مبارزه هنوز آغاز نشده است | نقد و بررسی نسخه آزمایشی Street Fighter V
پول، قدرت، حیثیت، شهرت، انتقام، جنون، نابودی جهان و نجات آن میتواند هدف آنان باشد. از هیچکس باکی ندارند؛ آنها به دنبال هدف خود هستند و هر کسی که در برابرشان قرار گیرد را از بین خواهند برد. هر کدام وقتی دربرابر هم قرار گیرند تا آخرین لحظه مبارزه خواهند کرد تا بتوانند نشان دهند بهترینند. هنگام مبارزه خانهها را ویران میکنند ساختمانهای بلند را به زیر میآورند، اما تسلیم نمیشوند زمین بعد از مبارزه آنها چاک چاک و خون آلود است و خودشان بی جان؛ بله! آنان مبارزان خیابانی هستند!
سری Street Fighter مسلماً یکی از بهترینهای سبک مبارزهای به شمار میرود که هرچند طرفداران بسیار زیادی در کشور ما ندارد ولی در کشورهای آسیای شرقی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است تا حدی که سازندگان این بازی همیشه از فروش بازی اطمینان کامل داشتهاند و فروش بیش از هشت میلیون نسخهای SFIV مهر محکمی بر صحت این مدعا است. SFV بهزودی منتشر خواهد شد اما قبل از آن نسخه بتا بازی برای طرفداران عرضهشده است و قرار است یک نگاه کامل به این نسخه داشته باشد
سری بازیهای Street Fighter از آن دست عناوین است که نه به خاطر خشونت بالا، بلکه به خاطر سختی زیادی که در انجام و اعمال فنون و مخصوصاً مبارزات با هوش مصنوعی بازی نیاز به کمی تجربه و سن بالاتر دارد. خوشبختانه سازندگان بازی سعی کردند تا کمی از سختی بازی بکاهند و شاید بزرگترین تغییر بازی همین نکته و همینطور اضافه شدن شخصیتها جدید به این نسخه باشد. در نسخه بتای که تجربهشده است ۱۰ شخصیت به همراه ۳ Stage قابل انتخاب بود. SFV میخواهد باکمی سنتشکنی و تغییرات کم طرفداران جدیدی برای خود دستوپا کند و همینطور دوستداران قبلی خود را نیز راضی نگه دارد. گیم پلی تغییرات بسیار زیادی به خود ندیده است ولی به جرات سرعت مبارزات افزایش محسوسی داشته است. در حین برخورد ضربات به حریف انگار بازی لحظهای آهسته یا دچار حالت سکون میشود تا ضربات مخصوصاً ویژه، قابلتشخیص باشند و شما بتوانید متوجه شوید چگونه در حال خرد کردن حریف خود هستید که البته از ویژگی این سری نیز است. در مبارزات ترکیب فنون و Combo (کمبو) زدن راحتتر شده است ولی بازهم برای زدن یک کمبو درستوحسابی باید تا میتوانید سرعت عمل خرج دهید و منتظر اشتباه حریف خود باشید چراکه زدن ضربات ویژه راحتتر اما برخورد کردن آنها به حریفان مخصوصاً اگر حرفهای باشند بسیار سختتر شده است.
یکی از نکات بارزی که در مبارزات بازی کمی دستخوش تغییر شده است، روبهجلوتر شدن آن است، دیگر دفاع کردن نقش کمتری در بازی پیداکرده و بهترین دفاع حمله است و هر چه بیشتر بتوانید با ضربات خود حریف را در تنگنا قرار بدهید راحتتر خواهید توانست مبارزات را پیروز شوید که باعث شده بازی نیز بسیار هیجانانگیزتر و زیبا به نظر برسد. بازی ۳ نوار انرژی برای هر شخصیت دارد که با توجه به توانایی از قبل تعیینشده میتواند ۱ تا ۳ خانه داشته باشد که یکی با حمله شخصیت روبرو شما و اعمال کمبو بر روی او و دیگری با ضربه خوردن از حریف پر خواهد شد و مجموعاً V-Gauge معرفیشدهاند که حکم نوارهای EX در عناوین قبلی را داراست، در حین مبارزات به ۳ صورت مختلف مورد استفاده قرار میگیرند؛ که با نامهای V-Skills ،V-Reversals و V-Triggers شناخته میشوند و هرکدام وظیفه مخصوص به خود را دارند. نوار V-Skills بهعنوان یک کمک برای جاخالی دادن از حرکات و حملات ویژه دشمنان است. بعد از استفاده از آن نوار V-Reversals آماده است و حالا میتوانید با ضد حملهای جانانه جواب ضربه ویژه حریف خود را بدهید و در آخر در آخرین حالت وقتی ۳ خانه نوار مخصوص پر باشد میتوانید از حالت V-Triggers استفاده کرده و حسابی از خجالت مبارز روبرو خود درآیید. در پایان مبارزه ضربه تمام کننده با یک صحنه زیبا در حالت Close up به تصویر کشیده می شود که شاید به پای ضربات خونین سری Mortal Kombat نرسد ولی به هر حال کاملا میتواند حس شکست را در شما ایجاد کند.
با ۱۰ شخصیت حاضر در این نسخه آزمایشی بیشتر آشنا خواهیم شد:
و می رسیم به ۳ مکان مبارزه که برای این نسخه آزمایشی در نظر گرفته شده است:
این عنوان شاید یک نسخه آزمایشی باشد اما به جرات حتی یک عیب کوچک نیز در آن در بخشهای گرافیک و صداگذاری دیده نمیشود. گرافیک بازی با رنگهای روشن و لذتبخش طراحیشده است و شما را خسته نمیکند. طراحی شخصیتها و محیط مبارزه واقعاً خوب و عالی است و حتی اگر سختگیر هم باشید شما راضی نگه میدارد. گرافیک فنی بازی حرفی برای گفتن نگذاشته است و واقعاً یکی از بیعیبترین عناوین در سبک مبارزهای به شمار میرود شاید باید طرفداران این سری چنین گرافیکی را مدیون قدرت فوقالعاده موتور Unreal Engine ۴ باشند. مانند نسخههای قبلی شما میتوانید اندک تعاملی نیز با محیط بازی ازنظر تخریب پذیری آن داشته باشید و به نوعی بعضی از مکانهای مخفی محیط مبارزه در صورت تخریب شدن قابلدستیابی است. گرافیک هنری بازی نیز در بخشهای مخصوصاً طراحی مکانهای مبارزه شما را مجذوب خود میکند و مانند دیگر عناوین این سبک که ساخته استودیوهای شرق آسیا هستند، کاملاً زنده و شلوغ ساختهشدهاند و حتی در چند مبارزه اول شاید حواس شما را نیز از مبارزه پرت کنند چرا که در حین یک مبارزه هیچ حرکت تکراری از شخصیتها یا اشیا این مکانها مشاهده نمیکنید. سعی شده طراحی شخصیت مانند نسخههای قبلی باشد اما بازهم به لطف طراحیهای موتور گرافیکی بازی انگار تمام مبارزان بازی از نو و جدید به وجود آمدهاند. در هنگام تجربه این نسخه افت فریم و یا باگی دیده نشد که جای تحسین دارد که سازندگان کار خود را به خوبی انجام دادهاند ولی هنوز اینکه بعد از ضربات سهمگین شما شخصیتهای بازی تغییر خاصی در ظاهرشان ایجاد نمیشود با چنین افزایش گرافیکی کمی این بخش از بازی را دچار ضعف میکند. نورپردازی بازی خود یکی دیگر از نکات قوت آن به سحاب میآید و دیدن ضربات ویژه با آن افکتهای خاص نورانی حسابی به دلتان میشنید.
در بخش موسیقیهای بازی هر مکان یک یا دو موسیقی مخصوص به خود را دارد اما میتوان گزینهها و آهنگهای دیگری نیز انتخاب کرد ولی بههرحال تمام آنها به جای خود حسابی مبارزات را گرم خواهند کرد و باعث مهیج شدن درگیریها میشوند. صداگذاری مبارزان و ضربات آنان کاملاً بدون عیب و ایراد انجامشده است، البته اگر از طرفداران قدیمی سری SF باشید چراکه صداپیشگان بازی تغییری نداشتهاند و کافی است تا Ryu فریاد هادوکن خود را در حین یک مبارزه آزاد کند تا قند توی دل شما آب شود و حس یک SF واقعی نسل هشتمی را احساس کنید.
ضربه آخر:
به جرات باید جدیدترین نسخه سری Street Fighter را تجربه کنید تا تمام نکات مثبت گفته در متن را خودتان حس کنید. Capcom کاملاً مشخص است که حساب کاملی روی این نسخه بازکرده است و میتواند حتی موفقیت بالاتری نسبت به نسخههای قبلی به دست آورد. این عنوان میتواند بازهم این سری را به دوران اوج برگرداند و اگر چند نکته منفی آن نیز برطرف مطمئناً شاهد یکی از بهترین عناوین عرضهشده در امسال هستیم. پس تا شروع مبارزات اصلی بهتر است تمرین کنید و خود را آماده نگهدارید تا بتوانید بهراحتی بر حریفان خود چیره شوید.
پر بحثترینها
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- گزارش: GTA 6 وضوح فوقالعادهای روی پلی استیشن ۵ پرو خواهد داشت
- سازنده STALKER 2 به دنبال بررسی بازخوردها و رفع سریع مشکلات بازی است
- بازی STALKER 2 در عرض دو روز بیش از ۱ میلیون نسخه فروخت
- آیا بازیهای ویدیویی به ما آسیب میرسانند؟
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
نظرات
استفاده از تصاویر اختصاصی حرکت خداپسندانه ای بود 😀 و همینطور اون قسمت مقایسه شخصیت ها و معرفیشون.حرف نداشت
آفرین به شما :yes:
ولی من هیچوقت از استریت فایتر سر در نیاوردم، مخصوصا کمبوهاش و انیمیشن ضرباتش که همیشه با یه مکث کوچیک همراهه
تکن و مورتال خیلی سر راست ترن و البته باب دندون گیمرای تنبلی مثه من:-D
تازه شدى مثل من. اصلا کلید زنى تو هوا بر نمى داره 🙁
اتفاقا همینش حال میده دیگه وگرنه جفتک پرونی رو زمینو که تو مدرسه هم میشه انجام داد!!!
من با این که دوس دارم بازیش کنم اما هیچوقت نتونستم یه کمبو مثلا ساده بزنم. به خاطر همین خیلی سراقش نمیرم. اما این یکیو از دست نمیدم.
خیلی ممنون میثم آقا :yes: :yes:
چه گرافیکی خوگشلی داره :beauty: :beauty:
یاد تیکن ۳ روی PS1 افتادم 🙂 چه دورانی بود یادش به خیر :yes:
بله دقیقا روی این مکث کوچیک تاکید میکنن. منم نمیدونم چرا ولی همیشه بوده. کلا استریت فایتر رو به عنوان بهترین و هیجانی ترین بازی فایتینگ مبدونن،چون خیلی شبیه مبارزه های پرتحرک،پر رنگ و لعاب و خشن انیمه های ژاثنی هست.اگه انیمه هارو دقت کرده باشید اینجوریه مبارزاتشون.واقعاً هم حال میده 😀 راستی راجب پست قبلی که درباره سایت های منتقد تومب ریدر بود، و من اسم سایت destructoid رو نام بردم و شما اومدید تصحیح کردید،بابد بگم به معلوماتم اضافه شد و ممنون از شما.@Dr.Freeman
خواهش میکنم 🙂 :yes:
وجدانن تا وقتی مورتال هست کی اینو میخره (از لحاظ گیم پلی)
:silly:
من میخرم
اینکه دلیل نمیشه.هر کدوم حال خاص خودشونو دارن
ممنون خیلی عالی بود خسته نباشید واقعا
اقای علی حسنی عزیز واقعا خسته نباشید. فوق العاده عالی بود و لذت بردم. ممنون.
میثم علی حسنی شصتت طلا 😀 :yes: عال بود
…………………………………..
راستی حاج سعید psn رو بهم نگفتی 🙁 شاید این جمعه بیاید شاید :-((
داداش ببخشید. الان بهت پیام می دم.
لطف داری سعید جان خوشحالم خوشتون اومد
ممنونم. متن بسیار جمعی بود. خدا قوت
راستش استریت فایتر رو دوست دارم ولی حس میکنم واسه تهیه نسخه های فیزیکی گیم های مبارزه ای مخصوصا تو ایران ۲۰۰ تومن در مقابل محتوایی که بازی در اختیارتون قرار میده مبلغ زیادیه… باید واقعا عاشق این سری بازیا باشی…
بازم ممنونم
مقاله به صورت کاملا حرفهای کار شده بود. تصاویر اختصاصی هم عالی بودن! خسته نباشید جانانه خدمت شما بخاطر این کاره Uniqueتون!
ممنون امیر حسین جان
من با اینکه که به انحصاریای سونی احترام میزارم اما واقعا گرافیک بازی ضعیفه ( ضعیف نیس اما حالت کارتونی مانندش بین بازی های fighting در نسل ۸ ضعیفه ) و به شخصه از کاراکتراش خوشم نمیاد 😀 😀 😀 فقط سری کامبت و تیکن :blush:
با سلام
اینکه سبک گرافیکی بازی نمی پسندید یک حرفی هست و اینکه ضعیفه یک حرف دیگه! گرافیک بازی به هیچ وجه ضعیف نیست و همونطور که در متن هم گفته شد از موتور بسیار خوب Unreal Engine 4 استفاده که در حال حاضر همه از قدرت سمعی و بصری اون اطلاعات کاملی داریم پیشنهاد می کنم به لینک زیر برید و سیستم پیشنهادی و مورد نیاز بازی ببینید تا متوجه شوید خودتون که برای اجرا بازی به سیستم متوسط رو به بالا نیاز هست
https://gamefa.com/269636/سیستم-مورد-نیاز-بازی-street-fighter-v-منتشر-شد/
اقای علی حسنی عزیز فقط یه سوال دیگه بنظرتون آیا مکث کردن در هنگام ضربه های شدید توی بازی آزار دهنده نیست ؟؟؟ 😐 و دوما آره بازی واقعا گرافیک قوی داره ولی سبکش به نظرم یه جورایی بازی رو بچگانه میکنه و طراحی کاراکتر ها هم همچنان مثل انیمیشن های ژاپنیه 😐
سلامی دوباره ببینید اینکه هنگام ضربات یک مکث وجودی قبول دارم اما که یک ضعف به حساب میاد هم آره هم نه! ببینید نوع سبک این بازی چون بیشتر بر پایه حرکات ویژه هست و حرکاتی مثل مشت و لگ عادی در بیشتر مبارزات جواب گو نیست این مکث به نوعی برای این وجود داره که متوجه شید تو بازی چه اتفاقی می افته، سرعت مبارزات بسیار بیشتر شده و همین نکته تو این نسخه این مکس بیشتر به چشم میاره و شاید نبودش به نظر بهتر میاد اما خب هر بازی یک نکته خاص تو گیم پلی داره که اینم از خصوصیاتش به شمار میره اما اینگونه هم نیست که این مکث باعث بشه بفهمید حرکت حریف چی هست و اونو دفع کنید. سبک گرافیکی بازی قبول دارم که انیمه ماننده هست چرا که دقیقا همین دلیل نکته قوت به حساب میاد اگر شما هم مثل من و هزاران نفر دیگر سبک شرقی و ژاپنی بیشتر دوست داشته باشید و یا انیمه های ژاپنی را دنبال کنید بسیار بهتون می چسبه و این نکته فراموش نکنید که به هیچ وجه بچه گانه نیست مثل خیلی از انیمه ها ژاپنی ها که رده سنی بزرگ سال و یا خیلی بالاتر دریافت می کنند این بازی در خشونت و ضربات به نوعی هیچ رحمی نداره اما خوب نوع به تصویر کشیدن باب میل خیلی ها نیست که این بازم بر می گرده به سلیقه شما که محترمه و سری MK با اون حرکات و خشونت بدون مرز باعث شده عناوین دیگر سبک مبارزه بچه گانه و کم خشونت به نظر بیان
هر کدوم از این سه رقیب اصلی روکه میخوایدبازی کنید! ولی کلا تنهایی نمیچسبه! فقط باید یکی باشه که بتونی دندونشو بکشی! تنهایی فایده نداره…
چه با نسخه هایی که توی سگا بازی کردم چه با نسخه های رو PS1، تا حالا با هیچکدوم ارتباط بر قرار نکردم…
کلا سبک فایتینگ واسه من خلاصه شده توی Tekken و Bryan Fury!
در اخر تشکر از اقای علی حسنی بابت این نقد زیبا.
کارت درسته :yes: :yes:
بازی خوبیه هنوز همونه ولی در مقابل تکن و کمبات چیزی به حساب نمیاد شرمنده :laugh: :reallyangry: :yes: :yes: :yes:
من هیچ وقت این عنوان رو بازی نکردم. اما همیشه از طراحی شخصیت ryu خوشم اومده. اگرچه سر و تهمو بزنی عاشق مورتالم. چی کار کنم؟ از شماره یک دارم بازیش می کنم… میدونید چن ساله؟؟؟؟؟ 😀 😀 😀
آره مورتال واقعا عالیه از هر نظر :inlove: .
مخصوصا بخش داستانیش که به ما ثابت کرد یه بازی فایتینگ هم میتونه یه داستان عالی داشته باشه. :inlove:
بهترین داستان بین فایتینگ ها به نظر من تا الان injustice gods among us بود ولی مورتالم داستانش عالیه
مورتال داستان زیاد جالبی نداره و به نظرم همون injustice gods among us خیلی داستان بهتری داره
اگر چه فکر نکنم فایتینگ رو بخاطر داستان بخرند!
ممنون از مقاله
من شخصیت Chun li دوست دارم و این بازی سبک جالبی داره ولی گیمرا ایران فقط مورتال و تکن دوست دارن
مزخرفه فقط وقت تلف کردنه..بزن بزن دیگه طرفدار نداره یک زمانی مورتال کومبت و شورش در شهر محبوب بودن اما دوره این جور بازیها تموم شده حالا همه دنبال بازی جهان ازاد هستن.من خودم ۱۶ ساله که گیمرم از اتاری دستی بگیر تا میکرو و سگا و سی دی سیصد گیم و پلی ۲ و … همه جور بازیها رو امتحان کردم خیلی از بازیها فقط وقت تلف کردنه.
کمبو زدن خیلی سخته 🙁
اما این شخصیت ریو خیلی باحاله 😀
از اون پارچه ای که دور سرشه خوشم میاد 😀
:yes: :yes:
منو یاد سالید اسنیک میندازه!
بازی خوبیه هنوز همونه ولی در مقابل تکن و کمبات چیزی به حساب نمیاد شرمنده :laugh: :reallyangry: :yes:
تا حدودی حق باشماست مثلا من اون فینیشر کوتال کان رو که یارو رو بقل میکنه و بعد فشار میده و … 😀 رو خیلی دوست دارم و این برام بچگانست ولی باز هم نباید به سلایق هم توهین کنیم شاید خیلی ها این بازی رو دوست داشته باشند
ولی ما مورتالی ها(من از نسخه ۱ با امولاتور و … بازی کردمش تا حالا ) با ساب زیرو (و اسکورپیون ) همه رو صاف میکنیم مخصوصاً ken که نمیدونم چرا ولی ازش خوشم نمیاد! با ryu خیلی بیشتر حال میکنم