نقد و بررسی بازی The Thaumaturge
باید به علاقهمندان بازیهای نقش آفرینی مژده داد به تازگی یک اثر بسیار خوب و غنی در این سبک عرضه شده که میتواند آنها را ذوقزده کند؛ The Thaumaturge از استودیوی فولز تئوری (Fool’s Theory) که در وهله نخست گمان میکنید همان Disco Elysium است که با Persona ترکیب شده و از طرفی حس و حال بازیهای The Witcher را هم در کاتسینهای خود دارد؛ اما از یک سو، فضاسازی تاریک و فوقالعاده اثر، به همراه داستانسرایی خاصش که در آن از رویدادها و اشخاص تاریخی نیز استفاده میشود، همگی سبب شدهاند تا با محصولی طرف باشیم که میتوان گفت در نوع خود کمنظیر است.
The Thaumaturge به شدت بر داستانگویی و رویدادهای تاریخی متکی است. بازی در شهر ورشو سال ۱۹۰۵ روایت میشود و شما با اشخاص تاریخی زیادی روبهرو خواهید شد. از راسپوتین (راهب و پیشگوی عجیب و منفور روسی) بگیرید تا نیکولای دوم (آخرین تزار امپراطوری روسیه)؛ همگی در بازی حضور دارند و شما در نقش شخصیت اصلی داستان، یعنی ویکتور شولسکی، با آنها ملاقات خواهید کرد.
در شروع بازی، ویکتور پریشانحال و ناتوان است؛ چشمانش از بیخوابی سرخ شدهاند و گود برداشتهاند. او ارتباطش را با Salutor اول خود، یعنی Upyr، از دست داده و برای همین به پیش راسپوتین میرود تا دوباره این ارتباط را برقرار کند. در آن شهر، به یک Salutor دیگر برمیخورد و آن را به تصرف خود در میآورد. پس از آن است که خبر مرگ پدر به گوشش میرسد. برای همین همراه با راسپوتین به ورشو میرود تا در مراسم ختم پدر شرکت کند. رابطه ویکتور با پدرش بسیار عمیق است و داستان بازی در این مورد موشکافانه عمل میکند؛ تا جایی که باید به علت مرگ پدر پی ببرید و پرده از رازهای او بردارید.
Salutorها در بازی نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند. اینان موجوداتی شیطانی و شبیه به جناند که ویکتور میتواند آنها را به تصرف خود در آورد و از آنها در مبارزه با دشمنانش استفاده کند. برای هر کدام از Salutorها، باس فایت خاص خود طراحی شده که باید آنها را پشت سر بگذارید تا بتوانید تصرفشان کنید. اوج خلاقیت سازندگان وقتی مشخص میشود که این موجودات را با وقایع تاریخی روسیه در سال ۱۹۰۵ ترکیب میکنند و تجربهای بسیار یکتا و خاص در نوع خود به دست میدهند.
شخصیتپردازی The Thaumaturge بسیار خوب و بینقص است. در طول بازی، به شخصیتهای زیادی برخورد خواهید کرد که هر کدام با دیگری متمایز هستند. بازی برای هر کدام از آنها خط دیالوگ خود را در نظر گرفته و هر کدام داستان خاص خود را برای گفتن دارند.
درخت مهارتهای بازی، جمعوجور و کارآمد است؛ همچنین پیچیدگی ندارد و کار با آن ساده خواهد بود. در کل، مهارتهای شما به چهار نوع دستهبندی میشود: Heart ،Mind ،Deed و Word. بعضی از آنها به مبارزات بازی مربوط شده و برخی نیز به انتخابهای داستانی ربط پیدا میکنند. هر کدام هم Salutor خاص خود را دارند که در طول داستان به مرور آنها را به تصرف خود در خواهید آورد.
ویکتور یک ضعف مهم دارد و آن هم غرورش است. در طول داستان بازی، انتخابهایی بر سر راه شما قرار خواهند گرفت که غرورآمیز هستند و در صورت انتخاب آنها، به غرور درونی ویکتور افزوده خواهد شد و این ضعف شدت خواهد گرفت؛ اما لحظاتی هم در طول بازی وجود دارد که این انتخابها اجتنابناپذیر هستند. به همین دلیل، ضعف درونی ویکتور، به شدت انتخابهای داستانی را دو پهلو و مهم میکند و باید مراقب باشید که دست به چه انتخابی خواهید زد.
مبارزات بازی به خوبی طراحی شدهاند و برای شکست دشمنان، باید بسته به مهارتها و تواناییهای ویکتور، دست به انتخاب بزنید. ممکن است همزمان چند دشمن بر سر راه شما قرار بگیرند و شما باید انتخاب کنید که میخواهید ابتدا یکی از آنها را با ضربهای سهمناک از بین ببرید یا آنکه به هر کدام از آنها، ضرباتی کوچک وارد سازید. بسته به درجه سختی بازی، این مبارزات میتوانند بسیار دشوار و چالش برانگیز باشند.
متاسفانه ممکن است به علت انیمیشنهای تکراری مبارزات و همچنین تنوع پایین دشمنان، پس از مدتی احساس کنید مبارزات تکراری شدهاند؛ اما خوشبختانه، بازی تمام تمرکز خود را روی مبارزات نگذاشته و بخش مهم محصول، مربوط به گشتوگذار در محیط بازی و پیدا کردن سرنخها میشود. سازندگان به خوبی توانستهاند تعادل میان بخش مبارزات و بخش گشتوگذار در محیط را برقرار کنند.
طراحی مراحل و محیطهای بازی هوشمندانه و ظریف بوده و گشتوگذار در آن حس خاص و عجیبی دارد؛ انگار که وسط یک رمان روسی هستید و حالا میتوانید به تماشای محیط و فضای آن بپردازید. کار سازندگان در بحث طراحی هنری بازی، واقعاً ستودنی است. با این حال، در بحث فنی ایرادات زیادی را شاهد هستیم؛ از دیر لود شدن تکسچرها بگیرید تا باگهای عجیب؛ افت فریمهای زیادی را در طول بازی شاهد خواهید بود و این در حالی است که با اثر چندان سنگینی روبهرو نیستیم. بهینهسازیهای بیشتری در این زمینه مورد نیاز بوده و امیدواریم که با عرضه پچها و بهروزرسانیها، این ایرادات برطرف شوند.
داستانگوییِ محیطیِ بسیار خوبی را در بازی شاهد هستیم. The Thaumaturge به طرزی هوشمندانه، شما را تشویق به گشتوگذار و خوانش متنهای موجود در جهان بازی میکند. با خواندن هر متن، به تجربه شما افزوده میشود و این تجربه همانند مبارزات، به شما امتیاز میدهد تا شخصیت خود را ارتقا دهید.
ماموریتهای فرعی، باکیفیت و خوباند. ممکن است یک شخصیت از شما، شء خاصی بخواهد که باید در محیط بگردید و آن را پیدا کنید، یا آنکه باید به مبارزه با دشمنان بپردازید تا از یک شخصیت محافظت کنید. از سوی دیگر، ماموریتهای فرعی بر داستان اصلی اثرگذار خواهند بود و میتوانند انتخابهای تازهای را در طول داستان باز کنند.
سیستم شخصیسازیِ ساده اما کارآمد و جالبی نیز در بازی وجود دارد که طی پیشروی در داستان، این قابلیت برایتان فعال خواهد گشت. میتوانید مدل مو و مدل ریش شخصیت را تغییر دهید یا لباسهای مختلفی بپوشید؛ موارد جزئی و کوچکی که حضورشان در بازی، منجر به حس بهتر و تجربه عمیقتری میشود.
مواردی کوچک اما ملموس و دوست داشتنی در بازی وجود دارند که در صورت نبود آنها، ممکن بود با عنوانی به خوبی امروز روبهرو نمیشدیم. یکی از این موارد، به اطلاعات شخصیتها و اتفاقات داستان مربوط میشود که در یک بخش جداگانه، تمامی این اطلاعات درج شدهاند. در بازیهای دیگر، معمولاً نیازی به این اطلاعات نداشتیم و خیلی کم پیش میآمد که به آنها رجوع کنیم؛ اما در The Thaumaturge چنین نیست و برای فهم بهتر داستان، گاهی نیاز است تا بعضی چیزها را مرور نماییم. بازی خیلی ساده و سرراست، این اطلاعات را بدون هیچگونه اضافهگویی و پیچیدگی اضافی، در اختیارمان قرار میدهد.
موسیقی محصول بسیار شنیدنی است و همچنین صداپیشگی شخصیتها نیز به طرزی عالی صورت گرفته. در زمینه صدا، بازی بینقص است و بهترین عملکرد ممکن را دارد.
در مجموع باید گفت که با یک بازی بسیار پرجزییات در داستانگویی طرف هستیم که میتواند ۲۵ ساعت ما را سرگرم و مبهوت فضای تاریک و جدی خود کند. The Thaumaturge از آن دسته آثاری است که با تمرکز روی بخش داستانی خود، تجربهای بسیار خاص و عمیق را ارائه میدهد که تا مدتها اثرش همراهمان خواهد بود. تجربه این عنوان را به تمام عاشقان بازیهای ویدیویی توصیه میکنم.
The Thaumaturge
The Thaumaturge یک بازی نقش آفرینی نوبتی (CRPG) بسیار خوب است؛ ۲۰ تا ۲۵ ساعت به طول میانجامد و داستانی غنی و پرجزئیات را در روسیۀ اوایل قرن بیستم روایت میکند که نظیرش را ندیدهاید. استفاده درست این بازی از ترکیب موجودات افسانهای با وقایع تاریخی، در دل یکی از مهمترین اتفاقات قرن بیستم، همان چیزی است که سبب میشود این محصول را به تمام علاقهمندان بازیهای نقش آفرینی با مبارزات نوبتی توصیه کنیم. مبارزات بازی غنی و سرگرمکنندهاند و گرچه پس از مدتی، به علت تنوع پایین دشمنان و همچنین انیمیشنهای مبارزات تکراری، ممکن است خستهکننده شوند، اما به لطف طراحی جذاب محیط، داستانگویی محیطی عالی و همچنین موسیقی و صداپیشگی کمنقص، میتواند تا انتها سرپا بایستد و مخاطبش را نزد خود نگه دارد.
نکات مثبت:
- داستانسرایی و شخصیتپردازی جذاب و عالی
- ماموریتهای فرعی درگیرکننده
- فضاسازی فوقالعاده
- مبارزات نوبتی خوب
- موسیقی و صداپیشگی عالی و بینقص
- طراحی محیط بینظیر
- داستانگویی محیطی عالی
نکات منفی:
- تنوع پایین دشمنان
- انیمیشنهای مبارزات تکراری
- ایرادات فنی مکرر و غیرقابل چشمپوشی
۸.۷
این بازی روی پلتفرم PC و بر اساس کد ارسالی ناشر (11BitStudios) تجربه و بررسی شده است
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
نظرات
استودیوی سازندۀ این بازی، Fool’s Theory، روی ریمیک The Witcher 1 کار میکنه. با تجربۀ این بازی سطح استاندارد استودیو رو شاید بتونید بسنجید.
آقای کریمی یک گله کوچیک ازتون داشتم اونم سیستم تائید کامنت هاست تو این چند سال که تو گیمفام هیچ وقت تائید کامنت ها اینقدر طول نمیکشید بعد از این بحث تیک آبی واقعا ساعت ها طول میکشه برام تیک آبی مهم نیست ولی بعضی وقت ها واقعا نمیشه در بحث ها اشتراک کرد
سیستم کامنت به من مربوط نمیشه و تصمیمات و … تمام و کمال توسط اقای نراقی انجام میشه یا به عبارتی من شخصاً نظارتی و فعالیتی در مورد این موضوع ندارم.
🟢 کاش میشد که منم همکار این عزیزان بودم و در کنارشون به توسعهی ریمیک ویچر یک میپرداختم💚😍
بنظر من زیاد نمیشه رو عملکرد شرکت ها بسته به بازی قبلی پیش بینی کرد ، حتی امکان خراب کردن هم وجود داره
در واقع ، چرا جای دور بریم ؟ خود سی دی پراجکت رد اون سابقه و شهرتش رو با یه لانچ افتضاح به نزدیک نابودی برد
همین سی دی پراجکت رد با عرضه فنتوم لیبرتی و نسخه ۲.۰ سایبرپانک، اعتبارش را برگرداند و قدرت فنی خودش را به رخ کشید.
سنجیدیم
هنوز عرضه نشده.
اسمشو بار اولم بود شنیدم مجاب شدم برم برای تجربش
هایپ شدم واسش به ویژه بخاطر اشارات تاریخیش، حیف که فعلا دستم کوتاهه ازش
فقط برا PC.
خیلی وقته منتظرش بودم. به نسبت هم خوب در اومده.
بزنم به تخته قبل از این که نقد و بررسی بازی رو بزارید
بازی توسط rune کرک شده الان دیدم حجم بازی هم ۲۵ گیگه
چیزی که عجیبه سیستم این بازیه
مورد نیاز ۱۶ گیگ رم
پیشنهادی ۳۲ گیگ 😳
من بچگی نقش آفرینی نوبتی بازی میکردم ، هیچ وقت ژانر مورد علاقه ام نبود اما براش وقت میذاشتم الان مدتها است حتی نمیتونم وقت بذارم براش. مگر به خاطر بی نظیر بودن Baldur’s gate3 و این بازی برگردم سراغش