نقد و بررسی بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake - گیمفا
نقد و بررسی بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake - گیمفا
نقد و بررسی بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake - گیمفا
نقد و بررسی بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake - گیمفا

نقد و بررسی بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake

آرمان زرمهر
۱۹:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
نقد و بررسی بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake - گیمفا

در این مقاله‌ی نقد و بررسی به بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake پرداخته و خواهیم دید که چطور این اثر جذاب توانسته است پوسته‌ی مدرن خود را در بر بگیرد.

عنوان Brothers: A Tale of Two Sons در سال ۲۰۱۳ پا به پلتفرم‌های مختلف گیمینگ گذاشت و توانست به سرعت یک جامعه‌ی گسترده از گیمرها را به خود جذب کرده و آن‌ها را در طی روایت زیبایش با خود همراه کند و از آن پس تقریبا هر کسی که این اثر را تجربه کرده است با خاطرات بسیار خوبی از آن یاد می‌کند. حال پس از گذشت بیش از یک دهه از عرضه‌ی نسخه‌ی اورجینال شاهد نوسازی این اثر در قالب یک ریمیک هستیم که نه تنها کلیت تجربه‌ی سابق این اثر را به خوبی در خود حفظ می‌کند بلکه بهبودهای مختلفی نیز در ابعاد مختلفش بوجود آورده است.

دو برادر و یک ماجراجویی پر فراز و نشیب

نقد و بررسی بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake - گیمفا

قبل از هر چیزی باید اشاره کنم که ما با یک Reimagining روبه‌رو نیستیم که البته مسئله‌ی بسیار خوبی است چرا که حقیقتا شخصا اعتقاد دارم این اثر به طور کلی نیازی به یک ریمیک نداشت اما حالا که تصمیم به نوسازی این اثر گرفته شده است بسیار خوب است که سازندگان رویکردی همچون بازسازی عنوان Dead Space Remake در قبال این اثر اتخاذ کردند و صرفا به بازسازی فنی، ظاهری و بهبودهای مختلف در قالب Quality of Life به این بازی اکتفا کردند و لزوما تغییرات خاصی در مبحث روایی آن ایجاد نکرده‌اند از همین‌رو ما با همان روند روایی کلی اثر اورجینال روبه‌رو هستیم.

همانطور که از نام بازی مشخص است داستان این بازی حول محور دو برادر می‌گردد که مادرشان را از دست داده‌اند و حالا پدرشان نیز درگیر یک بیماری شدید شده است. بازی از جایی شروع می‌شود که این دو برادر باید پدرشان را به پزشک برسانند و زمانی که به آن جا می‌رسند این پزشک به آن‌ها می‌گوید تنها راه نجات پدرشان یافتن مایعی به نام “Water of Life” یا آب زندگی است، از همین رو این دو برادر در راستای یافتن این مایع پا به مسیری پر فراز و نشیب می‌گذارند. در طی این مسیر شما در نقش این دو برادر با انسان‌ها و موجودات مختلفی روبه‌رو خواهید شد که در حالی که اکثر آن‌ها لزوما حضور گسترده یا مهمی در داستان بازی ندارند اما ملاقات با آن‌ها به شدت به پویایی هر چه بیشتر دنیایی که این بازی سعی بر به تصویر کشیدنش دارد کمک می‌کند.

گاها ممکن است در طول مسیر خود چشمتان به انسان‌ها و یا حتی حیواناتی بخورد که با مسئله‌ای درگیر و یا نیازمند کمک هستند و بازی در این موقعیت‌ها این اجازه را به شما می‌دهد که آیا می‌خواهید خودتان را درگیر این کاراکترها بکنید یا خیر. به عنوان مثال در طی مسیر مردی را خواهید دید که قصد دارد خودش را دار بزند، در اینجا شما می‌توانید با بی‌اعتنایی از او عبور کرده و به راه خود ادامه دهید یا می‌توانید به سرعت از مرگ او جلوگیری کنید که البته اگر تصمیم به این کار بگیرید می‌توانید برخی فعالیت‌های مربوط جزئی اما جالب مربوط به این موقعیت را نیز انجام دهید و حتی یک تروفی نیز بابت آن بدست خواهید آورد.

نقد و بررسی بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake - گیمفا

این بازی همچنین تاکید بسیار زیادی بر داستان‌سرایی محیط محور دارد و این مسئله در تک‌تک لحظات و مراحل بازی مشخص است مثلا در همین مثال قبلی پس از نجات دادن مرد با جست‌وجوی محیط اطراف او جسدی را مشاهده خواهید کرد که احتمالا یکی از عزیزان این مرد بوده و از همین رو می‌توانید تا حدود متوجه دلیل این عمل از سوی او شوید. چنین تعامل‌هایی که شاید در نگاه اول جزئی به نظر برسند شخصا برای من به لطف روایت محیط محور هنرمندانه، موسیقی و بار عاطفی کلی داستان بازی به شدت تاثیرگذار بود و به راستی حس یک روند پویا و چند بعدی را به ماجراجویی این دو برادر تزریق کرده و دائما مرا بیشتر محو خودش می‌کرد.

حال در نسخه‌ی ریمیک نه تنها ما شاهد وجود تمامی موارد و تعامل‌های فرعی و بعضا پنهان بازی هستیم بلکه سازندگان در کنار این موارد برخی محتوای پنهان تازه نیز به بازی افزوده‌اند که پلیرها می‌توانند آن‌‌ها را یافته بیش از پیش خود را غرق در روند این بازی بیابند. علاوه بر این مسئله این نوسازی در حالی که روند کلی داستان را به همان شکل اثر اورجینال روایت می‌کند اما ما شاهد بازسازی کات‌سین‌ها و بعضا تغییر کلی زاویه‌ی دوربین در آن‌ها هستیم که بیش از پیش چهره‌ی کاراکترها و احساسات آن‌ها را به تصویر می‌کشد.

به طور کلی باید گفت این سازندگان این اثر وظیفه‌شان را در قبال داستان و روایت کلی بازی اورجینال به درستی انجام داده و به جای ایجاد تغییرات بیهوده در یک روایت عالی سعی کرده‌اند با بهره‌گیری از تکنولوژی جدید سخت‌افزارهای تازه با ایجاد تغییرات هدفمند به تاثیرگذاری و بهبود هر چه بیشتر این اثر و داستان‌سرایی آن کمک کنند.

پازلی به نام برادری

نقد و بررسی بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake - گیمفا

همانطور که احتمالا می‌دانید عنوان Brothers: A Tale of Two Sons یک تجربه‌ی پازل محور است که در نسخه‌ی اورجینال خود به صورت Coop تک‌نفره ارائه می‌شد بدین صورت که شما با یک کنترلر به طور هم‌زمان هر دو برادر را کنترل می‌کردید و به حل پازل‌ها می‌پرداختید.

این رویکرد نسبت به بخش تک‌نفره همچنان پا برجاست و ما همچنان شاهد همان قالب سابق گیم‌پلی بازی هستیم. شما به عنوان پلیر به صورت هم‌زمان هر دو برادر را کنترل می‌کنید؛ هر یک از این کاراکترها خصوصیات اختصاصی خود را دارند که به طور مستقیم در تجربه‌ی لحظه به لحظه‌ی این اثر جلوه می‌کند.

به عنوان مثال برادر بزرگ‌تر قدرتمندتر است و از همین رو می‌تواند کارهای سنگین‌تری انجام دهد در حالی که برادر کوچک‌تر از لحاظ جسمی ضعیف‌تر است اما به دلیل جثه‌ی کوچکش می‌تواند از برخی مکان‌هایی عبور کند که برادرش نمی‌تواند. همچنین برادر کوچک‌تر در راستای مسائل داستانی ترس بسیار زیادی از آب و شنا کردن دارد و در این زمینه نیز به طور کلی به برادر بزرگ‌ترش تکیه می‌کند که به نظر من به نحوی بسیار زیبا در گیم‌پلی بازی به تصویر کشیده شده است.

نقد و بررسی بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake - گیمفا

این تنها بخشی از روند تکیه‌ی این دو برادر بر یک‌دیگر در طی گیم‌پلی بازی است چرا که هر یک از پازل‌های بازی به شکل خلاقانه‌ای از این مسئله بهره می‌گیرد.

در نسخه‌ی ریمیک درحالی که همچنان ساختار سابق گیم‌پلی بازی پابرجاست اما با بهبود قابل توجهی در انیمیشن‌ها و روان‌تر شدن و یا حتی تغییر کامل آن‌ها روبه‌رو هستیم چرا که سازندگان برخی از انیمیشن‌های کاراکترها را به کلی از نو بازسازی کرده‌اند تا همخوانی بهتری با کنترل‌های مدرن و میزان بازدهی آن‌ها داشته باشند. در همین راستا در حالت تک‌نفره کنترل‌های بازی بازخورد بسیار بهتری نسبت به دستورهای ورودی نشان می‌دهند که بهبود بسیار مناسبی به شمار می‌آید.

بهبود نسبی دیگری که در این بخش شاهدش هستیم در زمینه‌ی هوش مصنوعی باس‌های بازی است که در حالی که لزوما بازی را «بسیار چالش‌برانگیز» نمی‌کند اما روند این درگیری‌ها را تا حد زیادی پویاتر می‌کند.

نقد و بررسی بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake - گیمفا

اما یکی از بزرگ‌ترین محتوایی که این ریمیک به بازی اورجینال تعمیم می‌دهد یک مود اختصاصی Coop برای تمامی پلتفرم‌ها است! Brothers در سال ۲۰۱۳ با مود Coop عرضه نشد و از همان روز اول بسیاری از مخاطبان از این مسئله شاکی بودند که چرا چنین اثر فوق‌العاده‌ای که حتی در حالت تک‌نفره هم تاکید بسیاری بر همکاری دارد فاقد این مود است از همین رو در پورت Nintendo Switch این اثر این مود به بازی اضافه شد و اینطور که به نظر می‌رسد بازخورد مثبتی از این مود دریافت شده است و حالا در نسخه‌ی ریمیک شاهد یک مود Coop هستیم.

لازم به ذکر است که این مود Local یا محلی محسوب می‌شود و امکان تجربه‌ی آنلاین وجود ندارد اما این مسئله برای اثری همچون Brothers کاملا قابل قبول است چرا که این بازی تجربه‌ای را ارائه می‌دهد که به راستی نیازمند آن است شما و عزیزانتان در کنار یک‌دیگر آن را تجربه کرده و غرق آن شوید.

اما در حالی که این اثر در مبحث گیم‌پلی به طور کلی یک تجربه‌ی بسیار منسجم را ارائه می‌دهد اما شخصا در طی تجربه‌ام به چندین باگ برخوردم که یکی از آن‌ها پس از شکست دادن یک باس اتفاق افتاد و مرا مجبور کرد به کلی Checkpoint پیشین خودم را ریلود کنم که از قضا مرا به پیش از رویارویی با باس بازمی‌گرداند و تا حد زیادی آزار دهنده بود. علاوه بر این مسئله با وجود آن که از این مسئله خوش‌حالم که روایت کلی بازی پایبند به اثر اورجینال است اما در مبحث گیم‌پلی این بازسازی قطعا پتانسیل زیادی برای گسترش پازل‌های خود داشت و بد نبود اگر در این بخش شاهد گسترش‌های بیشتر، افزودن چند پازل چالش‌برانگیز و بهره‌گیری کامل از این پتانسیل بودیم.

نگاه به دنیایی عظیم از لنزی کوچک

نقد و بررسی بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake - گیمفا

این اثر درست همچون هر نوسازی این چنینی دیگری بیشترین تحولات را در بعد ظاهری و گرافیک خود تجربه کرده است؛ مدل کاراکترهای بازی به کلی بازسازی شده است و در همین راستا شاهد بازسازی چهره‌های آن‌ها هستیم که البته مشهودترین تغییرات همانطور که انتظار می‌رود در چهره‌ی دو شخصیت اصلی بازی به چشم می‌خورد. گرافیک بصری بازی به کلی دست‌خوش تغییرات گسترده شده است و در همین راستا شاهد طراحی محیط بسیار پر جزئیات‌تر و عمیق‌تر هستیم که پویایی بسیار بالایی را به نمایش می‌گذارند.

نورپردازی بازی نیز بهبودهای زیادی دریافت کرده است و حالا آرت استایل کلی این اثر در عین فانتزی بودن تا حدی المان‌های واقع‌گرایانه‌ای نیز به خود جذب کرده که البته در این ریمیک دست‌خوش تغییرات زیادی شده و تا حدی رویکرد هنری کاملا متفاوتی را پیش گرفته است و این مسئله تا حدی آن حس تمایز و به اصطلاح Charm نسخه‌ی اورجینال را کم رنگ کرده است.

نقد و بررسی بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake - گیمفا

اما با این وجود حالا با کاراکترهایی بسیار زنده‌تر روبه‌رو هستیم که به لطف انیمیشن‌های نوسازی شده بیش از پیش می‌توانند احساسات خود را بروز دهند و همین مسئله به طور مستقیم بر تاثیرگذاری کلی تجربه‌ی این اثر کمک شایانی می‌کند.

از مسائل ظاهری که گذر کنیم به مبحث موسیقی متن و ساندترک این اثر می‌رسیم که از همان ابتدا مکمل اصلی روند روایی بازی محسوب می‌شد و حالا در این ریمیک به کلی از نو و به صورت زنده ضبط شده است و حتی برای این کار سازندگان از یک گروه نوازنده کامل بهره گرفته‌اند و از همین رو ساندترک این اثر بهتر از همیشه در این بازسازی مو بر تنتان سیخ می‌کند! به لطف این اجرای این ساندترک توسط یک گروه موسیقی به صورت زنده میزان تاثیرگذاری آن نیز چندین برابر شده است و به خوبی در نقاطی از بازی حس و حالی حماسی را به پلیر القا می‌کند.


Brothers: A Tale of Two Sons Remake

Brothers: A Tale of Two Sons Remake یک پروسه‌ی نوسازی مناسب را در قالب اورجینال این اثر پیاده‌سازی می‌کند و بهبودهای گرافیکی و فنی گسترده در کنار اضافه شدن مود Local Coop به این بازی و همچنین ضبط مجدد ساندترک این اثر به صورت زنده با بهره‌گیری از یک گروه موسیقی همگی باعث می‌شوند اثری که حتی تا همین امروز در همان قالب اورجینال خود یک تجربه‌ی پازل محور فوق‌العاده را ارائه می‌داد حالا بتواند با بهره‌گیری از سخت‌افزارهای امروزی مجددا آن ماجراجویی فراموش نشدنی خودش را با رنگ و لعابی تازه روایت کند. با این وجود نمی‌توان منکر آن شد که پتانسیل زیادی برای گسترش در زمینه‌ی پازل‌ها وجود داشت اما در نهایت می‌توان گفت این بازسازی فرصتی کاملا تازه را برای این بازی بوجود می‌آورد تا بتواند با جامعه‌ای کاملا تازه از گیمرها ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را در خود غرق کند و این در حالی است که طرفداران سابق همچنان می‌توانند اثری را که سالیان سال پیش در آن غوطه‌ور شدند را با حس و حال تازه‌ای تجربه کنند.


نکات مثبت:

  • داستان‌سرایی عالی و بهبودهای مختلف در آن به لطف پیشرفت‌های فنی
  • بهبود میزان بازدهی کنترل‌ها در حالت تک‌نفره
  • بازسازی مدل و انیمیشن‌های کاراکترها
  • نورپردازی بسیار خوب
  • بازسازی محیط‌های بازی و پویایی و عمق بیشتر آن‌ها
  • ساندترک گوش‌نواز
  • اضافه شدن بخش Local Coop
  • افزوده شدن موقعیت‌های تعاملی مخفی تازه در کنار موارد اورجینال

نکات منفی:

  • باگ‌های آزار دهنده‌ای که بعضا ممکن است به کلی تجربه‌ی بازی را مختل کنند
  • این ریمیک از پتانسیل خود در راستای گسترش پازل‌ها چه از لحاظ تنوع و چه از لحاظ میزان چالش بهره کافی نمی‌برد
  • تغییر رویکرد هنری این اثر می‌تواند برای برخی از طرفداران سابق ناخوش‌آیند باشد

۸.۹

این بازی روی پلتفرم PS5 و بر اساس کد ارسالی ناشر (۵۰۵Games) تجربه و بررسی شده است

نقد و بررسی بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake - گیمفا

PinocchioDanielMatin BarkatKhafimehdi_cd2006خستهراستین کولهAQUARIUSArcix™ツ`جاویدمMeme.shezImmortal SpartanAbby AndersonsolarisDARKSIRENامیر حسینپیشنروBlack SwordsmansorenaLeroxmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake - گیمفا
نقد و بررسی بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake - گیمفا
نقد و بررسی بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake - گیمفا
نقد و بررسی بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake - گیمفا
نقد و بررسی بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Brothers: A Tale of Two Sons Remake - گیمفا