فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018 - گیمفا
فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018 - گیمفا
فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018 - گیمفا
فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018 - گیمفا

فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018

رضا توکلی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۰۸/۲۸
فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018 - گیمفا

کونامی سری بازی فوتبال Pro Evolution Soccer را چندسالی است که همانند نسخه اصلی، به صورت سالیانه نسخه‌ای مخصوص سیستم عامل های موبایلی طراحی و منتشر می‌کند. اولین نسخه رسمی از بازی که از سوی Konami منتشر شده بود به سال ۲۰۱۳ برمی‌گردد. تا قبل از آن سال بازی های فوتبال موبایل اصلا گیم‌پلی مشابه فوتبال رایانه های شخصی و کنسول ها را نداشتند و PES 2013 با انتشار بر روی سیستم عامل اندروید اولین قدم را در راستای تکامل بازی های فوتبال در موبایل برداشت. بازی فوتبال PES 2013 تا حدودی گیم‌پلی و گرافیک بازی را مشابه کنسول دستی PSP کرده بود اما بسیار ضعیف‌تر آن بود. بالاخره پیشرفت گرافیکی و طراحی یک بازی در موبایل به سخت افزار و نرم‌افزار خود گوشی های هوشمند هم ارتباط دارد. پس از نسخه سال ۲۰۱۳ که توانستیم یک فوتبال ۹۰ دقیقه‌ای خلاصه شده را در موبایل با تیم های فوتبال واقعی تجربه کنیم، دیگر شاهد انتشار نسخه های بعدی از سوی کونامی نبودیم. رقیب همیشگی این سری بازی یعنی FIFA هم بر روی موبایل بازی‌ای نداشت. در سال ۲۰۱۶ نسخه‌ای غیر رسمی از بازی PES 2016 بر روی سیستم عامل اندروید پورت شد که نشان داد امکان پیاده سازی یک بازی تقریبا حرفه‌ای فوتبال بر روی موبایل با توجه به سخت افزار موجود خیلی سخت نیست. در همان سال فیفا با عرضه بازی FIFA Mobile 2016 اولین نسخه و بهترین بازی فوتبال موبایل را منتشر کرد که کاملا از نسخه سه سال پیش کونامی برتر و جذاب‌تر بود. از آنجایی که کونامی خودش اولین منتشر کننده بازی کامل فوتبال بر روی موبایل بود، بیکار نماند و در بازی PES 2017 بر روی موبایل سنگ‌تمام گذاشت.

فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018 - گیمفا

پوستر تبلیغاتی نسخه موبایل PES 2018

اولین چالش برای ساخت بازی فوتبال بر روی موبایل، جای دادن کلید های فرضی بسیار زیادی برای تمامی حرکات است. بزرگ‌ترین مشکل بازی های گذشته فوتبال در موبایل، شلوغ بودن بیش از حد صفحه نمایش بازی بود اما در PES 2017 موبایل، شاهد ارایه یک سیستم جدید برای کنترل بازی از سوی کونامی بودیم که به وسیله آن کنترل توپ و حرکات بازیکنان به آسان ترین شکل ممکن قابل انجام بود، آن هم تنها با یک کلید فرضی برای حرکت در چهار جهت اصلی! سیستم کنترل پیشرفته یا همان Advanced Control برای اولین بار در نسخه سال ۲۰۱۷ بازی رونمایی شد و حال پس از گذشت یک سال با اندکی تغییر و بهینه‌تر شدن در نسخه جدید PES هم دیده می‌شود. بازی PES 2018 بعد از اینکه چندماهی بازی PES 2017 از دسترس خارج شده بود، برای اندروید و آی‌او‌اس منتشر شد. فیفا هم از همان ابتدا مخالف عرضه سالیانه بازی خود روی موبایل بود و کلا یک بازی مجزا به نام FIFA Mobile را سالیانه آپدیت می‌کند. به نظر می‌رسد کونامی هم همین روند را در پیش گرفته و با پاک کردن نسخه قبلی، احتمالا سال های آینده همین بازی را آپدیت کند. PES 2018 موبایل که دقیقا با همان اسم نسخه اصلی منتشر شده است، یک بازی فوتبال کامل روی موبایل است که متاسفانه همانند نسخه اصلی، در بحث لایسنس ها ضعیف عمل کرده و تیم های زیادی در بازی حضور ندارند اما داشتن لایسنس لیگ قهرمانان اروپا و بازی در لیگ می‌تواند تا حدودی برای بازی‌بازان جذاب باشد. این بازی که کاملا آنلاین است به صورت رایگان برای سیستم عامل های اندروید و آی‌او‌اس هم‌اکنون در دسترس است. در ادامه با بررسی کامل همراه باشید.

فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018 - گیمفا

امکانات و حالت های مختلف زیادی برای بازی کردن در بازی وجود دارد؛ لیگ، آنلاین، تمرین، چالش های روزانه و…

همانند نسخه سال گذشته، بازی PES 2018 هم یک بازی کاملا آنلاین است اما قابلیت بازی و تمرین به صورت تک‌نفره وجود دارد. پس از وارد شدن به بازی باید تیم خود را انتخاب کرده، با مربی قرارداد بسته و وارد مسابقات شوید. بازیکنان واقعی تیم ها در ابتدای بازی حضور ندارند و پس پیروزی در بازی ها می‌توانید بازیکنان جدید را خریداری کنید. البته تنها بازیکنان تیم های دارای لایسنس در بازی طراحی شده‌اند که صرفا این طراحی به نام و رنگ و حالت مو آنها خلاصه شده است. البته در یک بازی موبایلی فوتبال آن هم با حجم ۱ گیگابایت نباید انتظار داشت که تمامی بازیکنان به صورت کامل طراحی شده باشند و مهم‌ترین ویژگی آن باید گیم‌پلی بازی باشد. قبل از آنکه وارد معرفی بخش ها و حالت های مختلف بازی شویم به سیستم کنترل بازی می‌پردازیم. همان طور که گفته شد در بازی های فوتبال، نیازمند کلید های مختلفی برای، پاس دادن، سانتر، شوت، سرعت و… هستیم که قرار دادن همه آنها در صفحه نمایش کوچک موبایل بسیار سخت است. هم اکنون بازی فوتبال FIFA Mobile و همین بازی هم حالت کلاسیک کلید های فرضی را دارند اما سیستمی که کونامی برای اولین آن را پیاده کرده، موضوع اصلی این بخش است. حالت کنترل پیشرفته بازی PES 2018 در موبایل به شما کمک می‌کند بدون کلید های اضافی تنها با یک کلید برای کنترل در جهت های مختلف بازی کنید. سمت چپ تصویر کلید فرضی برای حرکت در جهت های مختلف همانند یک آنالوگ دسته بازی، درنظر گرفته شده است. اما در حالت پیشرفته دیگر خبری از تعدادی کلید های بزرگ و کوچک در سمت راست تصویر نیست و تنها باید با لمس صفحه دستوراتی را در بازی اجرا کنید. برای مثال وقتی در حال حرکت هستید می‌توانید با فشار دادن سمت راست تصویر، به حرکت سرعت دهید و یا زمانی که نزدیک دروازه شدید، باید با فشردن دوبار پشت‌سر‌هم صفحه شوت کنید. دیگر حالت های بازی هم به سادگی با این سیستم انجام می‌شود و به راحتی با کشیدن دست به سمت بازیکن موردنظر می‌توانید پاس دهید. به طور کلی با سیستم جدید می‌توانید بسیار ساده و آسان بازی را کنترل کنید و بازی کردن فوتبال موبایل با PES 2018 واقعا لذت‌بخش است.

فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018 - گیمفا

سیستم کنترل پیشرفته بازی باعث شده که شاهد کلید های فرضی روی صفحه نمایش نباشیم

بازی PES 2018 چهار حالت مختلف برای بازی دارد. در اولین قسمت که Play Distant Owners نام دارد می‌توانید با سایر بازیکنان این بازی به صورت آنلاین مسابقه کنید. همچنین در این قسمت امکان اضافه کردن دوستان خود به لیست وجود داشته و می‌توانید در صورت آنلاین بودن با آنها بازی کنید. لیدربورد ها و رکورد ها مختلف بازی در سطح جهانی هم در این قسمت وجود داشته که می‌توانید آنها را مشاهده کنید. خوشبختانه سرور های بازی به دلیل کم بودن تعداد بازیکنان به نسب سایر بازی های آنلاین، سرعت بسیار خوبی داشته و قطعی ندارد و به راحتی می‌توانید یک تجربه آنلاین بسیار خوب داشته باشید. یکی از قسمت های دیگر بازی که کونامی بر روی آن تمرکز ویژه‌ای داشته و تبلیغات بازی هم مربوط به آن می‌شود، قسمت Event Mode می‌باشد که در آن چالش های ویژه‌ای در یک زمان خاص قرار گرفته و با بازی و پیروزی در آنها می‌توانید سکه و پاداش بگیرید. بخش دیگر بازی Campaign نام دارد که مانند یک لیگ است که در آن می‌توانید به عنوان بازیکن آن را تجربه کرده و یا به عنوان سرمربی تیم خود را مدیریت کنید. بعد از به اتمام رساندن یک فصل، سطح آن فصل بالاتر رفته و مسابقات سخت‌تر می‌شود. یکی دیگر از قسمت های بازی Play Locally نام دارد. در این حالت می‌توانید از بلوتوث در دو دستگاه به هم متصل شده و سپس بازی کنید. در این حالت دیگر نیازی به شبکه اینترنت نیست اما بسیار عجیب است که بازی در حالت آفلاین اجرا نمی‌شود که بتوانید همه‌جا از این قابلیت استفاده کنید!

فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018 - گیمفا

برای تغییر Formation بازی باید با یک سرمربی جدید قرارداد امضا کنید!

قسمت اصلی بازی Club House نام دارد که در آنجا باید تیم خود را مدیریت کرده، تمرین دهید و تاکتیک ها و ترکیب های جدید را امتحان کنید. در Squad Management باید ترکیب تیم خود را سامان دهید. یکی از نکات عجیب بازی عدم وجود قسمتی برای تغییر تاکتیک است. برای تغییر تاکتیک در بازی باید سرمربی خود را عوض کنید. انتخاب و نحوه قرارداد بستن با سرمربی ها در ادامه مقاله بررسی خواهد شد اما در این بخش باید بدانید که هر سرمربی تنها یک ترکیب را برای بازی دارد و اگر سیستم های جدید بازی را می‌خواهید باید با سایر سرمربی ها قرارداد امضا کنید. به صورت کلی در بازی می‌توانید تا ۳۰ مربی را در لیست خود داشته باشید و در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید! همچنین اطلاعات کامل بازیکنان، سرمربی ها، تمرین دهنده ها و دستیار های ناظر را در My Team در‌دسترس است. همانند همه بازی ها، در PES 2018 هم بخش اچیومنت وجود داشته و با تمام کردن همه آنها می‌توانید پاداش GP و یا سکه بدست آورید و از آنها برای خرید بازیکن و سرمربی استفاده کنید. یکی دیگر از قسمت های Club House، قسمت مهم تمرین است. در این بخش می‌توانید به صورت هدفمند در دستور های پیشفرض بازی تمرین کرده و یا به صورت آزاد حالت های جدید را برای خود امتحان کنید. امکان بازی دوستانه و امتحان کردن حالت های مختلف شوت‌زنی و… هم وجود دارد و دقیقا مشابه بازی های قدیمی خود PES است.

فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018 - گیمفا

شانس به این میگن، دقیقا بعد از دومین دور انتخاب تصادقی به هازارد رسیدم 🙂

رویکرد کلی بازی تفاوتی با نسخه سال گذشته ندارد و شما باید برای بدست آوردن GP و سکه های بازی، در مسابقات مختلف شرکت کنید. شرکت در بازی های مختلف اچیومنت هایی را برای شما تکمیل می‌کند که می‌توانید به سکه و پاداش GP برسید و با آنها بازیکن و سرمربی بگیرید. یکی از مهم‌ترین ویژگی های هر بازی موبایل ارزش تکرار بازی است. یعنی اگر بازی ارزش تکرار نداشته باشد به هیچ‌وجه موفق نیست و پس از یک بازه زمانی کوتاه مدت فراموش می‌شود. خوشبختانه PES 2018 موبایل، قابلیت های جالبی را برای ترغیب کردن کاربران به بازی بیشتر، در بازی قرار داده است. یکی از این موارد قسمت خرید بازیکن و سرمربی و دستیار‌ها است. شما برای خرید آنها مجبور به بازی بیشتر هستید. همچنین امکان فروش بازیکن در بازی هم وجود داشته و می‌توانید پس از تکمیل شدن حداکثر ۳۵ بازیکن، آنها را در لیست فروش باشگاه قرار داده و از فروش آنها کسب درآمد کنید. برای کسب درآمد از این طریق هم راه ها و روش های جالبی در بازی درنظر گرفته شده است. هر بازیکن از چند لحاظ توسط مربی هایی که باید خریداری کنید، قابلیت ارتقا دارند. یعنی بازیکن پس از تمرین دادن و بازی کردن، امتیاز بیشتری را کسب کرده و سطح (Level) آن بیشتر می‌شود. شما با یک نگاه اقتصادی می‌توانید بازیکنان ارزان قیمت تیم های نه چندان مطرح را جذب کرده، آن ها را پرورش داده و سپس در لیست فروش قرار دهید و پس از کسب درآمد به سراغ بازیکنان دیگر بروید. در قسمت خرید بازیکن بسته های جالبی در My Club بازی قرار دارد که می‌توانید به صورت شانسی بازیکنان اصلی تیم های مطرح را دریافت کنید. در این رقابت کاملا شانسی لیستی از بازیکنان در قالب توپ های رنگی قرار دارند که رنگ آنها نشانگر اهمیت کارت درون آن است. برای مثال توپ های نقره‌ای بازیکنان معمولی و توپ های طلایی و مشکی، شامل بازیکنان ستاره تیم های مطرح هستند. در زمان های تعیین شده برای یک رویداد خاص، این حالت در اختیار بازیکنان قرار داده می‌شود که به صورت رایگان، شانس خود را امتحان کنند. به غیر از این حالت شانسی بازی، روش های خرید بازیکن اصلی (بازیکنان واقعی تیم‌ها) هم به همین شکل است و شما در پست های مختلف می‌توانید وارد مسیر توپ های رنگی شوید. البته اولین انتخاب شما رایگان بوده و در صورت تمایل برای استفاده مجدد باید از سکه ها و یا GP های خود استفاده کنید. مجموعه این حالت های مختلف برای خرید و فروش، باعث شده ارزش تکرار بازی بالا برود و شما مدام مشغول بازی کردن و شرکت در بازی های آنلاین باشید تا اچیومنت های بازی را تکمیل کرده و اعتبار در بازی بدست آورید. در این بین که رقابت برای کسب اعتبار بالا می‌رود، ایده تجاری بازی هم وارد صحنه می‌شود. بالاخره بازی رایگان است و کونامی هم باید بتواند با استفاده از روش هایی برای خود کسب درآمد کند. خوشبختانه با بازی روبرو هستیم که اصلا بر روی فروشگاه خود تاکید نمی‌کند و پیروزی در بازی ها به آن وابسته نیست اما برای رشد و پیشرفت سریع‌تر در بازی به آن نیاز پیدا خواهید کرد. شاید اصلی ترین ویژگی فروشگاه امکان پر کردن نوار انرژی بازی است. در هر بازی که انجام می‌دهید مقداری از نوار انرژی شما کم شده و در نهایت به صفر می‌رسد و برای پرشدن مجدد آن باید زمانی را منتظر باشید، اما در فروشگاه بازی می‌توانید با خرید سکه این حالت را شارژ کرده و فورا به ادامه بازی خود بپردازید.

فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018 - گیمفا

کیفیت تصویر بازی در نمای های باز بسیار خوب است اما طراحی هنری بازیکنان هنوز جای کار دارد

با توجه به حجم بازی و همچنین حجم اطلاعاتی که در بازی در دسترس است، کیفیت تصویر بازی قابل قبول بوده و نقصی بزرگی نداد. کمی تکسچر‌های بازی لبه تیز هستند که همانند PES 2017 احتمالا در آینده مشکل آن ها رفع خواهد شد اما در بازی FIFA Mobile شاهد لبه تیز بودن عناصر درون بازی نیستیم و کمی PES در بخش طراحی از فیفا عقب است. در اینجا قصد مقایسه این دو عنوان را نداریم اما در مجموع باید گفت که بازی در بخش گرافیک فنی عملکرد بسیار خوبی داشته و منوها و نوار های اطلاعات درون بازی به زیبایی و با بالاترین کیفیت تصویر ممکن هستند. در بخش هنری بازی کمی ضعیف عمل می‌کند اما واقعا نمی‌توان آن را به عنوان یک نکته منفی به حساب آورد. در اصل انتظار ما برای بازی نباید زیاد باشد. بازی های فوتبال موبایل تازه اول راه هستند و تازه دوسال است که به صورت منظم شاهد عرضه آن‌ها هستیم و باید کمی فرصت داد تا ببینیم درآینده چکار خواهند کرد. فیفا تا کنون طراحی چهره بازیکنان را وارد بازی خود کرده است و تعدادی از بازیکنان مطرح، چهره و فیزیک (تا حدودی) طبیعی دارند. در بازی PES 2018 شاهد طراحی چهره بازیکنان نیستیم اما تا حدودی سعی شده همانند فیفا، فیزیک بازیکنان مشابه نمونه واقعی آن‌ها باشد. دقیقا این مورد همانند اولین نسخه های بازی‌های حرفه‌ای فوتبال کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی است. فیزیک بازیکنان در دوبین نمای کامل بازی، تنها به قد، رنگ و حالت مو خلاصه شده است که قطعا در سال های آینده شاهد پیشرفت آنها خواهیم بود.

در بخش موسیقی انتظار می‌رفت از ساندترک های نسخه اصلی بازی استفاده شود، اما این چنین نیست ولی مشکلی ندارد و موسیقی و افکت های صوتی اضافه شده به بازی کاملا قابل قبول است. یکی از مواردی که جای خالی آن در بازی احساس می‌شود، نبود گزارشگری در بازی به صورت پیشفرض است که درخصوص بازی PES باید گفت که اگر حتی روی نسخه اصلی بازی گزارش جیم بگلین و پیتر دروری بود، فورا باید آن را به لیست موارد منفی این بازی به اضافه می‌کردیم! در این بازی همانطور که گفته شده به صورت پیشفرض گزارشگری در بازی وجود ندارد و باید آن را به صورت جداگانه در بازی دانلود کنید. PES 2018 موبایل از ۹ زبان مختلف گزارشگری پشتیبانی می‌کند که هر کدام آن ها نزدیک به ۳۰۰ مگابایت حجم دارد و کاملا منطقی است که برای عدم بیشتر شدن حجم بازی، کونامی گزارشگری را از حالت پیشفرض بازی جدا کرده است.

فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018 - گیمفا

وقتی مجبوری به تیم محبوبت ۵ گل بزنی..!

در پایان باید گفت که بازی های فوتبال موبایل تازه اول راه هستند و می‌توان به آینده آنها امید داشت. امید داشتن و رسیدن به یک فرم ایده‌آل تنها در صورتی میسر می‌شود که شرکت های بازی‌سازی همانند سایر پلتفرم ها، بر روی موبایل هم بازی خود را به صورت سالیانه منتشر کنند تا مرحله به مرحله شاهد مرتفع شدن نقص های آن باشیم. در خصوص بازی PES 2018 موبایل هم باید اشاره کرد که با یک بازی جذاب و بسیار خوبی طرف هستیم که در برخی موارد خلاقانه عمل کرده و ارزش تکرار دارد اما ایراداتی هم به آن وارد است که قطعا در آینده قابل رفع شدن هستند. سیستم کنترل پیشرفته بازی قدم بسیار خوبی در پیشرفت بازی های فوتبال موبایل است که کونامی آن را در بازی جدید خود پیاده کرده و احتمال دارد که در آینده سایر بازی ها همانند FIFA Mobile شرکت EA و Real Football شرکت Gameloft هم از این حالت برای کنترل بازی استفاده کنند. بازی امکانات اصلی یک بازی فوتبال واقعی را داشته و گیم‌پلی بسیار روانی دارد که هر بازیکنی قطعا از آن لذت‌ خواهد برد. علاوه بر این موارد امکانات و حالت های مختلفی هم در بازی وجود دارد که می‌توانید آنها را تجربه کنید. همچنین همانطور که گفته شد یکی از مهم‌ترین ویژگی های هر بازی موبایل، ارزش تکرار آن است که به‌خوبی در این بازی شاهد آن هستیم. بخش خرید بازیکن و مربی ارزش تکرار بازی را بالا می‌برند و باعث می‌شود برای تکمیل اچیومنت های بازی فورا دست‌به کار شده و وارد مسابقات بازی شوید. با توجه به کم بودن تعداد کاربران بازی (که نزدیک به ۲ میلیون نفر بوده و از آمار ۵۰ میلیونی بازی FIFA Mobile بسیار کمتر است) سرعت و کیفیت سرور های بازی بسیار خوب بوده و تجربه یک بازی آنلاین سریع و روان را در اختیار شما می‌گذارد. در کنار همه این موارد مثبت در بازی، شاهد نقص هایی هم هستیم که اولین آن قطعا مشکل همیشگی بازی های PES یعنی کم بودن تعداد تیم های لایسنس شده آن است. همچنین تفاوت سطح بازیکنان زمانی که رو‌در رو هم قرار می‌گیرند بسیار آشکار بوده و این هماهنگ سازی به خوبی صورت نگرفته است. یک مورد عدم هماهنگی در سیستم پاداش های بازی هم دیده می‌شود. تعداد سکه و GP های دریافت شده در قسمت اچیومنت ها خیلی با قیمت بازیکنان و مربی ها تناسب ندارد و می‌توانست بهتر باشد. در مجموع بازی PES 2018 بازی جذابی است و ارزش بازی کردن را دارد و اگر از علاقه‌مندان ورزش فوتبال هستید، حتما این عنوان را روی موبایل خود تجربه کنید.

فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018 - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018 - گیمفا
فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018 - گیمفا
فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018 - گیمفا
فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018 - گیمفا
فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018 - گیمفا
فوتبال روی خط تکامل | نقد و بررسی بازی PES 2018 - گیمفا