۱۵ بازی داستانی با پایان احساسی و قابل تامل
برخی از بهترین بازیهای ویدیویی داستان محور پایانبندی قابل تاملی را ارائه میدهند. پس از اینکه بازی ها را به اتمام میرسانید، معمولاً انتظار دارید که با یک پایان خوش مواجه شوید، اما همیشه این گونه نیست. عناوینی که در این مقاله به آنها میپردازیم، یک پایانبندی احساسی و تاملبرانگیز را نشان میدهند.
هشدار: این مقاله حاوی اسپویل پایان تعدادی از بازیها است
Red Dead Redemption 2
عنوان وسترن جهان باز شرکت راکستار دارای ۴ پایان است، اما به دلیل وابستگی اجتنابناپذیر بازیکن به آرتور مورگان در طول کمپین ۵۰ ساعته، هیچ کدام از این پایانبندیها، سرانجام خوبی برای شخصیت اصلی بازی ندارند. در پایان خوب بازی، آرتور به جان در درگیری علیه گروه داچ و پینکرتونها کمک میکند. در حالت شرافت بالا (High Honor)، آرتور در حال تماشای طلوع خورشید، جان خود را از دست میدهد و در حالت شرافت کم (Low Honor)، گلوله به سر او برخورد میکند و کشته میشود. در پایان بد، آرتور جان را رها میکند و در مبارزهی چاقو با مایکا بل شکست میخورد و جان خود را از دست میدهد. هر یک از این پایانبندیها جذابیت داستانی بالایی دارند، اما صرف نظر از انتخاب بازیکن، در هر یک از آنها شاهد مرگ آرتور هستیم.
Ghost of Tsushima
دفاع جین ساکای از جزیرهی سوشیما در برابر مهاجمان مغول در نهایت به انتخاب اخلاقی ختم میشود و بازیکنان باید بر سر انتخاب دو جناح تصمیمگیری کنند. از یک طرف کشتن ارباب شیمورا، عموی جین، شرافتمندانهترین و برای جین ناراحتکنندهترین انتخاب است. امان دادن جین به عموی خود خانواده را بی آبرو میکند و موجب اهانت به راه و روش ساموراییها میشود. پایان اول برای نمادی شاعرانه از انتقال کامل جین به روح است و هر ارتباط باقی مانده با رمز و راز سامورایی را که زمانی به آن پایبند بود، قطع میشود و این مهم نیست که شیمورا از او چه خواسته است. در هر صورت، جین یک گرگ تنها میماند و اقدام قهرمانانهی او در چشم شوگان به شرارت تبدیل میشود.
Shadow of the Colossus
بازیکنان در این بازی ۱۶ کلوس را میکشند تا بانو Mono را احیا کنند، اما سوال اینجا است که برای این کار چه هزینهای میپردازند؟ Dormin هویت خود را به عنوان شیطان تا پایان بازی فاش نمیکند، اما دیگر زمانی که خیلی دیر به نظر میرسد، آسیب وارد شده است. Shadow of the Colossus روشی دارد که باعث میشود شما برای کلوسهای خشن که کشته شدهاند ناراحت شوید، حتی اگر اقدامات شما به عنوان Wander با حسن نیت همراه باشد. برای اینکه در مورد Dormin نیز منصف باشیم، آنها به پایان معاهده خود در احیای Mono پایبند هستند و حداقل اسب Agro نیز زنده میماند.
Limbo
Limbo داستان پسری را روایت میکند که به دنبال خواهر گمشدهاش است. یک بازی ساکت که محیطی تاریک را ارائه میدهد. تئوری اصلی این است که پسر جان خود را از دست داده و بازی یک بازگویی تمثیلی از زندگی او تا لحظه مرگ است. با وجود تمام نیروی جاذبه در لحظات پایانی، به نظر میرسد که پسر در یک تصادف رانندگی فوت شده، اما ضربه روحی اینجا وارد میشود که او نمیداند مرده است. شاید خواهرش هرگز در برزخ نبوده است؟ یا شاید او هم در تصادف جان باخته است؟ با وجود اینکه خواهر حضور پسر را احساس میکند، آن دو هرگز در پایان به یکدیگر نمیرسند و یک پایان غمانگیز رقم میخورد.
Braid
بازیکنان در عنوان Braid، در نقش شخصیتی به نام Tim قرار میگیرند که تلاش میکند یک پرنسس را از دست هیولایی شیطانی نجات دهد. در طول تجربهی بازی فکر میکنید که آیا Tim ممکن است همان هیولا باشد؟ این تعارض آشکار آنقدرها هم که در ابتدا به نظر میرسد بی اهمیت نیست. همانطور که از طریق متون درون بازی فاش میشود، Tim نقش مهمی در پروژه منهتن داشت و پرنسس مظهر گناهان در مورد نقش وی در ساخت بمب اتم بود. پایان معکوس که به موجب آن شاهزاده را نجات میدهیم، فقط برای اینکه زمان به عقب برگردد تا نشان دهد که او در حال فرار است، سابقهی Tim به عنوان یک مجرم را ثابت میکند و این یک چرخهی کامل از زیبایی و تلخی است.
SOMA
پایانبندی SOMA یکی از سنگینترین بحرانهای وجودی در میان بازیهای ویدیویی را نشان میدهد. قرار دادن آگاهی در قالبهای دیجیتالی، از حیث مفهومی و اخلاقی مبهم است. این بازی میپرسد که انسان بودن چیست؟ آیا این افکار، شخصیت و خاطرات شخصی انسان بودن را توجیه میکنند؟ اگر چنین باشد و اگر این افکار را بیرون بیاورید و در بدنی کپی شده از کربن قرار دهید، آیا باز همان شخص است؟
The Last of Us
در این بازی شما در نقش یک قاچاقچی به نام جوئل قرار میگیرند که ۲۰ سال قبل دخترش را از دست داده است. جوئل با دختر بچهای به نام الی آشنا میشود که شانس او برای غلبه بر غم از دست دادن دخترش به حساب میآید. با این حال، اقدامات او در قبال سایر انسانها در عین نفرتانگیز و خودخواهانه بودن، توجیه خوبی پیدا میکند. The Last of Us ما را وادار میکند باور کنیم که نقش یک مرد خوب را ایفا میکنیم، اما شرافت ما را در پایان از بین میبرد.
Brothers: A Tale of Two Sons
این بازی در مورد همکاری دو برادر برای غلبه بر چالشهای سخت است. برادر کوچکتر که Naiee نام دارد، تا زمانی که قادر به حل مشکلاتش نیست، به شدت به برادر بزرگتر خود یعنی Naia متکی و وابسته است. یک تجربه مبتکرانه از طریق کنترلهای درون بازی نیز شکل میگیرد. از دست دادن قابلیت پیرامون آنالوگ در کنترل برادر بزرگتر، در واقع نمادی پیرامون «از دست دادن» برای Naiee در زمانی که Naia دیگر راهنمای او نیست، محسوب میشود. ما همراه با Naiee مجبور میشویم که خود را با شرایط وفق دهیم، قدرتمندتر شویم و بدون کمک دیگران زندگی کنیم. این یک پایان تلخ و شیرین برای یک داستان احساسی است.
A Way Out
به طور کلی دو پایان در بازی A Way Ouy وجود دارد. با این حال مرگ لئو به عنوان یک مجرم سابقهدار یا وینسنت به عنوان مامور مخفی هیچگونه رضایتی برای بازیکن به ارمغان نمیآورد. شاید کشتن وینسنت توسط لئو منطقیتر به نظر برسد. با این حال، لئو علیرغم اقدامات پایانیاش برای انتقام، یک مجرم واقعی است. کشته شدن لئو توسط وینسنت شاید عادلانهتر باشد، اما در عین حال به معنای شکست اخلاقی در انجام ماموریتش است. این دو شخصیت دارای روابط خویشاوندی هستند و هر دو خانواده دارند، اما در پایان A Way Out هیچ برندهای وجود ندارد.
L.A Noire
علیرغم اینکه L.A. Noire به پایان تراژیک فیلمهای نوآر پایبند است، اما بسیاری از بازیکنان پایان آن را راضیکننده نمیدانند. کول فلپس به عنوان شخصیت اصلی جان خود را در پایان بازی از دست میدهد. این تصمیم را میتوان یک اقدام عجولانه توسط توسعهدهندگان دانست. موضوع این است که فلپس زندگی خود را صرف رستگاری برای شکستهای خود به عنوان سرباز، افسر پلیس و یک شوهر کرد. در نظر گرفتن این واقعیت که او قبل از مرگ نابهنگام خود در اوج احیا و رستگاری بود، بسیار غمانگیز است.
Metal Gear Solid 5: Phantom Pain
سرنخهای بی پایانی در این بازی وجود دارد. The Phantom Pain نشان میدهد Venom Snake در واقع Big Boss واقعی نیست، بلکه پزشکی است که Zero مهارتها و خاطرات Big Boss را به او میدهد تا به عنوان یک طعمه عمل کند. در پایان به نظر میرسد که ما با یک دروغ به بازی گرفته شدیم. ما افراد بد را حذف میکنیم، اما آیا حس رضایت داریم؟ آیا ما با یک احساس پوچی و درد روحی همراه نیستیم؟
Inside
Inside ما را در نقش یک پسربچه به دنیایی خطرناک، جذاب، ماورایی، خصمانه و مرموز میبرد. او به سمت چیزی غیرمنتظره و مرموز حرکت میکند و این بازی را به شدت مبهم و رمزآلود به تصویر میکشد. آیا توده کروی او را صدا میکند؟ این نکته قابل تفسیر است، اما هنگامی که او در محفظه قرار میگیرد و با توده غول پیکر از تأسیسات کارخانه فرار میکنیم، آن دنیای جهنمی از بین میرود. ما فرار میکنیم، اما به کجا؟ آیا همه این کارها سازماندهی شده بود؟ اما یک نکته قابل ذکر است: وقتی به خط ساحلی میرسیم، بازی به پایان میرسد و یک حس آرامش درون مخاطب ایجاد میشود.
It Takes Two
بازیکنان در It Take Two، در نقش یک زوج به نامهای Cody و May قرار میگیرند که به یک عروسک تغییر شکل پیدا کردهاند. آنها باید بر موانع غلبه کنند تا به شکل انسانی خود برگردند. با این حال، آنها برای رسیدن به این هدف، باید با یک اسباببازی فیلمانند روبهرو شده و آن را از بین ببرند. نکتهی این جالب اینجاست که این اسباب بازی برای التماس میکند که به او رحم کنید. این یک بخش چالشبرانگیز و آزاردهنده است، اما بازی در جایی به پایان میرسد که این زوج و دخترشان دید جدیدی در زندگی و روابط خود دارند. در واقع رسیدن به این نقطه به مانند زندگی واقعی، به چالشی بزرگ نیاز داشت.
Telltale’s The Walking Dead
در مورد سرنوشت لی به عنوان شخصیت اصلی بازی در The Walking Dead، علامت سوال وجود دارد. آیا او در هر دو پایان احتمالی بازی میمیرد؟ او توسط یک زامبی آلوده میشود، بنابراین در یکی از پایانها، بازیکن از روی همدردی به او شلیک میکند، اما در پایان دیگر میتوانید شلیک نکنید. نکته تراژدی اینجاست که با عدم شلیک به لی او را به یک واکر تبدیل میکنید. شما در هر صورت با هر انتخابی که انجام میدهید، غمگین و ناراحت خواهید شد و این یک نمونهی واقعی از نشان دادن بقا است.
Gears of War 3
پایانبندی Gears of War 3 روی فداکاری تمرکز دارد. در پایان مشخص میشود که آدام، پدر مارکوس فینیکس، خود را به سلولهای Lambent آلوده میکند تا دستگاه ریشهکنی لوکاست را آزمایش کند. این ماشین کار میکند و موج بزرگی را در Sera فرا میگیرد و ماموریت مارکوس و تیمش را تکمیل میکند. آنها پیروز شدهاند، اما مارکوس پدرش را از دست داده است و شاید مهمتر از آن، او با غم و اندوه به بقایای بشریت فکر میکند.
پر بحثترینها
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- ناراحتی کارگردان Black Myth: Wukong بابت نبردن جایزه بهترین بازی سال
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- گپفا ۲۵؛ تریلرهای مورد علاقه شما از مراسم The Game Awards 2024
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
نظرات
باورم نمیشه هیچکدوم از نسخه های بایوشاک را داخل لیست قرار ندادید.
Crisis core final fantasy vii
Red dead redemption 1
Heavy rain
Life is strange 1
🟢 همه شاهکاری در نوع روایت جذاب و ارزشمند هستند
سپاس از جناب رضوی فر🙏🏻💚
لیمبو و اینساید، پادشاه بازیها هستند
برای من که اینطوره
چون گفتی از نظر من چیزی نمی گم بهت
چون گفتی از نظر من بهت هیچی نمی گم
یه ال ای نوار دو که ویلنش اون کاراگاه رو مخه بود میخوایم
ولی جای مافیا ۱ و ۲ خصوصا ۲ خالیه
اسپویل
درست جایی که فکر میکردیم جو قراره بمون خیانت کنه ولی نکرد ما به اون خیانت کردیم
اوج شکستن قلبم در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۲۲
جای فاینال فانتزی ، یاکوزا و cod به شدت خالیه.
و یه لیمبوی ۲ که پایانه گیمو ببنده شدید میخوام
اون ریز اخر گوستاوو و اهنگ the path تو سرم پخش شد
لست ۲ هم پایانش قشنگ بود
قشنگ ترم میشد اگه دست پلیر باز تر بود
اون موقع این ۲۰ ساعت داستان میشد بی محتوا
🔴اسپویل🔴
اتفاقا نمیشد
اگه انتخاب میذاشتن همه ابی رو میکشتن اینجوری کل اون قسمت های گیم که سعی داشت بگه ابی هم دلایل خودش رو داشته و باید بهش حق داد تباه میشد
علاوه بر اون این گیم نشون دادن یه نفر نمیتونه همینجوری بزنه یه نفر رو بکشه و هیچ عاقبتی براش نداشته باشه
اگه الی میزد ابی رو میکشت اون موقع باید منتظر میبود یه نفر دیگه بیاد انتقام ابی رو بگیره و الی رو بکشه
الی با رها کرد ابی خواست این چرخه انتقام رو تموم کنه
خب شاید کسی نخواد حق بده
چطوری میشه به کسی که شخصیو که نجاتش داد میکشه حق داد
تازه تو ادامه داستان فهمیدیم پدرش هم مقصر بود
وا
الی رسما کل دار و دستهی ابی اینارو قتل عام کرد. دیگه کی میخواست بیاد انتقام ابی رو بگیره؟
آخه آخرش شبیه فیلم های هالیوود شد طرف قبلش ۵۰۰ نفرو کشته بود حالا از جون این یه نفر گذشت
به نظرم نمیشه به ساختار یه بازی ایراد گرفت، مثلا گفت سری سولز چون سخته به درد نمی خوره یا تو دیترویت بیکام هیومن یه انتخاب اشتباه من باعث فاجعه شده این بازی بدرد نمیخوره چون اتفاقا این خواست سازنده هست. مثل سریالای بعضا آبکی هندی میمونه، با اینکه میگم فاقد ارزش هستن اما بعضی اوقات برای سازنده هاشون احترام قائلم که چقدر ساده میتونن حرصتو در بیارن با اینکه حتی یه گوشه نشستی و مخاطبشم نیستی. چیزیه که کارگردانا می سازن…. با این دو قطبی در بازیِ لست ۲ که به نظرم شاهکاره اتفاقا به دو دلیله چرخش داستان و پایان بازی که دو سناریوی یا انتخاب مرگ ابی و یا حتی از طرفی انتخاب بین مرگ الی و ابی رو نمیذاره، مشکل دارم. اگر طول بازی راضیتون کرده و انتهاش نه پس اون حسی که تو وجودتون اومده رو جادوی سازنده در نظر بگیرید اگه از کلیت بازی در انتها حتی پایان بندی بازی هم خوشتون نیومده خب داستان دیگریست شما کلا از بازی خوشتون نمیاد و ایرادی هم ندراه نقدتونو میگید. ولی در این قالب داستانی و اون فلسفه ای که بازی برای خودش قائل شده به نظرم بسیار اتفاقا درست و خوبی بود.
اخه واقعا مشکل داشت
با کشتن ابی سناریوی پایانی رو میشه بگی؟ جی تی ای نیست که ایکسو بکشی ۱۰۰ میلیون پول میگیری ایگرگو بکشی رسپکت بگیری که بازی روایت محوره، سینماتیکه باید مفهوم داشته باشه، مفهوم و فلسفهش هم این بوده، دقت کن چی میگم، تو نظر بالاییم… میگم اگه از کلیت بازی خوشت اومده و بنا به هر دلیلی پایان بازی راضیت نکرده بدون که این حسیه که مثلا الی هم داره، عالم و آدمو کشته حتی میدونه که اونجا تو اون وضعیته تا ابی رو هم بکشه ولی آخرش نمیکشه و در انتها همه چیزو از دست داده و به پوچی رسیده.مفهوم، مفهوم، مفهوم….. وقتی این مطلبی که کار شده امروز راجع به پایان بندی احساسیه نمی تونی بیای بگی چرا ابی رو نمیشد کشت ای بابا، چون پایان بندی احساسیِ، مفهومش اینه
مفهموم اینه
جول ابیو نجات داد و مرد
حالا الی همون کارو تکرار کرد
اهنگ اخر گوست the way of the ghost بود path نه
نسخه اول منظورشه فکر کنم
The path اهنگ اخر لست ۱ هست
اها گوستاو نوشتی فکر کردم آهنگ اخر گوست او سوشیما رو میگی🫠
همونی که وقتی عموشو میکشه پخش میشه
اها نه 😂
مرسی اسپویل
بیخیال 😑
بازی ۴ ساله اومده اگه تاحالا بازی نکردی پس هیچوقت بازی نخواهی کرد
راستش من تازه خریدمش و بازیشو شروع کردم
همه که پول ندارن همون روز اول بخرن بازیش کنن
والا من خودم روی سرویس پلاس بازیش کردم یه دو سالی هم روی پلاس بود. بخاطر همین فکر کردم دیگه همه بازی کردن
(کرکی ها که روز اول رو پی اس ۴ زدن تو گوشش بقیه هم روی سرویس)
چه ربطی داره.
چقدر یه ایرانی میتونه نفهم باشه آخه.
خب موافق نیستی حتما نباید توهین کنی.
ولی خب بخشش یکی از ویژگی بزرگانه بخاطر همین مهم نیست انشالله شما هم بعد از اینکه به ۱۶-۱۷ سال رسیدی بالغ شی
اسپویل
ما توی وی اوت یه شاهکار کارگردانی داشتیم جایی که زنه شخصیت پلیس وقتی میبینه شوهرش از زندان فرار کرده بیهوش میشه و همه فکر میکنیم ترسیده و بیشتر فکر میکنیم وینست خلاف کاره در حالی که بچش داشت به دنیا میومد
ولی کاش یه پایان دستگیر کردنم میساختن که کسی نمیره
نظر شخصیمه ولی، به هیچ وجه نمیشه لیستی گفت و اکثریت راضی کرد
بنظرم اگه حداقل سرعنوان این پست یکم مشخص تر بود(مثلا پایان ها برای فلان ژانر یا دسته یا …: مثلا پایان ها تاثیر گذار در اثار ایندی، یااثار شرقی یا ..)
وگرنه خیلی راحت میشه کلی گیم دیگه رو به راحتی توی این لیست جا داد
Inside
یک پایان مخفی داره که بازی رو خیلی عجیب میکنه
داخل یکی از اتاقای ساختمون سازمان یک اهرم هست وقتی که فشارش بدی پسره مثل اون ادمکا که کنترلشونو ول میکنی رها میشه
و این یعنی پسر از کنترل پلیر(که ما هستیم ) رها میشه
در کل واقعا بازی عجیبی بود
Brothers: A Tale of Two Sons
MGS 3: Snake Eater
MGS 4: Guns of the Patriots
این ۳ تا اندینگشون انقد با احساساتم بازی کرد ک صورتم خیس اشک شد…..
Shadow of the Colossus ک توضیح نمیخواد، همه چیز واضحه…..
اندینگ MGS V: The Phantom Pain واقعا برگ ریزون بود. دقیقا همون چیزی بود ک باید میبود.
هنوز ک هنوزه جزئیات مختلف از داستان این بازی دارن پیدا میکنن!!
Gris هم میتونست باشه تو مقاله، کل داستان این بازی ی کلاس درس زندگیه و اندینگشم ک اوجشه و بشدت هم احساسیه…..
ی اندینگ مخفی هم داره ک اونو سرچ کنید حتما نگاهش کنید
Persona 3 هم باز میتونست باشه، داستان و اندینگش جزو بهترینای صنعت گیمه و اندینگش افسردتون میکنه….
هشدار لو رفتن داستان بازی مرتبط با کامنت فانتوم پین
میگم اندینگش همون شکست sahelanthrapus بود؟. اخه من یادمه انگار پارت دوم شروع میشد بعد اون.
غمگین ترین قسمتش همون تیکه بود تو مادربیس افراد الوده رو باید میکشتیم 😢😢😢😢
ن بعد از اپیزود A Quet Exit(یکی از احساسی ترین و بهترین بخش های بازی همین اپیزوده👌) هس اندینگش
بله اون اپیزود ۴۳ رو هیچکس هیچوقت یادش نمیره، بهترین بخش بازی بود. هم پلیر هم بیگ باس، هردوتاشون تو این اپیزود درهم شکسته میشن…..
فکر کنم این اپیزود و از دست دادم 😂😂😂😂😂 ممنون که گفتی
فانتوم پین هم بعضی جاها ترسناک میشد.
گیم پلی فوق نرم و روان بنظرم بهینه ترین بازی نسل هشتمه.
قربونت
بهینه سازیش بی نقص بود، واقعا وقتی دیدم بازی چقد بهینس برگام ریخته بود
فانتوم پین بنظرم آخرین بازی خوب کونامی بود که یاد و خاطرش به خوشی در ذهنت باقی میمونه.فقط حیف که خیلی کمتر از حقش بهش توجه شد. شاید یکی از دلایلش این باشه که متأسفانه کونامی نذاشت که کوجیما کل بازی رو بسازه و بازی نهایی که امروزه در دسترس هست هم صرفا یک نسخه ناتمام و نصفه و نیمه از بازی اصل هست که کوجیما میخواست بسازه و پایانش هم پایان اصلی نیست و صرفا بخشی از داستان اصلی هستش . جالبه بدونید که یک ویدئو از یکی از مراحلی که ساختش متأسفانه کامل نشد در اینتر نت پخش شده
Shadow of the Colossus از نظر گیم پلی سخت و پیچیده هست یا میشه باهاش سریع ارتباط گرفت و مراحل رو روون رفت ؟
بی نظیره هیچ سختی نداره کل بازی لذت بخشه نکته منفی نداره
راحته منتهی خب پازله باید بفهمی راهشو گیم پلیشم اذیت نمیکنه همچی روونه فقط یه سری وقتا امکان داره دوربین اذیت کنه که روهم رفته اونقدرم بد نیست مکانیزماشو همون باس سومو بزنی کامل یاد میگیری
آره نگران نباش، گیم پلیش خیلی جذابه و شروعش ک کردی دلت نمیخواد ولش کنی.
باید هوشمندانه عمل کنی و همچنین سریع و ب موقع
اره
دقیقا یک پنجم این تعداد مربوط به کارهای یوسف یا جوزف فارس هست 👌
مقاله خوبی بود. ایکاش نسخه های little nightmare هم بودند.
اندینگ Fallout 1
شاید خیلی الان بازی از نظر بصری و گرافیکی ضعیف به نظر برسه ولی اندینگ به شدت زیبایی داشت. جدا از فلسفه همیشگی سری فالوت و طعنه و کنایه به جنگ اندینگ این بازی کلا بر خلاف کلیشه آر پی جی ها پیش میره. طوری تموم میشه که پلیر تا مدت ها فکر میکنه قهرمان یعنی چی؟ چرا اصلا همه این اتفاقات افتاد؟ ویلن کی بود؟ اصلا ویلن وجود داشت؟
سطح نویسندگی بازی با اندینگش در اون دوره گیمینگ نشون میده چقدر داستان ها در مدیوم گیمینگ میتونن زیبا باشن.
به به سلطان red dead redemption 2.
با اینکه پایان آرتور با توجه به نسخه اول و اسم بازی و روند داستان و بیماریش مشخص بود. ولی آنچنان تاثیر گذار بود که کمتر کسی تونست با دیدنش گریه نکنه
red dead redemption 1..
پایان فانتوم پین از همه اینا متفاوت تر و حرفه ای تر بود 👌🏻👌🏻
۱٪ قابل حدس نبود
Mg پزشک نبود یکی از همرزمهای تو هلیکوپتر نسخه زیرو بود،داستان بینهایت خاص و گیمپلی خیلی خاصتر،تو تمام بازی فقط ۳ نفر اول مجبوری بکشی تا آخر بازی حتی یک نفر هم نکشتم هیچوقت،فقط حیف که کامل نشد،امیدوارم توافق کنند کوجیما متالگیر بسازه دوباره
دو تا بازی که من سرش اشکم در اومد
Walking dead season 1 و Red dead redemption 2 بود
RE6 کمپین کریس و ردد یک و صد البته اساسین رولیشن
متن حاوی اسپویل سالادی :
در کنار این بازی ها یادی هم کنیم از پایان بندی A Plague Tale Requiem ! که هر دل سنگی رو به درد میاره و
فصل اول لایف ایز استرنج : تراژدی مکس و کلوییی
دت دراگون کنسر : سازنده بازی که از دوران سرطان گرفتن بچه واقعیش تا مرگش رو نشون میده
دی ال سی لست آف آس ۱ : الی و رایلی
سایلنت خیلی شاترد مموریز : پایانش زبونم بند اومده بود
و …
پ ن : برای من تلخ ترین پایان بندی مربوط به فصل اول واکینگ دد شاهکار تلتیل گیمز بود ؛ جایی که به لی شلیک میکردیم منم همزمان با کلمنتاین داشتم اشک میریختم ! آخه چطوری شخصیت پردازی میتونه قوی باشه که بعد سال ها هنوز یاد لی و البته رفقای دیگش مثل کنی میفتم یه غمی گوشه دلمو بگیرم انگار که سالها اونا رو میشناختیم و رفیقای قدیمم بودن !
این نظر کمی اسپویل در مورد mafia 1 و spec ops the line داره .
.
.
یکی از دلایلی که طرفداران مافیا اعتقاد دارن مافیا ۱ همیشه آندریتد بوده اینه که معروفه ولی هیچوقت اسمش نمیاد. هیچ جایزه ای نبرده هیچ وقتی توی لیست ها قرار نمیگیره . انگار اصلا وجود خارجی ای نداشته . در زمانی که همه غرق در آزادی عمل بازیهایی مثل GTA هستن ، یه استدویوی اروپایی میاد یه بازی گنگستری با فضای noir و شدیدا واقع گرا تولید میکنه که روایت یه داستان در دهه ۳۰ میلادی رو داره . کنترل ماشین های کلاسیکش آرکید نیست/ فقط دو تا اسلحه ی بزرگ میتونی حمل کنی. رد خون تا چند متر اونور تر میمونه گلوله ها و خشاب ها روی زمین میمونن و فیزیک دارن( محو نمیشن ) جدای از همه ی نقاط مثبتش بازی سعی میکنه در مورد مفهوم شرافت صحبت کنه. مافیا ۱ یه بازی گنگستری در مورد قهرمانش نیست. تامی به هیچ عنوان قهرمان بازی نیست … اما آدم بهتریه بین اعضای خانواده و مخاطب دوستش داره . فکر نمیکنم اتفاقاتی که در بازی میوفته مخاطب رو به فکر فرو نبرده باشه . پایان بندی بازی نه در مورد انتقام هست نه پول و نه خیانت… بلکه در مورد زندگی هست اونم از نوع شرافتمندانه چیزی که در ابتدای بازی هم تامی در مورش صحبت میکنه و به اون اقرار میکنه. چیزی که همه ی ما اولش نمیدونیم چیه ول در نهایت تازه متوجه ارزشش میشیم. که فکر میکنم خیلی ها هم نظر باشن که این حس رو نسخه ی اصلی بهتر از ریمیک میتونه منتقل کنه . درنهایت بگم البته لیست ها سلیقه ای هستن ولی قدرت نادیده گرفته شدن به حدی هست که اگر حتی خود نویسنده ی محترم هم طرفدار “اون بازی خاص” باشه باز ممکنه فراموشش کنه. به نظر بنده mafia 1 و spec ops the line به راحتی از بعضی از موارد توی این لیست سر تر هستن . در مورد the line صحبت نکردم دیگه طولانی میشد پایان بندیش مصنوعی و “الکی خفن” نیست. واقعا غرور و یک دندگی گیمر رو در حق انتخاب آخر بازی آزمایش میکنه و من متاسفانه توی این آزمایش شکست خوردم
ممنون
مشکلش اینه که کمتر کسی مافیا ۱ توی زمان خودش بازیش کرده مخصوصا این سایت بخاطر همین هست هیچکسی صبحتی ازش نمیکنه ولی بجاش تا دلت بخواد فقط از ردد۲ میگن انگار که داستان بهتر از ردد ۲ نداریم گرافیک بهتر از اون نداریم
یه زمانی عاشق ردد۲ بود ولی الان متنفرم فقط بخاطر تعریف تمجید های زیاد الکی
قبول دارم حرفتون رو خیلی ها بازی نکردن اما اندریتد بودن مافیا ۱ اورجینال ، اونور آبم هست و کلیه این ماجرا
در مورد رد دد هم باید گفت واقعا یک شاهکار ماندگار خلق شد که سال ها میشه ازش صحبت کرد اما جدید بودن این بازی و امثالهم قطعا بی تاثیر نیست
Red Dead 2 و TLOU1 واقعا پایان های خیلی احساسی و تأثیرگذار داشتند خصوصا رد دد.
بنظرم رد دد ۱ هم کاملا شایسته حضور تو این لیسته.
من مو به تنم سیخ شد سر لست آف آس
به امید خدا قسمت اوله دیگه؟
مخصوصا پایان خوب بایوشاک ۱
پایان فارکرای پنج
یکی زنگ بزنه آمبولانس من سکته کردن از حرف داداشمون
کل بازی فارکرای مثل فیلم جیغ شده داستان همونه کاراکترا و محیط عوض میشه
از معدود محتوای این وبسایت که مورد علاقه منه،خسته نباشید
لطفا به آثار ایندی و کمتر شناخته شده هم بپردازید
spec ops the line مثل همیشه نیست
البته بازی با این ویژگی زیاد هست و نمیشه همه رو جا داد
ا پلیگ تیل: رکوایم شاید؟
وای رد دد و a way out و لست
هوس کردم دوباره بازی کنم
خوبهه واقعاا داستان زیبایی دارن پسندیدم😍ولی جای چندتا گیم دیگه خالیه
میدونید چی جالبه؟
تو اپیزود اخر فصل اخر بازی واکینگ دد می دونی ته بازی چی می شه خود بازیم مستقیم بهت می گه ،ولی همش امید داری اون اتفاق نیوفته و می افته. و تا اخرش نمی تونی باور کنی قضیه رو.
کمتر کسی بازی کرده و اشک نریخته صحنه اخر.
واقعا گاست آف سوشیما آخرش خیلی غم انگیزه
مخصوصا با موسیقی عالی
البته وقتی که به پارت ۳ وارد میشیم و اسبتون را هم از دست میدین هم واقعا اشک ادمو در میاره
The Walking Dead Telltale games
season 1
اسپویل:
جایی که لی مرد و کلمنتاین… خیلی بد تموم شد
یکی از پایان های قشنگ به نظرم پایان سری middle earth بود.که تالیون خودش رو با نازگول کردن فدا میکنه تا جلوی موردور رو بگیره.
امان از رد دد و راکستار🫠💔.
دوستان یه سوال،
مگه l.a noire رو تیم باندی نساخته؟ پس چرا همه جا ازش به عنوان بازی راکستار یاد میشه؟
پابلیشر (Publisher) راکستار گیمز بوده.
a plague tale requiem رو خدایی چطور یادتون رفته با اون پایان فوق العاده احساسی و غم انگیزش؟
اگه بحث سر پایان غمگین باشه، رد دد ۲ پایانش غمگین نیست، پایان کرکتر ارتوره که غمگینه!
جملتو با طلا که هیچی با الماس باید نوشت
چرا من یاد مکس پین و سن آندرس افتادم.
برای سن آندرس یاد مرحله مرگ بیگ اسموک افتادم.
سلام و خسته نباشید میگم خدمت نویسنده این مطلب. چیزی که برام جالبه اینه که اگر چه که صنعت و یا هنر بسیار زیبای بازیهای ویدئویی برپایه گیمپلی و لول دیزاین بنا شده ولی خب درست بمانند هر هنر دیگه ای داستان و روایتی که ذهن بازیباز رو نوازش بده چیزیه که یک اثر هنری رو ماندگار میکنه. در واقع عناوین عالی و اتمسفر پسند مستقلی که خلاقانه هستند مثل بازیهای استودیو پلی دد از جمله بازی های لیمبو و اینساید که در این لیست هم بودند چنان در ذهنت باقی میمونند و تجربشون لذت بخش که شاید خیلی از عناوین تریپلA پر بودجه هم نمیتوانند حتی یک سومش رو هم لذت بخش باشند . در واقع هیجان لحظه ایی اینجور عناوین نمیتونه که بر خلاف خیلی از عناوین مستقل در مدت زمان زیادی در ذهنت بمونه .شدو آف د کلوسوس هم واقعا شاهکار هنری بود . این بازی داستانش شما رو محو خودش میکنه و جالبه بدونید که میازاکی سازنده ژانر سولز لایک هم با بازی ایکو از جهان و سازنده خود بازی شدو آف دکلوسوس عاشق گیمینگ شده
یه بازی بود به اسم pariah پایانش نابود کننده 😭😭😭😭
it take twoکجاش پایان تلخ داشت
یه پایان اعصاب خورد کن آخر جی تی ای وایس سیتی
جایی که لِینس بهت خیانت میکنه،مجبور میشی اونم قاطی سانی کنی و بکشیش.
یه پایان غم انگیز توی رزیدنت ایول ۶ کمپین کریس که پیِرز جونشو واسه کریس فدا میکنه.
خالی بودن جای Silent Hill 2 تو لیست واقعاً عجیبه ، و Maria 1 هم که هیچی نداشته باشه ولی یکی از بهترین پایان ها رو داره
از بین این بازیا غم انگیز تر از همه ردد بود که آرتور کبیرو از ما گرفت. بعدم که گوست آو سوشیما و گیرز مارو به گریه انداختن.
واقعا برام سواله چرا بازیسازا هر چی شخصیت خفن میسازنو سریع از داستان حذف میکنن
ال ای نور بهترین بازی زندگیم بود .از موشن کپچر تا داستان و….
خدای rdd2 خیلی غمگین بود وقتی ارتور مرد
گوست اف سوشیمام وقتی با عموش فایت دادن بنظرم هم باحال بود هم فاز غمم داشت
ردد ۲ و لست آف آس و واکینگ دد رو قبول دارم ولی بقیه رو نه