گیفت کارت
گیفت کارت

از جهنم آفریقا تا بهشت ایتالیا | اولین نگاه به Sniper Elite 4

۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰

تعداد بازی‌های منتشر شده با موضوع جنگ جهانی کم نیستند. بازی‌هایی که معمولا برای بازیکنان جذاب‌اند و گاهی محیط این نوع بازی‌ها، بازیکن را خسته می‌کند. احتمالا کسانی را بشناسید که از عناوینی با سوژه‌ی جنگ جهانی زده شده‌اند و در جبهه‌ی مقابل افرادی هستند که هنوز هم عاشق مبارزات متحدین و متفقین پشت پلتفرم خود هستند. یکی از سری بازی‌هایی که با این موضوع منتشر شده و کم و بیش انتظارات را برآورده کرده سری Sniper Elite است. اولین نسخه از این عنوان سال ۲۰۰۵ منتشر شد که اتفاقا، احتمالا بهترین نسخه‌ی این سری محسوب شود. Sniper Elite V2 هفت سال بعد منتشر شد و دو سال بعد شاهد انتشار سومین نسخه‌ی این سری بودیم; نسخه‌ای که شخصا آنرا ضعیف‌ترین Sniper Elite منتشر شده می‌دانم. جالب این‌جاست هر سه نسخه روایت تک‌تیرانداز ماهر آمریکایی Karl Fairburne را می‌کند. مردی که تا الان، آخرین میدان نبردش آفریقای شمالی بوده، باید دید Rebellion زندگی او را چگونه در چهارمین نسخه از سری Sniper Elite رقم خواهد زد.

اطلاعات زیادی از داستان این نسخه در دست نیست. فقط می‌دانیم اتفاقات بازی در ایتالیا در سال ۱۹۴۳ رخ خواهند داد; یعنی یک سال بعد از وقایع نسخه‌ی قبل. شما مثل نسخه‌های گذشته کنترل کارل فیربرن، مامور OSS را بر عهده خواهید داشت. در Sniper Elite 4 تک‌تیرانداز ماهر آمریکایی وظیفه دارد به مبارزان شجاع جبهه‌ی مقاومت ایتالیا در آزاد کردن کشورشان و مبارزه با حزب فاشیم و احتمالا بنیتو موسولینی، کمک کند. به طور کلی در نسخه‌های مختلف این سری شاهد کاراکتر خاصی جز کارل نبوده‌ایم و احتمالا چهارمین نسخه‌ی SE هم به همین‌گونه خواهد بود. در سری Sniper Elite هیچ‌وقت داستان مهم‌ترین فاکتور نبوده و انتظار نمی‌رود جزئیات زیادی از داستان بازی قبل از انتشار بشنویم.

به نظر می‌رسد پس از بیابان‌های آفریقا، ایتالیا می‌تواند محیط بازی را از یکنواختی دربیاورد.

سری Sniper Elite همواره یک تاکتیکال شوتر سوم شخص با المنت‌های مخفی‌کاری بوده و معمولا علاقه‌مندان مخفی‌کاری ( Stealth ) از این بازی لذت می‌برند. چیزی که Sniper Elite را با آن می‌شناسند و به نوعی نماد این سری محسوب می‌شود، اشعه ایکس ( X-Ray ) است. وقتی از فاصله‌ی دور به دشمن شلیک کنید این سیستم فعال شده و دوربین مسیر گلوله را تا داخل بدن هدف دنبال می‌کند و شکستگی استخوان‌ها در اثر برخورد گلوله را به تصویر می‌کشد. این سیستم در چهارمین نسخه از SE گسترش یافته و برای کشتن در حالت مخفی نیز صدق می‌کند. هوش مصنوعی دشمنان برخلاف SE3 قابل قبول بوده و بعد از کشته شدن یکی از نیروهای افراد مقابل، بقیه متوجه شده و به دنبال شما می‌گردند، به همین خاطر بهتر است تا حد امکان کارتان را بی‌صدا پیش ببرید. یکی از تجهیزات مهم کارل، دوربین دو چشمی ( binoculars ) است که همیشه به کارتان خواهد آمد. شناسایی مقر دشمن، تعداد نیرو‌های آن‌ها و تجهیزاتشان از مهم‌ترین کاربرد‌های این دوربین به شمار می‌رود. این دوربین در SE4 ویژگی دیگری نیز خواهد داشت و آن نشان دادن خلاصه‌ای از زندگی افرادی است که تگ کرده‌اید. ویژگی‌ای که شاید چندان کاربردی نباشد اما سرگرم کننده است. یکی دیگر از ویژگی‌های چهارمین نسخه از Sniper Elite رنک “افسر” است. به علاوه کشتن یک افسر در سریع‌ترین زمان ممکن دشمن را به عقب نشینی وا‌ می‌دارد.

از اسنایپرتان می‌توانید برای شناسایی نیز استفاده کنید. گرچه به این منظور، Rebellion دوربین دو چشمی را در اختیارتان قرار داده است.

در ماموریت‌هایی که شبانه انجام می‌شود می‌توانید با از بین بردن منابع نور، کار خود را آسان‌تر کنید. یا حتی مواقعی که در یک محیط بسته هستید نیز شلیک به چراغ‌ها می‌تواند شما را از دید دشمن پنهان کند. زیر‌گذر‌ها و راه‌های مختلفی که در محیط بازی وجود دارد می‌تواند گزینه‌های دیگری برای مخفی‌کاری باشند. با توجه به گسترده‌تر شدن محیط بازی و مسیر‌های مختلف شاید کاوش و گشت و گذار هم بتواند در این نسخه، معنا پیدا کند. همانند نسخه‌ی سوم، در این نسخه هم می‌توانید لا‌به‌لای بوته‌ها قایم‌شده تا سربازان دشمن نتوانند شما را پیدا کنند. به طور کلی جزئیات بیشتری در محیط بازی نسبت به نسخه‌های گذشته خواهید دید و این به تنهایی می‌تواند قدمی مثبت برای Rebellion باشد. این‌طور که به نظر می‌رسد محیط کوچک‌ترین لول SE4، سه برابر بزرگ‌تر از نقشه‌های SE3 خواهد بود. مسلما فضای بیشتر، دست شما را برای انجام ماموریت باز‌تر خواهد گذاشت. نقشه‌ی بازی شامل شهر‌های ساحلی مدیترانه، ساختمان‌های عظیم نازی‌ها، جنگل و صومعه‌هایی است که از مونت-کریستو الهام گرفته شده‌اند. تصاویری که تا‌‌کنون منتشر شده نیز چنین محیط‌هایی را نشان می‌دهند. برای کشتن افراد دشمن می‌توانید از سلاح‌های گرمتان استفاده کنید یا با چاقو کار آن‌ها را بسازید. برای به پایان رساندن ماموریتتان آیتم‌هایی مثل مین، دینامیت، سنگ و حتی سوت خواهید داشت که دو‌تای اولی پر سر‌ و صدا‌تر از دو آیتم بعدی عمل خواهند کرد. در واقع سنگ و سوت زمانی به کار می‌روند که بخواهید دشمن را به سمت خود بکشید و از چاقو استفاده کنید. شاید نیازی به گفتن نباشد که در ازای هر کسی که می‌کشید، مقداری تجربه ( XP ) به دست می‌آورید. در یکی از تریلر‌های منتشر شده، بازیکن برای کشتن یک دشمن از فاصله‌ی دور ۲۶۰ امتیاز تجربه کسب کرد در حالی که دیده شده کشتن با چاقو، ۱۸۰ امتیاز تجربه را برای بازیکن به همراه خواهد داشت. در SE4 شما می‌توانید روی دیوار‌ها حرکت کنید و دشمنان را به سبک سری Assassin’s Creed به قتل برسانید. از تریلر‌های منتشر شده می‌توان تشخیص داد این سیستم، دقیقا مشابه AC بوده و می‌تواند جذابیت بخش مخفی‌کاری بازی را بیشتر کند. سیستم کاور‌گیری این نسخه شبیه به نسخه‌ی قبلی بوده و به صورت خود‌کار عمل می‌کند. برخلاف نسخه‌ی دوم، شما لازم نیست دکمه‌ای را بفشارید تا سنگر بگیرید، بازی به صورت اتوماتیک این‌کار را برایتان انجام خواهد داد اگر مکانی که در آن هستید مناسب سنگر‌گیری باشد. البته باید یادآور شد این نوع کاور‌گیری همیشه مفید عمل نمی‌کند. با این تفاسیر، احتمالا شاهد یکنواختی گیم پلی نخواهیم بود; موضوعی که در نسخه‌های قبلی، مخصوصا ۳  به شدت بازیکن را اذیت می‌کرد. واقعیت این است که با توجه به وعده‌هایی که سازندگان راجع به محیط و نقشه‌ی بازی به ما داده‌اند و همچنین اضافه شدن روش‌های جدید برای از بین بردن دشمنان، قاعدتا نباید این مشکل ( تکراری شدن گیم پلی ) دیده شود.

سیستم X-Ray پیشرفت کرده و حالا مختص به تک‌تیرانداز نمی‌شود.

استودیو سازنده‌ تایید کرد که SE4، اولین نسخه‌ی این سری است که بدون محدودیت سخت‌ افزاری نسل گذشته در حال طراحی است. این بازی روی کنسول‌های نسل هشتمی با رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا خواهد شد. با توجه به تریلری که از آلفای SE4 دیدیم کیفیت تکسچر‌ها باید بهتر از این‌ها باشد و قطعا همین‌طور خواهد شد. به نظر می‌رسد Rebellion روی انیمیشن‌ها هم کار کرده تا از این حیث هم نسخه‌ای بهتر از قبل را شاهد باشیم. یکی از عذاب آور‌ترین مشکلات SE3 باگ‌های متعدد آن بود. هر قدم که بر‌می‌داشتید امکان نداشت از باگ‌های بازی در امان بمانید. گاهی روی گیم پلی بازی نیز تاثیر گذاشته و می‌توانستند به‌طور کلی نتیجه‌ی کار را تغییر دهند. رفع باگ‌های وحشتناک نسخه‌ی قبلی که حتی در Sniper Elite V2 هم شاهدشان نبودیم، شاید مهم‌ترین چالش سازندگان باشد. رنگ‌ پردازی محیط هم با توجه به تریلر‌هایی که در دست است قابل قبول بوده و مشکلی دیده نمی‌شود. همان‌طور که گفته شد باید منتظر محیط پر جزئیاتی باشید اما از کیفیت آن‌ها خبر نداریم. از طرفی عدم انتشار این نسخه برای نسل هفتم، دست سازندگان را باز می‌گذارد و از طرفی طراحی محیطی با جزئیاتی که در بالا ذکر شد کار سختی خواهد بود و با توجه به این‌که هنوز تریلری از آن اماکن ندیده‌ایم نمی‌توان نظر داد. افکت‌های انفجار در نسخه‌ی قبل هم قابل قبول بوده و این‌جا هم احتمالا به همین شکل خواهد بود. کیفیت این افکت‌ها، زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که متوجه می‌شویم انفجار‌های بیشتری را در این نسخه خواهیم دید.

انتظار می‌رود علاوه بر رفع باگ‌ها و مشکلات گرافیکی نسخه‌ی قبلی، شاهد عنوانی با گرافیکی در خور نسل هشتم باشیم.

در پایان، باید گفت احتمال این‌که SE4 – که پس از دو نسخه‌ی قبلی، ۵۰۵ Games را ناشر خود نمی‌بیند – بتواند در حد یک شاهکار ظاهر شود تقریبا غیر‌ممکن است و از طرفی با توجه به اطلاعات منتشر شده، نمی‌توان پیشرفت این نسخه نسبت به قبل را انکار کرد. بهبود انیمیشن‌ها، هوش مصنوعی، بزرگ‌تر شدن نقشه و دیگر مواردی که بالا‌تر گفته شد، احتمال این‌که Sniper Elite 4 بتواند عنوان موفق‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی‌ای که مجموعا، بیش از ۱۰ میلیون کپی فروخته‌اند، باشد را بیشتر می‌کند. هر قدر SE3 برای طرفداران، ناامید کننده بود SE4 حداقل از دور، عنوان بهتری به نظر می‌رسد. برای شنیدن صدای گلوله‌های اسنایپر، انفجار‌های بزرگ و شکستن استخوان‌های بدن روی رایانه‌های شخصی یا کنسول‌های نسل هشتمیتان باید تا ۱۴ فوریه ۲۰۱۷ ( ۲۶ بهمن ) صبر کنید. با اینکه تا انتشار این عنوان زمان زیادی مانده و قطعا باید منتظر اطلاعات بیشتری باشیم، اما باز هم با تمام این صحبت‌ها، به عنوان یکی از طرفداران این سری، امیدوارم فاجعه‌ی Sniper Elite 3 تکرار نشود.

1
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید