بهترین کمیک‌های آلن مور - گیمفا
بهترین کمیک‌های آلن مور - گیمفا
بهترین کمیک‌های آلن مور - گیمفا
بهترین کمیک‌های آلن مور - گیمفا

بهترین کمیک‌های آلن مور

امیررضا نوذرپور
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
بهترین کمیک‌های آلن مور - گیمفا

آلن مور را می‌توان یکی از بهترین نویسندگان کمیک بوک در تمام دوران دانست و با اینکه احتمالا بازنشسته شده باشد، می‌توان تاثیرگذاری او در صنعت کمیک بوک را حس کرد. او کارهای بسیاری انجام داده، از کارهای مبتکرانه‌اش که دنیای کمیک را تغییر داد تا قصه‌های تیره و تاریکش و حتی برداشت‌هایی که از شخصیت‌های بزرگ در این صنعت داشته است.

با وجود چندین اقتباس از آثار او می‌توان گفت که فرهنگ عام اهمیت بسیار زیاد او و نوشته‌هایش را می‌داند. مور شاید از حرفه‌ی شگفت‌انگیز خود بازنشسته شده باشد، حتی با وجود اختلافاتش با دی‌سی آثار او همچنان در دهه‌های آینده زنده خواهند بود و الهام‌بخش دیگر داستان‌ها خواهد بود.

در ادامه بهترین کمیک‌های این نویسنده خارق‌العاده را معرفی خواهیم کرد.

۸. Captain Britain

بهترین کمیک‌های آلن مور - گیمفا
Captain Britain

ناشر: Marvel Comics
سال انتشار: ۱۹۸۱ – ۱۹۸۴

کاپیتان بریتانیا احتمالا یکی از کارهای کمتر شناخته‌شده‌ای است که آلن مور نوشته است. هرچند کاپیتان بریتانیا هیچوقت جزوی از قهرمانان اصلی مارول نشد، اما مطمئنا یکی بهترین و پرطرفدارترین دورانش در زمان نویسندگی آلن مور بود.

زمانی که مور وارد مارول شد، او شروع به نوشتن داستان‌هایی درباره مولتی‌ورس کرد و ایده‌ای بود که مارول هنوز به سراغ آن نرفته بود. او نیروهای چند‌جهانی‌ای (Multiversal Focrces) را از شخصیت‌های کاپیتان بریتانیا ایجاد کرد و اسم زمین اصلی قهرمانان مارول را ۶۱۶ گذاشت. این خاستگاه داستان‌هایی است که هم اکنون در دنیای سینمایی مارول و عصر مولتی‌ورس رخ می‌دهد. با اینکه این کمیک بهترین کار آلن مور نیست، اما تاثیرات بسیاری گذاشت و داستان آن هم بدون شک خواندنی است.

۷. The League Of Extraordinary Gentlemen

بهترین کمیک‌های آلن مور - گیمفا
The League Of Extraordinary Gentlemen

ناشر: America’s Best Comics
سال انتشار: ۱۹۹۹ – ۲۰۰۰

هر نویسنده‌ای برای خودش منبع الهامی دارد، حتی گاهی ممکن است از داستان‌های مورد علاقه‌شان بدزند تا به داستان خودشان کمک کنند. آلن مور نیز از این قاعده مستثنی نیست، او دنیای جداگانه‌ای ساخت که در آن داستان کتاب‌ها واقعا اتفاق افتاده بودند و یک گروه شبیه به لیگ عدالت از شخصیت‌های ادبی به نام « لیگ مردان شگفت‌انگیز» ایجاد کرد.

این گروه و کمیک معروف شدند و برای دو دهه داستان‌های زیادی را تجربه کردند و حتی یک فیلم سینمایی از آن اقتباس شد. در نسخه‌های اولیه شاهد آلن کوآترمین، مینا هارکر و مرد نامرئی هستیم که با پروفسور موریارتی درگیر هستند. مور با این کمیک به محبوبیت دوباره کتاب‌هایی که شخصیت‌هایش را از آن گرفته بود کمک کرد، در داستانی که احتمالا در طول تاریخ چندین‌بار ریبوت خواهد شد.

۶. From Hell

بهترین کمیک‌های آلن مور - گیمفا
From Hell

ناشر: Top Shelf Productions
سال انتشار: ۱۹۸۹ – ۱۹۹۸

کمیک From Hell یکی از بهترین کمیک‌های تاریخ و شاهکار آلن مور است که نوشتنش را پس از تماشای یک مستند درباره جک قاتل شروع کرد. او با استفاده از رمز و رازهایی درباره هویت قاتل، تئوری‌های توطئه و حقایقی درباره قتل‌ها این داستان حماسی را خلق کرد که برای ده سال آن را ادامه داد.

این مجموعه کمیک یکی از آثار به شدت توصیه‌شده برای طرفداران کمیک، علاقه‌مندان به تئوری توطئه و جنایات حقیقی می‌باشد. کمیک From Hell یکی از بهترین مجموعه کمیک‌های غیر ابرقهرمانی است که تابحال نوشته شده و آلن مور را می‌توان تنها برای نوشتن این کمیک، یکی کمیک‌نویس برجسته دانست. همچنین باید گفت که از این کار او نیز یک اقتباس سینمایی ساخته شده است.

۵. Promethea

بهترین کمیک‌های آلن مور - گیمفا
Promethea

ناشر: America’s Best Comics
سال انتشار: ۱۹۹۹ – ۲۰۰۵

آلن مور دوست داشت چه در ظاهر و چه در نوشته‌هایش سبک‌های متفاوتی را امتحان کند. با همین تفکر، آثار عجیب و غریبی را خلق کرده که پرومیتیا یکی از دیوانه‌وارترین آنهاست. داستان کمیک درباره دختری در نسخه‌ی آینده‌نگرانه نیویورک است که تجسم موجودی به اسم پرومیتیا می‌باشد. این مجموعه شامل اکشن‌های ابرقهرمانی و موضوعات عمیق معنوی است.

پرومیتیا سفری عجیب و غریب در ۳۲ جلد است که می‌تواند برای دوست‌داران سبک آلن مور جذاب و خواندنی باشد.

۴. Saga Of The Swamp Thing

بهترین کمیک‌های آلن مور - گیمفا
Saga Of The Swamp Thing

ناشر: DC Comics
سال انتشار: ۱۹۸۴ – ۱۹۸۷

کاپیتان بریتانیا اولین کار مهم آلن مور بود، اما آن زمان در شعبه‌ی بریتانیای مارول کار می‌کرد. اولین اثری که او را وارد صحنه‌ی جریان اصلی کمیک آمریکا کرد، زمانی بود که وارد دی‌سی شد و عنوان Swamp Thing را از نابودی نجات داد.

Swamp Thing هیچوقت شخصیت محبوبی نبود اما با اینحال آلن مور قاطعانه پای این کمیک ماند. او گذشته‌ی Swamp Thing به عنوان یک انسان را تغییر داد و او را از ابتدا یک هیولا دانست، همچنین موضوعات و پیچش‌های داستانی زیادی به کمیک‌هایش اضافه کرد. آلن مور حتی توانست تا شخصیت‌های کم‌اهمیتی مثل جان کنستانتین و سندمن را به شخصیت‌های محبوبی در مجموعه خودشان تبدیل کند و بدون شک دی‌سی مقدار زیادی از بخش افسانه‌ای خود را باید مدیون آلن مور و کارهایش باشد.

۳. V For Vendetta

بهترین کمیک‌های آلن مور - گیمفا
V For Vendetta

ناشر: Vertigo Comics
سال انتشار: ۱۹۸۲ – ۱۹۸۹

V For Vendetta یکی دیگر از کمیک‌های شاهکار تاریخ کمیک است که آلن مور آن را در اوایل دوران حرفه‌ای خود خلق کرد. داستان درباره یک آشوب‌طلب (Anarchist) با ماسک گای فاوکس است که قصد دارد دولت فاشیستی بریتانیا را در یک فضای دیستوپیایی سرنگون کند.

این مجموعه کمیک شامل موضوعات جدی و بزرشگسالانه‌ای بود که آلن مور دوست داشت آن‌ها را در کمیک به تصویر بکشد. این اثر او، شخصیت‌ها و رابطه‌ای که میان وی (V) و ایوی (Evey) نشان داد یکی از عمیق‌ترین نوشته‌های آن دهه بود، نه تنها در کمیک بلکه در تمام ادبیات. همچنین یک فیلم سینمایی از این اثر اقتباس شده است.

۲. Batman: The Killing Joke

بهترین کمیک‌های آلن مور - گیمفا
Batman: The Killing Joke

ناشر: DC Comics
سال انتشار: ۱۹۸۸

آلن مور همانند خیلی از نویسندگان بزرگ داستان بتمن خودش را داشت. درحالی که کمیک The Dark Knight Returns فرانک میلر به تعریف بتمن در عصری جدید کمک می‌کرد، آلن مور با کمیک Batman: The Killing Joke رقیب اصلی بتمن، یعنی جوکر را برای تمام دوران‌ها تعریف کرد. داستان این کمیک خاستگاه جدیدی برای جوکر ایجاد می‌کرد، کمدین شکست‌خورده‌ای که در یک روز تمام زندگی‌اش نابود می‌شود که منجر به تبدیل او فرد دیوانه‌ای می‌شود که می‌‌شناسیم.

در داستان، جوکر تلاش می‌کند تا با شکنجه کردن دختر کمسیر گوردون، باربارا، او را به مرز جنون بکشاند که برای خوانندگان، این ماجرا بسیار چشمگیر بود. تیم برتون، کریستوفر نولان و حتی تاد فیلیپس گفته بودند که از جوکر این کمیک برای ایجاد شخصیت جوکر در فیلم‌های خود الهام گرفتند. همچنین این کمیک تاثیرات زیادی بر کمیک‌های اصلی بتمن گذاشت، از جمله فلج شدن باربارا گوردون و تبدیل شدن او به اوراکل. فضای داستان بسیار دلهره‌آور و پرتنش بود اما می‌توان گفت که برای سبک جدیدی از کمیک که در دهه ۸۰ میلادی محبوب شده بود، مناسب بود.

۱. Watchmen

بهترین کمیک‌های آلن مور - گیمفا
Watchmen

ناشر: DC Comics
سال انتشار: ۱۹۸۶ – ۱۹۸۷

کمیک Watchmen یکی از مهمترین اثرهای آلن مور است که به عقیده بسیاری، بهترین مجموعه کمیکی است که تابحال خلق شده و توانسته مرزهای داستانگویی و ژانر را در کمیک جابجا کند. از این کمیک پس از چندین تلاش ناموفق یک اثر سینمایی و یک سریال تلویزیونی اقتباس شده است.

آلن مور در این کمیک جهانی را خلق کرد که ابرقهرمانان در دهه ۴۰ میلادی گرد هم می‌آیند و به آمریکا کمک می‌کنند تا در جنگ ویتنام پیروز شوند. این اتفاق تاریخ را بطور قابل توجهی تغییر می‌دهد اما حالا در اوساط دهه ۸۰ میلادی آنها در آستانه جنگ جهانی سوم هستند. سبک تاریک و مضامین این کمیک در کنار The Dark Knight Returns فرانک میلر نمونه‌هایی از ماهیت بالغانه و بزرگسالانه کمیک‌ها در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی هستند. اثر مادام‌العمری که این کمیک بر صنعت گذاشت را نمی‌توان دست کم گرفت و مشخصا نشان از اهمیت کمیک Watchmen می‌باشد.

منبع: GameRant

Arthurhander16Lonesome guyREZAGAMERbroken from the insideB-manBADMAN????Rezz𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻امیر حسینHbk291

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین کمیک‌های آلن مور - گیمفا
بهترین کمیک‌های آلن مور - گیمفا
بهترین کمیک‌های آلن مور - گیمفا
بهترین کمیک‌های آلن مور - گیمفا
بهترین کمیک‌های آلن مور - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین کمیک‌های آلن مور - گیمفا