روی زندگی یک زوج و کیفیت بالای خود در به تصویر کشیدن ماجراهای این دو سرمایه گذاری کند. خبر خوب این است که استودیو The Game Bakers در زمینه داستان پردازی و به تصویر کشیدن اتفاقات داستانی بازی، عملکرد قابل قبولی را از خود بر جای گذاشته است. ولی آیا بقیه بخش های بازی هم بدون ایراد هستند؟ حقیقت این است که Haven می خواهد به شما یک درس زندگی را بدهد؛ روابط همیشه در بهترین حالت ممکن خود نیستند! این بازی قصد دارد که رابطه دو کبوتر عاشق را به صادقانه ترین شکل ممکن به تصویر بکشد و همان طور هم که اشاره کردیم، در این زمینه موفق ظاهر شده است ولی خب در بخش های دیگر، بازی بدون اشکالی نیست. با این مقدمه به سراغ نقد و بررسی بازی Haven می رویم. عنوانی که می تواند برای چند ساعتی شما را سرگرم نگه داشته و حتی اسمش به عنوان یک بازی به یاد ماندنی در ذهنتان برای همیشه حک شود. در عین حال، اگر علاقه ای به بازی های داستان محور ندارید، شاید تجربه ای ملال آور برایتان باشد. به هر ترتیب، در ادامه نگاهی دقیق تر به Haven خواهیم انداخت و بیشتر و مفصل تر در رابطه با این بازی با هم بحث می کنیم. این شما و این هم نقد و بررسی بازی Haven، محصول استودیو The Game Baker… با ما همراه باشید.

داستان بازی Haven

مهم ترین و البته قوی ترین فاکتور بازی Haven، داستان آن است. اگرچه در این بخش هم این بازی اشکالاتی داشته و می توانست بهتر عمل کند، ولی خب در مجموع عملکرد خیلی خوبی را از خود بر جای گذاشته است. Haven می خواهد با داستان، شخصیت پردازی و کار کردن روی رابطه یک زوج، شما را در دنیای خود سرگرم نگه دارد. که خب البته در این امر موفق هم می شود؛ هر چند که در بحث شخصیت پردازی می توانست کمی حرفه ای تر عمل کند. شما در بازی Haven کنترل دو شخصیت با نام های Kay و Yu را بر عهده خواهید داشت. پسر و دختر جوانی که بین ۲۰ الی ۲۵ سال سن دارند و عاشق یک دیگر هستند. این دو جوان عاشق، در دنیای Haven سفرهای زیادی داشته و بین چندین ستاره جا به جا شده اند. اکنون سفینه آن ها خراب شده و در نهایت بر روی یک سیاره به نام Source سقوط می کنند. از آن جایی که داستان بازی Haven مهم ترین بخش آن است و چندان هم طولانی نیست، بهتر است از این جلوتر نرفته و بگذاریم خودتان به تجربه داستان بازی بپردازید. اما بد نیست از لحاظ فنی به داستان نگاه کنیم. حقیقت این است که همان طور که اشاره هم کردیم، Haven داستان متفاوتی دارد ولی خب در بحث شخصیت پردازی می توانست عملکرد بهتری داشته باشد. با این وجود، رابطه این دو به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده شده است. همین موضوع هم باعث می شود تا ضعف در شخصیت پردازی این دو، ابدا به چشم نیاید. در واقع تمرکز سازندگان بیش از هر چیزی، بر روی نمایش رابطه بین Kay و Yu بوده و در این زمینه هم فوق العاده کار کرده اند. باورپذیر بودن داستان بازی، رابطه مستقیمی با ارتباط گرفتن مخاطب با بازی دارد و داستان Haven کاملا قابل باور است. تصاویری که از فالوورهای خود در اینستاگرام و یا از سلبریتی ها در شبکه های اجتماعی مختلف و زندگی شخصیشان می بینید را فراموش کنید. هیچ رابطه ای بدون مشکل نیست. این که در پست های اینستاگرام آقای X، وی و نامزدش را در حال خنده می بینید الزاما نمی تواند رابطه صمیمی و گرم بین دو نفر را تایید کند. اگر خانم Y در فلان شبکه اجتماعی برای همسرش کامنت عاشقانه می گذارد، قرار نیست حتما قلبا باشد! این چیزی است که در Haven یاد می گیرید. Kay و Yu اگرچه عاشق هم هستند، ولی بحث و جدل های خاص خود را دارند، اختلاف نظر دارند و گاهی اوقات در آن باره صحبت می کنند و گاهی اوقات هم دعوا! در کنار این مسائل، هم دیگر را دوست دارند و البته، روی خوش زندگی این دو نفر را هم در بازی کم نمی بینیم. خلاصه، داستان بازی کمی بیشتر از ۱۰ ساعت طول دارد و همان طور که اشاره شد، Kay و Yu شخصیت های کلیدی و محوری داستان بازی به شمار می روند.

نقد بازی هیون

مهم ترین و کلیدی ترین نکته ای که در رابطه با گیم پلی بازی Haven باید بدانید، آرام بودن آن است. به طور کلی بازی Haven را می توان یک بازی آرام بخش دانست! شما در طول بازی می توانید بین شخصیت خود سوییچ کنید، دیالوگ های خود را انتخاب کنید و از همه مهم تر، در سیاره Source باید به جست و جو و کاوش بپردازید. نکته جالب دیگر این است که این بازی را می توانید به صورت Co Op هم تجربه کنید. تجربه کردن بازی به صورت Co Op اگر متاهل یا متعهد هستید، شدیدا پیشنهاد می شود! در طول سفر های خود در سیاره سورس، شما باید سعی کنید مواد غذایی پیدا کنید و بعدا این مواد غذایی را بپزید. برای پختن مواد غذایی که به دست می آورید، می توانید به سفینه خود برگردید. همچنین می توانید از مکان هایی که در سیاره سورس وجود داشته و کمک کردن در آن ها امکان پذیر است استفاده کنید. نکته جالب اینجاست که غذا خوردن Kay و Yu نه تنها بر روی عملکرد آن ها در طول مبارزات تاثیر داشته، بلکه روی کیفیت رابطه آن ها هم موثر است. بنابراین سیر نگه داشتن Kay و Yu اهمیت زیادی دارد.

گیم پلی بازی Haven

مهم ترین و کلیدی ترین نکته ای که در رابطه با گیم پلی بازی Haven باید بدانید، آرام بودن آن است. به طور کلی بازی Haven را می توان یک بازی آرام بخش دانست! شما در طول بازی می توانید بین شخصیت خود سوییچ کنید، دیالوگ های خود را انتخاب کنید و از همه مهم تر، در سیاره Source باید به جست و جو و کاوش بپردازید. نکته جالب دیگر این است که این بازی را می توانید به صورت Co Op هم تجربه کنید. تجربه کردن بازی به صورت Co Op اگر متاهل یا متعهد هستید، شدیدا پیشنهاد می شود! در طول سفر های خود در سیاره سورس، شما باید سعی کنید مواد غذایی پیدا کنید و بعدا این مواد غذایی را بپزید. برای پختن مواد غذایی که به دست می آورید، می توانید به سفینه خود برگردید. همچنین می توانید از مکان هایی که در سیاره سورس وجود داشته و کمک کردن در آن ها امکان پذیر است استفاده کنید. نکته جالب اینجاست که غذا خوردن Kay و Yu نه تنها بر روی عملکرد آن ها در طول مبارزات تاثیر داشته، بلکه روی کیفیت رابطه آن ها هم موثر است. بنابراین سیر نگه داشتن Kay و Yu اهمیت زیادی دارد. صحبت از مبارزات شد، یکی از بخش هایی که در Haven ضعف های چشمگیری دارد، همین بخش Combat است. مبارزات در بازی Haven نه از عمق کافی برخوردار هستند و نه به اندازه ای که باید، چالش برانگیز هستند. البته قبول دارم که محوریت بازی چیز دیگری است، ولی خب سازندگانی که بخش مبارزات را به بازی خود اضافه کرده اند، طبیعتا باید روی کیفیت آن هم کار کنند، اتفاقی که رخ نداده است. در مبارزات بازی، Kay و Yu با هم هستند و سبک این مبارزات هم turn based است. در طول مبارزات خود، شما می توانید از سلاح های مختلفی استفاده کرده و حتی به صورت همزمان به دشمن خود حمله کنید. مهم ترین موضوع در مبارزات بازی این است که تحت هر شرایطی، Kay و Yu با هم هستند و پیروزی و یا شکست در مبارزات هم، حاصل همکاری درست یا نادرست این زوج است. بخش مهمی از بازی در داخل سفینه شما اتفاق می افتد. در بازی Haven، سفینه شما Nest ( آشیانه ) نام دارد و زمانی که در آن هستید هم، احتمالا به شما خوش خواهد گذشت. در واقع سفینه شما محل استراحت شماست و پس از یک کاوش طولانی مدت و یا پیروزی در یک سری از مبارزات، به این مکان برمی گردید. تعامل بین Kay و Yu در داخل سفینه هم پر فروغ بوده و از اهمیت بالایی هم برخوردار است.

طراحی هنری بازی فوق العاده است. بحث طراحی محیط ها و دنیای بازی، تنها یک ایراد را می توان به Haven گرفت و این ایراد هم چیزی نیست جز تکراری بودن محیط ها! متاسفانه احتمال این که مشابه بودن محیط های بازی به هم برایتان آزاردهنده باشد، اصلا و ابدا پایین نیست. اتمسفر بازی فاکتوری است که می تواند شما را در دنیای خود نگه دارد. به لطف طراحی هنری بازی، گشت و گذار در دنیای Haven برایتان جذاب خواهد بود. رنگ ‌بندی دنیا و محیط بازی فوق ‌العاده است و همان طور که اشاره شد اگر مشکلی تکراری به نظر رسیدن محیط های دنیای بازی را فاکتور بگیریم، Haven در بحث هنری بدون نقص است. مورد آخر صداگذاری و موسیقی بازی است که باز هم The Game Bakers در این زمینه قابل قبول ظاهر شده و می تواند از خود دفاع کند.

طراحی هنری بازی haven

طراحی هنری بازی فوق العاده است. بحث طراحی محیط ها و دنیای بازی، تنها یک ایراد را می توان به Haven گرفت و این ایراد هم چیزی نیست جز تکراری بودن محیط ها! متاسفانه احتمال این که مشابه بودن محیط های بازی به هم برایتان آزاردهنده باشد، اصلا و ابدا پایین نیست. اتمسفر بازی فاکتوری است که می تواند شما را در دنیای خود نگه دارد. به لطف طراحی هنری بازی، گشت و گذار در دنیای Haven برایتان جذاب خواهد بود. رنگ ‌بندی دنیا و محیط بازی فوق ‌العاده است و همان طور که اشاره شد اگر مشکلی تکراری به نظر رسیدن محیط های دنیای بازی را فاکتور بگیریم، Haven در بحث هنری بدون نقص است

نکات مثبت و منفی بازی Haven

بازی Haven یکی از بازی هایی است که می توانست خیلی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. یک بازی مستقل نسبتا متفاوت که اتفاقات آن در یک دنیای علمی تخیلی رخ داده و داستان بازی از جایی آغاز می شود که یک پسر و یک دختر جوان برای با هم بودن پا به سیارات و ستاره های دیگر می گذراند، می تواند هر بازیکنی را برای مدتی سرگرم نگه دارد. بدون شک Haven بازی بی عیب و نقصی نیست ولی خب نقاط قوت آن هم بیشتر هستند و هم از اهمیت بالاتری برخوردارند. در مجموع، همان طور که اشاره شد بازی Haven را هم به صورت تک نفره و هم به صورت دو نفره می توانید بازی کنید. تجربه این عنوان به صورت تک نفره شدیدا توصیه می شود ولی اگر متاهل یا متعهد هستید، بد نیست گزینه دوم را با پارتنر خود امتحان کنید.

نکات مثبت و منفی بازی haven

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

 نقد و بررسی بازی Haven ، دو عاشق ابدی | گیمفا
 نقد و بررسی بازی Haven ، دو عاشق ابدی | گیمفا
 نقد و بررسی بازی Haven ، دو عاشق ابدی | گیمفا
 نقد و بررسی بازی Haven ، دو عاشق ابدی | گیمفا
 نقد و بررسی بازی Haven ، دو عاشق ابدی | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

 نقد و بررسی بازی Haven ، دو عاشق ابدی | گیمفا
 نقد و بررسی بازی Haven ، دو عاشق ابدی | گیمفا