بهترین آهنگ‌های فیلم‌های دیزنی - گیمفا
بهترین آهنگ‌های فیلم‌های دیزنی - گیمفا
بهترین آهنگ‌های فیلم‌های دیزنی - گیمفا
بهترین آهنگ‌های فیلم‌های دیزنی - گیمفا

بهترین آهنگ‌های فیلم‌های دیزنی

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
بهترین آهنگ‌های فیلم‌های دیزنی

فیلم‌های دیزنی همیشه پر از آهنگ‌های جذاب هستند که در این مطلب به معرفی بهترین آن‌ها می‌پردازیم.

کمپانی دیزنی تا به امروز توانسته برخی از محبوب‌ترین و جاودانه‌ترین آثار کلاسیک سینمای آمریکا را تولید کند. اگرچه دیزنی در دنیای انیمیشن پیشرو است اما این کمپانی فراتر از انیمیشن رفته و در دنیای فیلم نیز عملکرد بسیار خوبی از خودش به جای گذاشته است. هر علاقه‌مند به فیلم مطمئناً یک فیلم مورد علاقه از دیزنی دارد؛ بیشتر افراد آثار کلاسیک دیزنی را دیده‌اند، شاهزاده مورد علاقه خودشان را دارند و شرورهای اصلی این آثار سینمایی را می‌شناسند. دیزنی به لطف تاریخ ۱۰۰ ساله‌اش در این صنعت یک غول بزرگ به شمار می‌رود.

یکی از دلایل اصلی موفقیت دیزنی نیز موسیقی است. بسیاری از بهترین موزیکال‌های سینمایی از دیزنی هستند و ترانه‌سراها و آهنگ‌سازان درخشان و متحول‌کننده‌ای همچون برادران شرمن و افرادی همچون آلن منکن و هاوارد اشمن فقید با این کمپانی همکاری داشتند و میراث غنی‌ای از موسیقی را ساخته‌اند. در واقع، این آهنگ‌ها در سطح جهانی مورد تحسین قرار گرفتند و دلیل خوبی برای آن وجود دارد. در هر صورت، تعداد اندکی از استودیوهای هالیوودی همانند دیزنی آهنگ‌های نمادین دارند. در ادامه همراه با ما باشید تا با بهترین آهنگ‌های دیزنی آشنا شوید.

۳۰. آهنگ Baby Mine – انیمیشن Dumbo محصول سال ۱۹۴۱

انیمیشن dumbo
انیمیشن Dumbo

اینکه انیمیشن «دامبو» را غمگین‌ترین فیلم دیزنی معرفی کرد ممکن است اغراق‌آمیز باشد اما مطمئناً جزو غمگین‌ترین آثار است. این فیلم داستان فیل سیرکی به نام جامبو جونیور ملقب به دامبو را روایت می‌کند که وقتی متوجه می‌شود می‌تواند با استفاده از گوش‌های بزرگ خودش پرواز کند، تبدیل به ستاره‌ای غیرمنتظره می‌شود. پیوند دامبو با مادر مهربانش به نام خانم جامبو بخش مهمی از داستان است. هنگامی که مادر دامبو پس از محافظت از دامبو در برابر بدرفتاری کودکان بی‌رحم در قفس محبوس می‌شود، دامبوی غمگین بیرون قفس ایستاده و مادرش نیز با آهنگ Baby Mine او را تسکین می‌دهد.

این آهنگ دلخراش به لطف اشعار ساده و در عین حال عمیقش و همچنین اجرای بتی نویز به یکی از صمیمانه‌ترین آهنگ‌های دیزنی تبدیل شده است. آهنگ Baby Mine در سطح جهان محبوبیت دارد، به حدی که تعداد اندکی از ترانه‌های دیزنی این گونه هستند. این اثر همچنین گرمایی درون خودش دارد که احساسات مالیخولیایی معصومیت و اشتیاق را بر می‌انگیزد. این آهنگ بدون اینکه حیله‌گرانه باشد، احساساتی به نظر می‌رسد و لالایی تقریباً کاملی است که همسو با مضامین پذیرش این انیمیشن و پیوندهای قوی میان طردشدگان است.

ویدیو در یوتوب

۲۹. آهنگ Friends on the Other Side – انیمیشن The Princess and the Frog محصول سال ۲۰۰۹

انیمیشن the princess and the frog
انیمیشن The Princess and the Frog

آهنگ‌های شرورانه دیزنی از جمله برجسته‌ترین آهنگ‌های این استودیو به شمار می‌روند. انیمیشن «شاهدخت و قورباغه» اثری است که چندان مورد توجه قرار نگرفته اما یکی از بهترین آهنگ‌های شرورانه را در آثار دیزنی دارد. این اثر سینمایی داستان پیشخدمتی جاه‌طلب و شاهزاده‌ای لوس را دنبال می‌کند که توسط جادوگری شیطان صفت به یک قورباغه تبدیل می‌شود.

شخصیت شرور داستان نیز دکتر فاسیلیر است که با استفاده از آهنگ Friends on the Other Side بسیار جذاب‌تر نیز شده و توانسته با اشعاری درباره فرصت‌طلبی و جاه‌طلبی، دیدگاهی خوفناک را برای مخاطبان به نمایش در بیاورد. علاوه بر این، آواز فوق‌العاده کیث دیوید نیز سبب شده تا این آهنگ یکی از بهترین آهنگ‎های شروران دیزنی باشد. این اثر به‌خوبی شخصیت شرور را توصیف می‌کند و این در حالی است که به شکلی فریبکارانه بازیگوش به نظر می‌رسد. این به‌یادماندنی‌ترین آهنگ فیلم است و ویترینی فوق‌العاده از استعدادهای منحصربه‌فرد رندی نیومن به شمار می‌رود.

ویدیو در یوتوب

۲۸. آهنگ How Far I’ll Go – انیمیشن Moana محصول سال ۲۰۱۶

انیمیشن moana
انیمیشن Moana

اولین تجربه همکاری لین منوئل میراندا با دیزنی در انیمیشن «موآنا» محصول سال ۲۰۱۶ میلادی رقم خورد. اتفاقات این انیمیشن در پلینزی باستان جریان دارد و نوجوانی با روحیه و دختر رئیس جزیره به نام موآنا را دنبال می‌کند. هنگامی که یک آفت به جزیره او می‌رسد، او وارد یک ماجراجویی با نیمه خدای قدرتمند مائویی می‌شود تا یک الهه باستانی را با یک یادگار متحد کند.

انیمیشن «موآنا» از موسیقی متن پرانرژی و جذاب لین منوئل میراندا بهره می‌برد. آهنگ اصلی این انیمیشن یعنی How Far I’ll Go یک آهنگ کلاسیک از دیزنی است. همانند بسیاری از آهنگ‌های I want که قبل از آن آمدند، این آهنگ نیز کار بسیار خیره‌کننده‌ای انجام می‌دهد و شخصیت ماجراجو و جاه‌طلب موآنا را از طریق اشعار ساده و در عین حال مؤثر مورد بررسی قرار می‌دهد. این آهنگ با اجرای زیبای آئولی کراوالهو آهنگی شبیه به Broadway است که یادآور روزهای باشکوه رنسانس دیزنی است. این آهنگ برای جایزه بهترین آهنگ اورجینال نامزد جایزه شده بود اما متأسفانه این جایزه را به آهنگی از فیلم La La Land باخت.

ویدیو در یوتوب

۲۷. آهنگ Friend Like Me – انیمیشن Aladdin محصول سال ۱۹۹۲

انیمیشن aladdin
انیمیشن Aladdin

انیمیشن «علاءالدین» از جمله عاشقانه‌‎ترین فیلم‌های دیزنی است و بر اساس داستان عامه عربی محبوبی ساخته شده و داستان سارق جوانی به نام علاءالدین را بازگو می‌کند که یک چراغ جادو پیدا کرده و آرزو می‌کند تا به شاهزاده‌ای تبدیل شود و از این طریق بتواند عشق شاهدخت یاسمین را به دست بیاورد.

این انیمیشن سینمایی یکی از پرانرژی‌ترین و متحرک‌ترین موسیقی متن‌های رنسانس دیزنی را درون خودش داشت. یکی از شناخته‌شده‌ترین و تحسین‌شده‌ترین آهنگ‌های آن نیز Friend Like Me است، آهنگی که توسط رابین ویلیامز بزرگ و فقید در نقش جن اجرا شده بود. این آهنگ که به معرفی این شخصیت می‌پردازد، آهنگی انفجاری است که قدرت جادویی جن را به نمایش در می‌آورد. رابین ویلیامز به‌خوبی این آهنگ را می‌خواند و انرژی نمادین و مسری خودش را با آن ترکیب کرده و اشعار شوخ‌طبعانه‌ای را بیان می‌کند.

ویدیو در یوتوب

۲۶. آهنگ Hellfire – انیمیشن The Hunchback of Notre Dame محصول سال ۱۹۹۶

انیمیشن the hunchback of notre dame
انیمیشن The Hunchback of Notre Dame

انیمیشن «گوژپشت نتردام» بدون شک تاریک‌ترین، پیچیده‌ترین و برجسته‌ترین موسیقی متن فیلم‌های دیزنی را درون خودش دارد. این انیمیشن سینمایی بر اساس رمان ویکتور هوگو محصول سال ۱۸۳۱ میلادی ساخته شده و داستان زنگ‌زن گوژپشت نتردام را روایت می‌کند که عاشق اسمرالدای زیبا می‌شود، درست زمانی که پدر مستبد وی یعنی کلود فرولو نیز توجهش به این دختر جلب شده است.

این اثر سینمایی فیلمی تاریک است و موسیقی متن نمادینی از شوارتز و منکن دارد. از همین رو، هیچ آهنگی جذاب‌تر از آهنگ شرورانه فرولو در این انیمیشن به نام Hellfire وجود ندارد. این آهنگ، آهنگی پیشگامانه است که انتظارات را به چالش کشیده و به بررسی آشکار شهوت، احساس گناه و تعصب مذهبی می‌پردازد و توسط اجرای فوق‌العاده و شدید تونی جی فقید به نمایش در آمده است. شخصیت فرولو احتمالاً بی‌رحم‌ترین شرور دیزنی است و برای اینکه بی‌رحمی او به چشم بیاید، به چنین آهنگی نیاز داشته است.

ویدیو در یوتوب

۲۵. آهنگ Winnie The Pooh – انیمیشن Winnie The Pooh And The Honey Tree – محصول سال ۱۹۶۶

انیمیشن winnie the pooh and the honey tree
انیمیشن Winnie The Pooh And The Honey Tree

شخصیت وینی د پو شخصیتی کنجکاو است. این خرس چاق یکی از مشهورترین چهره‌های دیزنی است و با این حال، هیچ کدام از فیلم‌های ساخته شده حول محور این کاراکتر همانند دیگر آثار کلاسیک دیزنی ماندگار نشده‌اند. اثر استثنا نیز احتمالاً اولین انیمیشن او باشد، انیمیشن «وینی د پو و درخت عسل» که در سال ۱۹۶۶ میلادی اکران شد و در آن، وینی سعی داشت تا به یک کندوی عسل روی درختی بلند دست پیدا کند.

به یاد ماندنی‌ترین بخش انیمیشن «وینی د پو و درخت عسل» نیز احتمالاً آهنگ Winnie the Pooh است که توسط برادران شرمن ساخته شده است. این آهنگ توسط گروه کر دیزنی اجرا شده و شخصیت‌های اصلی این انیمیشن را معرفی کرده و وینی را یک خرس احمق و بی‌هدف توصیف می‌کند. این آهنگ بسیار شیرین و دلگرم‌کننده است و چندین شخصیت دوست‌داشتنی و معصوم را توصیف می‌کند.

۲۴. آهنگ You’ll Be In My Heart – انیمیشن Tarzan محصول سال ۱۹۹۹

تارزان tarzan
انیمیشن Tarzan

 انیمیشن «تارزان» محصول سال ۱۹۹۹ میلادی به‌عنوان پایان دوره رنسانس دیزنی شناخته می‌شود و مهری بر پایان پرثمرترین و تحسین شده‌ترین دوره دیزنی بوده است. این فیلم اقتباسی از داستان Tarzan of the Apes از ادگار رایس باروز محصول سال ۱۹۱۲ است و داستان پسر یتیمی را روایت می‌کند که در جنگل به همراه خانواده‌ای از میمون‌ها بزرگ می‌شود.

فیل کالینز چندین آهنگ برای این انیمیشن نوشته که شامل آهنگ برنده جایزه اسکار You’ll Be in My Heart است. این آهنگ یک لالایی ملایم از والدین برای فرزندانش است و توسط نامزد جایزه اسکار گلن گلوز اجرا شده است. این آهنگ بسیار ملایم و دوست‌داشتنی احساس می‌شود و آهنگی درباره عشق بی‌وقفه والدین نسبت به فرزندانشان است و یکی از شیرین‌ترین آهنگ‌های دیزنی محسوب می‌شود.

۲۳. آهنگ Poor Unfortunate Souls – انیمیشن The Little Mermaid محصول سال ۱۹۸۹

انیمیشن the little mermaid
انیمیشن The Little Mermaid

انیمیشن «پری دریایی کوچولو» محصول سال ۱۹۸۹ میلادی آغازگر دوره رنسانس دیزنی بود و این استودیو را از طلسم خشک دهه‌های قبلی خارج کرده و به تحسین‌شده‌ترین دوره‌اش وارد کرده است. این فیلم تازه اقتباسی از فیلم اصلی‌ای از هانس کریستن اندرسن است و داستان پری دریایی‌ای به نام آریل را بازگو می‌کند که صدای خودش را با یک جفت پای انسانی عوض می‌کند تا بتواند به سطح آب برود و مردی که دوستش دارد را ببیند.

شخصیت شرور داستان نیز اورسلا نام دارد و یکی از بهترین شرورهای دیزنی محسوب می‌شود. اورسلا فردی خیره‌کننده و فراموش‌نشدنی است که موجودی غول‌پیکر است و آهنگ Poor Unfortunate Souls توانسته این ویژگی‌های وی را بیشتر نمایان سازد. این آهنگ از نظر ساختاری بسیار بلندپروازانه و پویا است و این در حالی است که شوم و بازیگوش احساس می‌شود. معدود آهنگ‌های شرورانه‌ای به‌اندازه این آهنگ به‌یادماندنی هستند و این آهنگ سبب شد تا اورسلا یکی از نمادین‌ترین دشمنان استودیو دیزنی باشد.

ویدیو در یوتوب

۲۲. آهنگ Be Prepared – انیمیشن The Lion King محصول سال ۱۹۹۴

انیمیشن the lion king
انیمیشن The Lion King

انیمیشن «شیر شاه» محصول سال ۱۹۹۴ میلادی برداشتی متفاوت از تراژدی ماندگار Hamlet از ویلیام شکسپیر است که پیروزی بسیار بزرگی برای دیزنی محسوب می‌شد. این فیلم داستان شیر جوانی به نام سیمبا را دنبال می‌کند که پس از مرگ پدرش توسط عموی شیطان صفتش تبعید شده و سال‌ها بعد برای بازپس‌گیری حق خودش باز می‌گردد.

تقریباً هر فیلمی از دوره رنسانس دیزنی آهنگ شرور خوبی دارد. با این حال، تعداد اندکی از آن‌ها با آهنگ Be Prepared از شخصیت اسکار قابل مقایسه هستند. اسکار یکی از بهترین شخصیت‌های شرور دیزنی به شمار می‌رود و این آهنگ نیز توانسته او را در صدر فهرست قرار بدهد. این آهنگ توسط تیم رایس نوشته و التون جان نیز آن را آهنگ‌سازی کرده است و فراخوانی از سوی اسکار برای حامیانش است و برنامه‌های وی برای کشتن موفاسا و ادعای تاج و تخت را اعلام می‌کند. این آهنگ با الهام خودش از نازی‌ها به آهنگی بی‌نظیر تبدیل شده که بالاتر از بهترین آهنگ‌های دیزنی قرار می‌گیرد.

ویدیو در یوتوب

۲۱. آهنگ Remember Me – انیمیشن Coco محصول سال ۲۰۱۷

انیمیشن coco
انیمیشن Coco

انیمیشن «کوکو» از استودیو پیکسار حول محور جشن مردگان مکزیکی است و از طریق آن نیز به بیان داستانی درباره موسیقی، خانواده و میراث می‌پردازد. این اثر سینمایی حول محور پسری دوازده ساله به نام میگل است که به طور تصادفی به سرزمین مردگان فرستاده می‌شود. او به همراه فردی بی‌خانمان همراه می‌شود و باید قبل از اینکه دیر شود، به سرزمین زنده‌ها بازگردد.

موسیقی اصلی انیمیشن «کوکو» آهنگ Remember Me است که توسط رابرت لوپز و کریستن اندرسون لوپز نوشته و آهنگ‌سازی شده است. این آهنگ قصیده‌ای عاشقانه برای درگذشتگان عزیز است و تصنیفی احساسی و در عین حال نشاط‌آور است که بر اهمیت عشق، حتی پس از مرگ افراد تأکید دارد. این آهنگ توانست جایزه بهترین آهنگ اورجینال اسکار را در سال ۲۰۱۸ به دست بیاورد و سلطه دیزنی و پیکسار در این بخش را ادامه بدهد.

ویدیو در یوتوب

۲۰. آهنگ We Don’t Talk About Bruno – انیمیشن Encanto محصول سال ۲۰۲۱

انیمیشن encanto
انیمیشن Encanto

انیمیشن «افسون» ممکن است بزرگترین موفقیت دیزنی از زمان انیمیشن Frozen باشد. این انیمیشن حول محور خانواده مادریگال است که توانایی‌های شگفت‌انگیزی را از شمعی جادویی در اختیار دارند. وقتی تنها عضو بدون استعداد این خانواده یعنی میرابل متوجه می‌شود که مادریگال‌ها در حال از دست دادن جادوی خودشان هستند، باید برای نجات خانواده خودش تصمیم بگیرد.

لین منوئل میراندا آهنگ‌های اورجینالی را برای این انیمیشن نوشته و معروف‌ترین آن‌ها نیز آهنگ We Don’t Talk About Bruno است که به موفقیت بسیار زیادی دست پیدا کرد. این آهنگ توسط چندین تن از اعضای خانواده مادریگال خوانده می‌شود و عموی بدنام آن‌ها به نام برونو را توصیف می‌کند و به ماریبل هشدار می‌دهد که از او دوری کند. این آهنگ برداشت متفاوتی از آهنگ شرورانه است و بر درک شخصیت‌های دیگر از شخصیت شرور تمرکز دارد. این آهنگ به موفقیت بسیار زیادی دست پیدا کرد و بسیاری نیز از حذف آن از دسته بهترین آهنگ اورجینال انتقاد کردند.

ویدیو در یوتوب

۱۹. آهنگ A Dream Is A Wish Your Heart Makes – انیمیشن Cinderella محصول سال ۱۹۵۰

انیمیشن cinderella
انیمیشن Cinderella

سیندرلا ممکن است محبوب‌ترین شاهزاده خانم دیزنی باشد. داستان او نیز داستانی کلاسیک و جاودانه است که بازسازی‌های بی‌شماری از آن صورت گرفته اما نسخه دیزنی بدون شک بهترین است. این انیمیشن روایتی سرنوشت‌ساز از داستان چارلز پرو درباره زن جوانی است که توسط نامادری شرورش مورد بدرفتاری قرار می‌گیرد اما یک پری آرزوی او برای شرکت در مجلس رقص پادشاهی را برآورده می‌کند و همین نیز باعث می‌شود تا سرنوشت او تغییر کند و او قلب شاهزاده را به دست بیاورد.

انیمیشن «سیندرلا» آهنگ‌های اندکی دارد اما همه آن‌ها نمادین هستند. آهنگ اصلی این شاهدخت نیز A Dream Is a Wish Your Heart Makes است که آهنگی شیرین و ملایم از امید و ایمان به شمار می‌رود و ویژگی‌های گران‌بهایی را بیان می‌کند که در این شاهدخت نمونه دیزنی وجود دارد. این آهنگ ممکن است برای شنوندگان امروزی اندکی قدیمی به نظر برسد اما همچنان جواهری دلگرم‌کننده از دیزنی است.

ویدیو در یوتوب

۱۸. آهنگ Beauty And The Beast – انیمیشن Beauty And The Beast محصول سال ۱۹۹۱

انیمیشن beauty and the beast
انیمیشن Beauty And The Beast

انیمیشن «دیو و دلبر» احتمالاً بزرگترین دستاورد انیمیشنی دیزنی است که بر اساس داستانی فرانسوی از سال ۱۷۵۶ میلادی ساخته شده و داستان زن فرانسوی جوانی به نام بل را روایت می‌کند که قبول می‌کند در ازای آزادی پدرش با یک هیولای ترسناک بماند. با گذشت زمان، دختر خوشگل و هیولا پیوند نزدیکی با یکدیگر برقرار می‌کنند و علی‌رغم اختلافاتشان عاشق یکدیگر می‌شوند.

آهنگ اصلی این انیمیشن نیز توسط اشمن و منکن ساخته شده و در سال ۱۹۹۲ میلادی برنده جایزه اسکار بهترین آهنگ اورجینال شد. این آهنگ لالایی لطیفی درباره عشق در حال شکوفا شدن بین بل و هیولا است و آهنگی بسیار عاشقانه، دلنشین و نمادین محسوب می‌شود. این آهنگ همچنین توصیف شگفت‌انگیز و متفکرانه‌ای از عشق است که طبیعت جاودانه و در حال تغییر آن را به زیبایی توصیف می‌کند.

ویدیو در یوتوب

۱۷. آهنگ Under The Sea – انیمیشن The Little Mermaid محصول سال ۱۹۸۹

انیمیشن the little mermaid
انیمیشن The Little Mermaid

انیمیشن «پری دریایی کوچولو» شامل چندین ریتم به‌یادماندنی است که داستان با تم کارائیبی آن را تکمیل می‌کند. یکی از مشهورترین آهنگ‌های این انیمیشن نیز آهنگ Under the Sea است که آهنگی بسیار پرانرژی و ماندگار است و ترکیبی از عناصر کالیپسو و رگی است تا نامه‌ای عاشقانه و پرشور به زندگی آبزیان باشد.

همانند دیگر آهنگ‌های این انیمیشن، این آهنگ نیز توسط هاوارد اشمن نوشته شده و آلن منکن نیز آن را آهنگ‌سازی کرده است. این نمونه اولیه از آهنگی الهام گرفته شده از برادوی بود که در اکثر فیلم‌های دوره رنسانس دیزنی مورد استفاده قرار گرفت. این آهنگ توانست در مراسم اسکار ۱۹۹۰ جایزه بهترین آهنگ اورجینال را به دست بیاورد و به اولین آهنگ پیروز دیزنی در این دسته پس از آهنگ Chim Chim Cher-ee تبدیل شود.

ویدیو در یوتوب

۱۶. آهنگ Colors Of The Wind – انیمیشن Pocahontas محصول سال ۱۹۹۵

انیمیشن pocahontas
انیمیشن Pocahontas

انیمیشن «پوکاهونتاس» داستان واقعی شخصیت اصلی خودش را برمی‌دارد و یک انیمیشن سینمایی غیرواقعی ولی رضایت‌بخش را به ارمغان می‌آورد که بدون شک یکی از کمتر دیده شده‌ترین تلاش‌های دیزنی است. این فیلم داستان رابطه ممنوعه بین رئیس دختر قبیله به نام پوکاهونتاس و کاشف انگلیسی جان اسمیت را دنبال می‌کند.

مشهورترین آهنگ انیمیشن «پوکاهونتاس» نیز آهنگ Colors of the Wind است که قصیده‌ای عاشقانه و قابل‌تأمل درباره طبیعت است. با موسیقی و اشعار آلن منکن و استفن شوارتز، این آهنگ بررسی شاعرانه‌ای از رابطه بشریت با محیط اطرافش است و پوکاهونتاس نیز از جان می‌خواهد که شاهد زیبایی‌های اطرافش باشد و از آن‌ها قدردانی کند. این آهنگ بررسی ملایم و دوست‌داشتنی از طبیعت است که با صدای زیبای جودی کوهن اجرا شده است.

ویدیو در یوتوب

۱۵. آهنگ Go The Distance – انیمیشن Hercules محصول سال ۱۹۹۷

انیمیشن hercules
انیمیشن Hercules

انیمیشن «هرکول» بر اساس نیمه خدایی یونانی و اساطیری ساخته شده و توانست به موفقیت قابل‌توجهی دست پیدا کند. این انیمیشن داستان نیمه خدایی به نام هرکول و پسر زئوس را دنبال می‌کند که زیر نظر فیلوکتتس افسانه‌ای تمرین می‌کند تا تبدیل به یک قهرمان واقعی شود و به کوه المپ صعود کند.

انیمیشن «هرکول» حس و حالی شبیه به آثار سنتی برادوی دارد، چیزی که مشخصه اصلی فیلم‌های دوره رنسانس دیزنی است. مشهورترین آهنگ این اثر سینمایی نیز آهنگ نامزد جایزه اسکار Go the Distance است که آهنگی شیرین درباره رؤیاها و چالش‌های جوانی است. این آهنگ الهام‌بخش و دلگرم‌کننده همراه با صدای امیدبخش و جذاب راجر بارت است و کاملاً با مضامین قهرمانی فیلم و پیدا کردن خود واقعی همسو است.

ویدیو در یوتوب

۱۴. آهنگ Someday My Prince Will Come – انیمیشن Snow White And The Seven Dwarfs محصول سال ۱۹۳۹

انیمیشن snow white and the seven dwarfs
انیمیشن Snow White And The Seven Dwarfs

انیمیشن «سفید برفی و هفت کوتوله» اولین اثر سینمایی از دیزنی به شمار می‌رود که همچنان نیز یکی از بهترین انیمیشن‌های تاریخ محسوب می‌شود. داستان این اثر سینمایی حول محور سفید برفی است که پس از آنکه نامادری شیطان صفتش به دلیل حسادت به زیبایی او، شکارچی را برای کشتن او می‌فرستد، به گروهی از کوتوله‌های مهربان پناه می‌برد.

با اینکه این اثر سینمایی فقط یک آهنگ دارد اما همین آهنگ یکی از لطیف‌ترین و دلگرم‌کننده‌ترین آهنگ‌های دیزنی است. این آهنگ توسط لری موری و فرانک چرچیل نوشته شده و آندریانا کازلوتی آن را اجرا کرده است. اشعار این آهنگ ممکن است تحت استانداردهای مدرن کهنه به نظر برسند اما مطابق با روایت فیلم و شخصیت سفید برفی هستند.

ویدیو در یوتوب

۱۳. آهنگ The Bare Necessities – انیمیشن The Jungle Book محصول سال ۱۹۶۷

انیمیشن the jungle book
انیمیشن The Jungle Book

انیمیشن «کتاب جنگل» یکی از پرانرژی‌ترین و بازیگوش‌ترین آثار کلاسیک دیزنی است. این انیمیشن بر اساس رمانی به همین نام محصول سال ۱۸۹۴ میلادی نوشته رودیارد کیپلینگ ساخته شده و داستان ماجراجویی‌های موگلی را روایت می‌کند، پسر بچه‎‌ای که توسط گروهی از گرگ‌ها در جنگل هند بزرگ می‌شود و حالا باید به کمک دوستان جنگلی خودش ببر بی‌رحمی به نام شیر خان را شکست بدهند.

این اثر سینمایی موسیقی متن جاز و پرانرژی دارد که بیشتر به‌خاطر آهنگ نمادین آن یعنی آهنگ The Bare Necessities است. این آهنگ نامه‌ای عاشقانه برای اوقات فراغت و آرامش است و از جمله خنده‌دارترین و شوخ‌ترین آهنگ‌های محسوب می‌شود. این آهنگ به‌یادماندنی توسط تری گیلکیسون نوشته شده و بیشتر آن نیز توسط فیل هریس در نقش خرسی به نام بالو اجرا شده است.

ویدیو در یوتوب

۱۲. آهنگ Cruella De Vil – انیمیشن One Hundred And One Dalmatians – محصول سال ۱۹۶۱

انیمیشن one hundred and one dalmatians
انیمیشن One Hundred And One Dalmatians

انیمیشن «صد و یک سگ خالدار» اقتباسی از رمانی به همین نام محصول سال ۱۹۵۶ نوشته دودی اسمیت است. داستان انیمیشن نیز حول محور زوجی به نام راجر و آنیتا است که ۱۵ توله سگ آن‌ها توسط کروئلا دویل ربوده شده، کسی که می‌خواهد پوست آن‌ها را بکند و از آن‌ها برای ساخت یک کت خز استفاده کند.

اوج ترانه‌های شروران دیزنی، آهنگ Cruella de Vil است که یک شاهکار جاز و موسیقی متن شایسته‌ای برای یکی از بهترین و دیوانه‌ترین شرورهای دیزنی است. این آهنگ توسط مل لون ساخته شده و به دلیل ملودی جذاب و پیانویی خودش و همچنین اشعار تند و تیزش بسیار مشهور است. این آهنگ بسیار نمادین است و از شروع تا پایانش نیز بسیار روان و فریبنده به نظر می‌رسد.

ویدیو در یوتوب

۱۱. آهنگ Chim Chim Cher-ee – فیلم Mary Poppins  محصول سال ۱۹۶۴

فیلم mary poppins
فیلم Mary Poppins

فیلم «مری پاپینز» محصول سال ۱۹۶۴ میلادی شاهکاری از دیزنی به شمار می‌رود که ترکیبی از انیمیشن و لایو اکشن است و یکی از بزرگترین پیروزی‌های این استودیو محسوب می‌شود. جولی اندروز در این فیلم نقش مری پاپینز را بازی می‌کند که به خانه فرزندان بنکس می‌رود تا به آن‌ها کمک کند تا رابطه خودشان را با پدرشان ترمیم کنند.

برادران شرمن آهنگ‌های این فیلم را نوشته‌اند که شامل آهنگ برنده جایزه اسکار Chim Chim Cher-ee می‌شود. این آهنگ توسط جولی اندروز و دیک ون دایک اجرا شده است. همانند بسیاری از آهنگ‌های این اثر سینمایی، این آهنگ نیز بسیار الهام‌بخش است و بین خط باریکی میان شوخ طبعی و هیچ و پوچ بودن گام برمی‌دارد. با این حال، جاودانگی آن ناشی از آهنگ‎های جذاب و اشعار به‌یادماندنی آن است که آن را در میان مجموعه آهنگ‌های زیبای دیزنی قرار می‌دهد.

ویدیو در یوتوب

۱۰. آهنگ The Bells Of Notre Dame – انیمیشن The Hunchback Of Notre Dame محصول سال ۱۹۹۶

انیمیشن the hunchback of notre dame
انیمیشن The Hunchback Of Notre Dame

همان‌طور که قبلاً اشاره شده بود، موسیقی‌های انیمیشن «گوژپشت نتردام» به طور قابل‌توجهی بالغ و تیره هستند و سبک گوتیک کلیسای جامع اصلی داستان را در آغوش گرفته و عالی‌ترین ترکیب‌های رنسانس دیزنی را ارائه می‌دهند. موسیقی متن این اثر سینمایی شامل برخی از دست کم گرفته شده‌ترین آهنگ‌های دیزنی است و داستان و ریتم را به‌خوبی در کنار هم قرار می‌دهد و باعث می‎شود تا هر آهنگ داستان را تقویت کند.

از جمله آهنگ‌های ماندگار نیز می‌توان به آهنگ The Bells of Notre Dame اشاره کرد که آهنگی پیچیده و تقریباً بی‌نقص است که به‌عنوان پیش‌درآمد فیلم عمل می‌کند. این آهنگ دستاوردی بی‌نظیر است که به طور ماهرانه‌ای ترکیبی از توسعه شخصیت و پیشرفت روایی است و آهنگ‌سازی جذابی است که به طور یکپارچه مضامین و ایده‌ها را به درون آهنگ بدیع و اپرایی ترکیب می‌کند.

۹. آهنگ Once Upon A Dream – انیمیشن Sleeping Beauty محصول سال ‍۱۹۵۹

انیمیشن sleeping beauty
انیمیشن Sleeping Beauty

انیمیشن «زیبای خفته» محصول سال ۱۹۵۹ میلادی اغلب به‌عنوان آخرین اثر کلاسیک از دوران طلایی دیزنی محسوب می‌شود. این اثر بر اساس داستانی از سال ۱۶۰۷ نوشته چارلز پرو است و حول محور پرنسس آرورا است که پس از نفرین شدن توسط پری دریایی شیطانی ملیفیسنت به خواب ابدی فرو می‌رود.

این فیلم سخاوتمندانه از باله‌ای به همین نام از پیوتر ایلیچ چایکوفسکی در سال ۱۸۹۰ میلادی وام گرفته و از والس گارلند به‌عنوان تم رمانتیک خودش استفاده کرده است. جک لارنس و سامی فین نیز متن آهنگ‌ها را نوشته و در نتیجه آن نیز آهنگ Once Upon a Dream بسیار شیرین و جذاب است. این آهنگ عاشقانه کلاسیک تم شخصیت‌های اصلی داستان به شمار می‌رود و آهنگی ملایم و لذت‌بخش است که سنت را در آغوش می‌گیرد و افسانه‌ای‌ترین آهنگ را در کاتالوگ دیزنی ارائه می‌کند.

ویدیو در یوتوب

۸. آهنگ Reflection – انیمیشن Mulan محصول سال ۱۹۹۸

انیمیشن mulan
انیمیشن Mulan

انیمیشن «مولان» یکی از جسورانه‌ترین فیلم‌های زمانه خودش است و جوهره داستان عامیانه هوآ مولان را در بر گرفته و یکی از غیرمنتظره‌ترین تلاش‌های رنسانس دیزنی را ارائه کرده است. داستان این انیمیشن درباره زن جوانی به نام مولان است که تظاهر به مرد بودن می‌کند و جای پدرش را در ارتش امپراتوری می‌گیرد تا با هان‌ها مبارزه کند.

انیمیشن «مولان» با بررسی هویت و میراث، فیلمی متفکرانه و ظریف از استودیو دیزنی به شمار می‌رود. مشهورترین آهنگ این اثر سینمایی نیز آهنگ Reflection است که عمیقاً با کسانی طنین‌انداز می‌شود که در پوست خودشان احساس غریبگی می‌کنند. این آهنگ برخی از قابل‌توجه‌ترین و آسیب‌پذیرترین اشعار را دارد که توسط دیوید زیپل نوشته شده و آهنگی خشن و احساسی است که کاملاً مضامین اصلی فیلم را تکمیل می‌کند.

ویدیو در یوتوب

۷. آهنگ Let It Go – انیمیشن Frozen محصول سال ۲۰۱۳

انیمیشن frozen
انیمیشن Frozen

انیمیشن «فروزن» طوفانی در هالیوود به پا کرد و به یکی از بزرگترین موفقیت‌های دیزنی در گیشه در قرن بیست و یکم میلادی تبدیل شد. این اثر با الهام از داستان ملکه برفی اثر هانس کریستین اندرسن ساخته شده و داستان آنا را دنبال می‌کند که در جستجوی خطرناک خواهر جادویی خودش است تا پادشاهی خودش را از زمستان ابدی نجات بدهد.

یکی از دلایل بسیار بزرگ از موفقیت چشمگیر «یخ‌زده» آهنگ Let It Go بود. آهنگ در اواخر سال ۲۰۱۳ و همچنین در سال ۲۰۱۴ میلادی همه‌گیر شد و در نتیجه موفقیتش نیز توانست جایزه بهترین آهنگ اورجینال اسکار را در سال ۲۰۱۴ به دست بیاورد. این آهنگ توسط ایدینا منزل اجرا شده و سرودی نومیدانه و غم‌انگیز است، سرودی که برای رهایی و آزادی است.

ویدیو در یوتوب

۶. آهنگ You’ve Got A Friend In Me – انیمیشن Toy Story محصول سال ۱۹۹۵

انیمیشن toy story
انیمیشن Toy Story

اولین فیلم پیکسار، انیمیشن «داستان اسباب بازی» بود که در سال ۱۹۹۵ میلادی به روی پرده سینماها آمد و توانست در صنعت انیمیشن تحول ایجاد کند. این فیلم داستان گاوچرانی به نام وودی را دنبال می‌کند که با ورود یک فضانورد به نام باز لایت‌یر، جایگاه خودش به‌عنوان اسباب بازی مورد علاقه اندی در خطر می‌بیند. این انیمیشن آغازگر یک فرنچایز سینمایی بود و توانست استودیو پیکسار را بسیار مشهور کند.

رندی نیومن اشعار این آهنگ را نوشته و قصیده‌ای از پیوندهای ناگسستنی از دوستی است. این آهنگ با اشعاری شیرین و امیدبخش و ملودی شوخ و به‌یادماندنی آنی، جواهری ملودیک از استودیو پیکسار است. این آهنگ در کل این فرنچایز به پایه ثابتی تبدیل شده و در سه فیلم بعدی این مجموعه نیز به شیوه‌های مختلف به اجرا گذاشته شده است.

۵. آهنگ A Whole New World – انیمیشن Aladdin محصول سال ۱۹۹۲

انیمیشن aladdin
انیمیشن Aladdin

اگرچه بیشتر فیلم‌های دیزنی عاشقانه هستند اما تعداد اندکی از آن‌ها به‌اندازه فیلم‌های ابتدایی دوره رنسانس دیزنی به آن اهمیت می‌دادند. علاءالدین فیلمی بسیار فراگیر است و داستانی عاشقانه‌ای از علاءالدین و شاهدخت یاسمین را روایت می‌کند که از اهمیت بسیار زیادی برای داستان برخوردار است و یکی از جنبه‌های اصلی قوس داستانی شخصیت علاءالدین است.

معروف‌ترین آهنگ این اثر سینمایی نیز آهنگ برنده اسکار و تحسین شده A Whole New World است. این آهنگ توسط علاءالدین و یاسمین در حین فرش سواری اجرا شده و بیانی از عشق است و این دو کاراکتر نیز احتمالات پیش روی خودشان را در آن بیان می‌کنند. این آهنگ به زیبایی انیمیشن‌سازی شده و با صدای پرشور برد کین و لیا سالونگا ساخته شده و یکی از بهترین اجراهای دو نفره دیزنی است و از جمله پرشورترین و تأثیرگذارترین تصنیف‌های دیزنی به شمار می‌رود.

ویدیو در یوتوب

۴. آهنگ Circle Of Life – انیمیشن The Lion King محصول سال ۱۹۹۴

انیمیشن the lion king
انیمیشن The Lion King

انیمیشن «شیر شاه» احتمالاً نمادین‌ترین شروع در میان هر کدام از فیلم‌های دیزنی را دارد. این انیمیشن تحسین شده با آهنگ الهام‌بخش Circle of Life شروع می‌شود که توسط تیم رایس نوشته شده و التون جان آن را آهنگ‌سازی کرده و توسط کارمن تویلی و لبو ام اجرا شده است.

این آهنگ با پیامی قدرتمند به شکلی ماهرانه توسط آواز عمیق و قدرتمند کارمن تویلی ارائه می‌شود و به هر کسی که به آن گوش می‌‎دهد، احساس آرامش می‌دهد. این آهنگ به‌سرعت به آهنگی نمادین تبدیل شد و توانست به قلب مخاطبان نفوذ کند. این آهنگ همراه با سکانس انیمیشنی باشکوه و مناسب، یکی از عمیق‌ترین و قابل‌تأمل‌ترین تلاش‌های استودیو دیزنی است و جایگاه انیمیشن «شیر شاه» را به یکی از بهترین آثار دیزنی تثبیت کرد.

ویدیو در یوتوب

۳. آهنگ Be Our Guest – انیمیشن Beauty And The Beast محصول سال ۱۹۹۲

انیمیشن beauty and the beast
انیمیشن Beauty And The Beast

رنسانس دیزنی با انیمیشن «دیو و دلبر» و آهنگ Be Our Guest به اوج حساسیت‌های الهام گرفته از برادوی رسید. این آهنگ توسط گروه دو نفره اشمن و منکن آهنگ‌سازی شده و توسط جری اورباک و آنجلا لنزبری اجرا شده است. این آهنگ در نیمه فیلم ارائه شده و اشیاء مسحورشده‌ای را در اولین شب حضور بل در قلعه هیولا به نمایش می‌گذارد.

معدود آهنگ‌هایی همچون آهنگ Be Our Guest دارای چنین سکانس‌های انیمیشنی استادانه‌ای هستند. این آهنگ یک نمایش واقعی است و پر از رنگ و صدا است و توانسته در میان آهنگ‌های زیاد این اثر سینمایی منحصربه‌فرد و فراموش‌نشدنی باشد.

ویدیو در یوتوب

۲. آهنگ Part Of Your World – انیمیشن The Little Mermaid محصول سال ۱۹۸۹

آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم از the little mermaid تا silo
انیمیشن The Little Mermaid

این آهنگ یکی از بهترین آهنگ‌ها در دنیای سینما به شمار می‌رود و توسط آریل در غار شگفتی‌هایش خوانده شده بود و آهنگی بسیار روح‌انگیز و مالیخولیایی است و با تمایل او به دانستن بیشتر درباره جهان سطح آب سروکار دارد.

این آهنگ با اجرای صمیمانه جودی بنسون جذاب‌تر شده است. این اثر سینمایی به جای اینکه رویکردی تئاتری به خودش بگیرد، سعی کرده تا رویکردی ملایم‌تر و آرام‌تر را در پیش گرفته و اجازه می‌دهد تا شعر از طریق صدایی شیرین و پرشور بدرخشد. آهنگ Part of Your World تاج دستاوردهای رنسانس دیزنی است و آهنگی است که میل به بزرگ شدن و کشف را به تصویر می‌کشد و بنابراین، نسلی از بینندگان را مجذوب خودش کرده و باعث شده تا بیننده‌ها دوباره عاشق دیزنی شوند.

ویدیو در یوتوب

۱. آهنگ When You Wish Upon A Star – انیمیشن Pinocchio محصول سال ۱۹۴۰

انیمیشن pinocchio
انیمیشن Pinocchio

 تاکنون چندین اقتباس از داستان کلاسیک پینوکیو محصول سال ۱۸۸۳ نوشته کارلو کولودی ساخته شده اما نسخه دیزنی بسیار شناخته شده‌تر است. این انیمیشن داستان پینوکیو را دنبال می‌کند که تلاش دارد تا با راهنمایی پدرش ژپتو و جیرجیرک کوچکی به نام جیمینی کریکت، تفاوت درست و غلط را یاد بگیرد.

جیمینی مشهورترین آهنگ فیلم یعنی آهنگ When You Wish Upon a Star از لی هارلین و ند واشنگتن را دارد. این آهنگ در تیتراژ آغازین خوانده شده و تم اصلی این اثر سینمایی محسوب می‌شود و درباره موضوعات اصلی فیلم یعنی آرزو و باور صحبت می‌کند. این آهنگ مترادف با خود دیزنی است و از دهه ۱۹۸۰ روی لوگوی این شرکت اجرا شده است. این آهنگ بیانگر ماهیت دیزنی است و آهنگی غم‌انگیز و معصومانه است که پیامی ساده و در عین حال عمیقاً تأثیرگذار درباره مهم‌ترین چیز یعنی امید دارد. این آهنگ بسیار قدرتمند و فوق‌العاده تأثیرگذار است و بهترین آهنگی است که از استودیو دیزنی ارائه شده است.

ویدیو در یوتوب


در این مطلب به معرفی بهترین آهنگ‌های فیلم‌های دیزنی پرداختیم. نظر شما درباره این آثار چیست؟

منبع: collider

جان کنستانتین کبیر𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻Lone_wild🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉smdKratosجان قماربازBADMAN.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین آهنگ‌های فیلم‌های دیزنی - گیمفا
بهترین آهنگ‌های فیلم‌های دیزنی - گیمفا
بهترین آهنگ‌های فیلم‌های دیزنی - گیمفا
بهترین آهنگ‌های فیلم‌های دیزنی - گیمفا
بهترین آهنگ‌های فیلم‌های دیزنی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین آهنگ‌های فیلم‌های دیزنی - گیمفا