چرا GTA 6 میتواند یک ناامیدی بزرگ باشد؟
عناوین متعددی را میتوانیم نام ببریم که در دنیای بازیهای ویدئویی تبدیل به یک اثر جریانساز شدهاند و از خود میراث بزرگی به جا گذاشتهاند. اما امروز و در سال ۲۰۲۴ چشم انتظار بازیای هستیم که حتی افراد غیرگیمر زیادی حداقل با اسم آن آشنا هستند، عنوانی که طوفان رسانهای بزرگی تا مدتها به وجود خواهد آورد و چیزی نیست جز دستپخت جدید راکستار گیمز، یعنی GTA 6.
GTA VI تاثیری دائمی بر صنعت بازیهای ویدیویی خواهد گذاشت. از محبوبیت سری Grand Theft Auto و رکوردشکنیهای تریلر بازی در یوتیوب و حواشی قبل و بعد آن، تا محبوبیت GTA V بعد از گذشت ۱۱ سال یا انتشار یک شاهکار ماندگار به نام Red Dead Redemption 2 از سوی راکستار.
تمامی این موارد، عطش دیوانهوار گیمرها برای عرضه GTA VI را نشان میدهد. اما از آنجایی که در پروسههای پیچیده بازیسازی و تصمیمات انسانی هیچ چیز بعید نیست، میتوانیم نگران باشیم که GTA VI عده زیادی از طرفداران سینه چاک راکستار را با ناامیدی بزرگی روبهرو کند. ممکن است این احتمال در نگاه اول دور از واقعیت باشد اما هنگامی که دقیقتر به موضوع مینگریم، چندان غیرمنطقی نیست.
انتظارات غیرواقعی طرفداران
این مهمترین نقطه بحث است. چرا که طرفداران سالهاست در مورد این بازی رویاپردازی میکنند و با توجه به پروسه ساخت طولانیای که دارد، روز به روز انتظار طرفداران بیشتر میشود. تا جایی که عدهای بدون آنکه محدودیتهای سختافزاری کنسولها را در نظر بگیرند، انتظار جلوههای بصری فوقالعاده سنگین، در حد بازیهای AAA خطی، را دارند یا عدهای متصور هستند نقشهای بسیار بزرگ با تخریبپذیری کامل ارائه خواهد شد، در حالی که از نظر فنی و در مقیاس GTA، چنین خروجیای بعید است رخ دهد. چنین انتظاراتی کاملاً دور از ذهن هستند و میتوانند به ناامیدی پلیرها منجر شوند.
عدم شفافسازی راکستار و سکوت خبری این کمپانی در دامن زدن به این انتظارات بیتاثیر نبوده است. چرا که اگر زودتر با آنچه در نسخه نهایی بازی قرار دارد روبهرو شویم و حداقل گوشهای از دنیای GTA VI و گیمپلی بازی را ببینیم، اکثریت به جای خیالپردازیهای اغراق شده، در حد معقول برای تجربه آن هایپ میشوند.
پروسه ساخت طولانی و جدایی دن هوسر
در قسمت قبلی تا حدودی به این مورد اشاره کردیم که پروسه طولانی ساخت در افزایش انتظارات غیرواقعی گیمرها به صورت مستقیم تاثیر دارد اما این تمام ماجرا نیست. میدانیم که ساخت بازیهای راکستار با جزئیات خیرهکننده و وسواسی که دارند، به پروسه طولانی توسعه نیاز دارند اما زمان طولانی هم میتواند باعث بروز مشکلات عدیدهای شود.
علاوه بر چالشهای مدیریتی و بحث مالی که این روزها استودیوها با آن دست و پنجه نرم میکنند و خیلیها مجبور به تعدیل نیرو شدهاند، ممکن است کهنگی ایدهها در داستان یا گیمپلی ضربهای اساسی به بازی بزند و این موضوع میتواند به وسواس بیش از حد تیم توسعهدهنده نیز منجر شود. حتی شایعاتی از بازنویسی چندباره داستان بازی به گوش میخورد که میتواند ناشی از همین روند طولانی توسعه باشد.
اما بزرگترین نگرانی طرفداران سرسخت راکستار، جدایی دن هوسر (Dan Houser)، یکی از بنیانگذاران و افراد کلیدی شرکت، در سال ۲۰۲۰ است. با وجود این که سران راکستار و شرکت مادر این استودیو، یعنی Take Two، اطمینان خاطر دادهاند که جدایی او ضربهای به پروژههای وارد نمیکند، اما این روزها کمتر کسی را میبینیم که حرف مدیران شرکتهای بازیسازی را باور کنند. البته گزارشها حاکی از آن هستند که داستان GTA VI قبل از جدایی دن هوسر تکمیل شده اما قطعاً جای خالی او چالشهایی را برای سایر اعضای استودیو به همراه داشته است.
تحولات فرهنگی اجتماعی
طی سالیان اخیر، صنعت بازیسازی از جنبشها و تحرکات فرهنگی و اجتماعی جوامع دنیا در امان نبوده است و هر چند وقت یک بار اخبار ناراحتکنندهای میشنویم که در ساخت یک بازی یا حتی استخدام تیم سازنده، سیاستهای برابری، تنوع و شمول (DEI) تاثیر بیش از اندازهای دارند و رد پای گروه Sweet Baby Inc را هم در بازیهای شکستخورده زیادی مشاهده کردهایم.
تاثیر فشار این گروهها روی تیم سازنده و محدود کردن آنها میتواند ما را فرسنگها با آن طنز بیرحم GTA که با هر موضوع و مشکلی در جامعه، بیپرده شوخی میکرد، دور کند. در دنیای امروز که حساسیتها نسبت به موضوعات اجتماعی نسبت به زمان عرضه GTA V بسیار بالاتر رفته، ممکن است راکستار را وادار به احتیاط بیشتر کند که همین مسئله میتواند جذابیت بازی را به صورت چشمگیری برای طرفداران قدیمی کاهش دهد.
GTA Online 2
هیچ شکی نداریم که GTA Online نقش بسیار پررنگی در موفقیتهای مالی راکستار دارد و یکی از بزرگترین سرگرمیهای آنلاین دنیا به شمار میآید. اما بخش آنلاین در دو صورت میتواند باعث شود که GTA VI نتواند مسیر تبدیل به یک شاهکار ماندگار را طی کند که التبه هر دو موضوع میتوانند ناشی از طمع و پولپرستی مدیران راکستار و Take Two باشد.
تمرکز بیش از حد روی بخش آنلاین
با وجود موفقیت فوقالعادهای که GTA Online برای GTA V رقم زد، قطعاً راکستار برنامههای زیادی برای ارتقا و ادامه آن دارد و منابع مالی و انسانی زیادی به آن اختصاص داده. اما زیادهروی در این زمینه میتواند سم مهلکی برای GTA VI باشد. همواره یکی از مهمترین نقاط قوت سری GTA، روایت داستانی پر فراز و نشیب و شخصیتهای بهیادماندنی هستند. بنابراین، ممکن است بخش تکنفره بازی که طرفداران قدیمی از آن انتظار بالایی دارند، با حضور GTA Online، ضعیفتر از قبل باشد و کمپین چندان پیچیدهای از راکستار نبینیم.
وابستگی زیاد به خرید درون برنامهای
یکی از نگرانیهایی که میتواند تبدیل به نارضایتی بازیکنان شود، وابستگی بیش از حد بخش چندنفره GTA VI به خریدهای درون برنامهای است. در سالهای اخیر، خریدهای درون برنامهای به یکی از منابع اصلی درآمد بازیهای بزرگ و سرویس محور تبدیل شدهاند و GTA Online نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما اگر راکستار تصمیم بگیرد تا این سیستم را در GTA VI بیش از حد بزرگ کند، میتواند تجربه بازیکنان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و خشم طرفداران را در پی داشته باشد.
عملکرد فنی GTA VI
با معرفی کنسول ۷۰۰ دلاری پلی استیشن، برخی از صاحبان مدل پایه PS5 نگران بیتوجهای راکستار و سونی به این کنسول هستند. با توجه به این که فعلاً خبری از نسخه پیسی نیست، با در نظر گرفتن آمار فروش کنسولها، دارندگان پلی استیشن ۵ مهمترین و بزرگترین مخاطبان GTA VI محسوب میشوند.
این انتظار وجود دارد بازی بهگونهای بهینهسازی شود که روی هر دو مدل معمولی و پرو تجربهای جذاب و رضایتبخش ارائه دهد. در غیر این صورت، ممکن است شاهد شکاف بزرگی بین جامعه بازیکنان باشیم و این مسئله میتواند بر شهرت راکستار و سونی تاثیر ناگواری بگذارد.
در آن سوی ماجرا، با توجه به قیمت پایینتر ایکس باکس سری اس، طبیعتاً بخش بزرگی از کاربران نسل نهم ایکس باکس از این کنسول استفاده میکنند اما محدودیتهای سختافزاری سری اس جنجالهای زیادی از زمان عرضه تا کنون داشته است؛ تا جایی که برخی کاربران در فضای مجازی خواهان لغو نسخه سری اس GTA VI شدهاند تا این بازی با تاخیر عرضه نشود.
اما باید توجه داشت که اگر راکستار نتواند خروجی معقولی روی سری اس داشته باشد، با موج واکنشهای منفی طرفداران ایکس باکس مواجه میشود، زیرا بیش از ۷۰ درصد خریداران کنسول نسل نهمی ایکس باکس، سری اس را انتخاب کردهاند. البته این موضوع را هم در نظر بگیرید که راکستار در نسل هشت و روی سختافزارهای به مراتب ضعیفترِ پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان، توانست یکی از چشمنوازترین بازیهای تاریخ را تحویلمان دهد.
سخن آخر
تجربیات ناگواری که گیمرها در سالهای اخیر داشتهاند و بازیهایی که با هزاران وعده پوچ عرضه شدند، باعث بدبینی بسیاری از ما هستند. همچنین عرضه موردانتظارترین بازی تاریخ با وجود انتظارات بالای طرفداران، کار به شدت دشواری است و در حال حاضر هیچکس نمیتواند قطعی بگوید که سرانجام GTA VI چه خواهد شد. اما راکستار در گذشته توانسته بارها و بارها خود را به همه ثابت کند و امیدواریم که مجدداً همین کار را به بهترین نحو انجام دهد تا بتوانیم این شرکت دوست داشتنی را درخشانتر از قبل ببینیم.
پر بحثترینها
- بازی Ghost of Yotei رونمایی شد
- بازیگر شخصیت اصلی Ghost of Yotei یک کنشگر رادیکال لیبرال است که پلیس آمریکا را نژادپرست خطاب میکند
- کارمند: Sweet Baby قصد دارد صنعت بازی را به خاک سیاه بنشاند
- قیمت Horizon Zero Dawn پس از معرفی نسخه ریمستر به طور مخفیانه دو برابر شد
- پلی استیشن به دنبال استخدام متخصص «برابری، تنوع و شمول» (DEI) است
- حدود ۴۰۰ نفر از کارکنان Activision Blizzard اخراج میشوند
- ۱۰ بازی ویدیویی با پیچش داستانی غیرمنطقی
- منبع داخلی: Xbox در آشفته ترین حالت خود قرار دارد
- شیگرو میاموتو: امیدوارم نینتندو وارد جنگهای به اصطلاح کنسولی نشود
- فیل اسپنسر: Xbox اکنون نسبت به گذشته بازیکنان بیشتری در آسیا دارد
نظرات
علت شکست Red Dead Online خرید درون برنامه ای هم بود یا فقط بیاعتنایی راکستار نسبت به محتوای کم بخش چندنفره بود ؟
چون اگه مورد اول باشه باید قاعدتا تو این پروژه جدید که چند برابر مهمتر هم هست ، درس گرفته باشن !
قبل از جدا شدن دن هوسر از راکستار ، داستان بازی کامل شده بوده.بنابراین جای نگرانی بابت این موضوع نیست
نمیدونم این احساس منه یا هستن دوستانی مثل من که این گیم رو مثل خدا نمیبینند(شاید چون وقتی بیاد معلوم نیست واسه pc پلیر های مظلوم کی بیاد)با این حال خودتون واسه هرچیزی آماده کنید،احتمال به لجن کشیده شدن این گیم توسط لگبت و فمنیست و ووک بالاست
به نظرم این موارد ووک و اینها رو داخل بازیشون میارن ، ولی نه به اون صورتی که ما فکر میکنیم.راکستار همیشه تو جی تی ای سیاست های آمریکا رو به مسخره گرفته.
این قضیه ووک هم به احتمال بالا وارد بازی میکنن و بازی نگاه مسخره آمیز بهش خواهد داشت
سابقه راکستار ثابت کرده که خودشو با این موارد مسخره ، کوچک نمیکنه.اگر ووک داخل بازی باشه ، جهت مسخره کردن اونه و نه چیز دیگه
“انتظارات غیرواقعی طرفداران”
این انتظار نیست.برچسب نچسبون.اون کلمه احتمال رو برای همین نوشتم
لطفا اول متوجه منظورم از کامنتم شو بعد ریپ بزن
اگه به کاراکتر زن میگی ووک که اره این بازیم برای اولین بار کاراکتر زن قابل بازی اورده
اگه نه فکر میکنی زنم ادمه که نه gta و یه سری بازیا هیچ وقت سمت تبلیغاتی شدن و ووک نمیرن
همون لست ۲ هم که تنها دلیلشون گرایش کاراکتر بازیه برای کوبیدن هیچ وقت سمت تبلیغاتی شدن نرفت
معلومه که زنا ادم نیستن اونا فرشتن
👅🚫 کافیه
ببین دوست عزیز من قصد شما رو متوجه نشدم،ولی بزار نظرم و تعریفم از ووک رو بگم،یعنی داستان و شخصیت ها جنسیت زده و اصطلاحاً روشن فکری نما باشن،یعنی شما تبلیغات اهداف یکسری گروه های ریشه زده در هالیوود و ویدئو گیم و هرجای دیگه رو ببینی،یعنی من گیمر به جای لذت از گیم باید تو فکرم این باشه واو حمایت از رنگین پوستان واجبه و اینا،شما شاید کوتاه بیای،ولی من به شخصه به شعور خودم توهین نمیکنم اگر که راکستار بخواد این چرندیات وارد بازی کنه و انتظار داشته باشه حمایت اش کنم یا کنیم !
قطعا نمی تواند یک ناامیدی باشد نگران نباشید
ناامیدی برای کسی هست که انتظار داره تو بازی با موشک به مریخ و فراتر از ان سفر بکنه
یا امثال اون دوستانی که با تریلر اول بازی ازش ناامید شدن ، خدا میدونه تو ذهنشون تصور میکردن بازی قراره چطوری باشه
واقعا نکات خوب و حرفهای جالبی زده بودید
تنها شرکتی که وقتی میخواد بازی عرضه کنه اصلا نه نگران گرافیک هستم نه گیمپلی و نه داستان و هیچ چیز دیگه ای راک استار اونقدر قویه که اجازه نمی ده احمقایی مثل سویت بیبی توی کارش دخالت کنن .
راکستار ثابت کرده که استودیو مورد اعتمادیه. خیلی کم ممکنه که خراب کنه.
راه نداره بهترین استودیو بازیسازی تاریخ، بازی بد بسازه. مگر همون طرفدارای تعصبی بر علیه این گیم زنجیر پاره کنن.
یه عده رو که قطعا ناامید میکنه شکی تو این مسئله نیست. اون جوگیرایی که انتظارات عجیب غریب و عملا ناممکن دارنو ناامید میکنه و وقتی بازی منتشر بشه همین قشر اولین کسایی هستن که شروع میکنن به هیت کردن بازی و راکستار چرا؟ چون بازی نتونسته انتظارات عجیب غریب و نامعقولشونو برآورده کنه! ولی طرفدارای واقعی و قدیمی این کمپانی رو نه. درکل با اکثر بخشای مقاله موافقم، باید همیشه تو همه حالت تمام احتمالاتو درنظر گرفت ولی به شخصه به راکستار ایمان دارم و این ایمان و اعتماد یه شبه ایجاد نشده بلکه حاصل سالها تجربه شاهکارای این شرکته. انشالله که بازم بتونه یه اثر ماندگار خلق کنه
فقط امیدوارم درنهایت به گیمی برسیم که ارزش این همه صبر رو داشته باشه ، من به راکستار کاملا اعتماد دارم و میدونم کارشو به خوبی انجام میده و من ۹۰ درصد مطمئنم که این بازی موفق میشه و ۱۰ درصدم میزاریم برای احتمالات دیگه