بازی های نوستالژی و خاطره‌انگیز که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم
بازی های نوستالژی و خاطره‌انگیز که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم
بازی های نوستالژی و خاطره‌انگیز که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم
بازی های نوستالژی و خاطره‌انگیز که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم

بازی های نوستالژی و خاطره‌انگیز که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم

محمد علیائی
۱۷:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
بازی های نوستالژی و خاطره‌انگیز که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم

تجربه‌های خوشایندی که از بازی های گذشته داشته‌ایم، هنوز در جایی از ما زنده‌اند. بخشی از این بازی‌ها تبدیل شده‌اند به نوستالژی؛ به تجربه‌ای تکرارنشدنی که با هر بار یادآوری‌شان حس سرخوشی به ما دست می‌دهد؛ شاید همین هم سبب می‌شود تا نسبت به ساخت عنوانی با نام آن‌ها بدبین باشیم؛ اما همزمان احساسی کاملا متضاد، ما را به انتظار وا می‌دارد برای عرضه محصولی امروزی که بتواند در حد و اندازه نام آن‌ها باشد؛ عنوانی که بتواند تجربه‌ای مشابه آن روزها را برایمان فراهم آورد.

Rise of Nations

بازی های نوستالژی که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم

مگر می‌شود این بازی خاطره‌انگیز را فراموش کرد؟ Rise of Nations تحت تاثیر سری بازی‌های Civilization در سال ۲۰۰۳ توسط استودیوی Big Huge Games منتشر شد و بر خلاف عنوان نامبرده، در سبک استراتژی توسعه یافته بود و آنقدر قابلیت‌های جذاب و نوآورانه در خود داشت که توانست بهترین بازی استراتژی سال ۲۰۰۳ از دیدگاه بسیاری از نشریات شود.

شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی این بازی را در به تصویر کشیدن دوره بزرگی از تاریخ دانست؛ به نحوی که می‌توانستید کارتان را از دوران عصر قدیم، از حکومت‌هایی مانند ایران، یونان و رم آغاز کنید و به تدریج به دوره‌های بعدی بروید تا آنکه به نبردهای جنگ جهانی و حتی بعد از آن برسید. نسخه اولیه بازی ۱۸ تمدن را شامل می‌شد که هر کدام از این تمدن‌ها با دقت و وسواس خاصی ساخته شده بودند. گیم‌پلی بازی بسیار سرگرم کننده بود و حال تصور کنید که اگر نسخه جدید این بازی ساخته شود، می‌تواند چه غوغایی برپا کند! متاسفانه استودیوی Big Huge Games با آنکه سود خوبی از این محصول به دست آورده بود، پس از آنکه توسط شرکت THQ خریداری شد، تا آستانه تعطیلی پیش رفت؛ اما در نهایت شرکت نکسون (Nexon) این استودیو را خریداری کرد و آخرین بازی آن‌ها، یک بازی موبایلی به اسم DomiNations است که عنوان موفقی در نوع خود به شمار می‌رود.

در سال ۲۰۱۴، Rise of Nation: Extended Edition منتشر شد که در آن، گرافیک بازی اورجینال بهبود یافته بود؛ با این حال، گمان نمی‌کنم طرفداران Rise of Nations تا آمدن نسخه جدید این بازی بتوانند آرام بگیرند.

Metal Slug

بازی های نوستالژی که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم

Metal Slug یکی از خاطره‌انگیزترین بازی‌های ویدیویی برای ایرانی‌ها به شمار می‌آید. این عنوان که سرباز کوچولو هم نامیده می‌شود، یک شوتر دوبعدی است که در سال ۱۹۹۶ توسط استودیوی SNK ساخته شد. شما در نقش سرباز کوچولو باید با نیروهای آلمانی مبارزه می‌کردید و آنقدر این بازی گیم‌پلی لذت‌بخش و جالبی داشت که می‌توانست ساعت‌ها شما را سرگرم کند. Metal Slug شش دنباله، یک ریمیک و چهار اسپین-آف داشت که آخرین نسخه از این بازی تحت عنوان Metal Slug: Awakening در سال ۲۰۲۳ برای اندروید و iOS منتشر شد. همچنان این سری آنقدر نوستالژیک و خاطره‌انگیز است که باید بازی بزرگتری تحت نام آن ساخته شود.

Manhunt

بازی های نوستالژی که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم

و اما یک عنوان بسیار پر سر و صدا و جنجالی از راکستار گیمز (Rockstar Games)، یعنی مجموعه بازی‌های Manhunt، که نسخه اول آن‌ها در سال ۲۰۰۳ و نسخه دوم نیز در سال ۲۰۰۷ عرضه شد. این فرنچایز آنقدر خشن بود و حواشی مختلفی را با خود به دنبال داشت که سبب شد در بسیاری از کشورها ممنوع اعلام شود. علی‌رغم تمامی حواشی، این بازی در نوع خود یک عنوان فوق‌العاده محسوب می‌شود. یک بازی مخفی‌کاری که نظیرش را در هیچ‌جا ندیده‌اید و مخصوصاً آنکه نسخه اول، داستانی تاریک و فضایی هولناک داشت و راکستار به خوبی توانسته بود وجوه تاریک انسان را در آن به تصویر بکشد. با آنکه معرفی دنباله‌ای برای این بازی بسیار بعید به نظر می‌رسد، اما با این حال نمی‌شود دست از خیال‌پردازی راجع به ادامه آن برداشت.

Onimusha

بازی های نوستالژی که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم

Onimusha یکی از خاطره‌انگیزترین بازی‌های هک اند اسلش به شمار می‌رود که متاسفانه به جز یک نسخه ریمستر شده در سال ۲۰۱۹، دیگر شاهد عنوانی از آن در نسل‌های جدید کنسول‌ها نبوده‌ایم. بازی Onimusha: Warlords در همان زمان عرضه خود در سال ۲۰۰۱، به واسطه گیم‌پلی لذت‌بخش و جلوه‌های بصری جذابش، توانست به عنوانی بسیار موفق بدل گردد. این مجموعه بازی در انحصار کنسول‌های پلی استیشن قرار داشت و آنقدر خوب بود که نسخه دوم و سوم آن نیز ساخته شد و هر یک توانستند به محصولی موفق تبدیل شوند. در این میان، چندین عنوان فرعی نیز از فرنچایز مورد بحث منتشر شد که خالی از لطف نبودند. ساخته شدن یک محصول امروزی از Onimusha می‌تواند خبر بسیار خوشایندی برای طرفداران این مجموعه باشد؛ با این حال تاکنون جز آن ریمستر که در ابتدا عرض کردیم، خبر دیگری در میان نبوده است.

Burnout

بازی های نوستالژی که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم

اولین Burnout توسط Criterion Games در سال ۲۰۰۱ منتشر شد و عملکرد قابل قبولی داشت و همین هم سبب گشت تا شاهد نسخه دوم بازی به نام Burnout 2: Point of Impact باشیم. موفقیت اصلی این سری به عنوان عالی Burnout Revenge برمی‌گردد که موفق به کسب متای ۹۰ شد؛ نظر گیمرها را به خود جلب کرد و به سرعت تبدیل به عنوانی بسیار محبوب گشت. در سال ۲۰۰۸ نیز یک عنوان بسیار لذت‌بخش به نام Burnout Paradise منتشر شد. Burnout از آن دسته بازی‌های ریسینگی به شمار می‌رود که خط داستانی مشخصی در آن وجود ندارد و اتفاقاً چه خوب! به جای داستان، سازندگان تمام تمرکز خود بر گیم‌پلی و جهان بازی گذاشته بودند و این دقیقاً همان چیزی است که قویاً به آن نیاز داریم. یک Burnout جدید پُر زد و خورد که بوی قدیم‌ها را بدهد؛ احساس جنون را به بازیکن القا کند و آنقدر خفن باشد که از خفن بودن، ما را از پا در بیاورد.

Black

بازی های نوستالژی که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم

Black یکی از آن بازی‌های فوق‌العاده نسل ششم بود که با گرافیک منحصربه‌فرد و واقع‌گرایانه خود و همچنین حس خاصی که پس از تیراندازی و غوطه‌ور شدن پوکه‌ها القاء می‌کرد، شناخته می‌شد. استودیوی Criterion دست به ساخت بازی‌ای زده بود که با عناوین هم سبک خود تفاوت‌های فاحشی داشت. سیستم تخریب‌پذیری جالب آن به همراه گیم‌پلی تاکتیکال‌اش حس و حال متفاوتی به بازی بخشیده بود. حال تصور کنید که یک عنوان جدید تحت نام Black و آن هم از استودیوی خوش‌ذوق Criterion چقدر می‌تواند هیجان‌انگیز باشد!

Midnight Club

بازی های نوستالژی که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم

دوباره راکستار و باز هم یک بازی خاطره‌انگیز دیگر که خبری از دنباله آن نیست. مجموعه بازی‌‌های Midnight Club به شدت موفق بودند و بر مسابقات غیرقانونی در شهرها تمرکز داشتند. عناوین این فرنچایز از قسمت شخصی‌سازی غنی و بی‌نقصی بهره می‌بردند. توجه به جزییات در این بازی مثال‌زدنی بود و نمونه‌اش را در هیچ بازی دیگری نمی‌شد مشاهده کرد. متاسفانه با توجه به شناختی که از راکستار داریم، نمی‌توانیم نسبت به ساخته شدن دنباله‌ای برای این بازی خوش‌بین باشیم.

Bully

بازی های نوستالژی که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم

باز هم یک بازی دیگر از راکستار! البته برخلاف موارد قبلی، خوشبختانه می‌توانیم به ساخته شدن ادامه این عنوان خوش‌بین باشیم. Bully یک بازی سندباکس مثال‌زدنی بود که در نقش یک پسر ۱۵ ساله به اسم جیمی هاپکینز قرار می‌گرفتیم که پیش از ورود به مدرسه Bullworth Academy، هفت‌بار از مدارس دیگر اخراج شده بود؛ حالا ما باید همراه جیمی به تحصیل در این مدرسه بپردازیم و البته ضمن یادگیری درس، درسی هم به سایر دانش‌آموزان بدهیم تا بفهمند رییس واقعی مدرسه کیست! گیم‌پلی و تنوع ماموریت‌های این بازی آنقدر خوب بود که سریعاً تبدیل به یک عنوان موفق شد. تصور کنید با آن حجم از توجه به جزییات که راکستار در بازی‌هایش می‌گذارد، دنباله این بازی چه شاهکاری می‌تواند بشود.

Dino Crisis

بازی های نوستالژی که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم

شینجی میکامی، خالق مجموعه بازی‌های Resident Evil، کارگردانی عناوین Dino Crisis را هم برعهده داشته و از قضا، این بازی‌ها نیز در سبک وحشت-بقا ساخته شده‌اند و از بهترین‌ آثار سبک خود به شمار می‌روند. Dino Crisis یک نوآوری جالب داشت و آن هم تلفیق تکنولوژی آینده با جهان باستان بود. این بازی به جای جامپ اسکر، با فضاسازی خود توانسته بود ترسی غریب خلق کند. حال تصور کنید اگر این فضاسازی با جلوه‌های بصری مدرن ترکیب گردد چه می‌شود! قطعا با یک شاهکار مواجه خواهیم شد.

F.E.A.R

بازی های نوستالژی که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم

F.E.A.R هنوز هم که هنوز است یکی از بهترین و انقلابی‌ترین بازی‌ها در زمینه هوش مصنوعی‌‌‌ محسوب می‌شود. هوش مصنوعی عالی در کنار گیم‌پلی مثال‌زدنی و خلق ترس روانشناختی، موجب موفقیت این بازی شدند؛ اما متاسفانه رفته رفته با عرضه نسخه دوم و سوم، عنصر ترس از بازی حذف گشت و این اثر تبدیل به یک محصول اکشن خالی شده بود که فرسنگ‌ها از نسخه اصلی خود فاصله داشت. پس از عرضه ناموفق نسخه سوم، دیگر شاهد ادامه‌ای بر این مجموعه نبودیم‌‌. قطعاً عرضه یک عنوان درخور می‌تواند هویت این فرنچایز را به آن برگرداند.

Half-Life

بازی های نوستالژی که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم

با اینکه چهار سال پیش عنوان بسیار خوب Half-Life: Alyx عرضه شد و توانست مورد تحسین بسیاری قرار بگیرد، اما این چیزی از انتظار چندین و چند ساله‌ای که برای Half-Life 3 کشیدیم، کم نمی‌کند. شاید بتوان به جرات گفت این بازی مورد انتظارترین عنوان لیست ما است؛ اما ولو (Valve) به هیچ وجه برای عرضه آن به ما امیدی نداده.

Portal

بازی های نوستالژی که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم

Portal بازی فوق‌العاده دیگری از ولو است که بدجوری درخشید و آنقدر نوآوری و خلاقیت در خود داشت که همچنان به عنوان یکی از بهترین بازی‌های پازل تاریخ شناخته می‌شود. اخیراً به لطف فناوری RTX Remix، می‌توانیم نسخه نخست این مجموعه را با Ray-Tracing تجربه کنیم. با وجود مادهای داستانی و غنی فراوانی که برای نسخه دوم این بازی منتشر شده، انتظار برای نسخه سوم Portal به سر آمده و طرفداران این مجموعه، خواهان بازگشت آن هستند. فقط تصور کنید که اگر خبر ساخت نسخه سوم Portal رسمی شود، چه غوغایی بر پا خواهد شد.

Grim Fandango

بازی های نوستالژی که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم

ریمستر این بازی دوست‌داشتنی و خلاقانه از تیم شفر (Tim Schafer)، در سال ۲۰۱۵ عرضه شد؛ اما عملاً همان محصول قدیمی بود و گرافیک آن هیچ ارتقای خاصی پیدا نکرده است؛ بنابراین ریمستر محسوب نمی‌شود! ما شدیداً نیاز داریم تا حس عنوانی مانند Grim Fandango را دوباره تجربه کنیم؛ حسی که امروزی باشد، اما بوی قدیم‌ها را بدهد. Grim Fandango در زمان عرضه خود توانسته بود استانداردهای آثار ماجراجویی را ارتقا ببخشد. اتمسفر خاص داستان آن و همچنین پازل‌های سخت اما لذت‎‌بخش بازی توانسته بودند آن را تبدیل به یکی از تجربه‌های خاص و به یادماندنی در صنعت ویدیو گیم کنند.

The Darkness

بازی های نوستالژی که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم

«یادش بخیر، عجب بازی معرکه‌ای بود!» The Darkness یکی از خاص‌ترین و به یادماندنی‌ترین عناوین این لیست به شمار می‌رود. ما در نقش ضحاک بازی‌های ویدیویی قرار می‌گرفتیم و همراه با شیاطین‌مان، به جنگ با دشمنانمان می‌پرداختیم. داستان این بازی بسیار تاریک و درگیرکننده بود و گیم‌پلی و فضاسازی آن به شکل جذابی طراحی شده بودند. گرافیک هنری بازی خیره‌کننده بود و سازندگان حتی در نسخه دوم دست به کار بسیار عجیبی زدند؛ تمام محیط‌هایی که در آن قرار می‌گرفتیم، با دست نقاشی شده بودند و احساس بسیار عجیب و غریبی القا می‌کردند که در نوع خود کم‌نظیر است. به واقع خبر ساخت نسخه سوم این بازی می‌تواند مرا تا سر حد مرگ خوشحال کند!

Sly Cooper

بازی های نوستالژی که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم

نخستین عنوان از فرنچایز Sly Cooper، در سال ۲۰۰۲ توسط استودیوی ساکر پانچ (Sucker Punch) برای پلی استیشن ۲ عرضه شد که توانست مورد تحسین بسیاری قرار بگیرد. آن زمان که ساکر پانچ این بازی را می‌ساخت، با یک محصول پلتفرمر-مخفی‌کاری عالی روبه‌رو بودیم که توانسته بود Sly Cooper دوست‌داشتنی را تبدیل به یکی از نمادهای پلی استیشن ۲ کند؛ اما از زمانی که ساکر پانچ به دلیل تمرکز بر روی عنوان Infamous، سری Sly Cooper را به سانزارو گیمز واگذار کرد، با افت کیفیت بازی‌ها مواجه شدیم. تصور کنید اگر ساکر پانچ دوباره عهده‌دار ساخت این بازی شود و آن را برای کنسول‌های نسل نهم عرضه کند، با چه اثر درجه یکی روبه‌رو خواهیم بود.

Command and Conquer

بازی های نوستالژی که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم

محبوب‌ترین نسخه از سری بازی‌های استراتژیک Command and Conquer نزد ما ایرانی‌ها، یعنی Command & Conquer: Generals، در سال ۲۰۰۳ عرضه شد؛ یک بازی استراتژیک نوبتی که با جمع‌آوری منابع باید حریفان خود را شکست می‌دادیم. در سال ۲۰۲۰ ریمستر کالکشن این بازی عرضه گشت و اتفاقاً مورد استقبال قرار گرفت؛ اما همانطور که قبلاً گفتیم، ریمستر و ریمیک حساب نیست! متاسفانه در سال ۲۰۱۳ ریبوتی از این بازی در حال توسعه بود که نهایتاً ساخت آن کنسل شد. شدیداً نیاز به نسخه‌ای جدید با گرافیک امروزی احساس می‌شود. امیدوارم خبر ساخته شدن نسخه جدید این فرنچایز را به‌زودی بشنویم.


به نظر شما چه موارد نوستالژیک دیگری می‌توانستند در این لیست حضور داشته باشند؟ لطفاً نظرات خود را با گیمفا به اشتراک بگذارید.

HELLO.BROTHERSجاویدمᚱ.ᚻjustgamexbسابقAhzek Ahriman (world eater )NamelessSouls/god77پین هدDARKSIRENshadow71Lone_wildsnowgirlSepehrسهند نظریزیباترین لبخند ( پی‌سی گیمر- با نصف قیمت ps5 )Alan Wakeمحسن رضوی فرWalleR MaNhander16more

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازی های نوستالژی و خاطره‌انگیز که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم
بازی های نوستالژی و خاطره‌انگیز که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم
بازی های نوستالژی و خاطره‌انگیز که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم
بازی های نوستالژی و خاطره‌انگیز که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم
بازی های نوستالژی و خاطره‌انگیز که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بازی های نوستالژی و خاطره‌انگیز که خواهان بازگشت آن‌ها هستیم