باهوش‌ترین قهرمانان دیزنی - گیمفا - سینما
باهوش‌ترین قهرمانان دیزنی - گیمفا - سینما
باهوش‌ترین قهرمانان دیزنی - گیمفا - سینما
باهوش‌ترین قهرمانان دیزنی - گیمفا - سینما
باهوش‌ترین قهرمانان دیزنی - گیمفا - سینما
باهوش‌ترین قهرمانان دیزنی - گیمفا - سینما

باهوش‌ترین قهرمانان دیزنی

علی جلیلی
۱۰:۰۰ ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
walt disney heroes

در مقاله‌ی امروز به باهوش‌ترین قهرمانان انیمیشن‌های خاطره‌انگیز والت‌ دیزنی از دیدگاه نویسنده‌ی وبسایت cbr می‌پردازیم.

قهرمانان و شرورها بخش جدانشدنی از داستان‌ها، علی‌الخصوص در انیمیشن‌های والت‌دیزنی هستند. قهرمانان روش‌های متفاوتی را در برابر شرورها و برای رسیدن به پیروزی در برابر آن‌ها در پیش می‌گیرند. برخی از آن‌ها صرفاً متکی به زور بازوی خود هستند؛ در حالیکه برخی دیگر از هوش و ذکاوت خود برای چیره‌ شدن بر دشمنان استفاده می‌کنند.

البته هوش تنها به معنی طراحی نقشه به منظور غلبه بر دیگران نیست. هوش برخی از شخصیت‌ها با نگاهی که به زندگی دارند و انتظاری که از خود و دیگران دارند سنجیده می‌شوند. در این مقاله نگاهی می‌کنیم بر ده تا از باهوش‌ترین پروتاگونیست‌های خلق شده توسط والت‌ دیزنی.

۱۰) علاءالدین در انیمیشن علاءالدین

aladdin in aladddin 1992

در انیمیشن Aladdin، علاءالدین عاشق یک شاهزاده به نام یاسمن می‌شود که پادشاهی خاندانش توسط وزیر اعظمشان، جعفر، تهدید می‌شود. علاءالدین به طور اتفاقی غول چراغ جادو را آزاد می‌کند و به کمک او می‌خواهد که به عشق زندگی‌اش، یعنی یاسمن برسد و جعفر را شکست دهد.

علاءالدین یک پسر جوان باهوش و مهربان است. او می‌داند که به چه کسی اعتماد کند یا حتی چگونه با دشمنانش مواجه شود. او همیشه با آن‌ها نمی‌جنگد و در بسیاری از مواقع که احساس می‌کند زور آن‌ها بر قدرت وی می‌چربد؛ سعی می‌کند که آن‌ها را دور بزند.

۹) پونگو و پردیتا در انیمیشن ۱۰۱ سگ خالدار

pongo and perdita in 101 dalmations

۱۰۱ سگ خالدار از آن دسته از انیمیشن‌هایی است که به معنای واقعی کلمه در قلب تمام نسل‌ها جاودانه شده است. فرقی نمی‌کند که فردی دوران کودکی‌اش را در دهه‌ی ۶۰ میلادی سپری کرده باشد یا در قرن بیست‌ویکم، ۱۰۱ سگ‌خالدار از زمان انتشارش در سال ۱۹۶۱ بخشی از شیرین‌ترین خاطرات کودکان از جعبه‌ی جادویی را به خود اختصاص داده است.

در این انیمیشن زنی با صفات اهریمنی به نام کروئلا سعی می‌کند که برای تهیه‌ی لباس جدیدش تعداد زیادی از سگ‌های خالدار را بدزدد و از پوست آن‌ها برای تهیه‌ی آن استفاده کند.

او در ظاهر یک زن محاسبه‌گر است که برنامه‌ی دقیقی برای رسیدن به هدف خود دارد؛ اما او یک چیز را وارد محاسبات خود نکرده است و آن‌ هم هوش، ذکاوت و شجاعت پونگو و پردیتا است که برای محافظت از توله‌‌های خود حاضر هستند حتی در برابر کل جهان بایستند. سگ‌ها موجودات بسیار باهوشی هستند و این واقعیت به بهترین شکل در این انیمیشن به تصویر کشیده شده است.

۸) السا در انیمیشن یخ‌زده

انیمیشن frozen

انیمیشن Frozen (یخ‌زده) یک اثر غنی از موسیقی‌های زیبا، شخصیت‌های سرگرم‌کننده و روایتی جذاب است. داستان این انیمیشن بر السا، دختری که توانایی کنترل یخ و برف را دارد متمرکز است. این قدرت همان‌قدر که برای او یک موهبت است؛ باعث رنجش نزدیکان و طرد شدن او از طرف آن‌ها نیز شده است.

او یک شخصیت بسیار باهوش است و یکی از بارزترین تجلی‌های هوش و ذکاوت وی در این اثر، قلعه‌ی او است که به زیبایی هرچه‌ تمام‌تر و با جزئیات مثال‌زدنی توسط وی بنا شده است. او برای اینکه از قدرت خود استفاده کند نیاز به توان ذهنی بسیار بالایی دارد. او یک شخصیت قوی و مستقل است و از نظرات خود هیچ‌گاه کوتاه نمی‌آید؛ حتی اگر آن‌ها نادرست باشند.

۷) اریل در پری دریایی کوچولو

انیمیشن the little mermaid

با اینکه اریل یک شخصیت عجول است و گاهی بیش از اندازه ساده است؛ اما این هیچ‌چیزی از هوش و بلوغ ذهنی او نمی‌کاهد. او جهانی فراتر از دنیایی که در آن به دنیا آمده است را می‌بیند و جسارت و اشتیاق بسیاری برای گام گذاشتن در این دنیای ناشناخته دارد.

با اینکه او یک پری دریایی است؛ اما به قول معروف برخلاف هم‌نوعان خود به جای مو، پیچش آن را می‌بیند. اگر او یک شخصیت باهوش نبود؛ دنیای انسان‌ها توجهش را هرگز جلب نمی‌کرد. او شخصیتی قوی دارد و نمی‌گذارد دیگران برای زندگی‌اش به جای وی تصمیم بگیرند.

۶) موآنا در انیمیشن موآنا

انیمیشن moana 2

Moana را می‌توان در زمره‌ی بهترین انیمیشن‌های دیزنی دانست که در سال‌های اخیر تولید شده‌اند. والت‌دیزنی با Moana کلیشه‌های ذهنی چند دهه‌ای را از معنای شاهزاده در دنیای دیزنی در هم شکست. موآنا جسور و مستقل است و چارچوب ذهنی خود را دارد. او برخلاف خواست پدر خود عازم ماجراجویی خطرناکی برای نجات مردمانش می‌شود.

او بازگرداندن قلب Te Fiti را وظیفه‌ی خود می‌داند و برای موفقیت در انجام مأموریت خود از هوش و قدرت درونی خود کمک می‌گیرد. هوش موآنا فقط در ذکاوت ذهنی وی متبلور نمی‌شود؛ بلکه او به بلوغ احساسی کامل نیز رسیده است.

او مردمانش را درک می‌کند و از تاریخ و ریشه‌ی آن‌ها با خبر است. او جوان است؛ اما به خوبی تشخیص می‌دهد که چه کاری لازم است انجام شود تا مردمانش به ریشه‌های خود بازگردند و به یاد بیاورند که چه چیزی آن‌ها را تا این اندازه خاص کرده است. شجاعت بی‌حد و مرز او وقتی که با هوش سرشار او ترکیب می‌شود؛ وی را به یکی از مهم‌ترین قهرمانان دیزنی تبدیل می‌کند.

۵) وودی در انیمیشن داستان اسباب‌بازی‌ها

woody in toy story

وودی یک شخصیت بسیار باهوش است و نکته‌ی جالب در مورد او این است که وی آن قدر متواضع است که در بسیاری از اوقات متوجه هوش و ذکاوت خود نمی‌شود؛ اما مخاطبان با تماشای انیمیشن‌های Toy Story (داستان اسباب‌بازی‌ها) در یک چشم به هم زدن متوجه ذکاوت او می‌شوند و آن را تحسین می‌کنند.

وودی در اکثر مواقع خالق استراتژی‌هایی است که او و دوستانش را به هدفشان می‌رساند. او همیشه باید مراقب این مسئله باشد که انسان‌ها متوجه زنده بودن اسباب‌بازی‌ها نشوند و این مسئله او را در طراحی نقشه‌هایش بسیار محدود می‌کند؛ اما او همیشه از تمام چالش‌هایی که پیش پای او گذاشته می‌شوند سربلند بیرون می‌آید. او مرتکب اشتباهاتی نیز می‌شود؛ اما در نهایت می‌تواند همه‌چیز را تحت کنترل بگیرد و دوستان خود را به سوی پیروزی هدایت کند.

۴) وندی در انیمیشن پیتر پن

wendy in peter pan

وندی نقش بزرگی در داستان پیتر پن ندارد؛ اما او بخش مهمی از قوه‌ی عاقله‌ی خانواده‌ی دارلینگ است و ذهن محاسبه‌گر او شخصیت ماجراجوی برادرانش مایکل و جان و حتی خود پیتر پن را خنثی می‌کند. او نماینده‌ی منطق است و همیشه در مورد هر چیزی که ممکن است خطری در بر داشته باشد، رویکردی محتاطانه دارد.

او یک دختر جوان است؛ اما بسیار بالغ‌تر از سنش رفتار می‌کند. او همانند یک مادر از برادرانش مراقبت می‌کند و اگر احساس کند که چیزی درست نیست از ایستادگی در برابرش ابایی ندارد. همچنین او بسیار مهربان و رئوف است و حضور او مایه‌ی دلگرمی تمام اعضای خانواده و دوستانش است.

۳) بل در انیمیشن دیو و دلبر

belle in beauty and the beast

از همان لحظه‌ی آغازین انیمیشن Beauty and the Beast (دیو و دلبر)، بل به عنوان یک دختر فرهیخته و روشن‌فکر به تصویر کشیده می‌شود که عاشق مطالعه و یادگیری چیزهای جدید است.

ذهنیت و طرز فکر او بسیار متفاوت با دیگر مردمان روستایش است و بقیه چندان وی را درک نمی‌کنند؛ اما اطرافیان وی به یک چیز هیچ‌گاه دقت نکردند و آن هم این مسئله است که دلیل متفاوت بودن بل با بقیه‌ی آن‌ها همین علاقه به مطالعه و یادگیری چیزهای جدید است که باعث گشوده‌ شدن افق‌های جدیدی در ذهن وی شده است.

این هوش و بینش وی به او کمک می‌کند در دام افرادی همانند گستان نیفتد. در حالیکه بسیاری از افراد شیفته‌ی وی شدند؛ بل واقعیت گستان را می‌بیند و می‌داند که گستان اصلاً برای او گزینه‌ی مناسبی نیست. عشق او به پدرش فراتر از احساس او به هر انسان دیگری است. هنگامی که پدرش توسط دیو به دام افتاد؛ او می‌دانست که شانس زنده ماندن او بسیار بیش‌تر از پدرش است و بنابراین جای خود را با او عوض کرد.

این ترکیب زیبا از مهربانی و ذکاوت است که بل را به یک شخصیت فوق‌العاده تبدیل می‌کند.

۲) مولان در انیمیشن مولان

mulan in mulan

مولان همانند بل به پدرش عشق می‌ورزد و هنگامی که احساس می‌کند وی در موقعیتی گیر افتاده است که فراتر از حد توانش است؛ جایگزین او می‌شود تا به جای وی با سختی‌ها مقابله کند. او به جای پدرش به ارتش چین می‌پیوندد و با توجه به اینکه زنان مجاز به رزم در ارتش نیستند؛ وی خود را به جای یک مرد جای می‌زند تا ارتش وی را بپذیرد.

او نه تنها توانست تمام اطرافیانش را گول بزند و قانع کند که وی یک مرد است؛ بلکه توانست از نبردهای سهمگین و خونین بسیاری جان سالم به در ببرد و با جنگاوری و شجاعت، اشتباه بودن سیستم مردسالارانه‌ی حاکم بر چین را ثابت کند. مولان بسیار سریع تصمیم می‌گیرد و همین تصمیم‌گیری به موقع وی بود که با ایجاد یک بهمن منجر به توقف ارتش هان شد. اگر مولان نبود داستان این انیمیشن پایانی بسیار متفاوت‌تر به پایان می‌رسید.

۱) میلو در انیمیشن آتلانتیس: امپراطوری گمشده

milo in atlantis the lost empire

میلو یکی از آکادمیک‌ترین شخصیت‌های والت دیزنی است. او در طی انیمیشن Atlantis: The Lost Empire (آتلانتیس: امپراطوری گمشده) با القاب آکادمیک متفاوتی همچون مورخ، نقشه‌نگار و زبان‌شناس توصیف می‌شود. دانش میلو عامل اصلی کشف آتلانتیس توسط تیم وی بود.

او با اینکه چندان آینده‌نگر نیست؛ اما بسیار مصمم است ک مأموریتی که روزی پدربزرگش آغاز کرد را به اتمام برساند. این حقیقت که وی به افتخار پدربزرگش مأموریتی به چنین بزرگی را آغاز کرد؛ او را به شخصیتی تحسین‌ برانگیز تبدیل می‌کند.

منبع: cbr

Nimaloghainخر شرک(پیاز بدم خدمتتون ؟)𝗔𝗿𝗶𝗮.xdnero son of vJoel MorganA.Offشومپتِ کته کلهKermitPorfosornimaپروفسور بی سوادBADMANsnowgirl

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

باهوش‌ترین قهرمانان دیزنی - گیمفا - سینما
باهوش‌ترین قهرمانان دیزنی - گیمفا - سینما
باهوش‌ترین قهرمانان دیزنی - گیمفا - سینما
باهوش‌ترین قهرمانان دیزنی - گیمفا - سینما
باهوش‌ترین قهرمانان دیزنی - گیمفا - سینما

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

باهوش‌ترین قهرمانان دیزنی - گیمفا - سینما