مصاحبه با مدیر عامل شرکت پتاگیمز | سازنده شبان و انقراض
زمان به سرعت می گذرد و به اتمام ساخت اولین بازی ایرانی در سبک Hidden Objects Adventure با اتمسفر آخرالزمانی نزدیک و نزدیک تر می شویم. عنوانی که توسط یکی از خلاق ترین شرکت های بازی سازی ما یعنی پویا توسعه آرتیمن یا پتاگیمز که تنها استودیو بازی سازی کاملا بین المللی ایرانی نیز هست، ساخته می شود. شرکتی که با ساخت بازی شبان، قدرت و خلاقیت اولیه خود را نشان داد.
dead august یا انقراض نام سازه ی جدید این گروه است که پیش از این هم جسته و گریخته در جریان ساختش بودید، عنوانی که گفته شده همه جوره از شبان بزرگ تر است. حال که به اتمام ساخت این بازی نزدیک می شویم، مصاحبه ای با کارگردان این بازی، ترتیب داده ایم تا شما را بیش از پیش با این عنوان آشنا کنیم.
لطفا خودتان را معرفی کنید؟
سید حسین مسبوق – ۲۷ سال سن – از ۱۹ سالگی بصورت غیر حرفه ای وارد گیم شدم و تقریبا از ۲۲ سالگی بصورت جدی فعالیتم رو آغاز کردم. من مدیرعامل شرکت petagame هستم و با آقای مسجدیان بصورت مشترک شرکت را تاسیس و شروع به کار کردیم.
از شرکت پتاگیمز برایمان بگویید.شروع کار این تیم چگونه بود؟
من به همراه آقای مسجدیان در شرکت های مختلف بازیسازی با هم همکاری داشتیم و همیشه راجب علاقه هامون برای ساخت بازی های دوبعدی و کوچک صحبت میکردیم. همیشه دوست داشتیم به جای ساخت بازی های بزرگ و پر دردسر بازی های با گیم پلی روانتر و سرگرم کننده تر بسازیم. تا اینکه بعد از ۴ سال کار کردن به عنوان همکار تصمیم گرفتیم فعالیت هامون را در یک شرکت جدید التاسیس ادامه بدیم. بعد از تاسیس شرکت راجب ایده های مختلف از ژانرهای مختلف گفتگو و مشورت کردیم و بعد از ساخت چند پروتوتایپ و نمونه اولیه تصمیم گرفتیم که یک بازی دوبعدی معمایی با محوریت بازار بین المللی بسازیم. قبل از ساخت بازی شبان یک نمونه پروتوتایپ برای شرکت بیگ فیش آمریکا ارسال کردیم که بعد از علاقه مندی آنها به همکاری و نشر تصمیم گرفتیم از ابتدا یک بازی بهتر رو شروع کنیم.
فروش بازی شبان چه در داخل و چه در خارج چطور بود؟ راضی بودید؟ امکان نداره در آینده نسخه دوم شبان را هم بسازید؟
متاسفانه فروش بازی شبان در ایران به مشکلات فراوانی خورد و تا این لحظه هنوز موفق به فروش cd های بازی شبان نشده ایم. فقط در نمایشکاه سوم بازی های رایانه ای در مصلا یه تعدادی برای علاقه مندان ارایه کردیم. متاسفانه بی پولی بنیاد ملی بازی های رایانه ای وعدم مدیریت صحیح آنها باعث شد یکی از بهترین بازی های ایرانی که در جشنواره دوم بازی های رایانه ای بیشترین جوایز رو به خودش اختصاص داده بود و بهترین بازی سال لقب گرفته بود تا این لحظه با بی مهری مواجه شود. در خارج کشور ما از فروش بازی شبان به عنوان اولین محصولمان که خداروشکر اولین بازی بین المللی ایران هم شد راضی بودیم. به علت تغییر روند کسب و کار تو حوزه بین الملل که به سمت بازی های free to play میرود فعلا قصد ادامه این سبک بازی رو نداریم و شاید در آینده با تغییر ساختارها و روند گیم پلی نسخه دوم آن را نیز بسازیم.
هدف و ایده اولیه برای ساخت انقرض بازی از کجا آمد؟
بعد از انتشار بازی شبان در بیگ فیش و بقیه سایت ها بازخوردهایی که از مشتریانمان گرفتیم به این نتیجه رسیدیم که باید یک بازی معمایی متفاوت تر و با هدف جلب رضایت مشتریان بسازیم. در آن زمان سریال walking dead بسیار در دنیا سر و صدا کرده بود و کلا همه جا صحبت از زامبی ها بود. از انیمیشن ها گرفته تا فیلم های سینمایی. برای همین تصمیم گرفتیم اولین بازی زامبی hidden object رو بسازیم.
اما بگویید داستان طوری نوشته شده که بازیباز امروزی را درگیر خود کند؟ با داستان پر جزئیات و جذابی همراه خواهیم بود؟
توی بازی رایانه ای برای روایت یک قصه جذاب به المان هایی مانند ویدیوهای زیاد بین بازی ودیالوگ های داخل بازی نیاز است که معمولا به علت پرهزینه بودن در بازی های کوچک و متوسط، با داستان های پر جزپیات مواجه نیستیم ولی در داستان ما سعی شده یکسری از ابهامات همیشه همراه بازیکن باشه تا بازیکن با انگیزه و شوق همیشه دنبال ادامه بازی باشه تا اسرار بیشتری براش فاش بشه. ما در بازی به محض اینکه جواب یکی از سوالات بازیکن را در داخل بازی براش مشخص میکنیم اونو با یه چالش جدید مواجه می کنیم.
از میان پرده های بازی بگویید.
تقریبا ۱۲ تا کات سین کار شده که سعی کردیم با کیفیت motion comic های روز تولید بشند و به روند جذابتر بودن بازی کمک کنند.
از گیم پلی بگویید.چند ساعت خواهد بود؟ از تنوع خاصی برخوردار است؟ معما ها منطقی و هوشمندانه طراحی شده اند؟
تا کنون ۶۰ معمای متفاوت در بازی برنامه نویسی شده اند که بعضی هاشون اقتباسی و بعضی ها هم بصورت انحصاری توسط خودمان طراحی شده اند که باعث شده بازیکن با تنوع بالایی از معماها مواجه شود. برای حل آنها یک سیستم کمکی و راهنما و یک قابلیت skip نیز گذاشته ایم.
گرافیک بازیتان واقعا خوب طراحی شده؛ اما برخی کاربران معتقد بودند در همگام اجرا بازی بهتر بود محیط متحرک باشد تا ایستاده؟!
به علت دوبعدی بودن بازی و محدودیت در اجرای انیمیشن های محیطی خیلی نمی توانستیم صحنه ها را پر تحرک نشان دهیم. البته بازی فعلی نسبت به اولین ویدویی که نمایش دادیم خیلی متحرک تر و پر جزییات تر شده است.
با چند محیط در این بازی سر و کار داریم؟
بازی دارای محیط های متنوعی شامل ی اتوبان بین راهی که مرحله نخست بازی نیز در آنجا اتفاق میافتد گرفته تا مراحل بعدی که محیط وسیع تر میشود و ما وارد یه شهر متروکه میشویم که بازیکن ازادی عملی زیادی دارد تا به نقاط مختلف آن رفته و کویست های بازی رو انجام دهد. ما در شهر مکان هایی مانند اداره پلیس زندان بیمارستان و کلیسا رو هم داریم.
انقراض را با چه انجینی ساخته اید؟با چه مشکلاتی در این زمینه همرا بودید؟
با انجین WME که همان انجین بازی شبان می باشد. خیلی از محدودیت ها رو سعی کردیم با برنامه نویسی و طراحی و گاهی اوقات حقه و کلک دور بزنیم. ولی خب باید قبول کنیم نسبت به انجین های جدیدی که در چهار سال گذشته بسیار گل کرده اند عقب تر می باشد. این بازی آخرین بازی ما با این انجین می باشد.
از متریال های آماده برای ساخت این بازی استفاده کرده اید؟
نه همه چیز رو خودمون طراحی کردیم . فقط در زمینه sfx سعی کردیم از کتابخانه های آماده استفاده کنیم.
بازی برای چه پلتفرم هایی منتشر خواهد شد؟
برای ویندوز و مک و در صورت موفقیت و استقبال بازار سریعا بر روی دستگاه های قابل حمل پورت خواهد شد.
موانع اصلی بازی سازی ایران را چه می دانید؟به آینده می توان امیدوار بود؟
یکی از موانع اصلی ساخت بازی در ایران، نبود یک سازوکار مشخص برای نشر و تبلیغات می باشد و یک رقابت ناعادلانه نیز با بازی های خوب خارجی که با کمترین هزینه بدست بازیکنان میرسه هم باید بهش اضافه کرد. ولی امید بازیسازان ایران امروز اینه که بتونند تو بازیهای casual با خارجیا رقابت کنن و با فروش بازیهاشون در خارج از مرزها امرار معاش کنند.
از وضعیت نشر در ایران گویا رضایت ندارید!
متاسفانه تا نوبت به نشر شبان رسید بحث گرونی هزینه تولید سی دی و پخش آن و بی پولی بنیاد بوجود آمد در ضمن ناشران به دلیل سود خوبی که از فروش بازیهای دزدی نصیبشان میشه علاقه ای به پخش بازی های ایرانی نداشتند. ولی با این وجود بی خیالی بنیاد به عنوان حمایت کننده بازی هم از عوامل اصلی بود. اصولن بنیاد دنبال کارهای ریشه ای و درآمدزایی نیست و بیشتر دنبال هیایو و تبلیغات است.
بازی به چند زبان طراحی و صداگذاری می شود؟ اکنون نسخه انگلیسی را میسازید یا فارسی؟
درحال حاضر نسخه انگلیسی ساخته میشود و بلافاصله نسخه فارسی آنرا در اختیار حامی داخلی میگذاریم و بعد از آن دیگه تصمیم ناشر خارجی است که بازی به چه زبان هایی منتشر شود.
اکنون ساخت بازی در چه وضعیتی است؟ تاریخ احتمالی و نحوه انتشار در چگونه خواهد بود؟
یه صحبت هایی با BigFish و GameHouse شده و احتمالا در اروپا و آمریکا و کانادا بازی توسط همین ناشران منتشر شود. میزان پیشرفت بازی حدود ۹۰ درصد میباشد و به امید خدا تا پایان تابستان تمام میشود.
سخنی با کاربران گیمفا ندارید؟
ما معمولا علایق و نظرات آنها را دنبال می کنیم ولی واقعا بدانند ساخت بازی با توجه به نیازها و علاپق آنها کاری بس دشوار می باشد که احتیاج به تجربه و نفرات بالا و مدیریت حرفه ای و بودجه دارد که با توجه به شرایط فعلی امکان پذیر نیست و دوست داریم اونها این موضوع رو درک کنند و اگر گاها میبینند که بازی کوچک مناسبی ساخته میشود از آن حمایت کنند.
اگر با داستان بازی آشنایی ندارید کلیک کنید
پر بحثترینها
- ۱۰ بازی ویدیویی با گیمپلی عالی و داستان ضعیف
- ویدیو: Marvel’s Spider-Man 2 در حالت Fidelity ویژه PS5 Pro با نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- سونی از ۲۰۲۵ به بعد سالانه بازیهای انحصاری تکنفره بزرگی را برای PS5 عرضه خواهد کرد
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
- کار ساخت STALKER 2: Heart of Chornobyl به پایان رسید
- ۱۴ دقیقه از گیمپلی Indiana Jones and the Great Circle را مشاهده کنید
- گزارش: ایکس باکس درحال آمادهسازی پیشنمایشهای South of Midnight است
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- مدیرعامل Take-Two نگران عملکرد GTA 6 روی Xbox Series S نیست
نظرات
من نمی دونم این موج بازیسازی از کجا اومده استودیو های داخل کشور از کل استوید های اروپا فکر کنم بیشتره
۱-استودیو های ما بیشتر نیست
2-از هر جا اومده باعث خوشحالیه و افتخار
لازم نیست یک استودیو برای بازیسازی درست کنیم مهم ایده ی کاره و باید بدونیم صنعت ما تنها درش بازیسازی مستقل هستش و بازیسازان مستقل ایده براشون مهمه برای همینه که بازی مثل paper please ساخته می شه و به موفقیت می رسه
کاری به این حرفا ندارم.
فقط میگم حق استودیو پتاگیمز که اولین سازه اش شبان هست این نیست که شما تو پست مربوط بهش بیای اینطوری استودیو های ما رو بی ارزش و تو خالی بدونید
از پتاگمیز چقدر اطاع دارید؟از افتخارات که شبان آورده چی؟
منتقد اصلی این سبک تو جهان به شبان نمره عالی داده بعدا خودمون میایم سازندشو با یه همچین جمله ای تحقیر میکنم.
من از اتفاقات خوبی که برای شبان افتاده اطلاع دارم ولی من اصلا روی سخنم با این استودیو نیست بلکه با کل صنعت گیم ایرانه به نظر من این استودیو راه بهتری رو نسبت به استودیو های دیگه گرفته و کمتر به ساخت عناوین گرفته که رقیبش با عناوین AAA خارجی هم سبکه اگر به عمق حرف های من دقت کرده باشین من از کار این استودیو تمجید می کنم چون بدنبال ساخت یک بازی ماورائی نیست و منطقی فکر می کنه اینجور بازی روی شبکه هایی مثل STEAM خیلی خوب جواب می دن از طرفی عنوان paper please تنها توسط یک نفر خلق شده ولی خیلی زود جهانی شده پس ما برای ساخت یک بازی عالی نیازی به یک انجین و سرمایه میلیونی نداریم بلکه به یک ذهن خلاق نیاز داریم ۲- استودیو های داخل کشور بدشت زیاده اما کیفیت کار بشدن کمه چرا ما باید این همه استودیو داشته باشیم در حالی که می تونیم همه افراد نخبه رو در یک استودیو جمع کنیم ۳-ما اصلا صنعت بازی در ایران نداریم که بهش افتخار کنیم
خب عزیز من،دوست گرامی، مطلب مطلب پتاگیمز هست.شما چطور روی صحبتت با این استودیو نیست؟ جالبه.شما تو این مطلب یه نظر میدید، اما روی نظرتون به همه صنعت گیم هست الا استودیو پتاگمز که مطلب اونه
در باره مورد دوم هم هر کس سلیقه و نظری داره.نظر و سلیقه شما هم کاملا محترمه. ولی به نظر من همین طوری که داریم جلو میریم بهتره تا اینکه یه استودیو گنده بزنیم. اینطوری اینده بهتری داره.یه دلیل دیگشم اینه که ما یه کشوری مثه کویت نیستیم که، ایرانیم، ۳۰-۴۰ تا استان بزرگ.استودیو های ما همش توی شهر نیستن که ادقام کنیم.
اینکه یه استودیو ۱۰۰ نفری بزنیم و همین حالا یه عنوان خفن بزنیم بیشتر شبیه یه رویا هست، هیچ کشوری این راه رو پیش نگرفته که ما بگیریم.همین طوری که داریم میریم، الان ۶-۷ تا استودیو واقعا خوب بازی سازی داریم که توی سبک های مختلف بازی میسازن و پیشرفت خوبی هم داشتن
به هر حال این تاپیک درباره ی صنعت بازی سازی ایرانه و این استودیو هم تو ایران فعالیت می کنه و تنها آینده ی ما در صنعت گیم روی آوردن به بازیسازی مستقله تعداد استودیو ها هم با اینکه صنعتی در ایران وجود نداره خیلی زیاده و بیشتر مشتاقان بازیسازی این کارو می کنن
این مطلب درباره یه بازی بین المللیه.فقط همین
۲ بعدی خوشم نمیاد کلا در خرید بازی ایرانی زیاد علاقه نشون نمیدم و فقط شبگرد و ارتش های فرا زمینی رو میخرم یادمه یک بار تعریف زیادی از قتل در کوچه های طهران شنیدم رفتم خریدم بازیو پشیمون شدم واقعا مذخرف بود یا میر مهنا !بازی ایرانی فعلا دوتاشون خوبن :silly: :silly:
عالی و مایه افتخار … امیدوارم بازیسازان ایرانی بتونن روز به روز پیشرفت کنن و بازیهای بهتر و بشتری عرضه کنن … البته همه اینا بدون حمایت ما جامعه گیمرها بی فایده است … من خودم بسته طلایی شبگردو پیش خرید کردم تا شاید بتونم کمکی در این زمینه باشم … :heh: :yes:
:yes:
چی بگم والا خدارو شکر 😎 :heh:
فکر کنم بازی خوبی بشه
سلام.یکی از مشکلات ما اینه که از بازی های ایرانی کمتر حمایت می کنیم یا هم بنیاد بازی ها ملی عوض اینکه از شبگرد حمایت کنه کمی هم به دردسر می اندازه
به امید پیشرفت ایران در بازی ها ویدیویی.
این همه پول به یه عده فوتبالیست بی شعور میدن که تو جام جهانی ابرومونو ببرن بعد ………………………………………………………. .
کار ما هم شده حمایت :reallypissed:
جک نگو بابا کجا به فوتبالیستا اینقدر پول میدن فوقش ۱ میلیارد عوض بهترین گل زن جهان ۸۰ میلیون دلار یعنی ۲۴۰ میلیارد میگیره 😕 😕
مرتضی :yes: :yes: :yes:
بیچاره فوتبالیست ها این بنیاد داره حقشونو میخوره :reallyangry:
دوست عزیر به کل بازی شبگرد فک میکنی چقدر کمک مالی کردن یا به ارتش های فرازمینی چطور همون یه ملیاردی رو که میگی به یه بازی ایرانی خرج میکردن الان ده برابرشو میگرفتن 😥
به خدا اون پولو به والیبال یا فوتسال الان قهرمان جهان بودیم :reallypissed:
مستند بازی جنون سیاه رو دیدی طرف ماشینشو فروخته که بازی کمبود مالی پیدا نکنه نه که مثل فوتبالیست ها با ماشین بالای ۱۰۰بیاد سر تمرین بعد داد بیداد راه بندازه که پولمونو نمی دن :reallyangry:
…. 😥
فکر میکنی با ۱میلیارد میشه بازی ساخت شاید در حد پایین تر از ps1 الان بازی پیشرفت کرده خرجش از فیلم هم بالا تره همین gta v 240 میلیون دلار خرج داشته یعنی به پلول ما ۷۲۰ میلیارد حالا ۱ میلیارد کجا ۷۲۰ میلیارد کجا
یا همین tlou 90میلیارد تومان خرج داشته
پس بهتره با بازیکنا مقایسه نکنین اگر هم مشکل مالی هست بخاطر خر تو خر بودن م…..ته
به بحث فوتبال گیم کاری ندارم.خیلی بحث مسخره ایه.چون خیلی به هم ربط ندارند این دو
اما به جمله اولتون کار دارم: “فکر میکنی با ۱میلیارد میشه بازی ساخت”
چرا نمیشه؟ارتش های فرازمینی و شبگرد و پروانه هر کودوم با کمتر از یک میلیارد ساخته شدن.نمیگم عالی عالی هستن.ولی از سطح ps1 خیلی بالاترن
خارجی ها خودشون بازیسازند اگر میفهمیدند با مبلغ اندک میشود بازی ساخت خودشون جلوتر از مااین کارو میکردند
نمیگم با ۱ میلیارد میشه بازی AAA ساخت، میگم میشه بازی قابل قبول ساخت
بیخیال.از بحث پست خرج شدیم.دیگه ادامه ندیم بهتره
این نظر اخرمه شما میگید پایین تر از aa تمام بازی ها رو به aa شدن هستند اگر ما از همین الان به پایین تر فکر کنیم هیچی نمیشیم :dazed: :dazed:
پس شبگرد وارتش ها چیه گل پسر سال ۹۲ تا اونجایی که میدونم بوجه ی گیم ۰بود میفهمی ص ف ر.غیر از اون من مشکلم فقط با فوتبال نیست با خیلی از چیز هاست که اینجا جای گفتنش نیست 😉
به امید بهتر شدن صنعت گیم ایران .
امیدوارم پیشرفت کنیم اقای سعیدی شما بازیساز هستین ?:-)
خیر 🙂
امید وارم که ایران صنعت بازی سازیش بهتر بشهواین صنعت بشه مایه افتخار
بشهواین=بشه و این
ares خودت داری میگی بهترین گلزن 😐 😐
بابا ملت خودشونو کشتن میگن چقد به اینا پول میدن در حالی که بازیکن اشغال اونا ۵میلیون دلار یعنی ۱۵میلیارد میگیره
به امید پیشرفت صنعت گیم در ایران..به امید این که یک بازی ایرانی Goty سال رو ببره..یعنی واقعا میشه؟؟ :-(( ممنونم اقای سعیدی :yes:
به امید پیشرفت ما در بازی سازی :yes:
من الان بخام بازیساز بشم باید چه کار کنم ?:-) ?:-) ?:-)
تو هر بخش یه تیم بازی سازی که بخاید برید باید دانشش رو کسب کنید.انستیتو ملی بازی سازی هست، یا میتنید به این کلاس ها برید یا خودتون مطالعه کنید و تجربه کسب کنید تا یاد بگیرید (تحصیلات دانشگاهی تو زمینه کامپیوتر هم موثر هست).بعدش راحت میتونید تو یکی از تیم های بازی سازی وارد بشید.
حتما فقط تو تهرانند :-(( :-((
دوستان اینقدر ساده از کنار این بازی ها نگذرید واقعا کارشون عالیه !!!! :-))
فرآینده ساخت بازی توی ایران خیلی سختر از اون چیزیه که فکر می کنید !! :-((
کمبود اعضا و امکانات گرفته تااااا مشکلات دیگه از قبیل مجوز و انتشار بازی !!!
بچه ها یه سوال یه تریلر از بازی که دارم می سازم تو سایت بگذارم یا نه !!!!!!!!! 😐
دمت گرم.با جمله اولت خیلی حال کردم:).منم همینو میگم دیگه.واقعا dead august بازی خیلی خوب و استانداردیه.اما حالا که اینو نمیفهمیم.مثه شبان.بهش اهمیت نمیدیم تا منتشر بشه و یه سایت خارجی که تعریفشو بکنه همه تازه میان یگن عجب بازی خفنیه.حالا ببینید کی گفتم
تریلرو بذار ببینیم چیکار کردی:)
کلا از بازی های ایرانی باید حمایت کرد البته بعضی از پروژه هارو درسته کم کاری میکنن
ولی بازی هایی مثل این بازی و شبگرد و ارتش های فرازمینی و جنون سیاه بازی هایی هستن که روشون واقعا کار شده !!
مثلا همین شبگرد پنج شنبه جمعه ها هم تا دیر وقت اعضاش سر کار بودن
این طور بازی ها وقتی توی خود کشور حمایت نمیشه خوب تمام خستگی کار میمونه که دوباره کلی دردسر باید بکشن بازیو برای فروش توی خارج از کشور آماده کنن !!!!
سعی میکنم تا اواخر مرداد یه تریلری چیزی بگذارم البته برای فروش بازی از اوایل شهریور شروع به مذاکره با بنیاد می کنیم که اگه بشه نهایت آبان بازی توی بازاره !!
البته داریم روی یه پروژه تری دی هم کار میکنیم که شدید به اعضای بیشتر احتیاج داریم :pain:
کلا از بازی های ایرانی باید حمایت کرد البته بعضی از پروژه هارو درسته کم کاری میکنن
ولی بازی هایی مثل این بازی و شبگرد و ارتش های فرازمینی و جنون سیاه بازی هایی هستن که روشون واقعا کار شده !!
مثلا همین شبگرد پنج شنبه جمعه ها هم تا دیر وقت اعضاش سر کار بودن
این طور بازی ها وقتی توی خود کشور حمایت نمیشه خوب تمام خستگی کار میمونه که دوباره کلی دردسر باید بکشن بازیو برای فروش توی خارج از کشور آماده کنن !!!!
سعی میکنم تا اواخر مرداد یه تریلری چیزی بگذارم البته برای فروش بازی از اوایل شهریور شروع به مذاکره با بنیاد می کنیم که اگه بشه نهایت آبان بازی توی بازاره !!
البته داریم روی یه پروژه تری دی هم کار میکنیم که شدید به اعضای بیشتر احتیاج داریم 🙁
آقای سعیدی از اون راه هایی که برای بازی ساز شدن پیشنهاد کردید کودومشون با توجع به زمان و هزینه ای که میزاریم بهتره؟ ?:-) ?:-)
“تحصیلات دانشگاهی”
از این راه نمیشه یه بازی ساز کامل شد 🙁 :-(( 😥
ممنون میشم اگه پاسخ منو بدید :-*
راستش منم خیلی تو این زمینه استاد نیستم.اما چون بازیسازای دیگه رو دیدم میگم
اکثرشون اینطوری بودن: تحصیلات دانشگاهیشون مثلا گرافیک یا نرم افزار و این چیزای مرتبط بوده و از دوران نوجونی و جوونی هم خودشون در مورد بازی سازی مطالعه میکردن و با انجین ها ور میرفتن و تجربه کسب میکردن تا اینکه الان بازی ساز شدن.
راه شسته و رفته اش هم کلاس های آموزشیه بنیاد که دبیران خوبی داره (از این کلاس ها من فقط همینو میدونم)
سلام دوست عزیز اگه واقعا علاقه دارید که بازی ساز باشید !! 🙂
اگه مایلید به بنده خبر بدید چون تیم ما شدیدا به چند عضو جدید احتیاج داره تا گروه رو گسترش بده 😀
اکر هم چیزی نمیدانید مشکل بزرگی نیست توی هر زمینه ای که بخوایید هم آموزش های اینترنتی هست هم بچه های گروه ! :laugh:
آره علاقه دارم :inlove:
خب چیکار کنم 😀
شما سایت دارید 😀 می خوایید یه سایت براتون بزنم 😀 :laugh: :chic:
حالا چرا اینقدر عجله !! :laugh:
اول از همه مهمه که توی کدوم بخش علاقه دارید !
این که معلوم شد بریم سراغ بقیه چیز ها
نه ما سایت نداریم ولی یه گروه مستقلیم که اگه کارامونو ببینید فکر نکنم بدتون بیاد !!
اگر هم دوست دارید سن و محل زندگیتونو بگید
من به برنامه نویسی شدیدا علاقه مندم و قم ( 🙁 ) میشینم و ۱۶ سالمه؟
گروه شما کجاست؟
احمد سعیدی راست میگه حداقل بیا تو پیام شخصی بگو
خب پیام بده دیگه :-))
اقا ایمیل بدید به هم دیگه.اینجا جاش نیس :d
:yes:
نصف همین رو هم ساختن به قرعان سخته،چرا یه چیز میپرونید در حالی که توی Game maker هم می مونید تو گِل برا کار کردن باهاش ، اگه بودجه کافی باشه طی چند سال از سرتاسر ایران حداقل یه تیم منتخب جمع میشه که با تجربه کسب کردن و استخدام چن تا کله گنده خارجی برا اشتراک تجربیات میترکونن
ولی کو پول و سرمایه گذار ؟
یه مشت … نشستن روی صندلی ریاست که حتی کامپیوترشون رو هم با نگه داشتن شصت پاشون خاموش میکنن…
عزیز کارت درسته :yes:
عالی
فقط همینو میشه گفت
یه بازی کاملا خلاقانه و زیبا
امیدوارم تیم سازندش موفق شه :yes: :yes:
تازه اون زامبیه که تو عکس هست خیلی ترسناکه
:yes: :yes:
آقا احمد به بازی هایی که توش زامبی هست مجوز میدن ?:-)
اره فک کنم
الان یکی از بزرگ ترین از مشکلات بازی سازان اجرایی نشدن قانون کپی رایت است…بگذریم واقعا یه بازی ایرانی که ۵۰۰۰ پولش باشه و یه بازی گنده مثل جی تی ای هم مثلا ۵۰۰۰ تومن باشه شما کدوم رو میخرید?نه واقعا کدوم رو میخرید?حوب معلومه این که سوال کردن نداره….اگر بازی ها ارجینال فروخته شوند هرکسی به اندازه بودجه بازی دلخواهش رو میخرد.قیمت بازی های ایرانی هم میرفت بالا( مثلا ۱۵۰۰۰ تومن) هم فروششون بیشتر میشد( یعنی تعداد فروش میرفت بالا ) و واقعا دیگه دزدی بازی ها انجام نمیشد.همین…………………………اما اگه از همه ی این مسائل بگذریم کلا کشور خودمون در مقطع رایانه و کارهای دیجیتال ضعیفه و علت اصلی نبودن نظارت کنندست و ریاست کنندگی کسانی که بلد نیستند حتی کامپیوتر رو روشن کنند.
یه قسمتی رو اضافه کنم—اگه قانون کپی رایت اجرا میشد واقعا بودجه بازی ازآن بالا میرفت و با دیدن اینکه مردم به بازی هاشون علاقه پیدا کردن یا احترام گذاشتن به ساختن بازی اشتیاق بیشتری پیدا میگردند و صنعت گیم ایران پیشرفت میکند. ….به امید روزی که کل مشکلات ایران حل شود
Mafia. fannn :yes: :yes:
انشاءالله بازی سازی در ایران پیشرفت کنه 🙂
ممنون بابت مصاحبه آقای سعیدی
بازیِ جالبی به نظر میاد
انشالله این بازی عرضه شد به احتمال زیاد میخرمش
در ضمن ممنون بابت مصاحبه آقای سعیدی ، خسته نباشی 🙂
چون فقط ی بار نصبه نمیخرم
جزئ استودیویی هایی هست که آینده ی بسیار خوبی دارد.انشاالله موفق باشند در کار های بعدیشون :yes: