سونی باید بازیهای پلتفرمر نمادین خود را احیاء کند
در آخرین رویداد Summer Game Fest بازیهای جذابی به نمایش درآمدند، اما تعداد کمی به اندازه بازی Astro Bot توانستند توجهها را به خود جلب کنند. ناشران بزرگ، دیگر بودجه خود را خرج عناوین پلتفرمر سهبعدی نمیکنند؛ بنابراین، بازگشت یکی از پلتفرمرهای نمادین سونی در پاییز سال جاری، اتفاقی هیجانانگیز است.
چرا عناوین نمادین پلتفرمر صنعت بازی کنار گذاشته شدند؟
نینتندو همچنان به انتشار سری ماریو ادامه میدهد (هر چند، آخرین عنوان سهبعدی فرنچایز، هفت سال پیش منتشر شد)، سگا به سونیک پایبند مانده و سونی، هر چند سال یک بار، بازی جدیدی از Ratchet & Clank را عرضه میکند. با این حال، عناوین پلتفرمر بسیاری از شرکتها، که تبدیل به نمادی در صنعت بازی شده بودند، سالهاست که فراموش شدهاند. برای مثال، استودیوی Sucker Punch که بازی Ghost of Tsushima را در سال ۲۰۲۰ عرضه کرد، با انتشار سهگانه Sly Cooper روی کنسول پلی استیشن ۲ بسیار محبوب شد. حتی استودیویی مثل Naughty Dog که این روزها به خاطر عناوین واقعگرایانه خود شناخته میشود، با خلق دو فرنچایز Crash Bandicoot و Jack & Daxter به شهرت رسید.
با این حال، بهنظر میرسد Team Asobi راه خود را به دنیای موازی باز کرده، جایی که ناشر بودجه خود را به ساخت نسخه جدید بازیهای محبوب دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ اختصاص میدهد. آیا دنیا به این شکل بهتر خواهد بود؟ لزوماً نه، اما باید گفت استودیوهایی که زمانی تنها یک نوع بازی (پلتفرمرهای سهبعدی) میساختند، حالا غرق در ساخت عناوین اکشن و سومشخص شدهاند؛ عناوینی که شبیه فیلمهای سینمایی هستند.
این صنعت حالا تشنه تنوع است. نمیگوییم استودیوی Sucker Punch، از ساخت سری Ghost of Tsushima دست بکشد یا Naughty Dog توسعه The Last of Us را متوقف کند. با این حال، باید اشاره کرد استودیوی Insomniac، که با ساخت Spyro the Dragon برای پلی استیشن ۱ به محبوبیت رسید، مسیر بهتری را در پیش گرفته است. این استودیو بازیهای پر زرق و برق زیادی میسازد و از سال ۲۰۱۸ تاکنون، تنها سه بازی بزرگ Spider-Man عرضه کرده است. البته که این تیم، بسیاری از ژانرها را نادیده میگیرد ولی از سوی دیگر، طی یک دهه گذشته ۱۸ بازی منتشر کرد.
Insomniac ریسک کردن را انتخاب میکند
اگر بخواهیم فعالیت استودیوی Insomniac را بهتر تشریح کنیم، اینگونه است که سمت جعبهای میرود، هر چه که در آن است را به این طرف و آن طرف پرتاب میکند تا در نهایت بتواند به ایدهای جدید دست یابد. انواع مختلفی از بازیها، در کارنامه این استودیو به چشم میخورند؛ پلتفرمر سهبعدی (Ratchet & Clank: Rift Apart)، یک بازی انحصاری ایکس باکس (Sunset Overdrive)، یک AAA سیستمسلر برای سونی (سری Spider-Man)، یک بازی کژوال (Slow Down, Bull)، سه بازی موبایل، یک ریمستر، یک مترویدوانیا (GameStop ناشر آن بود) و چندین بازی واقعیتمجازی و AR.
احتمالا اکثر بازیکنان، تنها سریهای Spider-Man و Ratchet & Clank و Sunset Overdrive را میشناسند. بازی Slow Down، Bull از زمان انتشار، تنها ۹ نقد در پلتفرم استیم دریافت کرده است اما این بدین معنی نیست که به اصالت استودیو خدشهای وارد شده باشد. گسترش زمینه فعالیت به خودی خود ضرری ندارد، به شرطی که چند صد میلیون دلار هزینه نداشته باشد. «آزمون و خطا»، لازمه حیات این صنعت است.
به همین دلیل، از Naughty Dog ،Sucker Punch ،Rare و دیگر استودیوها میخواهیم تا نگذارند عناوین پلتفرمر سهبعدی خاک بخورند و برای مثال، نسخههای جدیدی از Jak & Daxter و Sly Cooper نیز بسازند. جذب مخاطبان نسل جدید، برای توسعهدهندگانی که با Mario ،Sonic یا Conker’s Bad Fur Day عاشق دنیای بازیها شدند، بدون شک لذتبخش خواهد بود.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
نظرات
کراش و اسپایرو هم از فرنچایز های نمادین و قدیمیه سونی هستند سونی باید این ایپی هارو پس میگرفت و خودش احیاء میکرد . علاوه بر این تجربه اسلای کوپر و جک اند دکستر جدید با گرافیک نسل ۹ خیلی تماشایی هستند و از هر آیپی پر هزینه مثل لست اف آس و گاداف وار هم برای من جذاب تر هستند دنیای گیم به رونق گرفتن دوباره پلتفرمر نیاز داره
آقا سلام من کاربر جدیدم |:
پ.ن : چجوری عکس پروفایل بزارم
درود ب شما دوست گرامی خوش اومدین ب سایت
تو بخش پروفایل پایین گزینه تنظیمات توجه کن رو گزینه تنظیمات نزن پایین تنظیمات چنتا گزینه هست رو تغییر تصویر پروفایل بزنین و دیگه بقیش واضحه
برو تو بخش کاربریت اگه نمیدونی کجاست اون بالا سمت راست یه علامت آدمک هست بزن رو تنظیمات و بخش پروفایل رو پیدا کن و برا خودت پروف بزار
خیلی از بازی های قدیمی انحصاری سونی ونمادین هاشون دیگه یا سونی بهشون اهمیت نمیده یا دگه دست استودیو های خارج از سونی هستند بجز راچت اند کلنک
🔶 سونی دوتا کار میتونه یا اینکه بیاد استودیوهاش رو به دوتا تیم تقسیم بکنه که یک تیم رو بازی های بزرگ و اصلیشون کار بکنن یک تیم هم رو بازی های کوچیک پلتفرمرشون درست مثل اینسامنیاک گیمز که رچت رو میده به تیم دیگش مثلا ناتی داگ تیم اصلی آیپی جدید و نسخه جدید فرنچایزهاش تیم دوم مثلا رو جک اند دکستر ساکرپانچ تیم اصلی آیپی جدید و نسخه جدید فرنچایزهاش تیم دوم اسلای کوپر
🔸کار دیگه ای که میتونه بکنه اینه که این بازی ها رو بده به استودیوهای کوچیکتر یا پشتیبانش بسازن اینطوری تجربشون هم بالاتر میره و در آینده تبدیل میشن به استودیوهای درجه یک مثلا بلوپوینت رو ببینین از کجا به کجا رسید از ریمستر و ریمیک رسید به ساخت آیپی جدید AAA
یک کار دیگه هم میتونه بکنه:
نیاز نیست حتما پلی استیشن بازی پلتفرمر خودشو داشته باشه. میتونه ۱ سری بازی معروف رو (سونیک، مگامن، کراش و … ) انحصاری کنه روی کنسولهاش.
😑😑😑😑😑 یعنی بیاد نینتندو سگا و ……. بخره ؟
منطقت عالیه
بذار بیاد بلوپویت بازیش ببینیم چیکار کرده
سونی یک بازی سبک gun’s core and canoli نیاز داره.
sackboy هم داره تازه.
ولی امیدوارم همیشه هم بازی تریپل ای با کیفیت داشته باشیم هم پلتفرمر خوش ساخت. البته آرزوی اول سلامتی برای همه بعدش اینا ❤️❤️👍
متاسفانه این روزا سونی ژانر دیگه ای به جز سینماتیک سوم شخص دوربین روی شانه و جهان باز یوبیسافتی نمیشناسه
بخوای ریسک کنی و ژانر دیگه ای بازی بسازی مثل ژاپن استودیو و پیکسل اوپوس و لندن استودیو بسته میشی
یه ۱۲۰۰ کارمند اکتیویژن معذرت طهلیلگر مناطق محروم🤣🥱
فقط به من بگو چه ربطی داشت
انقدر اسلی کوپر رو ps2 بازی کردم راکون شدم، قسمت جدیدش بیاد رو هوا میخرم.
واقعا لازمه حیفه جک و دکشتره که هیچکس اصلا یادش نباشه
بعید نیست در صورت موفقیت نسخه جدید استرو ، هدف بعدی خرید سونی Team Asobi باشه
🔶 محمد جان استودیو Team Asobi سه ساله که جزو استودیوهای سونی محسوب میشه در واقع اول به عنوان بخشی از استودیو Japan محسوب میشد بعد تبدیل به یک استودیو مستقل شد و از سال ۲۰۲۱ هم جزو استودیوهای فرست پارتی سونی شد بعد از بسته شدن استودیو Japan هم که بخشی از نیروهاش به استودیو Team Asobi رفتن
تیم اسوبی باقیمونده ژاپن استودیو هست
فکر کنم با استودیو اسوبو اشتباه گرفتی
تیم اسوبی تیم دوم ژاپن استدیو بود، تیم اصلی تیم ایکو بود که متلاشی شد
چنتا تیم بودن
پروجکت سایرن
تیم ایکو
تیم اسوبی
حتی فکر کنم پولیفونی دیجیتال همجزوشون بود
تیم اسوبی زیرمجموعه سونی هست در همین حال حاضر
کی میخره این دری وریا رو
من 🖐️
خیلی دلم میخواد بعضی از این بازی ها ریمیک بشن ، هم سونی سود میکنه هم خاطره بازیکنا زنده میشه
سونی کارش درسته و سال ۲۰۲۵ رو تصاحب میکنه با بازیاش
مخاطبان بازی ویدیو باید بازی پلتفرمر حمایت کنن و بخرند
رچت با نمره ۹۰ و محبوب بودن باز هم فروشش خوب نبود و حتی ضرر کرد بعد میگین چرا بازی که میخوایم نمیسازن خب نمیخرین
همین امر در مورد بازی های رمدی و تانگو هم صدق می کنه، ملت نمی خرن بعد میگن چرا بسته شده، دووم و پری و دیسهانرد رو نمی خرن بعد میگن چرا مجبور شدن بفروشن به ماکرو
جواب نمیده دوره این گیما خیلی وقته تموم شده
سایفون فیلتر رو بساز سونی جان من این گیم رو خیلی دوس داشتم 🥲
واای پسر فک کن ای پی بند استودیو سایفون فیلتر باشه چی میشه
Infamous
Resistance
Killzone
به نظرم به این عناوین هم باید نگاه داشته باشه
جاشون تو نسل جدید خالیه