نقد و بررسی بازی Unknown 9: Awakening
در این نوشته قصد داریم به ساخته جدید استودیوی Reflector Entertainment یعنی Unknown 9: Awakening بپردازیم. با گیمفا همراه باشید.
در دنیای هنر و سرگرمی، مهمترین هدف ایجاد تجربهای است که هم برای سازنده و هم برای مخاطب معنا و ارزش داشته باشد. وقتی اثری با صرف زمان، تلاش و دقت فراوان همراه میشود، نتیجه آن نه تنها یک محصول کامل و باکیفیت خواهد بود، بلکه نشان از آن دارد که سازنده برای مخاطبا حترام قائل بوده است. آثاری که به درستی و با برنامهریزی ساخته شدهاند، معمولاً میتوانند تأثیر عمیقی بر مخاطب بگذارند؛ آنها داستانهایی دارند که مخاطب را درگیر میکند، شخصیتهایی که به یاد میمانند و جزئیاتی که در هر بازبینی، جلوه تازهای پیدا میکنند. تجربهای که از چنین آثاری حاصل خواهد شد، معمولا رضایتبخشتر است. در مقابل، عناوینی که با عجله و بدون توجه به کیفیت نهایی عرضه میشوند، ممکن است در نگاه اول جذاب به نظر برسند اما با گذشت زمان، نقصهای آنها آشکار میگردد. نبود عمق در داستانپردازی، طراحی ضعیف یا مشکلات فنی همه از نتایج تولید بیدقت هستند. اینگونه آثار اغلب پس از مدت کوتاهی فراموش میشوند و تأثیری که باید در ذهن مخاطب به جا بگذارند را از دست میدهند. این مقدمه برای همین یک جمله بود: Unknown 9: Awakening اثری ناقص است.
داستان بازی حول محور هارونا، دختری که دارای قدرتهای فراطبیعی است، میچرخد. او تلاش میکند تا با کمک قدرتهایش، حقایق نهفته در دنیای پیرامون خود را کشف کند و به دنبال درک بهتر ماهیت خود و جهان اطرافش است. داستان بازی، هارونا را درگیر ماجراهای پیچیده میان گروههای جنگی و البته مخفیِ «جامعهی سالهای کبیسه» و «برتریخواهان» قرار میدهد. این دو گروه در حال جنگ بر سر کنترل دانش و نیروهای مخفی هستند و هر کدام اهداف متفاوتی برای روشنگری بشریت دارند. داستان بازی به طور کلی یک کلیشه مرسوم برای خلق اثری ماجراجویی است. وقتی که یک نویسنده به کلیشه داستان خود آگاه باشد، حداقل مسئولید دارد روایت یا شخصیتهای جذابی خلق کند که آن کلیشه را به درستی نقل کنند. بازیگرِ شخصیت اصلی بازی، یعنی هارونا، به حدی نقش خود را بد ایفا میکند که عملا بود و نبودش تاثیری بروز درونمایههای احساسی داستان ندارد. ما شاهد یک زن در لباسی با طراحی هندی هستیم که از نقطه A به نقطه B حرکت میکند و به صراحت بگویم که در طول بازی یک جسم را دنبال میکنیم که هیچ روحی ندارد. میمیک صورت تمامی شخصیتهای بازی عملا کلمه «بیروح» را معنا میکنند! هیچ شخصیتی در بازی وجود ندارد که بتوانیم با او ارتباط بگیریم. وقتی که شخصیت اصلی بازی تا این حد اسف بار است، دیگر خودتان تا آخر حدس بزنید باید با چه کاراکترهایی آشنا شویم.
- در یکی از صحنههای غم انگیز بازی، تا حد انفجار خندیدم.
- میان پردههای بازی فاجعه هستند.
بازی به طور واضح از دو عنوان Tomb Raider و Uncharted الهام گرفته است اما بر خلاف آنها، روایت و سناریوهای ضعیف بازی عملا با پیشروی زخم بیشتری بر پیکره بازی وارد میکنند. شاید آنچه در ذهن سازندگان نقش بسته بسیار زیبا باشد اما در عمل با اثری روبهرو هستیم که در آن هیچ اشتیاق یا علاقهای از سوی سازندگان برای خلق یک اثر حداقل متوسط دیده نمیشود.
سیستم مبارزات در بازی Unknown 9: Awakening بیشتر بر پایه تواناییهای خاص شخصیت اصلی، هارونا، طراحی شده که قادر است از بُعدی به نام «فولد» برای دستکاری واقعیت و مقابله با دشمنان استفاده کند. این تواناییها شامل ترکیبی از مبارزات نزدیک و دور میشود و هارونا با استفاده از مهارتهای منحصربهفرد خود، مانند کشیدن (Pull) برای نزدیک کردن دشمنان و هل دادن (Push) برای دور کردن آنها، میتواند کنترل خوبی بر مبارزات داشته باشد. استفاده از قابلیتهای هارونا تنها برای یک یا دو ساعت جذاب است و در ادامه بسیار یکنواخت و کم عمق میشود؛ هرچند سیستم مبارزات تن به تن (Combat System)، حتی زودتر خستهکننده خواهد شد و حرفی برای گفتن ندارد.
دوربین بازی تمرکز شدیدی بر شخصیت اصلی دارد و اگر در یک درگیری حضور داشته باشید، باید حتما و حتما از قابلیت Lock-on استفاده کنید، چرا که در غیر این صورت به دلیل حس خشکی که دوربین القاء میکند، دشمنان را نمیتوان به راحتی دنبال کرد. به عبارتی، دوربین بازی آزادی عمل را محدود میکند و حس خوبی هم انتقال نمیدهد. از سوی دیگر، هوش مصنوعی به هیچ عنوان حرفی برای گفتن ندارد و دشمنان به معنای واقعی کلمه احمق هستند. دشمن در یک مسافت شاید ۱ متری صدای انفجار را شنیده اما هیچ واکنشی از خود نشان نمیدهد یا اینکه چند دشمن به صورت گروهی دور هم جمع شده و بدون هیچ برنامهای به شما حمله میکنند؛ مهم نیست یک کپسول در حال انفجار باشد یا زمین را شعلهور کرده باشید، دشمنان بازی با آغوش باز پذیرای دام شما هستند.
- در بسیاری از مواقع چینش دشمنان و قابلیتهای هیرونا، این پیام را میرساند که خیلی نباید به بخش مخفی کاری امید داشت.
- درخت مهارت، بسیار کم جزئیات است.
درخت مهارتهای بازی به بازیکنان اجازه میدهد تا تواناییهای هارونا را در سه شاخه مختلف ارتقا دهند: مخفیکاری، مبارزه و تواناییهای آمبریک. این ارتقاها میتوانند قدرتهای خاص هارونا ارتقاء یا تاثیرگذاری ضربات را بهبود ببخشند. بازی در هیچکدام از این سه بخش نتوانسته عملکردی موفق داشته باشد. هوش مصنوعی، بخش مخفی کاری بازی را عملا از کار انداخته، سیستم مبارزات بسیار بد و قابلیتهای هیرونا نیز بعد از مدتی یکنواخت خواهند شد.
بخش بصری بازی از عملکرد نسبتا خوبی برخوردار است؛ البته در محیط های شهری وضعیت بهتری پیدا میکند. نورپردازی بازی به طور کلی خروجی مطلوبی دارد اما گاهی اوقات با رنگ های بازی تداخل پیدا کرده و شمایلی خاکستری به آن میدهد. باگها و مشکلات فنی نیز بخشی از این تجربه خواهند بود؛ بنابراین، انتظار یک اثر پولیش شده را نداشته باشید.
Unknown 9: Awakening
Unknown 9 به طور کلی اثر ناقصی است. شاید ایدههای سازندگان روی کاغذ جذاب به نظر برسند اما در نهایت هیچ گونه شوق یا سعی برای خلق یک اثر جذاب و متفاوت در آن دیده نمیشود. برای شخصی که علاقه زیادی به آثار ماجراجویی دارد، این اثر با مشکلات بیشمارش به صورت خود جوش و خیلی سریع، ضعف خود را آشکار میسازد و خستهکننده میشود. Unknown 9 با استانداردهای امروزی فاصله بسیاری دارد و در تمامی بخشها نمونۀ بدتر منابع الهامش است.
نکات مثبت:
- ایده داستان بازی به طور کلی قابل قبول است
- فضاسازی مناسب با توجه به فرهنگ هند
- نورپردازی
نکات منفی:
- دوربین بازی حس محدودیت ایجاد میکند
- سیستم مبارزات بسیار سطحی است
- میان پردههای فاجعه
- شخصیت پردازی بد
- معماهای بیش از حد ساده
- هوش مصنوعی افتضاح دشمنان
- طراحی چهره شخصیتها
۳.۵
این بازی روی PS5 و بر اساس کد ارسالی ناشر (Reflector Entertainment) تجربه و بررسی شده است
پر بحثترینها
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- مایکروسافت: هر دستگاهی میتواند یک ایکس باکس باشد
- بازی چندنفره Horizon احتمالاً در سال ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد
- گزارش: Final Fantasy 16 روی PC تنها ۲۸۹ هزار نسخه فروخته است
نظرات
ترکیب آنچارتدی ضعیف شده با فوراسپوکنی که خودش از بُن ضعیف بود !
سلام داش شرمنده وقتتو گرفتم من زوم صفحه ی گیمفام به مشکل خورده و زومش مث اول نیست و خیلی کوچیک شده و نوشته ها هم ریز شدع نمیدونی باید چیکار کنم؟
نمی دونم والا ؛ شاید زدی رو حالت دسکتاپ گوشی
چطوری دسکتاپ رو برگردونم؟
سه نقطه بالا رو بزن گزینه های مختلقی وجود داره تو گزینه Desktop site اگه تو اون مربع تیک خورده باشه یعنی رو این حالته و باید غیرفعالش کنی
البته من دارم رو مرورگر کروم گوشی میگم ولی معمولا بقیه مرورگرها هم شامل چنین گزینه ای در یه جای صفحه هستن
اها ممنون درست شد😘
دمت گرم واسه منم بعد بروزرسانی نوشته ها ریز شده بودن الان که کامنت تو دیدم یادم افتاد درستش کردم
در واقع نمیشه به اینا ربطش داد خدایی
فرق زیاده
✅ این خواهر غلام حساب میشه 🤣
غلام یه شاهکاریه واسه خودش ۳.۵ در حدی که نیست که خواهرش باشه تهش دختر دایی
۳.۵ اگر از ۱۰ هست خیلی کمه دیگه و نقد جهت دار و به قصد تخریبه😂 نمره ۵ فکر میکنم حقش باشه و منصفانه! متاش رو ایکس باکس و پلی ۵ هم همون ۶۰ و خورده ای هست
معلوم بود بازی جالبی نمیشه ولی دیگه تا این حد انتظار نداشتم با این نمره گیمفا یعنی اصلا ارزش تجربه نداره بقیه سایتا نمرات متوسط داده بودن
خدا به خیر کنه.
واقعا متاسفم 🥺
بنازم 😂
قشنگ معلوم بود عین بازی Flintlock steam charts عه.
من اینو بازی نکردم ولی Flintlock رو بازی کردم از فاجعه یه چیزی اونور تر بود
از همون اولین تریلرش معلوم بود قراره چه فاجعه ای بشه.
فکرشو میکردم که قابلیت هاش رو نتونن بالانس و جذاب بسازن و تو متن هم گفتن که خیلی زود تکراری میشه
ولی توقع داشتم یه بازی متوسطی باشه لاقل
که اونم نیست
حیف وقت و هزینه ای که براش گذاشتن
اینو تجربه نکردم ولی با توجه به نمره اش ظاهرا ارزش دانلود و تجربه نداره.
بعد از تجربه بازی اکشن GOW و بازی ترسناک Silent Hill 2 Remake حالا نوبت به تجربه بازی مستقل زیبای Neva رسیده که نمی دونم چرا کسی تو این سایت حتی اشاره ای هم بهش نمی کنه. آرت زیبا و موسیقی بازی آدمو میخکوب می کنه. حتما تجربش کنید. متای بازی هم فعلا با ۳۷ نقد ۸۷ هست.
حقیقت از همون اول مشخص بود شکست خورده ست ، ایده های جادو با شخصیتی مشابه یه شمشیرزن احمقانه ست
کمترین نمره ای که تو این سال ها از گیمفا دیدم
به جز اقا غلام
شاید بهتر بود قبل نقد از چگونگی نگرش منتقد گفته بشه. در نهایت حالا فرصت مناسبی هست.
همه انسانها نگرشهای متفاوتی دارن. شاید مواردی از چشم یک منتقد (همه منتقدان محترم هستند) خیلی جزئی و از دیدگاه بنده مهم باشه. نقد بنده چه برای این اثر چه آثار دیگه چیزی شبیه به نصیحت هست نه تخریب! چرا باید با یک اثر به دشمنی بپردازم؟ من همیشه بنابر آگاهی نسبت به سختی کار (بازیسازی)، ترحم زیادی به خرج میدم. با این حال انتظار دارم سازنده برای سازه خودش ارزش قائل باشه. این بازی یک شابلون شکسته و هیچ اصالتی نداره. اگر قراره تا این حد الهام گرفته بشه، حداقل به درستی پیاده بشه نه اینکه شاهد نواقص فراوان باشیم. وقتی که شما توانش نداری حداقل یکی از این منابع الهام به درستی پیاده کنی، چرا باید دست به یک ساختار گسترده بزنی؟ آیا بهتر نیست بجای اینکه فرضا ما شاهد المان مخفی کاری در بازی باشیم، تمرکز تیم بیشتر بر روی هوش مصنوعی باشه؟
آیا همهچیز وابسته به بودجه هست؟ اگر میان پردهها قراره با چنین شرایطی به مخاطب نمایش داده بشه، آیا هیچ راه دیگهای جلوی تیم توسعه نبود؟ مگر نه اینکه عناوین زیادی داشتیم که بنابر دلایل فنی یا مسائل دیگه با خلاقانهترین ایدهها این نواقص رو پنهان کردن؟
من دوست ندارم تلاش های یک تیم نادیده بگیرم اما دوستان، این بازی هیچ چیز جدیدی برای نمایش نداره.
با این حرفی که زدین اگه من جای شما بودم نمره ۵ الی ۷ میدادم.
“در یکی از صحنههای غم انگیز بازی، تا حد انفجار خندیدم.”
هر چند هدف سازنده نبوده ولی بلاخره خندیدن وسط بازی خیلی نادر و استسنائی چه برسه در حد انفجار.
و در ضمن فراموش نکنیم بعضی وقت ها یک بازی میتونه برای چیزی که حتی حدف سازنده نبوده محبوب و ترند بشه.
نکته بالا رو کلی گفتم نه در جهت این بازی.
۳.۵ نمره بسیار مناسبی هست.
خندیدن چیز نادری نیست اونم تا حد انفجار.
محصولات sweet baby هی دارن اشغال و اشغال تر میشن
یک دقیقه گیم پلی این بازی تو یوتیوب دیدم فهمیدم چه فاجعه ای هست
ممنون بابت نقد
چه سریع هم کار کردین بررسی این بازی رو
–
پاراگراف آخر احتیاج به ویرایش داره
*خروجی مطلوبید ارد
متشکرم.
نمیدونم چرا بعضیا الکی به بازی به این شاهکاری هیت میدن همین بازی اگه انحصاری سونی بود ۱۰ میگرفت من بازیش کردم و واقعا از بازی هایی مثل ردد و الدن رینگ خیلی بهتر بود و بنظرم امتیاز ۱۰ از ۱۰