چیزهایی که نمیخواهیم در GTA 6 شاهد آنها باشیم
GTA 5 یک بازی تحولبخش و مهم برای صنعت گیم بود، اما آیا GTA 6 میتواند این روند را ادامه دهد؟ با توجه به پیشرفتهای تکنولوژی و تغییر انتظارات بازیکنان، طبیعی است که طرفداران به دنبال تغییرات اساسی در نسخه جدید باشند.
در سالهای اخیر، صنعت بازیهای ویدیویی شاهد تحولات چشمگیری بوده است. پیشرفتهای فناوری و تغییرات در ذائقه مخاطبان، استانداردهای جدیدی را برای توسعهدهندگان تعیین کردهاند. در این میان، سری Grand Theft Auto همواره به عنوان یکی از پیشروترین و تاثیرگذارترین فرنچایزهای این صنعت شناخته میشود.
Grand Theft Auto V، با جهانی باز و وسیع، گرافیک خیرهکننده و روایت داستانی پیچیده، خوش درخشید. این عنوان خیلی سریع به یکی از پرفروشترین بازیهای تاریخ تبدیل شد و استانداردهای جدیدی را برای بازیهای جهان باز تعریف نمود. با این حال، با گذشت بیش از یک دهه از انتشار GTA5، انتظارات طرفداران از قسمت بعدی این سری به شدت افزایش یافته است.
جامعهی پرشور طرفداران GTA 6، با بیش از یک میلیون عضو فعال در سراسر جهان، به طور مداوم در مورد ویژگیها و نوآوریهایی که انتظار دارند در قسمت بعدی این سری مشاهده کنند، به بحث و تبادل نظر میپردازند. اگرچه GTA 5 به عنوان یک شاهکار بیبدیل شناخته میشود، اما هیچ اثری کامل نیست و همواره میتوان جنبههایی را برای بهبود در آن یافت.
سوالی که اکنون ذهن همه را درگیر کرده این است که چه ویژگیهایی از GTA 5 باید در قسمت ششم کنار گذاشته شوند؟ پس بیایید با هم نگاهی بیندازیم به برخی از مهمترین خواستههای طرفداران:
نبودِ نقاط ذخیره (چکپوینت)
سری بازیهای Grand Theft Auto، به عنوان یکی از محبوبترین فرانچایزهای صنعت بازیهای ویدیویی، همواره مورد توجه گیمرها بوده است. یکی از نکاتی که در تجربه بازیهای این سری نقش بسزایی دارد، سیستم ذخیره یا چکپوینت است.
در نسخههای اخیر این سری، شاهد بهبودهای چشمگیری در سیستم ذخیره بازی بودهایم. با این حال، همچنان مواردی وجود دارند که میتوانند تجربه بازی را برای کاربران لذتبخشتر کنند. به عنوان مثال، افزایش تعداد نقاط ذخیره در طول ماموریتهای طولانی و همچنین امکان ذخیره بازی در زمان و مکان دلخواه، میتواند به شدت بر رضایت کاربران تأثیرگذار باشد.
همانطور که در San Andreas Definitive Edition به وضوح مشاهده شد، افزودن نقاط ذخیره در تمامی مراحل بازی، به ویژه در ماموریتهای چالش برانگیز، موجب افزایش رضایت کاربران و کاهش میزان سرخوردگی به دلیل از دست رفتن پیشرفت گردید.
با توجه به تجربه کاربران در نسخه پنجم این سری، به ویژه در ماموریت های طولانی مدت، فقدان سیستم چکپوینت مناسب به عنوان یکی از نقاط ضعف بازی محسوب میشود. لذا انتظار میرود در نسخه ششم، با بهرهگیری از تجربیات گذشته، سیستم ذخیرهسازی به گونهای طراحی گردد که امکان ذخیره بازی در هر لحظه فراهم گردد.
بدین ترتیب، با بهبود سیستم ذخیرهسازی و چکپوینت، میتوان به افزایش رضایت کاربران و بهبود کیفیت کلی بازی امیدوار بود.
پلیسهای بیاعصاب
آیا تا به حال در بازیهای Grand Theft Auto حس کردهاید که پلیسها کمی بیش از حد حساس هستند؟ یک برخورد کوچک با عابر پیاده به تعقیب و گریزی نفسگیر منجر میشود و گویی پلیسها از قبل میدانند شما کجا هستید!
این واکنشهای اغراقآمیز پلیس در GTA، بهویژه در نسخه پنجم، همیشه برای گیمرها سوالبرانگیز بوده است. اینکه پلیسها بدون هیچ مدرک محکمی و تنها بر اساس یک برخورد تصادفی به تعقیب شما بپردازند، کمی غیرمنطقی به نظر میرسد.
اما چرا این موضوع تا این حد آزاردهنده است؟ به نظر میرسد که سیستم تعقیب و گریز در GTA 5 کمی سادهانگارانه است. پلیسها در این نسخه گویی به یک سیستم ردیابی بینقص مجهز شدهاند که همیشه شما را پیدا میکند. این مسئله هیجان تعقیب و گریز را کم و آن را به یک تکرار ملالآور تبدیل میکند.
اگر راکستار در قبال GTA 6 بتواند سیستمی شبیه به مکانیک تحت تعقیب Red Dead Redemption 2 را پیادهسازی کنند، قطعاً تجربه بازی بسیار جذابتر خواهد شد. در Red Dead Redemption 2، مجریان قانون برای دستگیری شما نیاز به شاهد دارند و شما میتوانید با فرار و پنهان شدن از دست آنها فرار کنید. این سیستم واقعگرایانهتر است و به بازیکن حس آزادی بیشتری میدهد.
در کل، سیستم پلیس در بازیهای GTA نیاز به بازنگری جدی دارد. اگر توسعهدهندگان بتوانند تعادلی بین هیجان تعقیب و گریز و واقعگرایی ایجاد کنند، قطعاً تجربه بازی برای طرفداران بهبود خواهد یافت.
محدودیت در شخصیسازی شخصیتها
همانطور که هواداران مشتاقانه منتظر عرضه GTA 6هستند، یکی از دغدغههای اصلی آنها، میزان آزادی عمل در شخصیسازی کاراکترهای اصلی است. دو شخصیت اصلی عنوان جدید، از دید بسیاری از طرفداران، میتوانند بهترین شخصیتهای خلق شده در کل سری GTA باشند. به همین دلیل، انتظار میرود که سازندگان به آنها فرصت دهند تا این شخصیتها را به سلیقه خود شخصیسازی کنند.
در نسخه پیشین این سری، یعنی GTA 5، امکان تغییر کامل ظاهر و پوشش سه شخصیت اصلی، مایکل (Michael)، فرانکلین (Franklin) و ترور (Trevor)، برای بازیکنان فراهم شده بود. از انتخاب مدل مو گرفته تا تغییر کامل استایل لباس، همه این موارد قابل شخصیسازی بودند. با این حال، این امکان تنها در حالت تکنفره و برای مدت محدودی قابل استفاده بود. به عبارت دیگر، هنگامی که بازیکنان شخصیت اصلی بازی را از یک شخصیت به شخصیت دیگر تغییر میدادند، متوجه میشدند کاراکتری که با دقت شخصیسازی کرده بودند، مجدداً به حالت پیشفرض خود بازگشته است.
علاوه بر ظاهر کاراکتر، امکان شخصیسازی وسیله نقلیه مورد علاقه هر شخصیت نیز یکی دیگر از خواستههای طرفداران بود. اگرچه این مورد از نظر داستانی تا حدودی قابل توجیه بود، اما برای بازیکنانی که علاقهای به رانندگی با ماشین قراضه ترور نداشتند و میخواستند آن را با یک خودروی اسپورت جایگزین کنند، این محدودیت بسیار آزاردهنده بود.
با توجه به تجربیات گذشته و انتظارات بالای طرفداران، میتوان این پرسش را مطرح کرد که آیا در GTA 6، امکان شخصیسازی شخصیتها با آزادی عمل بیشتری همراه خواهد بود یا خیر؟ آیا سازندگان به خواستههای هواداران توجه خواهند کرد و به آنها اجازه خواهند داد تا شخصیتهای اصلی را به طور کامل و بدون محدودیت شخصیسازی کنند؟ یا اینکه همچنان شاهد محدودیتهایی مشابه نسخههای قبلی خواهیم بود؟
سیستم تخریب خودروها
یکی از جنبههایی که در سری بازیهای Grand Theft Auto، به ویژه نسخه پنجم، پتانسیل بهبود قابل توجهای دارد، سیستم فیزیک و تخریب خودروهاست. در نسخههای پیشین، بسیاری از خودروها پس از دریافت ضربات شدید، به سرعت منفجر میشدند. هرچند این مسئله باعث هیجانانگیزتر شدن بازی میشد، اما از نظر واقعگرایی، چندان معقول نبود.
احتمالاً در نسخه ششم این سری، شاهد بازنگری اساسی در مکانیک تخریب خودروها خواهیم بود. به گونهای که خودروها قبل از انفجار نهایی، آسیبهای قابلمشاهده و تدریجیتری را متحمل شوند. این امر نه تنها به افزایش واقعگرایی بازی کمک خواهد کرد، بلکه تجربه بازی را غنیتر خواهد ساخت.
توجه داشته باشید که سیستم انفجار سریع خودروها در نسخه پنجم، احتمالاً به دلیل محدودیتهای سختافزاری کنسولهای نسل هفتم (پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰) بوده است. با توجه به پیشرفتهای چشمگیر سختافزار، انتظار میرود که توسعهدهندگان بتوانند سیستم فیزیک بازی را به سطحی بالاتر ارتقا دهند و به نمایش دقیقتر آسیبهای وارده به خودروها بپردازند.
در نهایت، با توجه به تواناییهای سختافزاری کنسولهای نسل جدید، میتوان امیدوار بود که در نسخه ششم سری Grand Theft Auto، شاهد بهبود قابل توجهای در سیستم تخریب خودروها باشیم. این بهبود نه تنها به افزایش واقعگرایی بازی کمک خواهد کرد، بلکه تجربهای غنیتر و لذتبخشتر را برای گیمرها فراهم خواهد آورد.
تعادل در قدرت ابزارها در GTA Online
بازی آنلاین GTA که در ابتدا با رویکردی نسبتاً ساده آغاز به کار کرد، طی سالهای اخیر شاهد تحولات شگرفی در زمینه قدرتنمایی ابزارها و تجهیزات بازی بوده است. معرفی محتویاتی نظیر خودروهای پرنده و موتورسیکلتهای مجهز به موشک، به شکلی چشمگیر بر تعادل قدرت در بازی تأثیر گذاشته و برخی از جنبههای واقعگرایانه آن را تحتالشعاع قرار داده است.
بسیاری از علاقهمندان به این سری، با توجه به تجربیات گذشته، امیدوارند که نسخه آنلاین GTA 6 با رویکردی متفاوت و متعادلتر ارائه شود. انتظار میرود که سازندگان با در نظر گرفتن انتقادات وارد شده به نسخه قبلی، به دنبال ایجاد تعادلی پایدار بین قدرت بازیکنان و چالشهای موجود در بازی باشند.
خوشبختانه در سالهای اخیر، Rockstar Games نشان داده است که به بازخوردهای مخاطبین اهمیت میدهد و به دنبال ایجاد تغییراتی مثبت در این زمینه است. با این حال، حذف کامل محتواهای قدرتمندی که در نسخههای قبلی معرفی شدهاند، به سادگی امکانپذیر نیست.
در حال حاضر، توسعه بازی Grand Theft Auto 6 مراحل پایانی خود را سپری میکند و به گفته مدیرعامل Take-Two Interactive، تمرکز اصلی تیم توسعه بر رفع ایرادات و بهبود عملکرد بازی است. با این وجود، میتوان امیدوار بود که این نسخه، نسبت به عناوین قبلی، پیشرفتهای قابل توجهای در زمینه تعادل قدرت و جذابیت گیمپلی داشته باشد.
بازی GTA 6 در پاییز سال ۲۰۲۵ برای پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس/اس عرضه خواهد شد.
پر بحثترینها
- طرفداران معتقدند Assassin’s Creed Shadows میتواند از Ghost of Tsushima بهتر باشد
- شایعه: Forza Horizon 5، انحصاری Xbox، به پلی استیشن خواهد آمد [بهروزرسانی شد]
- گیمپلی وسیله نقلیۀ زمینی بازی Starfield لو رفت
- منبع داخلی: ۲۰۲۵ مهمترین سال نسل نهم برای پلی استیشن خواهد بود
- یوبیسافت میخواهد Assassin’s Creed Shadows به اندازه Ghost of Tsushima در ژاپن موفق عمل کند
- سونی جزئیات نقشه راه پس از عرضه بازی Concord را اعلام کرد
- God of War؛ چرا آتریوس به مانند الی شخصیت مهمی نشد
- کلیپ جدید Assassin’s Creed Shadows پارکور روان بازی را به نمایش میگذارد
- بررسی شخصیتهای شرور بازی های ویدیویی؛ داچ ون در لیند از Red Dead
- تصاویری از محیطهای GTA 6 بدون جمعیت و NPC
نظرات
و از همه مهم تر فمنیسم
اگه به اینه که شما دورشو خط بکش.. چه بخوای نخوای تو بازی هست بلآخره یکی از کاراکترا زنه شخصیت اصلیه. یه بهایی باید بهش بدن .. نمیگم مثلا از شخصیت مرد سرتر باشه باید ۵۰ ۵۰ باشن ولی نمیدونم مثلا طرف چی باید باشه که تو فکر کنی تو بازی فمنیسم نیست؟!
چون زن توشه باید فمنیسم هم باشه؟مگه زن حتما باید به فمنیسم ارتباط داشته باشه؟
داداش میدونم ربطی نداره ولی بسنگی داره از کدوم دسته باشی. . اون تعصبیاش میگن زن نباید کلا هیچ کاری کنه. از آب خوردن تا هرکار دیگه ای که انجام بده رو برچسب فمنیسم بهش میزنن. چه برسه تو جی تی ای که یه بازی جرمو جنایته.. که اصلا در موردش بحث نکنیم بهتره..که قراره چیکارا که انجام بده. اگر قرار نیست کاری کنه. پس چرا راکستار اضافش کرده. واسه دکور که نیست. چون هرکاریم کنه. بلآخره یه برچسبی بهش میزنن.، البته احتمالا توی گیم پلی تو بعضی چیزا تفاوتایی دارن ولی اینکه بگی لول جیسون تو بازی باید هزاران درصد بالاتر باشه یا از این چیزا، مسخره بازی میشه. ما که مدافع فمنیسم نیستیم به نظرم تنها چیزی که تو گیم نباید باشه تبلیغاتو حرفای شعاریه.وسلام
اولا چرا هی کامنتاتو پاک میکنی؟
دوما اینی که داری میگی کاملا بی ربط و بی منطقه یعنی چی که چون لوسیا تو بازیه حتما باید شخصیت فمنیستی بهش بدن؟
این همه شخصیت زن تو هرمدیومی هس باید همشونو فمنیستی کنن؟
بعدشم من کی گفتم نباید کاری کنه؟؟مشکلت اینه ستینگ ذهنیت اینجوریه که چون زنه باید یه رول فمنیستی بهش بدن که واقعا مسخرس
مسخره تر از این فهمت از کامنت منه که پیش خودت فکر کردی لابد منظورم اینه جیسون باید با کمربند لوسیا رو بزنه😂😂
قرار نیس لول جیسون هزار برابر لوسیا باشه حرفم اینه لوسیا شخصیتش فمنیستی نشه
فهمیدی؟
“متوجه میشدند کاراکتری که با دقت شخصیسازی کرده بودند، مجدداً به حالت پیشفرض خود بازگشته است”
اخیرا این حالت داخل نسخه IV هم در بعضی مواقع برای من پیش اومد که واقعا چیز رو اعصابیه ! 😪
توی رد داد ۲ باز اینطوری بود ، وقتی چپتر جدید شروع میشد آرتور کلا استایلش به حالت پیش فرض میرفت به جز شخصی سازی ریش و مو
احتمالا برای تو باگ داشت
✅ ما چه بخواهیم و چه نخواهیم راکستار یا دیگر بازیسازان کار خودشونا انجام میدن …
یه موردی هم که من بخوام اضافه کنم تعامل بیشتر با npc های بازی هست ، توی جی تی ای وی که واقعا خنگ و بدرد نخور بودن ، توی ردد اوضاع بهتر شد و امیدوارم توی جی تی ای ۶ حتی از ردد هم بیشتر بشه باهاشون تعامل کرد
دکمه رو میزدی فقط فحش میداد 😂
البته تو بعضی موارد یه سری جر و بحث های باحالی هم ایجاد میشد
پلیس های gta خیلی خوبن مال سایبر پانک خیلی رو اعصابن کافیه یه اشتباه کنی تا بازی رو برات زهر مار کنن
تو سایبر پانک برو داخل ساختمون پلیسا میرن😐
فکر کن کلی آدم کشتی و جنایت کردی، پلیسا میوفتن دنبالت که یه قاتل زنجیره ای رو دستگیر کنن، بعد میری داخل یه ساختمون پلیسا با خودشون میگن حیف شد رفت داخل ساختمون دیگه نمیتونیم دستگیرش کنیم و بی خیالت میشن و میرن
ولی این که میگن GTA VI صنعت گیم رو دگرگون میکنه(با توجه به شناختی که از *R داریم) پر بیراه نمیگن
رد دد کجا دگرگون کرد؟
دگرگون یعنی انقلاب نه خرج زیاد برای ساخت بازی با جزییات بالا
و منی که تو نسخه پی سی با چیت حتی یه پلیس هم دنبالم نیومد و هر کاری دلم خواست کردم بگذریم موارد خواسته شده خیلی خوب بودن ولی من شخصی سازی بیشتر خودرو و بهبود هندلینگ برام خیلی مهم تره درسته این بازی شبیه به واقعیت ساخته شده ولی واقعا هندلینگ خودرو ها مخصوصا تو سرعت های بالا افتضاح و سخت امیدوارم این موارد رو درست کنند
راکستار:
تو به من دقیقاً بگو چی میخوای و منم با دقت برات توضیح میدم که چرا امکان پذیر نیست
اینایی که گفتین به نظرم زیاد چیز اعصاب خوردکنی نیستن. به نظرم تنها چیزی که واقعا میتونه رو مخ همه بره.. اینکه سیستم رانندگی مثل gta 4 باشه که نباید باشه. یا مثلا سیستم لوت کردن جنازه نباید مثل ردد ۲ باشه. چون وقت گیره.
یه کمربند لامصبم برا ماشین بزارن. میخوام وقتی به یه جایی میکوبم از شیشه جلو پرت نشم بیرون.
احسنت احسنت خدایی بخش کمربند رو درست گفتی یادم رفته بود
سیستم رانندگی مثل GTA 4 نباشه؟
GTA 4 بهترین فیزیک و کنترل وسیله های نقلیه رو داشت چطوری میخوای اون شکلی نباشه؟
جی تی ای ۵ از این لحاظ یه پسرفت بود
GTA IV واقعا رانندگیش خوب نبود خیلی اعصاب خوردکن بود
هیچ عیب و ایرادی به سیستم رانندگیش وارد نیست خداییش. دیگه ازین طبیعی تر
-مال GTA 4 یکم اغراق آمیز بود، مثلا موقع تند پیچیدن بغل ماشین میخورد زمین در حالی که از نظر فنی این یه ضعف برای سیستم تعلیق ماشین محسوب میشه.
-مال ۵ هم بیش از حد آرکید بود، حتا بنظرم یکی از غیر واقعی و ساده ترین هندلینگ هارو بین بازی ها داره.
بنظرم باید سیستم رانندگی و هندلینگ برای GTA 6 رو کلن از نو تعریف کنن
خب میدونی نه باید خیلی تخیلی باشه مثل ۵ نه خیلی سخت باشه مثل ۴ یه حد وسط داشته باشه
آخه توی دنیای واقعی هم خیلی تند بپیچی ماشین کف اش میگیره به زمین و ممکنه چپ کنه
ولی خب میتونن نسبت به مشخصات هر ماشین یه سیستم تعلیق مخصوص درست کنن
اره اینم هست
مسلماً سیستم تعلیق و فنربندی ماشینهای ریسینگ با شهری یکی نیست و خشک ترن
و همچنین ماشین های شاسی مستقل (مثل هامر و لندکروزر) با ماشین های یونی بادی (مثل سانتافه) زمین تا آسمون سبک رانندگی متفاوتی دارن
ولی با این حال چه تو نسخه ۴ و چه ۵ برای همه ماشین ها این قضیه یکسان در نظر گرفته شده.
طوری که تو GTA 5 با ماشین های اسپورت بهتر میشه آفرود رفت اونم صرفا بخاطر سرعت و چسبندگی بیشترشون.
امیدوارم این بار راکستار اینقد ساده از روی قضیه رانندگی رد نشه
خدایی روندن ماشین تو واقعیت روونتر از gta4 هست. شما یه بار پشت فرمون بشین ماشین برون متوجه میشی.
علاوه بر ظاهر کاراکتر، امکان شخصیسازی وسیله نقلیه مورد علاقه هر شخصیت نیز یکی دیگر از خواستههای طرفداران بود. اگرچه این مورد از نظر داستانی تا حدودی قابل توجیه بود، اما برای بازیکنانی که علاقهای به رانندگی با ماشین قراضه ترور نداشتند و میخواستند آن را با یک خودروی اسپورت جایگزین کنند، این محدودیت بسیار آزاردهنده بود
این مورد و واقعا قبول دارم چه معنی داره بزور ماشین میدن به شخصیت نمیزارن عوضش کنی. به جز ماشین مایکل و موتور فرانکلین بقیشون آشغال بودن در صورتی که کلی ماشین خفن تو بازی بود.
بقیه رو نمیدونم ولی خودم به شخصه gta online رو حذف کردم فقط بخاطر موتور پرنده، پدرمو درآورده بودن، محض اینکه میرفتم تو گیم یکی پیداش میشد هی منفجر میکرد ، هرکی میتونست موتوره رو بگیره خدایی میکرد تو گیم، تعادل قدرت فکر کنم چیز خوبی باشه.