دوست کوچولو، تولدت مبارک | سالگرد تولد کنسول Playstation 1
کمتر کسی در ایران پیدا می شود که تا به حال نام پلی استیشن را نشنیده باشد. همه ما خاطرات زیادی از این کنسول داریم و به جرات می توان گفت که هیچ کنسولی در ایران (و در کل دنیا) به اندازه پلی استیشن محبوبیت نداشته است. از این کنسول که تا سال ۲۰۰۳ تولید می شد طبق ادعای سونی بیش از ۵۰ میلیون دستگاه در سراسر جهان به فروش رسیده و بیش از ۷۰۰۰ عنوان بازی برای این کنسول منتشر شده است که در نوع خود بی سابقه است. پلی استیشن توانست شیوه بازی کردن و دید بازیبازها را به طور کلی دگرگون کند. هنگامی که پلی استیشن وارد بازار شد صنعت بازی های ویدیویی گرفتار تولیدات پر هزینه و استانداردهای مختلف و ناسازگار بود که بازیگران اصلی این عرصه را دچار مشکل کرده بود. پلی استیشن با توجه به این مشکلات در زمان کوتاهی توانست به موفقیت رسیده و به رقیب بلا منازع این صنعت تبدیل شود و این جایگاه را در نسل های بعدی نیز حفظ کند. شهریور ماه امسال بیستمین سالگرد تولد (همزمان با تاریخ عرضه ی جهانی کنسول) این دوست کوچولو است.
پلی استیشن در ۹ سپتامبر ۱۹۹۵ وارد بازارهای جهانی شد (این کنسول در ۳ دسامبر ۱۹۹۴ در ژاپن عرضه شده بود) و در عرض یک سال توانست از فروش بیشتری نسبت به رقبای دیگرش برخوردار شود. اما سونی که پیش از این هیچ تجربه ای در ساخت کنسول های بازی نداشت چکونه توانست رقبای قدرتمندی مثل نینتندو، آتاری و سگا را شکست دهد؟ برای پاسخ به این سوال بد نیست با هم نگاهی به تاریخچه این کنسول بیندازیم.
شروع داستان پلی استیشن به زمان ساخت کنسول SNES (سوپر نینتندو) باز می گردد. نینتندو از زمان کنسول های ۸ بیتی، صنعت بازی های ویدیویی را در انحصار مطلق خود داشت. در نیمه دوم دهه ۸۰ نام نینتندو با کل دنیای بازی مترادف بود تا این که در ۱۹۸۹، سگا کنسول ۱۶ بیتی Genesis را با قدرت گرافیکی بالا وارد بازار کرد و جایگاه کنسول NES (میکرو) را به خطر انداخت (کنسول سگا در کشور ما از محبوبیت زیادی برخوردار شد). اما با ورود کنسول جدید سگا، نینتندو تا مدتی همچنان حاکم مطلق این صنعت بود و فروش NES همچنان برای نینتندو سود آور بود ولی نینتندو برای باقی ماندن در عرصه رقابت به یک کنسول جدیدتر و قویتر نیاز داشت. نینتندو تصمیم داشت تا کنسول جدیدش از هر نظر جذاب تر از Genesis باشد، به همین خاطر به جای بالا بردن قدرت پردازش، روی افزودن ویژگی های جدید و منحصر به فرد به کنسول جدید متمرکز شد.
کنسول SNES وارد بازار شد و با وجود اینکه از نظر سرعت پردازش نصف Genesis سرعت داشت اما افکت های تصویری پیچیده تر و زیباتری را ایجاد می کرد و تعداد رنگ های نمایش داده شده توسط این کنسول ۱۲ برابر بیشتر از تعداد رنگ های نمایش داده شده توسط کنسول رقیب بود. اما جالب ترین ویژگی SNES چیپ صوتی (DPS) آن بود که بزرگترین تحول در صدای کنسول های بازی محسوب می شد. این چیپ که هنوز هم به عنوان استاندارد کنسول های کارتریج دار مورد توجه است برای اولین بار صدای طبیعی را در بازی ها ممکن می کرد.
اما چه شرکتی این چیپ را ساخته بود؟
همانطور که احتمالا حدس زده اید این چیپ ساخت سونی بود. کن کوتاراگی که رهبری بخش سرگرمی و بازی در شرکت سونی را بر عهده داشت، تحت تاثیر موفقیت کنسول NES قرار گرفت و مدیران شرکت سونی را متقاعد کرد که وارد بازار کنسول های بازی شوند. خیلی ها عقیده دارند که چیپ صوتی به کار رفته در کنسول SNES راه این شرکت (سونی) را برای ورود به بازار کنسول های بازی هموار کرد (درست مثل مایکروسافت که در طراحی سیستم عامل کنسول Dreamcast با سگا همکاری کرده بود). اما همکاری سونی و نینتندو به همین جا ختم نشد. کنسول Genesis سگا و کنسول TurboGrafx-16 شرکت NEC دارای درایو سی دی مجزا بودند، در حالی که SNES همچنان از کارتریج استفاده می کرد. با وجود اینکه درایو سی دی یک استاندارد جدید محسوب می شد و گرانتر از کارتریج بود، اما سی دی ها با وجود ظرفیت بیشتر نسبت به کارتریج، ارزانتر بودند. نینتندو که نمی خواست بازار جدید را از دست بدهد با سونی جهت ساخت درایو سی دی برای SNES قرار داد بست. بر طبق این قرارداد سونی می توانست این درایو سی دی را به طور جداگانه به فروش برساند که دارندگان کنسول SNES می توانستند آن را به کنسول های قدیمی SNES متصل کنند.
نینتندو هم یک مدل جدید از SNES را که دارای درایو سی دی داخلی بود را وارد بازار می کرد. علاوه بر این شرکت سونی تمام حقوق تولید و توزیع بازی های SNES مبتنی بر سی دی را در اختیار می گرفت. این بخش از قرارداد اصلا به سود نینتندو نبود، چون موفقیت این شرکت به واسطه بخش ساخت و توزیع بازی های این شرکت بدست آمده بود.
همان طور که پیش بینی می شد نینتندو این قرار داد را فسخ کرد و برای ساخت این درایو سی دی با شرکت هلندی فیلیپس وارد مذاکره شد. این معامله پر خطری برای نینتندو بود، چون در واقع تظاهر به همکاری با فلیپس می کرد تا بتواند با شرایط مورد نظر خود با سونی قرارداد دیگری ببندد، اما سونی شرکتی نبود که تحت تاثیر این ظاهر سازی قرار بگیرد و عواقب کار برای نینتندو اصلا خوشایند نبود. علاوه بر این، خیانت به یک شرکت ژاپنی به نفع یک شرکت اروپایی به اعتبار این شرکت در ژاپن لطمه زد.
بعد از ارائه کنسول جدید نینتندو، نام CDi را برای آن انتخاب کرد اما فروش کنسول جدید CDi یک شکست کامل برای نینتندو بود، ولی نینتندو با زیرکی هر چی تمام تر کلیه حقوق تولید و فروش کنسول جدید و حقوق توزیع چند بازی فوق العاده این کنسول را به فلیپس واگذار کرد. در نهایت همه به جز نینتندو در این تجارب ضرر کردند. سونی که متوجه حقه نینتندو شده بود، سعی کرد با تجاربی که از نیتندو به دست آورده بود پروژه ساخت یک کنسول را برای خود ادامه دهد و نام آن را پروژه Super Disc گذاشت. مشخصات این کنسول فرق چندانی با مشخصات کنسول نینتندو نداشت! علاوه بر این کنسول Super Disc توانایی اجرای بازی های NES را دارا بود. شکست کنسول CDi و درایو سی دی جدا برای SNES، نینتندو را مجبور کرد تا دوباره با سونی وارد مذاکره شود (نیتندو هنوز برای ساخت چیپ صوتی کنسول SNES به سونی متکی بود).
همانطور که انتظار می رفت دو شرکت به توافق رسیدند و کنسول جدید که مخلوطی از طرح های دو شرکت بود با نام Nintendo Playstation معرفی شد، این کنسول می توانست تمام بازی های SNES و CDi را اجرا کند. یک دموی خیره کننده از بازی ۷th Guest روی این کنسول به نمایش در آمد که مورد تحسین همه قرار گرفت. اما تاخیر طولانی برای عرضه کنسول و اختلافات دو شرکت، آینده آن را به خطر انداخت و با توجه به این که کنسول Genesis سگا که مجهز به درایو سی دی بود نیز در بازار چندان موفق نبود، نینتندو به این نتیجه رسید که ساخت کنسول با درایو سی دی اصلا به صرفه نیست و کل طرح را متوقف کرد و Nintendo Playstation قبل از تولد مرد و اکثر بازی هایی که در حال ساخت برای آن بودند یا کاملا لغو شدند و یا برای کنسول های دیگر منتشر شدند.
این بار نینتندو با Silicon Graphics برای ساخت کنسولی ۶۴ بیتی با اسم رمز Project Reality که با اسم رمز Ultra 64 هم عنوان شده بود (نیتندو ۶۴) وارد مذاکره شد، اما نه سونی و نه فیلیپس به این طرح جدید علاقه ای نشان ندادند. تیم کوتاراگی طرح جدیدی ارائه داد: یک کنسول با توانایی فوق العاده برای اجرای بازی های سه بعدی که هیچ ارتباطی با طرح های قبلی نینتندو نداشت. این کنسول جدید به عنوان محصول اختصاصی سونی با نام PlayStationX معرفی شد. در دهم می ۱۹۹۴ سونی از کنسول نهایی با نام PlayStation پرده برداری کرد. یک پردازنده قدرتمند ۳۳ مگا هرتزی که به ادعای سونی می توانست ۵ میلیون چند ضلعی را در هر ثانیه پردازش کند. با وجود اینکه در عمل این مقدار کمی کمتر بود ولی پلی استیشن بسیار قدرتمند تر از سایر کنسول های موجود در بازار بود. در این کنسول چند نوآوری فوق العاده وجود داشت، برای مثال در جلوی کنسول ۲ پورت حافظه وجود داشت که امکان ذخیره اطلاعات ۱۵ بازی را روی هر کارت حافظه به بازیبازها می داد، در عین حال حافظه های مخصوص پلی استیشن قیمت بالایی نداشتند و به بازیبازها این امکان را می دادند تا مراحل ذخیره شده بازی هایشان را با هم مبادله کنند.
در پشت کنسول یک پورت سریال وجود داشت که مثل GameBoy امکان اتصال دو دستگاه پلی استیشن را ممکن می کرد (به علت مشکلاتی که این سیستم داشت بازی های بسیار کمی از آن استفاده کردند). با این طرح سونی می خواست تجربه دستگاه آرکید را در خانه ممکن کند.
دسته های بازی این کنسول با اینکه کپی از دسته های SNES بود اما پیشرفت زیادی نسبت به طرح های نینتندو کرده بود. به جز شکل مخروطی دو طرف دسته ها که آن ها را از دسته های SNES متمایز می کرد یک تغییر اساسی دیگر نیز وجود داشت: دسته های پلی استیشن دارای ۴ دکمه R و L در قسمت پشتی بودند در حالی که دسته های سوپر نینتندو ۲ دکمه R و L داشتند. کوتاراگی به این نتیجه رسیده بود کنسولی که قرار است بازی های کاملا سه بعدی را اجرا کند به دکمه های بیشتری نیاز خواهد داشت. بعدا معلوم شد که این تصمیم چقدر عاقلانه بوده است. کنترل بازی هایی مثل Tomb Raider که برای کنسول های مختلفی منتشر می شدند با دسته های پلی استیشن بسیار راحت تر بود.
با وجود اینکه قدرت پلی استیشن خیلی بالاتر از سایر کنسول ها بود اما بازیباز ها هنوز در مورد آن تردید داشتند. بخش بازی سازی سونی شهرت زیادی نداشت و همه این شرکت را بخاطر محصولات الکترونیکی آن می شناختند نه کنسول بازی. مسلما یک کنسول هر چقدر هم از نظر سخت افزاری قوی باشد، بدون داشتن بازی های خوب موفق نخواهد شد. سونی این بار هم بسیار زیرکانه عمل کرد و با اعلام اینکه ۱۶۴ بازی در حال ساخت برای این کنسول است خیال همه را راحت کرد. Capcom یکی از اولین ناشرانی بود که از پلی استیشن حمایت کرد. وقتی ۴ دسامبر پلی استیشن وارد بازار ژاپن شد مورد استقبال چندانی قرار نگرفت.
سگا قبل از سونی، Saturn را در ژاپن عرضه کرده بود و تقاضای زیادی برای آن وجود داشت و با وجود اینکه فروش پلی استیشن چندان هم بد نبود اما برای شروع کافی نبود برای همین سونی قبل از سگا متوجه بازار آمریکا شد و در ۹ سپتامبر ۱۹۹۵ پلی استیشن در آمریکا معرفی شد. تبلیغ کنسول جدید در مراسم اهدای جوایز شبکه MTV انجام شد که اقدام مناسبی بود چون بیشتر بینندگان این شبکه را قشر جوان و نوجوان تشکیل می دهد (مایکروسافت نیز برای تبلیغ ایکس باکس ۳۶۰ از همین شیوه تقلید کرد).
شخصیت Polygon Man هم که برای تبلیغ تلویزیونی پلی استیشن طراحی شده بود از تبلیغات نیتندو و سگا جذاب تر بود و توانست به خوبی پلی استیشن را به بازیبازهای آمریکایی معرفی کند و علاوه بر این ها سونی با سرمایه زیادی که داشت توانست تبلیغات وسیعی به راه بیندازد.
با تمام این ها توزیع پلی استیشن بدون مشکل هم نبود. اولین مشکل قیمت ۲۹۹ دلاری این کنسول بود که از کنسول های قدیمی تر خیلی بیشتر بود. در ضمن این قیمت سیستم پایه بود و خریداران برای داشتن کارت حافظه و بازی باید ۸۰ الی ۹۰ دلار دیگر پرداخت می کردند. بازی های اولیه پلی استیشن مثل Jumping Flash و Ridge Racer از گرافیک بالایی برخوردار بودند اما به طور کلی نوآوری جدیدی محسوب نمی شدند و گیم پلی مناسبی نداشتند. اما کمی بعد وضع بهتر شد و بازی های خوبی برای این کنسول منتشر شد که تعداد زیادی از بازیبازها را مجذوب کرد. رقابت نسل جدید کنسول ها دیگر مثل رقابت بین Genesis و SNES یا کنسول Atari و Intellivision نبود. رقابت جدید بین سیستم های سه بعدی جدید با سیستم های دو بعدی قدیمی بود. کسانی که جزو بازیبازهای قدیمی بوده و به بازی های دوبعدی عادت داشتند تمایل زیادی به بازی های سه بعدی نشان نمی دادند و در مقابل، بازی های سه بعدی طرفداران خاص خود را پیدا کرده بود، حتی شایعاتی وجود داشت که سونی در ابتدای عرضه پلی استیشن ساخت بازی های دوبعدی را برای آن ممنوع کرده بود. با تمام مشکلاتی که سر راه پلی استیشن قرار داشت، این کنسول به سرعت بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص داد، حتی کنسول جدید نیتندو که از آن قویتر بود یعنی نینتندو ۶۴ هم نتوانست جلوی موفقیت پلی استیشن را بگیرد.
تسلط سونی بر بازار کنسول ها برای خیلی ها عجیب بود حتی کسانی که طرفدار این کنسول بودند انتظار موفقیت نهایی این کنسول را نداشتند، اما همه چیز برای موفقیت پلی استیشن فراهم بود. محبوبیت پلی استیشن فقط به پشتیبانی این کنسول از سی دی محدود نمی شد، با وجودی که کارتریج ها گران تر از سی دی ها بودند و حجم کمتری داشتند اما بازی های SNES با قیمتی حدود ۲۰ الی ۳۰ دلار منتشر می شدند، البته برای بازی های جدید و معروف این مبلغ بیشتر بود.
در ابتدای عرضه پلی استیشن بازی هایی مثل Chrono Trigger و Fantasy Star IV حدود ۱۰۰ دلار قیمت داشتند. اما سونی به سرعت خود را با استاندارد بازار یعنی ۶۰ دلار برای هر بازی تطبیق داد. چندی بعد که فروش پلی استیشن از مرز میلیونی گذشت، سونی آمریکا قیمت بازی ها را به ۵۰ دلار کاهش داد. در سال ۱۹۹۷ سونی بخش تولید و توزیع بازی ها را افتتاح کرد. با شروع کار این واحد قیمت بازی ها به ۴۰ دلار کاهش پیدا کرد.هر چند سگا هم قیمت بازی هایش را به ۴۰ دلار کاهش داد اما رقابت با شرکتی مثل سونی بدون متحمل شدن ضرر ممکن نبود. نیتندو در سال ۱۹۹۶ کنسول نینتندو ۶۴ را عرضه کرد که همچنان از کارتریج پشتیبانی می کرد این اقدام نینتندو مورد انتقاد شدیدی قرار گرفت و جایگاه این شرکت را به خطر انداخت. بازی های این کنسول هم به علت حجم کمتر کارتریج نسبت به سی دی از دموها و موسیقی های پایین تری نسبت به بازی های پلی استیشن برخوردار بودند.
قیمت بالای بازی های نینتندو ۶۴ فقط برای بازیبازها ناخوشایند نبود حجم کم و هزینه بالای تولید، بسیاری از شرکت های ناشر و سازنده بازی را که مدت ها برای کنسول های نینتندو بازی ساخته بودند فراری داد، بدین ترتیب شرکت های معروفی مثل Capcom و Acclaim برای بازی های بعدی خود، پلی استیشن را انتخاب کردند. بعد از ۱۰ سال، دیگر نام نینتندو در دنیای بازی مطرح نبود و دنیای بازی مترادف بود با دو کلمه یعنی: پلی استیشن. اما مشکلات نینتندو هنوز تمام نشده بود و هر چه این شرکت به مشکل بر می خورد به نفع سونی تمام می شد.
سال ۱۹۹۶ بدترین سال برای نینتندو بود چون دو شرکت Enix و Square Soft (که در آن زمان هنوز ادغام نشده بودند) تصمیم گرفتند تا مشهورترین بازی هایشان یعنی Final Fantasy و Dragon Quest را برای پلی استیشن منتشر کنند. بدین ترتیب همکاری طولانی این دو شرکت با نینتندو به پایان رسید که البته به نفع این دو شرکت تمام شد و شهرت و بازار بزرگتری را نصیب آن ها کرد. اما وضعیت سگا هم بهتر از نیتندو نبود.
کنسول Saturn به شدت از کمبود بازی رنج می برد و مثل نیتندو، شرکای اصلی سگا نیز، نظیر Working Designs با سونی وارد مذاکره شدند. با وجودی که پلی استیشن یک کنسول ژاپنی بود، شرکت های آمریکایی زیادی از آن حمایت کردند. وضع در اروپا هم بدین صورت بود و حتی شرکت انگلیسی Psygosis توسط سونی خریداری شد، این شرکت را حتما طرفداران کمودور ۶۴ و آمیگا به خوبی می شناسند.
Psygosis یک بازی مسابقه ای آینده نگرانه به نام Wipeout برای پلی استیشن منتشر کرد که موفقیتی در حد F-Zero کنسول SNES داشت. انتشار نسخه جدید بازی های معروفی مثل Twisted Metal، Loaded، Spyro the Dragon و Syphon Filter برای پلی استیشن به فروش بیشتر آن کمک کرد (همه این بازی ها توسط شرکت های اروپایی و آمریکایی ساخته شده بودند). اما چه چیز باعث جلب توجه این همه شرکت به پلی استیشن شد؟
شرکت های رقیب سونی در مورد مضامین مطرح شده در بازی ها سخت گیرتر بودند، در حالی که سونی به شرکت های سازنده بازی اختیار بیشتری داده بود. چند سال قبل از ورود این کنسول، بازی هایی مثل Mortal Kombat و Primal Rage جز خشن ترین بازی ها محسوب می شدند، اما با عرضه پلی استیشن برای اولین بار درجه M در بازی ها که توسط ESRB اعلام شده بود معنی پیدا کرد. از اولین نمونه های این بازی ها می توان به بازی فوق العاده Legacy of Kain: Blood Omen اشاره کرد. متاسفانه این سیاست سونی علاوه بر صحنه های خشن، موارد غیر اخلاقی را نیز وارد بازی ها کرد البته این سیاست سونی به علت در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار اتخاذ شده بود. در حالی که رقبای سونی هنوز به دنبال مخاطبین کودک ونوجوان بودند، سونی متوجه بازار بزرگتری بود. کسانی که در کودکی و نوجوانی با NES و Genesis بازی می کردند حالا بزرگ شده بودند اما هنوز به بازی کردن علاقه داشتند. با توجه یه این بازیبازهای بزرگسال، سونی توانست در بین همه گروه های سنی به محبوبیت برسد، بدین ترتیب وسعت صنعت بازی های کامپیوتری چند برابر شد و شرکت های بیشتری وارد این عرصه سود آور شدند. با وجودی که PS2 در سال ۲۰۰۰ معرفی شد اما سونی با عرضه مدل کوچکتر پلی استیشن با نام PSOne و سازگار کردن PS2 با بازی های پلی استیشن عمر آن را افزایش داد. پلی استیشن توانست ۹ سال در بازار دوام بیاورد و موفقیت های کنسول های NES و Atari 2600 را پشت سر بگذارد (از این نظر فقط کنسول NeoGeo ساخت SNK از پلی استیشن جلوتر است).
حال به بررسی کوتاه تعدادی از بهترین بازی های عرضه شده بر روی PSOne می پردازیم:
کنترل فوق العاده ماشین ها، تعقیب و گریز های نفس گیر با پلیس های دهه هفتاد در کنار گرافیک قابل قبول، Driver را هم تراز با عناوین برتر Open World دهه ۹۰ قرار می دهد. پس از گذشت سال ها هنوز هم تجربه عنوانی مثل Driver در San Francisco دهه هفتاد لذت بخش و جالب خواهد بود.
قهرمان خوشتیپ Ubisoft با پرش های بلند و حرکات هلیکوپتر مانند گوش هایش خنده را بر لب هایتان می نشاند. بی شک Rayman 2 با طراحی رنگارنگ و پویایی محیط یکی از زیباترین بازی های PSOne به شمار می رود. R2 آنقدر زیبا و پرطرفدار بود که در سال ۲۰۰۱ بار دیگر برای کنسول محبوب PS2 منشر شد تا خاطرات PSOne را زنده نگه دارد. هنوز هم R2 همان حال و هوا را حفظ کرده است.
پلتفورمینگ با پس زمینه شمشیر بازی در کنار شوخی های جالب انگلیسی ترکیبی ست که سازندگان Medievil به خوبی از پس آن بر آمده بودند. ماجراجویی های احمقانه ی Medievil هنوز هم یک سرگرمی شاد و مفرح است. از لحاظ تکنیکی بازی بسیار شلوغ بود. ولی جادوهای منحصر به فرد و خاص در Medievil مدت ها شما را سرگرم می کرد.
چه کسی است که دنیای بی نظیر و ناب LoK و شخصیت های تکرار نشدنی آن را فراموش کرده باشد. تمام بازی های این سری رنگ و روی جدیدی به سبک ماجراجویی بخشیدند. شاید دنیای Legacy of Kain برای جستجو گیج کننده به نظر برسد؛ ولی هنوز هم یک ماجراجویی جذاب و بی نظیر است.
بی شک این عنوان، سری Tekken را به یکی از بزرگ نرین عناوین سبک Fighting در دنیا تبدیل کرد. بعد ها Tekken 3 با ادامه راه T2 فرمول کامل یک Fighting ناب را برای بازیبازها نمایان نمود؛ نکته قابل توجهدر رابطه با Tekken 2 این است که حتی پس از گذشت ۱۹ سال به طرز عجیبی جذابیت خود را از دست نداده و با سبک “یک کلید برای یک انگشت” هنوز هم لذت بخش به نظر می رسد.
عنوان فوق العاده دیوید جفی روی PSOne تجربه ای جدید در سبک خود بود. خودروهای کارتونی با سرعت و عصبانیت بی حد و اندازه به سمت یکدیگر حرکت کرده تا با قابلیت های عجیب و غریب یکدیگر را از زمین مسابقه خارج کنند. مبارزه خودروها در نگاه اول شاید ایده جالبی به نظر نرسد؛ ولی برای طرفداران سبک Racing تجربه ای به یاد ماندنی خواهد بود.
Syphon Filter در رقابت با برترین عناوین مخفی کاری زیر سایه MGS قرار گرفت. اما ترکیب المان های مخفی کاری و شوتر در جای خود تحسین بر انگیز بود. پس از گذشت سالیان دراز Syphon Filter هنوز هم جذابیت خود را حفظ کرده است.
مسابقات جذاب و مفرح Wipeout از ابتدای کار با PSOne همراه بودند. نوآوری های خاص این بازی در کنار رنگ آمیزی مفرح، شاخه ای متفاوت از سبک Racing را برای بازیبازها نمایان کرد. Wipeout حدود ۲۰ سال پیش منتشر شده است و مسلما نسخه های جدید آن از ارزش بیشتری برخوردار هستند. اما برای کلاسیک بازها این بازی از ارزشتاریخی زیادی برخوردار است.
تا به حال از کارهای Naughty Dog قبل از انتشار سری Uncharted حیرت زده شده اید؟ آخرین و بهترین عنوان از سری بازی های Crash دوست داشتنی با ترکیبی متناسب از پرش و برخورد سریع پلتفرمر ناب در کنار خودروهای جالب و سرگرم کننده، تجربه ای تکرار نشدنی را برای بازیبازها رقم زد. CB3 با وجود اینکه شاید با استاندارد های امروز فاصله زیادی داشته باشد، اما هنوز هم یک پلتفرمر جذاب و خاص به شمار می رود و تجربه دوباره آن لذتی وصف نشدنی دارد.
Oddworld: Abe’s Oddysee هنگام انتشار تجربه ای جدید و فراموش نشدنی را برای بازیبازها به ارمغان آورد. دنیای دو بعدی که در جهان سه بعدی بسط داده می شد. برخلاف قهرمانان اکثر عناوین، Abe از چهره جذابی برخوردار نبود و نمی توانست سریع حرکت کند؛ با این حال قهرمانی محبوب به شمار رفته و شما را با دنیای جدیدی از پازل ها و دشمنان آشنا می ساخت.
برای ایجاد صحنه های حماسی به کیفیت انیمیشن های Pixar و فن آوری های هالیوودی احتیاجی نیست! FFVII حدود ۱۸ سال پیش این نکته را به ما آموخت. عنوانی به عظمت بهترین بازی سال ۹۷ با کات سین های هیجانی و مملو از هنر که در برخی مواقع اشک هر گیمری را در می آورد. بدون شک صحنه های احساسی FFVII غمگین ترین لحظات برای بسیاری از بازیبازها به شمار می روند. لحظاتی که پس از گذشت ۱۸ سال هنوز جذابیت خود را حفظ کرده و FFVII را در کنار بهترین بازی های نقش آفرینی تاریخ قرار می دهند.
عنوان با شکوه MGS کماکان با افتخار پرچم عناوین مخفی کاری را بالا نگه داشته است. وسایل مخفی کاری فوق العاده، آیتم های بی شمار و گرافیک خلاقانه در آن زمان حداکثرتوان PSOne را به بازیبازها نشان داد. وقتی بحث از حداکثر توان می شود، نام کوجیما با خلاقیت های منحصر به فرد و انقلاب های تکرار نشدنی او در سبک مخفی کاری می درخشد. تاریخ و زمان هم نمیتواند تاثیری در اتمسفر و جو MGS داشته باشد. بدون شک پس از گذشت سال ها هنوز هم انجام بازی Metal Gear Solid برای طرفداران قدیمی این سری و طرفداران سبک مخفی کاری لذت بخش خواهد بود.
به نوعی میشه گفت Resident Evil 3: Nemesis سبک وحشت و بقا را دگرگون کرد و با گرافیک فوق العاده خود در آن زمان و همچنین گیم پلی و داستان درگیر کننده، به طور کامل بازیبازها را مجذوب خود کرد. عامل اصلی ترس در این قسمت از سری بازی Resident Evil موجودی به نام Nemesis بود که تنها با گفتن کلمه ی: استارز، لرزه بر اندام هر گیمری می انداخت! این بازی در ایران نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است و هر بازیباز با تجربه ای حداقل یک خاطره از این بازی دارد. از همین جا باید از پدر این سبک، یعنی جناب شینجی میکامی تشکر کرد که چنین تجربه ی ترسناک و بی نقصی را برای ما بوجود آورد تا حداقل برای یک بار هم که شده، ترس واقعی را در یک بازی حس کنیم. بسیاری از بازیبازها نیز منتظر بازسازی این عنوان توسط کپکام هستند، ما نیز امیدواریم که این اتفاق هر چه زودتر رخ داده تا شاهد زنده شدن خاطراتمان (از این بازی) باشیم.
البته به غیر از این عناوین تعداد بسیار زیادی عنوان مشهور دیگر نیز مانند: Silent Hill ،Tomb Raider، Dino Crisis، Clock Tower و… برای پلی استیشن عرضه شدند که هر کدام انقلابی در سبک خود ایجاد کردند و تا سالهای سال در ذهن بازیبازها ماندگار شدند. اما دستاورد های پلی استیشن فراتر از این ها است. این کنسول نه تنها صنعت بازی های کامپیوتری را از نابودی حتمی نجات داد، بلکه آن را به یک صنعت مولتی میلیارد دلاری تبدیل کرد. پس هر چه که باشد، دنیای بازی برای همیشه مدیون پلی استیشن خواهد بود.
تولدت مبارک دوست کوچولو!
پر بحثترینها
- تریلر جدید فصل دوم سریال The Last of Us شخصیت ابی را نشان میدهد
- کامنتهای هفته ۲۹؛ بَک تو بَک
- شایعه: کنسول نسل بعدی Xbox در سال ۲۰۲۶ با نام Xbox Prime عرضه خواهد شد [بهروزرسانی شد]
- کارگردان Alan Wake 2: رمدی میخواهد نسخه اروپایی ناتی داگ باشد
- ۱۵ بازی بزرگ خاطرهانگیز گیمرهای ایرانی
- کلیپ جدید Assassin’s Creed Shadows با محوریت پارکور
- گزارش: شرکت Sweet Baby Inc نقش فعالی در پروژه معرفی نشده Remedy دارد
- بازی Assassin’s Creed Shadows بار دیگر تاخیر خورد
- کامنتهای هفته ۲۸؛ هیتلر: The Last of Us Part 2 بهترین بازی تاریخ است
- از کنترلر جدید Xbox با طرح DualSense رونمایی شد
نظرات
😥 :-((
یادش بخیر 😥 😥 😥 :yes: :yes: :yes:
امیدوارم هر کسی با این کنسول خاطره ای داره و یا قراره داشته باشه به معنی واقعی بتونه به خودش علاقش رو ثابت کنه طوری دیگه هیچ نیازی به تایید دیگران نداشته باشه و با اعتماد بنفس کامل از وجود کنسولش راضی باشه … عزیزان این بحثایی که در بیشتر مواقع به وجود میاد در کل مفید نیست و بیشتر باعث دلخوری و ازار میشه شاید این پست جاش نباشه ، وقتی اومدم گیمفا دیگه فضاش اون فضای دوست داشتنی قدیمیش نبود ، بعضی وقت ها سکوت نشونه کم اوردن نیست خیلی مسائل رو می تونید بذارید پا حساب نا اگاهی طرف مقابل! به امید موفقیت روز افزون این کنسول برای طرفدارانش …. تولدت مبارک گنجینه خاطرات ما :rose: :star: 🙂
ای کاش فوتبال ۹۹ یا ۹۸ رو اضافه می کردین من هنوزم با خانواده بازی می کنیم
یه نقرو دیدم ادعای گیمریش میومد بعد رفت مغازه یه Playstation 1 خرید :idk:
واقعا ممنون سر صبحی روحم تازه شد :blush: :blush:
هنوز ps1 با مموری بازی هاشو دارم :inlove: :inlove: :inlove:
منم همشو دارم….Big Smile اول Driver عشقه بعد Medal of Honor (اینجا اسمش نیس Cry Cry )
بعد TWISTED METAL….
SYPHON FILTER
کراش
شورش در شهر و شورش درکشتی: Big Frown
منم هنوز همون حالوهوا رو میخوام برا بازی کردن Frown Frown
آخ آخ
یادش بخیر اولین بازی که انجام دادم تکن بود دفعه اول باختم :giggle: 😥 😥
بعدش هم کراش و هرکول و فوتبال 😥 😥
MEDIEVIL و سایفون فیلتر هم داداشم بازی میکرد
از توایستد متال هم خوشم نمیومد
مدال افتخار و تام رایدر
ای……………روزگار چه زود میگذری
یه یادی هم کنیم از پلیس های سگ جون درایور ۲ :rotfl: :rotfl:
کلا تو زندگیم یه کنسول داشتم اونم سگا بود بعد مردم دو تا کنسول نسل هشتمو دارن با هم میگن هیچ کدوم به درد نمیخوره
چیزیو که راحت بدست بیاری به دلت نمیشینه .
من عید پارسال با درس و دانشگاه رفتم سرکار که بتونم از پس قیمت های ps4 بازی ها با قیمت سر سام آور بربیام .
من نسل هفت ps3 که هک شد بهترین بازی های اون موقع رو انجام میدادم ولی نمیدونم چرا مثل اورجینال بازی کردن لذت نبردم :smug: :smug: اما الان من ۴ تا بازی هامو برای ps4 نگه داشتم 😛 😛 (تلو/ویچر/بتمن/فیفا۱۵/) روزی هزار بار قربون صدقشون میرم :inlove: :inlove: :-* .در مجموع هرچیزی و که تو زندگی به سختی بدست بیاری برات با ارزش تره نسبت به جیزی که آسون و بی دردسر بدست بیاری :yes: :yes: :yes: :yes:
هرچیزی و که تو زندگی به سختی بدست بیاری برات با ارزش تره نسبت به جیزی که آسون و بی دردسر بدست بیاری
اینو خیلی قبول دارم :yes: 🙂
جونم بروبکس اورجینال باز!
من از وقتی اورجینال باز شدم تازه فهمیدم بازی با حال چیه! 😀 اصلا فازش به اینه که پول جمع کنی واسه بازی مورد علاقت!
اوریج باز داریم تا اوریج باز!
مشکل اینجاست اونی که از تعویض و شرینگ و ظرفیت بندی هم استفاده میکنه برای بقیه کلاس اوریجینال باز بودن میاد و با افتخار خودش رو مدافع قانون کپی رایت میدونه… !
این جوری نگو داداش اگه من واقعا اون زمانی که قصد خرید بازی داشته باشم پولشو داشته باشم دریغ نمیکنم ولی آدم بلاخره کفگیرش به ته دیگ میخوره 😉 😉
عشق فقط سونی تمام خاطرات من تو این کنسول های سونی خلاصه شده
به نسل های سونی خاطره دارم من شما کیم بازی نمی کنم از صبح تا نصف شب من کارمو خیلی دوس دارم کاهی هم مدرسه نمیرم با عشقم ها یعنی play station هام بازی می کنم من شما بی غیرت نیستم ببرم بفرشم من تا زنده play station هامو نکه می دارم
چی میگی داداش؟ واضح تر بگو! قشنگ معلومه مدرسه نرفتن تاثیرشو گذاشته!!
خخخخخ نمی گفتی هم میفهمیدیم مدرسه نرفتی
عووو بی غیرت 😐
خداشاهده هنوز که هنوزه harvest moon بازی میکنم نمیدونم چرا تموم نمیشه واقعا کسی تونست بازیو تموم کنه اصلا تموم شدنی بود ?:-) ?:-) ?:-)
تموم که میشه ولی مونده چطور تمومش کنی، بچه دارم میشه!!
اره بچه هم داشتم
داداش شما فکر کنم خارجی هستی تو گوگل ترانسلیت متنی به زبون خودت زدی تا به فارسی ترنسلیت کنه شده این خخخ :rotfl: 😀
کوروش نظرات منو ویرایش نده 😥
باشه باشه اصن تو قلمبه غیرتی :-/
ایی که وگفتی یعنی چه؟
داداش فارسی روان صحبت کنی ممنون میشیم.
یادت بخیر دنیای کودکی :-((
سومین کنسولم بود…خیلی دوسش داشتم…هنوزم دارمش، تر و تمیز، مثه روز اول :chic:
عاشق کرش بودم، هرکول، توم ریدر، رزیدنت، اون بازی جنگ جهانیه که اسمشو نمیدونستم و هیچ وقتم نفهمیدم، وینینگ ایلون یا همون پِس، اون بازی هواپیما جنگیه، ای خدا، وای که چه خاطرات شیرینی 😥
به تظر ps3 بیشرفت خوبی داشته ps4به دلم اصلا ننشست ولی بازم دوسش دارم
یادش بخیر چه خاطراتی داشتیم با پلی استیشن ۱ ممنون بابت خبر :yes:
من همیشه دوست داشتم یه Playstation داشته باشم که خانواده نمیزاشت :pain: ولی الان کیس رو فروختم :-)) و یه ps4 خریدم 😀
البته الان بابام یه کیس نو خرید. 😀
** :rotfl: دنیا فقط =========== :rotfl: Playstation
داداش منم عین تو بودم 😀
از کنسول سگا یکدفعه پریدم رو ps4 :rotfl: :rotfl:
البته بینش pc داشتم.ولی هیچی اون لذت بازی های دوران بچگی رو نداره.
یادش بخیر :-(( 😥
هروقت سی دی میزاشتم تو کنسول قبل از این که در شو ببندم سی دی میچرخونمدم با سرعت بعدش سریع دکمه پاور و میزدم :rotfl: :rotfl: :rotfl:
به دوستان عزیز و طرفدارای این کنسول تبریک میگم.
هنوز مموری و پلی وانمو دارم.فقط لنزه پلی وانم سوخته 😥
یادش بخیر
راطتی بین این بازیا جای مدال خالیه
واقعا جز بهترین بازیا پلی وان 😀
بجز پلی وان من دیگه کنسول نداشتم
بعدش دیگه رفتم سمت PC که الانم برا گیم بهترین گزینرو PC میدونم :blush:
جای یه بازی خالیه ! ما بهش میگفتیم تیکه حیوان اسم اصلیش رو نمیدونم یه بازی فایتینگ که شخصیت هاش به حیوون تبدیل میشدن اگه این بازی دوباره واسه ps4 ساخته بشه عالی میشه چون تا جایی که میدونم ps4 در فایتینگ انحصاری نداره !
اسم بازیش Bloody Roar 2 بود, الان توی گوشیم هست
شما ۲ تا باهم نسبتی دارین ؟ 😀
———————————————-
رزونت اویل های اون موقع عالی بود
دنیای گیم عجب دنییای زیباییهیادش بخیر وقتی بابام اینو برام خرید نمی دونستم چرا بازی ها سیو نمیشن اوج هنره بازی سازی تو این کنسول بود به خدا هیچکی دنبال گرافیک نبود کوانتوم و آنچارتدی نبودن که ما سره گرافیکشون بحث کنیم متا برامون اصلا اهمییت نداش چون نمی دونستیم چی بود یه پلی ۱ بودو یه دسته ی سفیده سیمی عشقه به بازی بودو بس
گیمفا خدا شاهده روح و روانمو دگرگون کردی 😥
گیمرای عزیز متالم که کرک شد تبریک :-*
هیپ هیپ ، متال.
من پلی وان رو با پسر خالم بازی میکردیم فوتبال و کراشو و چندتا بازی دیگه که یادم نیست.الانم که PC رو بهتر میدونم و پی سی بازم.
تنها بازی که آرزو دارم در این نسل یک بار دیگر بازی کنم همین Crash است :weep:
Resident Evil 3: Nemesis، تجربه ای تکرار ناپذیر…
مرسی بابت مقاله
ممنون از شما و وقتی که برای خواندن مقاله گذاشتید.
یادش بخیر بهترین دوران زندگیم با کراش
تولد پلی استیشن بر عاشقان و همراهان همیشگی پلی استیشن تبریک میگم
همه ما خطرات خوبی با این کنسول محبوب داشتیم واقعا یادش بخیر!
هنوز هم PSOne دارم و بعنوان خاطرات کودکی نگهش میدارم.
بازی SYPHON FILTER خیلی دوست دارم هنوز هم بازیش دارم واقعا محشر بود.
بخاطر اون خاطرات خوبی که با برند سونی داشتم نسل هشتم ps4 انتخاب کردم.
امیدوارم همینطور سونی و پلی استیشن پیشرفت کنند چون لیاقتشو داره
هنوز ps1 دارم!
واقعا یادش بخیر چ خاطراتی داشتم باهاش.
ایکاش بازی dino crysis 2 هم به لیست اضافه میشد چون این بازی بی نظیر بود.اون موقع از لحاظ گرافیک و گیم پلی تو تمام بازی ها حرفه اولو میزد :snicker:
داستانه خوبی هم داشت
اخ گفتی با dino crisis 2 و مدال افتخار تو ps1 چه حالی میکردیم.یه بازی جکی چان هم بود خیلی باحال بود اسمشو یادم رفت ?:-)
اره جکی جان خیلی باحال بود من بازیش کردم
لامصب چقدر بازی برای پلی استیشن تولید شده ۷۰۰۰ تا من فوقش پنجاه تا شو بازی کردم :struggle:
مدال افتخار که اصلا بی نظیر بود.شاهکار بود بنظرم.وقتی دو نفره با برادرم بازیش میکردم چ حالی میداد 😀
یادش بخیر من سگا داشتم با PS ONE هردوشون رو از پسرعموم پیچوندم 🙂 هردوشون رو هنوز دارم سالم یادش بخیرانقدر تکن ۲ بازی کردم سی دی خراب شد النم یه چیزی حدود ۲۰ تا کارتریج سگا با ۱۰ تا سی دی پلی ولی مدال افتخار ازهمشون سرتره 🙂
Dino Crisis چه شماره اول چه دومش عالی بود.
زندگی میکردیم با اون بازی ها…
ps4one من هنوز سالمه. :snicker: :snicker: :snicker:
ps4one?!
PSOne
دادا این که میگی محصول ساله ۲۰۸۰ هنوز نیومده
ps4one=psone
وای هنوزه که هنوزه کرش سه رو بازی می کنم
اویل سه عجب چیزی بود
ده ساعت دنبال یه بنزین میگشتیم تا قطار رو راه بندازیم و یه دفعه نمسس حمله میکرد
ما هم مثل چی فرار میکردیم
یادش بحیر
واقعا کنسول غولی بود
با اینکه نداشتمش ولی بازم پیش بقیه بازی کردم
الان که میبینم کلی بازی خفن پلی استیشن دوران کودکی از دست دادم : سایلنت هیلز و ایول سه و متا گیر سالید و… 🙁
من play 2نداشتم 😥 😥 😥
ولی ps4 خیلی شبیه ps2 امیدوارم عملکردش هم مثل ps2 باشه یا حتی بهتر :yes: :yes: :yes: :yes:
ps3 از همه کنسول های سونی بیشتر دوست دارم
من نه دو داشتم و نه یک
ولی همشونو کلی بازی کردم
فقط تری داشتم و الانم فور دارم
کلا همه ی کنسول های سونی رو به جز ویتا بازی. کردم
اون هم رفیقم خریده بود
گفتم بده ببینم جطوریه
ندادش
حیف
پلی تری که فکر کنم قوی ترین کنسول تو زمان خودش بوده
از خیلی از PC های High End هم بالاتر بود. در واقع همه شون یه جورایی خفن ترین های دوره ی خودشون بودن به جز PS4 که الآن Mid End محسوب میشه.
____________________________________________
تولدت مبارک بهترین دوست گیمینگ من :-((
هنوز دارمش و فکر نکنم هیچ وقت از خودم دورش کنم
ممنون بابت مقاله. خاطرات یک عمر منو زنده کردید.
@Rasoul
mid end = mid-range
high-end/mid-range/low-end
جدا ؟ 😮
ولی اولین بازی بود که ازم غلط گرفتی خخخخخخ
نوستالژی باحالی بود , به نظر گیمر اول باید ps1 تجربه کرده باشه , تا بفهمه گیم یعنی چه
الان من سه ۵ تا کراش رو روی گوشیم نصب کردم و دارم بازی میکنم
گیمر واقعی با نینتندو شروع کرده یا حداقل تجربش کرده
خاطراتم باتک تک این کنسول هازنده شد واقعا خسته نباشید عالی بود
ممنون از شما و تمامی دوستان عزیزی که از این مقاله راضی بودند.
هنوز دارمش
یادش بخیر
I Love You Playstation 🙂 🙂 🙂 🙂
یادش بخیر کراش یا نورهود خمیر بازیه شرتش میوفتاد چقد میخندیدم وینینگ الون ۲۰۰۵
من هنوز دارم این بازی ها رو بازی میکنم . 🙂
من بین کنسولا psoneروبیشتر از همه دوس دارم چون واقعا بهترین گیم های عمرم روبروی اون تجربه کردم
مرسی از مقاله ی فوق العاده قشنگتون. :yes:
توی لیست بازیها، جای Harvest Moon واقعا خالیه
خدا چه دورانی بود یادمه اولین بار یه شب تا صبح اجاره کردم بعد یه تیکن گرفتم با یه کرش واقعا خاطره ای شد که هیچ وقت از ذهنم پاک نمیشه
حالا چند صد میلیون سالش شده؟
TWISTED METAL این بازی و کراش و متال گرو هیچ وقت یادم نمیره
متال اون موقع خیلی بازی سنگینی بود اون موقع دو دیسک بود و من هیچ وقت نتونستم کامل ببرمش اخر (چون خیلی بچه بودم)هیچ وقت اولش یادم نمیره از اب بیرون میومد باید با اسانسوره بالا میرفتی
تولد PS1 مبارک!
با بازی هاش خاطره دارم… خاطرات خوشی…
بزرگ ترین ارزوی من و رفیقام PS1 بود!!! :دی
از اون دوران ۱۴-۱۵ ساله میگذره… یادش بخیر…
من هنوز یکی ازاینا دارم
درود بر سونی.رااستی ممنون بابت مقاله ی عالی جناب نجارپور
ممنون از لطف شما دوست عزیز
چه حالی میداد بازی هاش ۵۰۰ تومان بود یه روز از فامیلی چیزی پول میگرفتیم میرفتیم دوتا بازی می گرفتیم حالشو میبردیم
من با Ps1و ps2خیلی خاطره دارم مخصوصا با اویل۳ و کراش
درود بر شما به خاطر این مقاله زیبا که سرشار از خاطره بود و حال و هوامو کلی عوض کرد . تولدت مبارک دوست بزرگ. راستی بچه ها سونی تو استور به خاطر بیستمین سالگرد تولدش تخفیفای خوبی زده حتما یه سر بزنین به استور
مقاله ی فوق العاده ای بود .خیلی از خاطراتمون زنده شدن .من خودم فن مایکروسافتم و ایکس باکس گرفتم ولی این واقعیت رو قبول دارم که پلی استیشن یه حس عجیبی به آدم میده که رو هیچ پلتفرمی نمیشه تجربش کرد .
بنده هم از وقتی که برای خواندن مقاله گذاشتید متشکرم.
عجب مقاله فوق العاده ای…
خاطرات گذشته ما رو زنده کرد.
از مموری کارتهای ۱ مگابایتیش گرفته تا بازی ها خاطره انگیزش…
کراش کارتینگ که یکی از بزرگترین لذت های دوران ما، بازی کردنش با فک و فامیل بود، گرفته تا سا*یفون شیلتر با اون موزیک منوی اصلیش که هنوز که هنوزه تو ذهنمه.
از نمسیس **** که هر دفعه می دیدیمش از پا کنسول فرار می کردیم!!!
تیکن رو هم که نگو :weep: :weep:
اگه بخوام تک تک شاهکارهای این کنسول و خاطراتی رو که باهاش داریم بگم صفحه پر میشه.
فقط بگم….یادش بخیر
ممنون جناب کاظمی نظر لطف شماست. بنده خودمم به هنگام نوشتن این مقاله تک تک خاطراتی که از اون دوران طلایی داشتم برام زنده شد. به واقع در آن زمان اینهمه بازی شاهکار برای ما بیشتر شبیه رویا بود تا واقعیت و چه زود گذشت این دوران زیبا…یادش بخیر
من گریه م گرفت 😥 😥
مقاله در حد عالی تر از عالی بود :yes: :yes:
یادش بخیر…
خوشحالم که از این مقاله راضی بودین دوست عزیز :yes:
واقعا نمیدونم چرا هرچی بازی میکنم اون لذت وصف ناپذیر بازی با ps1 واسم تکرارا نمیشه ….. :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( :-(( هر کی حسو حالو منو داره مثبت بده … هرکی هم حسو حال منو نداره .. بازم مثبت بده … مشتی باش :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
اون مال یه دوره خاص از زندگی بود که گذشت و دیگه هیچ کنسول با هیچ موتور گرافیکی غولی نمیتونه حس اون دوران رو برامون زنده کنه.دورانی که ساعت ها پای tekken و R.E مینشستیم و هرچقد هم سنمون پایین بود باز تمام تلاشمونو میکردیم تا وقت گذاشتن مراحل سخت بازیها رو رد کنیم.والا من الان وقتی یه ساعت فیفا ۱۵ بازی میکنم بدجور خسته میشم!کم کم میفهمیم دیگه مث بچگی اونقد بی دغدغه و سرخوش نیستیم که ساعتهای طولانی با تمام تمرکز جلوی صفحه بشینیم.حتی اگر بخوایم هم نمیشه 😥
خاطرات PSOne محاله یادم بره….
بقیه شعر رو هم خودتون میدونید…
لذت بخش ترین کنسول واسه من بود…
و از حق نگذریم مقاله فوق العاده بود خسته نباشید.
مرسی از شما و وقتی که برای خواندن مقاله گذاشتید. :yes:
دم نویسنده محترم گرم .. من مدل کوچیکشو داشتم .. فوتبال ۹۸ ، رزیدنت اویل ، سرباز کوچولو ، تیکن ، کمبت تریلوژی .. فقط میتونم بگم چه زود گذشت ..
دم شما هم گرم دوست عزیز!
یادش بخیر… لذتی که با بازی های اون موقع با گرافیکای کارتونی و مکعبی میبردم عمراً با بازی های الان بتونم تجربش کنم !
بنده ۱۵ ساله گیمرم، حتی با اینکه بازی های الان گرافیک فوق العاده غولی دارن و صنعت گیم هم دائما در حال پیشرفته… اما نمیدونم چرا حس هیجان و خوشحالی ـی که با بازی های اون دوران تجربه میکردم با الان اصلاً قابل مقایسه نیست!
لذت رانندگی با Driver ، ترس و هیجان تکرارنشدنی با Resident Evil 3 ، گشت و گذار در مزرعه و حس واقعی کشاورزی با Harvest Moon ، اوج لذت فوتبال با Winning Eleven 98 ، تجربهی وصف نشدنی یک اکشن ادونچر با Tomb Raider 1 & 2 ، دیوانگی بی حذ و مرز با Twisted Metal و صد ها بازی شاهکار دیگه که با مرور خاطرات همشون قند توی دل همه ی ما گیمرای قدیمی آب میکنه.
لعنتی چه زود گذشت !
مرسی رضا جان، مقالهی فوقالعادهای بود. زندمون کردی.
ممنون از شما رضا جان و نظر زیباتون. به قول خودتون اون زمان بازی کردن اونم با کنسول پلی استیشن یه حس و حال دیگه ای داشت، حس و حالی که قابل وصف نیست و وقتی یک گیمر به اون دوران و خاطرات خوشی که ازش داشته فکر میکنه بغض گلوشو میگیره و افسوس میخوره که چه زود گذشت. پس چه بهتر که ما قدر لحظه به لحظه ی گیمر بودن خودمون رو بدونیم و ازش لذت ببریم.
صنعت بازیسازی به ps و سونی مدیونه.جدا از بحث کنسول های مختلف ps واقعا انقلابی بود
مرسی
Raziel واااااااای خداااااا 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥
باسونی یک زندگی کردم کرش ماشیینی جیتی ای سایمون فیلتر درایور چه زندگی ای میکرد ازتون ممنونم خاطرامو زنده کردین
مرسی بابت مقاله سر این ps1 خیلی خاطره دارم
یه بار در کنسول رو شکوندم و ۲ یا ۳ بازیش رو خیلی بازی میکردم
Pepsi man و crash و کشتی کج (جدا از فوتبال )
تولدت مبارک
Ps2 باحال ترین خاطرات رو دارم بچه ها اگه یادشون باشه هر فیلمی که میومد بازی هم میومد خیلی باحال بود بعضی هاشون
تو نسل ۶ و۷ (زمانی که ایکس باکس اومد) یه چیز خیلی خوب بود این بود که همه هم به سلیقه ها احترام میزاشتن بازی ها رو میکردن از بازی لذت میبردن اصلا مهم نبود متش چنده یا هر چیه دیگه
اما موندم از وقتی ای نسل ۸ اومده کلا این دو فن سونی ماکرو هی بهم میپرن هی تیکه منتظرن یه چیزی شه ب.ر. …. به هم دیگه واقعا موندم چرا اینطوری شد
از نسل ۵ تا نسل ۷ بهترین خاطراتمو دارم نمیدونم این نسل اصلا بهم نچسبیده (تا الان ) به جای اینکه کیف کنیم دعوا میکنیم هی حسرت میخوریم (ای کاش ۴ داشتم ای کاش ۱ داشتم )دا
هنوز مموری کارت ps1 با ps2 دارم ولی کنسولشو ندارم البته این مقاله یه کاری کرد که برم یه ps2 بخرم چون بازی های ps1 با مموری کارتش به ps2 میخوره
منه بیچاره که تو کف ps1 موندم هنوزم که هنوزه 😥 سه تا ps1 پشت سر هم خریدم همشون در جا ترکیدن 😐 اخر بابام گفت ps2 بخر و یک ps2 خریدم و الان پنج ساله دارم 🙂 ولی نمیدونم چرا هرچه قدر با ps1 دوستم بازی میکردم نمیترکید ?:-) :-/
چه مقالهای…. واقعا فوق العاده بود. لذت بردم و کلی از خاطرات برام زنده شد. این کنسول واقعا در زمان خودش قدرتمند و خاطره انگیز بود. تولد پلی استیشن ۱ مبارک.
خدا قوت و خسته نباشید به اقای نجار پور عزیز به خاطر این مقاله ی عالی و زیبا.
به به جناب آقابابایی عزیز، تشکر بابت اینکه وقت گران بهاتون رو برای خواندن این مقاله صرف کردید، ممنون از شما
اردتمندم اقای نجارپور. به معنای واقعی لذت بردم از این مقاله. میشکرم به خاطر زنده کردن کلی خاطره.
یادش بخیر چه زود گذشت :inlove: :-*
اون زمان مهم خود بازی و لذت بردن بود . دیگه فریم و رزولوشن مهم نبود الان دعوا سر فریم ریت هست (نمیگم مهم نیست) یه بازی 900p رو ایکس باکس اجرا شده 1080p روی ps4 بعد میان دعوا میکن میگن رو ps4 بهتر میشه بازی کرد. اخه تو بازی انصافا تفاوت خاصی میشه دید.
عالی بود خسته نباشید
خاطرات ام زنده شد دلم برای syphon filter تنگه
مدال افتخار هی…
:-(( :-(( :-(( :-(( :-((
داداش syphon filter 2 سی دی دومش واسه تو هم صدا نداشت ؟
لامصب واسه من فقط صدای آهنگ میومد . حرف نمیزدن ! تو سی دی دوم
😀
یادش بخیر
زود بزرگ شدیم 😐 😥
دمت گرم واقعا مقاله ی حرفه ایی بود.
ps 1 و ۲ عالی بودن مخصوصا ۲.
یادشان به خیر و وجودشان ابدی باد
.
من که کل بازی ps1 و ps2 تو گوشیم تموم کردم حتما امتحان کنید خیلی کم حجمن 😀
.
ممنون بابت خبر :-(( :yes:
بازی های ps2 روون اجرا نمیشه دوست عزیز:)
اره من تو ۶۰ در صد بازی هایps2 مشکل تیک داشتم
روون نبودنش بخاطر شبیه ساز بودنشونه
یه برنامه هست به اسم پلی استیشن برای اندروید با پرداخت درون برنامه ای
اون روونه وقتی تستش کردم مشکل نداشت
و شامل بازی های ps1 ps2 و نیتندو و پی اس پی پورتابل و سگا میشه بازی هاش کمی گرونه اما خوبه 😀 :yes: :yes: