نگاهی بر آینده‌ Xbox و مایکروسافت در گیمینگ - گیمفا
نگاهی بر آینده‌ Xbox و مایکروسافت در گیمینگ - گیمفا
نگاهی بر آینده‌ Xbox و مایکروسافت در گیمینگ - گیمفا
نگاهی بر آینده‌ Xbox و مایکروسافت در گیمینگ - گیمفا

نگاهی بر آینده‌ Xbox و مایکروسافت در گیمینگ

مهدی رضایی
۱۷:۳۱ ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
نگاهی بر آینده‌ Xbox و مایکروسافت در گیمینگ - گیمفا

Xbox با تمام پستی و بلندی‌هایش، نقش مهمی در بازار ویدیو گیم ایفا کرده است. شایعات و خبرهای رسمی و غیررسمی اخیر از این برند، بسیاری را نگران آینده‌ آن می‌کند.

همین چند ماه پیش بود که جشن ۲۲ سالگی Xbox را در نوامبر ۲۰۲۳ (آبان ۱۴۰۲) دیدیم. ۲۰۲۳ سالی بود که کنسول مایکروسافت بعد از یک سال ضعیف و بدون بازی باکیفیت، چند عنوان فرست پارتی و سکند پارتی مناسب و سرگرم‌کننده را به خود دید؛ هرچند این عناوین فرست پارتی پتانسیل بیشتری داشتند، اما توانستند سالی پربار را برای Xbox و مایکروسافت رقم بزنند. چشم به انتظار ادامه‌ این مسیر با عناوین معرفی‌شده و جذاب برای سال ۲۰۲۴ بودیم که اخبار نگران‌کننده‌ای از راه رسیدند و هر منبع شناخته‌شده و نشده شایعاتی مبنی بر عرضه‌ تمام بازی‌های فرست پارتی Xbox برای کنسول‌های دیگر را می‌داد. خبرهایی مبنی بر تغییر رویکرد گیم پس نیز وجود داشت که بر این شعله می‌افزود.

اقیانوسی تیره و تاریک در sea of thieves

سکوت مایکروسافت و فیل اسپنسر طرفداران را نگران‌تر می‌کرد و منتظر یک تکذیبیه‌ قوی از سوی آن‌ها بودند. آیا سکوت به منزله‌ تایید بود یا عدم اهمیت به شایعات بی‌اساس؟ هر چه که بود نهایتا اسپنسر خبر از برگزاری یک پادکست تحت عنوان Bussines Update داد که در آن از «استراتژی‌هایی جدید» رونمایی خواهد شد. پادکست مذکور نیز برگزار گشت و خبر از عرضه‌ ۴ عنوان نامعلوم برای تمام پلتفرم‌ها داد و همچنین گفته شد سرویس گیم پس به شکل سابق کار خود را ادامه می‌دهد و نه تنها خبری از حذف عرضه‌ روز اول انحصاری‌های فرست پارتی در آن نیست، بلکه عناوین Activision Blizzard King نیز در سال جاری به آن اضافه می‌شوند که شروع‌کنند‌ه‌‌اش Diablo IV و مهیج‌ترین آن بازی جدید Call Of Duty در روز عرضه خواهد بود. نهایتاً گفته شد Xbox همواره تنها کنسول بازی دارنده‌ Game Pass باقی می‌ماند.

با وجود تمام این‌ها، آینده‌ Xbox از نظر بسیاری روشن‌تر و واضح‌تر از قبل است و بعضی نیز به استراتژی مبهم عرضه‌ ۴ بازی نامعلوم برای پلتفرم‌های دیگر مشکوک هستند. در مورد کنسول‌های بازی، قطعاً آثار انحصاری و مختص دستگاه همواره حرف اول را در ارزش خرید آن می‌زنند و در جایگاه دوم هم سرویس‌های آن کنسول قرار می‌گیرد. این مورد که بازی‌های مذکور چگونه در دسترس خریداران قرار بگیرند نیز مهم است و هر چقدر دسترسی به بازی‌ها آسان‎‌تر و مقرون به صرفه‌تر باشد و در کنار آن کیفیت خود را نیز حفظ کنند، قطعاً یک پیروزی همه‌جانبه را در مارکت ویدیو گیم خواهیم داشت.

نگاهی بر آینده‌ Xbox و مایکروسافت در گیمینگ - گیمفا

اسپنسر با قاطعیت از عدم عرضه‌ عناوین جدید و بزرگ Xbox مانند Starfield و Indiana Jones گفت. وقتی از او در این مورد پرسیده شد گفت برنامه‌ای به جز آن ۴ بازی برای پلتفرم‌های دیگر وجود ندارد؛ ولی باید عملکرد این عناوین را در پلتفرم‌های دیگر ببینیم و نمی‌توان گفت یک بازی در هیچ بازه‌ زمانی برای کنسول‌های دیگر عرضه نمی‌شود. در واقع او عرضه‌ بازی‌های بیشتر برای پلتفرم‌های دیگر را کاملاً محکوم نمی‌کند و ممکن است عملکرد خوب این عناوین به عرضه‌ی بازی‌های بیشتر نیز منجر شود؛ اما چه بازی‌هایی؟ سوال مهم این است که مدیران ارشد Xbox چه عناوینی را در ادامه‌ راه برای کنسول‌های سونی و نینتندو در نظر گرفته‌اند و هدف آن‌ها از انجام این کار چیست؟

چهار بازی مذکور در پادکست احتمالاً Sea Of Thieves ،Grounded ،Pentiment و Hi-Fi Rush باشند. با توجه به نوع این بازی‌ها متوجه می‌شویم دو عنوان سرویس محور با تاکید بر عناصر آنلاین از Xbox Game Studios و دو عنوان تک‌نفره‌ AA با بودجه‌ پایین از Xbox Games Studios و Bethesda در بین آن‌ها است که به خوبی می‌تواند نقشه‌ راهی برای استراتژی جدید مایکروسافت ترسیم کند. نقشه‌ راهی که خبر از عرضه‌ بازی‌های فرست پارتی سرویس محور آنلاین و عناوین AA تک‌نفره که متناسب با سخت‌افزار سوییچ باشند در آینده‌ای نزدیک به صورت همزمان یا فاصله‌ای نزدیک برای تمام پلتفرم‌ها منتشر خواهند شد و همچنان تجربه‌ دیگر انحصاری‌های مایکروسافت و Xbox تنها در PC و Xbox امکان‌پذیر خواهد بود.

نگاهی بر آینده‌ Xbox و مایکروسافت در گیمینگ - گیمفا

در واقع Xbox با این استراتژی سعی دارد هم فاصله‌ درآمدزایی خود را با پلی استیشن به جهت فروش بسیار پایین‌تر در بازار کنسول‌ها جبران کند و هم مخاطبین جدیدی را برای تجربه بازی‌های بزرگ و اصلی Xbox به سمت خود بکشاند؛ کاری که سونی نیز مدتی است با عرضه فرست پارتی‌های بزرگ خود روی PC انجام می‌دهد و در جذب مخاطبین PC به سمت PS5 برای تجربه‌ زودهنگام این عناوین موفق بوده است. مطمئنا تجربه‌ آثار AA باکیفیت فقط گوشه‌ای از کیفیت انحصاری‌های آینده‌ مایکروسافت را به مخاطبین دیگر پلتفرم‌ها نشان خواهد داد و تاثیر زیادی در جذب آن‌ها برای خرید Xbox در راستای تجربه‌ بازی‌های فرست پارتی بزرگ خواهد داشت.

عرضه‌ بازی‌های سرویس محور و عناوین AA تک‌نفره برای سوییچ و PS5 می‌تواند نقش مهمی در جذب سرمایه برای ساخت فرست پارتی‌های بزرگ و Console Seller داشته باشد و در کنار آن، در تامین بودجه‌ لازم برای گسترش سرویس گیم پس و ادامه‌ دادن عرضه‌ بازی‌های فرست پارتی در روز عرضه روی آن کمک کند. با توجه به افزایش هزینه‌های بازی‌سازی و سخت شدن ابقا در این صنعت، خریداری شدن بازی‌های سرویس محور و کوچک توسط جامعه‌ گیمرهای بسیار بالای سوییچ و پلی استیشن می‌تواند کمک مالی بسیار مفید و بزرگی برای مایکروسافت در جهت پیشبرد اهدافش باشد.

xbox

اسپنسر، بوتی و باند می‌دانند که حذف بازی‌های انحصاری کنسولی بزرگ و گیم پس از Xbox منجر به مرگ آن خواهد شد؛ همان‌طور که اگر عناوین انحصاری و سرویس‌های هر کنسولی را از آن بگیرید، تفاوتی با نابودی آن ندارد. تاکید آن‌های روی انحصاری باقی‌ماندن بازی‌های اصلی و بزرگ تک‌نفره برای Xbox، عدم عرضه‌ Game Pass برای پلتفرم‌های دیگر و عدم تغییر روال کار گیم پس نیز به همین جهت است. مایکروسافت هر استراتژی دیگری را نیز در ادامه‌ راه در پیش بگیرد به منظور جذب مخاطب برای سرویس گیم پس و تجربه‌ بازی‌های فرست پارتی Xbox خواهد بود و هیچ‌گاه این دو برگ برنده‌ خودش را از دست نمی‌دهد.

با توجه به در دسترس بودن سرویس گیم پس روی Xbox، کامپیوترهای شخصی، موبایل و حتی بسیاری از تلویزیون‌های هوشمند، عرضه‌ بازی‌های سرویس محور و کوچک‌ برای سوییچ و پلی استیشن منجر به افزایش مخاطبین این سرویس نیز می‌شود و در واقع مایکروسافت با یک تیر دو نشان می‌زند: «کسانی که علاقه‌ای به تهیه‌ی سرویس‌ها ندارند و به مالکیت بازی‌ها علاقه‌مند هستند و بودجه‌ فضایی نیز در اختیار ندارند به سمت تهیه‌ Xbox خواهند رفت و افرادی که علاقه‌مند به گیم پس و تجربه‌ بازی‌ها به صورت آنلاین هستند، به مخاطبین گیم پس روی Xbox یا دیگر مکان‌های قابل تجربه افزوده خواهند شد».

نکته‌ قابل توجه این است که تنها باید منتظر عرضه‌ بازی‌های سرویس محور و AA‌هایی روی پلتفرم‌ سوییچ و پلی استیشن باشیم که به خوبی و بدون مشکل فنی روی سوییچ قابل تجربه باشند. مایکروسافت هیچ‌گاه عنوانی را بدون عرضه روی سوییچ برای PS5 یا کنسول‌های بعدی سونی عرضه نخواهد کرد و این نیز دلیل محکم دیگری برای وسعت کم و محدود بودن عناوینی است که در راه کنسول‌های دیگر هستند.

نگاهی بر آینده‌ Xbox و مایکروسافت در گیمینگ - گیمفا

تا زمانی که استراتژی جدید Xbox به شکل گفته شده باقی‌ بماند و عملکرد خوب این نوع از بازی‌های روی پلتفرم‌های رقیب منجر به طمع مدیران مایکروسافت و Xbox نشود، آینده‌ خوبی را می‌توان برای Xbox متصور شد. آینده‌ای که بازی‌های انحصاری و فرست پارتی‌های بزرگ این برند با کیفیت بیشتری راهی بازار می‌شوند و فروش این کنسول به سبب موفقیت بازی‌های فرست پارتی کوچک‌تر روی کنسول‌های دیگر افزایش یافته و مخاطبین گیم پس نیز بیشتر شده‌اند و از رقم کنونی ۳۴ میلیونی بسیار فراتر رفته‌اند.

در سوی دیگر سکه نیز طمع مدیران این کمپانی بعد از گذشت چند سال از این استراتژی و تصمیم برای عرضه‌ عناوین فرست پارتی بزرگ حتی با فاصله‌ی زمانی برای پلتفرم‌هایی به جز Xbox و PC، یا در اختیار دادن سرویس گیم پس حتی به طور محدود برای کنسول‌های دیگر بوده که قطعاً بعد از یک سودآوری کوتاه‌مدت، شکست سختی را برای Xbox رقم خواهد زد. Xbox همین حالا هم با در اختیار داشتن دو برگ برنده‌ عناوین انحصاری با استودیوهای زیاد و سرویس گیم پس، همچنان راه طولانی‌ای تا رسیدن به Playstation دارد و با این کار فقط پایان خود را رقم خواهد زد؛ امیدواریم همواره حالت قبلی وجود داشته باشد و شاهد ابقای این برند قدرتمند در ویدیو گیم و رقابت جذاب کنسول‌ها باشیم.


شما در مورد آینده‌ Xbox چه فکری می‌کنید؟ آیا با استراتژی جدید مایکروسافت موافقید و فکر می‌کنید به رقابت Xbox در بازار کنسول‌ها کمک می‌کند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ᚱ.ᚻARSHIAAAAجاویدمBarsamReal人Acker益man人AminHdriDark FantasyDARKSIRENMatin BarkatDanielA0seyed0Aali asBAXY bachsHosoHamed_72Viboroxbox gamerGhostRichmanlastofusmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاهی بر آینده‌ Xbox و مایکروسافت در گیمینگ - گیمفا
نگاهی بر آینده‌ Xbox و مایکروسافت در گیمینگ - گیمفا
نگاهی بر آینده‌ Xbox و مایکروسافت در گیمینگ - گیمفا
نگاهی بر آینده‌ Xbox و مایکروسافت در گیمینگ - گیمفا
نگاهی بر آینده‌ Xbox و مایکروسافت در گیمینگ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • AMG1380 گفت:

    آینده ایکس باکس کاملا امید بخشه

    AshenMmdARSHIAAAABarsamReal人Acker益man人AminHdriSirAmirعموی دلها (در شوک ناقلا بودن عمو فیل)MonokumaA0seyed0A
    • kingp گفت:

      بنده فقط همین را می‌دانم
      اگر جهان غرب و شرق را با موقعیت ماکروسافت و سونی مقایسه کنیم (که این قیاس درست هم هست ) وجود هر دو برای رونق دنیای گیم و منافع ما گیمرها ضروریست.
      پس آرزو کنیم هردو پیشرفت کنند .

      یادمه سونی در سال ۲۰۰۵ زمان اوج قدرت تجاری ps2 بود که بی چون چرا قدرت بازار بود با اینکه کنسولش از لحاظ سخت افزار منسوخ بود و گرافیک آخرین عناوین این کنسول کیفیت نداشتن ولی حاضر نبود کنسول نسل بعدیش معرفی کنه

      بعد که ایکس باکس ۳۶۰ قدرت بازار بدست گرفت با تاخیر یکسال بیشتر ps3 منتشر کرد ولی کافی نبود
      و این رقابت باعث شد دوران زیبا انحصاری های قدرتمند مثل God of war 3 تا آنچارتدها تا بازی های مثل Forza 3 ایکس باکس و غیره شکل گرفت .

      خلاصه شما گیمر ها باید طرفدار گیم ها باشید هر بیشتر چه بهتر ، حالش ببرید

      ARSHIAAAABrainiac(خداحافظ)Dota2A0seyed0ABarsamRealBeryAMG1380فورتی‌نایت باز( هیتر سوییت بیبی اینک)
    • علاقه ای به خرید xbox ندارم
      به ۲ دلیل :
      ۱ – بازی آفلاین به نظرم بهتره
      خب کنسول xbox هم جیلبریک و کپی خور نداره که نمیتونی بازی دلخواه و بدون دردسر نصب کنی و کلی هم باید هزینه اکانت بدی برای هر بازی

      ۲ – بازی های انحصاری خوب مثل spider man و شبح تسوشیما و crash نداره

      ARSHIAAAAMonokumaA0seyed0ABarsamRealnoobe pirAminHdri
      • Ramin گفت:

        اتفاقا برعکس
        ببین من هم پلی ۵ دارم هم سر ایکس
        و بصرفه ترین راه برای تجربه بازی های آفلاین فقط ایکس باکس هستش چون میدی راحت بیرون برات هرچندتا بخوای بازی می‌ریزن
        من الان یه هارد بهش وصل کردم ۶۰‌تا بازی ریختم با هزینه کمتر از ۱‌تومن
        ولی پلی ۵ هر بازی‌کلی باید پول بدی
        کرش هم داره کی میگه نداره

        ARSHIAAAABrainiac(خداحافظ)A0seyed0ABarsamReal
      • AMG1380 گفت:

        بنظر سلیقه شما بیشتر بازی های داستانی میخوره که ‌سونی دستش جلو تره

        ARSHIAAAABrainiac(خداحافظ)A0seyed0ABarsamRealBery
  • HTrembler گفت:

    یه سوال مرتبط. در رابطه با عرضه بازی های اکسباکس روی پلی استیشن و نینتندو، قطعا این کار درآمد و سود ماکروسافت و پلی استیشن و نینتندو رو حداقل در کوتاه مدت بیشتر میکنه ولی بنظرتون سونی یا نینتندو اجازه میدن ماکروسافت با این بازیا کاربراشون رو جذب کنه سمت خودش؟ اگه نه، چطوری و اگه آره، چرا؟
    پی سی فرق میکنه چون صاحب مشخصی نداره و هرکی هر چی خواست تقریبا میتونه روش منتشر بکنه. ولی کنسول ها چطور؟

    BarsamRealAminHdriPorfosorMatin BarkatA0seyed0ALeper King3doRedm0ndy.xboxامیر عزیزنژاد∞more
    • bbb103 گفت:

      اتفاقا در همین راستای صحبت های شما پلی استیشن یه استراتژی خیلی خوب آماده کرده به این صورت که
      چنتا خفت گیر از بچه های پایین استخدام کردن این خفت گیر ها رو به صورت گلوبال منتشر کردن در هر شهر چنتا هست همین که شما ترغیب شی از خونه پاتو بزاری بیرون بری اکس باکس بخری میان خفتت رو میگیرن اول به صورت مصلحت آمیز و با آرامش باهات صحبت میکنن اگر قانع شدی که اند میشه اگه نه میرن رو استراتژی تیمی شماره ۲ اول با چاقو میزنن تو معدت بعد گوشیتو بر میدارن پولاتم بر میدارن کارتتم میشکنن و میرن

      BarsamRealMatin BarkatA0seyed0Akiller of trollsarminTomDĥeebvj⁷Ukljustgamexb3doKing
      • HTrembler گفت:

        یعنی شما میگی سونی هیچ اختیاری روی بازی هایی که روی پلتفرمش میاد نداره؟ مثلا یادمه که سایبرپانک رو حذف کرد یا ماکرو میگه فقط درصورتی میتونین بازی روی پلتفرم من بدین که هم سریز اس باشه هم اکس

        Matin BarkatA0seyed0AarminTom
      • Tom گفت:

        چی میگی😐 چیییی میگی؟ چییییی میییگیییی؟
        چی میکشی اینارو میگی🤣

        Matin BarkatA0seyed0ARichmanHTrembler
        • bbb103 گفت:

          چیز خاصی نیست فقط ارزش سهام اومده پایین ارزش بازار هم اومده پایین (تو بخش کنسول ها ) بازیا تایخر میخورن بازیا لو میرن بیلد های اولیه لو رفتن و منتشر شدن بازی خدا میلیون دلاریتون رو به رایگان ماد ساز ها گذاشتن رویه اینترنت اونم واسه پلتفرم پی سی و بازی انحصاری پلی استیشن بوده
          یه چنتا گاف سنگین دادن تو دعوا شون با مایکرو
          بزرگترین ای پی کنسولشون و پر فروش ترین الان ماله رقیبه
          سرویس محور ندارن
          اون سرویس محور سازی هم که خریدن داره چایی نبات میخوره و هی میگه ۱ سال دیگه الان آماده نیست
          بازار پی سی ندارن چون فناش غمگین میشن
          بازی های خودشم که زیادی پول مطلبن پولم که ندارن
          نه داداش اصلا خبری نیست همه چی رواله 😐
          ببخشید آخه iq10 چی تو مغز تو میگذره که حس میکنی زیر فشار نیستن ؟ دهنشون رو هکرا سرویس کردن از اون طرف بازارشون از چند سال پیش خودشون کوچیک تر شده سهامدارانشوم کشیدن بیرون خو اگه این زنگ خطر نیست زنگ تفریحه؟ دادا صنعتی نزن یا وقتی عزیزانت دارن میزنن برو لب پنجره بشین دود گیر شدی

          Hitoori04عموی دلها (در شوک ناقلا بودن عمو فیل)HesamمترسکBabak
          • Tom گفت:

            چرتو پرتا اولشو ول کن چون وضع رقیب بهتر نیست
            سرویس محورم که یه بازی کوچیک به اسم Helldivers داد پیک پلیر ip پرچمدار xbox که رایگانم هست رو روی استیم زد ( همون پلتفرمی که میگی سونی روش بازار نداره)
            ۶ درصد سهامش اومد پایین
            خبری نیست
            خودتو به درو دیوار نزن
            ۲۰۲۵ که انحصاریا و ps4 pro عرضه بشن سودش دوباره برمیگرده
            به خدا حتی نمیدونی iq مخفف چی هست 🤣 فقط استفاده میکنی

            AAACEHTrembler
        • Joker گفت:

          هیچی داش داره داستان هشدار برای سونی ۱۸ رو تعریف می‌کنه.

          Tom
    • Reza گفت:

      توان جلوگیری نخواهند داشت ، احتمال میدم درصورت جلوگیری بدون دلیل (دلیل منطقی ، ن چیزی ک شما گفتی) ، رگولاتوریا ورود کنن
      یعنی چی ک پی سی صاحب مشخصی نداره؟
      بازیا برای لینوکس عرضه نمیشن ک ، برای مایکروسافت ویندوز عرضه میشن ، حالا اگ شما دلت میخواد صاحب اون پلتفرم ندونشون ، حداقل فروشگاه مطرحا ک صاحب دارن😅

      Matin BarkatTom
      • Tom گفت:

        حتما بازیتو از ماکروسافت ویندوز میخری
        کارت گرافیکتم ماکروسافت ویندوزه؟🤣

        Matin Barkatعموی دلها (در شوک ناقلا بودن عمو فیل)Reza
        • Reza گفت:

          اگ شما بازیتو از احمد آقا زیرپله ای بخری ، اسم پلتفرمت میشه احمد اقا زیرپله ای؟
          بازیو برای پلتفرم مایکروسافت ویندوز میخری دوست بی اطلاعات من
          بعدم چ ربطی ب گرافیکش داره؟
          الان کارت گرافیک کنسول خاک گرفته‌ی تو سونیه یا amd؟
          گفتم دیگ ، اسم اون پلتفرم مایکروسافت ویندوزه ، و اگ اونطوری متوجه نشی باید بگی اسمش استیمه و اپیک و gog و استور مایکروسافت و… ، درکل صاحب داره و صاحب اصلی اونیه ک میتونه سیاستاشو توی کل اون پلتفرم اعمال کنه ، دیگ خودت ببین کیه
          میخوای ازین ب بعد بگم سونی ویندوز فشار شما کمتر بشه؟

          وی شن
    • اگه بازی های ایکس باکس بیاد روی پلی استیشن دیگه رقابت نمیمونه و ایکس باکس میشه ناشر .
      این به ضرر ماست و سونی مثل قضیه پلی استیشن ۳ مارو قشنگ میدوشه و کنسول میده ۷۰۰ دلار .
      خدا کنه ایکس باکس نره سمت ناشر بودن و قیمت ها رقابتی باشه .

      امیر عزیزنژاد
    • Fel lord گفت:

      مایکروسافت با مالکیت کال او دیوتی، اورواچ ۲ و ماینکرفت همین حالا هم بیشترین کاربران پلی استیشن رو به خودش اختصاص میده.

      Matin Barkat
    • Reza PM گفت:

      چرا واقعا فکر میکنید سونی اجازه نمیده! مگه احمقه که از ۳۰ درصد خودش بگذره؟ بحث لج و لجبازی باشه سهامدارا خشتک توتوکی‌ رو میکنن که بخواد اجازه نده چهارتا از بهترین بازیا روی پی اس نیان!

      Matin Barkat
  • گاهی اوقات برخی اشتباهات تاوان قابل توجه‌‌ای در پی دارن. «اشتباهات نسل هشتم» و «سرمایه‌گذاری دیرهنگام در گیمینگ»، باعث شد روابط قابل توجه‌ای بین استودیوها و رقبای Xbox شکل بگیره و در عین حال Xbox فرصت سرمایه‌گذاری ارگانیک رو از دست داد و حالا مجبوره کمپانی های بزرگی رو بخره که ناگهان مشکلات مدیریتی و چالش‌های تعدیل و … بر سر راهش سبز بشن. در حالی که می‌بایست در حین شادی موفقیت Xbox 360، به فکر یک سری سرمایه‌گذاری‌های ارگانیک می‌بود.

    اما در حال حاضر، سیاست ایکس باکس ساده و سرراسته: افزایش درآمد از طریق بیس پلیرهای نینتندو و پلی استیشن و pc که مدتهاست تمرکز در این بخش داره. اتخاذ سیاست چندپلتفرمی شدن، برای Xbox منطقی جلوه میکنه. از طرفی، کاتالوگی بسیار وسیع از بازی ها در اختیار دارن که میتونن به صورت موردی، سیاست چندپلتفرمی شدن رو پیش بگیرن. کاتالوگ مایکروسافت با خریدهایی که انجام داده گستردگی بالایی داره و بیهوده‌اس اگر سیاست انحصاری در قبال همه چیز اتخاذ بشه.

    کاتالوگ Xbox شامل بازی‌هایی مثل Pentiiment و hi-fi rush و psychonuats و بسیاری از بازی‌های خلاقانه که پردازش گرافیکی بالایی طلب نمیکنن میشه و این دسته عناوین با سخت‌افزار و سلیقۀ دارندگان سوییچ هماهنگی ویژه‌ای داره و میتونن از ایکس باکس هم درآمدزایی بیشتری به ارمغان بیارن؛ در حالی که سونی با این سیاست‌ها همخوانی نداره و بیشتر روی عناوین سینماتیک با پردازش گرافیک بالا تمرکز داره و بیش از هر چیز قصد روایت قصه‌های مختلف رو در قالبی بلاک‌باستری داره. در حقیقت، انحصاری باقی ماندن یک سری از بازی‌ها، استفادۀ نصف و نیمه از پتانسیل‌های محتوای تولیدی و زحمات سازندگان محسوب میشه.

    به نظر، ایکس باکس قصد داره به مرور سیاست «چند پلتفرمی» خودش رو گسترش بده. بدیهیه که به طور ناگهانی نمیتونه چنین خبری رو اعلام کنه و مشخص بود چقدر استرس حول این موضوع وجود داره و تا چه حد این سیاست بازبینی شده، چون مخاطبین گاردی قوی در برابر این موضوع دارن. اما در طول زمان و به مرور، این انتظار رو دارم که مبحث «انحصار» کمرنگ‌تر بشه و هدف مایکروسافت مثل روز روشنه.

    چیزی که زیاد داخل کامنت‌های مخاطبین ایرانی و خارجی دیده میشد، اینه که «اگر مولتی پلتفرم بشن بازی های ایکس باکس، کنسول معنای خودش رو از دست میده و کسی ایکس باکس خریداری نمیکنه». این موضوع (خرید سخت افزار و کنسول) در سناریو و استراتژی کنونی Xbox که برای ده تا پانزده سال آینده چیده شده، معنای خاصی نداره و ایکس باکس بیش از این که نگران خرید ایکس باکس از سمت مشتریان باشه، نگران فراهم آوردن بستر سرویس گیم پس و کلاود روی موبایل، TV و … خواهد بود. دقت داشته باشید که اولاً تنها دو یا سه کمپانی در جهان وجود دارن که توان و دارایی و توان ضرردهی برای سرویس و کلاود رو دارن/ دوماً این کمپانی ها اصولاً به دنبال این هستن که به جای ارائۀ کنسول، دستگاه های موجود در خانه‌ها از شرکت های سوم شخص (موبایل تلویزیون تبلت و حتی کنسول‌ها) رو تبدیل به یک پلتفرم برای خودشون بکنن، بدون این که پیچیدگی‌ها و هزینه‌های تولید سخت افزار رو بپذیرن برای سود اندک در مارجین شرکتی بسیار عظیم، هدفشون اینه از محتوا سودهای کلان به دست بیارن. یکی از دلایل اصلی چنین تغییر سیاستی، کمرنگ شدن تمرکز بر سخت‌افزار هست. مشخصاً مایکروسافت روی کلاود و سرویس‌ حساب ویژه‌ای باز کرده، و از ابتدای نسل جدید و حتی نسل قبلی هم به اندازۀ سونی روی سخت افزار تاکید نداشت، فقط مشکل این بود که نسل قبل هم بیش از حد زود بود برای این ماجرا هم با محدودیت عجین شده بود به جای این که گزینه باشه. در حقیقت، باخت در بازار سخت‌افزار رو مایکروسافت پذیرفت، زمانی که روی کلاود و سرویس به طور خاص مانور میداد. گزارش‌ها به کاهش فروش کنسول، به صورت سالانه اشاره داره و حتی در جبهه سونی هم اوج‌های قبلی تکرار نمیشن با این که گیمینگ و گیمرها رشد پیدا کردن. به طور واضح، مایکروسافت سیاست بلند مدت‌تری در قبال گیمینگ داره اما در صورتی موفق میشه که در زمینه تولید محتوا همراه با کمیت، کیفیت رو همراه کنه. این به معنای قطع ساخت کنسول نیست، بلکه به این معنا هست که مایکروسافت چشم انتظار سود از بازار سخت‌افزار نیست و به عنوان یک شاخۀ اصلی که در حال سپری کردن عمر خودش هست و روزی کمرنگ تر میشه، بهش نگاه میکنه. چیزی که مایکروسافت در حال حاضر به عنوان دغدغۀ کلیدی بهش نگاه میکنه، تبدیل کردن تمامی دستگاه های موجود در خانه‌ها به بستری برای سرویس و کلاود هست و در حقیقت، سونی و نینتندو هم کاملاً چشمپوشی نکردن از این موضوع و میدونن که آینده به چه سمت و سویی میره.

    در بازۀ کوتاه مدت ۵ تا ۱۰ سال آینده، رویکرد سودآوری مایکروسافت به VALVE نزدیک میشه، داشتن سخت افزار (Steam Deck)، در حالی که مانور اصلی روی محتوا و پلتفرم خواهد بود.

    ᚱ.ᚻARSHIAAAAFidoSina HomayounAminHdriMatin Barkatfbjgpacman remasteredA0seyed0Aمترسکmore
    • Reza گفت:

      همونطور ک قبلا هم گفتم ، این بحث کمرنگ شدن انحصارشون بصورت یهویی اتفاق نمیوفته (اون داستان دنبال جور کردن پول abk گشتنشون ب هیچ وجه درست نمیتونه باشه)
      ولی مسلما با هرچه کمرنگتر شدن کنسولا شاهدش خواهیم بود
      الان بیشتر دنبال جور کردن فنبیس برای بازیاشون و سرویسشونن تا پول زیاد دراوردن
      در اخرم ک احتمالا کلود و سرویسا جای همه کنسولارو میگیرن و عرضه انحصاری دیگ معنی خاصی نمیده
      از نظر من اگ حتی ارگانیک هم جلو میرفتن (نهایتا میشدن استودیو هاش درحد سونی) ، و باز الان شاهد خرید امثال اکتیویژن و بتسدا میبودیم ، خیلی تفاوتی تو اصل ماجرا ایجاد نمیکرد
      همین الانشم چ روی اکس باکس ، چ روی پلی استیشن(با ماینکرفت و abk بزرگتر از خود پلی استیشن) ، چ روی نینتندو(بواسطه ماینکرفت) ، چ روی پی سی ، چ روی موبایل(کینگ) ، چ روی کلاود بزرگترین یا حداقل از بزگترین ناشرای فعالن و مسلما با رشد ارگانیک اینطوری نمیتونستن بشن

      ARSHIAAAAAminHdriA0seyed0ALeper King𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰Dota23doRedm0ndy.xbox
      • اگر به صورت ارگانیک Xbox Game Studios غنی تر و حرفه‌ای تر کار میکرد، شاید باز هم خرید اکتیویژن و بتسدا با استراتژی جدید اجتناب ناپذیر بود (من اصلا نگفتم باعث میشد خریدهای جدید رو انجام نده)، اما حداقل در بازۀ انتقال به اون شرایط ایده آل مبنی بر جا افتادن سرویس و کلاود در سرتاسر جهان، مایکروسافت با سونی رقابت تنگاتنگ تری داشت و حتی اگر فرض بگیریم در اون دوره (آینده) به طور مطلق مایکروسافت به واسطۀ حذف سخت افزار و تمرکز بر سرویس و کلاود موفق میشه (که نمیشه نتیجه گیری کرد کلی موانع وجود داره و باید هوشمندانه عمل کنه)، باز هم یه بازه طولانی رو رتبه سوم در رقابت گیمیننگ بوده. اگر ارگانیگ رشد بهتری داشت این دوره رو ریسک نمیکرد و موفق تر و سودآورتر عمل میکرد و مومنتوم Xbox 360 رو حفظ میکرد.

        البته، اگر ایکس باکس و پلی استیشن رقابت شدیدی داشتن مثل نسل هفتم، شاید هیچوقت مایکروسافت سمت سرویس و کلاود نمیرفت یا کندتر این رویه رو طی میکرد. چون در اون حالت سودآوری قابل توجه ای داشت و تغییر ریسکی تر میشد.

        ᚱ.ᚻARSHIAAAAAminHdriMatin BarkatA0seyed0AViboroThunderDoomDota23doRedm0ndy.xboxmore
        • Reza گفت:

          درست میگید ک درامدشون بهتر و بیشتر میشد اگ اون افتضاحو نسل هشت ب بار نمی اوردن
          ریسکشونم کمتر میشد
          ولی از نظر من در مقایسه با درامدی ک پیشبینی کردن برای ایندشون ، درامدای حال حاضر سونی و نینتندو هم ناچیز و خنده دارن
          رقابتو موقع عرضه همزمان روی پی سی کامل پذیرفتن ک باختن و این رقابتو فراموش کردن (اخرین مهر تاییدشم خریدabk بود ، اون خرید نمیتونه برای همچین رقابت کوچکی باشه ، کسی نمیره هفتاد میلیارد خرید کنه برای رقابت با بخش چهل میلیاردی پلی استیشن )
          از اون ب بعد فقط دوره ی گذار بوده براشون ب کلاود و سرویس و هرچه بیشتر فراهم کردن زیربنای اینده (مثل تغییر عادت گیمرا از خرید بازی بسمت سرویس و…)
          از دید من حتی وجود رقیبایی مثل سونی و نینتندو رو بنفع خودشون میبینن و باعث جلوگیری از حضور فعال آمازون میدونن حضور رقبای حال حاضرو
          درهرصورت بنظرم مسیر همچین چیزی میشد ، حتی اگ موفق عمل میکردن و سود سونی رو میداشتن
          دلیلشم سود سرشار حالت جدیده ک خب فقط با تواناییای مایکروسافت میشد براش تلاش کرد (مثل توانایی مالی )
          از دید من اگ سونی دو سه تریلیون ارزشش بود و مایکروسافت صد میلیارد ، سوای موفقیت روش فعلیشون ، سونی روش حال حاضر مایکروسافتو انتخاب میکرد

          Matin Barkat
        • john117 گفت:

          بعید میدونم حتی اگه تو رقابت موفق تر بود دیرتر به این سمت میرفت چون هممین الان میدونیم سود پلی استیشن با شکل کنونی برا سونی راضی کننده نیست چه برسه ایکس‌باکس برا مایکروسافت یعنی سودی کمتر برا شرکتی بزرگتر. قطعا در هر صورت مایکروسافت به این سمت میرفت

          Matin BarkatReza
    • HTrembler گفت:

      سلام آقای کریمی. نمیدونم چقدر از لحاظ فنی انجامش سخته، ولی امکانش وجود داره که لایک و دیسلایک ها محدود به حساب های کاربری باشن؟ احتمالا اکثرا هم از این تغییر خوشحال میشن و نظمی میده به سایت
      ضمنا در رابطه تیک آبی هم متشکرم

      Dark soulsAminHdriesiMatin BarkatA0seyed0AامیرحسینViboroVامیر پورحسینیarminmore
    • AAACE گفت:

      خیلی ها حتی نمیدونن کار کلاود گیمینگ چیه
      کل سیاستشون و آینده گیمینگ به این سمت میره

    • و« در حقیقت، سونی و نینتندو هم کاملاً چشمپوشی نکردن از این موضوع و میدونن که آینده به چه سمت و سویی میره.»
      یعنی سونی و نینتندو هم به مرور زمان این روند رو در پیش میگیرن و نقش کنسول هاشون به مرور کمتر از میشه؟

      Matin Barkat
      • از اول هم سونی گای کای رو داشت برای سرویس ابری یکی دو سال پیش با مایکروسافت قرارداد هم امضا کردن سر این موضوع. قطعاً سونی در زمینه کلاود کارهای زیادی باید انجام بده و اونا هم میدونن نقش سخت افزار کمرنگ میشه به مرور زمان حداقل موبایل نقش پررنگ تری ایفا میکنه. سونی روی این موضوعات سرمایه گذاری هم کرده. اما چون نفوذ زیادی در سخت افزار داره و سود زیادی کسب کرده و میکنه این انتقال رو میتونه کندتر انجام بده.

        ᚱ.ᚻMatin BarkatA0seyed0ANimaHTremblerHero's shadeAAACE
        • پس در آینده ای نه چندان دور شاهد کمرنگ تر شدن نقش کنسول ها و از میان رفتن بازیای انحصاری هر سه شرکت هستیم…چی بگم والا…اگر کیفیت ازبین نره به عنوان نینتندو فن باهاش مشکلی ندارم،فقط معذرت یه سوال دیگه هم داشتم اونم اینه که سرعت این فرآیند برای نینتندو چطور خواهد بود؟

          ᚱ.ᚻMatin BarkatA0seyed0A
          • این فرایند اتفاقاً بیشتر به نفع نینتندو هست که سخت افزارش جنبۀ هیبریدی داره، به موبایل نزدیک تره و ماناتره داخل بازار و با شرایط اینده راحت تر میتونه همگام بشه تا کنسول‌ها خانگی بزرگ. با پیشرفت تکنولوژی‌ و قدرت موبایل، نینتندو هم نفع میبره چون به این بازار نزدیک تره. دقت کنید منظور از سخت افزار، کنسول‌ها هستند بیشتر، چون موبایل بیشتر جنبۀ صفحه نمایش داره و اصلا یکی از دلایل کمرنگ شدن کنسول‌ها یا PC، همین پیشرفت موبایل هست. اولین نشانه‌هاش اجرای RE 4 Remake روی iPhone بود، در آینده بهینه تر هم میشه این موضوع و به موبایل های مختلف راه پیدا میکنه.

            همچنین، اگر کلاود همه گیر بشه دیگه نینتندو نگران اجرا نشدن بازی های سنگین نیست و بازی ها میتونن به صورت گسترده از طریق cloud به پلتفرم های نینتندو بیان. الان control و چند بازی دیگه با کلاود اجرا میشن روی سوییچ.

            ما در حال حاضر میبینیم که جهش های بین نسلی از نظر گرافیکی کمتر و کمتر میشه، موبایل‌ها و صفحه های نمایش‌ها دارن روز به روز قوی تر و محبوب تر میشن (متاسفانه یا خوشبختانه). همین الان هم نشانه هایی از تضعیف کنسول‌ها و سخت افزارها دیده میشه.

            ᚱ.ᚻMatin BarkatA0seyed0ANimaHero's shade
            • چه جالب تاحالا از دید بهش نگاه نکرده بودم که نینتندو چه برتری برای ورود به این حوزه هست،پس تنها نگرانی که برام میمونه حفظ کیفیت آثار هست و واقعا امیدوارم که این تغییر شیوه باعث افت کیفیت و تولید بازی های بلاک باستری(نمی‌دونم اصطلاح درستیه یا نه صرفا می‌خوام به بازی هایی که بدون هیچ روح و خلاقیتی تولید میشن و فقط برای فروش رفتن ساخته میشن اشاره کنم) نشه.

              و در آخر ممنون از وقتی که برای پاسخ به سوالاتم گذاشتید، چون با توجه به پر رنگ تر شدن این موضوع در این اواخر سوالات و نگرانی های زیادی برام پیش اومده بود که جواب همش رو گرفتم،خیلی ممنون🔥🌹🙏

              ᚱ.ᚻMatin BarkatA0seyed0Aمحمد حسین کریمی
    • در واقع هم آینده‌نگرانه‌ترین رویکرد رو فعلا مایکرو اتخاذ کرده. خیلی غیرمنطقیه اگر فکر کنیم نحوه‌ی بازی کردن در آینده به همین شکل باقی خواهد موند. منتها اینکه چطور دقیقا میخواد گذار به مرحله‌ی بعد رو سریعتر کنه هنوز جای سواله. مسئله‌ی اساسی اینه که مایکرو چه طرحی برای سلطه‌ی نسبی در کلاد‌گیمینگ و توسعه‌ی بستر سرویس‌اش در نظر داره. من حداقل در حال حاضر فکر می‌کنم توسعه‌ی بستر گیم‌پس با یک سکته‌ی ریز مواجه شده و یک شیوه‌ی نوین‌تر می‌تونه گیم‌پس رو با چالش روبرو کنه. البته قطعا با گذشت زمان و ریختن احتیاط و گارد مخاطبین نسبت به شیوه‌های نوین‌تر بازی کردن به طور اتومات گذار اتفاق خواهد افتاد اما همونطور که شما گفتید ممکنه بیشتر از ۵ سال طول بکشه و از این جهت شاید ریسک زیادی متوجه برنامه‌های مایکرو بشه. خود من تصور می‌کنم اگر بتونه علاوه بر آنچه فعلا روش تمرکز کرده روی مواردی مثل ماشین لرنینگ و پردازش تصویر، بالاخص نقششون توی کاهش هزینه‌های بازیسازی سرمایه‌گذاری کنه یا اینکه روی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و ساخت یه هاب مرکزی برای سرویسش به واسطه‌ی چنین تکنولوژیهایی تکیه کنه احتمال موفقیتش بالاتر خواهد رفت.
      چیزی که عجیب بود اشاره شما به این بود که سونی و نینتندو هم کاملا چشم‌پوشی نکردن از تغییر و پوست‌اندازی شیوه‌های بازی کردن. منتها حداقل من توی این دو شرکت سیاست‌های کارگشا و خلاقانه‌ای نمی‌بینم. قطعا نباید انتظار داشت بتونن در حد و حدود مایکرو برنامه‌ریزی برای آینده داشته باشن اما به نظر من که حداقل اینطور میرسه که اصلا همه‌ی برنامه‌هاشون رو با فرض برقراری سیستم فعلی طرح‌ریزی کردن. نینتندو به واسطه‌ی هیبریدی بودن کنسولش کار سختی نداره برای گذار به دوره‌ی بعد اما سونی رو اصلا نمی‌فهمم چرا باید درنظرش بگیریم. البته شاید مواردی هست که از چشم من نادیده موندن.

      esiمحمد حسین کریمی
  • smd گفت:

    ایشالا آینده برای هردو کنسول بسیار روشن باشه.

    ARSHIAAAAMatin BarkatA0seyed0AJoel MorganDĥeebvj⁷UklDota2مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Sina7294Max22HTremblermore
  • sonicer گفت:

    مایکروسافت فعلا داره برند ایکس باکس رو حفظ میکنه، حتی با هزینه های گزاف تا به سود دهی برسه. به نظرم زمانی به این سود دهی خواهد رسید که گیم پس رو وارد کنسول های دیگه کنه یا اینکه فضای ابری جای کنسول های سنتی رو بگیره.
    مورد اول با سختگیری و حفظ جایگاه رقبا، بعیده اتفاق بیوفته. اما از طرفی با قدرت و پشتوانه خوبی که مایکروسافت با Azure ایجاد کرده، در مورد دوم میتونه بسیار موفق باشه. البته به شرطی که رقبا بهتر و قویتر زودتر دست بکار نشن.

    pacman remastered
  • معادله خیلی ساده هست
    وقتی من برای یک IP ( به عنوان مثال HALO) میرم و ۵۰۰ دلار هزینه میکنم و XBOX میخرم
    در کنارش طبیعتا یه کنترل دوم یا یه کنترلر حرفه ای- سرویس گیم پس- SSD و کلی بازی و ….
    خب تمام این هزینه ها در اصل برای تهیه اون IP بوده
    حالا وقتی همین IP برای کنسول های دیگه بیاد چه دلیلی داره من برم XBOX بخرم؟ (لوازم جانبی کنارش هم که جای خود داره)
    این معادله رو خوده سران مایکرو خیلی بهتر از ما میدونن که اگر IP های مهم مولتی پلتفرم بشن مرگ XBOX حتمی هست
    از اونجایی که نادلا تفکرات متفاوتی با سران قبلی کمپانی داره و موفق هم بوده من فکر میکنم در نهایت این اتفاق میفته و سال های آتی مایکرو بازی ها رو مولتی پلتفرم میکنه حالا اینکه چه زمانی خدا میدونه
    در نهایت فعلا تا وقتی IP های محبوب انحصاری هستن ما هم ناچارا کنسول رو تهیه میکنم روزی هم بیاد که مولتی پلتفرم کرد ما هم مهاجرت میکنم
    به همین راحتی

    ARSHIAAAAMatin Barkatمترسکامیر حسینViboroThunderDoomDota23doollieRedm0ndy.xboxmore
  • باید دید حرف اسپنسر که گفت توی ۵ الی ۱۰ سال اینده تمام گیم ها روی یک کنسول قراره اجرا بشه حقیقت پیدا میکنه یا نه

  • اسپنسر پارسال : هیچ کس PS5 خود را به خاطر استارفیلد نمی فروشد که ایکس اکس بخرد !
    واقعیت : کسی نفروخت و همچنین نخرید بنابراین :
    اسپنسر امسال : بازی هامون رو بیاریم رو پلتفرم های دیگه تا کاربران آن ها رو جذب کنیم !

    ARSHIAAAAAminHdriA0seyed0ADota23doollieRedm0ndy.xbox∞Brainiac(خداحافظ)Fire walk with me
  • Porfosor گفت:

    خسته نباشید 🌸
    مقاله جامعی و به تمام نکات اشاره شد
    ولی بازم مایکروسافت قابلیت هر حرکتی رو داره و هر حرکتی زد نباید تعجب کنیم

    AminHdriBrainiac(خداحافظ)
  • Unknown گفت:

    ما طرفدار هر شرکتی هستیم که محتوای خوبی بهمون ارائه بده،کلا این بحث فن بودن دو آتیشه رو درک نمیکنم،طرف یجور تعصب
    میکشه انگار مثلا فلان شرکت واسه بابای اینه یا مثلا از اون شرکت پول میگیره تبلیغشو کنه،ما چاکر هرکی هستیم که محتوای خوب بهمون بده حالا چه تو حوضه گیم باشه چه تو گوشی و لپ تاپ و کارت گرافیک و‌… و… این تعصب بی اندازه و سر جنگ داشتن با کسانی که اختلاف نظر دارن باهاش یکم غیر منطقیه،حداقل از نظر من!

    Matin Barkatpacman remasteredOld fashion GAMER
  • Richman گفت:

    تصور من از رقابت سونی و مایکروسافت مثل یک مبارزه شوتینگ در یک بازی آنلاینه که سونی با تکیه بر تبحر ، صبر و تجربه اش با یه کلت کمری بازی میکنه و مایکروسافت خرید درون برنامه ایی میزنه و یک اسلحه مثل Rocket luncher دستش میگیره .

    sattarzadehTom
  • Hamed_72 گفت:

    این نسل چرا انقدر با کمبود بازی انحصاری مواجهیم؟!
    سونی و مایکروسافت به خودتون بیاید، هنوز هیچی نشده دم از نسل جدید میزنید؟!
    من که راضی نیستم👎👎👎

    ARSHIAAAARichman
نگاهی بر آینده‌ Xbox و مایکروسافت در گیمینگ - گیمفا