نقد و بررسی بازی Astro Bot
با نقد و بررسی یکی از جذابترین و خلاقانهترین آثار چند سال اخیر، یعنی Astro Bot، همراه ما باشید.
بازی Astro Bot شروعی مشابه نسخه قبلی دارد. تعداد زیادی از باتها، سوار بر سفینهای به شکل کنسول PS5 (و شاید چیزی متفاوت) در حال حرکت در فضا هستند که مورد حمله قرار میگیرند و بخشهای مختلف کنسول، اعم از مادربرد، پردازنده و چند بخش دیگر به چنگ دشمنان شرور بازی میافتد و خود کنسول همراه برخی باتها که از حمله جان سالم به در بردهاند، در منطقهای بیابانی سقوط میکنند. حال وظیفه ما مشخص و واضح است. سفر در کهکشانهای مختلف، شکست دشمنان، نجات باتهای پراکنده در این مناطق و در نهایت، پیدا کردن قطعات ربوده شده و تعمیر کنسول.
بازی از همان مرحلهی اول، نبوغ و جذابیت خود را به رخ میکشد. مراحل بازی، در قالب چند کهکشان مختلف مثل کهکشان میمون و اختاپوس روایت میشوند و هر کهکشان، میزبان مراحل مختلفی است و نهایتاً، در مرحلهی آخرِ هر کهکشان، معمولا با باسفایتهای جذاب و یا مراحل بسیار خاصی مواجه میشوید که مستقیما به آیپیهای بزرگ پلیاستیشن اشاره دارند.
باید بگویم بعد از تجربهی It Takes Two، چنین خلاقیت و ذکاوتی در بخش طراحی مراحل در یک بازی ویدیویی ندیده بودم. به معنی واقعی کلمه، تک تک مراحل و بخشهای بازی، خاص و منحصر به فرد هستند. از چه لحاظ؟ هم از لحاظ مکان، محیط و اتمسفر، که شامل دریا، اقیانوس، معابد قدیمی، ساختمانهای چینی، آسمان خراشهای عظیم و دهها لوکیشن دیگر میشوند و هم از لحاظ مکانیزم و المان منحصر به فرد. تقریبا تک تک مراحل بازی، یک ویژگی و المان متفاوت را در اختیار ما قرار میدهند و ما، آن مرحله را باید با کمک همان وسیله یا قابلیت به اتمام برسانیم.
تنوع این قابلیتها و المانها، باورکردنی نیست. یک مرحله دستکش بوکس در اختیار ما قرار میدهد و مرحلهای دیگر، امکان متوقف کردن زمان را فراهم میسازد. یک مرحله به شما Jet Pack میدهد و مرحلهای دیگر، توانایی بزرگ یا کوچک کردن Astro را ممکن میسازد.
نه تنها تنوع این قابلیتها، عمق و لذت فوقالعادهای به مراحل و تجربهی کلی بخشیده است، بلکه کاملا از یکنواختی و تکراری شدن روند بازی نیز جلوگیری میکند چرا که امکان ندارد در بین مراحل مختلف، حتی دو مرحله تکراری یا شبیه هم پیدا کنید و حتی جنس پلتفرمینگ، پازلها و نبرد با باسها نیز کاملا خاص و منحصر به فرد است. در این زمینه باید بگویم Astro Bot یک شاهکار به شمار میآید که واقعا جای نقد، بحث یا مورد دیگری را باقی نمیگذارد. وقتی مراحل یک بازی ویدیویی، آن هم از جنس پلتفرمر و پازل، تا این حد خلاقانه و خاص هستند و تعداد زیادی قابلیت و ویژگی منحصر به فرد دارند، جز تحسین نمیتوان واکنشی نشان داد.
باسفایتهای بازی، همواره بر اساس همان قابلیتی که در آن مرحله دریافت کردهاید طراحی شدهاند و روش شکست دادن و پیروزی در آنها نیز، غالبا بر اساس همین مکانیزمها است. به همین دلیل، باسفایتهای Astro Bot نیز کاملا منحصر به فرد هستند و چه با اختاپوسی عظیمالجثه مبارزه کنیم و چه با هیولایی فلزی، هر نبرد و هر باسفایت، یک تجربهی منحصر به فرد و خاص را ارائه میدهد و همین مسئله، لذت عمیقی به مراحل انتهایی هر کهکشان و باسفایتها بخشیده است.
در طول هر مرحله، باتهای مختلفی در مسیر اصلی و بعضا در مکانهای مخفی و پشت پازلهای خاص وجود دارند که باید آنها را پیدا کرده و نجات دهید. برخی از این باتها، عادی هستند و برخی دیگر، کاراکترهای محبوب دنیای گیم به شمار میآیند و تقریبا از هر IP بزرگ پلیاستیشن که فکرش را بکنید، چندین و چند بات برای نجات دادن در مراحل وجود دارد که به لطف طراحی فوقالعاده زیبا و دلنشینشان، واقعا جذاب و دوست داشتنی هستند.
از آن جایی که بسیاری از این باتها در محیط مخفی هستند و به راحتی ممکن است از آنها عبور کنید، برای نجات همهی آنها و همچنین پیدا کردن تکههای پازلی که در محیط وجود دارند، احتمالا مراحل را باید بیش از یک بار تجربه کنید و در واقع، بازی با این جنس از طراحی مراحل و قرار دادن محتوای فرعی، تکرارپذیری بسیار خوبی نیز به مراحل بازی بخشیده است و شخصا بسیاری از مراحل مختلف را، بیش از یک بار تجربه کردم و لذت بردم.
پیدا کردن باتها، نه تنها تروفیهای مربوطه و پاداش مشخص دارد، بلکه برای پیشروی داستانی نیز نیاز است چرا که مراحل مختلف، میزان خاصی از باتها را میطلبند و اگر در مجموع، تعداد مشخص و مورد نیازی از باتها را نجات نداده باشید، امکان تجربهی مرحله بعدی وجود ندارد.
با نجات باتها و بازگشت به Crash Site یا همان منطقه سقوط کنسول، فعالیتهای مختلفی انتظار شما را میکشند که بعضا به کمک باتهای دیگر برای انجام آنها نیاز دارید. یک بات روی تپهای بلند گیر افتاده است؟ دهها بات یک نردبان میسازند و شما از آنها بالا میروید و او را نجات میدهید! همین فعالیتهای مختلف در آن منطقه که حکم Hub بازی را دارد، خود به انگیزهای دیگر تبدیل میشود که شما را به نجات حداکثری باتها ترغیب کند. البته باید بگویم آن قدر ساختار مراحل جذاب و از طرف دیگر باتها دلنشین و بامزه هستند که بعید میدانم مخاطبان نیاز خاصی به انگیزههای خارجی برای نجات آنها داشته باشند!
شخصیتهای زیادی از آثار فرست پارتی پلیاستیشن، حضوری فعال در Astro Bot دارند. برخی صرفا در نقش یک بات هستند و برخی دیگر، مراحل اختصاصی خود را دارند که در قالب این مراحل، ما قابلیت آن کاراکتر نمادین را نیز در اختیار میگیریم. تا حالا به این فکر کردهاید که ترکیب Astro و نیتن دریک چه میتواند باشد؟ دیگر نیازی به فکر کردن ندارید چون Astro Bot این رویا را به حقیقت تبدیل میکند. شخصیتهای مختلف دیگری نیز در بازی حضور دارند که به علت این که نمیخواهم غافلگیری حضور آنها را از دست بدهید، به آنها اشاره کنم. اما مطمئن باشید Team Asobi سنگ تمام گذاشته است و نه تنها قابلیتها و سلاحهای خاص و مشهور گیمینگ در این بازی حضور دارند، بلکه موسیقیهای مشهور این عناوین نیز در پس زمینه مراحل شنیده میشوند که اتمسفری باورنکردنی خلق کرده است.
بازی Astro Bot، به شکلی باورنکردنی زیبا و چشمنواز است. از دشمنان و محیط و اجسام مختلف گرفته تا خود باتها، طراحی فوقالعادهای دارند و هم فوقالعاده شاداب، با طراوت و رنگارنگ هستند و هم به شکل هنرمندانه و فوقالعادهای طراحی شدهاند. تنوع لوکیشن و مکانهای بازی، منجر به خلق محیطهای متعدد طبیعی و صنعتی زیادی شده است و قابهای هنری جذابی در طول مراحل مختلف خواهید دید که شما را به تحسین وا میدارند. دنیای جذاب بازی را با مراحل خلاقانه آن ترکیب کنید و آن وقت، از تجربهی چندین و چند بارهی Astro Bot، سیر نخواهید شد!
ساندترک بازی، عملکردی شگفتانگیز در سطحی مشابه دیگر بخشهای بازی دارد و نقشی مانند ادویه برای غذا را ایفا میکند. شاید اگر بخواهم ساندترک و موسیقی متن بازی را در یک کلمه خلاصه کنم، آن کلمه، «ماجراجویی» است. در تک تک مراحل بازی، چه هنگامی که در معبدی قدیمی در حال عبور از تلههای مرگبار هستید و چه در ساختمانهای در حال احداث بین برجهای بلند در حال پریدن، موسیقی بازی کاملا حس و حال ماجراجویی را به فضا تزریق میکند و بازی، رنگ و بویی فوقالعاده به خود میگیرد. همان طور که پیشتر اشاره کردم، مراحلی که بر اساس بازیهای دیگر پلیاستیشن طراحی شدهاند، از ساندترک همان آثار بهره میبرند و این مسئله نیز، جذابیت تجربه را دو چندان میسازد.
گالری اختصاصی گیمفا:
Astro Bot
Astro Bot یک اثر فوقالعاده است. از یک بازی ماجراجوییِ پلتفرمر چه انتظاری دارید؟ Astro Bot تمامی آنها را برآورده میسازد. اگر به دنبال چشیدن طعم نبوغ، خلاقیت و زیبایی در قالب یک ماجراجویی دوست داشتنی هستید، Astro Bot پکیج کاملی از این خواستهها را برای شما به ارمغان آورده است.
نکات مثبت:
- تنوع فوقالعادهی مراحل و بخشهای مختلف بازی
- تنوع، پیادهسازی و به کار گیری المانها، مکانیزمها و قابلیتهای متعدد در طول مراحل
- های جذاب با طراحی هنری فوقالعادهباسفایت
- دنیایی زیبا، پویا، چشمنواز و خوش رنگ و لعاب
- موسیقی متن فوقالعاده با تطابق بالا بر فضا و اتمسفر کلی بازی
- ارزش تکرار بالای مراحل مختلف
- محتوای بسیار مناسب
نکات منفی:
۹.۵
این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Sony) و روی PS5 بررسی شده است
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
نظرات
متا ۹۳ با ۵۷ نقد
فاجعه کنکورد رو بشوره برد
🟢 کلا همه چی رو شست با این طوفانی که انجام داده 😂
یه نمره اومد بالا و با ۷۰ نقد شده ۹۴!!!
یا خدا 😂😂
الان اسپنسر میاد میگه من از وقتی ۱۰ سالم بود دوست داشتم آستروبات بازی کنم!
😂😂😂😂
😂😂😂
۹۵🗿😂
برا من که با ۱۱۱ تا نقد هنوز ۹۴ میاره با چندتا نقد میگی ۹۵
شاهکار به این میگن واقعا
تبریک به طرفداران پلی استیشن
نبرد سونی با مایکروسافت تازه شروع شده
سال ۲۰۲۵ ایکس باکس با خاک یکسان خواهد شد
با این نمره پلی استیشن سال رو برد
سال ۲۰۲۵ ناشر میشه
جعبه هستم یک ناشر موفق
دقیقا
ماکرو هیچوقت شوتری در حد کنکورد نمیسازه
ردفال؟…
اگر گیمر واقعی باشید قطعا از موفقیت این بازی خوشحال میشید. همچین بازی هایی روح صنعت گیم رو دوباره زنده میکنن.
شاهکاری دیگر از سونی ، متاش ۹۳ شده الله اکبر 🤯
این بی شک نامزد گوتی میشه
فکر کنم برا من باگ خورده نکات منفی نمایش داده نمیشه
شایدم نکته منفیای نداره
نکته منفی نداشته باشه که خب طبیعتا نباید ۱۰ بگیره؟ ۹.۵ میدن بدون نکته منفی؟ شایدم واسه این که منطقی جلوه بدن و پلی استیشن و زیادی بالا نبرن بدون نکته منفی ۹.۵ دادن😂🥶
خب هنوز نقد رو نخوندم ولی واقعا شوکه شدم! متا ۹۳ و نمره ۹.۵ گیمفا! واقعا فکر نمیکردم انقدر خوب در بیاد. احسنت به تیم آسوبی که البته بازماندگان ژاپن استودیو مرحوم و محبوب هستند. از صمیم قلب امیدوارم بازی فروش خوبی بکنه بلکه شاید سونی نیم نگاهی به پلتفرمرهاش که همگی کالت محسوب میشن داشته باشه…
واقعا میتونه نامزد گوتی بشه فوق العاده شده
خب الان نقد رو خوندم و هیجانم برای تجربه بازی رو چندین برابر کرد! همین که نقد اشاره داره به تشابه بازی به it takes two که قطع به یقین یکی از بهترین آثار چند سال اخیر هست کافیه تا به کیفیت کار team asobi پی برد. خب ظاهرا فردا صبح باید زودتر بلند شم و سریعا مشغول تجربه بازی بشم.
فقط یک سوال آقای زاهدی. توی astro’s playroom تاکید بیش از حدی روی برخی قابلیت های دسته بود میخواستم ببینم اینجا هم اینجوری هست یا نه.
بدون گفتن نکته منفی ای تو این نقد ۹۵ شد امتیازش؟🙄😑😂
چرا خو؟ حداقل دلیل ۵ نمره کم کردنش رو میگفتین😂
دلیل زیادی میتونه داشته باشه. مثلا تو یکی از نکات خوب بوده اما بی نقص نبوده
اوووف عجب نمره ای. از اولش مشخص بود بازیه با کیفیته👌
wtf انتظار متا ۸۷ و گیمفا ۸.۵ داشتم! خیلی فراتر شده!
واقعا تونسته در حد بازی های ماریو باشه ، منو انتظار نداشتم حتی بخواد از ۹۰ بالاتر بره ولی الان شده ۹۳ خیلی زیاده 😂
از اول میدونستم یه شاهکار میشه و انتظار چنین نمره ای رو ازش داشتم
خب این الان شد یه کار تمیز، هرچند بعید می دونم در حد ماریو یا ریمن گنده بشه ولی به هر حال میره که بین بزرگان پلتفرمر سری تو سرا در بیاره
اوریجن ماریو و ریمن از استرو بات بیشتره
ولی وقتی اوایلش اینطوریه از آیندش به غولی که بین بزرگان تبدیل میشه هم باید انتظار داشت
باید منتظر موند و دید ولی با توجه به فن بیس سونی بعیده این بازی به نقطه اتکای سونی تبدیل بشه، فارغ از اینکه چقدر خوب باشه، ماریو و ریمن دلیل پیشرفتشون تمرکز شرکت روشون بود (هرچند یوبی بعد از AC همه چیز رو گذاشت کنار)
تیم اسوبی ترکوندی
کونکوردو شست برد با خلاقیت
استرو بات هم تبدیل به یه آیپی آینده دار برای سونی شد.امیدوارم بتونه در حد ماریو گنده بشه
هیچی اندازه ماریو گنده نمیشه چون خب یه سری از بهترین و مهمترین بازیای تاریخو داره و همینطور نماد مهمترین کمپانی گیمه و یه تاریخ بزرگ پشت سرش داره نماد گیمه طرف ولی خب اگه ول نکنند استروباتو خیلی آیندش روشنه چون سونی mascot نداره درحال حاضر و نیاز داره برا برندش قبلا هم داشتن یه دوره ای کراش بندیکوت بود یه دوره ای هم سکمن ولی جفتشونو ول کردن به امان خدا و راحت از دستشون دادن نتیجش این بود که سقوط کردن جفت فرانچزا چون این شخصیتا برا ادامه نیاز به استمرار دارن اگه استروباتو درست ازش استفاده کنند میتونه نماد سونی بشه من بازی کوتاه اولیشو بازی کردم بازی خوبی بود فقط باید سعی کنند از فن سرویساش کم کنند و هویت مجزا بهش بدن که گویا تو این بازی همینکار انجام دادن تا حدی (فن سرویسا سر جاشه ولی هویت مجزای خوبی گویا گرفته) پس آیندش روشنه به شرط اینکه بهش پشت نکنن
یه زمان مدیا مولکول بهترین پلتفرمر های ps رو میساخت
الان تیم اسوبی