نقاشی خشونت|تاریخچه بازی Battlefield - گیمفا
نقاشی خشونت|تاریخچه بازی Battlefield - گیمفا
نقاشی خشونت|تاریخچه بازی Battlefield - گیمفا
نقاشی خشونت|تاریخچه بازی Battlefield - گیمفا

نقاشی خشونت|تاریخچه بازی Battlefield

فرشید عبداله پور
۱۷:۵۲ ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
نقاشی خشونت|تاریخچه بازی Battlefield - گیمفا

قصدمان حمله به یک پناهگاه زیرزمینی دشمن بود. من و مایکل و آلفرد هر سه آماده این حرکت بودیم. مهمات چک شد. نفس عمیقی کشیدیم. آلفرد بمب چسبان را به در نصب کرد و همه به گوشه دیوار تکیه دادیم تا بمب کار خودش را بکند و ما وارد عمل شویم. قرار بود بلافاصله بعد از انفجار در, من نارنجک دودزا را به داخل بیاندازم و مایکل نیز بلافاصله حمله را آغاز کند. من و مایکل نگاهمان در هم قفل شده بود. خیلی به یکدیگر نزدیک بودیم. مثل دو تا برادر. دلم رضا نمیداد که او اول وارد حفره شود. اما بمب, فرصت فکر کردن و تغییر تصمیم را به ما نداد. درب منفجر شد! من بلافاصله نارنجک را به داخل انداختم. دودی حجیم فضا را گرفته بود. صدای سرفه سربازان آلمانی به گوشهای ما میرسید. باز نگاه من در نگاه مایک به خواب رفت. آلفرد فریاد زد, برو مایکی برو… مایک به سرعت به سمت حفره حرکت کرد. شروع به تیراندازی کرد. بعد او نوبت به آلفرد رسید و او نیز وارد حفره شد. صدای داد و فریاد بلندی به آسمان رفت! صدای تیرها,شکستن میز,برخورد پوکه ها به زمین و ناله سربازان! من هنوز جرات نکرده بودم وارد حفره شوم. چند دقیقه ای گذشت. کم کم دود غلیظ داشت محو میشد. صداها قطع شده بود و سکوتی عجیب فضا را پر کرده بود. من به سمت درب راه افتادم. پس از ورود به حفره بلافاصله با پیکر آلفرد روبه رو شدم که خونین بود. سربازان دشمن یکی یکی به اینور و آنور افتاده بودند و جان باخته بودند. من در حالیکه خیلی محتاطانه حرکت میکردم, به دنبال مایکل میگشتم. اتاقها تو در تو بود و جا برای گشتن زیاد داشتم. هنوز میترسیدم کسی از آلمانیها زنده باشد. برای همین صدایی از خودم تولید نمیکردم و مایک را صدا نمیزدم! به دری رسیدم! روی در جای یک دست خونی بود. وارد که شدم سمت چپ را که نگاه کردم با پیکر مایک رو به رو شدم. بغض گلویم را فشرد. دیگر ترس برایم معنی نداشت. به سرعت او را بغل کردم و نبضش را بررسی کردم. نمیزد! او مرده بود. چیزیکه هنوز که هنوزه مانند سوهان روحم است و وجود مرا میخورد چیزی بود که در دست چپ او مانده بود. یک برگه! وقتی آن را باز کردم عکسی به زمین افتاد! اما توجه من به برگه بود. گفتم شاید وصیت نامه او باشد! روی برگه نوشته شده بود, جیمی مرا به خاطر تمام سیگارهایی که از جیبت کش میرفتم ببخش!! دوست دار تو مایکل! اشک امانم را بریده بود. خم شدم و عکس را برداشتم و دیدم تصویری است که مایکل از زمان ورودمان به ارتش با خود داشته است. من و او در لباس ارتش! و از آن زمان بود که من هیچگاه خودم را برای ترس از وارد نشدن به آن حفره نمیبخشم, هیچوقت…

battle 12

کم نبوده اند عناوینی که در سبک اکشن اول شخص عرض اندام کرده اند. کم هم نبوده اند عناوینی که در این سبک موفق نبوده اند و شکست تجاری خورده اند! این سبک از بازی دامنه وسیعی از عناوین مختلف را بر خود دیده است. چیزی که باعث موفقیت یک عنوان در این سبک پر طرفدار خواهد شد بدون قطع نوآوری, رعایت درست استانداردها,جذابیت,طرح داستانی خوب,حرکت به سوی سینمایی شدن صحنه ها و درگیریها و روند کلی گیم پلی,موسیقی حماسی,احساسی و درگیر کننده,استفاده از المانهای جذاب مانند استفاده از تسلیحات متنوع و زیاد, مراحل جذاب,مختلف و متنوع,گرافیکی به روز و با جزئیات همراه با هوش مصنوعی خوب و سطح بالا و البته افکت های دیدنی و… است. یکی از همین عناوین که از دیرباز گیمرها با آن آشنایی دارند, عنوان میدان نبرد است! عنوان میدان نبرد یکی از عناوین حائز اهمیت و یکی از موارد سرمایه ای مهم در دفاتر مالی شرکت بزرگ EA محسوب میشود! تیم سازنده این عنوان تیمی کاربلد و البته خلاق هستند. آنها چندین بار دست به بازسازی و تولید انجین جدید و کاراتر زده اند. خلق صحنه های سینمایی و بعضا داستان خوب و روابطی احساسی مانند آنچه را که در Bad Company دیدیم را به خوبی شگرد دارند! اما نکته ای که در این بین وجود دارد, شرایط برای اینگونه بازیها در بازار فروش بسیار متفاوت است. به خصوص برای عنوانی چون میدان نبرد! زیرا این بازی رقیب دیرینه و قدرتمندی چون ندای وظیفه را در کنار خود میبیند. برای همین اگر خواهان فروش بالا, برتری در نزد مجلات و سایتها و جلب نظر منتقدین و جمع آوری مخاطبین بیشتری باشد, باید دست به خلاقیت بیشتر, ریسک بالاتر و نوآوری بهتری بزنند. این عنوان زیر نظر ناشر بزرگ یعنی Ea Games قرار داشت و البته دارد. در ابتدا شرکت Refractor Games سازنده این بازی بود که آن اوایل یعنی سال ۱۹۹۹ برای اولین بار پا به میدان رقابت نهاد و برای Pc منتشر شد! موتور بازی Refractor Engine نام داشت. اتفاقی که برای شرکت سازنده بازی افتاد این بود که آنها با تیم دیگری ترکیب شدند و تیم سازنده قویتر و کاملتری با نام Dice را تشکیل دادند که منبعد تیم Dice بود که سازنده تمامی نسخه های بازی با کمک بعضا برخی تیم های دیگر شد. این اتفاق مابین سالهای  ۲۰۰۰تا ۲۰۰۱ افتاد! از نکات قوت این بازی به طور عمده میتوان به بخش مولتی پلیر بسیار قدرتمند و همینطور وسعت نقشه زیاد و وجود وسایل نقلیه متنوع و استفاده از آنها اشاره کرد. نقطه قوت گرافیک بالا و افکت های ذرات و نورپردازی و سیستم تخریب پذیری خوب, مواردی هست که چند سالی است بدجوری تیم دایس روی آن تمرکز کرده است. برآورد فروش بازی تا سال ۲۰۰۸ چیزی حدود ۱۷ میلیون نسخه بوده است که تقریبا ۶ برابر سود را عاید شرکت ناشر کرد! بازی نمرات قابل قبولی را تا سال ۲۰۰۸ بر خود میدید که عنوانی نه چندان درخور و البته عجیب منتشر شد و امتیازات ضعیفی را روی پیشانیش زد! پس از آن دوباره میدان نبرد به دوران اوجش بازگشت و…

خوب بهتر است برای ادامه دادن بحثمان به سراغ عناوین مختلف بازی برویم و تک به تک به طور مختصر آنها را معرفی کنیم و برسیم به سال ۲۰۰۸ و اینکه چه شد! پس با ما همراه باشید.

battle 11

Battlefield Codename Eagle 2000

Refraction Games

عنوان اول بازی همانطور که عرض کردیم زیر نظر شرکت Refractor Games و با موتور  Refractor Engine ساخته شد. نام بازی Codename Eagle بود که بعدها پیشوند میدان نبرد را این سری بازی بر خود دید! بازی در سال ۱۹۹۹ منتشر شد و توانست امتیازات نسبتا خوبی را دریافت کند. بازی را شرکت Take two منتشر کرد! محوریت بازی در مورد حمله روسیه به اروپا و جنگ جهانی اول بود. نسخه آمریکایی بازی سال ۲۰۰۰ باز هم توسط Take Two به انتشار درآمد و اینبار شرکتی دیگر سازنده بازی بود ولی Refractor به عنوان ناظر و مشاور کنار تیم بود!

battle 03

Battlefield 1942 2002

Digital Illusions Ea

Metacritic 89 For Pc

نسخه بعدی بازی اینبار در مورد جنگ جهانی دوم و اتفاقات آن در سال ۱۹۴۲ تولید شد و نام Battlefield 1942 را بر خود گرفت. موتور بازی همان موتور قسمت قبلی بازی بود و بازی در سال ۲۰۰۲ بر روی Pc منتشر شد.  هنوز Ea تصمیمی برای نسخه های کنسولی نگرفته بود! بازی دو بسته الحاقی با نامهای “جاده ای بسوی رم” و همینطور “سلاح های مخفی از جنگ جهانی دوم” را نیز بر خود دید که عناوین خوبی نیز بودند. سازنده بازی اینبار تیم Dice شده بود.

battle 06

Battlefield Vietnam 2004

Digital Illusions Ea

Metacritic 84 For Pc

نسخه دیگری با نام Battlefield Vietnam در سال ۲۰۰۴ به انتشار درآمد. موتور بازی کمی تغییرات را برخود دیده بود و بازی از گیم پلی نسبتا بهتری بهره میبرد. بازی حوالی اتفاقات جنگ بین آمریکا و ویتنام بود. اینبار نیز بایستی با حملات مکرر پرچم کشور مقابل را بدست می آوردیم. بازی باز برای Pc به انتشار درآمد و روایتگر یک واقعیت جنگی تلخ بود! بازی نسخه بازسازی شده ای با نام Reduxe را نیز به همراه داشت که سلاح ها, نقشه ها و وسایل نقلیه جدیدی را با خود داشت.

battle 02

Battlefield 2 2005

Ea Dice

Metacritic 91 For Pc

اما قویترین سال عرض اندام میدان نبرد را باید به جهت واکنشهای نقدی و نمره ای سال ۲۰۰۵ بدانیم. این سال عنوان Battlefield 2 به انتشار درآمد! بازی فروش بسیار خوبی را بدست آورد. نمرات و نقدهای خوبی را نصیب خود کرد! بسته الحاقی بازی با نام نیروی ویژه به بازار آمد و سپس دو بسته کمکی و تقویتی با نامهای “خشم زرهی” و “نیروهای اروپایی” نیز منتشر شد. بازی یک اتفاق بسیار خوب برای دنیای این بازی بود, زیرا این میانگین نمرات دیگر برای این سری بازی اتفاق نیافتاده است! این عنوان جنگ مدرنی را پیش گرفته بود. درگیری مابین آمریکا و کشور چین. سازنده بازی کماکان همان Dice بود.

battle 09

Battlefield 2 Modern Combat 2005

Digital Illusions Ea

Metacritic 80 For Ps2

عنوان بعدی بازی عنوانی بود که برای کنسولها در سال ۲۰۰۵ منتشر شد با نام Battlefield 2 Modern Combat. این بازی بخش تکنفره بهتری داشت و البته بخش محدودتری در قسمت مولتی پلیر! محوریت بازی جنگ مابین ناتو و جمهوری خلق چین بود.

battle 04

Battlefield 2142 2006

Ea Dice

Metacritic 80 For Pc

عنوان دیگری از این سری بازی با نام Battlefield 2142 در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. بازی گرافیکی مشابه بازی میدان نبرد ۲ را داشت و البته در برخی قسمتها مانند نورپردازی و کیفیت برخی بافتها بهتر عمل کرده بود. محوریت کلی بازی, عصر یخبندان در قرن ۲۲ بود!! جنگ بین دو کشتی هوایی بین متحدان اروپایی و آسیایی بود که البته بایستی در بخش مولتی پلیر آن را تجربه میکردید! بسته کمکی با نام “نبرد شمالیها” نیز که شامل نقشه ها و سلاح ها و وسایل نقلیه جدیدتر بود به بازی اضافه شد. میانگین نمرات بازی ۸۰ شد و تقریبا از اقبال عمومی خوبی نیز برخوردار شد!

battle 07

Battlefield Bad Company 2008

Ea Dice

Metacritic 84 For Ps3

بازی از دو بعد داستانی و گرافیکی وارد فاز جدیدی شد! به سال ۲۰۰۸ وارد شدیم. عنوانی با نام Battlefield Bad Company وارد بازار شد. جنگ مابین روسیه و آمریکا(خنثی کردن نقشه های روسیه) موتور جدید بازی یعنی Frostbite به تازگی در همین نسخه رونمایی شد. سیستم تخریب پذیری خوب از نکات جالب بازی بود. بازی دارای ابعاد احساسی و روابط شخصیتی و عمقی مابین سربازان شده بود. نسخه Pc بازی مورد نظر شرکت Ea واقع نشد و بازی برای نسخه های X360 و Ps3 منتشر شد. نمرات بازی قابل قبول بود.

battle 10

Battlefield Heroes 2008

Ea Dice

Metacritic 69 For Pc

۲۰۰۹ بود که عنوان کارتونی با نام Heroes برای Pc منتشر شد که به هیچ عنوان قابل قبول برای منتقدین نبود. شما میتوانستید چهره و لباس کاراکترها را تغییر دهید! این بازی دانلودی بود. این نسخه کاری از دو شرکت Dice و Easy Studios بود که با موتور پیشرفته تر Refractor 2 ساخته شده بود ولی این بازی با میانگین امتیازات ۶۹ تمام اتفاقات خوب گذشته را زیر سوال برد!

battle 05

Battlefield 1943 2009

Dice Stochholm  Ea

Metacritic 84 For Ps3

به سال ۲۰۰۹ رفتیم و عنوانی که مولتی نیز بود, نبرد بین آمریکا و ژاپن را در اقیانوس آرام به تصویر کشید, منتشر شد. نام این بازی Battlefield 1943 بود, ابتدا سخن از نسخه Pc به میان آمد ولی بعدها کنسل شد و تنها برای کنسولهای آن نسل منتشر شد. شما از بین نیروهای آمریکایی و یا ژاپنی قادر به انتخاب نفر بودید و تا ۲۴ نفر نیز میتوانستید با یکدیگر به نبرد بپردازید! این عنوان نیز موتور Frostbite را با خود داشت و دارای سیستمی تخریب پذیر مانند عنوان Bad Company بود! نکته جالبتر اینجا بود که این نسخه مانند همان Bad Company میانگین نمراتش ۸۴ شد!

battle 01

Battlefield Bad Company 2

Ea Dice

Metacritic 88 For X360 & Ps3

سال ۲۰۱۰ یکی از سالهای خوب این سری بازی بود. عنوان Battlefield Bad Company 2 که ادامه ای برای عنوان نسخه اول بود عرض اندام کرد. بخش مولتی پلیر بسیار وسیعتر شده بود و بازی از موتور گرافیکی ارتقا یافته Frostbite 1.5 بهره میبرد. سیستم جزئیات بازی بهتر و تخریب پذیری بازی جالبتر شده بود. بازی بسته الحاقی با نام “ویتنام” را بر خود دید که البته خود, نسخه کاملی تقریبا به حساب میامد, مانند همیشه اضافاتی مانند ۵ نقشه جدید و وسایل نقلیه و سلاح ها و… اگر بخواهیم از بعد رتبه بندی به این سری بازی نگاه بکنیم, این نسخه در رده سوم قرار خواهد گرفت با میانگین نمرات ۸۸!

battle 08

Battlefield Play4Free 2011

Digital Illusions Ea

Metacritic 68 For Pc

عنوانی دیگر در سبک و سیاق قهرمانان منتشر شد. این بازی یک عنوان  SandBox در سال ۲۰۱۱ به صورت دانلودی برای Pc بود. بازی از خود نسخه قهرمانان نیز ناموفقتر بود! میانگین نمرات ۶۸ بسیار تضعیف کننده بود! از نکات خوب بازی حالت ۳۲ نفره آنلاین بود! گفته شده بود این بازی برای هاردکورها خواهد بود ولی در کل اقبال جمعی بازی اصلا خوب نبود! نام این بازی Battlefield Play4Free بود.

battle 05

Battlefield 3 2011

Ea Dice

Metacritic 89 For Pc

باز نوبت به قدرتنمایی عنوانی دیگر از این سری بازی بود. سال ۲۰۱۱ بار دیگر سال خوبی برای طرفداران میدان نبرد بود. موتور بازی تغییرات عمده ای را بر خود دیده بود و اینبار Frostbite 2 رو نمایی شد. تخریب پذیری خوب, نورپردازی شیک و سیستم ذرات جالب از ویژه گیهای این موتور قدرتمند بود. بازی به تهران هم کشیده شده بود. نبرد در کنار برج میلاد! کنترل جت جنگی و گیم پلی سینمایی تر به مانند آنچه که در بازی ندای وظیفه ما هر ساله شاهدش بودیم. در بخش مولتی پلیر بازی بسیار قدرتمند ظاهر شد. ۲۴ نفر در کنسولها و ۶۴ نفر در Pc توان بازی کردن در بخش آنلاین را داشتند. بازی کشورهای ایران, آمریکا, فرانسه و عراق را برای ماموریتهایش هدف قرار داده بود. Bad Company 2 از بسیاری از سایتهای سخت گیر نمرات خوبی را دریافت کرد تا در رتبه بندی میانگین نمرات با معدل نمره ۸۹ در رده دومین بازی برتر این سری قرار بگیرد.

battle 13

Battlefield 4

EA Dice

 Metacritic : 87 PS4 Version

بتلیفیلد راه پیشرفت را آموخته است. تیم سازنده بازی بسیار پخته تر و حرفه ای تر شده اند. موتور قدرتمند Frostbite دروازه های جدیدی را برای آنها باز کرده است. موتور Frostbite 3 نزدیک به ۸۰% قدرتمندتر از Frostbite 2 عمل می کند و این میتواند حیرت انگیز باشد. بازی دارای گیم پلی روانتر و گرافیکی بسیار چشمگیرتر و اغواگرایانه تر شده است.بازی دارای تنوع مراحل و ماموریتهای بیشتر است و دارای تنوع و گسترده گی بیشتری در بخش گیم پلی می باشد. همچنین شما صحنه های سینمایی بهتری را در بازی می ببینید و شاهد گرافیکی به مراتب بهتر و بهتر نسبت به نسخه های قبلی باشید. به هر ترتیب تاریخچه عنوان میدان نبرد نیز به پایان رسید و چیزیکه از ان عنوان در خاطره ها باقی مانده است بخش مولتی پلیر بسیار سرگرم کننده و اعتیادآور است. گرافیکی که نسخه به نسخه پیشرفته تر و بهتر میشود و روند نسبتا صعودی در بخش گیم پلی که برای رقابت با عنوان بزرگی چون ندای وظیفه بایستی تیم سازنده دقیقتر, قدرتمندتر و خلاقانه تر جلو بروند و تمرکز بیشتری را روی بعد داستانی و البته گیم پلی بازی بگذارند. ممنون که تا پایان همراه ما بودید.

 

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقاشی خشونت|تاریخچه بازی Battlefield - گیمفا
نقاشی خشونت|تاریخچه بازی Battlefield - گیمفا
نقاشی خشونت|تاریخچه بازی Battlefield - گیمفا
نقاشی خشونت|تاریخچه بازی Battlefield - گیمفا
نقاشی خشونت|تاریخچه بازی Battlefield - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقاشی خشونت|تاریخچه بازی Battlefield - گیمفا