نقد و بررسی بازی Astro Bot - گیمفا
نقد و بررسی بازی Astro Bot - گیمفا
نقد و بررسی بازی Astro Bot - گیمفا
نقد و بررسی بازی Astro Bot - گیمفا
نقد و بررسی بازی Astro Bot - گیمفا
نقد و بررسی بازی Astro Bot - گیمفا

نقد و بررسی بازی Astro Bot

مصطفی زاهدی
۱۵:۳۰ ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
نقد و بررسی بازی Astro Bot - گیمفا

با نقد و بررسی یکی از جذاب‌ترین و خلاقانه‌ترین آثار چند سال اخیر، یعنی Astro Bot، همراه ما باشید.

بازی Astro Bot شروعی مشابه نسخه‌ قبلی دارد. تعداد زیادی از بات‌ها، سوار بر سفینه‌ای به شکل کنسول PS5 (و شاید چیزی متفاوت‌) در حال حرکت در فضا هستند که مورد حمله قرار می‌گیرند و بخش‌های مختلف کنسول، اعم از مادربرد، پردازنده و چند بخش دیگر به چنگ دشمنان شرور بازی می‌افتد و خود کنسول همراه برخی بات‌ها که از حمله جان سالم به در برده‌اند، در منطقه‌ای بیابانی سقوط می‌کنند. حال وظیفه ما مشخص و واضح است. سفر در کهکشان‌های مختلف، شکست دشمنان، نجات بات‌های پراکنده در این مناطق و در نهایت، پیدا کردن قطعات ربوده شده و تعمیر کنسول.

نقد و بررسی بازی Astro Bot - گیمفا

بازی از همان مرحله‌ی اول، نبوغ و جذابیت خود را به رخ می‌کشد. مراحل بازی، در قالب چند کهکشان مختلف مثل کهکشان میمون و اختاپوس روایت می‌شوند و هر کهکشان، میزبان مراحل مختلفی است و نهایتاً، در مرحله‌ی آخرِ هر کهکشان، معمولا با باس‌فایت‌های جذاب و یا مراحل بسیار خاصی مواجه می‌شوید که مستقیما به آی‌پی‌های بزرگ پلی‌استیشن اشاره دارند.

باید بگویم بعد از تجربه‌ی It Takes Two، چنین خلاقیت و ذکاوتی در بخش طراحی مراحل در یک بازی ویدیویی ندیده بودم. به معنی واقعی کلمه، تک تک مراحل و بخش‌های بازی، خاص و منحصر به فرد هستند. از چه لحاظ؟ هم از لحاظ مکان، محیط و اتمسفر، که شامل دریا، اقیانوس، معابد قدیمی، ساختمان‌های چینی، آسمان خراش‌های عظیم و ده‌ها لوکیشن دیگر می‌شوند و هم از لحاظ مکانیزم و المان منحصر به فرد. تقریبا تک تک مراحل بازی، یک ویژگی و المان متفاوت را در اختیار ما قرار می‌دهند و ما، آن مرحله را باید با کمک همان وسیله یا قابلیت به اتمام برسانیم.
تنوع این قابلیت‌ها و المان‌ها، باورکردنی نیست. یک مرحله دستکش بوکس در اختیار ما قرار می‌دهد و مرحله‌ای دیگر، امکان متوقف کردن زمان را فراهم می‌سازد. یک مرحله به شما Jet Pack می‌دهد و مرحله‌ای دیگر، توانایی بزرگ یا کوچک کردن Astro را ممکن می‌سازد.

نه تنها تنوع این قابلیت‌ها، عمق و لذت فوق‌العاده‌ای به مراحل و تجربه‌ی کلی بخشیده است، بلکه کاملا از یکنواختی و تکراری شدن روند بازی نیز جلوگیری می‌کند چرا که امکان ندارد در بین مراحل مختلف، حتی دو مرحله تکراری یا شبیه هم پیدا کنید و حتی جنس پلتفرمینگ، پازل‌ها و نبرد با باس‌ها نیز کاملا خاص و منحصر به فرد است. در این زمینه باید بگویم Astro Bot یک شاهکار به شمار می‌آید که واقعا جای نقد، بحث یا مورد دیگری را باقی نمی‌گذارد. وقتی مراحل یک بازی ویدیویی، آن هم از جنس پلتفرمر و پازل، تا این حد خلاقانه و خاص هستند و تعداد زیادی قابلیت و ویژگی منحصر به فرد دارند، جز تحسین نمی‌توان واکنشی نشان داد.

باس‌فایت‌های بازی، همواره بر اساس همان قابلیتی که در آن مرحله دریافت کرده‌اید طراحی شده‌اند و روش شکست دادن و پیروزی در آن‌ها نیز، غالبا بر اساس همین مکانیزم‌ها است. به همین دلیل، باس‌فایت‌های Astro Bot نیز کاملا منحصر به فرد هستند و چه با اختاپوسی عظیم‌الجثه‌ مبارزه کنیم و چه با هیولایی فلزی، هر نبرد و هر باس‌فایت، یک تجربه‌ی منحصر به فرد و خاص را ارائه می‌دهد و همین مسئله، لذت عمیقی به مراحل انتهایی هر کهکشان و باس‌فایت‌ها بخشیده است.

در طول هر مرحله، با‌ت‌های مختلفی در مسیر اصلی و بعضا در مکان‌های مخفی و پشت پازل‌های خاص وجود دارند که باید آن‌ها را پیدا کرده و نجات دهید. برخی از این بات‌ها، عادی هستند و برخی دیگر، کاراکتر‌های محبوب دنیای گیم به شمار می‌آیند و تقریبا از هر IP بزرگ پلی‌استیشن که فکرش را بکنید، چندین و چند بات برای نجات دادن در مراحل وجود دارد که به لطف طراحی فوق‌العاده‌ زیبا و دلنشینشان، واقعا جذاب و دوست داشتنی هستند.

از آن جایی که بسیاری از این بات‌ها در محیط مخفی هستند و به راحتی ممکن است از آن‌ها عبور کنید، برای نجات همه‌ی آن‌ها و همچنین پیدا کردن تکه‌های پازلی که در محیط وجود دارند، احتمالا مراحل را باید بیش از یک بار تجربه کنید و در واقع، بازی با این جنس از طراحی مراحل و قرار دادن محتوای فرعی، تکرارپذیری بسیار خوبی نیز به مراحل بازی بخشیده است و شخصا بسیاری از مراحل مختلف را، بیش از یک بار تجربه کردم و لذت بردم.

پیدا کردن بات‌ها، نه تنها تروفی‌های مربوطه و پاداش مشخص دارد، بلکه برای پیشروی داستانی نیز نیاز است چرا که مراحل مختلف، میزان خاصی از بات‌ها را می‌طلبند و اگر در مجموع، تعداد مشخص و مورد نیازی از بات‌ها را نجات نداده باشید، امکان تجربه‌ی مرحله بعدی وجود ندارد.

با نجات بات‌ها و بازگشت به Crash Site یا همان منطقه‌ سقوط کنسول، فعالیت‌های مختلفی انتظار شما را می‌کشند که بعضا به کمک بات‌های دیگر برای انجام آن‌ها نیاز دارید. یک بات روی تپه‌ای بلند گیر افتاده است؟ ده‌ها بات یک نردبان می‌سازند و شما از آن‌ها بالا می‌روید و او را نجات می‌دهید! همین فعالیت‌های مختلف در آن منطقه که حکم Hub بازی را دارد، خود به انگیزه‌ای دیگر تبدیل می‌شود که شما را به نجات حداکثری بات‌ها ترغیب کند. البته باید بگویم آن قدر ساختار مراحل جذاب و از طرف دیگر بات‌ها دلنشین و بامزه هستند که بعید می‌دانم مخاطبان نیاز خاصی به انگیزه‌های خارجی برای نجات آن‌ها داشته باشند!

شخصیت‌های زیادی از آثار فرست پارتی پلی‌استیشن، حضوری فعال در Astro Bot دارند. برخی صرفا در نقش یک بات‌ هستند و برخی دیگر، مراحل اختصاصی خود را دارند که در قالب این مراحل، ما قابلیت آن کاراکتر نمادین را نیز در اختیار می‌گیریم. تا حالا به این فکر کرده‌اید که ترکیب Astro و نیتن دریک چه می‌تواند باشد؟ دیگر نیازی به فکر کردن ندارید چون Astro Bot این رویا را به حقیقت تبدیل می‌کند. شخصیت‌های مختلف دیگری نیز در بازی حضور دارند که به علت این که نمی‌خواهم غافلگیری حضور آن‌ها را از دست بدهید، به آن‌ها اشاره کنم. اما مطمئن باشید Team Asobi سنگ تمام گذاشته است و نه تنها قابلیت‌ها و سلاح‌های خاص و مشهور گیمینگ در این بازی حضور دارند، بلکه موسیقی‌های مشهور این عناوین نیز در پس زمینه مراحل شنیده می‌شوند که اتمسفری باورنکردنی خلق کرده است.

بازی Astro Bot، به شکلی باورنکردنی زیبا و چشم‌نواز است. از دشمنان و محیط و اجسام مختلف گرفته تا خود بات‌ها، طراحی فوق‌العاده‌ای دارند و هم فوق‌العاده شاداب، با طراوت و رنگارنگ هستند و هم به شکل هنرمندانه و فوق‌العاده‌ای طراحی شده‌اند. تنوع لوکیشن و مکان‌های بازی، منجر به خلق محیط‌های متعدد طبیعی و صنعتی زیادی شده است و قاب‌های هنری جذابی در طول مراحل مختلف خواهید دید که شما را به تحسین وا می‌دارند. دنیای جذاب بازی را با مراحل خلاقانه آن ترکیب کنید و آن وقت، از تجربه‌ی چندین و چند باره‌ی Astro Bot، سیر نخواهید شد!

ساندترک بازی، عملکردی شگفت‌انگیز در سطحی مشابه دیگر بخش‌های بازی دارد و نقشی مانند ادویه برای غذا را ایفا می‌کند. شاید اگر بخواهم ساندترک و موسیقی متن بازی را در یک کلمه خلاصه کنم، آن کلمه، «ماجراجویی» است. در تک تک مراحل بازی، چه هنگامی که در معبدی قدیمی در حال عبور از تله‌های مرگبار هستید و چه در ساختمان‌های در حال احداث بین برج‌های بلند در حال پریدن، موسیقی بازی کاملا حس و حال ماجراجویی را به فضا تزریق می‌کند و بازی، رنگ و بویی فوق‌العاده به خود می‌گیرد. همان طور که پیش‌تر اشاره کردم، مراحلی که بر اساس بازی‌های دیگر پلی‌استیشن طراحی شده‌اند، از ساندترک همان آثار بهره می‌برند و این مسئله نیز، جذابیت تجربه‌ را دو چندان می‌سازد.


گالری اختصاصی گیمفا:

Astro Bot

Astro Bot یک اثر فوق‌العاده است. از یک بازی ماجراجوییِ پلتفرمر چه انتظاری دارید؟ Astro Bot تمامی آن‌ها را برآورده می‌سازد. اگر به دنبال چشیدن طعم نبوغ، خلاقیت و زیبایی در قالب یک ماجراجویی دوست داشتنی هستید، Astro Bot پکیج کاملی از این خواسته‌ها را برای شما به ارمغان آورده است.


نکات مثبت:

  • تنوع فوق‌العاده‌ی مراحل و بخش‌های مختلف بازی
  • تنوع، پیاده‌سازی و به کار گیری المان‌ها، مکانیزم‌ها و قابلیت‌های متعدد در طول مراحل
  • باس‌فایت
    ‌های جذاب با طراحی هنری فوق‌العاده
  • دنیایی زیبا، پویا، چشم‌نواز و خوش رنگ و لعاب
  • موسیقی متن فوق‌العاده با تطابق بالا بر فضا و اتمسفر کلی بازی
  • ارزش تکرار بالای مراحل مختلف
  • محتوای بسیار مناسب

نکات منفی:

۹.۵

این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Sony) و روی PS5 بررسی شده است

نقد و بررسی بازی Astro Bot - گیمفا

امیر‌ پروollieOld blacksmithKJavadtintinDelta 4محسن رضوی فرآرمان زرمهرHaj kratos(در انتظار ریمیک سه گانه قدیمی)Kurosمحمد حسین کریمیMax22NimaPEDrooAQUARIUSViboroRoyalknightمرد تنهای شبvitto corleonemore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Astro Bot - گیمفا
نقد و بررسی بازی Astro Bot - گیمفا
نقد و بررسی بازی Astro Bot - گیمفا
نقد و بررسی بازی Astro Bot - گیمفا
نقد و بررسی بازی Astro Bot - گیمفا
نقد و بررسی بازی Astro Bot - گیمفا
نقد و بررسی بازی Astro Bot - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Astro Bot - گیمفا