افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا
افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا
افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا
افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا

افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends

رضا توکلی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا

بالاخره بعد از ۵ سال پس از عرضه نسخه هشتم بازی آسفالت، نسخه نهم این مجموعه توسط گیم‌لافت برای اندروید و آی‌او‌اس منتشر شد. در ادامه با نقد و بررسی این بازی همراه باشید.

آسفالت (Asphalt) یکی از قدیمی‌ترین سری بازی‌هایی است که تا کنون بر روی موبایل منتشر شده و شرکت سازنده اصلا عجله‌ای هم برای ساخت بازی جدید ندارد. استودیو بازی‌سازی گیم‌لافت (Gameloft) که آسفالت را طراحی و عرضه می‌کند، همواره با بروزسانی‌ها و عرضه نسخه‌های فرعی سعی کرده نسخه‌های اصلی این سری بازی را کامل و بی‌نقص ارائه دهد. از همین رو همیشه بازی‌های آسفالت بر روی موبایل جز بهترین‌ها از همه لحاظ بوده‌اند و حتی مانند نسخه هشتم، پس از پنج سال، هنوز کاربران فعال بسیاری دارد. سری بازی آسفالت با احتساب بازی آخر، ۹ نسخه رسمی و ۵ عنوان فرعی داشته است. در فاصله زمانی آسفالت ۸ تا آسفالت ۹، سه نسخه فرعی منتشر شده است که به ترتیب Asphalt Nitro، Asphalt Xtreme و Asphalt Street Strom نام دارند. بعد از انتشار نسخه نهم بازی، کاملا مشخص شد که گیم‌لافت با عرضه نسخه‌های فرعی در حال تست کردن حالت‌های مختلف بازی سبک رانندگی (Racing Games) بر روی موبایل بود و واقعا در این کار حرفه‌‌ای عمل کرده است. بازی Asphalt Street Storm که در نقد و بررسی انجام شده نمره پایین ۴ به آن داده شد، در واقع بازی‌ای آزمایشی برای تست کردن حالت کنترل ماشین با استفاده از کلید‌های فرضی بر روی صفحه‌نمایش بوده است. حال که در نسخه نهم شاهد ارائه سبک جدیدی از کنترل بازی رانندگی هستیم، متوجه این موارد می‌شویم.

افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا

افسانه‌های فلزی | Asphalt 9: Legends

نسخه نهم آسفالت با عنوان Asphalt 9: Legends منتشر شده است تا همانند نسخه‌های قبلی خود، یک پسوند بعد از عنوان اصلی خود داشته باشد. تنها دو نسخه اول و پنجم بازی آسفالت بدون پسوند منتشر شده بودند. نسخه جدید سری بازی آسفالت همچنین مشابه نسخه‌های پیشین به صورت رایگان منتشر شده است اما همچنان از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای پشتیبانی می‌کند. مشابه نسخه Asphalt Street Storm بازی از سیستم استفاده از بنزین استفاده می‌کند که کمی به تجربه بازی لطمه می‌زند. این مورد را در ادامه بیشتر بررسی خواهیم کرد. شباهت‌های بازی نسبت به نسخه‌های قبل زیاد بوده و مشخص است که بازی بر منبای نسخه هشتم ساخته شده است. کیفیت تصویر عالی و خودروهای لایسنس شده مهم‌ترین ویژگی‌های همه نسخه‌های آسفالت بوده و در این نسخه هم دوباره دیده می‌شوند. گیم‌لافت در Asphalt 9: Legend در هنگام عرضه ۴۹ خودرو لایسنس شده از جمله Lamborghini Egoista،  Mercedes-Benz AMG GT S، Lamborghini Centenario، BMW 3.0 CSL Hommage و Chevrolet Camaro LT 2.0L Turbo و… را در بازی قرار داده و طبق معمول در بروزرسانی‌های بعدی حتما شاهد رونمایی از ماشین‌های جدیدی خواهیم بود.

افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا

با دو بار لمس سمت چپ تصویر، می‌توانید یک دور کامل ۳۶۰ درجه در هنگام حرکت بزنید

Asphalt 9: Legends دارای یک بخش کامل داستانی است که شامل مراحل کوچک و بزرگی است که هر کدام اهدافی را برای شما مشخص کرده‌اند. مشابه نسخه فرعی Asphalt Xtreme، این بازی هم ماشین‌ها را همانند یک کارت به شما می‌دهد. هر فصل از بخش داستانی دارای یک کارت کامل خودرو است اما بعد از تکمیل هر مرحله می‌توانید به صورت اتفاقی کارت‌های دیگر ماشین‌ها را دریافت کنید. مسیر‌های هر فصل هم الگوی خاصی ندارد اما در آنها معمولا تنها دو تا سه مرحله کامل وجود دارد و سایر مراحل، بسیار کوتاه هستند. کوتاه بودن مراحل بازی به‌منظور اهداف کوچکی است که در بازی تعیین شده و برای رسیدن به کارت پایان، حتما باید همه دستاوردهای آن فصل را کسب کنید. مراحل بازی همگی مسابقه نیستند و برخی از آنها به‌منظور کارهایی مانند تست سرعت، ضربه زدن به ماشین‌های دیگر و… در بازی قرار داده شده‌اند. آسفالت ۹ تفاوت‌ و شباهت‌های زیادی با نسخه قبلی خود دارد اما اولین تفاوت که کاملا در تریلرهای بازی به‌چشم می‌خورد، سیستم ضربه زدن و تخریب ماشین‌های مسابقه است. در این بازی می‌توانید کاملا Burnout‌وار به رقبای خود در مسیر مسابقه حمله کنید. سیستم تخریب کردن ماشین‌ها کاملا برای ما آشنا است و می‌توانید با سرعت بیشتر نسبت به ماشین حریف، در یک زاویه مشخص به سمت آن حرکت کنید تا از مسیر خارج و آسیب ببیند. جدا از تکنیک‌های معمول برای ضربه زدن به حریف، مانند ضربه پس از اعمال نیترو، گیم‌لافت در این نسخه تکنیک جدیدی را برای این عمل در بازی قرار داده است و آن قابلیت چرخش کامل ۳۶۰ درجه‌ای خودرو است. قسمت چپ صفحه که با لمس آن می‌توانید Drift بکشید را اگر دو بار پشت سر هم لمس کنید، خودرو شما یک دور کامل می‌چرخد و دوباره در مسیر قرار می‌گیرد. این حالت باعث می‌شود وقتی که در کنار خودرو دیگری هستید، یک ضربه به حریف وارد شده و آسیب ببیند. همچنین با این کار نوار نیترو شما نیز تقویت می‌شود. قابلیت چرخش کامل خودرو، با اینکه کمی سرعت شما را می‌گیرد اما به همان مقدار نیترو برای ادامه مسیر به شما می‌دهد که می‌توانید با لمس سمت راست تصویر آن را در حالت‌های مختلف اعمال کنید.

افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا

محیط‌های مسابقه مشابه نسخه‌ پیشین پر از مسیرهای فرعی و جادهای شلوغ است

قابلیت ضربه زدن و حذف حریفان برای چند ثانیه در مسابقه، باعث شده هیجان بازی نسبت به نسخه پیشین بیشتر باشد اما این مورد اولین ایراد بازی را با خود به‌همراه دارد. سیستم تخریب‌پذیری خودروها در بازی مناسب نیست و پس از یک ضربه شاهد صحنه‌ای مشابه انفجار داخلی یک خودرو هستیم. در واقع تاثیر اعمال ضربه از نقطه خاص a با نقطه خاص b در بازی تفاوتی نمی‌کند و در هر حالت خودرو حریف به صورت کامل تخریب می‌شود که اصلا جالب نیست. مشابه آسفالت ۸، این بازی هم دارای دو مدل اصلی برای مصرف نیترو دارد. در حالت اول می‌توانید با یک‌بار لمس به صورت عادی از نیترو خود استفاده کنید اما در حالتی دیگر وقتی نوار نیترو شما بیشتر از ۲٫۳ باشد، می‌توانید با دوبار لمس از نیترو ویژه‌ای استفاده کنید. همچنین داشتن نوار نیترو کامل یک شتاب ویژه به شما می‌دهد.

به‌غیر از قابلیت آسیب رساندن به خودروهای حریف، یک ویژگی جدید دیگر برای اولین بار در آسفالت ۹ رونمایی شد که حتما در آینده بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این قابلیت که مربوط به سیستم کنترل بازی است، نه‌تنها در نسخه‌های آینده آسفالت، بلکه احتمالا در سایر بازی‌های سبک رانندگی بر روی موبایل به‌کار گرفته خواهد شد. سیستم کنترل خودرو TouchDrive که برای اولین بار در این نسخه آسفالت رونمایی شد، سبک جدیدی از کنترل بازی‌های رانندگی است. شاید برای بسیاری بازی کردن با حالت چرخش صفحه، در موقعیت‌های مختلف سخت باشد اما در حالت TouchDrive به‌راحتی با لمس صفحه می‌توانید مسابقه خود را ادامه دهید. اصلا خبری از کلیدهای گاز و ترمز بر روی صفحه نیست. (البته این حالت هم در بازی وجود دارد که در تنظیمات می‌توانید از آن استفاده کنید) در این حالت جدید خودرو با سرعت مشخش حرکت و حتی خودش فرمان را به‌دست گرفته و در پیچ‌ها، می‌پیچد اما انتخاب مسیر حرکت با شما است. با کشیدن صفحه به سمت چپ و راست می‌توانید انتخاب کنید که خودرو در کدام مسیر به حرکت خود ادامه دهد. با این‌کار در صورتی که سرعت‌عمل داشته باشید، می‌توانید مسیرهایی که نیترو در آن قرار دارد و یا سکوهای پرش در آن دیده می‌شوند را انتخاب کنید. در ابتدا کمی کار با آن شاید سخت باشد اما اگر به آن عادت کنید، می‌تواند جایگزین خوبی برای مسابقه دادن در حالت عادی باشد. همچنین در بازی می‌توانید از دسته استفاده کنید. بازی کردن با دسته هم کاملا در بازی بهینه شده است و می‌توانید راحت‌ترین حالت کنترل بازی را با دسته مخصوص موبایل و یا DualShock 4 تجربه کنید.

افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا

با قابلیت کنترل جدید TouchDrive بدون چرخش صفحه، ماشین را مشابه بازی‌های سبک رانر تجربه کنید

 مشابه گذشته خودروهای بازی در ۵ کلاس‌ مختلف دسته‌بندی شده‌اند و باید در ابتدا از کلاس D شروع به بازی کنید. بازی با خودرو اول که یک Mitsubishi Lancer Evolution است، آغاز شده و سپس با دریافت اعتبار (Credit) و نشان (Token) می‌توانید تجهیزات خودرو خود را ارتقا دهید. ارتقا تجهیزات در بازی بسیار مهم بوده و رتبه خودرو شما را بالا می‌برد. برای شروع هر مرحله یک رده رتبه پیشنهاد شده است که باید حداقل با آن برابر باشید. وقتی در بازی جلوتر می‌روید، کارت‌ سایر ماشین‌ها به شما داده می‌شود تا بتوانید در انتهای هر فصل آنها را دریافت کنید. همچنین ممکن است بدون آنکه یک کارت را داشته باشید، به آن نیاز پیدا کنید. در ابتدا خود بازی کارت‌های ماشین‌هایی که مسابقه با آنها الزامی است را به شما می‌دهد اما در ادامه مجبور خواهید بود از اعتبار خود برای تکمیل کردن کارت‌های یک خودرو هزینه کنید. این مورد در کلاس‌های پایین با توجه به پایین بوده هزینه کارت‌ها مشکلی ندارد اما با پیشروی در بازی و رسیدن به کلاس‌های A و S می‌تواند شما را محبور به هزینه کردن و خرید از فروشگاه کند. البته پس از به پایان رساندن هر مرحله در پایان اعتبار زیادی به شما داده می‌شود که اگر درست آنها را مدیریت کنید، می‌توانید اعتبار برای خرید کارت هم داشته باشید. همچنین منوی دستاوردهای بازی نیز پس از هر مرحله نمایش داده می‌شود و با پر شدن آنها می‌توانید نشان برای خرید بسته‌های بازی دریافت کنید.

افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا

آن سیستم نگران کننده | وقتی بنزین خودرو شما تمام شود و نشان کافی نداشته باشید با این پنجره روبرو خواهید شد

سیستمی نگران کننده برای اولین بار در نسخه فرعی Asphalt Xtreme به‌کار گرفته شد که در نسخه نهم هم دیده می‌شود. سیستم مصرف بنزین. در نسخه Xtreme در بالای صفحه اصلی، در کنار اعتبار و نشان‌ها، نواری برای مصرف بنزین نمایش داده می‌شد که ۶ خانه داشت و زمانی که شش بار مسابقه می‌دادید، خالی و سپس برای پر شدن هر واحد باید ۴ دقیقه صبر می‌کردید. در صورتی که هم قصد داشتید همان لحظه بازی خود را ادامه دهید، محبور بودید از اعتبار و نشان‌های خود در بازی استفاده کنید و یا حتی اگر آن‌ها را هم نداشتید باید در فروشگاه این موارد را خریداری می‌کردید. آسفالت ۹ هم وضعیت مشابهی داد اما گیم‌لافت بر روی نسخه اصلی مجموعه خود ریسک نکرده است و این سیستم مصرف بنزین را به‌شیوه بهبودیافته‌ای در بازی قرار داده است. دیگر خبری از نوار مصرف انرژی در منوی اصلی نیست، بلکه هر خودرو برای خود یک باک ۶ واحدی بنزین دارد و با هر خودرو می‌توانید ۶ بار مسابقه دهید و پس از آن باید برای پر شدن دوباره، صبر کنید. این مورد کمی به تجربه بازی لطمه می‌زند اما وجود ماشین‌های زیاد، حتی در همان شروع بازی، باعث می‌شود بتوانید پس از اتمام بنزین، با یک خودرو دیگر بازی را ادامه دهید. بالاخره بازی‌ای که با این حجم از جزییات و کیفیت به‌صورت رایگان منتشر می‌شود، باید راه‌ درآمدزایی را برای خود باز بگذارد و گیم‌لافت هم این روش‌ را به‌کار گرفته است. خوشبخانه مشابه Xtreme خبری از تبلیغات درون بازی نیست و تنها پاپ‌‌آپ‌های پیشنهادی خود بازی کم و بیش نمایش داده می‌شود.

افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا

آسفالت ۹ مشابه گذشته همچنان سریع، روان و هیجان‌انگیز است

گیم‌پلی بازی نسبت به نسخه هشتم تغییری نداشته و از مکانیزیم‌های یکسانی استفاده می‌کند. هدایت و کنترل و همچنین دریفت در بازی همان‌گونه‌ای است که پیش‌تر وجود داشته است. بازی همچنان روان، سریع و جذاب دنبال می‌شود و واقعا تجربه شیرینی را بر روی موبایل رقم می‌زد. گیم‌پلی با اینکه یکسان است اما المان‌های جدیدی به آن اضافه شده است. اولین تغییر همانطور که پیش‌تر اشاره شد، قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه در بازی است. همچنین در این نسخه مشابه نسخه‌های قدیمی، پلیس به بازی اضافه شده است و علاوه بر مسابقه می‌توانید در مراحل میانی به‌نوعی یک Need For Speed را روی موبایل داشته باشید. وجود ماشین‌های پلیس در محیط مسابقه و ایجاد مزاحمت یک ویژگی جدید است که جز ویژگی‌های مثبت بازی هم به‌حساب می‌آید اما یک پیشرفت نیست، زیرا پیش‌تر در بازی وجود نداشته است. مواردی که در گذشته در بازی بوده‌اند، همان‌گونه دوباره به‌کار گرفته شده‌اند. یعنی اگر گیم‌پلی خوب است، خوب مانده و اگر ماشین‌های عادی شهر بد بودند، همچنان هم بد هستند. همچنین مدل‌های مختلف دوربین هم در بازی مشابه گذشته در بازی قرار دارد ولی باز هم شاهد پیشرفت نیستیم. موارد خوب و بد گذشته باقی مانده‌اند و تنها ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه شده است.

افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا

در هنگام اتمام قصل‌های بازی، پک‌هایی شامل کارت‌های خودرو به شما داده می‌شود

بازی Asphalt 9: Legends دارای ۵ بخش مجزا برای ۵ کلاس ماشین‌های بازی است و در این ۵ قسمت از ۱۰ تا ۱۶ فصل وجود دارد که خود این فصل‌ها شامل ۷ تا ۱۵ مرحله می‌باشند. تعداد فصل‌ها و مرحله‌های درون آن‌ها در هر کلاس متفاوت است. وجود تعداد بالای مراحل باعث می‌شود که بازی گیم‌پلی طولانی مدتی داشته باشد و از آنجایی می‌دانیم حداقل تا دو سال آینده نسخه جدیدی (نسخه اصلی) از آسفالت معرفی نمی‌شود، می‌تواند بسیار خوب و صد البته راضی کننده باشد. همانند همه بازی‌های سبک رانندگی، آسفالت ۹ هم برای هر مسابقه اهدافی را تعیین کرده است که باید آنها را در بازی انجام دهید و در صورتی که نتوانید آن‌ها را عملی کنید، مجبور خواهید شد دوباره آن مرحله را بازی کنید. یکی دیگر از موارد منفی بازی، خود را اینجا نشان می‌دهد. از آنجایی که سوخت ماشین‌ها محدود است و تنها می‌توانید ۶ مسابقه را به‌صورت متوالی در بازی انجام دهید، امکان ریست کردن مرحله وجود ندارد و شما حتی وقتی که در ابتدا مایل به ادامه مسابقه نباشید و یا اشتباهی انجام دهید، نمی‌توانید بازی را ریست کنید. البته یک مورد که پس از تجربه بازی به آن پی بردم، به این قسمت مربوط می‌شود. هیچ‌گاه پس از چندین بار تصادف و یا گم کردن مسیر، بازی را ترک نکنید، زیرا با وجود قابلیت تخریب ماشین‌های حریف، همچنان برای بردن و کسب جایگاه شانس است. البته باز هم این مورد به درد مسیرهای طولانی می‌خورد و در مسیرهای کوتاه طبیعتا نمی‌توانید به رقابت برگردید. در هنگام مسابقه علاوه بر نمایش مسیر، درصد مسافت طی شده نیز نمایش داده می‌شود. مسیرهای مسابقه نیز در شهرهای مختلفی بوده و در هر شهر حداقل ۳ مسیر مسابقه متفاوت وجود دارد که باعث می‌شود محیط‌ها اصلا تکراری نشوند و از این بابت مطمئن باشید مشکلی نخواهد داشت.

افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا

گرافیک سطح بالا بازی بر روی موبایل، جذابیت آن را بیشتر کرده است

دیگر نوشتن در مورد طراحی سری بازی آسفالت تکراری شده است. گیم‌لافت که سری آسفالت را به‌عنوان مجموعه اصلی و پرچمدار خود می‌شناسد، بهترین طرح‌های هنری و فنی را در این مجموعه بازی پیاده می‌کند. طراحی هنری بازی بسیار خوب و با کیفیت بوده و خودروها و همچنین کوچک‌ترین عناصر محیط مانند جعبه‌ها و لاستیک‌های رها شده در مسیر، جزییات بالایی دارند. اما مشابه نسخه قبلی، طراحی ماشین‌های غیر مسابقه‌ای در مسیر بسیار بد بوده و اصلا فیزیک مناسبی ندارند. بازی از لحاظ فنی در بالاترین سطح ممکن بر روی موبایل قرار داشته و وقتی درجه کیفیت بازی را بر روی High Quality قرار می‌دهید، می‌توانید نهایت گرافیک را در موبایل مشاهده کنید. بازی نسبت به آسفالت ۸ در این مورد پیشرفت چشمگیری داشته و توجه به نورپردازی باعث شده مقایسه و حدس زدن تصاویر دو بازی با یک‌دیگر کاملا آسان باشد.

وقتی می‌گوییم بازی همان ویژگی‌های مثبت و منفی قبل را دارد به این خاطر است که حتی کیفیت ساندترک‌های بازی و صداگذاری مسابقه نیز، تغییری نکرده است و دقیقا همان‌گونه‌ای است که در نسخه هشتم وجود داشته است. البته این مورد یک نکته منفی به‌حساب نمی‌آید اما بالاخره بازی پتانسیل بهبود در این بخش را داشت. تنها چیزی که در این بخش به بازی اضافه شده، افکت‌های صوتی هنگام ضربه زدن است که کاملا مشابه یک‌دیگر هستند و ضربه از زاویه‌های مختلف، صدایی مشابه دارد. صداهای اضافه دیگر مانند، صدای طبیعت و همچنین ماشین‌های پلیس، ویژگی خاصی ندارند که بخواهیم در مورد خوب و یا بد بودن آنها صحبت کنیم.

افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا

تفاوت سطح طراحی خودروهای اصلی با خودروهای غیرمسابقه‌ای در این تصویر به‌خوبی به‌چشم می‌آید

آسفالت ۹ جز بهترین بازی‌های ساخته شده برای سیستم‌عامل‌های موبایل است زیرا ویژگی‌های مثبت بسیار مهمی دارد اما متاسفانه ایراداتی دارد که باعث می‌شود بتوانیم از آن امتیاز کم کنیم. وقتی یک بازی در سطح بالایی قرار داشته و ویژگی‌های مهم بزرگی دارد، ایرادات وارد به آن هم باید سخت‌گیرانه‌تر گرفته شوند. بازی آسفالت ۸ به‌قدری خوب و کامل بود که اگر مشابه آن دوباره ساخته می‌شد، ایراد تکراری بودن به آن می‌گرفتیم، اگر هم خیلی تغییر می‌کرد، کلا بازی به‌هم می‌ریخت. نسخه نهم بازی، ویژگی‌های مثبت و منفی، آسفالت ۸ را حفظ کرده، یعنی نمی‌توانیم بگوییم که بازی پیشرفت داشته است اما بالاخره ویژگی‌های جدیدی به بازی اضافه شده است. کنترل TouchDrive که به‌تازگی به بازی اضافه شده است، ویژگی بسیار مهم بازی است زیرا به‌خوبی عمل کرده و بازی کردن با این حالت بسیار تجربه کامل و لذت‌بخشی است. تنها موردی را که شاید بتوانیم به‌عنوان پیشرفت در بازی از آن نام ببریم، بهینه‌تر شدن حالت نمایش مراحل و فصل‌های بازی است که البته آنقدر هم اهمیت ندارد. اما بالاخره بازی‌ای که در سال ۲۰۱۸ منتشر می‌شود باید از لحاظ رابط کاربری و طراحی منوهای درون بازی، با یک بازی قدیمی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است، تفاوتی داشته باشد.

افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا

استفاده از حالت کنترل TouchDrive در بخش آنلاین کمی بازی را مصنوعی کرده است

Asphalt 9: Legends دو ایراد مهم و دو ایراد جزیی دارد. اول از ایرادات جزیی بازی شروع می‌کنیم. همانطور که در متن هم اشاره شد، بازی قابلیت ریست کردن مرحله را ندارد و برای شروع مجدد باید همه مراحل را با پایان طی کنید و پس از دریافت امتیازات آن مرحله، دوباره مرحله را شروع کنید. دومین ایراد جزیی، می‌توانست یک ویژگی مثبت برای بازی باشد که نشد. بازی دارای سیستم‌ آب‌و‌هوایی پویا بوده اما در آن ضعیف عمل کرده است. مسیر بازی به‌یک‌باره خیس و یا برفی می‌شود و دوباره از بین می‌رود. همچنین بهمن‌ها و ویژگی‌هایی که به صورت طبیعی قرار است در طبیعت رخ دهند، مصنوعی هستند. ریختن برف و ریزش کوه در نسخه قبلی هم به صورت مصنوعی بودند اما سیستم آب‌و‌هوایی پویا، این موارد (اسماً) طبیعی را، مصنوعی‌تر هم کرده است. اشکال اصلی و شاید مهم‌ترین ایرادی که افراد بتوانند به بازی بگیرند، سیستم مصرف بنزین در بازی است. البته اگر نسخه Xtreme این مجموعه را بازی کرده باشید، از این سیستم که مصرف بنزین را برای هر خودرو مجزا کرده است، خوشحال خواهید شد اما به‌طور کلی این حالت جلوی تجربه بازی را می‌گیرد و به کسی که در حال تجربه است می‌گوید یا صبر کن یا در بازی هزینه کن! همچنین قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه و ضربه زدن به خودروهای حریف، که منجر به‌وجود آمدن سیستم تخریب‌پذیری خودروها در بازی شده است، مشکلاتی دارد. از هر نقطه‌ای که به خودرو دیگر ضربه بزنید و یا با هر سرعت و شتابی، خودرو حریف به یک شکل تخریب می‌شود که اصلا نمای خوبی ندارد.

افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا

Asphalt 9 رایگان برای اندروید، آی‌او‌اس و ویندوز ۱۰

آسفالت ۹ علاوه بر بخش مراحل اصلی، دارای دو قسمت آنلاین دیگر به نام‌های Multiplayer و Daily Events است. بخش آنلاین چند نفره به این صورت است که ابتدا شما باید در باشگاه‌ها (Clubs) عضو شده و یا یکی برای خود بسازید، سپس با دوستان خود رقابت و یا در چالش‌های روزانه و ماهانه شرکت کرده و امتیاز دریافت کنید. این دو بخش به اندازه بخش اصلی که Career نام دارد، جذابیت ندارد و حتی در مسابقات آنلاین، استفاده از حالت کنترل TouchDrive باعث شده برخی مسابقات بسیار بی‌تحرک و بدون هیجان باشند زیرا شرکت‌کنندگان در یک خط و مسیر با هم حرکت می‌کنند. به هرحال در مجموع آسفالت ۹ تجربه جذابی بر روی موبایل است و قطعا به طرفداران بازی‌های موبایل، به‌خصوص طرفداران سبک رانندگی توصیه می‌شود. مراحل بازی کامل بوده و تنوع بالایی دارند و مشابه نسخه قبلی بر اساس کلاس خودروها، دسته‌بندی شده‌اند. همچنین گرافیک بازی واقعا در سطح بالایی قرار دارد و تجربه آن بر روی موبایل جذابیت خاصی خواهد داشت. به صورت جمع‌بندی می‌توانید موارد مثبت و منفی را در ادامه مشاهده کنید اما با این حال Asphalt 9: Legends بازی خوب و جذابی برای تجربه روی موبایل است.

افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا
افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا
افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا
افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا
افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

افسانه‌های فلزی | نقد و بررسی بازی Asphalt 9: Legends - گیمفا