بازگشت پادشاه راستین | بررسی بازی Ni No Kuni II : Revenant Kingdom
Ni No Kuni II : Revenant Kingdom یا سرزمینی دیگر: فرمانروایی پیشگام، عنوانی است که به تازگی عرضه شده و تحسین اغلب منتقدین را نیز در پی داشته است. بازی در سبک نقشآفرینی سوم شخص توسط استودیوی Level-5 توسعه یافته و استودیوی خوشنام و معتبر Bandai Namco نیز آن را منتشر کرده است. این عنوان برای پلتفرمهای رایانههای شخصی و Play Station 4 عرضه شده و توانسته است در این دو پلتفرم به ترتیب امتیازهای متای خوب ۸۷ و ۸۵ را از آن خود کند. بازی برای رده سنی T (بالای ۱۳ سال در سیستم رده بندی ESRB) قرار میگیرد و در آن خون خفیف و خشونت کارتونی و فانتزی کم وجود خواهد داشت. نسخه اولیه این عنوان به نام Ni No Kuni: Wrath of The White Witch در نسل هفتم توانسته بود نظر مثبت اکثر منتقدین و بازیبازان را جلب نماید. با توجه به موفقیتهای نسخه اول، انتظارات به طور طبیعی از نسخه دوم و جدید Ni No Kuni بالا رفته بود و خب همان طور که احتمالاً اطلاع دارید Ni No Kuni II : Revenant Kingdom کاملاً بازی موفقی بوده و انتظارات را برآورده ساخته است. اگر شما نیز طرفدار عناوین نقشآفرینی هستید با وبسایت خبری تحلیلی گیمفا همراه باشید، تا به بررسی بیشتر این عنوان پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن را مرور کنیم، تا اگر علاقهمند بودید بازی را تهیه کرده و از آن لذت ببرید. لازم به ذکر است که این نقد برای نسخه پلی استیشن ۴ نوشته شده است و همچنین پاراگراف بعدی داستان بخش اولیه بازی رو لوث خواهد کرد.
در نسخه قبلی این عنوان یعنی Ni No Kuni: Wrath of The White Witch شاهد تلاش پسربچهای به نام الیور(Oliver) برای آزادسازی روح مادرش، از دست جادوگری خبیث به نام Shader بودیم. خبر خوب برای کسانی که آن نسخه را بازی نکردهاند، آن است که داستان Ni No Kuni II : Revenant Kingdom ارتباطی به داستان قبلی نخواهد داشت. فرمانرواییDing Doll Dell که محل اصلی اتفاقات بازی است، همیشه شاهد نبرد دو قبیله گوناگون، یعنی قبیله Grimalkin (گربه مانند) و Mousekin (موش مانند) بوده است. سرزمین Ding Dong Dell توسط سلسله Tildrum اداره میشود. وارث پادشاهی پسری است به نام Evan که خود را آماده جانشینی پدرش میکند. حادثهای که جرقه اولیه داستان بازی را میزند، کودتایی است که توسط مشاور اعظم پادشاه mousinger انجام میشود و پس از آن قبیله Mousekin حاکمیت شهر را تماماً از آن خود میکند. در این هنگام رئیسجمهور کشوری در کره زمین (جایی خارج از دنیای سری Ni No Kuni) که فری میانسال بوده و Roland نام دارد کنار Evan ظاهر میشود، آن هم در حالی که جوانی خود را باز یافته است. آنها موفق میشوند از هرج و مرج ناشی از کودتا فرار کرده و کنار همدیگر برای ایجاد یک فرمانروایی ضامن آزادی و شادی مردم تلاش کنند. در ادامه با پیشروی در بازی به این دو نفر شخصیتهای دیگری نیز اضافه خواهند شد.
به غیر از خط داستانی اصلی بازی، گیمر میتواند آزادانه در جهان بازی گشتوگذار کرده، به روستاها و جنگلها و سیاهچالهها سر بزند و به اکتشاف بپردازد. پاداشهایی که از این مأموریتهای فرعی به دست میآیند، آن قدر خوب و باارزش هستند که گیمر را مدام تشویق به انجامشان کنند. در مجموع چه خط اصلی داستان بازی، چه مأموریتهای فرعی، نسبت به نسخه قبل عمیقتر و جذابتر شدهاند، اما در مقایسه با سلاطین نقشآفرینی جهانباز و یا غیر جهانبازی همچون Witcher 3 ، Skyrim ، Dragon Age و The Legend of Zelda : BOTW (که از جهات بسیاری به بازی مورد بررسی شباهت دارد)، نمیتوان داستان Ni No Kuni II : Revenant Kingdom را شاهکار و درگیرکننده دانست، هر چند که جذابیتهای خاص خود را خواهد داشت و میتواند از به وجود آمدن حس بیهوده بودن در دنیای بزرگ بازی جلوگیری کند.
اگر چه نقشآفرینیهای ساخت کشور ژاپن، در کشور ما و اکثر کشورهای دیگر(به غیر از ژاپن) نسبت به عناوین نقشآفرینی غربی کمتر طرفدار داشتهاند و دارند، اما روز به روز به کسانی که این عناوین را دنبال مینمایند، افزوده میشود. این امر دلایل گوناگونی دارد که میتوان در فرصتی مناسب به آنها پرداخت، اما شاید مهمترین آنها، نزدیک شدن گیمپلی این بازیها به عناوین نقشآفرینی غربی و سریعتر شدن مبارزات باشد. Ni No Kuni II نیز از این قاعده مستثنا نیست. مبارزات در این عنوان، که میتوان گیمپلی آن را تلفیقی از سبک نقشآفرینی غربی و ژاپنی دانست، از نسخه اول آن هم سریعتر شده است. گیمپلی بازی را میتوان به دو بخش کلی گشتوگذار و مبارت تقسیم کرد. کنکاش در محیط با توجه به محیطهای جذاب و زیبایی که با وسواس و دقت زیادی طراحی شدهاند، بسیار لذتبخش است. هنگامی که به صفحه نمایش نگاه میکنید، فقط رنگ و زیبایی خواهید دید. رنگهای با Saturation بالا و روشن و شاد. در نتیجه جستوجو در بازی، آرامشبخش خواهد بود. پیادهروی در جهان باز بازی، با توجه به موسیقیهای زیبا و شاد آن، خستهکننده نخواهد شد و جهان بازی از این منظر بسیار پرمحتوی و چشمنواز خلق شده است. در ابتدای مبارزات اغلب شاهد صفآرایی دو جناح به سبک و سیاق بازیهای نقشآفرینی ژاپنی کلاسیک خواهیم بود اما وقتی جنگ آغاز میگردد، این آرایش خطی بههمریخته و جنگ آغاز میشود. این ایده ساده حس و حالی حماسی به بازی میدهد و مبارزات را جذابتر خواهد کرد. دشمنان به هیچ وجه همانند روباتهای احمق و بدون فکر نیستند و اغلب به صورت هماهنگ با یکدیگر حمله خواهند کرد. استفاده از شمشیرها و جادوهای مختلف، غلت زدن، جاخالی دادن و ضربات پیاپی به صورت کمبوهای ساده، شاکله گیمپلی Ni No Kuni II : Revenant Kingdom را تشکیل خواهند داد. تعداد دشمنان متغیر است، اما بازیباز میتواند دو همراه را با خود داشته باشد تا در نبرد به او کمک کنند. فرمان دادن گیمر فقط به یکی از این سه شخصیت قابل انجام است، اما میتوان در حین مبارزات نیز بین آنها Switch کرد. در مبارزات علاوه بر شمشیر و جادوها، میتوان از Higgledyها نیز استفاده کرد.«ارواح قلبها» که تنها توسط افرادی که از قلبی پاک برخوردارند، قابل رویت هستند. Higgledyها نه تنها در قلب آدمها، بلکه در قلب تمامی موجودات، همانند حیوانات و حتی عناصری چون آب، آتش و باد وجود داشته و میتوان قدرت آنها را قرض گرفت. Higglediها در مبارزات و همچنین برای رسیدن به جاهایی که به صورت عادی نمیتوانید به آنجا بروید، شما را یاری میکنند.. طراحی این موجودات بسیار بامزه است و پرتعداد بودن آنها، میتواند صحنه نبرد را شلوغتر و جذابتر نماید. نبردهای شلوغ به همراه انیمیشنهای جذاب، انفجارها، آتش، المانهای جادویی، دشمنانی که در زمین و هوا وجود دارند و رنگهای گوناگونی که در صفحه نمایش دیده خواهند شد، همگی میتوانند گیمر را به وجد آورند. هر از چند گاهی مبارزه با Boss Fightها یا غولها نیز در بازی وجود دارد که طراحی خوبی دارند و به بازی تنوع بیشتری خواهند داد.
در بازی مدیریت فرمانروایی هم وجود خواهد داشت که با نشستن شخصیت اصلی بر تخت پادشاهی فعال خواهد شد. بازیباز در این قسمت قادر خواهد بود، از پول و آیتمهایی که جمعآوری کرده، در راستای ارتقای ساختمانهای فرمانروایی خود استفاده نماید. برای مثال میتواند خزانه بزرگتری داشته باشد، تا امکان ذخیره پول و منابع بیشتری فراهم گردد. ساختن بناهای زیبا و باشکوه باعث خواهد شد تا فرمانروایی نفوذ بیشتری پیدا کرده و به نوعی صاحب کلاس و اعتبار بیشتری شود. در واقع با نفوذ بیشتر، میتوان بناهای بیشتری ساخت و فرمانروایی خود را گستردهتر کرد. همچنین میتوان ساختمانهای تحقیقاتی بسیاری ساخت که وظیفه تمامی آنها پیشرفت در سلاحها و تجهیزات و ابزارهای جنگی است. بناهای Resource Gather یا جمعآوری منابع نیز وظیفه تأمین منابع را بر عهده دارند. تمامی این بناها به نوعی یادآور بازیهای استراتژیکی مدیریتی هستند و خب سعی شده تا در این بازی نیز از المانهای آنها استفاده شود. . گیمر برای انجام کارها و ساخت و ساز و … نیاز به نیروی انسانی خواهد داشت که مهمترین راه جذب آنها انجام مأموریتهای جانبی و سر زدن به روستاها و شهرهای بازی است. وقتی گیمر فرمانروایی را گسترده کرده و از بالا به آن نگاه مینماید، لذت خواهد برد، زیرا طراحی این بخش نیز همانند بخشهای دیگر تماشایی است. اما نباید از این بخش انتظار عمق زیاد همانند یک بازی استراتژیک از نوع مدیریت منابع داشت و خب بازی هم این طور نیست.
گرافیک بازی وضعیت بسیار خوبی دارد. هم از لحاظ بصری و هم از نظر فنی، عنوان Ni No Kuni II : Revenant Kingdom کاملاً قابل قبول است. نرخ فریم، به نسبت محیط وسیع و شلوغ آن پایدار است و کیفیت بافتها، برای یک بازی با جهانی بزرگ قابل قبول است، هر چند تم کارتونی بازی هم باعث خواهد شد نیازی به بافتهای خیلی باکیفیت نباشد. از نظر بصری در بازی فقط رنگ خواهید دید و زیبایی. جنگلها و شهرها و سیاهچالهها و تمام محیطهای بازی چشمنواز هستند.دوربین بازی نسبتاً در زاویه بالایی قرار دارد و بازیباز میتواند به طور کامل بر میدان نبرد و مناطق بازی احاطه داشته باشد. این نوع زاویه دید و همچنین پستی و بلندیها و توپوگرافی مناسب موجود در این عنوان، حس و حال بودن در فضای باز را به همراه خواهد داشت و دقیقاً همانند آخرین نسخه افسانه زلدا که از این فرمول و شیوه استفاده کرده بود، مناظر چشمنواز و زیبایی را پدید خواهد آورد. HUD بازی هم بسیار خوب طراحی شده است. از طرفی به اندازه کافی واضح و بزرگ است تا اطلاعات ساده و مفید به نمایش در بیاید و از طرف دیگر، آن قدر مختصر است که مانع لذت بردن گیمر از مناظر بازی نشود. نقشه بازی هم در هنگام مبارزه ناپدید خواهد شد تا مانع دید و همچنین بر هم خوردن تمرکز بازیباز نشود. میزان سلامتی دشمنان هم در بالای سرشان مشخص است که کمک بزرگی برای کشتن دشمنان خواهد بود.
عنوان Ni No Kuni II : Revenant Kingdom از موسیقیهای شادی بهره میبرد که وجه مشترک تمامی آنها، تم فانتزی و دلنشین بودنشان است. موسیقیها هم در حین و هم خارج از مبارزات خوب ساخته شدهاند و مکمل گیمپلی و گرافیک هنری مفرح بازیاند. متأسفانه بعضی اوقات یک قطعه موسیقی که به خودی خود زیبا هم هست، به مدت طولانی تکرار شده و خستهکننده خواهد شد. صداگذاری در نسخه انگلیسی بازی، به خصوص برای کاراکترهای اصلی بسیار باکیفیت است. صداهایی یونیک و جذابی که مشابه آنها را کمتر شنیدهایم. در واقع ترکیب این نوع صداگذاری و موسیقی و طراحی هنری بازی که از سبک انیمه تبعیت میکند، حس و حال دیدن یک انیمه جذاب و دلنشین را به عنوان Ni No Kuni II خواهد داد که خودمان به جای شخصیتهای داستان ایفای نقش خواهیم کرد. نکته منفی در بخش صداگذاری بازی، صدا نداشتن بسیاری از دیالوگهای بازی است. در واقع گفتوگوهای بسیاری در بازی فقط از طریق Text و به صورت نوشتاری است و شخصیتها چیزی نخواهند گفت و فقط صدایی از خود تولید خواهند کرد یا تککلمهای خواهند گفت که حس کلی آن دیالوگ را برساند. متأسفانه این صداها و تککلمهها هم تنوع زیادی ندارند و خیلی زود تکراری خواهند شد.
به عنوان جمعبندی میتوان گفت Ni No Kuni II : Revenant Kingdom عنوانی است خوشساخت و زیبا و رنگارنگ و شاد. گیمپلی بازی هم میتواند طرفداران نقشآفرینی غربی را راضی کند و هم دوستداران نقشآفرینیهای ژاپنی. اکتشاف و گشتوگذار در دنیای جهانباز آن، لذتبخش است و مفرح. داستان بازی خوب است اما شاهکار نیست. شخصیتهای دوستداشتنی زیادی با طراحی چهره و صداگذاری خوب در بازی وجود دارند که میتوانند خاطرات خوشی را برای گیمرها رقم بزنند. در مجموع، بازی برای طرفداران سبک نقشآفرینی که از جستوجو و اکتشاف در دنیایی انیمه گونه و تعامل با شخصیتهای گوناگون لذت میبرند، توصیه میشود.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
ممنون بابت نقد به نظر واقعا بازی خوش ساخت و همین طور با دنیایی بسیار زیبا میاد واقعا علاقه به بازی کردنش دارم
این صدا گذاری نشدن خیلی رو اعصابه گاهی وقتا تو پرسونا هم اینطوری بود بعضی وقت ها ولی بازم پرسونا بینظیر بود دوستانی که بیشتر بازی های شرقی بازی کردن میدونن چرا گاهی وقت ها ژاپنی ها این دیالوگا رو دوبله نمیکنن؟ ?:-)
چون این بازی ها دیالوگاشون نسبت به بازیای دیگه فوق العاده زیاده و هزینه دوبلشون سنگینه.با این حال بازی های نقش افرینی غربی معمولا این هزینرو کامل تقبل میکنن و خودمم به دیالوگ بی صدا زیاد عادت ندارم.
حتی توی بازی the legend of zelda breath of the wild و همچنین Nier automata هم بیشتر دیالوگا دوبله نیستن.چی میشد عین غربی ها دوبله میکردن.با اینکه قبول دارم دوبله نبودن دیالوگا روی اعصاب ولی معمولا منتقدا به خاطر این مورد از بازیای شرقی نمره کم نمی کنن.
با توجه به نقد انگار با یک دنیای انیمه گونه جذاب و گیم پلی عالی و غیره طرفیم.بنظرم برای طرفدار انیمه های ژاپنی مثل خودم بازی کردن این گیم واجب.ولی سخت باور کرد Evan پسر.دی
با تشکر
ممنون از کامنت و توضیحات عالیتون
کاملا باهاتون موافقم
راستش من اعتقاد دارم که نباید کلا نمره کم یا اضافه کرد و این کار رو نمی کنم
من به صورت کیفی و بر اساس ارزشی که یه عنوان داره بهش نمره میدم
هامون جان خسته نباشی مثل همیشه عالی بود؛والا خودم از این مدل بازی ها زیاد خوشم نمیاد اما انگار این یکی فرق داره،فقط نمیدونم سیستم مورد نیاز این بازی بر روی رایانه های شخصی چیه ?:-)
قربانت مازیار جان لطف داری ، امیدوارم مفید بوده باشه برات
به به این بازیو حتما میگیرم
استودیو گیبلی در ساختش شرکت داشته و موسیقیشو استاد هیساشی ساخته ( طرفدارای انیمه های میازاکی میشناسنش حتما)
امسال سال خوبی برای سونی بود تا اینجا
لطفا نوع کنسول را هم بگید ؟
به طرفداران این سبک پیشنهاد میکنم بازی کنید
ضمن اینکه اسم بازی نی نو کانی نیست:)
یه
نقد خوبی بود …. خسته نباشید میگم به آقا هامون عزیز که همیشه محبتشون شامل حال ما بوده و هست…
حقیقتش من هرکاری میکنم باز نمیتونم از این مدل بازی ها که تم ژاپنی یا تم کره ایی و … دارن ارتباط برقرار کنم و بازی هایی که دارای این نوع تم بودن و از تجربشون لذت بردم انگشت شمار هست مثل MH که فکر نمیکردم بتونم ازش لذت ببرم اما بازی خوبی بود … اما قطعا در فوق العاده بودن این بازی شکی نیست …
در پناه حق یا علی :rose:
چه محبتی امیرجان لطف داری
همین که وقت می ذاری و می خونی و بعد هم محبت داری و تشکر می کنی نهایت محبته
راستش منم مثل شمام ولی خب حیفه یه لذت هایی وجود داشته باشه و آدم تجربه نکندش