واقعیت مجازی (VR) چیست؟ - گیمفا
واقعیت مجازی (VR) چیست؟ - گیمفا
واقعیت مجازی (VR) چیست؟ - گیمفا
واقعیت مجازی (VR) چیست؟ - گیمفا

واقعیت مجازی (VR) چیست؟

پوریا معمارور
۱۹:۳۶ ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
واقعیت مجازی (VR) چیست؟ - گیمفا

در حال حاضر تنها دو راه برای معرفی واقعیت مجازی وجود دارد. یکی توضیح واقعی و علمی راه ها و متد ها و همچنین تکنولوژی های مؤثر در واقعیت مجازی است. اما این تکنولوژی جدید هدف دیگری را دنبال می کند و آن: سفر به دنیاهای جدید است.

اما راه دوم در توضیح واقعیت مجازی، تصور تاثیر آن بر روی بازی های رایانه ایست و ما به دلیل علاقه مان به بازی ها، راه دوم را انتخاب می کنیم!

شاید واقعیت مجازی یک تکنولوژی جدید به نظر آید، اما طراحی و ایده ی آن به مدت ها پیش باز میگردد. رویای اینکه یک کلاه و یا هدست را روی سر بگذارید و وارد یک دنیای دیگر شوید، قهرمانی کنید و آن طور که خود می خواهید زندگی نمایید؛ خیلی قبل تر از اینکه بازی های رایانه ای اولیه نیز پا به عرصه ی وجود بگذارند، همواره ذهن آدمی را مشغول کرده بود. در طی چند سال اخیر نیز ارتش های بزرگ جهان، از این تکنولوژی در تربیت سربازان خود استفاده می کنند، اما می توان رد آن را در فیلم های قدیمی علمی تخیلی دید.

در مورد بازی های رایانه ای، مفهوم سرعت بسیار مهم است. برای مثال برخی از عناوین شوتر اول شخص عمیق را که در نسل قبلی منتشر شدند در نظر بگیرید. سقوط هلیکوپتر را در مرحله ی معروف Call of Duty: Modern Warfare را به یاد دارید؟ که چگونه اوضاع هر لحظه رو به وخامت می رفت؟ حالا احساس کنید که شما همان لحظه در آن هلیکوپتر حضور داشتید. یا تک تک قدم هایی را که برای خروج از City 17 و بازگشت به Half Life 2 بر داشتید را متصور شوید؟ فکر کنید که این شما بودید که تمام آن قدم ها را برداشتید!

halflife2 3

البته هنوز راه بسیاری مانده تا معنای واقعیت مجازی را به طور کامل تجربه نماییم، اما همین که قدم اول را در این راه برداشته ایم خود بسیار مهم است. عنوان Team Fortress 2 برای Oculus Rift ساخته شده بود و شما را در میدان جنگ قرار می داد. اما این تنها چشمه ای از قابلیت های این دستگاه است و هنگامی که به تولید انبوه برسد، انقلابی به پا خواهد نمود. این انقلاب ژانر ابر قهرمانان را از سر تا پا متحول خواهد کرد بازی های پازل و حتی Racing تماما از یک پرسپکتیو و دید جدید تولید خواهند شد.

اما این تکنولوژی فرا تر از سرگرمی عمل خواهد نمود. با تکیه بر آن می توان سربازان و خلبانان را تربیت کرد. حتی از این موضوع نیز جلوتر رفته و دبیران و جراحان ماهری را تقدیم جامعه کرد. این تکنولوژی به چنین افرادی کمک خواهد کرد عمل های جراحی سخت را بار ها و بارها تمرین نمایند و یا معلمین تاریخ، دانش آموزان را در زمان به عقب برگردانند! همچنین دوران چت و کنفرانس های صوتی، تصویری و حتی نوشتاری اینترنتی به پایان خواهد رسید، چرا که با واقعیت مجازی می توان رو در رو نشست و بحث کرد در حالی که هر کس در نقطه ای از جهان حضور دارد.

نمی توان گفت که این راه پر فراز و نشیب، موانعی به همراه ندارد۱۰۰ ها راه وجود دارد که Oculus Rift و هدست های دیگر، تجربه ی دیگری به عناوین اول شخص شوتر می دهند. اما نوع این تجربه بسیار مهم است. این جاست که باید بپرسیم پس عناوین سوم شخص چطور؟ همچنین عناوین پلتفرمر؟ و یا استراتژیک؟ گزارشات نشان می دهد که Oculus Rift در ژانر هایی که کاراکتر اصلی بازی به طور کامل در دید دوربین است، به خوبی عمل نمی کند؟ بنابراین بقیه ی ژانر ها از این تکنولوژی بی بهره خواهند ماند؟ اگر تکنولوژی فدم در ورای تعامل بازیباز با بازی از طریق کنترلر بگذارد؟ آنگاه چی چیز بازی ها را از یکدیگر متمایز خواهد نمود؟

teamfortress2 1

از طرف دیگر، در این راه، علاوه بر مشکلات، خطراتی نیز وجود خواهند داشت. در مراسم CES امسال Oculus Rift بر روی تاخیر ارسال و دریافت تصاویر کار کرده بود و نمایشگر هدست را به OLED تغییر داده بود. اما هنوز مشخص نیست که استفاده ی طولانی مدت از این دستگاه چه مشکلاتی به دنبال خواهد داشت؟ مطمئنا استفاده از هر هدست و نمایشگر شخصی ای، عوارضی بر روی چشم کاربر خواهد گذاشت. و همچنین، شاید در حال حاضر بسیار مسخره به نظر آید، اما استفاده از واقعیت مجازی ممکن است کاربر را از نظر روانی نیز تحت تاثیر قرار دهد.

و سپس بحث هراس اخلاقی اجتناب ناپذیر به میان می آید، اینکه ما با استفاده از تکنولوژی چگونه به کودکانمان آموزش های نظامی می دهیم و به آن ها می فهمیم که سلاح راه حل تمام مشکلات است! در حال حاضر تجربه ی بازی های رایانه ای به یک سرگرمی مفرح تبدیل شده است. اما چه اتفاقی خواهد افتاد زمانی که افراد اسلحه ای واقعی را در دست بگیرند و اهمالشان نیز کاملا واقعی باشد، اما در یک دنیای مجازی؟ جواب این سوالات همچنان نا معلوم خواهند ماند و با رشد پیدا کردن این سیستم برخی از انها به جواب می رسند و سوالات جدیدی جایگزینشان می شوند. فقط می توان امیدوار بود که افراد با صلاحیت و با ایده های کار آمد بر سر صحنه ی پاسخ گویی به این سوالات حاضر شوند.

واقعیت مجازی چیست؟ در حال حاضر یک پتانسیل است. هر چقدر که از بیرون به قضیه بنگریم، نشانه های واضح بیشتری را مبنی بر اینکه Oculus Rift و دیگر یارانش اصل قضیه اند. اما قبل از اینکه بتوانیم از آنها استفاده نماییم باید منتظر عناوین بیشتری از سوی سازندگان باشیم که از این تکنولوژی پشتیبانی خواهند نمود. بنابراین این تکنولوژی شاید تا پایان امسال نیز در دسترس عموم نباشد.

زمانی که شما به صنعت و تکنولوژی نیم نگاهی می اندازید و محصولاتی مانند Smart Glass از Google و همچنین صفحات تاشو از Samsung را نظاره می کنید؛ متوجه می شوید که به آینده ای که در هزاره ی اخیر آدمی به آن اندیشیده است روز به روز نزدیک تر می شویم. و حال راهی در پیش روی ما قرار دارد، تا بتوانیم با قدم نهادن در آن دنیاهای دیگر را لمس نماییم. و این راه قبلا به هیچ وجه اینچنین شفاف نبوده است.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

واقعیت مجازی (VR) چیست؟ - گیمفا
واقعیت مجازی (VR) چیست؟ - گیمفا
واقعیت مجازی (VR) چیست؟ - گیمفا
واقعیت مجازی (VR) چیست؟ - گیمفا
واقعیت مجازی (VR) چیست؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

واقعیت مجازی (VR) چیست؟ - گیمفا