بیوگرافی تیموتی شالامی | بازیگر همه فن حریف نسل جدید - گیمفا
بیوگرافی تیموتی شالامی | بازیگر همه فن حریف نسل جدید - گیمفا
بیوگرافی تیموتی شالامی | بازیگر همه فن حریف نسل جدید - گیمفا
بیوگرافی تیموتی شالامی | بازیگر همه فن حریف نسل جدید - گیمفا

بیوگرافی تیموتی شالامی | بازیگر همه فن حریف نسل جدید

ایلیا عسگری
۱۰:۱۵ ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
بیوگرافی تیموتی شالامی | بازیگر همه فن حریف نسل جدید - گیمفا

تیموتی شالامی با تنها ۲۸ سال سن ثابت کرده که از پس هر نقشی بر آمده و می‌تواند جایگزین برحق ستارگان سابق سینما لقب بگیرد.

تیموتی هال شالامی در تاریخ ۲۷ دسامبر ۱۹۹۵ (۶ دی ۱۳۷۴) در یکی از کلان‌شهرهای ایالت نیویورک یعنی منهتن چشم به جهان گشود. خانواده او را مادرش نیکول به عنوان مشاور املاک و رقصنده سابق و پدرش مارک سردبیر سازمان یونیسف تشکیل داده است. پسری ۲ رگه فرانسوی و آمریکایی که صاحب یک خواهر بزرگتر از خود به نام پائولین نیز می‌باشد که در حوزه‌های تهیه‌کنندگی، مدلینگ و بازیگری فعالیت دارد.

او دوران کودکی خود را در یک دهکده در کشور فرانسه زندگی می‌کرد که به سبب اختلافات فرهنگی و ملیتی خانواده‌اش، با بحرانی فرهنگی دست و پنجه نرم می‌کرد. در حالی که مشغول سپری کردن دوران تحصیل خود بود و با مسائل و مشکلات همیشگی نوجوانانه در کلاس درس دست و پنجه نرم می‌کرد، به تماشای فیلم The Dark Knight نشست و شیفته قدرت بازیگری هیث لجر در قامت جوکر شد به حدی که ساخته کریستوفر نولان او را به عرصه بازیگری علاقه مند کرد تا بلکه در این مسیر قدم گذاشته و زندگی‌اش را برای همیشه متحول نماید.

به همین منظور برای حضور در آکادمی هنرهای نمایشی درخواست داد و مورد پذیرش قرار گرفت. ورودش به این آکادمی سبب شد تا به حدی درخشان ظاهر شده و پتانسیل‌های خود را به نحو احسنت به معرض نمایش بگذارد که در سال دوم حضورش، اساتید خود را حسابی شیفته توانایی‌هایش کرده بود تا حدی که بالاترین امتیازی که یک تازه‌وارد بتواند کسب نماید را از سوی آن‌ها دریافت نمود. موفقیتی که راه را برای حضور در مقابل دوربین هموار کرد و سبب گشت تا سال ۲۰۱۴ میلادی در نمایش تئاتر The Talls و مجموعه تلویزیونی‌هایی نظیر Law & Order، Loving Leah، Royal Pains و Homeland فرصت ایفای نقش پیدا کرده و خودی نشان دهد.

بیوگرافی تیموتی شالامی | بازیگر همه فن حریف نسل جدید - گیمفا

در همین حین مشغول تحصیل در دانشگاه کلمبیا بود و توانست در رشته انسان‌شناسی فرهنگی فارغ‌التحصیل بشود. پس از پایان دوران دانشگاه و برای آن که بتواند بیش از پیش زندگی خود را وقف حرفه بازیگری کرده و توانایی‌های خود را بهبود ببخشد، به آکادمی مطالعات فردی دانشگاه نیویورک نقل مکان کرد؛ زیرا به عنوان بازیگر شرایط بسیار سخت و غیرممکنی برای جذب در دانشگاه کلمبیا وجود داشت و شاید برای شما جالب باشد تا بدانید که این مسئله پس از فیلم‌برداری Interstellar بیش از پیش شدت گرفته بود و سخت‌گیری‌ها چندین برابر افزایش پیدا کرد.

پس از پشت سر گذاشتن سال‌ها تحصیل و کسب تجربه در سریال‌های تلویزیونی، در سال ۲۰۱۴ میلادی در همکاری با جیسون رایتمن موفق شد تا برای نخستین‌بار به سینمای هالیوود ورود کرده و ایفای نقش در فیلم کمدی و درام Men, Women & Children را بر عهده گرفت. در همان سال به یکی از آرزوهای دیرینه خود دست پیدا کرد و توانست تا دوران جوانی شخصیت تام کوپر را در فیلمی از کریستوفر نولان به نام Interstellar بر عهده بگیرد که علی‌رغم فرصت کمی که در اختیار داشت اما نقش آفرینی تحسین برانگیزی را از خود به معرض نمایش گذاشت.

تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی تیموتی شالامی در فیلم‌های مختلفی نظیر One & Two، The Adderall Diaries، Love the Coopers و Miss Stevens و تئاتر Miss Stevens به ایفای نقش پرداخت که هیچکدام توفیق چندانی برای وی نداشته و نه تنها قدرت بازیگری‌اش مورد توجه قرار نمی‌گرفت، بلکه اکثر آثار سینمایی با حضور وی نقدهای منفی و ناامید کننده‌ای دریافت می‌کردند و عملاً فرصت ارزشمندی در اختیار وی قرار نمی‌گرفت تا بتواند پتانسیل‌هایش را ثابت نماید.

بیوگرافی تیموتی شالامی | بازیگر همه فن حریف نسل جدید - گیمفا

رویکردی که تا حدودی موجبات ناامیدی تیموتی شالامی را فراهم کرده بود، در سال ۲۰۱۷ تماماً متحول شد و بالاخره فرصت طلایی در اختیار وی قرار گرفت تا با چند پروژه متفاوت بتواند آن چیزی که در توان دارد را ارائه کرده و مورد توجه قرار بگیرد. او نخست برای فیلم Call Me by Your Name به یادگیری زبان ایتالیایی و نواختن گیتار و پیانو روی آورد که در زمان اکران با تحسین منتقدین روبرو شد و هنرنمایی تیموتی شالامی بینندگانش را شیفته خود کرده بود. نقش آفرینی تماشایی که نامزدی در بسیاری از جشنواره‌های سینمایی نظیر گلدن گلوب، جوایز اکتا و جوایز اسکار را برایش به همراه داشت و موفقیتی تمام و کمال را به ارمغان آورد. تیموتی شالامی با ایفای نقش در فیلم Call Me by Your Name به عنوان سومین بازیگر جوان در تاریخ مراسم اسکار محسوب می‌شود که نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد شده است.

با این حال موفقیت‌های تیموتی شالامی تنها به این فیلم محدود نشد و در نخستین تجربه کارگردانی انفرادی گرتا گرویگ با بازیگر زن توانمند دیگری از نسل جدید به نام سرشه رونان در فیلم درام Lady Bird به ایفای نقش پرداخت و باری دیگر بینندگانش را شیفته خود نمود. فیلم‌های دیگر او در سال ۲۰۱۷ به Hot Summer Nights و Hostiles مربوط می‌شدند که با بازیگرانی نظیر کریستین بیل، رزمند پایک و بن فاستر وارد همکاری شده و تحربیات ارزشمندی را در کنار آن‌ها فرا گرفت. این ۲ فیلم نام برده شده علی‌رغم جذابیت‌هایشان اما نسبت به Call Me by Your Name و Lady Bird کمتر مورد توجه قرار گرفتند.

با فرا رسیدن سال ۲۰۱۸ میلادی، تیموتی شالامی به بازیگر جوان و توانمند هالیوودی تبدیل شد که به سبب نامزدی در جشنواره اسکار، شهرتی را برای خود دست و پا نموده بود. در سالی که با تنها یک فیلم آن هم طی همکاری با استیو کارل در روایت درام و نوجوانانه Beautiful Boy به ایفای نقش پرداخت و روایت پرفراز و نشیب رابطه یک پدر و پسر را به تصویر کشید که با بازخوردهای مثبتی از سوی منتقین و مخاطبین عام سینما روبرو شد و سبب گشت تا با فیلمی بسیار زیبا، آموزنده و تاثیرگذار طرف باشیم.

بیوگرافی تیموتی شالامی | بازیگر همه فن حریف نسل جدید - گیمفا

۱ سال بعد باز هم اتفاقات بزرگی برای تیموتی شالامی به وقوع پیوست که جایگاه بازیگری وی را بیش از پیش ارتقا می‌داد. برای نخستین‌بار او وارد ژانر تاریخی شد و با فیلم The King ایفای نقش هنری پنجم ملقب به هال را در مقابل رابرت پتینسون بر عهده گرفت که روایتی براساس نمایش‌نامه ویلیام شکسپیر محسوب می‌شد. اثری ساخته شده توسط دیوید می‌شد که توسط کمپانی نتفلیکس سرمایه گذاری شد و رویارویی تاریخی در قاره اروپا را به تصویر می‌کشید که با بازخوردهای مثبتی از سوی مخاطبینش روبرو گشت. نقش آفرینی تیموتی شالامی در یک اثری تاریخی حسابی مورد استقبال قرار گرفت و تحسین شد.

در همان سال ۲۰۱۹ میلادی از یک سو با همکاری بازیگرانی نظیر ال فانینگ، سلنا گومز و جود لاو فیلم کمدی و عاشقانه A Rainy Day in New York را نقش آفرینی کرد و در سمت دیگر ماجرا باری دیگر با گرتا گرویگ و سرشه رونان وارد همکاری شد تا فیلم تحسین شده Little Women را به ارمغان بیاورد؛ فیلمی که به مانند Lady Bird حسابی موفق ظاهر شد و نقش آفرینی تیموتی شالامی تحسین بینندگانش را در پی داشت. البته این بار با فیلمی بیشتر زنانه محور طرف بودیم که این بازیگر توانمند فرصت کمتری برای خودنمایی پیدا کرده بود و به طبع نمی‌توانست زمان چندانی در اختیار داشته باشد تا بتواند نمایشی را ارائه دهد که جایزه‌پسند واقع گردد.

تیموتی شالامی در حالی که تنها ۲۴ سال سن داشت، موفق شده بود تا با نام‌های بزرگی به همکاری پرداخته و در عین حال آثاری ارزشمند و متنوع را در کارنامه بازیگری خود رقم بزند که او را تبدیل به ستاره نسل جوان سینمای هالیوود کرده بود. موفقیت‌هایی که سبب شد تا در سال ۲۰۲۱ میلادی بزرگترین نقش کارنامه بازیگری خود را در آغازگر یک فرنچایزی علمی تخیلی و حماسی بر عهده بگیرد که زندگی‌اش را برای همیشه دستخوش تغییر قرار می‌داد. در سالی که همه گیری ویروس کرونا تمام دنیا را در بر گرفت و سینماها را به مرز تعطیلی کشانده بود، دنی ویلنوو دست به کار شد تا اقتباس سینمایی جدیدی از حماسه Dune فرانک هربرت را به همراهی برخی از بازیگران تراز اول هالیوود تدارک ببیند.

بیوگرافی تیموتی شالامی | بازیگر همه فن حریف نسل جدید - گیمفا

فیلمی گران قیمت و ریسکی با حضور تیموتی شالامی در قامت شخصیت نقش اول به نام پل اتریدیز در بحبوحه کرونا با حضور دیگر بازیگرانی نظیر اسکار آیزاک، ربکا فرگوسن، جاش برولین، زندایا و خاویر باردم که در سال ۲۰۲۱ میلادی اکران شد و نه تنها به فروش قابل قبول ۴۰۷ میلیون دلار دست پیدا کرد، بلکه در فصل جوایز نیز حسابی خوش درخشید و در جشنواره‌های مختلفی حتی اسکار موفق شد تا دستاوردهای به یاد ماندنی را از خود بر جای بگذارد تا راه برای ساخت دنباله جاه‌طلبانه آن هموار شود.

تیموتی شالامی در همین سال فیلم‌های دیگری نظیر The French Dispatch، A Man Named Scott و Don’t Look Up را نقش آفرینی کرد که او را با بازیگران بزرگ دیگری همچون لئوناردو دی‌کاپریو، جنیفر لارنس، کیت بلانشت، مریل استریپ و جفری رایت همکار می‌کرد. حضور در کنار بزرگانی از سینمای هالیوود که می‌توانست بر تجربیات این بازیگر جوان افزوده و بیش از پیش او را به شهرت برساند. آثاری که هر یک به شیوه مختلفی توجه ویژه منتقدین و یا مخاطبین عام سینما را برانگیخت و بازخوردهای متفاوتی را دریافت کرد.

پس از حضوری پرمشغله در سینمای هالیوود، سال ۲۰۲۲ میلادی را با تنها ۲ پروژه به پایان رساند. نخست در یکی از متفاوت‌ترین نقش آفرینی‌هایش در پروژه درام و ترسناک لوکا گوادانینو به نام Bones and All ظاهر شد که در دهه ۱۹۸۰ به وقوع می‌پیوست و حول محور جوانانی جریان داشت که به صورت اتفاقی گوشت انسان را میل کرده و نسبت به آن گرایش پیدا می‌کنند تا در مسیر آدم‌خواری قدم بگذارد. همچنین در انیمیشن منحصر به فرد و زیبای Entergalactic ساخته کمپانی نتفلیکس نیز صداگذاری نمود که تجربه جدید و جذابی برای به وی به شمار می‌رفت.

بیوگرافی تیموتی شالامی | بازیگر همه فن حریف نسل جدید - گیمفا

تیموتی شالامی برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی با ۲ پروژه متفاوت ولی پرطرفدار و هیجان انگیز به استقبال طرفدارانش آمد که هر جفت آن‌ها با موفقیت‌های قابل توجهی روبرو شده‌اند. در سال ۲۰۲۳ ایفای نقش ویلی وانکا در فیلم Wonka به عنوان پیش درإمدی بر چارلی و کارخانه شکلات‌سازی را بر عهده گرفت که به فروش قابل توجه ۶۳۲ میلیون دلار دست پیدا کرد و موفقیتی غیرمنتظره برای کمپانی برادران وارنر به شمار می‌رفت تا حدی که بحث ساخت دنباله آن مطرح شده است. پروژه بعدی او در سال ۲۰۲۴ دنباله تلماسه‌ بود که این بار دیوانه‌وارتر از همیشه روایتی علمی تخیلی را در بستری از ماجراجویی انتقام محور به تصویر می‌کشید.

فیلم Dune: Part Two به عنوان آخرین پروژه نقش آفرینی شده توسط تیموتی شالامتی در ماه مارس امسال به اکران در آمد و پس از دستاوردهای همه‌جانبه پروژه اصلی در سال ۲۰۲۱ میلادی و علی‌رغم انتظارات بالای مخاطبین اما موفق شد تا به عنوان یک دنباله حسابی موفق ظاهر شده و نه تنها باری دیگر تحسین منتقدین را جلب نماید، بلکه در گیشه نیز جنجالی ظاهر شد و به فروش ۷۰۴ میلیون دلاری دست پیدا کرد تا دنی ویلنوو بیش از پیش برای به پایان رساندن حماسه پل اتریدیز مصمم شده و کار بر روی پایان دهنده این ۳ گانه به نام Dune Messiah را آغاز نماید. مهمترین ویژگی تیموتی شالامی در قامت شخصیت پل اتریدیز نمایش شاهزاده‌ای جوان و بی‌تجربه بوده که به رهبری کاریزماتیک و غیرقابل توقف تبدیل می‌شود.

تیموتی شالامی حال به عنوان یک بازیگر ۲۸ ساله تمام عیار به شهرت رسیده که به راحتی می‌تواند هر نقشی را به شکلی ماندگار و جذاب به تصویر بکشد. ستاره نسل جوانی که در ساخته مورد انتظار جیمز منگولد به نام A Complete Unknown ایفای نقش هنرمند بزرگ دنیای موسیقی یعنی باب دیلن را بر عهده گرفته است. فیلمی که فعلاً از هیچ تاریخ اکرانی بهره نبرده است. نکته حائز اهمیت درباره تیموتی شالامی در این است که برخلاف هم‌تایان خود علاقه‌ای به جنجال و حاشیه نداشته و شهرت خود را مدیون نقش آفرینی‌های استادانه‌اش می‌باشد که از او بازیگری مورد احترام ساخته و جایگاه امروز خود را مدیون هیث لجری می‌داند که در سال ۲۰۰۸ میلادی شیفته قدرت بازیگری‌اش شد و وی را مجاب کرد تا در این مسیر پرفراز و نشیب قدم بگذارد.

منبع: گیمفا

bijan jokerDARKSIREN™️EllieSaeidJavadHELLO.BROTHERSبهنامشادمن 3قاتل فنبوی1ollieحق گوی همه جانبه گیمفا( Klaus سابق)

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بیوگرافی تیموتی شالامی | بازیگر همه فن حریف نسل جدید - گیمفا
بیوگرافی تیموتی شالامی | بازیگر همه فن حریف نسل جدید - گیمفا
بیوگرافی تیموتی شالامی | بازیگر همه فن حریف نسل جدید - گیمفا
بیوگرافی تیموتی شالامی | بازیگر همه فن حریف نسل جدید - گیمفا
بیوگرافی تیموتی شالامی | بازیگر همه فن حریف نسل جدید - گیمفا
بیوگرافی تیموتی شالامی | بازیگر همه فن حریف نسل جدید - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بیوگرافی تیموتی شالامی | بازیگر همه فن حریف نسل جدید - گیمفا