چرا پروسه ساخت بازیهای راکستار بسیار طولانیتر از سایر استودیوها است؟
وقتی صحبت از کیفیت در صنعت بازیسازی به میان میآید، تعداد کمی از استودیوها توان رقابت با راکستار گیمز (Rockstar Games) را دارند. در طول بیش از دو دهه، این شرکت بارها و بارها بازیهایی را عرضه کرده که در واقع استانداردهای ژانر خود را بازتعریف کردهاند. سری Grand Theft Auto، دو نسخه Red Dead Redemption و حتی عناوینی مانند Bully و Midnight Club، همه و همه باعث سنگینی کارنامه راکستار در موفقیتهای تجاری و جلب رضایت گیمرها و منتقدین هستند.
اما این روزها بر کسی پوشیده نیست تعداد بازیهایی که این توسعهدهنده منتشر کرده به طرز چشمگیری کاهش یافته است. این موضوع با گذشت زمان بیشتر از همیشه ملموس است. برای مثال، اگر در نظر بگیریم که Grand Theft Auto 6 پاییز سال آینده منتشر شود، هفت سال از انتشار Red Dead Redemption 2 گذشته است. بازیای که خودش پنج سال پس از GTA 5 منتشر شد. در واقع بین سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۲۵، یعنی طی دوازده سال، راکستار تنها سه عنوان اصلی منتشر کرده، آن هم در صورتی که GTA 6 تاخیر نخورد.
حال این اعداد را با خروجی این استودیو در سالیان دورتر مقایسه میکنیم. در دوران ایکس باکس ۳۶۰، ما شاهد Grand Theft Auto 4 و بستههای الحاقی آن، Midnight Club: Los Angeles ،L.A. Noire ،Max Payne 3 و Red Dead Redemption و بسته الحاقی Undead Nightmare بودیم.
علاوه بر تمامی این عناوین کنسولی، همچنین بازیهایی مانند Grand Theft Auto: Chinatown Wars ،Grand Theft Auto: Vice City Stories و Grand Theft Auto: Liberty Stories را به عنوان پروژههای جانبی منتشر کرد. انتشار این تعداد بازی با سطح کیفی قابل قبول در کمتر از یک دهه واقعاً قابل تحسین است.
این مقایسه نشان میدهد که راکستار نه تنها تعداد بازیهای عرضه شده خود را کاهش داده، بلکه تنوع آنها را محدود کرده است. این شرکت در گذشته بازیهای متعددی را در ژانرهای متنوع و بر روی پلتفرمهای مختلف منتشر میکرد؛ اما حالا راکستار سالهاست در دو سری GTA و RDR خلاصه شده است.
البته دلایلی منطقی برای این تغییر رویه وجود دارد. اولین دلیلی که به ذهن هرکسی میرسد، GTA Online است. بخش آنلاین به عنوان یک مود چندنفره برای GTA 5 شروع به کار کرد، اما در طی چند سال به یکی از بزرگترین سرگرمیهای آنلاین تبدیل شد. به لطف GTA Online، بازی GTA V بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه فروخت و همچنان از طریق خریدهای درونبرنامهای، درآمد هنگفتی برای راکستار و شرکت مادر آن، Take-Two Interactive، به ارمغان میآورد.
با توجه به چنین درآمدی، جای تعجب نیست که بخش عمدهای از نیروی راکستار بر روی GTA Online متمرکز باشد. اما آیا این مورد به تنهایی دلیل ریسک کمتر راکستار در سالیان اخیر است؟ احتمالاً خیر، اما قطعاً راکستار تمایل ندارد افرادی که روی GTA Online کار میکنند را مشغول ساخت پروژهای مانند نسخه جدید Midnight Club کند.
همچنین این مسئله تا حد زیادی میتواند دلیل عدم انتشار بستههای الحاقی تکنفره برای GTA 5 و Red Dead Redemption 2 باشد. اگرچه بخش آنلاین RDR 2 به اندازه GTA Online نتوانست موفق ظاهر شود اما به هرحال پشتیبانی از آن خواهان نیروی کار عظیمی بود.
اما همانطور که پیشتر اشاره کردیم، GTA Online تنها مقصر کاهش تنوع بازیهای راکستار نیست. اگر در سالهای اخیر به صنعت بازیها توجه کرده باشید، میدانید که هزینه و زمان موردنیاز برای توسعه بازیها به شدت افزایش یافتهاند. این روزها یک بازی AAA عادی به طور متوسط به ۴ تا ۶ سال زمان نیاز دارد تا تکمیل شود. حالا عظمت بازی، دقت بینظیر به جزئیات و سطح کیفیتی عناوین پرچمدار راکستار را در نظر بگیرید.
البته تعداد کمی استودیو هستند که بتوانند با هزاران کارمند و منابع مالی عظیم راکستار رقابت کنند. بنابراین این استودیو میتواند منابع بیشتری را به بازیهای خود اختصاص دهد. با این حال، جای تعجب نیست که بازیهایی مانند Grand Theft Auto 6 و Red Dead Redemption 2 به همچین زمان طولانی برای ساخت نیاز داشته باشند. زیرا این سطح از دقت و کیفیت، راهی به جز صرف زمان طولانی ندارد.
این امر البته هزینههای جانبی دیگری نیز دارد، و راکستار چندین بار به خاطر مسائل مرتبط با فشار کاری و فشار بیش از حد روی کارکنان مورد انتقاد قرار گرفته است. گزارشها حاکی از آن هستند که این شرکت اقداماتی را جهت بهبود این شرایط انجام داده است.
میتوان گفت این موضوع از کنترل راکستار خارج است. اگر قرار باشد عناوینی مانند دو سری Red Dead Redemption و Grand Theft Auto که صنعت بازیسازی را متحول میکنند توسعه دهد، راکستار به یک مخزن پر از پول و چندین سال زمان نیاز خواهد داشت. اگر بخواهیم روراست باشیم، در این مقطع زمانی هر بازیای که راکستار عرضه کند و به سطح موردانتظار گیمرها نرسد، با سیل وحشناک نقدهای منفی و اعتراض طرفداران روبهرو خواهد شد.
درآمد مستمری که GTA Online دارد، به راکستار اجازه میدهد تا برای بازیهای خود زمان و منابع مالی مورد نیاز را صرف کند. که خود این موضوع یک موقعیت منحصربهفرد برای این استودیو است. برای این که همچین جریان درآمدی متوقف شود، Grand Theft Auto 6 و بخش آنلاین آن باید ضعیف عمل کنند. با توجه به شرایط فعلی و طرفداران پر و پا قرص GTA، باید گفت که این امر بسیار بعید به نظر میرسد.
در نهایت، تصمیمات راکستار عمدتاً به سوی بهترین استفاده و بیشترین سود مالی از منابع در دسترس خواهد رفت. آیا ما میخواهیم ببینیم که این شرکت کمی از تمرکز بر روی Grand Theft Auto و Red Dead Redemption دست برداشته و عناوین متنوعتری ارائه میدهد؟ البته که بله، اما هیچ شکی نیست که این امر به معنی تمرکز کمتر بر ماشین پولساز راکستار یعنی GTA Online است.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- ناراحتی کارگردان Black Myth: Wukong بابت نبردن جایزه بهترین بازی سال
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- گپفا ۲۵؛ تریلرهای مورد علاقه شما از مراسم The Game Awards 2024
- منبع داخلی: دوران عناوین انحصاری ایکس باکس به پایان رسیده است
نظرات
خب معلوم بود
راکستار رو هر بازی با عشق کار نمی کنه !
با تمرکز کار میکنه !
هر چی راکستار ساخته شاهکار بوده.
چرا جی تی ای محبوبه ؟ صد درصد بخاطر آزادی عملی که به بازیکن میده.
چرا ردد محبوبه؟ چون بهترین بازی وسترن هست و گرافیک و خیلی جزئیات خفنی داره.
چرا بولی محبوبه ؟ چون برای اولین بار راکستار گذاشت تو مدرسه خاطره هامون رو بسازیم!
چرا مکس پین محبوبه ؟ چون راکستار یه بازی اکشن با قابلیت استاپ موشن رو عرضه کرد.
راکستار مثل بقیه استودیو ها نیست.رو بازی ۴_۵ سال وقت میزاره و یه شاهکار میده بیرون.بازی هایی مثل ردد و جی تی ای کل در امد راکستار رو به ارمغان میارند.پس هرچی تمرکزش رو این دو بازی باسه سود بیشتری کسب میکنه و میتونه بازی هایی بهتری بسازه برا همینه که هیچ استودیو ای نمیتونه سیاست راکستار رو داشته باشه در حد راکستار بشه.
🟢 اتفاقا
✅ راکستار هر بازی رو با عشق کار میکنه !
راکستار مثل بقیه استودیو ها نیست.رو بازی ۴_۵ سال وقت میزاره و یه شاهکار میده بیرون.بازی هایی مثل ردد و جی تی ای کل در امد راکستار رو به ارمغان میارند.پس هرچی تمرکزش رو این دو بازی باسه سود بیشتری کسب میکنه و میتونه بازی هایی بهتری بسازه برا همینه که هیچ استودیو ای نمیتونه سیاست راکستار رو داشته باشه در حد راکستار بشه.
💚👍🏻👍🏻
اتفاقا راکستار عشقو تمرکزو باهم داره درست مثل یه سرآشپز حرفه ای
داداش استاپ موشن یه چیز دیگسا. اونی که تو میگی اسلو موشنه. استاپ موشن یه تکنیک انیمیشن سازیه. شرکت لایکائه که استاپ موشن میسازه 🙂
آره اشتباه نوشتم
داش با همه حرفات موافقم ولی مکس پین ایده ی استودیو رمدی بود بعد توی مکس پین ۲ با راکستار همکاری کرد
خب اوکی
مکس پین های بعدی کشک نبودن که
دوستان حالا جدای این قضیه باور کنید با عشق کار کردن و با تمرکز کار کردن تقریبا یکیه ینی چی با عشق کار نمیکنه با تمرکز کار میکنه
تمرکز یعنی کل وقتشون دقیقا برای بازی میزارن
عشق یعنی کلا عشقی یه بازی بسازن
“با عشق کار کردن” و “عشقی کار کردن” فرق میکنه
از هرکسی میخوای بپرس اینو
هرکی بهت دیس داده احمقه
دلیل کم شدن تعداد بازی های راکستار فقط و فقط خودشه وگرنه تو نسل ۶ و ۷ کلی بازی میداد بیرون
راکستار مثل بقیه استودیو ها نیست.رو بازی ۴_۵ سال وقت میزاره و یه شاهکار میده بیرون.بازی هایی مثل ردد و جی تی ای کل در امد راکستار رو به ارمغان میارند.پس هرچی تمرکزش رو این دو بازی باسه سود بیشتری کسب میکنه و میتونه بازی هایی بهتری بسازه برا همینه که هیچ استودیو ای نمیتونه سیاست راکستار رو داشته باشه در حد راکستار بشه.
سید کاسکویی یا با این جملهات حال کردی از اول تا الان ۴ بار نوشتی
😅هیچکدوم
خیلی هم عالی 🙂
از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ تمرکز رو رد دد ۲ بود و کل استودیو های راکستار سرش بودن نه فقط نورث
داداش اون موقع نسل هفت و شش که بازی میساخت کم بازی نبودن و زمان خودشون هم بسیار با کیفیت بودن
راکستار کم کار شده نه اینکه نتونه مثل ولو که میتونه بازی های خیلی خوبی بسازه ولی نمیکنه
داداش پروسه ساخت بازی چندین برابر شده نسبت به اون موقع اون موقع تا دوسال یه بازب کامل ساخته میشد الان زیر پنج سال نمیشه . البته که راکستارم بوی پول جی تی ای آنلاین خورده به دماغش و کم کار هم شده
داداش اخه بخوای مقایسه کنی
نسبت به اون موقع جی تی ای ۳ هم پروژه عظیمی بود
بعد سال بعدش وایس سیتی
۲ سال بعد هم سن آندریاس
که کلی هم تفاوت داشتن و نسبت به اون موقع خودشون هم عظیم بودن
راکستار شکمش سیره
رد دد ۱ تو ۲۰۱۰ ، ال ای نوآر تو ۲۰۱۱ ، مکس پین ۳ تو ۲۰۱۲ ، جی تی ای وی تو ۲۰۱۳ ، ۴ تا بازی فقط تو سه سال ، واقعا راکستار از الان بهتر بوده
همین منظورمه
بازیاش کم چیزی نبودن برای اون موقع
خب بعد نسل تو نسل۸ اومد ریجو توسعه داد که خودش کلی کار برد اما بجاش رددو جی تی ای با کیفیت تر دیدیم
راکستار مثل بقیه استودیو ها نیست.رو بازی ۴_۵ سال وقت میزاره و یه شاهکار میده بیرون.بازی هایی مثل ردد و جی تی ای کل در امد راکستار رو به ارمغان میارند.پس هرچی تمرکزش رو این دو بازی باسه سود بیشتری کسب میکنه و میتونه بازی هایی بهتری بسازه برا همینه که هیچ استودیو ای نمیتونه سیاست راکستار رو داشته باشه در حد راکستار بشه.
دلیلش داشتن معدنی بنام gta online و کلا وابستگی به GTA هستش. نمیخواد و نمیتونه این معدن طلا رو ول کنه و پروژه های با فروش نامعلوم رو شروع کنه، شبیه cod اکتیویژن.
فکر کن راکستارو با اکتیویژن مقایسه کنی…
دقیقا
اکتی باز برای دوشیدن هر سال بازی میده راک استار برای دوشیدن همون کارم نمیکنه
شاید ولی راکستار مثل بقیه استودیو ها نیست.رو بازی ۴_۵ سال وقت میزاره و یه شاهکار میده بیرون.بازی هایی مثل ردد و جی تی ای کل در امد راکستار رو به ارمغان میارند.پس هرچی تمرکزش رو این دو بازی باسه سود بیشتری کسب میکنه و میتونه بازی هایی بهتری بسازه برا همینه که هیچ استودیو ای نمیتونه سیاست راکستار رو داشته باشه در حد راکستار بشه.همین جی تی ای آنلاین تا کی میخواد پا برجا باشه؟پس به بقیه اش هم فک کن
دقیقاً.
سلام دوستان بنده باز اومدم یه ۳۰تا dislike ناقابل جمع کنم برم پس شما هم به سهم خودتون ما رو یه dislike مهمون کنید میخوام اگه بشه و خدا یاری کنه رکورد گینس رو جابه جا کنم به امید خدا 🗿منم قول میدم دعا کنم gta6 زود بیاد دعای من بدجور بگیره🥸🥸
✅ شما کظم غیظ کن لطفا …
خدایا بسه دیگه خسته شدیم دیگه🗿🥸
خدایی بازی هاشم پر و پیمونه. انشاالله زنده باشیم رد دد۳ رو ببینیم.
فک میکنی نوه هامون چند سالشونه وقتی رد دد ۳ بیاد ؟
به امید خدا. بین ۱۶،۱۷
چون سعی میکنن بازی های بی عیب و نقص ارائه بدن
حالا اینکه دیر به دیر بازی میده بکنار، این مسئله با توجه به غظمت پروژه هاش تا حدودی قائل توجیه هست. اون چیزی که رو مُخه اینه که راکستار کلا گیر داده به ردد و جی تی ای. واقعا آرزومه که راکستار یه آی پی جدید( مخصوصا تو دوران قرون وسطی) بسازه یا لاقل یکی از آی پی های قدیمی خودشو دوباره زنده کنه مخصوصا بولی. واقعا اگه این اتفاق بیافته من دیگه هیچی از گیمینگ نمیخوام
راکستار مثل بقیه استودیو ها نیست.رو بازی ۴_۵ سال وقت میزاره و یه شاهکار میده بیرون.بازی هایی مثل ردد و جی تی ای کل در امد راکستار رو به ارمغان میارند.پس هرچی تمرکزش رو این دو بازی باسه سود بیشتری کسب میکنه و میتونه بازی هایی بهتری بسازه برا همینه که هیچ استودیو ای نمیتونه سیاست راکستار رو داشته باشه در حد راکستار بشه.
داداش بسه ۱۲ بار داری مینویسی
ولش کن جوگیر شدم
فدا سرت ستون
گفتم از برق بکشمت بیرون تا ۲۰۰ دیس لایک نخوردی
داداش فکر کنم کمر بستی که رکورد دیس لایک هارو بشکونی!
این یکی زیاد داره اون یکی ها دیسلایک کم دارند
مثلا توی بازی جی تی ای ای وی کسی اصلا به مخش نمی رسید که اگه بارون بیاد لباس کاراکتر تمیز بشه اما توی بازی های جدید راکستار مخصوصا رد دد۲ سازنده از دل و جون کلی جزئیات توی بازی میزاره که تازه بعد ۶ سال دارن کشف میشن. خب پس قرن ها هم ساختنش طول میکشه.
یه نگاه به زمانی جی تی ای وی عرضه شد بنداز ، رد دد ۱ ، مکس پین ۳ ، ال ای نوآر راکستار تو سه سال ۴ تا بازی عرضه کرد همشون هم شاهکار
چون راکستار بازی نمیسازه ، شاهکار خلق میکنه
بخاطر سود و بازدهی بیشتر طی چندسال و در مرحله بعد اطمینان حاصل کنن که بازی جدیدشون کیفیتی در حد و اندازهی نام راکستار داشته باشه بخصوص یه بازی مثل gta که اصلا نمیشه ازش ساده گذشت
من بعد اینهمه سال بازی کردن تازه فهمیدم راک استار چقدر خفنه
بازی های راکستار > کل بازی های صنعت گیم
کل صنعت گیم؟
بازی هایی مثل سری اساسین و سری فار کرای و … دست کمی از بازی های راکستار نداره
قبلاً شاید ولی دیگه نه💔
اینو اره
عزیزم بازی های یوبی باگو با راکستار کبیر مقایسه میکنی ؟ اصلا فارکرای رو شما با ردد مقایسه کنی نتیجه معلومه.پسرم
دخترم
شما انگار سنت نکشیده فارکرای ۳ و اساسین بلک فلگ و یونیتی بازی کنی پس نظر نده برو لوازم تحریرتو بخر صب ساعت ۶ سرویس دم در منتظرته
گاد و لست رو انداختی اون ساید ؟
گاد و لست بازی های خوبی هستن ولی خداوکیلی دیگه در حد و اندازه رد دد ۲ با اون جزییات اوپن ورد بودن اصلا همه چی رد دد۲ عالی بوده
درسته ردد ۲ پرجزئیاته (و یه بازی بینظیره ) ولی یه بازی خوب به داستان قوی و گیم پلی و چیزای دیگه هم نیاز داره تا یه بازی خوب بشه همه چیز جزئیات نیست وگرنه بازی های نینتندو اصن واقعگرایانه نیستن یعنی بازیای بدی ان؟
الان ردد۲ داستان قوی و گیم پلی خوب نداره؟😐
من کی گفتم که نداره؟؟؟ گفتم بینظیره یه بازی خوب فقط بخواطر جزئیاتش خفن نمیشه
به داستان و شخصیت پردازی هم بخوای حساب کنی بازم رد دد گاد و لستو میزاره تو جیبش. این صرفا نظر من نیست، نظر اکثر مردمه
اصلی ترین دلیلش توجه به جزییات دلیل طولانی شدن پروسه ساخت بازی های RockStar است
کم کم همه گیمرهای که منتظر جی تی ای شش هستن درجه پیامبری و تیک آبی بهشون تعلق میگیره
داستان صبر یعقوب در حال تکرار شدن است…
راکستار مثل اکتیویژنو یوبیسافت نیست که هرسال گیم بسازه و ۴۰تا آیپی داشته باشه اما آشغال بده بیرون.
اون موقعی که اکتیویژن تو ۳سال۴تا بازی داد بیرونو با الان مقایسه نکنید جزئیات هیچکدوم از اون بازیا به ردد۲نمیرسید تازه اونموقع راکستار درگیر این نبود که ریجو انقد توسعه بده.
واقعا دقت کردین وقتی بازی هایی مثل اساسین کرید جدید یا فارکرای و هر بازی دیگه که قراره عرضه بشه در حد پروژه تازه راکاستار براش خوشحال نمیشیم.
از جمله استادیو هایی که مثل نانی داگ ریمستر ها و ریمیک های ۷۰ دلاری بی ارزش نمیده (سری لست اف اس) همین راکاستار میتونه باشه و به نظرم اگه جی تی ای ۶ بیاد غوغا به پا میکنه و شاید تا حداقل ۱۲ سال بازی بهتر نبینیم
ریمستر هیچی ریمیک لست خیلی خوب بود چرا الکی حرف بی منطق میزنی برادر
برو توی قسمت منفی بررسی بازی لست ریمیک پارت ۱ نوشته قیمت زیاد ۷۰ دلاری به نسبت ریمیک بودن
قدرت کمی داشت
تریلوژی و پورت رد دد چی
اصلا نیازی به ریمستر لست ۲ نداشتیم پس چرا دادن؟ حداقل راک استار همینا رو داده
ریمستر لست ۲ یک پورت بود برای ps5 گفتن حالا این وسط یچیزی هم اضافه کنیم. چیزای خیلی خوبی هم اضافه کردن
ولی واقعا گیم چقدر دنیاش ضعیف شده …
دقیقا پورت رد دد با ۵۰ دلار قیمت لازم بود
خودش ۶۰ دلار قیمت داره
رد دد ۱
آلابا ۵۰ دلار
بله و فقط پورته
چون در این حین گیمایی میسازه که صد تا بازی ارزش یک فریم گیمای راکستارو ندارن، کلا راک استار هر چقدر بیشتر طولش بده یعنی بیشتر داره روی محصولش کار میکنه و این یعنی شاهکار…
زحمت بیشتر نتیجه بهتر.
چون دیروز رفتم ویدیو سایبر پانک با بالاترین گرافیک رو دیدم.اما هنوز احساس میکنم رد دد پر جزیات تره
بو سود میاد