بیوگرافی آستین باتلر | شرور نمادین جدید سینما؟ - گیمفا
بیوگرافی آستین باتلر | شرور نمادین جدید سینما؟ - گیمفا
بیوگرافی آستین باتلر | شرور نمادین جدید سینما؟ - گیمفا
بیوگرافی آستین باتلر | شرور نمادین جدید سینما؟ - گیمفا

بیوگرافی آستین باتلر | شرور نمادین جدید سینما؟

ایلیا عسگری
۱۰:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
بیوگرافی آستین باتلر | شرور نمادین جدید سینما؟ - گیمفا

بسیاری از منتقدین نقش آفرینی آستین باتلر در فیلم Dune 2 را با جوکر هیث لجر مقایسه کرده و آن را مورد ستایش قرار داده‌اند.

آستین رابرت باتلر در تاریخ ۱۷ اوت ۱۹۹۱ (۲۶ مرداد ۱۳۷۰) در شهر آناهام واقع در ایالت کالیفرنیا ایالات متحده آمریکا چشم به جهان گشود. فرزند مشترک دیوید باتلر و لوری آن که صاحب یک خواهر بزرگتر از خود به نام اشلی نیز می‌باشد که به عنوان بازیگر پس زمینه در پروژه‌های مختلف حضور یافته و برادرش را در سیتکام Ned’s Declassified School Survival Guide همراه کرده است. آستین باتلر زمانی که تنها ۷ سال سن داشت شاهد طلاق و جدایی والدینش از یکدیگر بوده است.

مشغول گذراندن ۱۳ سالگی خود بود که نماینده‌ای از شهر اورنج کانتی با وی تماس گرفت تا بتواند وارد دنیای سرگرمی شده و حرفه بازیگری را آغاز نماید. حرفه‌ای که اگرچه در ابتدا برایش ترسناک جلوه می‌کرد اما با حضور در کلاس‌های بازیگری از آن لذت برد و دیدگاهش دچار تغییر و تحولات جالب توجهی گشت. مسئله‌ای که از یک زمانی به بعد به اولویت زندگی‌اش تبدیل شد تا حدی که برای برنامه ریزی مناسب از تحصیل در مدرسه کناره‌گیری نمود و به مطالعه درس در خانه روی آورد تا بلکه بتواند تمرکز کافی بر روی حرفه بازیگری داشته باشد.

پس از سال‌ها تلاش و کسب آموزش آستین باتلر از طریق مدیوم تلویزیون بالاخره در سال ۲۰۰۵ میلادی به صورت رسمی وارد حرفه بازیگری شد و در سریال‌هایی نظیر Unfabulous، Drake & Josh و Hannah Montana به نقش آفرینی پرداخت. در این بین نیز به همراه خواهر خود اشلی در قامت بازیگر پس زمینه شانس حضور در سیتکام Ned’s Declassified School Survival Guide را پیدا کرد.

بیوگرافی آستین باتلر | شرور نمادین جدید سینما؟ - گیمفا

ظاهر جذاب و همچنین برخورداری از پتانسیل بازیگری قابل توجه سبب گشت تا توسط دوست و همکار خود یعنی لیندزی شا به مدیر برنامه جدیدی معرفی شده تا مسیر بازیگری هموارتری را تجربه نماید. مدیر برنامه‌ای که تا سال ۲۰۰۹ میلادی نه تنها نقش آفرینی در سریال‌های تلویزیونی همچون Jonas، Zeke and Luther، CSI: Miami و Zoey 101 را برایش مهیا نمود، بلکه بالاخره این فرصت نصیب آستین باتلر شد تا برای نخستین‌بار ایفای نقش در یک فیلم سینمایی را تجربه نماید.

تجربه‌ای که در همان سال ۲۰۰۹ با فیلم علمی تخیلی Aliens in the Attic رقم خورد؛ اثری نوجوان محور که با ۴۵ میلیون دلار بودجه به فروشی بالغ بر ۵۸ میلیون دلار دست پیدا کرد. اثری حول محور حمله موجودات فضایی به یک خانه که اعضای خانواده مجبور می‌شوند تا تن به نبردی ناخواسته داده و از جان و خانه‌شان در برابر این موجودات محافظت نمایند. قدم بعدی برای آستین باتلر نقش آفرینی در سریال Ruby & the Rockits بود که اگرچه با استقبال خوبی از سوی مخاطبین مواجه شد اما دوام چندانی نداشت و پس از پخش تنها ۱۰ قسمت پایان یافت.

اشلی تیزدیل همکار آستین باتلر در فیلم Aliens in the Attic که شاهد تلاش‌های این هنرمند آمریکایی جوان در حوزه بازیگری بود، از وی دعوت کرد تا او را در فیلم عاشقانه و موزیکال Sharpay’s Fabulous Adventure همراهی نماید. یکی از فرنچایزهای موسیقی محور کمپانی دیزنی که آستین باتلر ایفای نقش معشوقه اشلی تیزدیل را بر عهده گرفت و هنرنمایی جذابی را از خود به معرض نمایش گذاشت که تحسین بینندگانش را در پی داشته است. او بعدها تجربه حضور در این فیلم را به یاد ماندنی و خاطره‌انگیز توصیف کرده است.

بیوگرافی آستین باتلر | شرور نمادین جدید سینما؟ - گیمفا

با ورود به دهه دوم زندگی‌اش موفق شد تا در عین این که نقش آفرینی‌های موفقی را در آثاری نظیر The Carrie Diaries، Arrow، The Shannara Chronicles و The Intruders به معرض نمایش بگذارد، بلکه پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی می‌نمود که سبب شد تا پیشنهادات جذابی به سمتش روانه شوند. پیشنهاداتی که نسبت به گذشته آثار مخاطب‌پسندتری محسوب شده و می‌توانستند تا زندگی وی را برای همیشه دستخوش تغییر قرار دهند. در این گیر و دار بود که در سال ۲۰۱۴ میلادی واقعه شوکه‌کننده‌ای در زندگی‌اش رقم خورد و شاهد مرگ مادرش بر اثر سرطان بود؛ اتفاقی تلخ و دردناک که البته او را از پا ننداخت و حرفه بازیگری کمک شایانی برایش محسوب می‌شد تا بتواند با چنین زخم بزرگی کنار بیاید.

یکی از آثاری که تاثیر به سزایی در پیشرفت جایگاه بازیگری آستین باتلر داشت، به نمایش تئاتر The Iceman Cometh مربوط می‌شود که در سال ۲۰۱۸ اجرا شد و وی را در کنار نام‌های شناخته شده‌ای همچون دیوید مورس و دنزل واشینگتن قرار می‌داد. تجربه‌ای ناب و موفق که بیش از پیش قدرت بازیگری وی را به معرض نمایش می‌گذاشت؛ آن هم در حضور بازیگر بزرگ و صاحب سبکی همچون دنزل واشینگتن که عملاً منجر به تحسین منتقدین و تماشاگران شده بود.

با این حال اثری که سبب شد تا به مانند یک سکوی پرتاب برای آستین باتلر عمل کرده و جایگاهش را در هالیوود دگرگون نماید، به ساخته پرستاره سال ۲۰۱۹ میلادی کوئنتین تارانتینو یعنی Once Upon a Time in Hollywood مربوط می‌شود که ایفای نقش کوتاهی به نام تکس واتسون بر عهده وی قرار داده شد. نقش آفرینی کوتاهی که البته آستین باتلر نهایت استفاده از چنین شانس بزرگی را برد و عملکردی تحسین برانگیز از را خود به معرض نمایش گذاشت تا حدی که نامزد دریافت جوایز متعددی شد که به نوبه خود دستاورد ارزشمندی برای ایفای یک نقش فرعی محسوب می‌شود.

بیوگرافی آستین باتلر | شرور نمادین جدید سینما؟ - گیمفا

چنین موفقیتی و در عین حال دیده شدن در سطح بین‌المللی سبب شد تا بالاخره پروژه‌ای نصیب وی شود که آرزوی هر بازیگری جوانی بوده است. در دوره و زمانه‌ای که ژانر بیوگرافی با محبوبیت بی‌سابقه‌ای مواجه شده، باز لورمن وارد میدان شد تا فیلم زندگی‌نامه یکی از بزرگترین خوانندگان تمام تاریخ یعنی الویس پریسلی را به ارمغان بیاورد. به همین منظور نیز آستین باتلر را به عنوان نقش اصلی برای فیلم Elvis انتخاب کرد که چالشی بزرگ و اساسی در زندگی این هنرمند جوان به شمار می‌رفت.

چالشی که در سال ۲۰۲۲ میلادی به بار نشست و فیلم مورد انتظار Elvis به اکران در سینماهای جهان درآمد تا آستین باتلر را در کنار یکی از پرافتخارترین بازیگران حال حاضر هالیوود یعنی تام هنکس به معرض نمایش بگذارد. با این حال نقش آفرینی وی به حدی چشمگیر و جذاب از آب درآمد که عملاً تمامی توجهات را به سمت خود معطوف کرد و این فیلم بیوگرافی که با ۸۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده بود، به فروشی بالغ بر ۲۸۷ میلیون دلار دست پیدا نمود.

اثری که نه تنها بازخوردهای مثبتی از خانواده الویس پریسلی دریافت نمود، بلکه تحسین یک صدای منتقدین و بینندگانش را حول محور نقش آفرینی آستین باتلر به همراه داشت تا حدی که نامزد دریافت جوایز هنری گوناگونی از جمله نامزدی در بخش بهترین بازیگر جشنواره اسکار شد که دستاورد بزرگ و شایسته تقدیری به شمار می‌رفت و در نهایت سبب شد تا پس از حضور چندین و چند ساله در هالیوود و ایفای نقش‌های متفاوت بالاخره به شهرتی که لیاقتش را داشت دست پیدا نماید.

بیوگرافی آستین باتلر | شرور نمادین جدید سینما؟ - گیمفا

او در سال ۲۰۲۳ میلادی نه تنها به یکی از اعضای آکادمی اسکار درآمد، بلکه فرصت حضور در یکی از پرسر و صداترین دنباله‌های سینمایی سال‌های اخیر هالیوود را نیز پیدا کرد. نقش آفرینی در فیلم Dune: Part Two به کارگردانی دنی ویلنوو و به تصویر کشیدن شخصیتی شرور به نام فیض-روثا در مقابل پل اتریدیز تیموتی شالامی که تجربه متفاوت و جدیدی در حرفه بازیگری آستین باتلر به شمار می‌رفت.

حال که نوبت به اکران این دنباله پرهزینه و حماسی رسیده و منتقدین موفق به تماشای آن شده‌اند، نقش آفرینی آستین باتلر را به حدی مورد تحسین قرار داده که از وی به عنوان شرور نمادین جدید سینما یاد کرده‌اند تا حدی که هنرنمایی وی را به جوکر هیث لجر در فیلم شوالیه تاریکی کریستوفر نولان تشبیه کرده و ادعا داشته‌اند که می‌تواند هر بیننده‌ای را مجذوب خود نماید.

در مدیوم تلویزیون نیز به ایفای نقش در درام جنگی Masters of the Air برای سرویس استریم اپل تی‌وی پلاس پرداخته که حول محور اقدامات نیروی هوایی هشتم سلطنتی بریتانیا در طی جنگ جهانی دوم جریان دارد. در حوزه سینما نیز موفق به همکاری با تام هاردی در فیلم درام The Bikeriders شده که طبق تریلرهای به نمایش درآمده می‌تواند سینماگران را در سال ۲۰۲۴ حسابی به وجد بیاورد. سلسله آثاری که امسال را به زمانی رویایی و تاثیرگذار در کارنامه بازیگری‌اش تبدیل کرده و می‌تواند مسیر هنری وی را به سمت ستاره شدن سوق دهد.

بیوگرافی آستین باتلر | شرور نمادین جدید سینما؟ - گیمفا

آستین باتلر که حال ۳۲ سالگی را پشت سر می‌گذارد، نه تنها به بازیگری مشهور و توانمند در سینمای هالیوود تبدیل شده که به راحتی می‌تواند حتی چالش‌ برانگیزترین نقش‌ها را استادانه به تصویر بکشد، بلکه در خارج از حوزه بازیگری نیز توانایی‌های ارزشمندی را از خود به معرض نمایش گذاشته است. هنرمندی که در کنار بازیگری به حوزه موسیقی و نواختن گیتار نیز علاقه داشته و رابطه‌ای عاشقانه را با مدل آمریکایی کایا گربر سپری می‌کند.

منبع: گیمفا

عرفانKhafi

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بیوگرافی آستین باتلر | شرور نمادین جدید سینما؟ - گیمفا
بیوگرافی آستین باتلر | شرور نمادین جدید سینما؟ - گیمفا
بیوگرافی آستین باتلر | شرور نمادین جدید سینما؟ - گیمفا
بیوگرافی آستین باتلر | شرور نمادین جدید سینما؟ - گیمفا
بیوگرافی آستین باتلر | شرور نمادین جدید سینما؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بیوگرافی آستین باتلر | شرور نمادین جدید سینما؟ - گیمفا