نقد سریال Fallout | اورریتد ترین اثر سال
Fallout جزو جدیدترین آثار آمازون پرایم است که توسط گراهام واگنر و جنیوا رابرتسون دورت ساخته شده است.
این سریال با الهام از مجموعه بازی Fallout که در مدیوم خود بسیار هم معروف و خوب است، ساخته شده. البته سریال Fallout برخلاف بازی خود، اثری بسیار اورریتد است و هرچه دارد از نامِ گیم فال اوت دارد و خودش چیزی نیست. Fallout اثری شلوغ، شلخته و حتی کثیف است که هیچ یک از المانهای آن خوب ساخته نشده. Fallout یک سوتفاهم بزرگ است.
قبل از شروع هرچیزی لازم به ذکر است که بنده در تلاش برای نقد گیم Fallout نیستم. در تلاش برای نقد دنیای آن گیم هم نیستم. اما در سینما با Fallout مشکل دارم. اصلا اثر خوبی نیست. از این نظر خود نیز دفاع خواهم کرد.
داستان این سریال درباره شروع یک جنگ هستهای است که باعث آخرالزمان بر روی سطح زمین میشود و مردم برای زندهماندن به زیر زمین و در پناهگاههای زیر زمینی ساکن میشوند. آنها در این پناهگاهها به پرورش گیاه و تأمین نیازهای زندگی میپردازند ولی بعد از گذشت چندین سال از بمباران هستهای، سطح زمین محلی برای درگیری تبدیل میشود.
خب حالا که داستان را میدانید بگذارید قبل از هر چیزی این موضوع را روشن کنم که سینما برای خود یک دنیاست. یک اثر سینمایی باید چنان مستقل و دقیق از هر چیزی باشد که بتواند دنیای خود را بسازد و دست به دامن هیچ چیز دیگری نشود. Fallout اما دست به دامن گیم میشود تا از این طریق بتواند دنیای خود را برای مخاطبینش تشریح کند. اما برای منی که این بازی را انجام ندادهام؛ Fallout در بحث فضاسازی خیلی ضعیف است. در اصل Fallout تنها مکان دارد نه فضا. این دو حداقل در ادبیات نقادانه من باهم تفاوت بسیاری دارند. مکان را میشود نشان داد. یک بیابان، دریا، ساختمان یا هر چیز دیگری. اما فضا از پس این مکان میآید و با خود حس دارد. برای مخاطب نیز حس خلق میکند و احساساتش را درگیر این موقعیت زمانی مکانی میکند. Fallout اصلا فضا ندارد. نه بمب اتم درست حسابی دارد و نه آخر الزمان درست حسابی. ریاکشن بازیگران به پایان دنیا بچگانه است. همهچیز مدیون پرده سبز شده تا شاید بتواند پایان دنیا را به تصویر بکشد؛ از این طریق نیز در دام کلیشه افتاده. فضای Fallout نه مکانمند است و نه زمانمند. اصلا معلوم نیست داستان در چه موقعیت زمانی اتفاق میافتد. اصلا چرا بمب اتم ترکید؟ چه حسی خلق کرد؟
بمب اتم در چنین آثاری باید نقش یک محور فضا و زمانی را ایفا کند. یعنی مخاطب فرق قبل و بعد از بمب را بداند. Fallout نه در قبل خوب است و نه در بعد. در ادامه این داستان شلوغ چندین فرقه یا گروه نشان مخاطب داده میشود. شوالیههای ربات مانند که حداقل از چهره به تیپ رسیدهاند و عدهای مثلا بورژوا که در زیر زمین پنهان شده و جامعه آرمانی افلاطونی دارند. رباتها که اصلا مشخص نیستند. نه اهدافشان نه موقعیت فضا زمانیشان. بورژوازیهای درون زمین نیز بدتر از شوالیهها هستند. هدف فضای درون سریال Fallout مثلا نشان دادن جوامع طبقاتی است. بورژواهای آبی پوش (که چرا آبی میپوشند معلوم نیست) زندگی خیلی خوبی دارند! کدام زندگی خوب؟ اصلا چه زیر زمینی؟! بیست انسان در یک محیط بسته دور هم جمع شده و از اخلاقیات کانت و دکارت و هدف نهایی و طلایی صحبت میکنند! حال این انسانهای به اصطلاح روشنفکر و دانشمند برای مخاطب مهم نیستند. نه انتخاباتشان مهم است و نه آن راز مثلا مهم که پسر سرپرست به دنبالش است.
در آن سوی داستان عدهای را غول مینامند. موجوداتی که مُردهاند بعد به زندگی بازگشتهاند یا موجودی که نمیمیرد؛ اصلا کسی نمیداند آنها چه هستند. جالب هم در این است که داستان مثلا علمی است. چرا که بمب اتم، درگیری هستهای، پایان دنیا و هزاران چیز دیگر درون Fallout یک چیز علمی است. خب پس اگر این مسائل علمی است، این غول چیست؟ یک چیز جاودیی؟
چنین خلاصه کنم که سریال Fallout اصلا فضای متعین ندارد. فضاسازی به قدری ضعیف است که هیچ چیز این دنیا برای من مخاطب معلوم نیست. Fallout قدری از هر چیز را در اثر جا داده و به هیچکدام پرداخت درستی نداشته است.
مسئله بعدی مهم بازیگران و کاراکترها هستند. مهمترین کاراکتر سریال Fallout دختری است به نام الا پورنل در نقش لوسی مکلین، یک جوان ساکن پناهگاه. پدر او در قسمت اول دزدیده شده و از این طریق مخاطب به دنیای Fallout راه مییابد تا در سفری سخت و غیر انسانی پدر لوسی را پیدا کنیم. بیس داستان نیز همین است؛ پیدا کردن پدر لوسی. اما نه پدر برای مخاطب ساخته میشود و نه اهمیت آن برای دختر. پس من مخاطب در این سفر همراه لوسی نمیشوم. اصلا برای من مهم نیست که پدر او را دزدیدهاند. پدر او و رابطهاش با لوسی در من هیچ حسی را برنمیانگیزد و به همین دلیل نیز من همراه آنها نمیشوم.
شخصیت بعدی مهم، پسر سیاهپوستی است در لباس شوالیه. اول از هر چیزی لازم به ذکر است که بازیگر این نقش یعنی آقای آرون موتن افتضاح است. تنها این را فهمیده که بازیگری یعنی لب و لوچه انداختن. تا آخر نیز در واکنش به هر مصیبت و لذتی، لب و لوچه میاندازد. کاراکترش نیز گنگ است. سازندگان با تلاش و مثلا دقت یک فلش بک از زندگی او را در کودکی نشان مخاطب میدهند و مثلا از این طریق به شخصیت او بُعد میدهند.
شخصیت مهم نهایی در سریال فال اوت والتون گاگینز در نقش غول/کوپر هاوارد است، هنرپیشه معروف هالیوود و سفیر والت-تک که پس از سقوط بمبها به یک غول تبدیل شد و اکنون به عنوان یک هفتتیرکش و شکارچی جایزهبگیر امرار معاش میکند.
داستان بیش از هر شخصیت دیگری به زندگی او میپردازد. زندگی او بارها و بارها در فلش بکهای متعدد نشان مخاطب داده میشود. همین امر طبعا باید باعث شود تا مخاطب بیشتر از همه با او تجربه نزدیکی داشته باشد، اما چنین نیست. مخاطب اهمیتی به او نمیدهد. از همان زمانی که از قبر بیرون آمد؛ تبدیل به شخصیتی آنارشیست و زشت شد که اهمیتی هم ندارد. اینکه روزی ستاره بوده و اکنون به این روز افتاده، این هم مهم نیست.
سینما از پس سرگرمی میآید. Fallout با تمامی نواقصش میتوانست حداقل اثری سرگرمکننده باشد. متاسفانه عمده مخاطبین امروز نیز با اکشن و کشت و کشتار سرگرم میشوند. Fallout کشت و کشتار زیادی دارد. حتی گاهی اسلشر هم میشود. اما این اکشنها نیز به فرم نرسیدهاند. در هر اکشنی یا صحنه تمپوی بالایی دارد و یا اسلوموشن است. درباره اسلوموشن نیز بگویم که عمده صحنههای مهم Fallout اسلوموشون است. کاملا هم بیدلیل و از روی بیسوادی. اصلا اسلوموشن عنصر سینمایی نیست. هیچوقت در هیچ انسانی تجربه اسلوموشن اتفاق نمیافتد. حال شاید بشود از طریق پوینت آو ویو یا دوربین سوبژکتیوی اسلوموشن ضبط کرد؛ اما Fallout در صحنههای بیربطی همچون اکشن و ترکیدن بمب اتم چنین میکند. چیزی که داستان را از اینی که هست بدتر میکند، موسیقی جز استفاده شده در این صحنههاست. موسیقی جز در حد افراط استفاده شده و اصلا مناسب این فضا نیست. دنیا درحال نابودی است، انسانها همدیگر را میکشند و هزاران چیز دیگر و در این وسط، مونتاژ موسیقی جز ملایم به صحنه اضافه کرده است! این صحنههای غیر انسانی و کثیف با این موسیقی جز قرار است به چه چیزی تبدیل شود؟
در پایان چنین میشود گفت که سریال Fallout اثری است بسیار بد، شلخته، کثیفکاریهای زیاد، شلوغ، بی سر و ته، نه چندان جذاب با تیم بازیگری بسیار بدتر. Fallout همهچیزش را مدیون بازی ویدیویی خود است. نمره بالا را هم به همین دلیل گرفته و اگر بازی ویدیویی را از آن جدا کنیم، سریال Fallout شایسته نمره ۶ در IMDB هم نیست چه برسد به از آن بالاتر. Fallout بیشترین ضربه خود را از فضاسازی خود میخورد. فضا نه زمان دارد نه مکان. نه شوالیهها به صورت مستقل ساخته میشوند و نه مردم زیر زمین و نه غول و بقیه حیوانات. محور فیلم که باید بمب اتم میبود، بسیار سست است و نتوانسته پایان دنیا و مصیبت انسانی را به تصویر بکشد. Fallout از پایان دنیا دست به دامن کلیشههای مرسوم شده است. از لباسهای پاره و دندانهای زرد و غیره. اما اینکه بتواند پایان دنیا را به فرم برساند و چفت و بندهایش را درست بسازد؛ اصلا و ابدا نتوانسته. عمده مخاطبین نیز گول فضاسازی جدید رسانه را خوردهاند که هر آشغالی را به نام شاهکار تحویل جامعه سینمایی میدهد. آن از باربی و تلماسه؛ این هم از فال اوتِ شاهکار!
پر بحثترینها
- تریلر معرفی بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic، روی کانال پلی استیشن بیش از ۲۳ هزار دیسلایک دریافت کرده است
- اولین اطلاعات از بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic: The Heretic Prophet، منتشر شد
- Astro Bot بهترین بازی سال شد؛ فهرست کامل برندگان The Game Awards 2024
- ناراحتی کارگردان Black Myth: Wukong بابت نبردن جایزه بهترین بازی سال
- ناتی داگ از بازی جدید خود به نام Intergalactic: The Heretic Prophet رونمایی کرد
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- نکات مخفی تریلر بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic، که شاید متوجه آنها نشده باشید
- منبع داخلی: دوران عناوین انحصاری ایکس باکس به پایان رسیده است
- گپفا ۲۵؛ تریلرهای مورد علاقه شما از مراسم The Game Awards 2024
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
نظرات
🟢 جناب کریمی بسیار تشکر برای نقد🙏🏻💚
من هم با شما موافقم.
این سریال واقعا حیف شد که بدون ایراد ساخته نشده.
اگر تیم سازنده عجله در تولید نمیکردند،
بدون شک سریالی ارزشمندتر و خوش ساختتر میشد.
یک نکته بسیار بسیار منفی سریال مربوط به بیتوجهی منشی صحنه است…
برعکس یک مثال بارز ایرانی از شرایط معروف : “نظر منتقدا هیچ ارزشی نداره و نظر کاربرا بهتره “ هستش
ببین من نه سریالو دیدم نه فالوتو بازی کردم،ولی منطقی نگاه کنیم اقتباسای ویدیوگیمی واسه ی فنای اون گیم ساخته میشن،نه مردم عامه و منتقدین
این سریال برای همه علاقمندان به ژانر پسا-آخرالزمانی اثری جذاب هست.
متوجه متن شما نشدم
هیچی ، خلاصه بگم جزو افتضاح ترین نقد هایی بود که خوندم
برعکس نقد های قبلی اقای کریمی که موافق بودم
خیلی خوشحالم که با من مخالفی.
به نظر من با اسلحه نقد از همدیگه می تونیم به دموکراسی برسیم.
ولی من همچنان آمادم که استدلال های شما رو بشنوم.
میدونید قصد من توهین نیست در اصل مخالف بودم و دلیل هم داشتم ،منظورم از اینکه میگم افتضاح بود که از وقتی نشستم متن رو خوندم تا اخرین لحظه احساس درست نبودن بهم میداد و…
حتی صبح هم که اومدم استدلال بنویسم دیدم خیلی ها حرف های تکراری من رو از قبل گفتن 😅 ( tes fan مثلا که حرف دل خودمو زد قشنگ)
همین که انتقاد پذیر هستید واقعا نکته خوبی هستش
👏
داش خیلی موافقی
بابا شاهکارم اشغال میکنن
فکر کن به بازیگرای بی نقصش بگی افتضاح
ممنون از دوست عزیزم بابت نگاه بدون جو سازی به این اثر. احسنت به شما
درود و سپاس به اون قلمت،بابا بالاخره یه نفر پیدا شد حقیقت
رو در باره این سریال بگه،بخدا این سریال بچه بازی محض،هر وقت شما نقد کننده عزیز دست به قلم بردی شاهکار هنری بیرون اومد،دستت درست،عزیز همینطور ادامه بده،ما با تو هستیم عزیز طرفدارت.
یکی از بدرد نخور ترین سریال ها،زباله دونی محض.
نه دیگه تا این حد هم نبودش
ببخشید،سریال خوب بنظر شما چه سریالیه؟یعنی معیار های شما برای سنجش اینکه یک سریال خوبه یا نه چیه
یعنی بریکینگ بد و بهتر بزنگی به سول و ماندولورین و فضای گسترده و خاندان اژدها
حدس میزدم،مرسی که وقت گذاشتی
Emotional damage 🤣
همینکه اسم خاندان اژدها رو آوردی متوجه شدم تا تهش رو
البته چرنوبیل هم هست
ممنون از لطف شما.
امیدوارم لایق این لطف شما بوده باشم
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
کسی هم پیدا شه حق بگه بهش حمله می کنند
درود بر شرافتت👏🏻👏🏻💚
❤️
💚🙏🏻 جناب کریمی سریال OZ را رفتین سراغش؟!
دوست عزیز فکر نکنی من بد قولم. ولی دوتا سریال رو دارم میبینم واسه نقد واسه همین زمان کم میارم. اما حتما میبینم و نظرمو میگم بهتون در پیام خصوصی
هروقت دیدید، عالی میشه اگر بتونید تو سایت نقدی ازین سریال با اجازه از مدیریت انجام بدهید، سپاسگزارم
آقای کریمی جا داره ازتون تشکر کنم بابت این مقاله که به شکلی حرفهای این سریال رو به نقد کشیده. من در یکی از پست های همین سایت از تیم بازیگری سریال به خصوص نقش اصلی (الا پورنل) نقدی کردم که هضم آن برای تعداد زیادی از کاربران سخت شد که با دیسلایکهای متعدد اعتراض خود را به نقد من اعلام کردن. اما اگر بخواهیم به صورت فنی به این سریال نگاه کنیم هیچ نکته مثبتی جز جلوه های ویژه چشم نواز که به لطف بودجه غنی میسر شده نمیبینیم. بازیگران نتوانستهاند در قالب کاراکتر خود فرو بروند که موجب شده بیننده نتواند با داستان سریال ارتباط مستقیم بگیرد و صرفا شاهد مبارزات و صحنههای خونین در سراسر سریال باشد بدون آنکه احساساتش برانگیخته شود و برایش اهمیتی ندارد که چه شخصیتی میمیرد و چه شخصیتی زنده میماند چون با هیچ یک از آنها نتوانسته ارتباط برقرار کند. اشکالات این اثر زیاد است که شما هم در مقاله به آنها اشاره کردید، اما از نظر من مهمترین آنها ضعف تیم بازیگری بود. در پایان باز هم جاداره تشکر کنم از شما چرا که بدون ترس از جبهه گیری برخی کاربران، حقیقت را بیان داشتید.
بسیار خوشنود شدم از کامنت شما
و البته هوش سرشار شما که تحت تاثیر جو سازی نیست
تعصب بیجهت مانع از کشف حقیقت میشود و از همین جهت، خیلیها تعصب را به حقیقت ترجیح میدهند.
👏🏻👏🏻💚
نمیدونم چرا یه عدهای فکر میکنن من میگم این سریال آشغاله، والا معلوم نیست چرا حرف من را درک نمیکنن و فقط بیدلیل جبهه میگیرن
تا جایی که یادم میاد اذیت و آزار حیوانات خیلی تو فال اوت کم بود نکنه با صحنه cannibalism اش مشکل داشتی
واای از دست شماها😏امان
اون سگ بیچاره رو اونجا زندانی کرد حیوان آزاری نیست؟
ازین افراد حیوان آزار در واقعیت بسیار هستند، دیگه فیلم و سریالها هم مستثنی نیستند.💚☘️👏🏻
آقااا چه دل پری داری شما
پای dune چرا میکشی وسط؟😂
مقاله جدید اقای کریمی=یه فیلم و سریال افتضاح جدید👍🗿
من سر این کلی دیس گرفتم
این نظر شما ابطال پذیره چون حداقل در آخرین نقد خودم گفتم فیلم شاهکاره (چه برسد به چندتا نقد که در اون ها هم از آثار تعریف کردم)
قصد توهین نداشتم اقای کریمی
شما ٭٭٭عموما٭٭٭ فیلم های بد رو نقد می کنید نه اینکه بد نقد می کنید قبلا هم یادمه یکی از دوستان به این موضوع اشاره کرد و منظور بدی هم نداشت . همین نظر من رو داشت ولی اشتباه برداشت کردین
من همیشه نقد های شمارو دوست داشتم و دارم (البته بجز این یکی)و صرفا این یه شوخی ساده بود.
ممنون از لطف شما. ببخشید اگر اشتباه متوجه شدم. امیدوارم ب دل نگیرید. بازهم شرمنده
اقا یه نظر کلی در رابطه با end of f…ing world میدین ؟
سلام دوست عزیزم
متاسفانه ندیدم این سریال رو
اورریتد؟ 😂
صحیح میفرمایید!!!
الله وکیلی من تا الان نمیدونستم سریالش تو ساخته چه برسه به اینکه سریالش اومده بیرون😂
با کمال احترام
منتقد محترم، شما اول مقاله گفتید قرار نیست کاری به دنیای سری فالوت داشته باشید و عذر میخوام، واقعا عذر میخوام در سطحی ترین حالت ممکن کل لور سری فالوت رو زیر سؤال بردید! شما از فالوت فقط موسیقی های کلاسیکش رو شنیدید. حتی درست متوجه نشدید که غول ها چطوری به وجود اومدن. انگار فقط بخش سطحی فالوت رو دیدید. اکشن سریال رو که با عجیب ترین دلایل نقد کردید و حتی از فکشن های بازی هم بدون دلیل انتقاد کردید. حتی متوجه کنایه دنیای فالوت به یک جامعه رو به انزوا و جنگ نشدید و فقط سطحی نگاه کردید و گفتید چون موسیقی ملایم ربطی به اکشن نداره پس سریال شلخته هستش. با این منطق بازی هم شلخته و بدون مفهوم محسوب میشه.
دوباره عذر میخوام اما حداقل در رابطه با بخشی از نقد شما که کلا از سری فالوت انتقاد کردید و ربطی به سریال نداشت باید بگم که کامیونیتی ویدیو گیم اصلا کامیونیتی نیست که بدون دلیل و صرفا چون منتقد ها ادبیات مثلا سطح بالایی به کار میبرن انتقادی که به یکی از بهترین فرنچایز های تاریخ میشه رو بپذیره. شما فقط از سریال فالوت بدون دلیل انتقاد نکردید. از یک سری بازی که مفاهیم عمیق فلسفی رو در تمامی نسخه های خودش داره هم انتقاد کردید یعنی سری فالوت، بدون اینکه حتی قصد داشته باشید که عمیق به این سری نگاه کنید.
من فال اوت رو پلی ندادم
کدوم سری از فال اوت به این سریال از همه نزدیک تره
تایم لاین کلا فرق داره ولی نسخه سومش نزدیک تره
ممنون بابت راهنمایی ❤
🟢 منظور جناب کریمی در اصل این است که چرا آرام آرام وارد جزئیات و داستان نشدن که پرداخت بهتری بتوانند ارائه کنند، ایشان از این دید که سریع و یکدفعه به همه موضوعی پرداختند، اثری شلخته خطاب کردند…
من هم مخالف این عجلهای ساختن هستم.
اگر عجله در تولید این اثر نبود، شک نکن شک نکن، عالیتر و بسیار جذابتر هم میشد.💚🙏🏻
در پایان میشود گفت که سریال The Bear اثری متوسط رو به پایین است.
از کسی که چنین چیزی رو راجب سریال بیر که جایزه هارو درو کرده بود گفته چه انتظاری داری؟
کلا یسری ها فاز روشنفکران با ذهنیت نقاد دارن فکر میکنن به هرچی که خوبه بگن اورریتد به هرچی که بده بگن درک نشده یعنی خیلی باحالن
چون جایزههارو دروکرده میشه بسیار فاخر و ارجمند؟!
نه ولی نمیشه یک اثر متوسط رو به پایین
وقتی یک اثر در رابطه با بازیگیری و کارگردانی و … جایزه میگیره یعنی اثر بشدت خوش ساخته و این خوش ساختی یعنی اثر حداقل اثر خوبیه نه متوسط روبه پایین
یک اثر متوسط رو به پایین رو نام ببر که ۶ جایزه امی برده باشه اونموقع من این نقد رو مقبول میدونم
نه چون آقای کریمی گفته ضعیفه میشه سریال ضعیف!
دوست عزیز چرا فکر میکنی معیار همه چیز جایزه است؟
اگر طبق استدلال شما فکر کنیم پس هیچکاک خیلی کارگردان بدیه چون جایزه اسکار نداره!
یا چاپلین بزرگ
ژان پیر ملویل
و…
بسته به نوعش من جایزه رو معیار خوب بودن نمیدونم بلکه معیار بد نبودن اون اثر میدونم و اینطور هم نیست درباره اثری ندیده و صرفا بخاطر جایزه و نمرش نظر بدم. در رابطه با آلفرد هیچکاک هم دو سه تا گلدن گلوب داشت حالا چون اسکار نگرفته دلیل نمیشه بگیم جایزه ای نگرفته بود و اینکه در زمان آلفرد هیچکاک هر فیلمی که اسکار گرفت در نوبه خودش شاهکاری بود و نمیشه گفت که حق هیچکاک خورده شده بود.
چارلی چاپلین هم که دوتا اسکار افتخاری داشت.
و…
خب پس طبق همین استدلال Everything Everywhere All at Once بهتر از سرگیجه هیچکاکه؟!
قابل بحث نیستی دوست من
هیج جوره نمیفهمم استدلال من در رابطه با تاثیر جوایز در تمایز اثر بد و خوب چه ربطی به این دو اثر داره
Vertigo 1958
Everything everywhere All at once 2022
سینمای قبل ۲۰۰۰ اصلا با بعد ۲۰۰۰ قابل مقایسه نیست بخاطر همین درک نمیکنم چرا این دو اثر رو با هم مقایسه میکنید
و اینکه اصلا از نظر ژانر ,گارگردانی و روند فیلمبرداری و صحنه ها و جلوه های هیچ جوره این دو اثر شبیه به هم نیستن.
هر دو فیلم های خوبی بودن و مقایسه این دو اثر مثل مقایسه عسل و مربا میمونه چون هردو شیرین هستن دلیل نمیشه بینشون فرقی نباشه.
ولی در رابطه با یک چیز حق با شماست من قابلیت بحث کردن با یک منطق خود رأی رو ندارم
اینکه گفتید سینمای قبل و بعد ۲۰۰۰ قابل مقایسه نیستن ک درسته سینمای واقعی سینمای کلاسیک آمریکاست.
اینکه گفتید چرا این دو اثر رو باهم مقایسه می کنم به این دلیله که شما گفتی فیلم برنده جایزه معتبر بهتر از فیلمیه که این جایزه رو نداره.
منم صرفا مثال زدم اما اگر میخوای مثال دقیقی بزنم که بهت ثابت بشه چرا استدلالت بچگانه است میتونم بگم که فیلم شاهکار خواهر کوچک ما جایزه معتبر نداره فیلم مزخرفِ مثلث غم کلی جایزه معتبر داره.
بحث رو هم ادامه نمیدم و اینکه شما معیار رو در سینما جایزه میدونی، بهتره یکم مطالعه کنی
شما کلا حرف من رو اشتباه برداشت کردی همونو ادامه دادی من در هیچ جا نگفتم فیلم دارای جایزه معتبر بهتر از فیلمیه که این جایزه رو نداره بلکه گفتم وقتی یک فیلم جوایز متعددی دریافت میکنه بدین معناست که اون فیلم یک اثر خوب و خوش ساخته حالا شما شاید با کلیت یک اثر ارتباط برقرار نکنید ولی دلیل نمیشه بازیگری خوب،گارگردانی عالی ،موسیقی و … رو کلا نادیده بگیریم مثلا همین فیلم مثلث غم از نظر کارگردانی و فیلمبرداری خیلی بهتر از خواهر کوچکی که شما میگید شاهکاره بود. هرچند با جفت این آثار ارتباط برقرار نکردم ولی برتری کارگردانی به طور محسوسی قابل مشاهده بود.
و همونطور هم که گفتم به نوع جایزه هم بستگی داره و منظورم از نوع اسکار یا بفتا بودنش نیست بلکه زمینه دریافت جایزه هست مثلا فیلمی که در رابطه با موسیقی جایزه دریافت میکنه شاید یک اثر معمولی باشه ولی قطعاً موسیقی خوبی داشته و از اون طرف فیلمی که جایزه بهترین داستان رو دریافت میکنه ممکنه موسیقی چرتی داشته باشه ولی فیلم خوبی باشه.
در کل نمیگم تفکر شما نسبت به جوایز اشتباه است ولی همه جوانب رو در نظر نگرفتید و صرفا بخاطر تعداد اندکی از آثار کلیت رو اشتباه در نظر گرفتید
مگه دهه ۲۰۰۰ کم شاهکار داشت؟ بهترین سگانه تاریخ سینما ینی ارباب حلقه ها، ممنتو، دارک نایت و کلی فیلم شاهکار دیگه تو دهه دو هزار ساخته شدن.
میگم کلا قابل مقایسه نیستن نه اینکه ۲۰۰۰ به بعد بده
چرا که انقلاب تکنولوژی باعث تغییر گسترده ای در کیفیت و تکنیک های فیلمبرداری شد.
مثلا ساخت فیلم اودیسه کوبریک بدون هیچ جلوه ویژه ای کار بشدت سختی بود و جای مانور زیادی نداشت
سلام و عرض ادب
دلیل عذر خواهی شما رو نفهمیدم! حداقل زیر کامنت های بنده می تونید هر چقدر دلتون خواست با بنده تند باشید.
دوم اینکه بنده گیم فول اوت رو انجام ندادم. دنیا رو از سریال نقد کردم. اینکه گفتید سطحی دیدم هم به این دلیل هست که سینما یه هنر ابژکتیوه یعنی عینی نه ذهنی. قرار نیست تلاش کنیم تا مفهوم بکشیم بیرون از یک اثر. سینما عینیت پیدا میکنه و منم با دلم میبینم. جای نقد از دنیا و تفکر عمیق راجب به این موضوع کار سینما نیست و در فلسفه منتظر دوستان هستیم
خب اگه نظر شما این هست که نیازی به تفکر راجب داستان یک فیلم یا سریال نیست پس مدیوم سینما ضعف داره که اصلا هم اینطور نیست. قطعا زمانی که لور بازی و سریال یکسانه تعدادی از انتقاد های شما مربوط به بازی های فالوت هم میشه
بااین وضع کل فیلمای نولان براتون مزخرف واقع میشه چون بقول خودتون تو عینی چیزی متوجه نمیشی و ذهنی همش رو باید درک کنی ، درسته ؟😂، استاد مگه میشه تفکر نکرد درباره سریال یا فیلم ، اصلا غیر منطقیه
توجه نکردید به حرف بنده. سینما یک هنر ابژکتیوه و از طریق دیدن وارد تفکر میشه و تفکر صرفا به معنای مسائل فلسفی و نماد این مزخرفات نیست. تفکر به یک اثر هنری یعنی مثلا خودتو بذاری جای راسکلنیکف در جنایات مکافات و دنیا رو از دید اون ببینی. یعنی اولا دیدن بعد تفکر نه برعکس. برای درک بیشتر این موضوع می تونید درباره نماد سازی سینما مطالعه کنید.
قصد توهین به منتقد رو ندارم ولی اینطور که منتقدهای ایرانی قیچی به دست هستند از ۳۰ سال پیش به بعد هیچ فیلم یا سریال خوبی ساخته نشده.
قرار نیست هر اثری فوق العاده متفکرانه باشه. یکی از مهم ترین دلایلی که آدم پای سریال یا سینما میشینه سرگرم بشه و این سریال این کار رو به نحو احسنت انجام میده.
درباره موسیقی جز هم سر تا سر بازی فال اوت چنین چیزی هست و اتفاقا به بازی و هم به سریال میشینه ! نمی دونم چطوری توضیح بدم ولی فال اوت بدون این موسیقی اون حس رو نداره.
اتفاقا شخصیت پردازی غول خیلی خیلی خوب هست. اگه هیچ چیز این سریال خوب نباشه شخصیت پردازی و بازی این آدم عالی هست و همه از این شخصیت خیلی خوششون میاد.
آزادی توهین هم کنی عزیز.
دوم اینکه من نگفتم ۳۰ ساله گذشته فیلم خوب نداره و حتی معتقدم فیلم هایی چون خواهر کوچک ما، دله دزد های فروشگاه، پادشاهی بهشت، سرزمین خانه به دوش ها و… شاهکار هستن.
سوم اینکه فرمودید یه اثر متفکرانه باشه. بنده کاملا مخالف این موضوع هستم و از فیلم های فلسفی بدم میاد هرچند که تخصص خودم فلسفه است
خیلی تاثیر گذار بود:)
نقدی ضعیف که حتی نکات منفی درست بیان نشد
فرض کن غول نکته منفی باشه
با اختلاف غول بهترین بود
واقعا سم بود
فسیل پرستیم پرش بود
بهترین در سریال درست
اما ایا بهترین از طریق معیار های سینمایی؟!
میشه معیار سینمایی رو از نظر شما بدونم.
معیار سینمایی اینه که هرچی همه میگن خوبه بیای بگی خرابه(البته من با این مشکل ندارم اما با منطق نه کسی که حتی با فال اوت اشنا نیست میاد غول رو ضعف می گیره و لور رو هم نقد می کنه)
غول بهترین شخصیت بود؟😂
اینکه مث فیلم هندی یا جومونگ ۲۰ تا از جنگجوهای ی شهر فوق خطرناک رو تو ۳ ثانیه میکشه برا بیننده های شبکه ای فیلم خیلی میتونه جذاب باشه
یا کشتن اون خرس که شوالیه با ۲۰ سال سابقه و زره نتونست بکشتش اما ی سرباز صفر با ی تیر کشتش😂
نکته جالب تر اینه که اون همه شوالیه با تجربه نمیدونستن که هدف تو اون شهره اما این سربازه از قبل همه چیزو میدونست
آقای کریمی این سریال نواقص زیادی داره و قطعا اثر کاملی نیست حتی فرم داستانگویی جاناتان نولان رو شخصا زیاد دوست ندارم اما شما با بی انصافی میکنید سریال هم اقتباس خوبی بود هم داستان گویی کم و بیش خوبی داشت و در نهایت مهم تر از همه خیلی سرگرم کننده بود منی که راحتی جذب این دست سریال ها نمیشم توی یه شب هر هشت قسمتش رو نگاه کردم! برام سواله هدف شما از این مقاله واقعا نقد و بررسی سریاله یا کوبیدن سریال به یه دلیل خاص یا شایدم جلب مخاطب چون به هر حال فراستی هم آدم شناخته شده ای هستش هرچند بهش خیلی انتقاد میکنن
یه راحتی جذب این داستان ها نمیشی بعد یه شبه ۸ قسمت دیدی ؟ من از ریاضی متنفرم اما یه شبه کل قوانین و فرمولای انتگرال و حفظ و مطالعه کردم ،🙄
خیلی ممنون از کامنت شما.
فرمودید از بابت فرم و کارگردان و روایت مشکل داره. این از نظر من یعنی اثر بد.
بعد گفتید دنبال شناخته شدن هستم؟ من از سلبریتی جماعت خوشم نمیاد و سر مستند تیلور سوئیفت آماده بودم بکوبمش اما وقتی دیدم اثر خوبیه با تمام توان دفاع کردم. سوم اینکه واقعا فکر می کنید از طریق نقد میشه شناخته شد؟ مگر مخاطب دنیای نقد چقدره؟
چهارم اینکه اگر شما دوست دارید سینما رو از دید تئوری و تکنیک مطالعه کنید بعد دوباره اثر رو ببینید.
دوست عزیز منظورم از مشکل شیوه روایت معماگونه و مبهم جاناتان نولانه که در فصل اول وستورلد خیلی خوب به کار رفت اما در فصل های بعدی باعث افت شدید کیفیت داستان گویی سریال شد اما این شیوه کمتر توی فال اوت استفاده شده
در مورد اینکه دنبال شناخته شدن هستید قصد توهین ندارم ولی اگه نقد منصفانه ای داشتید قطعا این پست اینقدر ریکشن و کامنت نمی گرفت فراستی اگه نقد منصفانه میکرد فرقی با بقیه منتقد ها کاردرست اما ناشناخته تر نداشت اینم شیوه ای برای جلب توجه هستش نمونه اش رو هم قبلا توی سایت های دیگه دیدم کسی که بازی های خیلی خوب و شناخته شده رو تا حد یه زباله می آورد پایین اما اکثر ایراد هاش الکی بودن
ظاهرا به تازگی مد شده که منتقدین ایرانی تمام تلاششون رو میکنند که خلاف جریان عامه پسند دست و پا بزنند و برداشت شخصی و سلیقه ای خودشون رو به اسم نقد و بررسی به خورد مخاطب بدن.
نظر شما ابطال پذیره چون مخاطب از سریال اتک آن تایتان خوشش اومده منم همینطور.
مخاطب از سریال lnvincible خوشش اومده منم نقد مثبت کردم
و هزاران مورد دیگه برای نشان دادن ابطال پذیر بودن استدلال شما
منتقد تافته جدا بافته نیست و همان مخاطب هست به علاوه قلمی که در اختیار دارد.شما به عنوان یک منتقد کاندید مناسبی برای نقد این عنوان نبودید.چرا که عدم درک پایه های این اقتباس و سوگیری که متقابلا در پی این داشتید در نتیجه یک نوشته سطحی و منفی نگرانه به وجود آورده.موفق باشید.
نقدی بسیار ضعیف از یک منتقد کارنابلد امیدوارم حداقل زمانی بیاین نقد کنین که کمی دانش داشته باشین
لطفا دانش تون رو با ما هم به اشتراک بذارید
😑😑شما به اشتراک گذاشتید همون برای صد سال من کافیه😅😅
متاسفانه سایت از نظر نقد فیلم و سریال بسیار ضعیف داره عمل میکنه ، قصدم حمایت از فال اوت نیس
این چه منطقی است
همه چی اش از بازی دارد ؟!!!
خوب مرد حسابی این بر اساس بازی،ساخته شده میخوای ارجاع و.. به بازی نداشته باشه
اقتباس از بازی های مجموعه است
منظور بنده رو متوجه نشدید چون نقد رو کامل نخوندید
منظورم اینکه اعتبار و نمره و بازدید رو سر بازی به دست آورده وگرنه خود سریال خیلی بده
امیر سالار نقد جنجالی نوشتی ولی موافقم باهات خیلی از،فیلم ها و سریال های هالیوودی واقعا اووریتد هستن مثل باربی
که صرف مسائل فمنیستی که الان اولویت هالیوود شده و ال جی بی تی الکس نمره های،بالا میدن نقدها خیلی هاشون عیار بالایی ندارن یکسری منتقد خوب هستن
این چه حرفیه آخه؟؟ منتقدا مگه گیمر بودن که امتیاز بالا دادن؟ همه مخاطبای عام مگر گیمرن که سریال رو دوست داشتن؟ اصلا اگه خبراشو دنبال کرده باشین تماشای سریال باعث شد تعداد بازیکنهای فالوت ۴ و ۷۶ به شدت بالا بره و بعد گذشت چند سال از عرضه دوباره بیان توی تاپ تن (اگرچه سری بازی فال اوت از سریالش هم بهتره) … به عنوان منتقد اینقدر نسنجیده و بدون تحقیق حرف نزنید
از کسی که به شاگرد فراستی بودن خودش افتخار می کنه نباید چیز دیگه ای غیر از این نقد هم انتظار داشت ( کامنتهای نقد dune part two). قسمت توضیح غول ها هم مشخص بود که دقیقا مثل خود استاد اصلا فیلم را درست نگاه نمی کنید که چیزی اصلا از فیلم متوجه بشید. قسمت نقد بازیگر ها هم نه تنها به مواردی اشاره کردید که استاد فراستی همیشه توی نقداش میگه بلکه دقیقا با همون ادبیات هم گفتید. فقط کم مونده بود بگید شخصیت ها هم مقوایی هستند. بعد خیلی برام خنده دار بود اون جمله اولتون همون ابتدای نقد، جدایی از اینکه شما خودتون یه نقد مستقل از منطق و ادبیات عستاد نمی تونید بنویسید، از این شاکی هستید که چرا داستان فیلم مستقل از جهان بازی نبوده. دقیقا ویژگی یه فیلم خوب که اقتباس از یک گیم باشه اینه که به جهان بازیش وفادار باشه و در عین حال داستان جدید خودش را روایت کنه مثل سریال سایبرپانک. دقیقا هم سریال فالاوت و هم سایبرپانک یه داستان کاملا جدید و در عین حال وفادار به جهان بازیش را درآوردن( البته اگه از اون قسمت گروه ncr فاکتور بگیریم) نه مثل فیلم مورتال کمبت بودن که داستان اصلی بازی را به کل تغییر بدن و نه مثل سریال لست بودن که همون داستان بازی را آوردن. دیگه مستقل تر از این؟! قسمتی از نقد که به موسیقی و صحنه های اکشن هم اشاره کردید که فراستیوار ترین بخش نقدتون بود. با اینکه با اون قسمت نقد که به کلیشه ای بودن مواردی که برای نشون دادن آخرالزمان استفاده کردن تا حدی موافق بودم ولی با همین منطق کل آثار آخرالزمانی و پساآخرالزمانی مثل بازی مترو و فیلم مدمکس هم که کلیشه ای هستن. مگه واقعا انتظارتون از جهان آخرالزمانی چیه اصلا واقعا کنجکاو شدم بدونم. کلا خیلی منتظر بودم تا نقد سریالش را بذارید که خودم بیام نظرمو دربارش بگم و می خواستم هم از دوتا قسمت آخریش مخصوصا قسمت مربوط به پناهگاه ۴ انتقاد کنم، ولی بعد خوندن این نقد کلا پشیمون شدم و الان فقط می خوام به منظره بیرون از پنجره اتاقم خیره بشم …
حالا یه نکته طنز دیگه هم بگم که ایشون هم داخل نقد فیلم dune part 2 و هم سریال fallout فاز فراستی برداشتن و ایراد گرفتن که خشونت این آثار غیر انسانی و کثیف و … هست ولی داخل نقد سریال invincible که خشونتش هزار برابر از این دوتا فیلم بیشتر تعریف کردن و گفتن پر از سکانس های انسانیه. ایشون( تناقض) را وارد یه سبک جدیدی کردن D:
خیلی خوشحالم که با دقت نقد هارو خوندید. بسیار خوشنود شدم.
فقط یه چیزی بگم که بنده از هیچ جوابی فرار نخواهم کرد. هر موقع استدلالی داشتید من در خدمتم.
گفتید تل ماسه و فول اوت اکشن غیر انسانی داشت من گفتم بد هستن اما سریال invincible نه.
این سوال شما شبیه به اینکه من بگم کمدی آدام سندلر بده اما از طرفی گفتم کمدی چاپلین خوبه. من با خود موضوع کار ندارم. مهم نحوه روایته. در فول اوت اکشن با موسیقی جز و اسلوموشن ترکیب شده و خیلی بده. در تل ماسه آدم هارو میکشن میخورن و خیلی هم دوربین رو این موضوع تاکید داره که این دید غیر انسانی خودش رو دوست داره. اما در سریال invincible ما با اکشنی طرف هستیم که با حماسه ترکیب شده و موسیقی متن درجه یکی به کمکش اومده. در invincible آمنی من دید غیر انسانی داره اما شخصیت invincible با دید اومانیستی به مبارزه با پدرش میره.
پس فراموش نکن دوست عزیز که خود اکشن کمدی جنایی مهم نیست. مهم نحوه روایت و به فرم رسوندنه داستانه. وگرنه پژمان جمشیدی هم کمدی بازی کرده، لورل هاردی بزرگ هم!
آقای کریمی اینجا بیشتر شما دارین سمت نظر خودتون میرید و یه حالت نقد احساسی کردین ، یعنی چون تو dune2 انسان ها رو میخورن و دوربین روش تاکید داره میشه یه اثر بد و غیر انسانی ؟ خب اصلا کلیت فیلم هم مشخصه علمی و تخیلی! ، با این وضع خیلی از فیلمای علمی تخیلی رو بد نقد میکنید ، شیر که نباید فقط با کاکائو ترکیب بشه ، میتونه با موز و توت فرنگی هم ترکیب بشه و مزه اش به همون اندازه خوشمزه بشه ، عین مثال اکشنه که میتونه با یه فایت مشت زنی ترکیب بشه یا با فایت اسلحه یا با فایت چاقو کشی که هر کدوم یک نوع خاص حس از اکشن رو به ما منتقل میکنه !
انگار کل نظرتون بر پایه حماسه اس ! در صورتی که حماسه هم ته تهش ۱۰ درصد فیلم یا سریاله ، خودتون هم میگید که چون موسیقی با سریال نمیخونه پس میشه یه اثر شلخته ، شاید بخاطر اینه که گیم رو بازی نکردید تا اون حس رو به شما منتقل کنه ، اولین چیزی که امثال من وقتی موسیقی رو شنیدن یاد گیم فال اوت (بخصوص فال اوت ۳ ) افتادن ، سرگرمی هم مهمه تو فیلم ، بعضی اوقات تو یه فیلم یا سریال رو تماشا میکنی فقط برای سرگرم شدن !
راستی پژمان جمشیدی هم خیلی خوبه 🗿
ممنون از نقد شما.
اینکه با فراستی مشکل دارید به من ربطی نداره.
بعد فرمودید من مستقل از فراستی نیستم چرا باید سریل باشه؟!
سوال خوبیه اما متاسفانه شما تئوری سینما بلد نیستید.
نقد از خودآگاهی میاد اما هنر از ناخودآگاهی.
همین پیام کوتاه جوابی است به پیام طولانی شما
با اینکه حس میکنم یکم نقد سوگیری داشت ولی بالاخره یک نفر این سریال زباله رو همون چیزی که هست نشون داد. زباله و دیگر هیچ
این سریال زباله نیست اینقدر زباله باید اسم جدیدی براش انتخاب کنی،خدای هرچی زباله و دلقک بازی🤣🤣🤣🤣
از اون جایی که من فال اوت بازی نکردم این سریال بیشتر از ۳ تا ۴ قسمت من رو پای خودش نگه نداشت شاید اگه بازی میکردم برام جذاب میشد تکنولوژی پیشرفته تو دنیای پسا آخرالزمانی وقتی تکنولوژی ساختش وجود نداره خیلی تو ذوق میزند یک شوالیه میتونه دیوار رو سوراخ کنه ولی یک خرس گوشتی رو نمیتونه بکشه یک غول که برای زنده موندن به دارو احتیاج داره ولی بعد از چند سال از تو قبر درش میارن ولی سالم و سرحاله با این چیزا نتونستم کنار بیام
برای زنده موندن نیست برای اینه که عقلشو حفظ کنه
دارویی که غول مصرف میکنه برای زنده موندن نیست. برای این هست که عقلش رو از دست نده و به یه زامبی بی مغز تبدیل نشه. اگه دقت میکردی زمانی هم که زیر خاک بود بالای سَر قبرش چندتا سِرم وجود داشت که لوله هاش رفته بودن زیر خاک.
…
اون خرسی که میگی یه خرس هیولای جهش یافته رادیواکتیوی بود. نه یه خرس عادی.
بعدش اون صحنه میخواست نشون بده که در اصل شوالیه ها افراد بدرد نخوری هستن که حتی نمیتونن از خودشون دفاع کنن.
نقد درستی بود حتی میشه اورریتد بودنش رو از تو کامنتا فهمید
حقیقتا تیترو ک دیدم ب هیچ عنوان حدس نمیزدم نقد از آقای کریمی باشه😳😳
آقای کریمی امیدوارم ناراحت نشید، قصد بی احترامی ندارم، من همیشه همه نقداتونو قبول داشتم و خیلی خوب بودن، دمتونم گرم بخاطر اون نقدا و زحماتتون ، اما این نقد رو قبول ندارم….
داداش واسه چی ناراحت بشن؟ خیلی محترمانه گفتید موافق نیستم و تمام. بنظرم عذرخواهی لازم نبود
شما توهین هم کنی من ناراحت نمیشم و خیلی خیلی خوشحال شدم که نظرتون رو صریح گفتید و این یعنی فرهنگ نقد، فرهنگ دموکراسی.
فقط خوشحال میشم از نظر خودتون دفاع کنید تا شاید منم یه چیزی فهمیدم که قبلا نفهمیده بودم.
ن آقا این چ حرفیه، اختیار دارید، شما بزرگ مایی🌹
ببینید من نمیگم سریال شاهکاره و ضعف نداره. ولی خب دیگه در اون حد ک شما میگین هم بد نیس. ی اقتباس خیلی خوب از ویدیو گیم بود بنظرم و من رو ب عنوان یکی ک بازیای این سری رو تجربه کردم خیلی راضی کرد. درسته ک برای یکی گیمر نیس شاید در اون حد خوب نباشه و ب ی پیش زمینه ای داشته باشید ک این خودش یکی از ضعف هاشه ولی بازم در اون حد داغون نبود خداییش.
مثلا اکشن بازی ک اسلوموشنه و خشونتش بالاس در واقعا یجور وفاداری ب بازی ها هس چون ک خود بازی مبارزاتش ی حالت اسلو موشن و خیلی خشن داره ب نام VATS ک خب دیدن این مورد تو سریال برام جذاب بود. ولی ممکنه یکی ک بازیو تجربه نکرده باشه خوشش نیاد.
داستان و شخصیت پردازیش خوب بود و لور سری رو بنظرم خوب اجرا کرده بود.
در آخر اینکه من منتقد نیستم و طبیعتا فن نقد کردن و این موارد رو ب اندازه شما بلد نیستم ولی ب عنوان ی مخاطب و ی فن سری فالوت از سریال لذت بردم و راضیم کرد.
وقتی اون موقع خاص از ماه شده و یهو ازت میخوان نقد بنویسی:
هنوز مونده به اون روز…
این حالت معمولی مه
من این سری بازی ها رو تجربه نکردم
ولی هرچی شنیدم و خوندم میگفتن سریال عالی کار شده که همین باعث جهش فروش بازی هم شد
هیچ دو دستگی بین طرفداران بوجود نیاورد
و خودم هم نظر دارم سریال رو تماشا کنم
ولی وقتی همچین تیتری میبینم فقط یک نتیجه میشه گرفت
یه جایی تو ایران از شدت گرما داره دود میکنه !
این چه نقدیه ؟! شما نقد کردی یا نظر شخصیت رو گفتی؟ اتفاقا یکی از بهترین سریال هایی بود که تا حالا دیدم بهترین لایو اکشنی بود که از ی بازی ساخته شده حتی قویتر از TLOU
Tlou واقعا ارزش تکرار نداره من ده بار بازیشو انجام دادم ولی سریالش اصلا خوشم نیومد پایان فصلم خیلی سر سری جمع کردن تنها نکته مثبت سریالش لور اضافه ایه که به شخصیتا و داستان دنیاش میده
بله موافقم اصلا در حد بازیش نیست _ ساخت لایو اکشن از بازیای بزرگ واقعا سخته فال اوت حداقل فصل یکش واقعا ی استثناس جالبه که همین آمازون با کمک سونی دارن لایو اکشن GOD OF WAR رو میسازن
جوک قرن
پس لگبت فنی
نه لزوما
من از دیدن این سریال واقعا لذت بردم تنها ایرادش خشونت زیادش بود اصلا هم اور ریتد نبود
من نه گیمرم نه پیشزمینهای ازین سریال داشتم
اکشن هم زیاد مورد علاقم نیست ولی با این حال عاشق این سریال شدم بخاطر فضاسازی و دنیای فوقالعادهش و موسیقی شدیدا جذابش ینی دقیقا اون چیزایی که منتقد متخصص(!!!)ازشون ایراد گرفته
حداقل اگه میخاین چیزی رو بکوبین درست و حسابی اینکارو بکنین جوری نباشه ملت فک کنن فقط اومدین یچیزی بپرونین
این سریال مورد تحسین عام و خاص شده چون واقعا یه کار قوی و قابل احترامه در ژانر خودش
به پیر به پیغمبر ساز مخالف زدن در هر شرایطی نشونه کول بودن نیست جناب منتقد اعظم
(من نه گیمرم نه پیشزمینهای ازین سریال داشتم)
همین بخش از کامنت شما جواب شماست.
چرا می کوبید؟
گیمر نیست ولی سریالو دیده
مشکل چیه؟
خودتونم گفتید بازی نکردین
من فکر کردم دوست عزیزمون نوشته نه پیش زمینه ای از سریال دارم؛ یعنی کلا سریال.
هم از ایشون معذرت میخوام هم از شما
🌹
من توقع ندارم هر منتقدی برای نقد سریال لایو اکشن گیم هاشو بازی کرده باشه ولی قبل از اینکه slow motion رو به بی سوادی کارگردان ( که اصلا خنده داره این حرف ! ) نسبت بدی حداقل یک گیم پلی ده دقیقه ای از گیم رو نگاه کن. از الآن به بعد یادمون باشه که وفاداری به منبع اقتباس یعنی بی سوادی کارگردان !
بهش ۶ از ۱۰ میدم.
وقتی سونی فنی و سریالی که مایکروسافت ساخته رو میخای هیت کنی! این ماهیت واقعی گیمفاست. حتی سریالی که کلی پلیر رو به بازی فالوت برگردونده ام شاکی ان
الان سونی و فناش چیکاره هستن که توی این پستم ولشون نمیکنی؟
به سریال هیچ کاری ندارم ولی روزمو ساختی با این کامنت.
سریالی ک ماکروسافت ساخته؟؟؟
ماکروسافت کی ورود زد به سینماااا
با منطق جنابتان
شما: این سریال کار ماکروسافته
مخاطب : نه ببین آمازون پرایم ساخته
شما : اهاااا………اونم داداشه ماکروسافته
اینا هیچی دوست دارم بدونم چرا پای سونی و فناشو میاره وسط؟اونا دقیقا چیکار کردن که این حتی اینجا هم ولشون نمیکنه؟
حالا شوخی کردم باهات داداش ولی نظرم نسبت ب این اقتباس ها کلا اینه ک ویدئو گیم انقد با ی سری ای پی ها مخاطب رو درگیر میکنه و این بسیار زیبا و قشنگه ک من به شخصه میتونم بگم چه خوب چ بد ممنونم ک مخصوصا برای ما گیمرا اون لحظات خاص و خوب رو دوباره به نوعی و در قالب اثری متفاوت تداعی میکنند و خوشحالم گیم انقد پتانسیل بالایی داره ک ازش میشه در قالب سینما هم حرف زد
با احترام به نظر منتقد عزیز به نظرم شما به درستی سریال رو ندیدید یعنی مثلا از چیزی خوشتون نیامده و این طرز تفکر کلا روی ذهن شما اثر گذاشته تا هیچ چیز این سریال رو به درستی متوجه نشید
این سریال برای من جذاب بود ک تا آخر کنجکاو بودم چی میشه شخصیت غول هم عالی کار شده بود
در مورد سیاهپوسته واقعا قبول دارم که خیلی بد بازی میکرد
برام این جالبه باگ هایی توی سریال بود که من به عنوان مخاطب عادی برام خیلی عجیب بود و آزارم داد و فکر میکردم توی نقد باشه ولی به جاش نقد کلا سلیقه ای بود
به نویسنده محترم نقد اول خسته نباشید میگم بابت مقاله
و از این نظر که نظر خودشون رو بدون ترس از واکنش منفی مخاطبان پست کردن هم واسشون بسیار احترام قائلم.
منتها بسیاری از استدلال هایی که توی نقد آورده شده، به نظر
میاد بر این فرض نوشته شده که ما به بیسلاین تفکرات منتقد موافقیم. و بعد اومدن گفتن که فلان شخصیت به خاطر فلان مورد ضعیفه. یعنی استدلالشون رو روی بیسی ساختن که خودش قابل بحثه. چه برسه به استدلالی که بخواد ازش رشد کنه.
متأسفانه این نقد من رو یاد جناب فراستی انداخت، از این جهت که از نظر ایشون هم چیزی که میدونن وحی منزله و تقریباً تمام نقد هاشون پر از کلمات بی دلیل بزرگ،پایه های سست و استدلال های نصف نیمه و غیرمنطقیه.
ممنون از کامنت شما دوست عزیزم
بحث تئوری رو پیش کشید و گفتید که استدلال های من رو قبول ندارید.
بنده هنر رو از تمامی معیارهاش در نظر گرفته و نقد می نویسم
اگر بحث تئوری هنر می خواید بکنید من در خدمت شمام. از افلاطون و کاتارسیس ارسطویی یا فروید و جریان نو فرانسه و هگل و غیره.
فرمودید متاسفانه یاد فراستی انداختم شما رو. مطمئنم تئوری هنر و سینما رو مطالعه نکردید که این حرف رو میزنید.
فرمودید بیس استدلال هارو قبول ندارید. جمله بسیار نسبی گرایانه ای است و من از منظر فلسفه هم حاضر به بحث با شما هستم که این لیبرال در نظر شما بسیار هم خطرناک است
جناب کریمی عزیزم
معلومه که شما در سینما و هنر علمتون از من بیشتره. این کار شماست. من فقط یه خواننده صرفم، یه مخاطب عام.
برای بهتر رسوندن منظورم پیرو کامنت قبلیم، یه جمله از بخشی که داشتید راجع به غول بحث میکردید به ذهنم میرسه، گفتید که اسکرین تایم و اهمیت زیادی که به غول دادن واسه اینه که مخاطب باهاش احساس نزدیکی کنه، ولی “مخاطب اهمیتی به او نمیدهد.”
منظورم از پایه سست اینه. من به عنوان یه کسی که سریال رو دیدم، به سادگی باهاتون مخالفم. بعد شما در جملات بعدیتون اومدین همین پایه رو گسترش دادید.
من نقد زیاد میخونم.نقدی که بتونم بهش اعتماد کنم اشاره به مواردی هست که به صورت objective حقیقت دارن. پایه ای که من هرچقدرم هیتر باشم نتونم زیرش بزنم. و تنه نقد من باید از این ریشه رشد کنه.
اون بحث شباهت حرفاتون به جناب فراستی هم اونقدری جدی نبود، منتها بر میگرده به همین موضوع. کاراکتر واسه منه مخاطب عام در اومده، واسه خیلی دیگه از منتقدین هم دراومده، پس وقتی گفته میشه مخاطب به این کاراکتر اهمیت نمیده بهتره دلیل خوبی پشت حرفتون باشه.که خب شما این در نیومدن رو به عنوان یکی از مقدمات استدلالتون مبنی بر ضعف کار استفاده کردید نه نتیجهای که خودش از یه استدلال منطقی اومده باشه
دوست من اگر میخوای در هنر یک منطق ابطال ناپذیر داشته باشی غیر ممکنه. چون هنر متافیزیکه. ریاضی و علوم طبیعی طبق گفته شما ابطال ناپذیره. برای درک بیشتر کتاب نقد عقل محض کانت رو بخونید.
سریال خوبی نبود واقعا . اونایی که هنوز ندیدن اشتباه منو تکرار نکنن و وقتشونو پا این سریال حروم نکنن
فال اوت بیشتر از چیزی که لایقش بود بهش توجه شد ولی در کل سریال بدی نبود.بدترین نکته ی سریال موسیقی متن و آهنگایی بود که وقت و بی وقت در طول سریال پخش میشد و هیچ سنخیتی با فضای سریال نداشت و واقعا رو مخ بود .ولی آقای کریمی، سریال اگه یه نکته ی مثبت داشت اونم کوپر هاوارد یا همون غول بود خداییش.
اون آهنگ هایی که میگی سنخیتی نداشت دقیقا روح و شاکله دنیای فال اوت هستن… در طول تمام بازی ها پخش میشن اگر بازی کرده باشی… و اتفاقا قوف العاده با فضای برهوت این دنیا همخونی دارن
این رسانه میتونم قسم بخورم یکیشون حتی نزدیک یکی از آثار فالوت نشدن و حالا نقد هم میکنن 😂
بدترین نقد سینمایی که تو عمرم خونده بودم
اعصابم خورد شد:/
خیلی متاسفم که باعث ناراحتی شما شدم.
اگر از نظر خودتون دفاع کنید ممنون میشم
این دومین نقدی هست که از این سریال دیدم.
نکته جالبی که متوجه شدم، هر دو منتقد یا اصلا گیمر نیستن یا خیلی پیگیر گیم نیستن.
با این حال شباهت خیلی زیادی بین نقدشون دیدم که نشون میده این سریال فقط اثر خوبی برای “مخاطب گیمینگ” هست و ممکنه برای “مخاطب سینما” (فقط) یا “مخاطب سینما و گیمینگ” (مشترکا) خیلی جذاب نیاد.
انگار بیشتر مشکلات سریال اینه که فالوت نمیتونه خودش رو به درستی از مدیوم گیم وارد سینما کنه.
(که مشخصا برای کسی که فقط مخاطب سینما هست آزاردهنده هست)
این دقیقا چیزی هست که من از نقد آقای کریمی و یک منتقد دیگه فهمیدم.
در آخر هم از آقای کریمی تشکر میکنم.
من خیلی جدی سینما رو دنبال نمیکنم و حتی اقتباس های نامی رو هم نتونستم به پایان برسونم، پس فعلا بهتره که قید این سریال رو بزنم.
من بعد از سه قسمت دیگه نتونستم نگاهش کنم،داستان پردازیش حفرههای عجیبی داشت مثلا چرا برای ازدواج از والت دیگه آدم میاوردن،اونا چرا بابای یارو رو بردن،Brotherhood Of Steel کین؟هدفشون چیه،چرا افراد والت اینقدر آرمانی رفتار میکردن؟و از این قبیل موضوعات.اولش فکر کردم شاید مشکل از طرف منه که درک درستی ندارم ولی وقتی نقدو خوندم فهمیدم که نه مثل اینکه واقعا مشکلاتی داشته
برای این یک نفر دیگه رو آوردن چون ازدواج با cousin داخل مسیحیت ممنوعه و احتمالا overseer های این والت آدم های نسبتا مذهبی بودن نسبت به باقی والت ها. وقتی تعداد افراد والت اینقدر محدوده یا مجبور میشن با پسر عمو دختر عمو ازدواج کنن که ممنوعه یا همینطور که دیدی از والت های دیگه نیرو جذب کنن
در مورد والت و برادرهود هم بیشتر بستگی به lore دنیا داره . به طور کلی اکثر والت ها اصلا نرمال و آرمانی نیستن و تنها چند مورد رو به خاطر شرایط ، نرمال نگه داشتن ( مثل جامعه ی نمونه داخل آزمایشات دارویی ) و به عنوان نمونه ما یکی از والت های نرمال و آرمانی رو داخل این سریال دیدیم. احتمالا داخل فصل های بعدی والت های دیگه هم نشون بدن
کامل ببینی به همه اینا جواب میده سریال
😐 چون بعد چند نسل تموم والت تبدیل میشن به بچه های عمه عمو و …. و این باعث میشه بچه های به دنیا بیاد که ناقص هستن
(چیز عجیبی نیست تو قبایل هم رواج داشته تو طول تاریخ )
دقیقاً مشکل از طرف توئه.
وقتی بعداز تماشای سه قسمت سریال رو ول میکنی انتظار نداشته باش جواب سوالاتت رو بگیری. قرار نیست سریالی که فصل اولش ۸ قسمته جواب همه سوالات رو در همون ۲-۳ قسمت ابتدایی بده (یا حتی فصل اولش)
همه این سوالاتی که گفتی جوابش در سریال داده شده.
…
* ساکنان والت (پناهگاه) ۳۲ و ۳۳ جهت تولید مثل ساکنان والت ۳۱ (والتی که مدیران Vault-Tec درش بودن) وجود داشتن و ازدواجها همیشه بین یکی از افراد والتهای ۳۲ یا ۳۳ با یکی از افراد والت ۳۱ یا فرزندان و نوادگانشون که در والتهای ۳۲ و ۳۳ زندگی میکردن انجام میشد تا نسل مدیران Vault-Tec ادامه پیدا کنه (اون دختر بلونده که در والت ۳۳ حامله بود هم از والت ۳۱ اومده بود)
ضمن اینکه همه سرپرستان والت ۳۲ و ۳۳ کسایی بودن که از والت ۳۱ اومده بودن.
* بابای دختره رو بُردن، چون کسی بود که کُد فعالسازی انرژی همجوشی سَرد رو داشت. برای همین Lee Moldaver (رئیس جمهوری کالیفرنیای جدید) به والت ۳۳ حمله میکنه تا اسیرش کنه تا بعداً وقتی انرژی همجوشی سرد رو بدست آورد مجبورش کنه با کُدی که داره فعالش کنه.
* Brotherhood Of Steel جویندگان فناوری های دنیای قدیم (عتیقه) بودن تا ازشون در برابر سوءاستفاده دیگران محافظت کنن. اونا از طرف Enclave (دولت آمریکای جدید) ماموریت داشتن تا Dr. Siggi Wilzig رو پیدا کنن (Dr. Siggi Wilzig کسی بود که انرژی همجوشی سرد رو از Enclave دزدیده بود)
* ساکنان والت ۳۳ آرمانی رفتار میکردن، چون هدف Vault-Tec این بود که بعداز نابودی دنیایی که اونو آشفته، غرق در فساد و جنگ میدونستن با یه جنگ هسته ایی و بعداز مساعد شدن شرایط روی سطح زمین با استفاده از ساکنین والتها که چندین قرن با تفکرات آرمانی و آری از خشونت زندگی کردن یه دنیای آرمانی، آری از جنگ و در صلح بسازن.
برا چی باید این کامنت دیس گرفته باشه ، نمیتونم درک کنم ، توضیح خیلی خوبی داد ، تنها چیزی ک نگفت این بود ک بمبای اتم رو خود والت تک ترکوندن ک تو فیلم کامل توضیح میده چرا
شما حتی به خودت زحمت ندادی ببینی تا آخرش تا جواب سوالات رو بگیری :))
شهامت نویسنده قابل تقدیره. دمت گرم حقیقت و گفتی و حالا بذار یه سری جعبه فن اینجا دست و پا الکی بزنن. آقای کریمی یه جاییزه پیشم داری. دی
ممنون از نظر شما دوست عزیزم
منتظر جایزه هم می مونم
اول از هر چیزی لازم به ذکر است که بازیگر این نقش یعنی آقای آرون موتن افتضاح است. تنها این را فهمیده که بازیگری یعنی لب و لوچه انداختن. فقط همینو قبول دارن
اینکه افرادی مثل جاناتان نولان رو بیسواد بپنداری.جز فراستی تیتی بودن چیز دیگه ای نیست😄
بازم اون جمله بالاتون رو خیلی هستم
نقد در حد نقد Indika. از خواص یک خرداد و بن شدن این هست که نمی تونی کامنت بدی.
با احترام نقد بسیار بدی بود. انگار فقط نظر شخصی نویسنده بود تا یه نقد واقع بینانه. فال اوت بدون شک یکی از برترین اقتباس ها از روی گیم بود و اصلا هم اورریتد نبود و لیاقت تحسین هایی که ازش میشد رو کاملا داشت ولی شما با دیدی بدون عمق عملا فقط داشتید این سریالو را می کوبیدید تا نقد کنید. نقد تلماسه ۲ هم تقریبا شبیه این نقد بود
ممنون دوست عزیزم
بنده قبلا هم با شما بحث کردم و احترام بسیار زیادی برای شما قائلم.
اما همچنان مخالف نظر شما درباره هر دو اثار هستم
چقدر سینما مدیوم پوچ و بی ارزشی شده که فیلم پر فروشش میشه باربی، منتقدینش میشن امثال فراستی، احترام به مخاطبش میشه مستند تیلور سویفت، و اثر اورریتدش میشه سریال Fallout.
آقای کریمی، سینمایی که شما دنبالشی سالها پیش تموم شده… این سریال زاده سری بازی Fallout هست. با کمال احترام، یک گیمر که با این سری آشنایی کامل داره باید این بازی رو مورد برسی قرار بده، نه یک فیلمدوست که از وضعیت فعلی سینما و تلویزیون انتظار «مستقل بودن» داره… آشنایی با پیشزمینه اقتباسها برای فردی که برچسب منتقد رو خودش میزنه یک پیش نیازه. انتطاری که شما از این سریال دارید با انتظاری که گیمرا و اکثر مخاطبین دارن، متفاوته…
امیدوارم شما از لحن تند بنده دلخور نشده باشید.
دلخور که هیچ بسیار هم خوشحال شدم
سینمایی که من به دنبالشم سی سال پیش تموم شده؟
خب مثل این می مونه که بگید دیگه دوران هایده و ابی تموم شده الا مجبوریم ماکان بند دوست داشته باشیم.
استدلال اشتباهی است دوست من
اتفاقا من که با اینکه خیلی سخت سریال میپسندم، با فال اوت حال کردم
شاید دقیقا اونطور که ازش استقبال شده نباشه ولی انصافا آدم رو به خودش جذب میکنه
به نظر من منتقدهای ایرانی چه در رسانه ملی چه در فضای مجازی اگر واقعا در این حوزه چیزی میدونستن،مارکت ایران ازشون استقبال میکرد و حداقلش این بود که اوضاع کیفی محصولات ایرانی هر روز از روز قبل نازل تر نمیشد.دلیل عمده هم اینه که این دوستان بجای اینکه بیان آثار رو تکنیکی نقد کنن بر اساس سلیقه شخصی اینکار رو میکنن و معتقدن اگر از این اثر به هر دلیلی خوششون نمیاد پس بدرد نمیخوره.من دلیلش رو کمبود سطح دانش در این زمینه میبینم.قرار نیست هر کی ۱۰۰ تا فیلم ببینه و چهار اصطلاح فیلمسازی رو حفظ کرد اسم خودش رو بذاره منتقد.این نقد هم در زمره همین چیزی که گفتم قرار میگیره.
اینکه منتقد ایرانی رو دوس ندارن به دلیل نبود فرهنگ نقد در جامعه است.
در ابتدایی مسئله کسی جرئت نداره از حکومت نقد کنه.
اینکه فرمودید از بعد تکنیکی نقد باید کرد من در سهم خودم از دید تکنیکی نقد کردم.
اما اینکه بیشتر منتقد سایت های دیگه میان یه چندتا اطلاعات درباره فیلم میدن بعد میگن دوربینش مثلا خوب بود که دوربین هم بلد نیستن؛ نشان از بی سوادیه دوستانه. اینا اصلا نقد نیست
از مسئولین محترم سایت تقاضا دارم فکری به حال سایت بکنید چندتا کابر هستن کل محیط سایت رو به گند کشیدن ما کلی کار میکنیم بعد خسته و کوفته برمیگردیم میبینیم چندتا هیتر و ترول از هر دو طرف دارن نه تنها سایت رو به گند کشیدن بلکه بشدت رو اعصاب و روان ما راه میرن بخدا خسته شدیم این چه وضعشه نمونه ش مثلا اون کاربر همایون و دختر گیمر بابا اعصاب ما حدی داره چرا مسئولین سایت فکری به حال این سایت نمیکنن اینطوری پیش میره من یکی دیگه گیمفا میبوسم میذارم بدترینشون هم همایون
با احترام به نظرتون
ولی نحوه ای که من به شخصه اثریو نقد میکنم اینه که آیا سریال حس خوبی بهم میده و لحظات خوبیو برام به ارمغان میاره یا نه. این سریال اینکارو برام کرد.
شخصیت پردازی خوب نبود ولی اینجوری که شما هم میگی افتضاح نبود. موسیقی ها عالی. داستان در نوع خودش خوب و فضاسازی بسیار زیبا بود.
وقتی یه اثر اورریتد خطاب میشه که نمرات منتقدا بالا باشه ولی مردم اون رو نپسندن. در صورتی که اگه از ده نفر بپرسی حداقل هف هشت نفر سریالو دوست داشتن.
دنبال حس خوب هستید؟
احسنت به شما. این یعنی سینما.
اما مطمئنا باشید که با این فیلم حس خوبی به شما دست نداده.
دنبال حس خوب هستید؟ تعطیلات رومی ادری هپبورن ببینید.
مرد آرام جان فورد
خواهرکوچک ما کوریدا
چه سر سبز بود دره من
روشنایی های شهر
و…
آخه واقن حس خوب گرفتم. ینی حس خوبش از جنسی نبود که بگم خب نه حال نکردم ولی همه تعریف میکنن ازش پس به خودم میقبولونم که قشنگه. نمیگم سریال شاهکاری بود ها. اصلا. شاید تا الانم داستانش یادم رفته. ولی چیزی نبود که از دیدنش پشیمون باشم.
بله درست میفرمایید. آثار خوب در دنیای سینما خیلی زیاد هس. من نگاه مطلق داشتم نه نسبی.
بازم میگم نظرتون محترمه. سلایق و سطح توقعا متفاوته
این فیلم هایی هم که فرمودین تماشا میکنم. (البته کلاسیک باز نیستم)
بخاطر همین جو حاکم به قول خودشون “روشنفکرانه” تو سینما و عاشقان فیلم و سریال هستش که تصمیم گرفتم دیگه نظری در مورد فیلم و سریال ها و چیزای مربوط به اون ندم.
من نه گیمشو بازی کردم نه سریالشو دیدم قسمت اولش و دیدم بدم نیومد اما به عنوان کسی که وقتم کم و به شدت مهم . نه ، حاضر نیستم بشینم بقیه شو ببینم . البته سلیقه ای هست این موضوع کاری به خوش ساخت بودن یا نبودنش ندارم . ولی راجب تلماسه موافقم دلیل این همه تعریف و تمجید و نمیدونم جز بازی خوب شالامی بقیش معمولی بود
(بگذارید قبل از هر چیزی این موضوع را روشن کنم که سینما برای خود یک دنیاست. یک اثر سینمایی باید چنان مستقل و دقیق از هر چیزی باشد که بتواند دنیای خود را بسازد و دست به دامن هیچ چیز دیگری نشود.)
شما این اثر رو در کدام سینما تماشا کردی؟! 😂
تکرار کن: سسسرررررررررریییییییاااااااااللللل آفرین
تکرار کن! تتتتتت للللللووووویییییززززززیییییووووووننن!
سواد منتقدای مارو ببین
سینما شامل هر تصویر دارای حرکته در هر قالبی هستش.
تعریف فیلم سینمایی رو با واژه سینما اشتباه نگیرید
Movie
Film
Cinema
اینا باهم متفاوتن
پس عمو پورنگ هم سینماست!
فوتبال هم سینماست!
فکر کنم والیبال هم سینما باشه!
تصحیح می کنم شامل هر تصویر دارای حرکته داستانی
عمو پورنگ هم بخشی از سینماست. سینمای بچگانه و مبتذل که احتمالا شما هم دوسش داری
در ضمن فوتبالی که از تلویزیون نشون داده میشه هم تقریبا جزو سینماست چرا که اگر برادران لومیر نبودند همچین چیزی وجود نداشت. حالا از مرکزیت سینما خیلی دور هستن اما در کل چه بعد و چه قبل که کارشناس در قالب یک میزانسن میاد حرف میزنه و دوربین و دکوپاژ داریم و… میشه اون رو هم از طریق پخش تلویزیونی جزوی از سینما دونست
با این استدلال که هر تصویری که تکون بخوره سینماست پس گیم هم سینماست در نتیجه فالوت که دست به دامن گیم شده درواقع کلهم سینماست! پس این نقد شما دیگه بی اثر شد!
استدلال دور رو حال میکنی؟
ریشه گیم هم در سینماست.
این هم از مرکزیت سینما دوره اما ریشه اش در سینماست.
این سریال هم که سینماست دیگه حرفی درش نیست.
فقط اثر هنری و درجه یکی نیست و خیلی بده به نظر من
سینما از عناصر تصویر (به صورت مجموعهای از فریمها) و صدا (گفتوگو، صدا و موسیقی) تشکیل شدهاست.
واژه سینما از واژه یونانی κινῆμα, -ατος (کینِما) به معنای جنبش و حرکت گرفته شدهاست.
سینما به معنی ثبت حرکات است و همانطور که در مباحث قبل بیان شد، پیدایش تصویر متحرک
منبع جملات بالا: ویکی پدیا
تو چند سالته؟ بنظرم بذار هیجانت بخوابه بعد کامنت بده خیلی روی کیفیت کامنتت تاثیر مثبت میذاره
باز آقای کریمی و باز یه نقد جنجالی دیگه😂🔥
دوتا کریمی داریم.
با توجه به پست معلومه با کی بودم دیگه
این منتقد نمیشناسم ولی چون گفتی نقد جنجالی فکر کردم منظورت محمد حسین کریمیه.
من آدم جنجالی نیستم
اما با فیلم بد مشکل دارم
تحت تاثیر رسانه و هیت هم قرار نگیرم
باید صراحت نقادانه خودم رو حفظ کنم
بله منظور من از جنجال بازخورد مخاطبا از نقد شماست که توی اکثر مواقع متفاوت از مردم و سایتهای دیگست که همونطور که خودتون گفتید به دلیل تحت تاثیر رسانه قرار نگرفتن و حفظ اون صراحت نقادانه تون هست.
در هر صورت خسته نباشید🙏🔥🌹
ممنون از شما. عزیزی
از نظر من سریال خیلی زود شروع میشه واصلا آدم نمیفهمه موضوع درباره چیه چند دقیقه از سریال رفته انفجار پمپ اتم و نابودی زمین تمام چیز های که ما میشناختیم اما به پمپ اتم به تنهایی برای به وجود آوردن یک دیستوپیا کافی نیست من هم با جناب نویسنده موافق هستم این سریال پیش از حد بر روی دنیای بازی خودش تکیه کرده از همه بد تر هم بازیگرا و آهنگ بود خب آهنگ و بازیگران میتواند هم نکنه منفی باشه هم مثبت که اینجا مصداق بارز منفی است بازیگرا انگار اصلأ برای نقش های خودشون نیستند خب اما هالیوود هر چی که با فرهنگ سکولاریسم خودش تطابق داره را برتر میدونه و فیلم و سریال های که عناصر فرهنگی دیگه داره بی ارزش میدونه البته این به راحتی نمیشه فهمید نیاز به سواد رسانهای داره کاملا نقد منصفانهای بود
پمپ اتم :))))
…
یدونه بمب اتم نبود، بلکه صدها بمب اتم در ایالت متحده آمریکا منفجر شدن که ما فقط یک صحنه ازش رو که چندین بمب اتم در شهر لس-آنجس میترکن رو میبینیم. قطعاً انفجاره ۴-۵ تا بمب اتمی در لس-آنجلس میتونه شهر به اون بزرگی رو ۹۰% ویران کنه. بعد این حادثه هم که مشخصه چی میشه. ریزش تشعشعات رادیواکتیو هر موجود زنده اعم از حیوان و گیاه رو نابود میکنه یا باعث مسمومیت و بیماری هایی میشه که طّی روزها و سالها اونا رو از بین میبره. اگه خیلی خوش شانس باشن هم جهش یافته و هیولا میشن.
سکانس افتتاحیه سریال بیشتر جنبه شوکه کنندگی رو داشت. چون قراره اتفاقاتی که منجر به این حادثه میشه رو کم-کم از طریق فلاش بک و خط داستانی شخصیت Cooper Howard ببینیم که بخشیش رو در فصل اول شاهد بودیم.
…
اتفاقاً من که گیمهای Fallout رو بازی نکردم هیچ مشکلی در فهم داستان سریال ندارم یعنی سریال اصلاً برروی پیشینه گیمی خودش تکیه نکرده و کاملاً میتونه داستانش رو به مخاطب سریال منتقل کنه.
یک شرکتی وجود داره که خیلی پولداره کمترل همه چی داره چرا باید دنیا رو منفجر کنه
با عنوان مقاله موافقم اما دلایلی که نویسنده این نقد آورده واقعا بی ربطن
در واقع این نقد از دید کسیه که با این سری آشنایی نداره و این نکته مهمی رو به ما میگه اینکه اگه شما تا حالا سری فالوت بازی نکردید احتمال زیاد با این سریال ارتباط برقرار نمی کنید و این یه ضعف بزرگه.
مثلا میتونه این مدلی راجع پر خرج ترین سریال تاریخ ارباب حلقه حلقه قدرت صحبت کنه ؟ نه ، نمیتونه ، بگه چون فیلم های قبلی رو ندیدم ، اینجا رو متوجه نشدم و کامل نیست و بهش پرداخته نشده ، چرااااا چون که در اصل این سریال یا اون سریال ذاتا برای کسانی ساخته شده که شناخت نسبی یا کاملی به این داستان دارند ، والا کدوم آدم عاقلی میاد بدون هیچ پیش زمینه ای سریال فال اوت ببینه یا سریال ارباب حلقه ها ؟!
دوست عزیز اولا مثال اشتباهی زدید چون که ارباب حلقه ها جوری ساخته شده که حتی اونایی که چیزی از اون سری نمی دونن هم می تونه جذب می کنه دوما مثال نقصی که شما اوردین راجب اینکه کسی که از پیش از زمینه ای از داستان فیلم یا سریال نداره نیاد نقد کنه اشتباست چون بیس داستانی که از قبل داشته باشه (منظورم فیلم یا سریاله) نداره و شما نمی تونی به بیننده ها بگی برو اول بازی رو پلی بده بعد بیا سریال ببین.
پلیر های فالوت بیشت شده و تو استیم خریداری شده دوباره! یعنی یه سری ها جذب شدن دوست عزیز
فقط میتونم بگم عجب 🙁
نظر شخصی خوبی بود ولی به قول عادل اجازه دارم نپذیرم؟
گاهی اوقات نیاز نیست زیادی توضییح داده بشه اگر زیادی توضیح داده بشه دنبال دلیل علمی باشن هم حوصله سر بر میشه هم از درک و فهم عده زیادی خارج به نظرم همینقدر کافیه دنیای بعد از جنگ هسته ای خیلی عجیبه هرچیزی و هر موجودی دیدید تعجب نکنید!!!
و در آخر اون ملازمه آخرش غول سد فهمیدیم غول ها چطور غول شدن نتیجه آزمایش
به نظر شخصی بنده
نقد فوق زیبنده گیمفا نبود
این نقد بود یا حمله به سریال
اگه شما هم مثل بنده فال اوت ۳ و ۴ و نیو وگاس رو بازی کرده بودید این سریال برات خیلی خیلی جذاب بود مثل مکمل عمل میکرد.
بهر حال من لذت بردم
امیدوارم طرفداران مجموعه بزرگ فال اوت هم لذت برده باشند
آقا بنظرم مثل وقتی که اوپنهایمر رو نقد کردید فیلم و سریال ها رو اینجوری نقد کنید که مخاطب با دیدن نظرات مثبت و منفی منتقدان دچار سو تفاهم
نشه
نویسنده این نقد میگه: “فضای Fallout نه مکانمند است و نه زمانمند”.
…
در طول سریال به “هالیوود” (مرکز صنعت سینما و تلویزیون آمریکا) اشاره میشه. هالیوود کجاست؟ در شهر لوس-آنجلس. لس-آنجلس کجاست؟ در ایالت کالیفرنیا. کالیفرنیا کجاست؟ در کشوره آمریکا. سکانس انفجارهای اتمی در قسمت اول در شهر لس-آنجلس اتفاق میوفته.
والت-۳۳ در سانتا مونیکا قرار داره (سانتا مونیکا یکی از شهرهای کوچک ایالت کالیفرنیا در کشور آمریکا است و در غرب کلانشهر لس-آنجلس و در شهرستان لس-آنجلس واقع شدهاست) در صحنه ایی که شخصیت “لوسی مکلین” پناهگاه رو ترک میکنه و به سمت ساحل میره، در پس-زمینه ویرانه های شهره بازی ساحلی Santa Monica Pier دیده میشه. در طول سریال هم که بارها به “کالیفرنیا” اشاره شده. این از بحث “مکان مندی” سریال.
دیگه سازندگان باید چیکار میکردن تا شما جناب منعقد موقعیت مکانی حوادث سریال رو درک کنی؟؟؟
…
درباره بعد زمانی داستان سریال هم باید بگم که در اینگونه داستانها خیلی این مسئله که داستان در چه تاریخ تقویمی ایی رُخ میده مهّم نیست. یه نابودی دنیا بخاطره انفجارهای اتمی اتفاق افتاده (حالا در هر سالی از تقویم) و خط اصلی داستان روایت کننده چندین قرن بعد در آینده ایی پسا-آخرالزمانی هست (حالا در هر سالی از تقویم). هیچ لزومی نداره که حتماً یه عدد بعنوان سالی مشخص ذکر بشه. در خیلی از آثاره این ژانر فقط به گفتن جملاتی مثل “۲۰۰ سال بعداز حادثه آخرالزمانی، جنگ ویرانگر و…” اکتفاء شده. مثلاً در فیلم Mortal Engines 2018 گفته میشه “بیش از هزاران سال بعداز یک درگیری فاجعه بار معروف به جنگ ۶۰ دقیقه ایی”. در سریال Fallout هم ذکر میشه که ۲۱۹ سال از فاجعه اتمی که منجر به نابودی دنیا شده گذشته. بعلاوه در صحنه ایی که شخصیت لوسی در والت-۴ هست تابلویی رو میبینه که نموداری از اتفاقات رُخ داده در دنیای داستان با ذکره تاریخ هست و در اونجا میبینیم که سال انفجارهای اتمی ابتدای سریال رو سال ۲۰۷۷ ذکر کرده. پس روایت اصلی سریال در سال ۲۲۹۶ میلادی جریان داره. اینم از بحث “زمان مندی” سریال.
اینکه شمای منعقد به این جزئیات در سریال توجه نکردی، نشون میده اصلاً آدم ریزبین و دقیقی نیستی و کاملاً سریال رو با نگاه سَرسَری دیدی.
مکان بندی و زمان بندی با اطلاعات تکنیکی فرق داره دوست من.
دقت کنید نوشتم که ری اکشن بازیگرا به فضا واقعی و قابل باور نیست.
فضای زیر زمینی احمقانه است. نه بورژوازی درستی داره و نه جامعه آرمانی درستی.
نه شوالیه هاش سر ته دارن و نه جوامع کودتا گرش.
برای درک دقیق این موضوع می تونید فضا زمان فول اوت رو با سریال آواتار آخرین بادافزار مقایسه کنید. یا ارباب حلقه ها و هابیت.
تمامی قومیت ملیت دشمن، دوست و غیره به فرم رسیده و مخاطب فرم این چیزهای جداگانه رو درک کرده و این یعنی فضامند و زمان مند
شما نوشتی: “فضای Fallout نه مکانمند است و نه زمانمند. اصلا معلوم نیست داستان در چه موقعیت زمانی اتفاق میافتد”
الآن این حرف چه ربطی به ری اکشن بازیگران داره؟
…
شما هنوز در فهم مکان و زمان فضای داستان مشکل داری. بعداً میای سریال رو نقد میکنی! :)))))
موقعیت زمانی تنها با یک تاریخ ساخته نمیشه.
فیلم پادشاهی بهشت رو ببینید. تاریخ میزنه اما جنگ صلیبی و نبرد حطین با تمامی عناصر خودش ساخته شده. فضایی که وابسته به این زمانه به فرم رسیده. میشه زمان رو فهمید و درک کرد.
فول اوت مشکل پراکنده کردنه داستان رو داره. موقعیت زمانی به دور از تاریخ به فرم نرسیده.
اینکه سر یه نفر رو ببرن بعد روی این موضوع ویراژ بدن نیازمنده درک مخاطب از موقعیت زمانیه. یعنی علم چقدر پیشرفت کرده که این موضوع ممکن شده؟ زمانِ علم. آیا انسان های روی زمین تونستن خودشون رو با این زمان همگام کنن؟
“فول” (ّFull) به معنی پُــر هست. این “فال” (Fall) به معنی سقوط هست (اول یادبگیر اسم سریال رو درست تلفظ کنی)
…
از نظره شما “برید سر یه نفر” نیازمنده پیشرفت علمی هست؟؟؟ :)))) هزاران سال پیش با شمشیر سر میبریدن.
لوسی با یه وسیله ارّه برقی شکل سر Dr. Siggi Wilzig میبره. این دیگه پیشرفت علمی نمیخواد.
متأسفانه شما داستان سریال رو درک نکردی. وقتی در سال ۲۰۷۷ فاجعه اتمی رُخ میده. عملاً دیگه بعداز اون در ۲۰۰ سال هیچ پیشرفت علمی خاصی در دنیا صورت نمیگیره و هر آنچه مردم چه در سطح چه در والتها استفاده میکنن همون تکنولوژی ۲۰۰ سال پیش هست.
…
هیولاها، حیوانات و انسانهای جهش یافته. ساختمانهای ویران. محیط بیابانی بخاطره تشعشعات رادیواکتیو. آدمهای بیمار بخاطره مسمومیت رادیواکتیو.
دیگه میخوای یه دنیای پسا-اخرالزمانی بعداز یه فاجعه انفجاره اتمی رو چطور نشون بدن که فضای سریال برات به فــــرم برسه؟؟؟؟؟؟
فیلم Kingdom of Heaven 2005 یه اثره تاریخی و واقعگرایانه است. نباید با یه سریال Fallout تخیلی قیاس بشه. حتی نحوء روایت داستان این دو اثر هم باهم متفاوت هست.
…
فال-اوت مشکل پراکنده کردنه داستان نداره. این یه شیوه روایت داستانی هست که درش زمانها و مکانهای مختلف در یه داستان باهم روایت میشن. شاید شما این سبک روایت رو نمی پسندن. فکرکنم از نظره تو فیلم Pulp Fiction 1994 هم اثری مزخرفه.
اینکه با نفرت جواب میدی و احساس باهوشی میکنی لازمه اینکه من با شما بحث نکنم.
اینکه سر بریده توش اطلاعات این ور اون ور میشه. انگشت رو با ربات میزنه سر جاش نیازمند پیشرفت علمی نیست دیگه من نمیدونم چی نیازه.
اینکه فرمودید پادشاهی بهشت روایت تاریخیه، نباید فراموش کنی که داستان درونش تخلیه نسبتا و دوم اینکه مخاطب عام نه جنگ صلیبی میدونه و نه چیز دیگه پس ساخت اون فضا سخت تر از به قول شما فال اوت نیست.
حال اینکه رفتی توی یوتیوب اطلاعات فیلم دیدی اومدی سه ساعت املا نوشتی نه نشان از درست دیدن شماست و نه روایت درست داستان.
هر موقع هم با استدلال های فلسفه هنر حاضر به بحث بودی من در خدمت شمام. اگر نه اول مطالعه نکن بعد بیا.
“سر بریده توش اطلاعات این ور اون ور میشه”
…
از کدوم اطلاعات در سر بریده حرف میزنی؟؟؟؟ اگه از سر بریده منظورت سر Dr. Siggi Wilzig هست که لوسی برید، که باید بگم داخل اون سر کپسولی بود حاوی ماده اولیه برای راه اندازی راکتوره همجوشی سرد. اصلاً کسی دنبال اطلاعات داخل مغز Dr. Siggi Wilzig نبود که. همه دنبال اون کپسول حاوی ماده سوختی راکتور بودن که البته خودشونم نمیدونستن دقیقاً دنبال چی هستن.
…
اگه منظورت robobrains human در والت-۳۱ هست که مغز Bud Askins از مدیران Vault-Tec بود، باید بگم: فکرشون بکن در سریال “مسئله سه جرم” که زمان داستانش، زمان حال ماست (۲۰۲۴) مغز پسره رو درمیارن میذارن داخل سفینه تا بفرستن از فرازمینی ها جاسوسی کنه. بعد چنین چیزی در یه سریال که داستانش از سال ۲۰۷۷ آغاز میشه برات عجیب هست :))))
درباره پیوند زدن انگشت هم بگم که اون روباتی که اینکارو انجام داد از معدود روباتهای پزشکی بود که از دوران قدیم و سال ۲۰۷۷ باقیمونده بود که نشون میده علم و تکنولوژی بشریت در سال ۲۰۷۷ به این چنین سطحی رسیده.
…
جناب امیرسالار کریمی. لطفاً شما دیگه فیلم و سریال ژانر علمی-تخیلی نقد نکنید. چون نقد این ژانر نیازمند ذهن باز هست نه ذهنی منعقد و بسته که در واقعیت دنیای خودش گیر کرده.
با خوندن کامنت شما لذت بردم
از روی عنوان و واژه هایی که به کار برده مشخصه اینکاره نیست…
ممنون بابت نقد سریال اما واقعا ازش خوشم اومد به ریشه پایبند وواقعا عالی بود منتظر فصل دوشم…….
اورریتد ترین اثر سال shogun بود. Fallout برای منی که بازی هاش رو بازی نکردم بد نبود. هرچند فیلم نامه اش باگ و ایراد زیاد داشت و قشنگ دست نویسنده رو می دیدی که داره داستان رو به سمت دلخواه اش می بره.
جامعه فراستی پرور
شما یه نگاه کوچیک به دانشجو های رشته های هنر ( بخش کارگردانی بازیگری و … ) بندازی متوجه میشی حتی تو نوع لباس پوشیدنششون و مدل مو و میک آپ و دایره لغات و … جوری میخان رفتار کنن که انگار متمایز از بقیه هستن . انگار یه چیزایی رو میدونن و درک میکنن که اقشار دیگه درک نمیکنن . ( تو توییتر به طور خلاصه میگن ” ادایی ” )
حالا من ظاهر کار رو میخام بسط بدم به رفتارشون .
بی نهایت دانشجو دیدم چون امثال فراستی مخالف همه چیز هستن و رو همه چی اتیکت مضخرف میزنن یعنی بیشتر از بقیه میفهمن و به اصطلاح کسی که خلاف جریان آب حرکت میکنه رو میپرستن . مثلا اگه یکی مثل فراستی آروغ بزنه میگن عجب باد شاعرانه ای !
بگذریم اینقد اسم این پیرمرد رو گفتم کاری به ایشون ندارم میخام بگم منتقد های جوانتر هم راهشو بلد شدن
هیچ عیبی نداره منتقدی مخالف یه فیلم و سریالی باشه که همه دنیا تاییدش میکنن باشه اما واقعا بعضی اوقات دیگه پا رو فراتر میزارن و نقد که به نظرم مقدس هست رو زیر سوال میبرن . تا این حد توهین و تحقیر برای این اثر لازم نبود !! البته همینقدر که این مسئله رو مخ هست عکس این مسئله هم همینقدر آزاردهنده هست . منتقدانی که چون کل دنیا اون اثر رو ستوده بیاد بی خودی تعریف کنن نمونه ایرانی هم زیاد داره از مواردی که استاد ؛ استاد به شکم هم میبندن و چون استاد فلانی ساخته پس باید سرمون رو بندازیم پایین و تحسینش کنیم !
پ ن : منظورم صرفا منتقد محترم نبود حرفای من درباره اکثر جامعه منتقدین و به اصطلاح ! هنر دوست های ایرانی بود !!!!
دقیقا چیه این سریال قابل تحسینه؟
خداییش اسم پدر دختره از ذهنم پاک شده بود که دختره داشت از در پناهگاه زد بیرون حساب کن چقدر شخصیت پردازی ضعیفی داره
و اونم پسر سیاه پوسته که اولین قدم زره رو از یارو کش میره و چقدر هم سریع هدف رو پیدا میکنه!!! در حالی که بقیه شوالیه های با تجربه هنوز دنبالشن
دقیقا فقط خواستن به سریع ترین و خلاصه ترین شکل ممکن داستانو پیش ببرن