اتاقیست سرد و آبی… | نقد و بررسی عنوان مستقل The Room Three - گیمفا
اتاقیست سرد و آبی… | نقد و بررسی عنوان مستقل The Room Three - گیمفا
اتاقیست سرد و آبی… | نقد و بررسی عنوان مستقل The Room Three - گیمفا
اتاقیست سرد و آبی… | نقد و بررسی عنوان مستقل The Room Three - گیمفا

اتاقیست سرد و آبی… | نقد و بررسی عنوان مستقل The Room Three

سعید آقابابایی
۱۵:۰۲ ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
اتاقیست سرد و آبی… | نقد و بررسی عنوان مستقل The Room Three - گیمفا

یادش به خیر. نام The Room من را همان اول یاد بازی Silent Hill The room انداخت. چه خاطراتی که با این بازی دارم و اکنون به چه روزی افتاده است این فرنچایز که بازی چندنفره ایزومتریک از آن عرضه می‎شود. بگذریم با دلی که می‎دانم مانند دل بسیاری از شما مخصوصا قدیمی‎تر ها بدجوری پر است… این مقاله ربطی به بازی  Silent Hill The room ندارد ولی محال است کسی بازی Silent Hill The room را بازی کرده باشد و با دیدن نام The room به یاد آن نیافتد. مقاله‎ای که اکنون مطالعه می‎کنید در مورد یک بازی فوق‎العاده و بی‎نظیر در سبک خود یعنی پازل ماجرایی است که یکی از برترین فرنچایزهای عناوین موبایلی نیز به شمار می‎رود. گاهی وقت‎ها باید واقعا بازی‎های موبایل را جدی گرفت. خود بنده زمانی بود که گمان می‎کردم بازی موبایل یعنی بازی الکی و وقت گذرانی و خلاصه راحت بگویم به درد نخور! ولی عناوینی مثل فرنچایز infinity blade که واقعا یک دارک سولز موبایلی است و یا همین The room باعث می‎شوند که کاملا نظر گیمر نسبت به جدی نگرفتن عناوین موبایل تغییر کند و با دید مثبتی به این مقوله بنگرد. بخواهیم یا نخواهیم، خوشمان بیاید یا نیاید عناوین موبایل رو به پیشرفت بوده‎اند و هستند و خواهند بود. اکنون عناوینی بر روی موبایل‎ها می‎بینیم که کاملا گیمرهای هاردکور را نیز به خود علاقمند می‎کند و توانایی این که ما را وادار به بازی با موبایل کنند دارا هستند.

نام بازی اتاق نسخه سوم است که به صورتی دیگر آن را اتاق شماره سه نیز می‎‎توان نامید

نام بازی “اتاق: نسخه سوم” است که به صورتی دیگر آن را ” اتاق شماره سه” نیز می‎‎توان نامید

نمی‎خواهم از این شعارها بدهم که آینده متعلق به بازی‎های موبایل است و گوشی‎های هوشمند دنیای گیم را تسخیر خواهند کرد و از این دست حرف‎ها که اصلا قبولشان ندارم ولی واقعا باید قبول کنیم که بازی‎های موبایل جایگاه بسیار بهتری را نسبت به سال‎های گذشته در میان گیمرهای هاردکور پیدا کرده‎اند زیرا در میان آن‎ها عناوین بسیار آبرومندانه و شاخصی نیز قرار دارند که به حق ارزش بازی کردن و توجه دیدن را دارند. شاید در ابتدا گیمرهای حرفه‎ای مقاومتی را در برابر عناوین موبایل نشان دهند ولی اگر فرصتی کوتاه به برخی از بازی‎ها بدهند یا بدهیم (چون ممکن است آن گیمرهای حرفه‎ای خود ما باشیم) ممکن است که دیگر نظر و ذهنیتشان تا همیشه نسبت به برخی عناوین این پلتفرم عوض شود. شاید عناوین کم تعدادی بر روی موبایل این توانایی را داشته براشند ولی به هر حال وجود دارند و نمی‎توان زیبایی آن‎ها را کتمان کرد. یکی از همین نمونه‌‎های کم‎تعداد را در همین مقاله خواهید دید. عنوانی که اگر علاقمند به پازل‎های عالی و حرفه‎ای باشید برای شما ساخته شده است. نام این بازی The Room Three است که نسخه سوم از فرنچایز قدرتمند The Room محسوب می‎شود.

خواهش دارم این مقاله و این نقد را با دید مثبتی مطالعه کنید و به صرف موبایلی بودن بازی، آن را در همان ابتدا پس نزنید. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی بخش‎های مختلف و نقاط قوت پرتعداد نسخه سوم بازی The Room و البته نکات منفی بسیار کم‎تعداد آن بپردازیم. پس در ادامه این نقد و بررسی با وبسایت گیمفا و بنده حقیر همراه شوید.

918054748 the room three 2015 11 04 08 59 44 icon

The Room Three

نام بازی: The Room Three

نام سازنده: Fireproof Studio

ناشر:  Fireproof Games

ژانر: پازل ماجرایی 

پلتفرم: iPhone, iPad

تاریخ انتشار: ۴ نوامبر ۲۰۱۵ (۱۳ آبان ۱۳۹۴)

امتیاز متا۹۰/۱۰۰

هر پلتفرم بازی، عناوین یا فرنچایزهایی دارد که به نوعی ویترین آن پلتفرم هستند و به بهترین شکل روی آن پلتفرم اجرا می‎شوند و کاملا برای آن بهینه‎‏سازی شده‎اند، عناوینی که همواره برای قدرتمند نشان دادن لیست عناوین یک پلتفرم در رده‎های اول نام برده می‎شوند و طرفداران آن پلتفرم با آن عناوین پلتفرم محبوب خود را به دیگران معرفی می‎کنند و با آن‎ها گاها فخر نیز می‎فروشند. از مثال‎هایی که می‎توان در مورد پلتفرم و سیستم عامل iOS از آن‎ها نام برد باید به infinity blade، The room و البته Lara croft Go اشاره کرد که به نوعی ویترین عناوین این پلتفرم هستند و طرفداران زیادی نیز دارند.

وقتی قبلا نسخه اول سری The Room را بر روی iOS بازی کردم عاشق و شیفته طراحی زیبا و تجربه لذت‎بخش آن شدم و اکنون که زمان گذشته است و به تازگی شماره سوم این بازی را نیز انجام دادم مشاهده کردم که همچنان کیفیت بسیار بالای خود را حفظ کرده است و پایانی ارزشمند بر این ۳ گانه به شمار می‎رود.

طراحی اشیا و محیط‎ها در بازی فوق‎العاده انجام شده است

طراحی اشیا و محیط‎ها در بازی فوق‎العاده انجام شده است

طراحی پازل و معما نکته ای است که تنها تعداد کمی از سازندگان به کنه مطلب در مورد طراحی صحیح آن‎ها پی برده‎اند. امسال عناوین پازل و معمایی زیادی را انجام دادم مثل Road not Taken و Back to Bed که یا در همان شروع خوشامد گویی بازی شما را در یک معمای وحشتناک سخت نگاه می‎داشتند تا از آن زده شوید و یا آن‎قدر آسان بودند که نمی‎شد از آن‎ها لذت برد. در The Room Three همه چیز در مورد پازل‎ها و معماها دوست داشتنی و لذت بخش است. حتی سیستم اشاره و کلیک بازی به خوبی اجرا و طراحی شده‎ است و هرگز به شما اجازه نمی دهد که بدون فکر کردن طولانی مدت و عمیق و سخت راجع به راه حل معما، قسر در بروید. در The Room Three باید منتظر روبرو شدن با معماهای چندلایه و جذاب باشید. به جای محدود کردن شما به یک منطقه، بازی به شما اجازه می دهد که به مناطق قبلی بازی بروید و در آنها به دنبال سرنخ و راه حل بگردید اما هرگز به شما حس بازگشت به عقب دست نمی دهد و همواره جذابیت بازی حفظ می شود. تا وقتی که این بازی را انجام ندهید نمی توانم با توضیح، لذت معماهای بازی را برای شما شرح دهم. نحوه طراحی معماهای چندلایه و روشی که راه حل های چند معمای بازی به یکدیگر متصل می شوند به معنای واقعی کلمه نبوغ آمیز است و باید سازندگان را در این زمینه ستود.

اتمسفر بازی به لطف طراحی و فضاسازی‎های عالی سنگین و گیرا است

اتمسفر بازی به لطف طراحی و فضاسازی‎های عالی، سنگین و گیرا است

همه چیز با سفر شما در یک قطار آغاز می‎شود. شما در یک کابین شخصی بسیار شیک و تر و تمیز نشسته‎اید و وقتی که قطار وارد تونل می شود شما فلشی از یک مرد را می بینید که جلوی شما ایستاده است و سپس اشیایی در مقابل شما ظاهر می شوند که شما را به یک مکان دیگر منتقل می کنند. بیشتر از هر چیزی در بازی حس و حال یک فیلم هیجانی و مرموز و جنایی را دارد. اجازه دادن به شما برای گشت و گذار و اکتشاف در محیط های قبلی بازی حس آزادی عمل بسیار بالایی را به شما منتقل می کند به ویژه وقتی که در حال حل کردن و یافتن راه حل یکی از معماهای سخت و پیچیده بازی هستید.

به مانند نسخه های قبلی، این بازی نیز از چپترها یا بخش‎های مختلفی تشکیل شده و البته یک فصل اپیلوگ نیز دارد. هر بخش کم و بیش مانند هم شروع می‎شود ولی منحصر به فرد بودن پازل ها و معماهای بازیست که به شما ثابت می‎کند چرا استودیو Fireproof برای این عنوان در کنار تعداد بسیار زیاد جوایز، جایزه طراحی Apple را نیز برنده شده است. در حالی که اکثر عناوین از یک نوع پازل ولی با شکل‎های گوناگون استفاده می‎کنند، بازی The Room Three انواع مختلف پازل های بسیار متنوع و هوشمندانه را به یکباره به جان شما می‎اندازد و اجازه لحظه‎ای حواس پرتی را به شما نمی‎دهد و همواره باید به دنبال راه جل و سرنخ باشید. منطق شما، شوخ طبعی، مهارت‎های محاسباتی، ریاضی، و دیگر مهارت‎های شما در اینجا آزمایش می‎شود. داستان بازی در ادامه نسخه‎ قبلی دنبال می‎شود و شما را وادار می‎کند تا بین نوشته‎هایی که در هر اتاق می‎یابید و بین اطلاعاتی که از هر پازل به دست می‎آورید، پاسخ سوالات خود را بیابید.

معماهای بازی عالی و حل کردن آن‎ها عالی‎تر است

معماهای بازی عالی و حل کردن آن‎ها عالی‎تر است

استفاده از قابلیت چند لمسی در بسیاری از معماها واقعا دوست داشتنی است. شما تشویق می‎شوید تا حالت‎های مختلفی را با ترکیبات مختلف انجام دهید تا راه حل معماها را بیابید و راه خود را به هر زحمتی که شده از لابلای معماها و مناطق مختلف بازی، به جلو باز کنید. هر گونه تعاملی که با اشیای ۳ بعدی در بازی انجام دهید به معنای واقعی حس طبیعی و واقع گرایانه بودن را به شما می‎دهد و این به لطف صداگذاری بی‎نظیر و اتمسفریک بازی و همچنین طراحی بصری و گرافیکی عالی اشیا.

عناوین سری The Room همواره بسیار زیبا و دلنواز بوده‎اند. نسخه اخیر بازی با طراحی بسیار واقع گرایانه اشیا و محیط‎ها حتی پا را از قبلی ها نیز فراتر گذاشته است. حتی آیتم‎های موجود در کوله پشتی شما نیز در صفحه نمایش رتینا و زمانی که آنها را از نزدیک نگاه می‎کنید طراحی بی‎نظیر و کاملا طبیعی دارند. کاش همه چیز همیشه به همین خوبی بود ولی متاسفانه در تعداد بسیار کمی از اتاق‎ها شاهد برخی مناطق با کیفیت پایینتر از بقیه هستیم که گاها توی ذوق می‎زند.

اگر به پازل علاقه دارید در خرید این بازی شک نکنید حتی منوی بازی هم جذاب و زیبا طراحی شده است

اگر به پازل علاقه دارید در خرید این بازی شک نکنید… حتی منوی بازی هم جذاب و زیبا طراحی شده است

متاسفانه یک بخش کوچک در تجربه این بازی، کام من را کمی تلخ کرد و مرا آزار داد. در بخش دوم و در یک پازل، بیشتر از یک ساعت گیر کرده بودم و بعد متوجه شدم که این معما برای من یک گلیچ است. تنها راهی که می‎شد آن را رد کرد این بود که دوربین را به یک زاویه عجیب و غریب ببرم و چندین بار پشت سر هم بی وقفه روی صفحه نمایش روی یک بخش پازل بزنم. این مورد کمی آزاردهنده بود ولی در برابر لذتی که بازی برده بودم هیچ حساب می‎شد و به هیچ وجه به وجهه کلی بازی نزد من آسیبی وارد نکرد و مطمئن هستم که برای شما نیز موردی نخواهد داشت زیرا این موارد بسیار کم‎تعداد هستند و یا اصلا وجود ندارند.

جمع بندی

The Room Three یکی از برترین عناوین پازل نه فقط بر روی گوشی های هوشمند بلکه بر روی تمام پلتفرم‎های ممکن است. با همین جمله می‎توانید به عمق زیبایی و قدرت بازی پی ببرید. انتظار برای این که ببینیم Fireproof در ادامه با این فرنچایز چه می‎کند بسیار جذاب است و قطعا آنها نیز می‎دانند که چه فرنچایز با ارزشی را در اختیار دارند. اگر حتی کمی نیز به عناوین معمایی و پازل علاقه دارید باید این عنوان را حتما امتحان کنید و همان‎طور که در ابتدای مطلب گفتم به صرف موبایلی بودن بازی از آن دوری نکنید زیرا اگر علاقمند به این سبک باشید و The Room Three را بازی نکنید قطعا یک شاهکار پازل را خود دریغ کرده‎اید. از ما گفتن بود!

از این معماها

از این معماها!

grade tr3

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

اتاقیست سرد و آبی… | نقد و بررسی عنوان مستقل The Room Three - گیمفا
اتاقیست سرد و آبی… | نقد و بررسی عنوان مستقل The Room Three - گیمفا
اتاقیست سرد و آبی… | نقد و بررسی عنوان مستقل The Room Three - گیمفا
اتاقیست سرد و آبی… | نقد و بررسی عنوان مستقل The Room Three - گیمفا
اتاقیست سرد و آبی… | نقد و بررسی عنوان مستقل The Room Three - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

اتاقیست سرد و آبی… | نقد و بررسی عنوان مستقل The Room Three - گیمفا