سازنده Ori: گیمرها به دلیل طراحی مرحله ضعیف از بازیهای جهان باز خسته شدهاند
طراح بازی Ori and the Blind Forest طرفدار دنیاهای عظیم با طراحی مراحل پراکنده نیست. او بیان میکند که بازیها باید روی دنیاهای آزاد کوچکتر با محتوای دستساز تمرکز کنند.
توماس ماهلر (Thomas Mahler) بر این باور است که هوش مصنوعی میتواند به توسعه بازیها کمک کند؛ اما فقط باید به عنوان نقطه شروع در نظر گرفته شود. Moon Studios تاکنون دنیاهای زیبا و متعددی را در فرنچایز Ori خلق کرده است. این تیم که به خاطر برتری در سبک مترویدوانیا شناخته میشود، تاکنون به لطف طراحی مراحل خارقالعاده، مدیریت هنری فوقالعاده و موارد دیگر، موفق به فروش بیش از ۱۰ میلیون نسخه از این سری شده.
طراح این IP اخیراً در مورد طراحی مراحل و دنیاهای آزاد در بازیها صحبت کرده و دیدگاه خود را در این زمینه به اشتراک گذاشته است. از دیدگاه او، گیمرها به دلیل طراحی ضعیف مراحل، دچار خستگی از بازیهای جهان آزاد شدهاند. توماس ماهلر، کارگردان و طراح بازی Ori and the Blind Forest، میگوید اکثر بازیهای دارای دنیاهای آزادِ خالی، برای کمک به توسعه از طراحی مراحل رویهای استفاده میکنند که در نهایت، منجر به افت کیفیت طراحی مراحل میشود.
مشکل چنین رویکردی این است که شما با گسترههای وسیعی از خالی بودن مواجه میشوید که طی کردن آنها اصلاً سرگرمکننده نیست. او بر این باور است که گیمرها زمانی دچار خستگی از بازیهای جهان آزاد میشوند که صرفاً به مدت زیادی شخصیت خود را حرکت میدهند، گویی مشغول تجربه یک بازی شبیهساز راه رفتن هستند.
در حالی که بازیهای جهان آزاد در بازار فراوان هستند، اما اکثر آنها به جای هیجانانگیز کردن محتوای موجود، روی حجم محتوا تمرکز میکنند. با این حال Moon Studios برای بازی بعدی خود رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته. کارگردان این استودیو بیان میکند که بازیها به ۱۰,۰۰۰ سیاره نیاز ندارند (احتمالاً به Starfield اشاره دارد)؛ بلکه در عوض، تمرکز تیم او بر ایجاد فضایی بزرگ با المانهای طراحی شده پیچیده برای بهترین تجربه بوده.
توماس ماهلر همچنین به ویژگیهای مفید هوش مصنوعی اشاره کرد. او معتقد است که هوش مصنوعی میتواند در آینده به کاهش حجم کار کمک کند؛ اما باید به عنوان نقطه شروع در نظر گرفته شود و طراحان را تشویق کند تا بر اساس آن، بازی را بسازند. از نظر او، یک دنیای جذاب برای بهترین نتیجه به داستانهای مختلف، معماها، شخصیتهای غیرقابل بازی جذاب و موارد دیگر نیاز دارد.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
- سونی ۳۱۹ میلیون دلار از سهام Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، را خریداری کرد
- فهرست نامزدهای بهترین بازی های سال ۲۰۲۴ گیمفا
نظرات
هر سبک بازی باید به اندازه ساخته بشه تا چند سال پیش همه گیر دادن بودن به اپن ورلد آرپی جی الان همه گیر دادن به سرویس محور
و سولزلایک
دلم برای یک بازیه خطی اکشن مثل مکس پین لک زده، الان یا اوپن یا ار پی جی یا سرویس محور، تکراری شدن همه
حرف حق
تعداد بازی هایی که واقعا به معنای واقعی کلمه Open World باشن و طراحی مراحلشون عالی باشه واقعا از تعداد انگشت های دست هم کمتره
کم باشن مهم نیست
مهم اینه که با کیفیت باشن
عناوین جهان بازی مثل رد دد، ویچر، سری جی تی ای و بقیه بازی های اپن ورلد با کیفیت باعث میشن که داخل بازی بتونی زندگی بکنی
خودم به شخصه با عناوین خطی کنار نمیام هر چقدر هم با کیفیت باشن بعدا خاطره میشن
تو کل عمرم شاید گاد او وار ۲۰۱۸،لست ریمیک ۱ و رزیدنت اویل ریمیک تجربه کرده باشم تو عناوین خطی
الان برو سان اندرس گیم بزن
بعد گذشت ۲۰ سال تقریبا هنوز هم عظیمه و خیلیا داخل بازی زندگی می کنن
و این هم اضافه بکنم ظاهر بازی های اپن ورلد جدیدا یوبی سافت داره خراب می کنه
با نقشه های عظیم
پر شده از مراحل فرعی تکراری که کلا دیدگاهت به بازی های جهان باز خراب می کنه
یوبیسافت کلا گند زد به اوپن ورلد.سمی که یوبیسافت تو سبک اوپن ورلد وارد صنعت گیم کرد ، حالا حالاها از بین نمیره(منظورم از اوریجینز به اینوره)هر موقع حرف اوپن ورلد میشه مردم میترسن که نکنه مثل یوبیسافت باشه
این سلیقه شخصی شماس. من بازی های خطی رو بیشتر میپسندم تو اپن وورلد ها فقط هرایزنو اونم بیشتر به خاطر داستانش دوس دارم از رد دد و گوست او سوشیما هم خوشم نیومد زیاد
درود به شما،که سلیقه خودتون دنبال میکنید،نه متا…منم احساس میکنم بیشتر اپن ورلد ها با هدف گشت و گذار ،لول اپ برای شروع ماموریت، و بیش از حد و بعضی المان ها تلاش در هدر دادن وقت دارن…خطی با آدم صادق تره…عناوین مثل devil may cry , scarlwt nexus, resident evil……. ارزش تکرار بسیار بالا دارن(نیمه جهان باز ها هم تقریبا اوکیه)…بازی عا خطی تمرکزشون روی گیم پلی تا لدکیشن و محیط
به نظر من شما بد سلیقه اید اخه هورایزن هیچی در قبال گوست آف سوشیما برای ارائه ندارد از گرافیک تا گیمپلی تا جزئیات دنیا.
گرافیک هرایزن که از گوست بهتر بود به نظرم. گیمپلی هم خیلی شبیهه. البته گوست مبارزه با شمشیرش خیلی پیشرفته تر بود ولی همونطور که گفتم بیشتر داستان بازی برام مهمه که هرایزن داستانش یه لول دیگه و نبوغ آمیز بود ولی گوست و رد دد آنچنان برام جذاب نبودن. از اول تا اخرشون برام قابل پیش بینی بود…
جهان باز فقط دو نسخه اخیر زلدا xd
یه نکته ای که باید بیاد بیاریم اینه که فرمول یوبیسافتی یه زمانی خیلی لذت بخش بود
ولی با اشباع و امیخته شدن بازی های مختلف به این سبک ، فرمول یوبیسافتی به تکرار افتاد
دقیقا همین مورد برای زلدا هم میتونه اتفاق بی افته
یعنی با زیاد شدن بازی هایی مثل زلدا که از فرمول مشابه ای استفاده میکنن در اینده میتونه تبدیل به یه فرمول یوبیسافتی دیگه بشه
بهترین کار اینه که هر سازنده با خلاقیت خودش یه جهان خاص بسازه با فرمولی متفاوت
گفتنش راحته
اما همین سختی باعث خلق شاهکار هایی مثل زلدا میشه مثلا راکستار تو رد دد ۲ با سیستم اونت های تصادفی تونست یه جهانی بسازه که بازیکن داخلش غرق شه
یه فرمول مخصوص راکستار
این مورد میتونه برای هر ناشر یا استودیو صدق کنه که هر کدوم یه جهان مختص به خودشون بسازن بدون اینکه به تکرار بی افته هر بازی طعم خودشو میده
یه بازی دیگه که پتانسیل ساخت یه جهان باز عالی رو داره گوست اف سوشیماست که با راهنمای باد واقعا غرق کنندگی عجیبی به بازیکن میده هرچند در مپ بازی شاهد الهاماتی از فرمول یوبیسافتی هستیم که میتونه در نسخه دوم رفع بشه و یه جهان عالی بسازه
دقیقا
منی که فارکرای ۶ رو بازی میکردم ازش نهایت لذتو بردم
ولی وقتی بعد کلی بازیه یوبیسافتی بری سراغش خسته میشی
الان دارم والهالا رو پلی میدم rpg چیه جوکه لامصب xD ولی انصافا از لحاظ طراحی و دیزاین ظاهری طبق زمانی که توش در جریانه حرف اولو میزنه
واقعا طراحی چشم نوازی داره ، مبارزات هم قابل قبول و راضی کننده است ، ولی بازی و مراحل بعد یه مدت به تکرار میفتن و دیکه جذابیتشون از بین میره
والهالا هرچی بگی هست جز اساسینز کرید.😂 یوبیسافتم دیگه از اسم اساسین هم استفاده تبلیغاتی میکنه. با اینکه بازی خوبیه ولی شباهتی با اساسینز کرید نداره
همون زلدا به قدری توش نو اوری شد که من هنوز که هنوزه حیرت کردم حقیقتا من ندیدم تو گیمی که تو یه تایم لاین ۷.۸ سال بعد اینقدر محیط ها عوض شه به طوری که به طبیعت جهان بازی لطمه نزنه
یکی از اون گیمر ها منم. صد بار گفتم یه بار دیگه هم میگم حالم از ساختار جهانباز بهم میخوره و به نظرم مثل یه سرطانیه که گریبانگیر صنعت گیم شده فرقی نمیکنه چه گیمی باشه. البته حرفی که میزنم راجع به بازی های جهانباز نیست راجع به خود ساختاره.
حق گفتن
لامصب سه ماهه Horizon Forgotten Game رو نصب دارم رو دستگاه بعد این سه ماه هنوز ۲ ساعت هم نتونستم تحملش کنم هر بار وارد بازی میشم ۱۰ دقیقه بعدش میام بیرون
چقدر نچسبه این بازی فقط دو ساعت بردمش جلو
یک اپن ورلد میشه مثل اسکایریم و استارفیلد که روزی ۹ ساعت پلی میدادمش و تا الان تو هر کدوم بالای ۲۰۰ ساعت پلی تایم دارم یه بازی هم میشه فوربیدن وست که آدم هیچ رغبتی برای بازی کردنش نمیبینه
آر یو هو مشکل روانی؟
اولا فوربیدن وست هنوز برا پی سی نیومده که شما فن بوی ایکس باکس بخواین پلیش بدین
دوما اصلا دو ساعت اول بازی فوربیدن وست تقریبا خطی هست و جهان باز بازی رو همون اول بازی در اختیارت قرار نمیده
سوما اگه بتونی هم پلیش بدی فک کنم اینقد بچه باشی که نتونی باس همون مسیر خطی اولیه رو هم رد کنی که به جهان باز بازی برسی
تو قیافت به اسکایریم میخوره اخه ؟
نادیده بگیر اینو کلا.من نه جواب اینو دیگه میدم نه دیسلایکش میکنم.دوتا بز داشته باشم دست این نمیدم صبح ببره شب برگردونه
اون موقع که بدنیا نیومده بودی پلاتش کردم😂🫵
“این دختر گیمر هر حرفی که میزنه مال خودش نیست.تو این رسانه ها یا از اینفلوئنسر ها شنیده.چند روز پیش میگفت کنسول یه تیکه پلاستیک ۵۰۰ دلاریه و بدرد نمیخوره و کلود بهتره و فلان.دیروز داشتم تو توییتر میگشتم فهمیدم این حرف دختر گیمر رو “مت پیسکاتلا” زده بوده😂تمام کلمات کپی برابر اصل مت پیسکاتلا بود.اینو اصلا ولش کن.۱ درصد اطلاعات گیمینگ نداره.فقط و فقط حرف هارو مثل طوطی تکرار میکنه.همین Horizon fotgotten game رو باور کن از یه اینفلوئنسر شنیده😂”
دختر به اصطلاح گیمر .قابل توجه بی سوادت و طوطی محور بودنت😀
از ایموجی گذاشتنت معلومه برای اور مفت خوری xD
(snowgirl) این دختر گیمر هر حرفی که میزنه مال خودش نیست.تو این رسانه ها یا از اینفلوئنسر ها شنیده.چند روز پیش میگفت کنسول یه تیکه پلاستیک ۵۰۰ دلاریه و بدرد نمیخوره و کلود بهتره و فلان.دیروز داشتم تو توییتر میگشتم فهمیدم این حرف دختر گیمر رو “مت پیسکاتلا” زده بوده😂تمام کلمات کپی برابر اصل مت پیسکاتلا بود.اینو اصلا ولش کن.۱ درصد اطلاعات گیمینگ نداره.فقط و فقط حرف هارو مثل طوطی تکرار میکنه.همین Horizon fotgotten game رو باور کن از یه اینفلوئنسر شنیده😂
عزیز دل به من به عنوان یک بتسدا فن در یک کلمه میگم استارفیلد ر.یده برای منی که تو هر کلاس از اسکایریم که رفتم تا مکس بردمش و فالوت رو تا تهش لیسیدم استارفیاد واقا قابل تحمل نبود چرا؟ چون:
استارفیلد بر عکس بازی های بتسدا شروعی کاملا غیر حماسی و بدون ریشه داره
طرف میاد یه دونه کشتی فضایی رایگان میده دستت میری اونجا چهار نفر واست چه چه میکنن بعد کل کهکشانو باید بری تا یه سری ات اشغال به نام ارتیفکت جمع کنی و جالب اینجاست این گروه مکان ۹۰ درصد از ارتیفکت ها رو میدونن کجاست فقط یه حمال میخوان بره واسشون بیاره.
خسته شدم.
تو با این کامنتایی ک میزاری مشخصع سنت هنوز دو رقمی نشده نهایت بازی ک بتونی بکنی سیمزه به تو نمیخوره اسکایریم بازی کنی عمویی
نسخه دوم Ori تقریبا همین مشکلو داره. طراحی ضعیف مراحل
به هیچ عنوان همچنین حسی از بازی نگرفتم
نسخه اولی رو هم بازی کردی ؟
هر دو نسخه رو هر کدوم رو سه بار تموم کردم
دقیقا چرا مراحل ضعیف بودن؟ اصلا کلا بازی که مترویدوینیا باشه و المان های مترویدوینیا رو خوب اجرا کرده باشه کلا لول دیزاین عالی داره چون این زیر ژانر بیشتر معیار های مربوط به دیزاین داره
حتی dark souls 1 که اصلا مترویدوینیا نیست ولی بعضی از المان هاش رو داخل بازی درست اجرا کرده یکی از بهترین لول دیزاین هارو داره
پیوستگی نداشت. مپ خیلی شلوغ و شلخته بود. کلا اون حس خوب نسخه اول رو نتونست برام ایجاد کنه که ادامه ش بدم. یه جایی خسته شدم ازش ولش کردم.
پیوستگی نداشت. مپ خیلی شلوغ و شلخته بود. کلا اون حس خوب نسخه اول رو نتونست برام ایجاد کنه که ادامه ش بدم. یه جایی خسته شدم ازش ولش کردم
غیرمنطقی ترین چیزی که این هفته خوندم
واقعا حرف حقی زد
بازی کوچیک باشه و محتوا(ساعت کم) داشته باشه خیلی بهتر از
یک بازی هست که کلی محتوای بی ارزش داره
تعدادی بازی خوب هم بودن ها مثل رد دد ولی خب اونا استثنا هستن
اگر یادتون باشه میگفتن هل بلید هم ۹ساعت هست(البته همیشه از این بالاتره)
ولی در کل اثر های کوچیک به یاد ماندنی تر هستن و میشه بهشون ساعت ها فکر کرد و معمولا اگه یک بازی کلی متحوا داشته باشه ادم توش غرق میشه و نمیتونه فکر کنه و میگه توروخدا تموم شو😂
از این واضح تر نمیشد به استارفیلد اشاره کرد
شرط میبندم استارفیلد بازی نکردی وگرنه همچین حرفی نمیزدی
نه داشت به سوشیما و دیز گان اشاره میکرد. تو دیزگان کلا دو مدل مرحله داشتیم یا باید تو علفا قایم می شدیم گوش میدادیم به حرف اون دکتره که خودش زامبی بود یا باید با موتور میوفتادیم دنبال یع بابایی و میگرفتیمش و میبستیمش میرفتیم سراغ یه موتور دیگه😂 در کنارشون چهارتا صحنه ی سینمایی هم بازر و کمپ و … اینا بود
سوشیما خسته کنندس؟
دقیقا همین طراحی های ضعیف باعث ضعف شدید یوبیسافت، بتسدا و حتی راکستار در ده سال اخیر شدن، به نظرتون مراحل رد دد ردمپشن ۲ واقعا در حد نسخه اول بودن؟ قطعا نبودن، نمیگم مراحل بد بودن اتفاقا مراحل عالی هم بازی داشت ولی خیلی از مراحل میتونستن خسته کننده بشن، اگه بخوام از خوبی های رد دد ۲ بگم قطعا نمیگم همه مراحلش عالی بودن، میگم بعضی مراحلش عالی بودن ولی درباره نسخه اول این رو نمیگم، میگم همه مراحلش جذاب بودن
سری Ori هم به خاطر ساختار مترویدوینیا کلا لول دیزاینش هم با تکیه بر ساختار مترویدوینیا بود و مراحل جذابی داشت، همین باعث شد اکسپلوریشن قوی تر هم بشه
مشکلی که بتسدا با استارفیلد داره همین طراحی های بازیه به خصوص طراحی مراحل که از اسکایریم ضعف لول دیزاین بتسدا و کوئست های توخالی اولین بار دیده شد ولی نه در این حد که بازی های الان دارن دچارش میشن
حالا چرا همه این ضعف ها داخل بازی های جهان باز ایجاد شد؟ همین توسعه بی جهت مپ و کوئست ها و مأموریت ها، گفتن جای اینکه داخل یک مپ جمع و جور تعدادی کوئست قرار بدیم که سر هر کدوم وقت گذاشته شده، یک مپ بزرگ توخالی رو با هزار تا کوئست به درد نخور پر کنیم که هر یکی دو سال بازی با محتوای دویست سیصد ساعته عرضه کنیم یعنی همین سری آر پی جی اساسینز کرید، دیگه اصلا میگن فرمول یوبیسافت 😂
عزیز تو الان اینو میگی ، کلی آدم منطقی ایکس باکس میریزن سرت ترولت میکنن.یا شایدم بیشتر.ترورت میکنن😂
نه داداش ایکس فنا منطقی هستن. ما مثل زامبیا نیستیم که بگیم چون صرفا سونی فلان بازی رو ساخته اگه آشغالم باشه باید بازیش کنیم. یه موقع هایی خر مایکروسافتم میگیریم نه این که بریم زباله ای مثل پورتال رو تو یه هفته تموم کنیم چون صرفا سونی ساخته
کارگردان این استودیو بیان میکند که “بازیها به ۱۰,۰۰۰ سیاره نیاز ندارند”
به هر حال تو هر مصاحبه شون باید یک تیکه ای هم به ایکس باکس بندازن و اینطوری خودشون رو تخلیه و انزجار خودشون رو نشون بدن !
ربطی به این مسائل نداره.وقتی اینو تو گیمشون تبلیغ کردن و همه رو به جون هم انداختن و کلی سر و صدا کرد ، خب معلومه واکنش داره.چیزی که بده بده.ربطی به ایکس باکس و سونی نداره.بده که ۱۰۰۰۰ سیاره باشه.حالا چه میخواد سونی باشه ، میخواد بتسدا باشه یا میخواد یوبیسافت باشه
ای یوبیسافت…
یه تیکه خوشگل به جهان باز های یوبیسافت انداخته👌
حرفاى کاملا صحیح و منطقى.
تنها کسی ک تونست تو این سبک گیمر هارو نا امید نکنه راکستار بوده بنظرم چنتا شرکت دیگه هم هستن ک جان بازه خوبی درست کردن اما هیچ کدومشون مثله راکستار نمیتونن شاهکار بسازن تو این سبک
فقط راکستار و سی دی پراجکت میتونن جهان باز بسازن..
دقیقا، نصف بازیای جهان باز گیم پلی شده اینو ب.کش ، این پول رو بد.زد ، رفیقت رو نجات بده ،توی یک مپ خیلی بزرگ که عملا نصفش فقط جاده از این شهر به اون شهره، یه جورایی کپی پیست GTA ، سازنده ها واقعا باید به فکر ساختن دنیاهای متفاوت تری باشن