یک گام تا جام جهانى | نقد و بررسى Fifa World Cup 2014 - گیمفا
یک گام تا جام جهانى | نقد و بررسى Fifa World Cup 2014 - گیمفا
یک گام تا جام جهانى | نقد و بررسى Fifa World Cup 2014 - گیمفا
یک گام تا جام جهانى | نقد و بررسى Fifa World Cup 2014 - گیمفا

یک گام تا جام جهانى | نقد و بررسى Fifa World Cup 2014

آريا توكلى
۱۱:۲۶ ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
یک گام تا جام جهانى | نقد و بررسى Fifa World Cup 2014 - گیمفا

مى توان بزرگترین رویداد ورزشى را جام جهانى برگزید. درست است که در المپیک تمامى ورزش ها وجود دارند اما هر چهار سال یکبار، چشم مردم به جام جهانى دوخته مى شود که فقط شامل فوتبال است. بدون شک جام جهانى ٢٠١۴ براى مردم ایران رنگ و بوى دیگرى دارد؛ چرا که تیم ملى ایران نیز به آن راه یافته است. حال مگر ممکن است که براى این رخداد عظیم و جهانى، یک بازى کامپیوترى ساخته نشود؟ امسال نیز مانند سال ٢٠١٠، EA نسخه اى جدید را تحت عنوان Fifa World Cup عرضه کرد تا کمتر از ۵۰ روز تا شروع جام جهانى، گیمر ها آن را تجربه و تیم ملى محبوب خود را قهرمان کنند…

کاور رسمی بازی Fifa World Cup 2014

نام: Fifa World Cup 2014
سازنده: Electronic Arts Canada
ناشر: EA Sports
موتور گرافیکى: Impact Engine
تاریخ انتشار: ١۵ آوریل سال ٢٠١۴
پلتفرم هاى مقصد: Playstation 3، Xbox 360

پس از موفقیت هاى بى چون و چراى Fifa 14، کمپانى EA همانند گذشته نسخه ى جدیدى از Fifa World Cup را در آستانه ى جام جهانى براى دو کنسول نسل هفتمى یعنى PS3 و Xbox 360 منتشر کرد.

 

پا به توپ…

در بازى هاى ژانر ورزشى به دلیل نبود داستان، گیم پلى اصلى ترین فاکتور است و Fifa چند سالى است که در گیم پلى حرف اول را مى زند. پس از عرضه Fifa 14، شاهد حرکات بسیار طبیعى بودیم. به گونه اى که Fifa 14 از Fifa 13 فاصله ى بسیارى گرفته بود. اما باید به صراحت اعلام کرد که Fifa World Cup 2014 بسیار طبیعى تر شده است. در Fifa 14 شاهد برخى مشکلات در شوت زنى یا استایل بد بازیکنان در زدن ضربه ” چیپ ” در پنالتى بودیم. خوشبختانه تمامى این مشکلات حل شده اند و بازى از لحاظ حرکات بازیکنان بسیار طبیعى است. همانند گذشته شاهد Skill Games ها هستیم و علاوه بر آن، از Skill Games مى توان براى بالا بردن Overall بازیکنان در حین گذراندن جام استفاده کرد.

 

جام جهانى را مى توان در حالت هاى مختلفى گذراند.

جام جهانى را مى توان در حالت هاى مختلفى گذراند. در Mode (حالت) Road To Fifa World Cup، بازى ها از پیش از شروع جام جهانى شروع مى شوند و بازیکن موظف است تیم مورد نظر خود را به جام جهانى رسانده و سپس به مسابقات جام جهانى بپردازد.
در Mode دیگر، مسابقات از ابتداى جام جهانى آغاز مى شوند. در Mode آخرکه Captain Your Country نام دارد باید کنترل یک بازیکن را به دست گرفت و کنترل بقیه بازیکنان مقدور نیست و همانطور که از اسم مد معلوم است، باید تیم ملى را رهبرى کرد.
Challenge Mode هم در این نسخه وجود دارد اما نمى توان آن را یک Mode اصلى دانست. بازى هاى این مد، معمولاً از آخرین دقایق شروع مى شوند و اکثر آن ها خواسته هایى سخت از شما دارند. براى مثال، بازى دو تیم انگلیس و سن مارینو از دقیقه ى ٨٠ شروع مى شود و در این ١٠ دقیقه باقى مانده، بازیکن موظف است ۵ گل را وارد دروازه سن مارینو کند.
هر گاه نامى از Fifa برده مى شود، نام اشتباهات داورى مى درخشد! Fifa World Cup نیز همانند نسخه Fifa 14 داراى داورى بسیار فجیعى است. پنالتى هاى بى مورد و اعلام نشدن پنالتى هاى واقعى دیگر عادى شده است.
هوش مصنوعى این نسخه نسبت به Fifa 14 تغییر چندانى نکرده است و خوشبختانه هوش مصنوعى بازیکنان در درجه هاى سختى Legendary و World Class قابل قبول است. همانطور که اشاره شد داور از هوش مصنوعى بهره مند نیست! البته لازم به ذکر است که داورى نسبت به Fifa 14 کمى بهبود یافته است!

به زیبایى برزیل…

براى ساخت Fifa World Cup 2014 از موتور گرافیکى Impact Engine استفاده شده است. چهره بازیکنان و استادیوم هاى فوتبال مطابقت بسیارى با واقعیت دارند. متاسفانه در طراحى چهره بازیکنان ایرانى دقت زیادى انجام نشده و واقعاً عجیب است که چهره ى لژیونر هاى معروفى همچون ” اشکان دژاگه ” بسیار نقص دارند. نکته قابل تأمل دیگر، طراحى تماشاگران ایرانى همچون اعراب است! اما نکته قابل توجه و تفاوت اصلى این نسخه نسبت به Fifa 14، حضور مربیان و تماشاگران و حضور پر رنگ آنان در زمین است. طراحى تمامى مربى هاى تیم هاى حضور یافته به جام جهانى به طبیعى ترین نحو ممکن صورت گرفته است. خوشبختانه هیچ تبعیضى در طراحى مربیان صورت نگرفته و همه عالى و کامل طراحى شده اند. البته حضور سب بلاتر، رئیس فیفا، در مراسم جام دهى نیز جالب است.

براى ساخت Fifa World Cup 2014 از موتور گرافیکى Impact Engine استفاده شده است.

مشکلات اندکى در فیزیک بازیکنان وجود دارد. براى مثال،اگر شاهد پاس به عقب بازیکن حریف به دروازه بان شدید وشاهد لایى خوردن دروازه بان شدید، تعجب نکنید! البته این امر را مى توان یک باگ هم دانست. به هر حال، فیفا است دیگر، باگ هم دارد!
طراحى استادیوم ها را به جرئت مى توان بى نقص دانست. تمامى استادیوم هاى جام جهانى به واقعى ترین صورت ممکن ساخته و طراحى شده اند.
درست است که گرافیک نسبت به Fifa 14 تغییرات بسیار زیادى را در بر نداشته، اما همین تغییرات کوچک، بسیار موثر و ثمر بخش بوده اند.

غــــرش دلیر مردان ایرانی!

 

ایران، یوزپلنگى درنده…

بد نیست که نقدى جداگانه و اختصاصى را براى تیم ملى ایران ترتیب ببینیم.
ماجراى صعود ایران به جام جهانى، به بازى ایران با کره جنوبى باز مى گردد. بازى که در کره برگزار شد و برنده ى بازى تیمى نبود جز ایران.ایران با تک گل رضا قوچان نژاد که به زیبایى به ثمر رسید، به جام جهانى صعود کرد. اما به بررسى ایران در بازى Fifa World Cup مى پردازیم. راستش طراحى ایران بسیار ضعیف است! از چهره ى بازیکنان گرفته تا Overall آنها. رنگ پوست بازیکنان بیشتر به افراد عربستان شباهت دارد. رنگ هاى بسیار تیره که مى تواند عدم توجه EA را نشان دهد. Overall بازیکنان نیز بسیار تعجب بر انگیز است! بالاترین Overall به جواد نکونام متعلق است و عددى بالاتر از ۷۶ را نشان نمى دهد. همانطور که اشاره شد، اکثر تماشاگران ایرانى عبا، عقال و چفیه بر تن کرده اند. لباس هایى که بسیار کم بر تن ایرانى ها دیده ایم.
اما خوشبختانه، نام بازیکنان ایرانى کاملاً درست نوشته شده و گزارشگر نیز آنها را مى خواند. درست ست که تلفظ آنها با لهجه اى همراه است، اما باز هم جاى خوشحالى دارد.

گزارش ورزشى!

صداگذارى بازى بیشتر به صداى گزاشگران خلاصه مى شود. توضیحاتى که گزارشگران در طول بازى مى دهند بسیار جالب هستند و البته مى توانند در طولانى مدت تکرارى هم شوند. صداى تماشاگران نیز نقش موثرى را ایفا مى کند و معمولاً در پایان بازى به اوج خود مى رسد. همچنین در هنگام به ثمر رسیدن گل شاهد تشویق تماشاگران هستیم.
نکته ى قابل توجه دیگر، وجود موسیقى هاى فراوان بازى است. خوشبختانه موسیقى رسمى جام جهانى که We are One یا Ole Ola نام دارد نیز در بازى وجود دارد. این موسیقى توسط Pitbull، Jennifer Lopez و خواننده اى برزیلى به نام Claudia Leitte خوانده شده است.

[jwplayer config=”player” mediaid=”146630″]

دانلود تریلر با کیفیت HD
دانلود تریلر با کیفیت SD

کلام آخر

Fifa World Cup 2014، بسیارى از مشکلات Fifa 14 را نداشت و این امر نوید آینده ى درخشانى را براى این فرنچایز سالانه مى دهد. البته هنوز هم مشکلات اعصاب خرد کنى از قبیل باگ و اشتباهات داورى وجود دارند که نمى توان از آنان به راحتى گذشت. گرافیک و گیم پلى روندى صعودى را در پیش گرفته اند و صداگذارى که بیشتر شامل صداى گزارشگران مى شود نیز مشکل خاصى ندارد و وجود موسیقى رسمى جام جهانى را مى توان نکته اى حائز اهمیت به شمار آورد. حتى منو ها و موسیقى هاى دیگر، همگى حال و هواى برزیل را دارند و آمیزش حرفه اى رنگ ها، بازى را بسیار زنده تر از Fifa 14 کرده است. حال که کمتر از ۵۰ روز تا شروع جام جهانى باقى مانده است، کنسول هاى خود را روشن و یکبار ایران را قهرمان کنید!

emtiyaz fifa

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

یک گام تا جام جهانى | نقد و بررسى Fifa World Cup 2014 - گیمفا
یک گام تا جام جهانى | نقد و بررسى Fifa World Cup 2014 - گیمفا
یک گام تا جام جهانى | نقد و بررسى Fifa World Cup 2014 - گیمفا
یک گام تا جام جهانى | نقد و بررسى Fifa World Cup 2014 - گیمفا
یک گام تا جام جهانى | نقد و بررسى Fifa World Cup 2014 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

یک گام تا جام جهانى | نقد و بررسى Fifa World Cup 2014 - گیمفا